Μετάβαση στο περιεχόμενο

Λίπανση μικρού ηλεκτροκινητήρα


AMHxaNos

Recommended Posts

Εχω έναν κινέζικο ανεμιστήρα δαπέδου ισχύος περίπου 100W.
Οταν τον ανάβω η φτερωτή αργεί να αρχίσει να γυρνάει και καμιά φορά θέλει βοήθεια με το χέρι.
Ο άξονας έχει τριβή, δεν γυρνάει εύκολα.
Θα έβαζα γράσσο ή λάδι αλυσίδας στα κουζινέτα αλλά φοβάμαι τις υψηλές θερμοκρασίες, μετά από λίγη ώρα λειτουργίας δεν μπορείς να αγγίξεις τον στάτορα με το χέρι, ζεματάει.
Τι λιπαντικό βάζετε σε τέτοιες περιπτώσεις που υπάρχουν θερμοκρασίες και ηλεκτρικά?

Link to comment
Share on other sites

Λιπαντικό αλυσίδας μοτοσυκλέτας θα έλεγα που είναι ανθεκτικό στις υψηλές θερμοκρασίες ή WD40

Edited by project.breeze
Link to comment
Share on other sites

Οι θερμοκρασίες των ανεμιστήρων (που δεν ακουμπιούνται επειδή καίνε) δεν θεωρούνται μεγάλες.

Κάθε λιπαντικό αντέχει σε τέτοιες θερμοκρασίες.

Προτίμησε λίγες σταγόνες από κάποιο λάδι (ραπτομηχανής, μηχανόλαδο, βαλβολίνη, ο,τι σου βρίσκεται).

Μην κάνεις οικονομία, σκούπιζέ το κάθε τόσο μαζί με την μαυρίλα που θα βγάζει, και ξαναλάδωνε, μέχρι ο άξονας να γυρνάει ελεύθερα.

Όταν συμβεί αυτό (και μόνο τότε) προβληματίσου αν θα βάλεις κάποιο γράσο διαρκείας (που θα το βρείς με τιμή >15€/200gr).

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Μέχρι και ηλιέλαιο έβαλα σε στάτη-δρομέα επειδή δεν είχα τπτ άλλο να βάλω και δουλεύει 5 χρόνια τώρα. Οντως οι θερμοκρασίες δεν ειναι και τόσο υψηλές...Με ενα wd40 ,3E απο χρωματοπωλειο, είσαι άρχοντας ( το βάζουν μέχρι και στα γρανάζια του εκκεντροφόρου , στο ανεμιστήρα θα κολλήσει ? :P )

Link to comment
Share on other sites

Απέφυγε γράσα και βαλβολινες, WD40 όπως είπαν τα παιδιά παραπάνω, ή καποιο λεπτόρρευστο λαδάκι. Το γράσο αν είναι αρκετά συνεκτικό, προσθέτει αντίσταση.

Link to comment
Share on other sites

το WD40 είναι κυρίως καθαριστικό και ελάχιστα λιπαντικό, επαρκές για έλαχιστα κινούμενους συνδέσμους ή μηχανισμούς (πχ μεντεσέδες πόρτας)...

 

πρώτα καθαρίζεις τα κουζινέτα με WD40 για να απομακρύνεις την "μαυρίλα", και μετά οποιοδήποτε λιπαντίκο κινητήρα κτλ... όχι φυτικό...

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Πολύ καλός τρόπος καθαρισμού και λίπανσης επίσης είναι με ένα πινελάκι και λίγο φαρμακευτικό παραφινέλαιο (μπορείς να το βρεις σε οποιοδήποτε μεγάλο supermarket) 

Edited by project.breeze
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Σας ευχαριστώ όλους για τις απαντήσεις και την βοήθεια.
.
To WD40 είναι και διαβρωτικό, δεν ξέρω τι σόϊ μέταλλα έχουν βάλει στον κινητήρα, θέλει προσοχή, το φοβάμαι.
.
AlexisPap, περιγράφεις ιδανική κατάσταση σε πάγκο εργαστηρίου αντιπροσωπίας, όλα αποσυναρμολογημένα και γυμνά περιμένουν την επέμβαση αποκατάστασης. Καλά τα λες πάντως, φαίνεται έχεις κάνει πάγκο.
.
dimitris104, ok για τις βαλβολίνες αλλά γιατί το γράσσο? μιλάμε για κουζινέτα. Τι γράσσο εννοείς?
.
astrah, και εγώ σκέφτηκα τον καθαρισμό αλλά γιατί με WD40?
για λίπανση σκέφτηκα να βάλω λάδι απο αυτό που βάζω στο παπί (ή αυτοκινήτου) αλλά έχω παρατηρήσει ότι συνήθως δεν μένουν στις επιφάνειες που πρέπει και μετά από 1 μήνα ή 6 μήνες πρέπει να ξαναδιαλύσω τη συσκευή για για ξαναβάλω.
Εχω ένα γράσσο, το είχα για ποδήλατα και αλυσίδες, θα το έβαζα αλλά είναι no name και το μοτέρ μπορεί να φτάνει και στους 80°C. Το καλό με το γράσσο είναι ότι στέκεται στις επιφάνειες και (συνηθως) το βάζεις μια φορά και το ξεχνάς.
.
Επειδή κάνει ζέστη και βιάζομαι να το συναρμολογήσω, ένας συμβιβασμός θα ήταν λάδι παπιού (20W50) που σίγουρα αντέχει θερμοκρασίες, για 1-2 μήνες θα παίζει ok.

Edited by AMHxaNos
Link to comment
Share on other sites

AlexisPap, περιγράφεις ιδανική κατάσταση σε πάγκο εργαστηρίου αντιπροσωπίας...

 

Αυτό ακριβώς προσπάθησα να αποφύγω... :)

 

Κανονικά, αν μιλάμε για κουζινέτα τόσο σφιχτά που να μην εκκινεί ο κινητήρας (έστω το μοτεράκι), χρειάζεται αποσυναρμολόγηση, καθάρισμα, διάγνωση (έπεσε και στράβωσε κάτι; στέγνωσε το γράσο με βρωμιά και κόλλησε; σκούριασε ο άξονας; ), επισκευή, συναρμολόγηση...

 

Πιθανώς όμως η περιποίηση αυτού του είδους να είναι υπερβολική πολυτέλεια για κινέζικο ανεμιστήρα.

 

Το WD δεν προορίζεται για λίπανση, αλλά για καθαρισμό και διευκόλυνση στο λύσιμο σκουριασμένων εξαρτημάτων.

Δεν είναι διαβρωτικό, αλλά περιέχει ισχυρό διαλύτη που μπορεί να επιδράσει σε πλαστικά, χρώματα, και ίσως σε κάποια βερνίκια περιελίξεως.

Περιέχει βεβαίως και κάποιο λιπαντικό, αλλά: Μέχρι να εξατμιστεί ο διαλύτης, το ιξώδες είναι πολύ μικρό και δεν προσφέρει ουσιαστική λίπανση. Όταν εξατμιστεί ο διαλύτης το ιξώδες είναι πολύ μεγάλο (το λιπαντικό αυτό προορίζεται για προστασία από την υγρασία) και επίσης δεν προσφέρει ουσιαστική λίπανση.

 

Τέλος, επειδή το φιλοσοφούμε πολύ σχετικά με λάδι vs γράσο:

Τα κουζινέτα αυτά συνήθως είναι αυτολιπαινόμενα και δεν χρειάζονται λίπανση. Η λίπανση προτείνεται ως ημίμετρο για να αντιμετωπιστεί η ενδεχόμενη βλάβη του εδράνου...

Edited by AlexisPap
Link to comment
Share on other sites

Γενικά η λίπανση είναι ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο και έχει μεγάλη σημασία στη διάρκεια ζωής και στην απόδοση ενός συστήματος.

Γενικά ακολουθούμε τις οδηγίες κατασκευαστή. Αν δεν υπάρχουν ψαχνόμαστε :).

Το αν θα λιπάνεις με γράσο ή με λάδι εξαρτάται από τη στεγανότητα που έχουν τα κουζινέτα, αν υπάρχει κάρτερ, αν είναι εσωτερικού ή εξωτερικού χώρου, αν είναι αυτολίπαντο ή όχι, αν έχει γρασαδόρο ή στάθμη λαδιού κλπ, η θέση των ρουλεμάν (οριζόντια ή κάθετα), κα.

Εκτιμώ ότι στην περίπτωσή σου το καλύτερο είναι να χρησιμοποιήσεις γράσο διότι το γράσο παραμένει εν αντιθέσει με το λάδι που θα σου φύγει λόγω μη στεγανών επιφανειών, οι ανεμιστήρες δεν έχουν σχεδιαστεί για να τους ανοίγεις κάθε τόσο και λιγάκι για να τους λαδώνεις. Αν παρατηρήσεις γενικότερα το λάδι χρησιμοποιείται σε κυκλώματα πεπιεσμένου αέρα για τη λίπανση αεροεργαλείων, σε κυκλώματα που έχουν ελαιολεκάνη και είναι κλειστού τύπου όπως είναι το κύκλωμα της μηχανής του αυτοκινήτου, μοτοσυκλέτας κλπ.

Γράσο θα δεις σε ρουλεμάν και γρανάζια ηλεκτρικών εργαλείων χειρός, σε ρουλεμάν μηχανημάτων, κινητηρων και γεννητριών στα οποία συμπληρώνεται με τη χρήση γραασαδόρων.

Προσωπικά θα καθάριζα τις επιφάνειες με βενζίνη (είτε καθαρή είτε από πρατήριο)με πινέλο και μετά θα τα σκούπιζα με ένα πανί και όχι στουπί ώστε να μην αφήσει ίνες κλπ. Έπειτα θα έβαζα γράσο στις επιφάνειες γρανάζια και ρουλεμάν (ανάμεσα στις μπίλιες και όχι μπούκωμα) και θα το συναρμολογούσα.

Αν δεν θες να ξοδευτείς βάλε το γράσο που έχεις και θες να το μοντάρεις σήμερα χρησιμοποίησε το γράσο που έχεις και το λύνεις μετά από κάποιο χρονικό διάστημα ώστε να δεις από περιέργεια τι έχει παίξει. Και τότε είτε το συμπληρώνεις με νέο γράσο που θα έχεις προμηθευτεί είτε το αφήνεις ως έχει αν δεν έχεις διαπιστώσει κάποια φθορά ή απώλεια. Διαφορετικά πας αύριο σε ένα μαγαζί με βιομηχανικό εξοπλισμό ή που εμπορεύεται ρουλεμάν και τους λες τη χρήση που θέλεις και σου δίνουν το αντίστοιχο.

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.