Μετάβαση στο περιεχόμενο

Μετατροπή τριφασικού κινητήρα βραχυκυκλωμένου δρομέα σε μονοφασικό


Recommended Posts

Φίλε x_user το θέμα μας είναι συγκεκριμένο και αφορά την « Μετατροπή τριφασικού κινητήρα βραχυκυκλωμένου δρομέα σε μονοφασικό », με την μέθοδο steinmetz ( αν το γράφω σωστά ;;!! ), τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο. Προσωπικά δεν με ενδιαφέρουν ούτε οι soft starters, ούτε οι inverters, ούτε η αλλαγή της μονοφασικής παροχής σε τριφασική… Αυτό που με ενδιαφέρει είναι αν τα τεχνικά βιβλία και οι σημειώσεις που έχω από το Τ.Ε.Ι και που αφιερώνουν απλώς μισή παράγραφο σχετικά με το θέμα ( και είναι είναι όλα απλό copy-paste ) ανταποκρίνονται στο πρακτικό επίπεδο.

 

Η αλήθεια είναι ότι όταν ανέγραφα το συγκεκριμένο θέμα, σε ένα forum με τόσους ηλεκτρολόγους ( από απλούς εγκαταστάτες μέχρι μελετητές ), πίστευα ότι θα λάμβανα δυο – τρεις απαντήσεις και ότι όσοι θα ανέγραφαν κάποιο μήνυμα στην συνέχεια απλώς θα συμφωνούσαν με τους υπόλοιπους. Δεν βλέπω να γίνεται κάτι τέτοιο και αναρωτιέμαι το θέμα είναι τόσο απλό και γελοίο που κάποιο δεν καταδέχονται να απαντήσουν ; ή μέχρι τώρα δεν σας είχε απασχολήσει το συγκεκριμένο ζήτημα ;.

 

Δεν είχα σκοπό να ποστάρω κάποιο μήνυμα πριν γίνουν και πάλι δοκιμές με νέους πυκνωτές ( οι άλλοι που χρησιμοποιήθηκαν ίσως να μην ήταν ηλεκτρολυτικοί και απλώς να μην άντεξαν τα 230 V του δικτύου ), αφού είχα υποσχεθεί να έχω και μετρήσεις τόσο σε Υ όσο και σε Δ, τόσο του μικρού 1 Hp όσο και του μεγαλύτερου κινητήρα.

 

Φίλε bowser-13 δεν σε « γείωσα » είδα το μήνυμά σου απλώς περίμενα να απαντήσω όταν θα είχα την λύση. Όλες οι δοκιμές έγιναν εν κενώ.

 

Πρόσφατα αλλάξαμε κάποιες συστοιχίες πυκνωτών για διόρθωση συνημίτονου στα πεδία της Χ.Τ του υποσταθμού με καινούριους και λύσαμε τους παλιούς για να δούμε ποιοι δεν ήταν καμένοι. Κρατώντας δύο, που κρίθηκαν καλοί, στα χέρια του ο συνάδελφος προιστάμενος μου λέει : « Τώρα έχουμε πυκνωτές που αντέχουν στα 400 V… το βλέμμα της αγελάδας από μέρους μου …… Όχι σαν τους άλλους που έσκασαν στις δοκιμές με τους κινητήρες ». Οπότε θα έχουμε εξελίξεις στο ζήτημα…

 

Φίλε AlexisPap βλέπω ότι έχεις σε παράθεση ένα κομμάτι από κάποιο προηγούμενο μήνυμά μου. Αυτό σημαίνει ότι έχεις εφαρμόσει την συγκεκριμένη συνδεσμολογία στην πράξη ή το σχήμα που εικονίζεται το πήρες από κάποιο βιβλίο ; . Αν την εφάρμοσες στην πράξη ποια ήταν τεχνικά χαρακτηριστικά και η συμπεριφορά του κινητήρα, πόσα μF ήταν ο πυκνωτής και ποια η τάση λειτουργίας του ; . Αν είναι από κάποιο τεχνικό βιβλίο μπορείς να πεις τι αναφέρει ; .

Link to comment
Share on other sites

Φίλε AlexisPap [...] Αν την εφάρμοσες στην πράξη ποια ήταν τεχνικά χαρακτηριστικά και η συμπεριφορά του κινητήρα, πόσα μF ήταν ο πυκνωτής και ποια η τάση λειτουργίας του ; . Αν είναι από κάποιο τεχνικό βιβλίο μπορείς να πεις τι αναφέρει ; .

 

Ήταν σίγουρα κακή εφαρμογή διότι δεν είχα τα στοιχειωδώς αναγκαία εργαλεία για να μετρήσω τι έκανα. Κινητήρας τριφασικός χωρίς καρτελάκι, εκ του μεγέθους κρίνω ~3kW, συνδέθηκε με δύο πυκνωτές χάρτου, 22μF έκαστος (αν θυμάμαι καλά), όπως έδειχνα στο σχήμα. Εκκινούσε άνετα μόνος του αλλά χωρίς φορτίο (κινούσε αεροσυμπιεστή, ως γνωστόν η εκκίνηση γίνεται με μηδενική πίεση), και κρίνοντας από τον εμβολισμό και την πίεση του συμπιεστή απέδιδε χωρίς πρόβλημα 1kW ~ 1,5kW. Αγνοώ πόσο ρεύμα "έτρωγε", τι τάση είχε το βοηθητικό τύλιγμα, τι Δφ, πάντως δεν ζεσταινόταν.

 

Αυτά τα ολίγα :)

Link to comment
Share on other sites

Vampiris, χρειάζεσαι απλά έναν "πυκνωτή λειτουργίας". Είναι εύκολο να τον βρεις. Κατά τα άλλα είναι όπως τα λέει ο Ντοκόπουλος. Νομίζω ότι λέει και για την τάση του πυκνωτή (γύρω στα 450V).

 

Αλλά νομίζω ότι έχεις ήδη λύσει το πρόβλημά σου, αφού συνδέσατε σωστά έναν κινητήρα.

Link to comment
Share on other sites

Φίλε miltos έχεις δίκιο ότι οι πυκνωτές θα πρέπει να είναι λειτουργίας και όπως είπα οι πρώτοι που χρησιμοποιήθηκαν ίσως να έσκασαν όχι επειδή ήταν ηλεκτρολυτικοί άλλα επειδή δεν άντεξαν την τάση του δικτύου.

 

Ο Ντοκόπουλος για μονοφασική τάση 220 V μας δίνει τάση πυκνωτών 250 V σε συνδεσμολογία Δ και Υ και όχι 450 V. Επίσης μας δίνει μια συνδεσμολογία που την ονομάζει "αποσυνδεμένο τύλιγμα" όταν το ταμπελάκι του κινητήρα αναφέρει 125V Δ / 220V Υ και εκεί δίνει τάση πυκνωτών 320 V. Η συνδεσμολογία αυτή ομοιάζει με το σχήμα που δίνει ο AlexisPap ( δεν είναι σε καμία περίπτωση ίδια), ο οποίος όπως ισχυρίζεται την έχει εφαρμόσει και στην πράξη ( αν και δεν την έχω ξανασυναντήσει πουθενά αλλού ), με χωρητικότητα πυκνωτών 44μF σε κινητήρα 3 kW!!!!! Γενικά πάντως οι τάση των πυκνωτών θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη από την τάση του δικτύου κατά ένα ποσοστό το οποίο δεν θυμάμαι αυτή την στιγμή.

 

Αντιθέτως με ότι νομίζεις το πρόβλημα δεν λύθηκε!! Ο μικρός του 1 Hp εκκίνησε και σε Υ και σε Δ σε αντίθεση με τον μεγάλο που δεν έκανε ούτε μισή στροφή. Αφού τα χαρακτηριστικά του μικρού ήταν 220V Δ / 380V Υ, δεν θα έπρεπε η σωστή συνδεσμολογία να ήταν σε Δ; Επίσης αν οι μικρός κινητήρας δούλευε για αρκετή ώρα σε Υ θα ζεσταινόταν, πως θα συμπεριφερόταν αν λειτουργούσε υπό φορτίο (κ.τ.λ. );

Link to comment
Share on other sites

Αφού τα χαρακτηριστικά του μικρού ήταν 220V Δ / 380V Υ, δεν θα έπρεπε η σωστή συνδεσμολογία να ήταν σε Δ;

 

Ναι

 

Επίσης αν οι μικρός κινητήρας δούλευε για αρκετή ώρα σε Υ θα ζεσταινόταν, πως θα συμπεριφερόταν αν λειτουργούσε υπό φορτίο

 

Γιατί να τον λειτουργήσεις σε Υ? Αφού κανονικά θέλει Δ. Σε αστέρα μπορεί να λειτουργήσει χωρίς υπερθέρμανση μόνο αν έχεις μικρό φορτίο. Πάντως ακόμα και στο Δ πρέπει το φορτίο να είναι μειωμένο, πχ αν πρόκειται για αντλία να μην δουλεύει σε μεγάλες παροχές.

 

Ο μεγάλος κινητήρας τι γράφει στο ταμπελάκι όσο αφορά την τάση?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.