Η εικόνα αυτή επιβαρύνεται περαιτέρω από το γεγονός ότι σημαντικός αριθμός των επιτυχόντων αφορά υποψηφίους που έχουν ήδη επιτύχει ή αναμένουν διορισμό από άλλους διαγωνισμούς. Στην πράξη, αυτό συνεπάγεται μετακινήσεις προσωπικού μεταξύ φορέων, χωρίς ουσιαστική ενίσχυση των Τεχνικών Υπηρεσιών με νέο επιστημονικό δυναμικό. Παράλληλα, εκφράζονται ανησυχίες ότι αρκετοί από τους διοριστέους ενδέχεται να παραιτηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα, μετά την ανάληψη των καθηκόντων τους, πρακτική που έχει διαπιστωθεί και στο παρελθόν.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, παρότι συνολικά ο διαγωνισμός εμφάνισε χαμηλά ποσοστά επιτυχίας, που προσεγγίζουν το 50%, ο κλάδος των Διπλωματούχων Μηχανικών καταγράφει τα χαμηλότερα. Ενδεικτικά: Στους ΠΕ Αρχιτέκτονες καλύφθηκε το 9,47% των θέσεων. Στους ΠΕ Ηλεκτρολόγους το 9,55%. Στους ΠΕ Πολιτικούς Μηχανικούς μόλις το 7,46%. Στους ΠΕ Τοπογράφους το 3%. Στους ΠΕ Μηχανικούς Η/Υ δεν καλύφθηκε καμία θέση. Αντίστοιχα χαμηλά ποσοστά παρατηρούνται και σε άλλες βασικές ειδικότητες, όπως οι Μηχανολόγοι και οι Μηχανικοί Χωροταξίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι θέσεις ΠΕ Μηχανικών αντιστοιχούσαν στο 38% του συνόλου των θέσεων του διαγωνισμού (1.629 από τις 4.277), ωστόσο σχεδόν το 70% των κενών θέσεων αφορά τον συγκεκριμένο κλάδο. Ακολουθεί ο τομέας της Πληροφορικής, με περίπου 12% των κενών θέσεων, γεγονός που αναδεικνύει σοβαρά προβλήματα στελέχωσης σε κρίσιμους επιστημονικούς τομείς του Δημοσίου.
Αποστροφή λόγω των χαμηλών μισθών
Οι συνδικαλιστικοί φορείς των μηχανικών αποδίδουν τα αποτελέσματα αυτά στη μακροχρόνια θεσμική και οικονομική απαξίωση του κλάδου στο Δημόσιο. Παρά τις κυβερνητικές αναφορές σε αυξήσεις αποδοχών, ο εισαγωγικός μισθός ενός Διπλωματούχου Μηχανικού στο Δημόσιο παραμένει στα 1.192 ευρώ μεικτά, που αντιστοιχούν σε περίπου 870 ευρώ καθαρά για 12 μήνες, δηλαδή κάτω από 10.000 ευρώ ετησίως.
Η σύγκριση με το εξωτερικό καθιστά σαφείς τους λόγους, για τους οποίους οι μηχανικοί γυρνούν την πλάτη στο Δημόσιο. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, ο μέσος μισθός μηχανικού στη Γερμανία ανέρχεται σε 53.750 ευρώ ετησίως, στη Βρετανία σε 55.400 ευρώ, στη Γαλλία κυμαίνεται μεταξύ 46.400 και 65.557 ευρώ, στην Ιταλία φθάνει τα 61.000 ευρώ, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες αγγίζει τα 92.700 ευρώ. Παράλληλα, οι αποδοχές των μηχανικών στο ελληνικό Δημόσιο υπολογίζεται ότι κινούνται στο 50% έως 60% των αντίστοιχων του ιδιωτικού τομέα στη χώρα. Οι πρόσφατες αυξήσεις των 30 ευρώ μεικτά μηνιαίως από τον Απρίλιο του 2025, καθώς και η αναγνώριση δύο επιπλέον μισθολογικών κλιμακίων για τα ενσωματωμένα μεταπτυχιακά, θεωρούνται περιορισμένης εμβέλειας, ενώ αφορούν μικρό αριθμό εργαζομένων. Την ίδια στιγμή, το αυξημένο κόστος ζωής και ιδιαίτερα το κόστος στέγασης λειτουργεί αποτρεπτικά για τον διορισμό νέων μηχανικών σε πολλές περιοχές της χώρας.


mob.png)






