Μετάβαση στο περιεχόμενο

Σημαντικές ζημιές στην υπόγεια κοίτη του Κηφισού εντόπισαν σπηλαιολόγοι


Engineer

Recommended Posts

Σοβαρές ζηµιές στην υπόγεια κοίτη του Κηφισού εντόπισε ομάδα σπηλαιολόγων. Πραγματοποιώντας υπόγεια εξερεύνηση, η ομάδα έφτασε περίπου μέχρι το ύψος των ΚΤΕΛ, όπου συνάντησε έναν λόφο από μπάζα και σκουπίδια, αλλά και μια λίμνη που είχε σχηματιστεί, πιθανόν λόγω καταστροφής του πυθμένα. Τα ευρήματα υποδεικνύουν την ανάγκη ελέγχου στατικότητας, αλλά και καθαρισμού της υπόγειας κοίτης, καθώς κανείς δεν θέλει να διανοηθεί τι θα συμβεί αν για κάποιον λόγο ο Κηφισός «φράξει» σε μια μεγάλη νεροποντή.

Την εξερεύνηση πραγματοποίησαν την προηγούμενη Κυριακή πέντε άτομα από την ομάδα «Γεωμυθική» (Γιώργος Καφαντάρης, Σταύρος Μαρούλης, Θεοδώρα Αλικάκου, Kerry Currie, Δημήτρης Θεοδοσόπουλος), μια παρέα σπηλαιολόγων που πραγματοποιεί «αστικές εξερευνήσεις». Η ομάδα ξεκίνησε την εξερεύνηση από το σημείο στο οποίο ο Κηφισός «υπογειοποιείται», στα σύνορα της Νέας Χαλκηδόνας με τον Δήμο Αθηναίων, με σκοπό να διασχίσουν τα 7 χλμ. της υπόγειας διαδρομής (μέχρι το ύψος του κόμβου Νίκαιας – Ρέντη). Τελικά όμως κατάφερε να φθάσει μόνον στα μισά.

«Στο ύψος των ΚΤΕΛ πέσαμε πάνω σε ανυπέρβλητα εμπόδια και έτσι αναγκαστήκαμε να επιστρέψουμε πάλι πίσω στο σημείο εισόδου μας, ύστερα από 5 ώρες υπόγειας διαμονής», λέει στην «Κ» ο κ. Θεοδοσόπουλος. «Τι βρήκαμε; Τα ανυπέρβλητα εμπόδια που αναφέρουμε και που έχουμε εντοπίσει, τόσο στο ύψος των ΚΤΕΛ όσο και κάτω από τη λεωφόρο, μετά ακριβώς τη συμβολή του Κηφισού με τον Ποδονίφτη, είναι λίμνες που πιθανότατα έχουν δημιουργηθεί από αστοχία του πυθμένα. Στα σημεία αυτά κατακρατείται νερό με μεγάλο βάθος, αφού το χώμα που υπάρχει από κάτω συνεχώς μειώνεται, εφόσον το νερό το απομακρύνει. Αυτό που μας ανησύχησε είναι μήπως σταδιακά, καθώς “φαγώνεται” ο πυθμένας, αρχίζει και αναπτύσσεται πρόβλημα στατικότητας των πλευρικών τοιχίων και κατ’ επέκταση του οδοστρώματος από πάνω σε βάθος χρόνου».

Τα μυστικά της υπόγειας κοίτης του Κηφισού-1

«Μας ανησύχησε το γεγονός, μήπως σταδιακά, καθώς “φαγώνεται” ο πυθμένας, αρχίζει και αναπτύσσεται πρόβλημα στατικότητας των πλευρικών τοιχίων και κατ’ επέκταση του οδοστρώματος».

Σε πολλά σημεία η ομάδα διαπίστωσε ότι ο οπλισμός της σήραγγας είχε εμφανείς ζημιές. «Σε διάφορα σημεία ο οπλισμός της κοίτης έχει αποκαλυφθεί και κατακρατεί σκουπίδια, φερτά, μπάζα και άλλα υλικά. Ως αποτέλεσμα, συσσωρεύονται σε συγκεκριμένα σημεία πολλές ποσότητες μπάζων, οι οποίες με τη σειρά τους δημιουργούν άλλες μικρές λιμνούλες». Τέλος, η ομάδα εντόπισε και σημεία υπόγειας ρύπανσης των υδάτων. «Παρότι η γενική κατάσταση του νερού ήταν καλή (συναντήσαμε ψάρια και χέλια), εντοπίσαμε συγκεκριμένες πηγές μεγάλων ποσοτήτων ρύπανσης –μάλλον λύματα αποχέτευσης– που έρχονται από τα ρέματα του Περιστερίου (συμβολή στο ύψος της Λεωφόρου Αθηνών). Ιχνη διαχρονικής ρύπανσης υπάρχουν σε πολλά τμήματα του υπογείου και κυρίως στις λίμνες, όπου η ρύπανση κατακάθεται στο χώμα του πυθμένα».

«Τα τσιμέντα μάς πνίγουν, όχι τα ποτάμια»

Η ομάδα αποκόμισε την εντύπωση ότι η υπόγεια κοίτη του Κηφισού δεν έχει συντηρηθεί ή καθαριστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα. «Αισθανθήκαμε δέος για το μέγεθος του έργου, τις δια-στάσεις του υπόγειου αγωγού, αλλά και πίκρα για την πλήρη υποβάθμιση των ομβρίων υδάτων και τη γενική παραμέληση του έργου από την κατασκευή του (καμιά συντήρηση, καμιά πρόβλεψη για φρεάτια επίσκεψης ή ράμπες πρόσβασης στο υπό εξερεύνηση τμήμα). Το κυριότερο όμως είναι ότι μας ανησυχεί η στατική κατάσταση της σήραγγας. Δεν θέλει κανείς μας να σκεφθεί τι θα γίνει αν καταρρεύσει ένα τμήμα και “φρακάρει” το νερό σε μια πλημμύρα ή τι επίδραση μπορεί να έχει αυτό στη λεωφόρο Κηφισού».

Από τον Αννα στον Καϊάφα

Η «Κ» απευθύνθηκε στο υπουργείο Υποδομών, στην Περιφέρεια Αττικής και στην ΕΥΔΑΠ. Η τελευταία σημείωσε ότι δεν έχει καμιά αρμοδιότητα. Στέλεχος της Περιφέρειας χαρακτήρισε «γκρίζα ζώνη» την αρμοδιότητα για την υπόγεια κοίτη: η Περιφέρεια έχει την ευθύνη των ρεμάτων (γενικώς) αλλά και της λεωφόρου Κηφισού (τεχνικά έργα, οδόστρωμα, κυκλοφορία), όμως –όπως υποστηρίζουν– ο Κηφισός είναι «χαρακτηρισμένος» ποταμός και τα ποτάμια –άρα και η συγκεκριμένη υπόγεια σήραγγα– είναι υπό την αρμοδιότητα του υπουργείου Υποδομών. Τέλος, το υπουργείο Υποδομών δεν ανταποκρίθηκε.


View full είδηση

Link to comment
Share on other sites

2 ώρες πριν, Engineer said:

... καθώς κανείς δεν θέλει να διανοηθεί τι θα συμβεί αν για κάποιον λόγο ο Κηφισός «φράξει» σε μια μεγάλη νεροποντή.

.......

 

αν φράξει και είναι μεγάλη η ροή νερού θα "εκραγούν" προς τα πάνω μεγάλα τμήματα του σκρυδέμματος και οδοστρώματος αν υπάρχει ..... 

Edited by Didonis
Link to comment
Share on other sites

Σε άλλο σημείο είχα δει ότι κατεβάζουν bobcat με γερανό και το καθαρίζουν. Δεν γνωρίζω αν πρόκειται για τακτική συντήρηση ή έγινε απλώς για να επιλύσουν κάποιο πρόβλημα που παρουσιάστηκε πρόσκαιρα.

Η ουσία ότι τα καιρικά φαινόμενα γίνονται όλο και πιο απότομα, πιο απρόβλεπτα, πιο έντονα, πιο μεγάλα, πιο ισχυρά κάτι που κανένας μελετητής δεν θα ήταν δυνατό να προβλέψει. Εντύπωση μου είχε κάνει τότε που έκλεισαν την κυκλοφορία στο ποτάμι από το ύψος της Λ. Αθηνών (Καβάλας) και κάτω επειδή ανέμεναν μεγάλη βροχόπτωση χωρίς να υπάρχει στοιχειώδη μέριμνα για τις περιοχές εκατέρωθεν του ποταμού με χαμηλότερο υψόμετρο από την κοίτη γνωρίζοντας πως στον Ρέντη υπάρχουν ένα σωρό κατοικημένα ημιυπόγεια!!!

Πριν από 100 χρόνια ένας καθηγητής σας, είχε παρουσιάσει μελέτη με την οποία έκρινε πως έπρεπε να φτιάξουν νέα κοίτη στον Ιλισό από το Κουκάκι και να οδηγηθεί προς την θάλασσα μόνος του αποσυμπιέζοντας με τον τρόπο αυτό τον τότε Κηφισό. Σήμερα, που έχουν κτιστεί τα πάντα από τις παρυφές του Υμηττού μέχρι το Ποικίλο όρος και δεν υπάρχει γη να απορροφήσει το νερό δεν χρειάζεται; Υποθέτω πως 4χλμ με εργαλεία όπως ο μετροπόντικας είναι εφικτό. Anyway, πέρα από την αποσπασματικότητα της υπο-περίπτωσης που έγραψα και την επιπολαιότητα της ασχετοσύνης μου στην κατεύθυνση της πρόληψης πάντως δεν βλέπω κινήσεις. Δηλαδή μελέτες τι θα γίνει αν .... ;

Link to comment
Share on other sites

20 ώρες πριν, Didonis said:

αν φράξει και είναι μεγάλη η ροή νερού θα "εκραγούν" προς τα πάνω μεγάλα τμήματα του σκρυδέμματος και οδοστρώματος αν υπάρχει ..... 

μάλλον απίθανο σενάριο, καθώς η υψομετρική διαφορά του κλειστού τμήματος (από google earth) είναι γύρω στα 45 (άντε 50) μέτρα 

το βέβαιο είναι ότι θα πλημμυρίσουν οι περιοχές στην αρχή του κλειστού αγωγού και προς τα κάτω

Edited by tetris
Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.