Μετάβαση στο περιεχόμενο

Έκρηξη μπαταρίας μολύβδου λόγω εργασιών ηλεκτροσυγκόλλησης


thskor

Recommended Posts

Κατά τη διάρκεια εργασιών ηλεκτροσυγκόλλησης σε φορτηγό (πλησίον των μπαταριών του οχήματος) προέκυψε έκρηξη της μπαταρίας. Οι μπαταρίες δεν είχαν αποσυνδεθεί πριν από τις εργασίες. Τι ακριβώς έφταιξε; Ποιο φαινόμενο εξελίχθηκε και οδήγησε στην έκρηξη;

Link to comment
Share on other sites

  • Απαντήσεις 39
  • Created
  • Τελευταία απάντηση

Top Posters In This Topic

Νομίζω το πιό πιθανό είναι η ανάφλεξη των αναθυμιάσεων (θειικού οξέος) και ακολούθως ανάφλεξη της μπαταρίας και μπουμ...

Νομίζω επίσης ότι και αν ακόμα είχαν αποσυνδεθεί (και δεν είχαν απομακρυνθεί) θα συνέβαινε το ίδιο.

Link to comment
Share on other sites

Σύμφωνα με τις οδηγίες των κατασκευαστών η τοποθέτηση των συσσωρευτών πρέπει να αποφεύγεται πλησίον πηγών που εκλύουν θερμότητα (όπως για παράδειγμα έναν μετασχηματιστή) γιατί μπορεί να προκληθεί υπερθέρμανση, απώλεια ηλεκτρολύτη, πυρκαγιά ή έκρηξη.

Και αν η ατμόσφαιρα στο οποίο εκτελούνται οι θερμές εργασίες είναι εκρηκτική λόγω φαινομένου domino ο κίνδυνος έκρηξης αυξάνεται.

 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα μη τήρησης κανόνων ασφαλείας είναι να τοποθετείς, παρά την ύπαρξη άλλων διαθεσίμων χώρων, τις φιάλες των εύφλεκτων βιομηχανικών αερίων υπό πίεση ακριβώς δίπλα στα συνεργείο που εκτελεί ηλεκτροσυγκολλήσεις.

Link to comment
Share on other sites

Πρώτα εντοπίζουμε (επιβεβαιώνουμε) το πού έγινε η έκρηξη: Μέσα στην μπαταρία ή έξω από την μπαταρία;

Εσκασε το περίβλημα της μπαταρίας;

Αν έσκασε το περίβλημα, τότε πρέπει να πετάχτηκαν καυστικά υγρά μπαταρίας τριγύρω. Εγινε κάτι παρόμοιο;

Link to comment
Share on other sites

Η ηλεκτροσυγκόλληση είναι η τήξη του ηλεκτροδίου, λόγω της διαρροής του, από υψηλής έντασης ηλεκτρικό ρεύμα. Το ρεύμα αυτό πέρασε από την/τις μπαταρίες, αφού δεν είχαν αφαιρεθεί οι πόλοι, με αποτέλεσμα να βραχυκυκλώσουν και να εκραγούν....

 

Υ.Γ. Αυτός που προέβει σε αυτή την εργασία δεν το είχε ξανακάνει... ΠΑΝΤΑ ΑΦΑΙΡΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ 2 ΠΟΛΟΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ... και καλό είναι όταν δεν γνωρίζουμε να μην προβαίνουμε σε τέτοιου είδους εργασίες... επίσης να ενημερώσω ότι έχουν καεί όλοι οι λαμπτήρες και πιθανότητα η γεννήτρια (δυναμό), ο αυτόματος, ο εγκέφαλος (εξαρτάται πως είναι ασφαλισμένα).....

 

Υ.Γ.2 Σίγουρα έσπασε το περίβλημα και περάχτηκε το θειϊκο οξύ... Δεν τίθεται θέμα αναθυμιάσεων διότι αυτές προκαλούνται, σε επαρκείς ποσότητες για ανάφλεξη, κατά την διάρκεια φόρτισής τους.... αρά σε λειτουργεία ο κινητήρας... που φαντάζομαι ότι ήταν σβηστός κατά την διάρκεια των εργασιών....

Edited by astrah
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Πράγματι, οι οδηγίες λένε πως οι πόλοι των συσσωρευτών πρέπει να αποσυνδέονται κατά τις εργασίες ηλεκτροσυγκόλλησης ώστε να είναι βέβαιο ότι κανένα ηλεκτρικό κύκλωμα δεν λειτουργεί. Δεν ήξερα όμως ότι αυτή η σύσταση αφορά στον κίνδυνο έκρηξης...

 

Το θέμα είναι ότι κατά την ηλεκροσυγκόλληση στο πήγμα ενός οχήματος, ο βρόχος του ρεύματος της ηλεκτροσυγκόλλησης δεν εμπλέκεται με τα ηλεκρτικά κυκλώματα του οχήματος. Πόσο μάλλον όταν οι διακόπτες είναι ανοιχτοί...

 

Από την άλλη, έστω ότι έφτανε κάποιο ρεύμα (ή κάποια τάση) στον συσσωρευτή. Γιατί να βραχυκυκλώσει;

 

Τέλος, η επαγόμενη τάση λόγω της ηλεκτροσυγκόλλησης (όταν αυτή γίνεται με εναλλασσόμενο) δεν έχει αξιόλογη τιμή. Πως μπορεί να προκληθεί βλάβη (και μάλιστα "εκρηκτική");

 

Νομίζω, λοιπόν, ότι πρέπει να αναζητήσουμε αλλού τα αίτια της έκρηξης.

Edited by AlexisPap
Link to comment
Share on other sites

Θα δώσω επιπλέον πληροφορίες για το συμβάν, ώστε να διευκολύνω τη συζήτηση:

 

1) Η έκρηξη προκάλεσε σπάσιμο του άνω περιβλήματος της μπαταρίας και εκτοξεύτηκαν οξέα.

2) Παρατήρησα μέσα από το σπασμένο καπάκι ότι τα υγρά "έβραζαν" και έβγαιναν πυκνοί λευκοί ατμοί. Επίσης, οι επιφάνειες των μπαταριών ήταν πολύ ζεστές.

3) Έδωσα εντολή να αφαιρέσουν τους πόλους της μπαταρίας πριν συνεχίσουν τις εργασίες ηλεκτροσυγκόλλησης, όπερ και εγένετο (αφαίρεσαν όμως ΜΟΝΟ τον αρνητικό πόλο).

4) Σε 5 λεπτά ακολούθησε και 2η έκρηξη στη διπλανή μπαταρία (ακριβώς με τα ίδια χαρακτηριστικά της 1ης)!

 

Θεωρώ απίθανο η έκρηξη να οφείλεται (όπως μου είπαν πολλοί παλιοί ηλεκτροτεχνίτες) σε σπίθα της ηλεκτροσυγκόλλησης πάνω στις εύφλεκτες αναθυμιάσεις της μπαταρίας. Εσείς τι νομίζετε;

Link to comment
Share on other sites

Η ηλεκτροσυγκόλληση είναι η τήξη του ηλεκτροδίου, λόγω της διαρροής του, από υψηλής έντασης ηλεκτρικό ρεύμα. Το ρεύμα αυτό πέρασε από την/τις μπαταρίες, αφού δεν είχαν αφαιρεθεί οι πόλοι, με αποτέλεσμα να βραχυκυκλώσουν και να εκραγούν....

 

Υ.Γ. Αυτός που προέβει σε αυτή την εργασία δεν το είχε ξανακάνει... ΠΑΝΤΑ ΑΦΑΙΡΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ 2 ΠΟΛΟΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ... και καλό είναι όταν δεν γνωρίζουμε να μην προβαίνουμε σε τέτοιου είδους εργασίες... επίσης να ενημερώσω ότι έχουν καεί όλοι οι λαμπτήρες και πιθανότητα η γεννήτρια (δυναμό), ο αυτόματος, ο εγκέφαλος (εξαρτάται πως είναι ασφαλισμένα).....

 

Υ.Γ.2 Σίγουρα έσπασε το περίβλημα και περάχτηκε το θειϊκο οξύ... Δεν τίθεται θέμα αναθυμιάσεων διότι αυτές προκαλούνται, σε επαρκείς ποσότητες για ανάφλεξη, κατά την διάρκεια φόρτισής τους.... αρά σε λειτουργεία ο κινητήρας... που φαντάζομαι ότι ήταν σβηστός κατά την διάρκεια των εργασιών....

Πράγματι έσπασε το περίβλημα της μπαταρίας και πετάχτηκε το οξύ. Επίσης, ήταν σβηστός ο κινητήρας καθ' όλη τη διάρκεια των εργασιών. Αλλά δεν καταστράφηκε κάποιο ηλεκτρικό ή ηλεκτρονικό μέρος του οχήματος μετά την έκρηξη και της 2ης μπαταρίας.

Link to comment
Share on other sites

2) Παρατήρησα μέσα από το σπασμένο καπάκι ότι τα υγρά "έβραζαν" και έβγαιναν πυκνοί λευκοί ατμοί. Επίσης, οι επιφάνειες των μπαταριών ήταν πολύ ζεστές.

 

Επομένως, εσωτερικό βραχυκύκλωμα. Το θέμα είναι "γιατί".

Link to comment
Share on other sites

Οι ηλεκτροσυγκολλήσεις διακρίνονται σε πολλές κατηγορίες... Μία βασική κατηγοριοποίηση είναι οι συνεχούς και εναλλασσόμενου ρεύματος συγκόλλησης... Η τυπική τάση συγκόλλησης και στις δύο κατηγορίες είναι συνήθως 15-50V, ενώ εν κενώ 75-100V. Για να γίνει η τήξη του ηλεκτροδίου συγκόλλησης, είναι αυτονόητο, ότι απαιτείται μεγάλη ένταση ρεύματος της τάξεως των 100 -.... Α. Η χαμηλή τάση και υψηλό ρεύμα είναι για λόγους ασφαλείας και νομίζω ότι είναι κατανοητό.

 

Η μπαταρία - συσσωρευτής μπορεί να προσομοιωθεί με έναν πυκνωτή τάσεως 12V. Επίσης, είναι γνωστό ότι ο αρνητικός πόλος της μπαταρίας είναι συνδεδεμένος με το σασί του οχήματος (παλιότερα σε λίγα μοντέλα ήταν συνδεδεμένος ο θετικός). Στα περισσότερα φορτηγά οι μπαταρίες είναι συνδεδεμένες εν σειρά οπότε η τάση είναι 24V.

Όταν το όχημα είναι εκτός λειτουργίας, πράγματι, δεν διαρέονται από ρεύμα τα κύρια ηλεκτρικά κυκλώματα του οχήματος, άλλα όχι όλα... πχ ο εγκέφαλος, το ραδιόφωνο, ο συναγερμός κτλ, ανάλογα τον τύπο και τις τροποποιήσεις που έχει υποστεί καθένα , διαρέονται από ρεύμα, πολλές φορές όχι αμελητέο με αποτέλεσμα μετά από περίοδο μεγάλης ακινησίας να εκφορτίζεται η μπαταρία...

 

Επί του προκειμένου....

 

Με δεδομένο ότι έχουμε πολλούς τύπους ηλεκτροσυγκολλήσεων και ακόμα περισσότερους οχήματων, το να γίνει ακριβής προσομοίωση των ηλεκτρικών κυκλωμάτων είναι σχεδόν αδύνατο... Επομένως, είναι άτοπο να προσπαθήσει κάποιος να προσομοιώσει τα ηλεκτρικά κυκλώματα της διαδικασίας ηλεκτροσυγκόλλησης και του οχήματος γενικώς, με απλά ηλεκτρικά κυκλώματα... χρειάζονται συγκεκριμένα στοιχεία για την ηλεκτροσυγκόλληση και για το όχημα...

 

Αλλά, προσπαθόντας να "σχηματοποιήσουμε" τα κυκλώματα αυτά θα έλεγα τα εξής ως προβληματισμό...

 

Τι γίνεται σε περίπτωση που η τσιμπίδα "επιστροφής" δεν έχει σωστή ηλεκτρική συνέχεια με την ηλεκτροσυγκόλληση και το σασί του οχήματος, με την μπαταρία του οχήματος συνδεδεμένη??? Το ρεύμα ως γνωστόν θα περάσει από την ευκολότερη "δίοδο" ... ποια θα είναι αυτή και προς τα που θα καταλήξει??? Αλλά ακόμα και αν δεν έχουμε ροή ηλεκτρικού ρεύματος, κατά την διάρκεια της ηλεκτροσυγκόλλησης, μήπως υπάρξει "ηλεκτρομαγνητική φόρτιση" (στατικός ηλεκτρισμός) του σασί και με το κλείσιμο οποιουδήποτε διακόπτη υπάρξη τότε ροή ηλεκτρικού ρεύματος????

 

Η FORD πχ έχει οδηγία για αφαίρεση όχι μόνο των πόλων της μπαταρίας, αλλά και των instrument cluster, SPDJB, ABS module and the PCM

 

 

https://www.fleet.fo...html/Q123R2.pdf

 

ΥΓ Όλα αυτά δεν συμβαίνουν πάντα.... Αλλά, επειδή δεν μπορεί να αξιολογηθεί από οποιονδήποτε το πότε και τι θα συμβεί, η οδηγία αφαίρεση των πόλων από την μπαταρία κατά την διάρκεια ηλεκτροσυγκόλησης σε οχήματα εφαρμόζεται καθολικά....

 

ΥΓ2 thskor διαβάζοντας τώρα τα 2 τελευταία σου ποστ περί "υγρά "έβραζαν" και έβγαιναν πυκνοί λευκοί ατμοί. Επίσης, οι επιφάνειες των μπαταριών ήταν πολύ ζεστές." αυτό συμβαίνει όταν "φορτίζονται" οι μπαταρίες (χημική εξόθερμη αντίδραση και εκλύεται κυρίως υδρογόνο από το θειϊκο οξύ). Επομένως, "κάπως" έκλεινε κύκλωμα και φόρτιζαν ταχύτατα από τα ~150Α και ~40V της ηλεκτροσυγκόλλησης με αποτέλεσμα να εκραγούν.... Το ίδιο συμβαίνει αν υπερφορτιστούν με παλιό επαγγελματικό φορτιστή μπαταριών που δεν έχει διάταξη ελέγχου φόρτισης... Αν βραχυκυκλώσουν (σύνδεση θετικού με αρνητικό πόλο χωρίς ενδιάμεσα να παρεβληθεί ικανή αντίσταση) τότε εκρήγνυται αμέσως....

Edited by astrah
Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.