Μετάβαση στο περιεχόμενο

Πολικότητα ρεύματος φόρτισης μπαταριών


MAKAP

Recommended Posts

Ζητώ βοήθεια σε ένα θέμα που έχει σχέση με την πολικότητα του ρευματος πόλης κατά τη φόρτιση μπαταριών.

Συγκεκριμένα, σε ένα αμερικάνικο μικρό σκάφος υπάρχει εγκατάσταση φόρτισης των (δύο) κύριων μπαταριών (παλαιότερα και δύο βοηθητικών Gel, οι οποίες αφαιρέθηκαν) και στον πίνακα υπάρχει ο διακόπτης τροφοδοσίας από το ρεύμα της πόλης, με δύο ενδεικτικές λυχνίες (πράσινη-κόκκινη) για την πολικότητα του ρεύματος.

 

Μέχρι πριν από 2 χρόνια περίπου, η φόρτιση των μπαταριών γινόταν κανονικά, με σημαδεμένο το φις του καλωδίου τροφοδοσίας ώστε να μπαίνει στην πρίζα με τη σωστή πολικότητα. Έγιναν εργασίες συντήρησης στην περιοχή με αποτέλεσμα ο ηλεκτρολόγος που επανασυνέδεσε το (μονοφασικό) ρεύμα στο pillar να μην συνδέσει το καλώδιο γείωσης σε κάποια γη, και έτσι ανάβει το κόκκινο led και στις δύο θέσεις του φις, κάθε φορά που χρειάζονταν φόρτιση οι μπαταρίες. Αντίθετα, στη χειμερινή περίοδο, υπάρχει σωστή συνδεσμολογία στο parking σκαφών και ανάβει το πράσινο.

 

Προ ημερών αντικαταστάθηκαν οι μπαταρίες (δεν γνωρίζω αν επισπεύθηκε η διάρκεια ζωής των παλαιών από αυτή την αιτία, αλλά ίσως και όχι αφού πρόσφεραν τις υπηρεσίες τους για 5 χρόνια) και διερωτώμαι εάν η ελλειπής αυτή συνδεσμολογία θα προκαλέσει ζημιά στις καινούργιες μπαταρίες. Διευκρινίζω ότι οι παλαιές μπαταρίες φορτίζονταν, αποδεδειγμένα, με τη συνδεσμολογία αυτή, κατά την τελευταία διετία, αλλά δεν γνωρίζω αν προκλήθηκε ζημιά.

 

Ευχαριστώ εκ των προτέρων, για κάθε σχετική πληροφορία.

Link to comment
Share on other sites

Συνήθως οι φορτιστές σκαφών έχουν Μ/Σ απομόνωσης, καθώς και βολτόμετρο / αμπερόμετρο...

Αντιλαμβάνομαι ότι ο συγκεκριμένος φορτιστής δεν έχει κάτι απ' όλα αυτά.

 

Δεν είναι δυνατόν να απαντήσει κανείς αν δεν γνωρίζει τον συγκεκριμένο φορτιστή, αλλά από την στιγμή που έχει διάταξη προστασίας για λάθος πολικότητα είναι πολύ πιθανόν να μην φορτίζει όταν εντοπίζει σφάλμα.

 

Οι συσσωρευτές γενικά μπορούν να παραμένουν επί μακρόν ασύνδετοι με φορτιστή χωρίς να καταστραφούν, εφόσον βεβαίως δεν τροφοδοτούν καμία κατανάλωση.

Αν τροφοδοτούν κάτι, πρακτικά παθαίνουν μόνιμη βλάβη (μέχρι και πλήρη καταστροφή) όταν η τάση τους πέφτει κάτω από τα 11V.

 

 

Υ.Γ: Και η παρατεταμένη φόρτιση μπορεί να προκαλέσει βλάβη αν δεν γίνεται με κατάλληλο φορτιστή, αλλά μάλλον δεν είναι αυτό το θέμα μας...

Link to comment
Share on other sites

Αλέξη, κατ' αρχάς, σ' ευχαριστώ πολύ για την άμεση ανταπόκριση στον προβληματισμό μου.

 

Ο φορτιστής είναι αμερικάνικος (Charles Industries, Model CI 1220A) με στοιχεία AC Input 220V, Amp 2,4 Hz 50, και DC Output 12 Ω Amp 20 Cell type Lead Acid, κατασκευασμένος το 1994, δηλαδή παλιάς τεχνολογίας. Από όσο θυμάμαι, έχει ένα όργανο (βολτόμετρο ή αμπερόμετρο δεν θυμάμαι) το οποίο δεν δουλεύει, αλλά είναι χωμένος στο αμπάρι και δεν είναι εύκολη η προσπέλαση.

 

Πρέπει να φορτίζει και στα 2 χρόνια που υπάρχει το πρόβλημα της (μη) γείωσης στο pillar γιατί φόρτιζε τις μπαταρίες, έστω κα για λίγο, τις τελευταίες μέρες πριν αντικατασταθούν.

 

Γνωρίζω ότι μπορούν να παραμείνουν χωρίς φόρτιση ή μάλλον με τη λίγη φόρτιση που τους δίνει το alternator όταν δουλεύουν οι μηχανές αλλά αυτό δεν αρκεί και χρειάζονται φόρτιση, πολύ περισσότερο όταν είναι κλειστού τύπου όπως όλες οι τελευταίας γενιάς που δεν συμπληρώνουν τα υγρά τους. Και, φυσικά, μετά την όποια διαδρομή, κλείνουν οι διακόπτες και δεν τροφοδοτείται καμία κατανάλωση, εκτός από την αντλία σεντινών που είναι συνδεδεμένη απ' ευθείας με μια μπαταρία, για την ακραία περίπτωση της εισροής νερών.

 

Δυστυχώς, δεν έχω βρει στο δίκτυο απάντηση στο ερώτημα που με προβληματίζει.

Link to comment
Share on other sites

MAKAP  αν είναι αυτός ο φορτιστής http://www.charlesindustries.com/C-Charger%20CI%20Series.pdf , τότε το όργανο που έχει πάνω του είναι αμπερόμετρο. Επομένως για να βλέπεις αν φορτίζει μπορείς να συμβουλεύεσαι αυτό. Σημειωτέων ότι όσο περισσότερο είναι φορτισμένες οι μπαταρίες τόσο θα μειώνεται ο ρυθμός φόρτισης, και επομένως τα αμπέρ που βλέπεις...

 

Επίσης, ο φορτιστής στην ουσία είναι μια ανορθωτική διάταξη και ένας μετασχηματιστής που μετατρέπει το AC ρεύμα του δικτύου DC κατάλληλης τάσης κάθε φορά... επομένως δύο τινά υπάρχουν.... ή να μην φορτίζει καθόλου αν η φίσα του AC δεν έχει "κουμπώσει" ανάποδα φάση και ουδέτερο (και είναι απαραίτητο να συμβεί αυτό, γιατί μπορεί να μην είναι ... βλέπε λόγου χάριν οικιακές συσκευές που δεν απαιτείται αυτό) ή να φορτίζει κανονικά... Το να "μειώσει" την ζωή των συσσωρευτών αποκλείεται....

 

Τώρα, από την στιγμή που δεν λειτουργεί και δεν έχει πρόσβαση στο αμπερόμετρο μπορεί να κάνεις το εξής... Να αγοράσεις ένα αμπερόμετρο πχ κάτι σαν αυτά http://www.vdo-instruments.com/instruments/by-type/ammeter.html  και να στο συνδέσει ένας ηλεκτρολόγος ώστε να βλέπεις την φόρτιση....

Link to comment
Share on other sites

Ευχαριστώ για τη συμμετοχή σου.

 

Ο φορτιστής μοιαζει με το δικό μου (CI 1220Α),  αν και περιλαμβάνεται ο CI 1220C στην ενότητα specifications.

Όπως έγραψα παραπάνω, το αμπερόμετρο δεν λειτουργεί και ο φορτιστής είναι τοποθετημένος σε σημείο που δύσκολα έχω προσπέλαση και έτσι είναι αδύνατο να παρακολουθήσω τη φόρτιση.

 

Το ερώτημα που με απασχολεί, όμως, είναι εάν θα γίνει ζημιά στις καινούργιες μπαταρίες όταν τις φορτίσω με το ρεύμα της πόλης από το προβληματικό pillar που δεν είναι γειωμένο (έλεγξα με πολύμετρο) και ανάβει το κόκκινο led κάθε φορά που συνδέω το καλώδιο τροφοδοσίας.

Edited by MAKAP
Link to comment
Share on other sites

όχι δεν θα γίνει καμμία ζημιά στους συσσσωρευτές... (για το led δεν ξέρω τι ακριβώς "δείχνει" και επομένως μήπως δημιουργηθεί πρόβλημα στον φορτιστή) 

 

Πάντως, θεωρώ σχεδόν απαραίτητο το αμπερόμετρο που σου έγραψα... με δεδομένο ότι δεν μπορείς να ελέγχεις εσύ την κατάσταση των συσσωρευτών... και στην θάλασσα δεν παίζουμε ειδικά με προβλέψιμα θέματα...

Link to comment
Share on other sites

Πράγματι, φαίνεται να μην υπάρχει πρόβλημα.

 

Ένας απλός έλεγχος είναι ο εξής:

Λογικά ο πίνακας του σκάφους έχει ένα αμπερόμετρο κι ένα βολτόμετρο.

Όταν ο φορτιστής δεν δουλεύει, η τάση δεν μπορεί να είναι πάνω από 12,5V.

Αν/όταν/όσο ο φορτιστής δουλεύει, θα πρέπει το βολτόμετρο να δείχνει τάση 13,8V.

Link to comment
Share on other sites

@astrah

 

Δεν το ανέφερα στα προηγούμενα posts γιατί με καίει, πραγματικά, το ερώτημα που με απασχολεί, αλλά έχω ήδη από χρόνια ένα αμπερόμετρο και του έχω προσθέσει καλώδια με δαγκάνες για να το παρεμβάλλω στο θετικό της μπαταρίας, όποτε θέλω να ελέγχω το ρεύμα φόρτισης. Έχω σκεφτεί και τη μόνιμη εγκατάστασή του μγια τις περιόδους φόρτισης με το ρεύμα της πόλης αλλά δεν το έχω αποφασίσει γιατί δεν υπάρχει διαθέσιμος χώρος στο panel των οργάνων και πρέπει να σκαρφιστώ μια πατέντα.

 

Εάν είσαι σίγουρος ότι δεν θα γίνει ζημιά, με ανακουφίζεις αφού μπορώ, άφοβα, να βάλω το καλώδιο ρεύματος στο pillar.

 

@Αλέξη

 

Το panel έχει όργανα και για τις 2 μηχανές (στροφόμετρο, θερμοκρασία, βολτόμετρο, ταχύμετρο, πίεση λαδιού κλπ) αλλά όχι αμπερόμετρο. Το βολτόμετρο δείχνει την τάση φόρτισης από κάθε μηχανή (alternator), κατά τη διάρκεια λειτουργίας της (και είναι όσο λες13,8V περίπου) αλλά δεν δείχνει, όπως είναι φυσικό, την τάση φόρτισης από το φορτιστή.

 

Εν πάση περιπτώσει, σας ευχαριστώ πάρα πολύ και τους δυο σας, για το χρόνο που διαθέσατε και τις πολύτιμες συμβουλές που μου δώσατε, και μάλιστα Κυριακή, για το πρόβλημα που ...δεν με απασχολεί, πλέον !!!

 

Να είσαστε πάντα καλά ...

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.