Jump to content
  • Novatron
  • Engineer

    Κορεσμένο το δίκτυο της ΔΕΗ, στροφή στις ενεργειακές κοινότητες

    Sign in to follow this  

    Σε μείζον θέμα εξελίσσεται ο περιορισμός των δικτύων για την εγκατάσταση των νέων αγροτικών φωτοβολταϊκών. Πιο συγκεκριμένα, με τον όρο αγροτικό φωτοβολταϊκό, όπως πέρασε στο πρόσφατο νομοσχέδιο 4602/19 του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επιτρέπεται στον κατ’ επάγγελμα αγρότη να φτιάξει ένα φωτοβολταϊκό πάρκο με λειτουργική ενίσχυση.

    Παρ’ όλα τα πλεονεκτήματα, όπως για παράδειγμα το ότι η τιμή είναι αυξημένη κατά 10% από τις τιμές των διαγωνισμών και ότι τα έσοδα από αυτά θα φορολογούνται σαν αγροτικό εισόδημα, πρακτικά ο κορεσμός των δικτύων μεταφοράς και ενέργειας καθιστά αδύνατη αυτήν την εγκατάσταση.

    Ως αποτέλεσμα, οι ενδιαφερόμενοι αγρότες θα αναγκάζονται, παρόλο που έχουν διαθέσιμα χωράφια, να μεταναστεύουν σε άλλες περιοχές, αυξάνοντας το κόστος της εγκατάστασης λόγω του ότι πρέπει να αγοράσουν νέο χωράφι.

    Οι αγρότες στο καινούργιο νομοσχέδιο δεν έχουν προβάδισμα έναντι άλλων εταιρειών, όπως στην προηγούμενη δυνατότητα εγκατάστασης, με αποτέλεσμα πολλοί από τους ενδιαφερόμενους να μην μπορούν να ενταχθούν λόγω κορεσμένων δικτύων

    Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Δημήτρη Σάλτα, αγρότη από το Παλιοχώρι Φθιώτιδας, μιας περιοχής που αγκάλιασε την τεχνολογία του φωτοβολταϊκού όσο λίγες στην Ελλάδα, «υπάρχει αδυναμία εγκατάστασης νέων φωτοβολταϊκών συστημάτων στην περιοχή μας και ενδιαφερόμενοι αγρότες στρέφονται σε άλλες περιοχές με ό,τι αυτό συνεπάγεται οικονομικά».

    Για το πρόβλημα του δικτύου επικοινωνήσαμε με τον Κωνσταντίνο Συλαίο, ηλεκτρολόγο-μηχανικό, υπεύθυνο της ENERSYS, εταιρείας ειδικευμένης στον τομέα των φωτοβολταϊκών με έδρα τη Λαμία, να μας ενημερώσει για τα εμπόδια που έχουν προκύψει και αν μπορούν να ξεπεραστούν. Σύμφωνα με τον κ. Συλαίο, «το πρόσφατο νομοσχέδιο δεν έχει ημερομηνία λήξης ούτε και κάποιον περιορισμό στον αριθμό των έργων.

    Παρ’ όλα αυτά, οι αγρότες στο καινούργιο νομοσχέδιο δεν έχουν προβάδισμα έναντι άλλων εταιρειών, όπως στην προηγούμενη δυνατότητα εγκατάστασης, με αποτέλεσμα πολλοί από τους ενδιαφερόμενους να μην μπορούν να ενταχθούν λόγω κορεσμένων δικτύων».

    Συγκεκριμένα, οι περιοχές στη Φθιώτιδα που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τη διαθεσιμότητα του δικτύου είναι η Αμφίκλεια, ο Δομοκός, η Μακρακώμη, η Σπερχειάδα, καθώς και η Αταλάντη, που το δίκτυο είναι περιορισμένο.

    Η απάντηση στην ερώτηση τι γίνεται με όλους αυτούς που εκδηλώνουν ενδιαφέρον, ο κ. Συλαίος μας ενημέρωσε ότι η εταιρεία του έχει πάρει την πρωτοβουλία και ήδη είναι υπό σύσταση τα καταστατικά για τις πρώτες ενεργειακές κοινότητες.

    Μας εξηγεί ότι «οι ενεργειακές κοινότητες δεν είναι τίποτε άλλο από έναν αστικό συνεταιρισμό, τον οποίο απαρτίζουν δεκαπέντε μέλη, αν είναι φυσικά πρόσωπα. Στην πράξη, μέσα από αυτές τις κοινότητες, δίνεται η δυνατότητα στα μέλη να εγκαταστήσουν ένα φωτοβολταϊκό σύστημα σε μία περιοχή που υπάρχει χώρος, δίκτυο, ηλιοφάνεια και να παραγάγουν ηλεκτρική ενέργεια με τα ίδια προνόμια και με το πρόγραμμα της λειτουργικής ενίσχυσης».

    Sign in to follow this  


    User Feedback


    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      44 αιτήσεις για 148 μεγαβάτ στα φωτοβολταϊκά και 16 αιτήσεις για 491 μεγαβάτ στα αιολικά υποβλήθηκαν στη ΡΑΕ ενόψει των νέων δύο διαγωνισμών που θα πραγματοποιηθούν στις 12 Δεκεμβρίου.
      Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΕ "πρόσφερε" 225 μεγαβάτ για αιολικά (πάρκα με ισχύ έως 50 μεγαβάτ) και 287 μεγαβάτ για φωτοβολταϊκά (πάρκα με ισχύ έως 20 μεγαβάτ).
      Με βάση τις αιτήσεις, θα δοθεί στο διαγωνισμό το σύνολο της αιολικής ισχύος που έχει προκηρύξει η ΡΑΕ, καθώς υπερκαλύπτεται ο κανόνας ανταγωνισμού του +40%. Αντίθετα, στα φωτοβολταϊκά θα δοθούν το πολύ 106 MW, λόγω ακριβώς του συγκεκριμένου "κόφτη" ανταγωνισμού.
      Η υψηλή δυναμικότητα που εμφανίζεται στις αιτήσεις για αιολικά αποτελεί μάλλον έκπληξη, ενώ η χαμηλή δυναμικότητα των φωτοβολταϊκών που κατεβαίνουν στο διαγωνισμό (παρά το γνωστό πολύ μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον που κάνει να σωρεύονται αιτήσεις πολλών GW στη ΡΑΕ για άδειες παραγωγής) αποδίδεται στο γεγονός ότι υπάρχει συμφόρηση στην αδειοδοτική διαδικασία και συνεπώς δεν υπάρχουν πολλά έργα που να είναι ώριμα, να έχουν πάρει όρους σύνδεσης κ.λπ., ώστε να μπορούν να κατέβουν στο διαγωνισμό (βλέπε και εδώ).
      Για τα φωτοβολταϊκά η ανώτατη επιτρεπόµενη τιµή υποβολής προσφοράς στο πλαίσιο της Ανταγωνιστικής Διαδικασίας καθορίστηκε στα 66,02 €/MWh, ενώ στα αιολικά στα 68,25 €/MWh. Το επίπεδο ανταγωνισμού τοποθετείται στο 40% για τις δύο δημοπρασίες.
      Ως καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής και για τις δύο ανταγωνιστικές διαδικασίες είχε ορισθεί η 4η Νοεμβρίου 2019.
      Η ανακοίνωση της ΡΑΕ
      Με την παρούσα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργεια ανακοινώνει το πλήθος των αιτήσεων που υποβλήθηκαν και την συνολική δηλωθείσα εκ μέρους των συμμετεχόντων ισχύ, ανά κατηγορία έργων ως εξής:
      Προκήρυξη 4/2019
      Κατηγορία Ι (Φ/Β εγκαταστάσεις ισχύος PPV≤20 MW)
      Αριθμός έργων: 44
      Συνολική Ισχύς: 148,64 MW
      Προκήρυξη 5/2019
      Κατηγορία ΙΙ (Αιολικές εγκαταστάσεις ισχύος Pwind≤50 MW)
      Αριθμός έργων: 16
      Συνολική Ισχύς: 491 MW
      Η διαδικασία εξέτασης των αιτημάτων των συμμετεχόντων, όπως και τα υπόλοιπα στάδια των ανταγωνιστικών διαδικασιών, θα ακολουθήσουν σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στην υπ’ αριθ. 828/2019 Απόφαση της Αρχής.
      Θυμίζουμε, τέλος, ότι πρόσφατα η Αρχή είχε δημοσιεύσει σειρά ερωταπαντήσεων σχετικά με τους διαγωνισμούς.

      View full είδηση
    • By Engineer
      44 αιτήσεις για 148 μεγαβάτ στα φωτοβολταϊκά και 16 αιτήσεις για 491 μεγαβάτ στα αιολικά υποβλήθηκαν στη ΡΑΕ ενόψει των νέων δύο διαγωνισμών που θα πραγματοποιηθούν στις 12 Δεκεμβρίου.
      Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΕ "πρόσφερε" 225 μεγαβάτ για αιολικά (πάρκα με ισχύ έως 50 μεγαβάτ) και 287 μεγαβάτ για φωτοβολταϊκά (πάρκα με ισχύ έως 20 μεγαβάτ).
      Με βάση τις αιτήσεις, θα δοθεί στο διαγωνισμό το σύνολο της αιολικής ισχύος που έχει προκηρύξει η ΡΑΕ, καθώς υπερκαλύπτεται ο κανόνας ανταγωνισμού του +40%. Αντίθετα, στα φωτοβολταϊκά θα δοθούν το πολύ 106 MW, λόγω ακριβώς του συγκεκριμένου "κόφτη" ανταγωνισμού.
      Η υψηλή δυναμικότητα που εμφανίζεται στις αιτήσεις για αιολικά αποτελεί μάλλον έκπληξη, ενώ η χαμηλή δυναμικότητα των φωτοβολταϊκών που κατεβαίνουν στο διαγωνισμό (παρά το γνωστό πολύ μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον που κάνει να σωρεύονται αιτήσεις πολλών GW στη ΡΑΕ για άδειες παραγωγής) αποδίδεται στο γεγονός ότι υπάρχει συμφόρηση στην αδειοδοτική διαδικασία και συνεπώς δεν υπάρχουν πολλά έργα που να είναι ώριμα, να έχουν πάρει όρους σύνδεσης κ.λπ., ώστε να μπορούν να κατέβουν στο διαγωνισμό (βλέπε και εδώ).
      Για τα φωτοβολταϊκά η ανώτατη επιτρεπόµενη τιµή υποβολής προσφοράς στο πλαίσιο της Ανταγωνιστικής Διαδικασίας καθορίστηκε στα 66,02 €/MWh, ενώ στα αιολικά στα 68,25 €/MWh. Το επίπεδο ανταγωνισμού τοποθετείται στο 40% για τις δύο δημοπρασίες.
      Ως καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής και για τις δύο ανταγωνιστικές διαδικασίες είχε ορισθεί η 4η Νοεμβρίου 2019.
      Η ανακοίνωση της ΡΑΕ
      Με την παρούσα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργεια ανακοινώνει το πλήθος των αιτήσεων που υποβλήθηκαν και την συνολική δηλωθείσα εκ μέρους των συμμετεχόντων ισχύ, ανά κατηγορία έργων ως εξής:
      Προκήρυξη 4/2019
      Κατηγορία Ι (Φ/Β εγκαταστάσεις ισχύος PPV≤20 MW)
      Αριθμός έργων: 44
      Συνολική Ισχύς: 148,64 MW
      Προκήρυξη 5/2019
      Κατηγορία ΙΙ (Αιολικές εγκαταστάσεις ισχύος Pwind≤50 MW)
      Αριθμός έργων: 16
      Συνολική Ισχύς: 491 MW
      Η διαδικασία εξέτασης των αιτημάτων των συμμετεχόντων, όπως και τα υπόλοιπα στάδια των ανταγωνιστικών διαδικασιών, θα ακολουθήσουν σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στην υπ’ αριθ. 828/2019 Απόφαση της Αρχής.
      Θυμίζουμε, τέλος, ότι πρόσφατα η Αρχή είχε δημοσιεύσει σειρά ερωταπαντήσεων σχετικά με τους διαγωνισμούς.
    • By Engineer
      Επιτρέπεται πλέον η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε γη υψηλής παραγωγικότητας σε ποσοστό μέχρι 1% ανά νομό. 
      Ειδικότερα, το παραπάνω μέτρο περιλαμβάνεται μεταξύ των νέων ρυθμίσεων που πρόκειται να θεσμοθετήσει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τις οποίες παρουσίασε σε συνέντευξη τύπου ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, όπου συμμετείχαν ο Υφυπουργός Γεράσιμος Θωμάς και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων κ. Σδούκου.
      Με τη ρύθμιση επιτρέπεται η εγκατάσταση φ/β σταθμών σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας μέχρι ποσοστού 1%, συμπεριλαμβανομένων των εκτάσεων που γειτνιάζουν σε εθνικές, επαρχιακές και δημοτικές οδούς.
      Τίθεται όμως όριο ισχύος 1 MW για την προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας (ΓΓΥΠ), ώστε, σύμφωνα με το υπουργείο, "να μην δούμε μεγάλα φ/β να μπαίνουν σε ΓΓΥΠ και να ενισχύσουμε την μικρή και διεσπαρμένη παραγωγή"
      Με ΚΥΑ που θα εκδοθεί μέσα σε δύο (2) μήνες από την ψήφιση του νόμου, θα καθοριστεί η συνολική ισχύς σε MW, των φωτοβολταϊκών σταθμών που επιτρέπεται να εγκατασταθούν σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα και θα προσδιοριστούν οι ενέργειες των αρμόδιων υπηρεσιών
      Κατά τα λοιπά, σε ότι αφορά τις ΑΠΕ, το νομοσχέδιο, όπως είχε γράψει σε προηγούμενο ρεπορτάζ το energypress, προβλέπει τα εξής: 
      Κάλυψη της εκκρεμότητας με τις πληρωμές των πάρκων που έχουν υπογράψει Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης (ΣΕΔΠ). Λόγω της παράτασης που δόθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση στην ημερομηνία λειτουργίας του ΦΟΣΕΤΕΚ,  τα πάρκα αυτά έχουν σταματήσει να πληρώνονται έστω και με τον μεταβατικό τρόπο (90% της τιμής αναφοράς) από το τέλος Ιουνίου και μετά. Με τη ρύθμιση που θα έρθει στο Νομοσχέδιο, θα καλυφθεί το κενό και θα πληρωθούν αναδρομικά για Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο, με το ίδιο σύστημα του 90%. Εντός δύο μηνών από το νόμο θα πληρωθούν για το υπόλοιπο 10% από την έναρξη λειτουργίας τους έως σήμερα.  Δυνατότητα στις επενδύσεις ΑΠΕ που δεν τυγχάνουν ενίσχυσης, εάν το επιθυμούν να βγαίνουν στην αγορά χωρίς να είναι ενταγμένες σε κανένα πλαίσιο στήριξης και να πουλάνε το ρεύμα τους μέσω διμερών ή άλλων συμβολαίων. Αυτό σήμερα δεν επιτρέπεται. Όπως υποστηρίζει το ΥΠΕΝ, δίνεται η δυνατότητα ταχύτερης υλοποίησης έργων ΑΠΕ χωρίς την αναγκαιότητα επιλογής τους μέσω δημοπρασιών της ΡΑΕ. Έχουμε έτσι αύξηση επενδυτικού ενδιαφέροντος σε έργα ΑΠΕ λόγω της διασφάλισης, χωρίς τη λήψη λειτουργικής ενίσχυσης, ανταγωνιστικών τιμών στην υφιστάμενη αγορά αλλά και στις αγορές του target model. Νομοθέτηση της δυνατότητας για τα μεγάλα πάρκα άνω των 250 μεγαβάτ να μην  μετέχουν στους διαγωνισμούς αλλά να αποζημιώνονται με ειδικό πλαίσιο στήριξης, με τη διαδικασία ατομικής κοινοποίησης στην Κομισιόν. Στον τομέα αυτό υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον για μεγάλα αιολικά και φωτοβολταϊκά έργα, μεταξύ των οποίων και εκείνα που συνοδεύονται από έργα διασυνδέσεων. Το κάθε ένα έργο από αυτά εκτιμάται ότι αποτελεί επένδυση μεγαλύτερης των 200 εκ. € Απεμπλοκή της διαδικασίας χορήγησης άδειας παραγωγής για τα υβριδικά στα ΜΔΝ, από την απόφαση για την αποζημίωση με την οποία θα πληρώνονται τα έργα αυτά. Με τον τρόπο αυτό θα ξεμπλοκάρουν οι περίπου 170 σχετικές αιτήσεις, ενώ ταυτόχρονα θα ξεκινήσει η δημόσια διαβούλευση για την κοστολόγηση και ευρύτερα για το πλαίσιο στήριξης. Ενεργειακές Κοινότητες
      Ερωτώμενη σε σχέση με το πρόβλημα συμφόρησης που έχει δημιουργηθεί στον ΔΕΔΔΗΕ από αιτήσεις υποψήφιων επενδυτών που ζητούν όρους σύνδεσης, η κ. Αλεξάνδρα Σδούκου ανέφερε ότι είναι υπαρκτό πρόβλημα που επιδεινώνεται από το γεγονός ότι υπάρχει μεγάλο πλήθος ενεργειακών κοινοτήτων που ο νόμος τους δίνει προτεραιότητα. "Δεν έχουμε περιλάβει κάτι στο νομοσχέδιο διότι δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις", είπε η Γενική Γραμματέας, προσθέτοντας ότι σύντομα θα υπάρξει σχετική ρύθμιση σε μια προσπάθεια να συνεχίσει να υπάρχει ευνοϊκή αντιμετώπιση των ενεργειακών κοινοτήτων, χωρίς όμως να "μπλοκάρει" το σύστημα για τους υπόλοιπους επενδυτές.
      Πρέπει να σημειωθεί ότι, όπως ανέφερε ο κ. Θωμάς, αυτά είναι τα πρώτα μέτρα για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου των ΑΠΕ. Το δεύτερο νομοθετικό πακέτο θα έρθει στις αρχές του 2020 και το τρίτο προς το τέλος του πρώτου τριμήνου του ίδιου έτους.
      Σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση, η ηγεσία του ΥΠΕΝ ανέφερε ότι στο νομοσχέδιο αποσαφηνίζεται ο ρόλος κάθε φορέα και ότι το δίκτυο φορτιστών θα ακολουθήσει το ανταγωνιστικό μοντέλο, θα μπορεί δηλαδή να αναπτυχθεί από διάφορους φορείς.
      Σύμφωνα με το σημείωμα του ΥΠΕΝ:
      1.Ενεργειακή αποδοτικότητα
      Με τη συγκρότηση επιτροπής επιταχύνεται η διαδικασία διαμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου ανταγωνιστικών διαδικασιών στην ενεργειακή αποδοτικότητα.
       2.Χρηματοδότηση  Προγράμματος ΗΛΕΚΤΡΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων
      Ø  Σηματοδοτείται η νέα προσέγγιση που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση σε σχέση με τις παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας.
      Ø  Στο πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων προβλέπουμε την χρηματοδότηση των παρεμβάσεων και από τις εταιρείες ενεργειακών υπηρεσιών (ESCO), οι οποίες θα βασίζονται στην εγγυοδοσία του Ταμείου Παρακαταθηκών κ Δανείων.
      Ø  Έτσι, διευκολύνουμε την κινητοποίηση και ιδιωτικών κεφαλαίων σε έναν τομέα με μεγάλο δυναμικό στη χώρα μας, ο οποίος θα συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό τους φιλόδοξους στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα που ολοκληρώνουμε το επόμενο διάστημα.
      3. Κλάδος υποδομών ηλεκτροκίνησης
      Ø  Καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ίδρυση και λειτουργία των Φορέων Εκμετάλλευσης υποδομών Φόρτισης Η/Ο (ΦΕΥΦΗΟ)
      Ø  Τα συναρμόδια υπουργεία θα μπορούν πλέον να καθορίσουν τις σχέσεις μεταξύ ΦΕΥΦΗΟ και λοιπών φορέων της Αγοράς Ηλεκτροκίνησης στο πλαίσιο της βέλτιστης οργάνωσης και λειτουργίας αυτής.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Επιτρέπεται πλέον η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε γη υψηλής παραγωγικότητας σε ποσοστό μέχρι 1% ανά νομό. 
      Ειδικότερα, το παραπάνω μέτρο περιλαμβάνεται μεταξύ των νέων ρυθμίσεων που πρόκειται να θεσμοθετήσει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τις οποίες παρουσίασε σε συνέντευξη τύπου ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, όπου συμμετείχαν ο Υφυπουργός Γεράσιμος Θωμάς και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων κ. Σδούκου.
      Με τη ρύθμιση επιτρέπεται η εγκατάσταση φ/β σταθμών σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας μέχρι ποσοστού 1%, συμπεριλαμβανομένων των εκτάσεων που γειτνιάζουν σε εθνικές, επαρχιακές και δημοτικές οδούς.
      Τίθεται όμως όριο ισχύος 1 MW για την προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας (ΓΓΥΠ), ώστε, σύμφωνα με το υπουργείο, "να μην δούμε μεγάλα φ/β να μπαίνουν σε ΓΓΥΠ και να ενισχύσουμε την μικρή και διεσπαρμένη παραγωγή"
      Με ΚΥΑ που θα εκδοθεί μέσα σε δύο (2) μήνες από την ψήφιση του νόμου, θα καθοριστεί η συνολική ισχύς σε MW, των φωτοβολταϊκών σταθμών που επιτρέπεται να εγκατασταθούν σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα και θα προσδιοριστούν οι ενέργειες των αρμόδιων υπηρεσιών
      Κατά τα λοιπά, σε ότι αφορά τις ΑΠΕ, το νομοσχέδιο, όπως είχε γράψει σε προηγούμενο ρεπορτάζ το energypress, προβλέπει τα εξής: 
      Κάλυψη της εκκρεμότητας με τις πληρωμές των πάρκων που έχουν υπογράψει Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης (ΣΕΔΠ). Λόγω της παράτασης που δόθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση στην ημερομηνία λειτουργίας του ΦΟΣΕΤΕΚ,  τα πάρκα αυτά έχουν σταματήσει να πληρώνονται έστω και με τον μεταβατικό τρόπο (90% της τιμής αναφοράς) από το τέλος Ιουνίου και μετά. Με τη ρύθμιση που θα έρθει στο Νομοσχέδιο, θα καλυφθεί το κενό και θα πληρωθούν αναδρομικά για Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο, με το ίδιο σύστημα του 90%. Εντός δύο μηνών από το νόμο θα πληρωθούν για το υπόλοιπο 10% από την έναρξη λειτουργίας τους έως σήμερα.  Δυνατότητα στις επενδύσεις ΑΠΕ που δεν τυγχάνουν ενίσχυσης, εάν το επιθυμούν να βγαίνουν στην αγορά χωρίς να είναι ενταγμένες σε κανένα πλαίσιο στήριξης και να πουλάνε το ρεύμα τους μέσω διμερών ή άλλων συμβολαίων. Αυτό σήμερα δεν επιτρέπεται. Όπως υποστηρίζει το ΥΠΕΝ, δίνεται η δυνατότητα ταχύτερης υλοποίησης έργων ΑΠΕ χωρίς την αναγκαιότητα επιλογής τους μέσω δημοπρασιών της ΡΑΕ. Έχουμε έτσι αύξηση επενδυτικού ενδιαφέροντος σε έργα ΑΠΕ λόγω της διασφάλισης, χωρίς τη λήψη λειτουργικής ενίσχυσης, ανταγωνιστικών τιμών στην υφιστάμενη αγορά αλλά και στις αγορές του target model. Νομοθέτηση της δυνατότητας για τα μεγάλα πάρκα άνω των 250 μεγαβάτ να μην  μετέχουν στους διαγωνισμούς αλλά να αποζημιώνονται με ειδικό πλαίσιο στήριξης, με τη διαδικασία ατομικής κοινοποίησης στην Κομισιόν. Στον τομέα αυτό υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον για μεγάλα αιολικά και φωτοβολταϊκά έργα, μεταξύ των οποίων και εκείνα που συνοδεύονται από έργα διασυνδέσεων. Το κάθε ένα έργο από αυτά εκτιμάται ότι αποτελεί επένδυση μεγαλύτερης των 200 εκ. € Απεμπλοκή της διαδικασίας χορήγησης άδειας παραγωγής για τα υβριδικά στα ΜΔΝ, από την απόφαση για την αποζημίωση με την οποία θα πληρώνονται τα έργα αυτά. Με τον τρόπο αυτό θα ξεμπλοκάρουν οι περίπου 170 σχετικές αιτήσεις, ενώ ταυτόχρονα θα ξεκινήσει η δημόσια διαβούλευση για την κοστολόγηση και ευρύτερα για το πλαίσιο στήριξης. Ενεργειακές Κοινότητες
      Ερωτώμενη σε σχέση με το πρόβλημα συμφόρησης που έχει δημιουργηθεί στον ΔΕΔΔΗΕ από αιτήσεις υποψήφιων επενδυτών που ζητούν όρους σύνδεσης, η κ. Αλεξάνδρα Σδούκου ανέφερε ότι είναι υπαρκτό πρόβλημα που επιδεινώνεται από το γεγονός ότι υπάρχει μεγάλο πλήθος ενεργειακών κοινοτήτων που ο νόμος τους δίνει προτεραιότητα. "Δεν έχουμε περιλάβει κάτι στο νομοσχέδιο διότι δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις", είπε η Γενική Γραμματέας, προσθέτοντας ότι σύντομα θα υπάρξει σχετική ρύθμιση σε μια προσπάθεια να συνεχίσει να υπάρχει ευνοϊκή αντιμετώπιση των ενεργειακών κοινοτήτων, χωρίς όμως να "μπλοκάρει" το σύστημα για τους υπόλοιπους επενδυτές.
      Πρέπει να σημειωθεί ότι, όπως ανέφερε ο κ. Θωμάς, αυτά είναι τα πρώτα μέτρα για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου των ΑΠΕ. Το δεύτερο νομοθετικό πακέτο θα έρθει στις αρχές του 2020 και το τρίτο προς το τέλος του πρώτου τριμήνου του ίδιου έτους.
      Σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση, η ηγεσία του ΥΠΕΝ ανέφερε ότι στο νομοσχέδιο αποσαφηνίζεται ο ρόλος κάθε φορέα και ότι το δίκτυο φορτιστών θα ακολουθήσει το ανταγωνιστικό μοντέλο, θα μπορεί δηλαδή να αναπτυχθεί από διάφορους φορείς.
      Σύμφωνα με το σημείωμα του ΥΠΕΝ:
      1.Ενεργειακή αποδοτικότητα
      Με τη συγκρότηση επιτροπής επιταχύνεται η διαδικασία διαμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου ανταγωνιστικών διαδικασιών στην ενεργειακή αποδοτικότητα.
       2.Χρηματοδότηση  Προγράμματος ΗΛΕΚΤΡΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων
      Ø  Σηματοδοτείται η νέα προσέγγιση που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση σε σχέση με τις παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας.
      Ø  Στο πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων προβλέπουμε την χρηματοδότηση των παρεμβάσεων και από τις εταιρείες ενεργειακών υπηρεσιών (ESCO), οι οποίες θα βασίζονται στην εγγυοδοσία του Ταμείου Παρακαταθηκών κ Δανείων.
      Ø  Έτσι, διευκολύνουμε την κινητοποίηση και ιδιωτικών κεφαλαίων σε έναν τομέα με μεγάλο δυναμικό στη χώρα μας, ο οποίος θα συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό τους φιλόδοξους στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα που ολοκληρώνουμε το επόμενο διάστημα.
      3. Κλάδος υποδομών ηλεκτροκίνησης
      Ø  Καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ίδρυση και λειτουργία των Φορέων Εκμετάλλευσης υποδομών Φόρτισης Η/Ο (ΦΕΥΦΗΟ)
      Ø  Τα συναρμόδια υπουργεία θα μπορούν πλέον να καθορίσουν τις σχέσεις μεταξύ ΦΕΥΦΗΟ και λοιπών φορέων της Αγοράς Ηλεκτροκίνησης στο πλαίσιο της βέλτιστης οργάνωσης και λειτουργίας αυτής.
    • By Engineer
      Ικανοποίηση για δυο βασικούς άξονες της ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησης, την κατάργηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη και την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ εκφράζουν στις Βρυξέλες οι εκπρόσωποι της Κομισιόν, κατά τις συζητήσεις που διεξάγονται στο πλαίσιο του καθεστώτος ενισχυμένης εποπτείας για την ελληνική οικονομία.
      Το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ ως το 2028 εξήγγειλε ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης για περιβαλοντικούς (μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα) αλλά και οικονομικούς λόγους δεδομένου ότι οι εν λόγω μονάδες είναι ζημιογόνες για την επιχείρηση. Σχετική αναφορά έκανε χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης από το βήμα ενεργειακού συνεδρίου, τονίζοντας ότι οι ζημιές της ΔΕΗ από τη λιγνιτική παραγωγή διαμορφώθηκαν πέρυσι στα 200 εκατ. ευρώ και εφέτος αναμένεται να αυξηθούν στα 300 εκατ. Ο υπουργός τόνισε ακόμη ότι η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου του 2009 με την οποία καταδικάστηκε η χώρα μας για το μονοπώλιο της ΔΕΗ στο λιγνίτη έχουν ξεπεραστεί από την πραγματικότητα, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι οι διαγωνισμοί για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της επιχείρησης που διεξήχθησαν από την προηγούμενη κυβέρνηση ήταν άγονοι.
      Σύμφωνα με πληροφορίες από αρμόδιες πηγές οι εκπρόσωποι της Κομισιόν διατύπωσαν ερωτήματα για το ακριβές χρονοδιάγραμμα της απολιγνιτοποίησης και τις λεπτομέρειες για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, το νομοσχέδιο της ΔΕΗ και την ισορροπία που θα διαμορφωθεί στην αγορά ενέργειας ανάμεσα στους βασικούς παίκτες.
      Το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων αναμένεται να ξεκινήσει σταδιακά από το 2020 ενώ το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει τις ρυθμίσεις για την εξαίρεση της ΔΕΗ από γραφειοκρατικές διαδικασίες (προμηθειών, προσλήψεων κλπ.) σε τομείς που είναι ανοιχτοί στον ανταγωνισμό θα συζητηθεί την ερχόμενη εβδομάδα στο Υπουργικό Συμβούλιο.

      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.