Μετάβαση στο περιεχόμενο

Kινητήρας DC


lem-x24

Recommended Posts

έστω κινητήρας συνεχούς ρευματος περιστρέφει το ονομαστικό του φορτίο με εφαρμογή της ονομαστικής του τάσης.

 

αν εφαρμόσω μικρότερη τάση, τότε οι στροφές του και η ροπή του μειώνονται. (εφαρμόζω απλά μικρότερη τάση στα άκρα του κινητήρα, δεν κάνω μείωση στροφών μέσω ρυθμιστικών αντιστάσεων στο τύμπανο ή στη διέγερση, προς αποφυγή παρερμηνείας το λέω)

 

 

σε αυτή την περίπτωση, αν το φορτίο παραμείνει το ίδιο, θα το περιστρέψει στις μικρότερες αυτές στροφές δουλεύοντας σε υπερφόρτιση??

 

(όπως συμβάινει στην εκκίνηση Υ-Δ )

Link to comment
Share on other sites

Ναι, θα μεταβληθεί το ρεύμα αλλά όχι απαραίτητα ως υπερφόρτιση - εξαρτάται από την ισχύ που μπορεί να δώσει ο κινητήρας σε εκείνη την ταχύτητα.

 

Αν η ισχύς του φορτίου σε συγκεκριμένη ταχύτητα (πχ 100kW@500rpm) καλύπτεται από την ισχύ του κινητήρα σε εκείνες τις στροφές (πχ max 110kW@0-1000rpm), τότε δεν είναι υπερφόρτιση αλλά απλά η αναμενόμενη λειτουργία του κινητήρα - μεταβάλει το ρεύμα του σύμφωνα με τις απαιτήσεις του φορτίου (ισχύς σε συγκεκριμένη ταχύτητα). Υπερφόρτιση θα ήταν αν ο ίδιος κινητήρας έπρεπε να λειτουργήσει δίνοντας πχ 120kW@500rpm.

 

Eπίσης, μέχρι εδώ μιλάμε για υπερφόρτιση σε συνεχή λειτουργία, δλδ "να δουλεύει συνέχεια πάνω από τα ονομαστικά του στοιχεία". Όμως, ο dc κινητήρας (λόγω κατασκευής) μπορεί να δεχτεί και πολύ μεγάλη στιγμιαία υπερφόρτιση, δλδ για μικρό χρόνο. Καμμιά φορά αυτή η υπερφόρτιση μπορεί να φτάσει ως και το 300% του ρεύματος και αυτό συμβαίνει σε απότομες επιταχύνσεις ή απότομες φορτίσεις.

 

Αλλα νομίζω το ερώτημά σου αφορά συνεχείς υπερφορτίσεις, και ελπίζω να βοήθησα.

Link to comment
Share on other sites

να γίνω συγκεκριμένος: σε ένα ανεμιστήρι των 12βολτ, εφαρμόζω 12 βολτ και αποροφφά 0,56Α. στα 9 βολτ απορροφά 0,42 Α και στα 7,5 βολτ απορροφά 0,33 Α.

 

οι ανεμιστήρες αποτελούν φορτίο το οποίο με τη μειωση των στροφών μειώνεται και η απαιτούμενη ροπή τους.

 

μειώνοντας λοιπόν την τάση στο ανεμιστήρι, μειώνονται οι στροφές και ταυτόχρονα και η ροπή του και η ισχύς του.

 

εγώ ρωτώ: καθώς μειώνω την τάση του κινητήρα, υπάρχει περίπτωση να δουλέυει σε υπερφόρτιση??? (όπως σεένα κινητήρα AC όταν εφαρμόουμε εκκίνηση αστέρα, αν δεν γίνει η μετάβαση στο τρίγωνο τότε σε λίγο θα καταστραφει, γιατί αναγκάζεται να ρίξει τις στροφες για αν αποδώσει τη απαιτούμενη ροπή)

 

δε μπορώ να βρω ένα διάγραμμα το οποίο να δείχνει πως μειώνεται η ροπή με μείωση της τάσης (αναφέρω ξανά της κοινής τάσης, διέγερσης και τυμπάνου) και να υπάρχει και στι ίδιο διάγραμμα και η ροπή του φορτίου.

Link to comment
Share on other sites

Ο ιδανικός κινητήρας DC μόνιμου στάτη έχει ροπή στον άξονα ευθέως ανάλογη του ρεύματος και αριθμό στροφών ευθέως ανάλογο της τάσης. Για ηλεκτρομαγνητικό στάτη οι σχέσεις εξαρτώνται από την συνδεσμολογία.

 

Θεωρητικά, καθώς η ροπή του φορτίου (ανεμιστήρα) είναι ανάλογη του τετραγώνου του ρυθμού περιστροφής, δεν μπορεί να καεί το μοτέρ. Επειδή όμως υπεισέρχονται στο πρόβλημα και οι τριβές που δεν μεταβάλλονται, κάτι τέτοιο δεν είναι αδύνατο. Σκέψου το ακραίο σενάριο όπου βάζεις τάση 3V, το μοτέρ δεν περιστρέφεται, αλλά τραβάει 2Α...

 

Επί της ουσίας:

Πρακτικά, για τα συνήθη αργόστροφα μοτέρ κάτω των 50W δεν μπορείς να τα κάψεις, ακόμη κι αν είναι σταματημένα (3V*2A=6W που δεν φτάνει για να καεί). Για παράδειγμα, τα μοτέρ των υαλοκαθαριστήρων δεν καίγονται, ακόμη κι αν τραβήξουν 10Α για 15min.

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.