Μετάβαση στο περιεχόμενο

Rethink Athens: Η Αθήνα αλλάζει όψη από την Αμαλίας ως την Πατησίων


Engineer

Recommended Posts

Καλά, κάνε έναν κόπο και επισκέψου τον ιστότοπο του Rethink Athens και θα δεις ότι μόνο περί "φτηνής διαφήμισης για το ίδρυμα" δεν πρόκειται. Ο διαγωνισμός βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και αναμένεται η αξιολόγηση των μελετών και η πρόκριση 5-8 οι οποίες θα βραβευθούν με 25.000€ έκαστη συν κάποιες που θα βραβευθούν ως ουτοπικές με 10.000€. Οι μελέτες που θα καταλάβουν τις 3 πρώτες θέσεις στο τέλος του διαγωνισμού, θα βραβευθούν με 160.000€ συνολικά. Δεν ξέρω αν θα υπάρξει συμμετοχή του ιδρύματος και στα έξοδα της κατασκευής.

Μπορεί τα χρήματα να μην σου φαίνονται πολλά, αλλά μάλλον θα μπορούσε να βρει το ιδρυμα φθηνότερους τρόπους διαφήμισης....

Link to comment
Share on other sites

καλά καλά την ξέρουμε τη μεγαλοψυχία πολλών φορέων στην Ελλάδα, μην ξεχνάς δεν αφορά τη χώρα μόνο, είναι πανευρωπαϊκός διαγωνισμός.. εκτός αν ζεις στην αυταπάτη οτι τα ίδρυματα στην Ελλάδα είναι ανθρωπιστικές οργανώσεις..τέλος πάντων δεν κρίνουμε τόσο το ίδρυμα όσο την ιδέα της πεζοδρόμησης της πανεπιστημίου, γιαυτό έχεις άποψη ή θα μας παραθέσεις κάποιο κείμενο του διαγωνισμού;

Link to comment
Share on other sites

Πάντως περί της χρησιμότητας του έργου ή όχι, η ίδια επιχειρηματολογία υπήρχε προ 15ετίας σχετικά και με την πεζοδρόμηση της Αποστόλου Παύλου και Διονυσίου Αεροπαγίτου αλλά πλέον όλοι αναγνωρίζουν ότι υπήρξε έργο καθοριστικό και κυρίως οικονομικά ανταποδοτικό για την Αθήνα, για να μιλήσω με καθαρά τεχνοκρατικούς όρους.

 

Και εκείνα τα χρόνια υπήρξε τρομερή αμφισβήτηση για το κατά πόσον μπορούν οι κυκλοφοριακές ροές επί του βασικού αυτού επίσης άξονα να διοχετευτούν σε άλλους. Βέβαια, η περίπτωση της Πανεπιστημίου είναι πιο "βαριά" (5 λωρίδες κυκλοφορίας) αλλά και πιο πολυέξοδη. Όμως, αν γίνει σωστά θα προσθέσει στην Αθήνα άλλη μία μέρα διαμονής για κάθε τουρίστα που την επισκέπτεται, μιλώντας πάλι καθαρά περί οικονομικού συμφέροντος και μόνο (και αγνοώντας πολλές άλλες επίσης κρίσιμες παραμέτρους). Μιλάμε για οδό που στο πέρασμά της συναντάει κάποιος άπειρα μνημεία του έθνους.

 

Υπάρχει επίσης ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη από το ΕΜΠ για εκτροπή της κυκλοφορίας σε Ακαδημίας (έπειτα από αντιδρόμησή της) όπως φαίνεται και στο αρχείο που προσθέτω από κάτω (αν τα καταφέρω :smile: ).

 

Το κατά πόσον αυτή η μελέτη είναι άρτια ή όχι δεν μπορώ να το κρίνω εύκολα, μου φαίνεται όμως απόλυτα λογική. Η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου συν τοις άλλοις θα αποτελεί ένα περιοριστικό μέτρο για την κίνηση των ΙΧ στο κέντρο. Τα αυτοκίνητα έχει αποδειχθεί κατά τον 20ό αιώνα ότι κατατρώνε αλύπητα όσο χώρο και να τους διαθέσει ο πολεοδόμος, ο πολιτικός κλπ.

κυκλοφοριακες ρυθμισεις κεντρου αθηνας.bmp

Edited by ntanos
Link to comment
Share on other sites

Δεν είναι το ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ η ...Πανεπιστημίου!!!! Πόσα χρόνια πρέπει να περάσουν ακόμα, μέχρι να το καταλάβουν;;;;;

Link to comment
Share on other sites

Και κυκλοφοριακή λύση να βρεθεί δεν βρίσκω χρησιμότητα στην πεζοδρόμηση. Ποιος ο σκοπός του να πεζοδρομήσεις 5 λωρίδες ή έστω 3, η απόσταση μεταξύ των κτιρίων είναι τεράστια, δεν είναι μεγέθους Ερμού, ίσως ούτε καν της la ramplas στη Βαρκελώνη .Μιλάμε ότι πάμε να δημιουργήσουμε μια χαώδη ανηφορική γραμμική πλατεία. Όσα μαγαζιά όσες δραστηριότητες να δημιουργήσεις χάνεσαι..Δεν μπορώ να φέρω στο μυαλό αντίστοιχου μεγέθους πεζόδρομο οπουδήποτε στην Ευρώπη..Ίσως μια ελαφρά διαπλάτυνση στα ήδη πλατιά πεζοδρόμια της Πανεπιστημίου να δημιουργούσε πυρήνες δραστηριοτήτων , καφέ, τραπεζοκαθίσματα κλπ με πλευρικά όρια ψηλής φύτευσης προς τον δρόμο για οπτική και ακουστική απομόνωση. Όχι όμως και τις 5 λωρίδες! Στη Διονυσίου έχω μια ευχάριστη περιμετρική διαδρομή γύρω από έναν πράσινο λόφο με δύο αφετηρίες πλάκα-θησείο, που επίσης προστατεύει ακουστικά τον ιερό βράχο, δεν είναι ίδιο..Στην la ramplas πάλι διασχίζω την πόλη και καταλήγω στην θάλασσα, στην πανεπιστημίου ξεκινάω από που και πάω πού; ομόνοια; Κάτι αντίστοιχο έλεγε μια μελέτη για τη Συγγρού για μείωση του αριθμού των λωρίδων της σε 2 και δεντράκια κλπ που επίσης θεωρώ εγκληματικό. Πανεπιστημίου και Συγγρού είναι βασικότατοι οδικοί άξονες, κατά την ταπεινή μου πάντα γνώμη πρέπει να μείνουν ανέγγιχτες.

Link to comment
Share on other sites

Είμαι κατ αρχήν θετικός στην πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, υπό προϋποθέσεις.

 

Θεωρώ σωστή επιλογή την αποθάρρυνση της κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων στις κεντρικές περιοχές της πόλης, ιδιαίτερα της διαμπερούς κυκλοφορίας με σκοπό την προσέγγιση των γύρω περιοχών. Στο κέντρο θα πρέπει να φθάνουν μόνο όσοι έχουν δουλειά σε αυτό και αν είναι δυνατόν, οι περισσότεροι με μέσα μαζικής μεταφοράς. Η ανάκτηση του δημόσιου χώρου που μέχρι τώρα μονοπωλούσαν τα αυτοκίνητα και η απόδοσή του στους πεζούς, είναι κοινή συνισταμένη σε πολλές επιτυχημένες αστικές αναπλάσεις ανά τον κόσμο. Στην περίπτωσή μας, αυτός ο χώρος έχει επιπλέον, σημαντικά πλεονεκτήματα : διαθέτει σταθμούς μετρό, συνδέει σημαντικά σημεία της πόλης και διαθέτει μερικά από τα εντυπωσιακότερα της κτήρια. Κρίσιμη και απαραίτητη, θεωρώ την διασύνδεση του άξονα της Πανεπιστημίου με άλλους πεζοδρόμους, προς το Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μοναστηράκι, ώστε να δημιουργηθεί δίκτυο το οποίο θα διευκολύνει έναν μεγάλο τουριστικό (και όχι μόνο) περίπατο στην πόλη.

 

Από περιβαλλοντικής άποψης, θα εξοικονομηθεί αρκετός χώρος για φυτεύσεις και υποθέτω και για εγκατάσταση στοιχείων νερού, ώστε να βελτιωθεί το μικροκλίμα της γύρω περιοχής. Η απομάκρυνση και μόνο, άλλωστε, τόσο μεγάλης επιφάνειας ασφάλτου, αρκεί για να μειωθούν αισθητά οι μέγιστες θερμοκρασίες κατά τους θερμούς μήνες. Δεν μπορώ να εκφέρω άποψη για το αν θα υπάρξει όφελος και από πλευράς ρύπων, αφού δεν γνωρίζω τις λεπτομέρειες των κυκλοφοριακών επιλύσεων. Αυτό αποτελεί και ένα από τα μεγάλα στοιχήματα του εγχειρήματος. Αν φυσικά, η παρέμβαση παρακινήσει τους Αθηναίους να κινηθούν περισσότερο με τα πόδια ή με το ποδήλατο, ήδη θα έχει ωφελήσει σημαντικά την πόλη.

 

Υπάρχουν και πολλά άλλα θέματα τα οποία πρέπει να επιλυθούν και τα οποία δεν αφορούν αποκλειστικά τον διαγωνισμό. Η τροποποίηση των γραμμών των Μ.Μ. Μεταφοράς είναι ένα από τα βασικά. Το είδος των μέσων και η συχνότητα των δρομολογίων. Το βασικότερο όμως θέμα είναι οι χρήσεις που θα εγκατασταθούν στον πεζόδρομο και τα γύρω κτήρια. Επιβάλλεται η λειτουργία του πεζοδρόμου, όπως και του υπόλοιπου κέντρου άλλωστε, 24 ώρες το 24ωρο. Αυτός είναι και ο μόνος τρόπος να λυθεί το σημαντικότατο θέμα της ασφάλειας. Προϋπόθεση κατά την γνώμη μου είναι να δοθούν κίνητρα για την επανακατοίκηση του κέντρου, όπως έγινε λ.χ. με μεγάλη επιτυχία στην Μελβούρνη. Οι κάτοικοι, και η διαρκής κινητικότητα στον χώρο μπορούν να προστατέψουν την περιοχή από την ερήμωση και την κακόβουλη δραστηριότητα.

 

Κατά τα άλλα, μου κακοφάνηκαν κι εμένα οι σχεδόν ασφυκτικές προδιαγραφές του διαγωνισμού και ελπίζω οι προτάσεις των συμμετεχόντων να τις ξεπεράσουν. Δεν θα μπορούσε φυσικά, να προκηρυχθεί ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ανοιχτός σε κάθε ιδέα και χωρίς βασικές κατευθύνσεις, γιατί δεν θα οδηγούσε πουθενά, παρά μόνο σε έναν ακόμα κύκλο συζητήσεων χωρίς αποτέλεσμα. Παρόλα αυτά δεν μου είναι καθόλου ξεκάθαρο το πώς, από πού και με ποια διαδικασία προέκυψαν οι τόσο σφιχτές κατευθυντήριες γραμμές του διαγωνισμού.

Link to comment
Share on other sites

mapost πρώτα πρέπει να μάθουμε να κάνουμε τις δουλειές μας χωρίς αυτοκίνητο, αργεί πολύ αυτό..και είναι πολύ θεωρητικό, τόσα χρόνια το λέμε και εδώ κάποιοι δεν έχουν μπει καν σε λεωφορείο.. Εγώ προσωπικά απηύδησα τόσα χρόνια πραγματικά με τις συγκοινωνίες και πήρα μηχανή, ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ και θα συνεχίσουν αν είναι..Δεύτερον, πρέπει να δημιουργηθεί σωστά όλο το δίκτυο Μετρό, επίσης αργεί πάρα πολύ αυτό.. Τρίτον, η παρουσία πρασίνου για να βελτιώσει το μικροκλίμα και να αποδώσει πραγματικά στην περιοχή πρέπει όλη η πανεπιστημίου να δεντροφυτευτεί,να γίνει ένα πάρκο, αλλιώς δεν κάνουμε τίποτα, αυτό έχει τις δικές του επιπλοκές. Η κλίμακα δεν σε απασχολεί; Η έντονη κλίση της πανεπιστημίου; Για άντε να ανέβεις από ομόνοια μέχρι την ακαδημία. Επίσης επειδή αναφέρεσαι συνεχώς στους τουρίστες..δεν φτιάχνουμε τις πόλεις μας για τον τουρισμό, τις φτιάχνουμε πρώτα για τη δική μας καλή διαβίωση.Όταν δουλεύουν για εμάς δουλεύουν και για τους τουρίστες. Τέλος η διαδρομή σύνταγμα ομόνοια, τι ενδιαφέρον πιστεύεις έχει; Τα οικοδομικά τετράγωνα είναι τεράστια και φιλοξενούν κτίρια ιστορικά με μεγάλη δυσκολία αξιοποίησης, δεν είναι ακαδημίας και σταδίου η πανεπιστημίου, στην πανεπιστημίου καταλαμβάνουν κάθε ένα τετράγωνο ένα ξενοδοχείο, μια πλατεία, η ακαδημία, το Άττικα, δυο τράπεζες κ.α..άλλωστε έχει ήδη πολλές εκτονώσεις ελεύθερων χώρων, έχει την πλατεία απέναντι από το τιτάνια και την πλατεία της ακαδημίας σύν τα μεγάλα πεζοδρόμια. Για στρέτσαρε την κοτζιά να εκτείνεται κανα χιλιόμετρο και υπολόγισε και αυτούς τους χώρους, μιλάμε για εκτάσεις πεζοδρόμων, όχι αστεία. Δεν προσφέρεται για ανάπτυξη και δραστηριότητα τέτοιας μορφής η πανεπιστημίου.

Link to comment
Share on other sites

Κοίτα Neadertal (που μόνο Neadertal δεν είσαι, γιατί μίλησες αρκετά τεκμηριωμένα) οι ενστάσεις μου είναι οι εξής:

 

-Η κλίση που έχει η Πανεπιστημίου από την Ομόνοια μέχρι το Πανεπιστήμιο δεν είναι και τόσο μεγάλη. 'Ισα ίσα που για πεζόδρομο για χαλαρή βόλτα είναι ότι πρέπει. Άλλωστε, και η Αποστόλου Παύλου έχει κάποια κλίση από το Θησείο μέχρι τον Διόνυσο, και μάλιστα παρατεταμένη, για μεγάλο μήκος. Το ίδιο ισχύει και από το Μουσείο Ακρόπολης πάλι προς τον Διόνυσο. Ίσως σε απόλυτα νούμερα να είναι μικρότερες (Χ%) αλλά είναι πολύ μεγάλου μήκους.

 

-Το πλάτος της Πανεπιστημίου (από ρυμοτομική σε ρυμοτομική, δηλαδή συμπεριλαμβανομένων των πεζοδρομίων) είναι περίπου 20-22 μέτρα, ελαφρώς μικρότερο και από το πλάτος της La Rambla που ανέφερες, που θεωρείται από τους πιο διάσημους πεζόδρομους (που επίσης έχει άξονες συγκοινωνίας, νομίζω 1+1 λωρίδες). Επομένως δεν νομίζω ότι είναι τόσο πλατύς δρόμος για μία τέτοιου είδους παρέμβαση, ειδικά αν γίνουν και φυτεύσεις που αξιοποιούν με ιδανικό τρόπο το μεγάλο αυτό πλάτος.

 

-Το ήδη υπάρχον πλέγμα πεζόδρομων που υπάρχουν δίνει την ευκαιρία ενός ενοποιημένου δικτύου με κάθετες προεκτάσεις ήδη υλοποιημένες, χωρίς επιπλέον κόστος. Επίσης όντως η ομόνοια είναι ένας άχαρος προορισμός για έναν πεζόδρομο, έχεις δίκιο, σκέψου όμως ότι η όλη προσπάθεια έχει σκοπό την προσέγγιση του Μουσείου στην Πατησίων (εύχομαι χωρίς την υπάρχουσα πιάτσα πρέζας, που δεν περιλαμβάνεται στα render!!). Επίσης το Σύνταγμα και κυρίως, ο Εθνικός Κήπος και το υπόλοιπο δίκτυο της ΕΑΧΑ μπορεί να θεωρηθεί μία καλή αφετηρία του εγχειρήματος.

 

-Το όφελος για τον τουρισμό, καθαρά με οικονομικούς ξερούς όρους, το ανέφερα ως αντεπιχείρημα για την άποψη που ισχυρίζεται ότι το έργο θα κοστίσει πολύ χωρίς ανταποδοτικό όφελος. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου ότι το θέμα είμαστε πρωταρχικά εμείς, οι κάτοικοι της Αθήνας!

 

-Το δίκτυο μετρό, ειδικά μετά και την παράδοση Ελληνικού - Ανθούπολης - Χαϊδαρίου κρίνεται ικανοποιητικό αν και καλό θα ήταν να είχε γίνει και μία γραμμή 4 (Γαλάτσι - Μαρούσι).

 

-Για τα υπόλοιπα θίγεις καλά point, αν και πιστεύω πχ ότι οι χρήσεις στα παρακείμενα μαγαζιά κλπ μπορούν να αλλάξουν πολύ εύκολα και γρήγορα, ώστε να εξυπηρετούν την νέα πραγματικότητα που θα δημιουργηθεί.

Edited by ntanos
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ntano κάποιες αντενστάσεις στις ενστάσεις σου.. :)

-η κλίση είναι μεγάλη, ειδικά στο πρώτο τμήμα μέχρι την ακαδημία, Η αποστόλου Παύλου δεν είναι ίδια περίπτωση, μιλάμε για έναν δρόμο που περιβάλει την ακρόπολη, Η διονυσίου είναι από μόνη της αξιοθέατο-πάρκο και πολιτιστικό μνημείο. Και ορειβασία να χρειαζόταν να κάνεις για να την περπατήσεις , θα έμπαινες στον πειρασμό. Άλλωστε είναι περιοχή κυρίως κατοικίας, έχει άλλη λειτουργία.

 

- Η ra lampla ενώνει άμεσα μια πλατεία με μια άλλη πλατεία στη θάλασσα, και διασχίζει το παλιό κέντρο της πόλης χωρίς παράπλευρους οδικούς άξονες όπως ακαδημίας και σταδίου και β.σοφίας. Αν 'ανέβεις' την la ramplas στο google maps θα διαπιστώσεις οτι δεν έχει καμία εκτόνωση, είναι μια γραμμική πλατεία με ξεκάθαρα-'κλειστά' όρια και με 'εκπλήξεις' εκατέρωθεν στα συνορεύοντα τετράγωνα. Η πανεπιστημίου έχει 4 μεγάλους ελεύθερους χώρους, από ομόνοια προς τα πάνω, Πλ. Σανταρόζα, 3 μεγάλες πλατείες μπροστά από βιβλιοθήκη, πανεπιστήμιο και ακαδημία και την πλατεία Kοραή.

Επίσης για να ενώσεις όπως λες σωστά την πανεπιστημίου με ομόνοια με σύνταγμα και ζάππειο χρειάζεται να ακυρώσεις την κυκλοφορία 3-4 οδικών αξόνων: πατησίων, το οδικό τμήμα της ομόνοιας πριν την αγ.κωνσταντίνου, λεωφόρο β. σοφίας. καραγιώργη σερβίας.

 

-Το μετρό πάει πολύ αργά..το χαιδάρι μήνες τώρα είναι έτοιμο και δεν έχει ανοίξει ούτε οι σταθμοί που είναι έτοιμοι στα νότια προάστια , και να ανοίξουν δεν έχει 'ανοίξει' το μυαλό μας. Η Αθήνα είναι χαώδης πρέπει να έχεις συνολικά σωστό συγκοινωνιακό δίκτυο για να δουλέψει, στα πρότυπα λονδίνου. Η να απαγορεύσεις τελείως το αυτοκίνητο στο κέντρο και να έχεις συχνά και πολλά λεωφορεία να τροφοδοτούν τα μετρό και πολλούς λεωφορειοδρόμους..επίσης όπως στο λονδίνο, κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει, και δεν γνωρίζω αν υπάρχει σχεδιασμός.

 

- Για τους χώρους που μπορούν να αξιοποιηθούν και να γίνουν μικρά μαγαζιά δεν είμαι τόσο σίγουρος, υπάρχουν μεγάλου μεγέθους ιδιοκτησίες , νομισματικό μουσείο, ακαδημία, βιβλιοθήκη , άττικα, τράπεζες, Τιτάνια , Ρεξ δεν μένουν και πολλά τετράγωνα για τροποποίηση..Ίσως περισσότερο προς ομόνοια, αλλά μόνο τοπικά.

Edited by NEADERTAL
Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.