Jump to content
  • Novatron
  • Engineer

    Σχέδιο της ΡΑΕ για λιγότερη γραφειοκρατία στις άδειες παραγωγής ΑΠΕ – Απλούστευση του πλαισίου μέχρι το τέλος του χρόνου

    Sign in to follow this  

    Στη φάση επεξεργασίας σχεδίου κανονισμού για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των ΑΠΕ βρίσκεται η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η ΡΑΕ επιδιώκει τη δημιουργία ενός συστήματος έκδοσης των αδειών παραγωγής όπου οι επενδυτές αφενός θα υποβάλλουν ηλεκτρονικά την αίτηση τους και αφετέρου θα παρακολουθούν on line την πορεία της σε κάθε στάδιο. Κάτι τέτοιο φυσικά προϋποθέτει τη δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας.

    Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα αρμόδια στελέχη της ΡΑΕ εξετάζουν διεξοδικά το υφιστάμενο καθεστώς, προσπαθώντας να εντοπίσουν τα σημεία στα οποία μπορούν να γίνουν αλλαγές, (στο πλαίσιο πάντα του πλαισίου προστασίας αγαθών όπως το περιβάλλον) τόσο στον κανονισμό, όσο και στο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την αδειοδότηση των ΑΠΕ. Οι αλλαγές που θα κριθεί ότι μπορούν να γίνουν στο νόμο θα αποτελέσουν εισήγηση προς το ΥΠΕΝ.

    Δύο είναι στόχοι αυτής της πρωτοβουλίας, σύμφωνα με κύκλους της Αρχής. Ο πρώτος είναι ο περιορισμός του χρόνου έκδοσης της άδειας παραγωγής, που σήμερα μπορεί να φτάσει τα δύο και δυόμιση χρόνια και ο δεύτερος στόχος στην αντικειμενικότητα και τη διαφάνεια της αδειοδοτικής διαδικασίας.  

    Πέραν της χρήσης της τεχνολογίας, οι αρμόδιες διευθύνσεις της ΡΑΕ προχωρούν και στο σχεδιασμό προτυποποιημένης αίτησης ή για την ακρίβεια το περιεχόμενο και τα κριτήρια της αδειοδότησης θα είναι τυποποιημένα ώστε να μπορούν να ελέγχονται άμεσα και με διαφάνεια τα δικαιολογητικά των επενδυτών.

    Στο πλαίσιο αυτών των αλλαγών η ΡΑΕ εξετάζει και τα κριτήρια που θα πρέπει να πληρούν οι επενδυτές των ΑΠΕ προτείνοντας ακόμη και την αλλαγή διατάξεων του θεσμικού πλαισίου. Για παράδειγμα η υποχρέωση της υποβολής στοιχείων μέτρησης π.χ. για το αιολικό δυναμικό μίας περιοχής για την οποία ο υποψήφιος επενδυτής ζητά άδεια παραγωγής να μην αποτελεί προϋπόθεση. Κι αυτό καθώς πια οι περισσότερες περιοχές είναι γνωστό ως προς τα χαρακτηριστικά τους για τις ΑΠΕ.

    Στις σκέψεις είναι επίσης, λένε οι πληροφορίες, και η θέσπιση ανώτατου χρονικού ορίου κατοχής της άδειας. Τώρα προβλέπεται η ανάκληση της με απόφαση.

    Πηγές αναφέρουν ότι η ΡΑΕ θα είναι σε θέση να προχωρήσει στις αλλαγές και να τις προτείνει στην αγορά και την κυβέρνηση (όπου χρειάζονται νομοθετικές ρυθμίσεις) περί τον Σεπτέμβριο με Οκτώβριο ώστε στο τέλος του χρόνου να αλλάξει το πλαίσιο της αδειοδότησης.  

    Ο πρόεδρος της ΡΑΕ Νίκος Μπουλαξής θεωρεί απολύτως αναγκαία την ορθολογική απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης, στο βαθμό που η χώρα έχει συνταχθεί με τις ευρωπαϊκές επιλογές για γρήγορη αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο. Επιπλέον, υπάρχει σημαντικό πρακτικό πρόβλημα που δημιουργείται από το πλήθος των αιτήσεων για νέες άδειες παραγωγής φωτοβολταϊκών και αιολικών σταθμών που έχουν σωρευθεί τα τελευταία 2 χρόνια στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

    Πρέπει να σημειωθεί τέλος ότι η ΡΑΕ στη διαδικασία των αλλαγών λαμβάνει υπόψη τις προτάσεις των φορέων των ΑΠΕ. Για παράδειγμα οι αλλαγές που έχει προτείνει η μελέτη της ΕΛΕΤΑΕΝ, μεταξύ άλλων είναι οι εξής:

    • Το περιεχόμενο και τα κριτήρια χορήγησης αδειών παραγωγήςτυποποιούνται ώστε να είναι δυνατός ο αυτοματοποιημένος έλεγχός τους υπό μορφή check list
    • Η τυποποίηση αυτή αποτελεί προϋπόθεση για την εισαγωγή μιας πλήρως ηλεκτρονικής διαδικασίας
    • Εισάγεται μεγάλη αύξηση της ευελιξίας στις τροποποιήσεις του σχεδιασμού των αδειοδοτημένων έργων
    • Προτείνεται μεταβίβαση περισσότερων αρμοδιοτήτων, ειδικά όσον αφορά τις τροποποιήσεις, στη Γραμματεία της ΡΑΕ ώστε η Ολομέλεια να μην απασχολείται με απλά θέματα
    • Αυξάνονται οι περιπτώσεις τροποποίησης για τις οποίες αρκεί απλή ενημέρωση της ΡΑΕ
    • Τίθενται αποκλειστικές προθεσμίες, κατ΄αρχάς στις απλούστερες διαδικασίες και σταδιακά σε όλες
    • Προτείνεται η ανάπτυξη δημόσιου μητρώου όπου όλες οι πληροφορίες, περιλαμβανομένων των σωμάτων των αδειών, τροποποιήσεων, ενημερώσεων κλπ θα είναι προσβάσιμες από όλους.

    Ενδεικτικά παραδείγματα του περιεχομένου της πρότασης της ΕΛΕΤΑΕΝ είναι:

    • Απλοποιείται το χρηματοδοτικό κριτήριο. Στο βασικό σενάριο ο υποψήφιος παραγωγός θα προσκομίζει εκδήλωση ενδιαφέροντος (LoI) από τραπεζικό ίδρυμα για το 70% του τυπικού κόστους του συγκεκριμένου έργου. Με τον τρόπο αυτό διατηρείται η αυστηρότητα στη διαπίστωση της ικανότητας του φορέα αλλά απαλείφονται χρονοβόρες διαδικασίες ελέγχων που δεν έχουν πλέον νόημα.
    • Ο έλεγχος των ζωνών αποκλεισμού του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου (ΕΧΠ-ΑΠΕ) θα γίνεται αποκλειστικά με βάση τις θεσμοθετημένες ζώνες που έχουν αναρτηθεί στο γεωπληφοριακό σύστημα της ΡΑΕ. Ο εξαντλητικός έλεγχος όλων των κριτηρίων του ΕΧΠ-ΑΠΕ θα συνεχίσει να γίνεται από τις αρμόδιες αρχές κατά την φάση περιβαλλοντικής αδειοδότησης που ακολουθεί, όπως συμβαίνει και σήμερα.
    • Θα αρκεί η υποβολή πιστοποιημένων μετρήσεων αιολικού δυναμικού με συγκεκριμένα ποσοτικά όρια (ταχύτητας ανέμου, διαθεσιμότητας, απόστασης).

    Θα επιτρέπεται με απλές διαδικασίας η μεταφορά ισχύος μεταξύ πλησίων αδειών, η κατάτμηση άδειας ή η συνένωση αδειών, με σαφείς ασφαλιστικές δικλίδες ώστε να αποκλείονται καταχρήσεις.

    Sign in to follow this  


    User Feedback


    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Άνω του 1,5 δισ. ευρώ είναι το ύψος επένδυσης των έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), με συνολική ισχύ 1,3 gigawatt, που υλοποιούνται σήμερα στην Ελλάδα. Αυτό επισήμανε ο ηλεκτρολόγος μηχανικός, ειδικός επιστήμονας, συντονιστής της Ομάδας διαγωνιστικών διαδικασιών ΑΠΕ της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), Διονύσης Παπαχρήστου, γνωστοποιώντας την απόφαση της ΡΑΕ για τη διενέργεια νέου διαγωνισμού για φωτοβολταϊκά και αιολικές εγκαταστάσεις, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων την 4η Νοεμβρίου και πραγματοποίηση της ηλεκτρονικής δημοπρασίας στις 12 Δεκεμβρίου.
      Μιλώντας στη χθεσινοβραδινή εκδήλωση της ΡΑΕ, που έγινε στο πλαίσιο της 84ης ΔΕΘ, με θέμα τις ΑΠΕ, ο ίδιος αναφέρθηκε στις 11 διαγωνιστικές διαδικασίες, που πραγματοποίησε η ΡΑΕ στο διάστημα από τον Δεκέμβριο του 2016 μέχρι και τον Ιούλιο του 2019, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι “ στον τελευταία διαγωνισμό παρουσιάστηκε σημαντική μείωση όπου παρουσιάστηκε σημαντική μείωση των τιμών προς όφελος των καταναλωτών και της εθνικής οικονομίας”.
      Από την πλευρά της η οικονομολόγος, διευθύντρια αδειοδοτήσεων και μητρώων στη ΡΑΕ, Δρ. Αδαμαντία Βέρρα, παρουσίασε κατά την ομιλία της στην εσπερίδα το “ τεράστιο”, όπως η ίδια χαρακτήρισε, αδειοδοτικό έργο που έχει παραχθεί από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, “ παρά τη μεγάλη υποστελέχωσή της, τόσο στον τομέα του φυσικού αερίου, όσο και στον τομέα του ηλεκτρισμού” και έθεσε επί τάπητος το θεσμικό πλαίσιο, τα ποσοτικά στοιχεία, καθώς και τα προβλήματα που διέπουν την αδειοδοτική διαδικασία.
      Προβαίνοντας σε ορισμένες διαπιστώσεις, η κ. Βέρρα επισήμανε ότι παρατηρείται κατακόρυφη αύξηση των αιτήσεων και των αιτημάτων έκδοσης διοικητικών πράξεων στη ΡΑΕ για έκδοση αδειών για όλες τις τεχνολογίες, καθώς και των ενεργειών που χρήζουν άμεσης ολοκλήρωσης εκ παραλλήλου, στο πλαίσιο των διαγωνιστικών διαδικασιών. Σύμφωνα δε με την ίδια, έχει αυξηθεί ο όγκος διοικητικών πράξεων που έχουν εκδοθεί από τη ΡΑΕ για όλες τις τεχνολογίες, ενώ για τις ΑΠΕ σημείωσε ότι “ έχουν λάβει συνολικά άδειες παραγωγής 2.243 έργα συνολικής ισχύος 27.623 MW και μόνο τα 642 έργα συνολικής ισχύος 3.930 MW πήραν τελικά την άδεια λειτουργίας".
      Υπογραμμίζοντας στο πλαίσιο αυτό τις θεσμικές «αντιξοότητες», η κ. Βέρρα επισήμανε ότι “ η μη κατανόηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει την αδειοδότηση και η κατ’ επέκταση η υποβολή ελλιπών φακέλων προς αξιολόγηση, δημιουργούν καθυστέρηση στην αδειοδοτική διαδικασία” και συμπλήρωσε: “ κατατίθενται πλήθος συμπληρωματικών στοιχείων προς υποβολή και αξιολόγηση, μετά την υποβολή της αίτησης για χορήγηση άδεια παραγωγής”.
      Μιλώντας για τα πεδία βιομάζα, βιοαέριο και βιορευστά, η κ. Βέρρα επισήμανε ότι 56 έργα διαθέτουν άδεια παραγωγής με πρώτη ύλη το βιοαέριο, συνολικής ισχύος 168,2 MW, επτά έργα με άδεια λειτουργίας συνολικής ισχύος 48,8MW, έντεκα έργα με εμπορική άδεια συνολικής ισχύος 35,1MW, 12 έργα με περιβαλλοντική αδειοδότηση συνολικής ισχύος 25,3ΜW και 26 έργα με άδεια παραγωγής πριν το στάδιο της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), συνολικής ισχύος 59 MW.
      Οπως διευκρίνισε, εντός του 2018 υποβλήθηκαν και αξιολογήθηκαν τρεις αιτήσεις με πρώτη ύλη βιοαέριο και υπογραμμίζοντας ότι φέτος “ ακόμη δεν έχει εκδηλωθεί το παραμικρό ενδιαφέρον”, τόνισε ότι έχουν ήδη εκδοθεί έντεκα άδειες παραγωγής με πρώτη ύλη βιορευστά και συνολικής ισχύς 55 MW.
      Μεταξύ άλλων, κατά την ομιλία της η κ. Βέρρα επέστησε την προσοχή των ενδιαφερομένων, λέγοντας ότι εντοπίζονται κατά την έναρξη της αξιολόγησης των αιτήσεων σοβαρές ελλείψεις σε απαραίτητα δικαιολογητικά και έγγραφα, νομικής ή άλλης μορφής, με αποτέλεσμα “ η ΡΑΕ να ζητά σε κάθε αίτηση συμπληρωματικά/διευκρινιστικά στοιχεία/έγγραφα. Στο πλαίσιο αυτό υπογράμμισε ότι "παρουσιάζονται δυσκολίες εκ μέρους των αιτούντων να κατανοήσουν το νομικό πλαίσιο, που διέπει τη διαδικασία χορήγησης των αιτήσεων, καθώς και τα έγγραφα που απαιτούνται βάσει των οριζόμενων στους εκάστοτε κανονισμούς”.
      Ένα άλλο πεδίο, στο οποίο η κ. Βέρρα έκανε ιδιαίτερη μνεία, αφορά τις πράξεις διαπίστωσης παράβασης/ανακλήσεις. Οπως εξήγησε, στο πλαίσιο της εποπτικής αρμοδιότητας η ΡΑΕ διενεργεί έλεγχο των φακέλων των αδειοδοτημένων έργων ΑΠΕ αναφορικά με την πορεία υλοποίησης τους και προχωράει στη διαδικασία αποστολής Πράξης Διαπίστωσης Παράβασης, όπου αυτό απαιτείται. “ Κατά τη διάρκεια των ετών 2018-2019, η ΡΑΕ απέστειλε συνολικά 104 Πράξεις Διαπίστωσης Παράβασης και προχώρησε στην ανάκληση 80 αδειών παραγωγής”.
      Στη χθεσινοβραδινή εσπερίδα, ο δικηγόρος (ΕΕΠ) και προϊστάμενος του τμήματος Ευρωπαϊκών και Διεθνών θεμάτων της ΡΑΕ, Γεώργιος Παιδακάκης, αναφέρθηκε στις κύριες επιμέρους ρυθμίσεις για τις ΑΠΕ που περιλαμβάνονται στην εν ισχύ πλέον δέσμη μέτρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Καθαρή ενέργεια για όλους τους Ευρωπαίους», ανέλυσε τα εργαλεία ενδυνάμωσης των καταναλωτών και των κοινοτήτων και έκανε αναφορά στον Κανονισμό 2019/943 σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
      Επιπλέον, ο κ. Παιδακάκης αναφέρθηκε στις προβλέψεις και τα χρονοδιαγράμματα του Κανονισμού 2018/1999 για τη διακυβέρνηση της Ενεργειακής Ένωσης και της δράσης για το κλίμα, ενώ έθεσε επί τάπητος και τις κρίσιμες νέες διατάξεις για τις ΑΠΕ, με ειδική μνεία στις προκλήσεις ενσωμάτωσης αυτών στην εσωτερική έννομη τάξη και αγορά.
      Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Αγρινίου, Θωμάς Κουτσουπιάς, παρουσίασε το έργο που έχει παραχθεί στον πρωτογενή τομέα από τον φορέα και τόνισε ότι κατασκευάστηκαν 500 Φ/Β αγροτικές εγκαταστάσεις, τη συντήρηση των οποίων έχουν αναλάβει τα ίδια τα μέλη των συνεταιρισμών. Ανέφερε ότι ιδρύθηκαν δέκα ενεργειακές κοινότητες για ανάπτυξη αιολικών έργων συνολικής ισχύος 168MW και τόνισε ότι “ αφορούν 1750 οικογένειες οι οποίες συμμετέχουν στις ενεργειακές κοινότητες”.
      Η αναπληρώτρια διευθύντρια της ΔΑΠΕΕΠ ΑΕ (Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης), Ντιλένα Βασιλείου, παρουσίασε τις βασικές αρμοδιότητες του φορέα ως διαχειριστή του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ και τόνισε ότι “ ως ΦΟΣΕΤΕΚ (Φορέας Συλλογικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου) δεν έρχεται σε ανταγωνισμό με τους ΦΟΣΕ (Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης). Επίσης παρουσίασε τους ρόλους και τις αρμοδιότητες τουΔΑΠΕΕΠ υπό το νέο καθεστώς στήριξης των ΑΠΕ. Τόνισε πως ο ΔΑΠΕΕΠ έχει τις κεραίες του σε αδιάλειπτη λειτουργία, για να λάβει τυχόν σήματα κινδύνου και να κάνει τις κατάλληλες ενέργειες για να εξασφαλίσει τη συνέπειά του προς τους παραγωγούς ΑΠΕ.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Άνω του 1,5 δισ. ευρώ είναι το ύψος επένδυσης των έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), με συνολική ισχύ 1,3 gigawatt, που υλοποιούνται σήμερα στην Ελλάδα. Αυτό επισήμανε ο ηλεκτρολόγος μηχανικός, ειδικός επιστήμονας, συντονιστής της Ομάδας διαγωνιστικών διαδικασιών ΑΠΕ της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), Διονύσης Παπαχρήστου, γνωστοποιώντας την απόφαση της ΡΑΕ για τη διενέργεια νέου διαγωνισμού για φωτοβολταϊκά και αιολικές εγκαταστάσεις, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων την 4η Νοεμβρίου και πραγματοποίηση της ηλεκτρονικής δημοπρασίας στις 12 Δεκεμβρίου.
      Μιλώντας στη χθεσινοβραδινή εκδήλωση της ΡΑΕ, που έγινε στο πλαίσιο της 84ης ΔΕΘ, με θέμα τις ΑΠΕ, ο ίδιος αναφέρθηκε στις 11 διαγωνιστικές διαδικασίες, που πραγματοποίησε η ΡΑΕ στο διάστημα από τον Δεκέμβριο του 2016 μέχρι και τον Ιούλιο του 2019, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι “ στον τελευταία διαγωνισμό παρουσιάστηκε σημαντική μείωση όπου παρουσιάστηκε σημαντική μείωση των τιμών προς όφελος των καταναλωτών και της εθνικής οικονομίας”.
      Από την πλευρά της η οικονομολόγος, διευθύντρια αδειοδοτήσεων και μητρώων στη ΡΑΕ, Δρ. Αδαμαντία Βέρρα, παρουσίασε κατά την ομιλία της στην εσπερίδα το “ τεράστιο”, όπως η ίδια χαρακτήρισε, αδειοδοτικό έργο που έχει παραχθεί από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, “ παρά τη μεγάλη υποστελέχωσή της, τόσο στον τομέα του φυσικού αερίου, όσο και στον τομέα του ηλεκτρισμού” και έθεσε επί τάπητος το θεσμικό πλαίσιο, τα ποσοτικά στοιχεία, καθώς και τα προβλήματα που διέπουν την αδειοδοτική διαδικασία.
      Προβαίνοντας σε ορισμένες διαπιστώσεις, η κ. Βέρρα επισήμανε ότι παρατηρείται κατακόρυφη αύξηση των αιτήσεων και των αιτημάτων έκδοσης διοικητικών πράξεων στη ΡΑΕ για έκδοση αδειών για όλες τις τεχνολογίες, καθώς και των ενεργειών που χρήζουν άμεσης ολοκλήρωσης εκ παραλλήλου, στο πλαίσιο των διαγωνιστικών διαδικασιών. Σύμφωνα δε με την ίδια, έχει αυξηθεί ο όγκος διοικητικών πράξεων που έχουν εκδοθεί από τη ΡΑΕ για όλες τις τεχνολογίες, ενώ για τις ΑΠΕ σημείωσε ότι “ έχουν λάβει συνολικά άδειες παραγωγής 2.243 έργα συνολικής ισχύος 27.623 MW και μόνο τα 642 έργα συνολικής ισχύος 3.930 MW πήραν τελικά την άδεια λειτουργίας".
      Υπογραμμίζοντας στο πλαίσιο αυτό τις θεσμικές «αντιξοότητες», η κ. Βέρρα επισήμανε ότι “ η μη κατανόηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει την αδειοδότηση και η κατ’ επέκταση η υποβολή ελλιπών φακέλων προς αξιολόγηση, δημιουργούν καθυστέρηση στην αδειοδοτική διαδικασία” και συμπλήρωσε: “ κατατίθενται πλήθος συμπληρωματικών στοιχείων προς υποβολή και αξιολόγηση, μετά την υποβολή της αίτησης για χορήγηση άδεια παραγωγής”.
      Μιλώντας για τα πεδία βιομάζα, βιοαέριο και βιορευστά, η κ. Βέρρα επισήμανε ότι 56 έργα διαθέτουν άδεια παραγωγής με πρώτη ύλη το βιοαέριο, συνολικής ισχύος 168,2 MW, επτά έργα με άδεια λειτουργίας συνολικής ισχύος 48,8MW, έντεκα έργα με εμπορική άδεια συνολικής ισχύος 35,1MW, 12 έργα με περιβαλλοντική αδειοδότηση συνολικής ισχύος 25,3ΜW και 26 έργα με άδεια παραγωγής πριν το στάδιο της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), συνολικής ισχύος 59 MW.
      Οπως διευκρίνισε, εντός του 2018 υποβλήθηκαν και αξιολογήθηκαν τρεις αιτήσεις με πρώτη ύλη βιοαέριο και υπογραμμίζοντας ότι φέτος “ ακόμη δεν έχει εκδηλωθεί το παραμικρό ενδιαφέρον”, τόνισε ότι έχουν ήδη εκδοθεί έντεκα άδειες παραγωγής με πρώτη ύλη βιορευστά και συνολικής ισχύς 55 MW.
      Μεταξύ άλλων, κατά την ομιλία της η κ. Βέρρα επέστησε την προσοχή των ενδιαφερομένων, λέγοντας ότι εντοπίζονται κατά την έναρξη της αξιολόγησης των αιτήσεων σοβαρές ελλείψεις σε απαραίτητα δικαιολογητικά και έγγραφα, νομικής ή άλλης μορφής, με αποτέλεσμα “ η ΡΑΕ να ζητά σε κάθε αίτηση συμπληρωματικά/διευκρινιστικά στοιχεία/έγγραφα. Στο πλαίσιο αυτό υπογράμμισε ότι "παρουσιάζονται δυσκολίες εκ μέρους των αιτούντων να κατανοήσουν το νομικό πλαίσιο, που διέπει τη διαδικασία χορήγησης των αιτήσεων, καθώς και τα έγγραφα που απαιτούνται βάσει των οριζόμενων στους εκάστοτε κανονισμούς”.
      Ένα άλλο πεδίο, στο οποίο η κ. Βέρρα έκανε ιδιαίτερη μνεία, αφορά τις πράξεις διαπίστωσης παράβασης/ανακλήσεις. Οπως εξήγησε, στο πλαίσιο της εποπτικής αρμοδιότητας η ΡΑΕ διενεργεί έλεγχο των φακέλων των αδειοδοτημένων έργων ΑΠΕ αναφορικά με την πορεία υλοποίησης τους και προχωράει στη διαδικασία αποστολής Πράξης Διαπίστωσης Παράβασης, όπου αυτό απαιτείται. “ Κατά τη διάρκεια των ετών 2018-2019, η ΡΑΕ απέστειλε συνολικά 104 Πράξεις Διαπίστωσης Παράβασης και προχώρησε στην ανάκληση 80 αδειών παραγωγής”.
      Στη χθεσινοβραδινή εσπερίδα, ο δικηγόρος (ΕΕΠ) και προϊστάμενος του τμήματος Ευρωπαϊκών και Διεθνών θεμάτων της ΡΑΕ, Γεώργιος Παιδακάκης, αναφέρθηκε στις κύριες επιμέρους ρυθμίσεις για τις ΑΠΕ που περιλαμβάνονται στην εν ισχύ πλέον δέσμη μέτρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Καθαρή ενέργεια για όλους τους Ευρωπαίους», ανέλυσε τα εργαλεία ενδυνάμωσης των καταναλωτών και των κοινοτήτων και έκανε αναφορά στον Κανονισμό 2019/943 σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
      Επιπλέον, ο κ. Παιδακάκης αναφέρθηκε στις προβλέψεις και τα χρονοδιαγράμματα του Κανονισμού 2018/1999 για τη διακυβέρνηση της Ενεργειακής Ένωσης και της δράσης για το κλίμα, ενώ έθεσε επί τάπητος και τις κρίσιμες νέες διατάξεις για τις ΑΠΕ, με ειδική μνεία στις προκλήσεις ενσωμάτωσης αυτών στην εσωτερική έννομη τάξη και αγορά.
      Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Αγρινίου, Θωμάς Κουτσουπιάς, παρουσίασε το έργο που έχει παραχθεί στον πρωτογενή τομέα από τον φορέα και τόνισε ότι κατασκευάστηκαν 500 Φ/Β αγροτικές εγκαταστάσεις, τη συντήρηση των οποίων έχουν αναλάβει τα ίδια τα μέλη των συνεταιρισμών. Ανέφερε ότι ιδρύθηκαν δέκα ενεργειακές κοινότητες για ανάπτυξη αιολικών έργων συνολικής ισχύος 168MW και τόνισε ότι “ αφορούν 1750 οικογένειες οι οποίες συμμετέχουν στις ενεργειακές κοινότητες”.
      Η αναπληρώτρια διευθύντρια της ΔΑΠΕΕΠ ΑΕ (Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης), Ντιλένα Βασιλείου, παρουσίασε τις βασικές αρμοδιότητες του φορέα ως διαχειριστή του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ και τόνισε ότι “ ως ΦΟΣΕΤΕΚ (Φορέας Συλλογικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου) δεν έρχεται σε ανταγωνισμό με τους ΦΟΣΕ (Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης). Επίσης παρουσίασε τους ρόλους και τις αρμοδιότητες τουΔΑΠΕΕΠ υπό το νέο καθεστώς στήριξης των ΑΠΕ. Τόνισε πως ο ΔΑΠΕΕΠ έχει τις κεραίες του σε αδιάλειπτη λειτουργία, για να λάβει τυχόν σήματα κινδύνου και να κάνει τις κατάλληλες ενέργειες για να εξασφαλίσει τη συνέπειά του προς τους παραγωγούς ΑΠΕ.
    • By Engineer
      Με αφορμή ερωτήματα των δήμων αλλά και μεμονωμένων πολιτών προς το Υπουργείο Εργασίας σχετικά με την εφαρμογή του άρθρου 3 της με αριθμ.Π1β/Γ.Π.οικ.14951/9-10-2001 υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ1397/Β ́/2001), όπως ισχύει, και προκειμένου να διασφαλιστεί η ενιαία αντιμετώπιση των ζητημάτων που ανακύπτουν από τις αρμόδιες προς αδειοδότηση αρχές, το Υπ. γνωρίζει τα ακόλουθα:
      Οι τεχνικές προδιαγραφές έκδοσης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (KΔΑΠ), περιλαμβανομένων των χώρων και της δυναμικότητας αυτών, αναφέρονται ρητά στις παραγράφους Ι, ΙΙ και ΙΙΙ του άρθρου 3 της ανωτέρω Υπουργικής Απόφασης.
      Ειδικότερα ως προς την παράγραφο ΙΙ, οι χώροι που οφείλει να διαθέτει κατ ́ ελάχιστον το Κέντρο είναι – μεταξύ άλλων – μία αίθουσα απασχόλησης επιφανείας (εμβαδού) 30 τ.μ. για 15 παιδιά και μια αίθουσα κατασκευών επιφανείας (εμβαδού) 30 τ.μ., με νιπτήρες, για 15 παιδιά. Εάν το Κέντρο διαθέτει αίθουσα μουσικοκινητικής αγωγής και θεατρικού παιχνιδιού, η απαιτούμενη επιφάνεια (εμβαδό) για ταυτόχρονη απασχόληση 15 παιδιών είναι 40 τ.μ.
      Οι ανωτέρω δυναμικότητες για κάθε μία από τις προαναφερόμενες αίθουσες είναι μέχρι 15 παιδιά ανά αίθουσα εμβαδού 30 τ.μ. Κατά συνέπεια, η δυναμικότητα ενός ΚΔΑΠ με δύο αίθουσες, όπως οι ανωτέρω αναφερόμενες, είναι μέχρι 30 παιδιά ανά δύο αίθουσες και ανά βάρδια, επιμεριζόμενη σε 15 παιδιά ανά αίθουσα και ανά βάρδια.
      Ο ανωτέρω αριθμός των 30 παιδιών ανά βάρδια δεν είναι ο ανώτατος επιτρεπόμενος, όπως προκύπτει από την 140/2018 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με την απόφαση αυτή, με τις διατάξεις του άρθρου 3 της εν λόγω υπουργικής απόφασης ορίστηκε μεταξύ άλλων και ο μέγιστος αριθμός των παιδιών (15) που μπορούν να φιλοξενούνται σε κάθε αίθουσα του παραπάνω εμβαδού ανά βάρδια, χωρίς να αποκλείεται από τις διατάξεις αυτές η απασχόληση μεγαλύτερου αριθμού παιδιών ανά βάρδια, εάν το Κέντρο διαθέτει και έτερη κατάλληλη αίθουσα (πλέον των δύο αιθουσών ως ελάχιστων προβλεπόμενων) που να καλύπτει, πλην των λοιπών τασσόμενων προϋποθέσεων και την ελάχιστη επιφάνεια των 30 τ.μ.
      Περαιτέρω, η δυνατότητα αδειοδότησης ΚΔΑΠ για τη δημιουργική απασχόληση περισσότερων των 30 παιδιών είναι εφικτή και όταν οι υφιστάμενες αίθουσες είναι μεν οι ελάχιστες προβλεπόμενες, δηλαδή δύο, το εμβαδό τους όμως υπερβαίνει τα 30τ.μ. Στην περίπτωση αυτή, για περισσότερα από 15 παιδιά, η επιφάνεια (το εμβαδόν) της εκάστοτε αίθουσας αυξάνεται αναλόγως. Επομένως, για κάθε παιδί επιπλέον των 15 παιδιών που προβλέπεται για ελάχιστο εμβαδό 30 τ.μ., το εμβαδό της εκάστοτε αίθουσας θα αυξάνεται κατά 2 τ.μ.
      Η κατά τα ανωτέρω εφαρμογή της ρύθμισης του άρθρου 3 της εν λόγω υπουργικής απόφασης συνάδει με την προβλεπόμενη στο άρθρο 7 της ίδιας απόφασης αναλογία 2 ατόμων εξειδικευμένου προσωπικού ανά 25 παιδιά, καθώς εξασφαλίζει την παράλληλη δημιουργική απασχόληση των παιδιών σε αμφότερες τις κατ’ ελάχιστον προβλεπόμενες αίθουσες υπό την παιδαγωγική επίβλεψη εξειδικευμένου προσωπικού.
      Εξ άλλου, η δυνατότητα δημιουργικής απασχόλησης περισσότερων των 15 παιδιών ανά αίθουσα με βάση την αναλόγως μεγαλύτερη επιφάνειά της επιβεβαιώνεται από τη ρητή σχετική πρόβλεψη του άρθρου 4 παρ. 16 περ. Α της με αριθμ. Π2β/Γ.Π.οικ.14957/09.10.2001 υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ Β ́ 1397/22.10.2001), στην οποία ορίζονται οι αντίστοιχες προϋποθέσεις για την αδειοδότηση ΚΔΑΠ παιδιών με αναπηρία. Σύμφωνα με την εν λόγω ρύθμιση η προβλεπόμενη αίθουσα πολλαπλών χρήσεων έχει εμβαδόν τουλάχιστον 40 τ.μ. για δυναμικότητα 15 ατόμων ενώ για περισσότερα από 15 άτομα το εμβαδόν θα αυξάνεται αναλόγως. Η εν λόγω υπουργική απόφαση για τα ΚΔΑΠ παιδιών με αναπηρία, εκδοθείσα βάσει της αυτής εξουσιοδοτικής διάταξης του άρθρου 1 του ν. 2345/1995 και ρυθμίζοντας αντικείμενο αντίστοιχο αλλά και σαφώς πιο ευαίσθητο από αυτό της εδώ ερμηνευόμενης υπουργικής απόφασης, ερμηνεύεται συστηματικά με την τελευταία και επιβεβαιώνει τον κατά τα ανωτέρω ορθό τρόπο εφαρμογής της.
      Η κατά τα ανωτέρω δυνατότητα αδειοδότησης ΚΔΑΠ για τη δημιουργική απασχόληση περισσότερων των 15 παιδιών ανά αίθουσα με βάση την αναλόγως μεγαλύτερη επιφάνειά της οφείλει άνευ ετέρου να ευθυγραμμίζεται με τη ρητή πρόβλεψη της παρ. Ι του άρθρου 3 της περί ης ο λόγος υπουργικής απόφασης, σύμφωνα με την οποία το κτίριο του εκάστοτε προς αδειοδότηση Κέντρου οφείλει να πληροί τις πολεοδομικές, κτιριολογικές και εξ επόψεως πυροπροστασίας προϋποθέσεις της κείμενης νομοθεσίας.
      Τέλος, σας ενημερώνουμε ότι ήδη δρομολογείται η έκδοση νέας υπουργικής απόφασης ως προς τις προϋποθέσεις αδειοδότησης των ΚΔΑΠ, στην οποία θα προβλεφθεί, μεταξύ άλλων, η ανώτατη δυναμικότητα ανά βάρδια, η νέα δε ρύθμιση θα καταλαμβάνει τις εκκρεμούσες κατά την έναρξη ισχύος της αιτήσεις αδειοδότησης, ενώ προς το περιεχόμενο της θα υποχρεούνται να προσαρμοστούν και τα ήδη αδειοδοτηθέντα ΚΔΑΠ, στο μέτρο που τούτο επιβάλλεται για λόγους δημοσίου συμφέροντος.
      Κάθε είδους πληροφόρηση που έχει τυχόν περιέλθει μέχρι σήμερα στην Υπηρεσία σας, με την μορφή εγκυκλίου, ή διευκρινιστικού εγγράφου ή με άλλο τρόπο και έρχεται σε αντίθεση με την παρούσα παύει να ισχύει.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Με αφορμή ερωτήματα των δήμων αλλά και μεμονωμένων πολιτών προς το Υπουργείο Εργασίας σχετικά με την εφαρμογή του άρθρου 3 της με αριθμ.Π1β/Γ.Π.οικ.14951/9-10-2001 υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ1397/Β ́/2001), όπως ισχύει, και προκειμένου να διασφαλιστεί η ενιαία αντιμετώπιση των ζητημάτων που ανακύπτουν από τις αρμόδιες προς αδειοδότηση αρχές, το Υπ. γνωρίζει τα ακόλουθα:
      Οι τεχνικές προδιαγραφές έκδοσης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (KΔΑΠ), περιλαμβανομένων των χώρων και της δυναμικότητας αυτών, αναφέρονται ρητά στις παραγράφους Ι, ΙΙ και ΙΙΙ του άρθρου 3 της ανωτέρω Υπουργικής Απόφασης.
      Ειδικότερα ως προς την παράγραφο ΙΙ, οι χώροι που οφείλει να διαθέτει κατ ́ ελάχιστον το Κέντρο είναι – μεταξύ άλλων – μία αίθουσα απασχόλησης επιφανείας (εμβαδού) 30 τ.μ. για 15 παιδιά και μια αίθουσα κατασκευών επιφανείας (εμβαδού) 30 τ.μ., με νιπτήρες, για 15 παιδιά. Εάν το Κέντρο διαθέτει αίθουσα μουσικοκινητικής αγωγής και θεατρικού παιχνιδιού, η απαιτούμενη επιφάνεια (εμβαδό) για ταυτόχρονη απασχόληση 15 παιδιών είναι 40 τ.μ.
      Οι ανωτέρω δυναμικότητες για κάθε μία από τις προαναφερόμενες αίθουσες είναι μέχρι 15 παιδιά ανά αίθουσα εμβαδού 30 τ.μ. Κατά συνέπεια, η δυναμικότητα ενός ΚΔΑΠ με δύο αίθουσες, όπως οι ανωτέρω αναφερόμενες, είναι μέχρι 30 παιδιά ανά δύο αίθουσες και ανά βάρδια, επιμεριζόμενη σε 15 παιδιά ανά αίθουσα και ανά βάρδια.
      Ο ανωτέρω αριθμός των 30 παιδιών ανά βάρδια δεν είναι ο ανώτατος επιτρεπόμενος, όπως προκύπτει από την 140/2018 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με την απόφαση αυτή, με τις διατάξεις του άρθρου 3 της εν λόγω υπουργικής απόφασης ορίστηκε μεταξύ άλλων και ο μέγιστος αριθμός των παιδιών (15) που μπορούν να φιλοξενούνται σε κάθε αίθουσα του παραπάνω εμβαδού ανά βάρδια, χωρίς να αποκλείεται από τις διατάξεις αυτές η απασχόληση μεγαλύτερου αριθμού παιδιών ανά βάρδια, εάν το Κέντρο διαθέτει και έτερη κατάλληλη αίθουσα (πλέον των δύο αιθουσών ως ελάχιστων προβλεπόμενων) που να καλύπτει, πλην των λοιπών τασσόμενων προϋποθέσεων και την ελάχιστη επιφάνεια των 30 τ.μ.
      Περαιτέρω, η δυνατότητα αδειοδότησης ΚΔΑΠ για τη δημιουργική απασχόληση περισσότερων των 30 παιδιών είναι εφικτή και όταν οι υφιστάμενες αίθουσες είναι μεν οι ελάχιστες προβλεπόμενες, δηλαδή δύο, το εμβαδό τους όμως υπερβαίνει τα 30τ.μ. Στην περίπτωση αυτή, για περισσότερα από 15 παιδιά, η επιφάνεια (το εμβαδόν) της εκάστοτε αίθουσας αυξάνεται αναλόγως. Επομένως, για κάθε παιδί επιπλέον των 15 παιδιών που προβλέπεται για ελάχιστο εμβαδό 30 τ.μ., το εμβαδό της εκάστοτε αίθουσας θα αυξάνεται κατά 2 τ.μ.
      Η κατά τα ανωτέρω εφαρμογή της ρύθμισης του άρθρου 3 της εν λόγω υπουργικής απόφασης συνάδει με την προβλεπόμενη στο άρθρο 7 της ίδιας απόφασης αναλογία 2 ατόμων εξειδικευμένου προσωπικού ανά 25 παιδιά, καθώς εξασφαλίζει την παράλληλη δημιουργική απασχόληση των παιδιών σε αμφότερες τις κατ’ ελάχιστον προβλεπόμενες αίθουσες υπό την παιδαγωγική επίβλεψη εξειδικευμένου προσωπικού.
      Εξ άλλου, η δυνατότητα δημιουργικής απασχόλησης περισσότερων των 15 παιδιών ανά αίθουσα με βάση την αναλόγως μεγαλύτερη επιφάνειά της επιβεβαιώνεται από τη ρητή σχετική πρόβλεψη του άρθρου 4 παρ. 16 περ. Α της με αριθμ. Π2β/Γ.Π.οικ.14957/09.10.2001 υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ Β ́ 1397/22.10.2001), στην οποία ορίζονται οι αντίστοιχες προϋποθέσεις για την αδειοδότηση ΚΔΑΠ παιδιών με αναπηρία. Σύμφωνα με την εν λόγω ρύθμιση η προβλεπόμενη αίθουσα πολλαπλών χρήσεων έχει εμβαδόν τουλάχιστον 40 τ.μ. για δυναμικότητα 15 ατόμων ενώ για περισσότερα από 15 άτομα το εμβαδόν θα αυξάνεται αναλόγως. Η εν λόγω υπουργική απόφαση για τα ΚΔΑΠ παιδιών με αναπηρία, εκδοθείσα βάσει της αυτής εξουσιοδοτικής διάταξης του άρθρου 1 του ν. 2345/1995 και ρυθμίζοντας αντικείμενο αντίστοιχο αλλά και σαφώς πιο ευαίσθητο από αυτό της εδώ ερμηνευόμενης υπουργικής απόφασης, ερμηνεύεται συστηματικά με την τελευταία και επιβεβαιώνει τον κατά τα ανωτέρω ορθό τρόπο εφαρμογής της.
      Η κατά τα ανωτέρω δυνατότητα αδειοδότησης ΚΔΑΠ για τη δημιουργική απασχόληση περισσότερων των 15 παιδιών ανά αίθουσα με βάση την αναλόγως μεγαλύτερη επιφάνειά της οφείλει άνευ ετέρου να ευθυγραμμίζεται με τη ρητή πρόβλεψη της παρ. Ι του άρθρου 3 της περί ης ο λόγος υπουργικής απόφασης, σύμφωνα με την οποία το κτίριο του εκάστοτε προς αδειοδότηση Κέντρου οφείλει να πληροί τις πολεοδομικές, κτιριολογικές και εξ επόψεως πυροπροστασίας προϋποθέσεις της κείμενης νομοθεσίας.
      Τέλος, σας ενημερώνουμε ότι ήδη δρομολογείται η έκδοση νέας υπουργικής απόφασης ως προς τις προϋποθέσεις αδειοδότησης των ΚΔΑΠ, στην οποία θα προβλεφθεί, μεταξύ άλλων, η ανώτατη δυναμικότητα ανά βάρδια, η νέα δε ρύθμιση θα καταλαμβάνει τις εκκρεμούσες κατά την έναρξη ισχύος της αιτήσεις αδειοδότησης, ενώ προς το περιεχόμενο της θα υποχρεούνται να προσαρμοστούν και τα ήδη αδειοδοτηθέντα ΚΔΑΠ, στο μέτρο που τούτο επιβάλλεται για λόγους δημοσίου συμφέροντος.
      Κάθε είδους πληροφόρηση που έχει τυχόν περιέλθει μέχρι σήμερα στην Υπηρεσία σας, με την μορφή εγκυκλίου, ή διευκρινιστικού εγγράφου ή με άλλο τρόπο και έρχεται σε αντίθεση με την παρούσα παύει να ισχύει.
    • By Engineer
      Σε κεντρική πολιτική της νέας ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναδεικνύεται η διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα της χώρας.
      Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το υπουργείο ήδη κινείται προς την κατεύθυνση της αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, μετά τις τελευταίες παρατηρήσεις της Κομισιόν πως οι στόχοι του για τη διείσδυση των ΑΠΕ δεν είναι ιδιαίτερα φιλόδοξοι. Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο του κειμένου έθετε μεταξύ άλλων για το 2030 ως στόχο το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας να είναι στο 32% της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης.
      Πηγές θέλουν, ότι κινούνται οι διαδικασίες για τη συγκρότηση της ομάδας εργασίας – αναμένεται τον Οκτώβριο – ώστε στο τέλος του χρόνου να έχει επικαιροποιηθεί το κείμενο και να αποτελέσει πια τον τελικό μπούσουλα στη νέα μεταλιγνιτική εποχή.
      Πως θα επιτευχθεί όμως, αυτός ο στόχος;
      Σύμφωνα με πληροφορίες η αύξηση της συμμετοχής των ΑΠΕ θα διευκολυνθεί από την ταχύτερη απόσυρση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ. Όπως έγραψε χθες το energypress, ήδη έχουν ανοίξει οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο ΥΠΕΝ και την Κομισιόν για την επίσπευση της μεταβατικής περιόδου μέχρι το κλείσιμο σταθμών.
      Ήδη η νέα διοίκηση της δημόσιας εταιρίας προχωρά σε ανάθεση μελέτης κόστους – οφέλους ως προς τη λειτουργία λιγνιτικών μονάδων προκειμένου να αποφασίσει για το ποιες τελικά θα αποσύρει.
      Έτσι, οι ΑΠΕ κερδίζουν έδαφος στην παραγωγή ηλεκτρισμού, ενώ ταυτόχρονα προς αυτήν την κατεύθυνση συμβάλλει και η ανάληψη μίας ακόμη δράσης του υπουργείου ΠΕΝ στο συγκεκριμένο χώρο. Πηγές του energypress, θέλουν να έχει συσταθεί ομάδα εργασίας η οποία θα μελετήσει και θα προχωρήσει άμεσα σε μέτρα μείωσης και απλοποίησης της αδειοδοτικής διαδικασίας των ΑΠΕ. Ο μέσος χρόνος, σήμερα, ανέρχεται στα επτά χρόνια, και ο στόχος που έχει θέσει το υπουργείο είναι να πέσει στον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι τα δύο χρόνια αδειοδοτικής διαδικασίας.
      Η ταχύτερη διείσδυση των ΑΠΕ θα επιτευχθεί επίσης, σημειώνουν οι ίδιοι παράγοντες, και με την επικείμενη ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, καθώς η είσοδος επενδυτή θα δώσει ώθηση στο επενδυτικό πρόγραμμα για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Η κατάσταση και οι υποδομές των δικτύων αποτελούν ένα από τα σημαντικά εμπόδια για τους παραγωγούς προκειμένου να προχωρήσουν σε επενδύσεις. 

      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.