Η εξέλιξη του έργου στο νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι
Περίπου 30 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά του Ηρακλείου, ανάμεσα στο Καστέλι Πεδιάδας και το Αρκαλοχώρι, υψώνεται ένα κολοσσιαίο έργο που αναμένεται να μεταμορφώσει ριζικά την Κρήτη. Ο υπό κατασκευή Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ) δεν θα είναι απλώς ένα υπερσύγχρονο αεροδρόμιο, αλλά μια νέα «πύλη» εξωστρέφειας.
Με δυνατότητα υποδοχής άνω των 15 εκατομμυρίων επισκεπτών ετησίως και με συνδέσεις σε δεκάδες χώρες, το νέο αεροδρόμιο αναμένεται να αποτελέσει έναν αεροπορικό κόμβο διεθνούς ακτινοβολίας. Ένα έργο-ορόσημο που θα ενισχύσει καθοριστικά τη δυναμική της Κρήτης, απογειώνοντας την εξωστρέφεια, την ανάπτυξη και τις τουριστικές δυνατότητες ολόκληρου του νησιού.
Λίγους μόλις μήνες πριν από τη δοκιμαστική λειτουργία, το Cretalive περιηγήθηκε στο εργοτάξιο της ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και γνώρισε από κοντά τις εγκαταστάσεις του νέου αεροδρομίου, καθώς και τις καινοτόμες τεχνολογίες που εφαρμόζονται στις υποδομές του, από τους αξονικούς τομογράφους για τον έλεγχο ύποπτων δεμάτων, το πλήρως ψηφιοποιημένο σύστημα διαχείρισης αποσκευών και τους «έξυπνους» ταινιόδρομους, μέχρι τα υπερσύγχρονα data centers και τις βιολογικές εγκαταστάσεις. Τεχνολογίες που θα το καταστήσουν ένα από τα πιο σύγχρονα αεροδρόμια της Μεσογείου.
Το εμβληματικό έργο, το οποίο αναπτύσσεται από την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, με μετόχους το ελληνικό Δημόσιο (45,9%), τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και τον ινδικό όμιλο GMR (21,64%), βρίσκεται πλέον στο πιο ώριμο στάδιο της εξέλιξής του και προχωράει εντός χρονοδιαγράμματος.
Πράσινες υποδομές και «τζάμπο» απογειώσεις
Μάλιστα, όπως γνωστοποίησαν αρμόδια στελέχη του Ομίλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Διοίκησης του ΔΑΗΚ, η κατασκευή του μέγκα πρότζεκ που εκτείνεται σε 6.030 στρέμματα, εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2026, ήτοι σε λιγότερο από εννέα μήνες, ενώ μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2027 θα έχουν εκτελεστεί εντός χρονοδιαγράμματος και όλες οι δοκιμαστικές λειτουργίες στην εγκατάσταση, από τις πρώτες πτήσεις, μέχρι τα συστήματα ασφαλείας. Όπως τονίστηκε, θα έχουν προηγηθεί οι αυτόνομοι έλεγχοι των συστημάτων, αλλά και το integration από την ΤΕΡΝΑ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Cretalive, η κατασκευαστική πρόοδος του νέου αεροδρομίου ξεπερνά το 65% (έως 31/10,) με αρκετά επιμέρους τμήματα να εμφανίζουν ακόμη πιο προχωρημένο βαθμό ολοκλήρωσης. Εντός του αεροδρομίου έχει δρομολογηθεί και η δημιουργία εμπορικής ζώνης ανάπτυξης σε έκταση 400 στρεμμάτων, η οποία προβλέπει μεταξύ άλλων και την κατασκευή ξενοδοχείου.
Κατά την παρουσίαση της εξέλιξης των εργασιών ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ, Χρήστος Παναγιωτόπουλος, και ο αντιπρόεδρος της ΤΕΡΝΑ, Βαγγέλης Μασούρας, τόνισαν πως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι αναμένεται να αποτελέσει κομβικό έργο υποδομής για την Κρήτη και συνολικά για τη χώρα. Πρόκειται για το δεύτερο μεγαλύτερο σε επιβατική κίνηση αεροδρόμιο της χώρας, μετά το αεροδρόμιο της Αθήνας, εικόνα που άλλωστε έχει αρχίσει να σχηματοποιείται και σήμερα με το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης». Ενδεικτικό είναι οτι σύμφωνα με τον πρώην αερολιμενάρχη του υφιστάμενου αεροδρομίου κ. Πλιάκα, η χρονιά για το Νίκος Καζαντζάκης υπολογίζεται ότι θα κλείσει με 10 εκατ. επιβάτες. Το νέο αεροδρόμιο αναμένεται να έχει τα επόμενα χρόνια έως 11,5 εκατομμύρια επιβάτες και μέχρι και το 30ο έτος της παραχώρησης ο αριθμός θα αυξάνεται σταδιακά έως και τα 18 εκατ. επιβάτες, μεγέθη που ενδέχεται να ξεπεραστούν.
Ειδικότερα, ο διάδρομος προσγείωσης και απογείωσης (Apron) μήκους 3.200 μέτρων (μίνιμουμ απόσταση για απογείωση ‘’Jumbo’’ αεροπλάνων τα 3 χιλιόμετρα) «τρέχει» ικανοποιητικά φτάνοντας πλέον σε ποσοστό προόδου 96%. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις επόμενες τρεις εβδομάδες το έργο θα έχει ολοκληρωθεί, για να τοποθετηθεί στη συνέχεια - όπως προβλέπεται - ειδική σήμανση και φωτισμός για λόγους ασφαλείας.
Στον τομέα της αεροναυτιλίας, ο Πύργος Ελέγχου των 4.850 τ.μ. και ύψους 44 μέτρων έχει εισέλθει στην τελική ευθεία της υλοποίησής του. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα αναμένεται να παραδοθεί στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας την άνοιξη, ώστε να τοποθετηθούν τα συστήματα αεροναυτιλίας. Παράλληλα, σχηματοποιείται και η εσωτερική εικόνα του «πυρήνα» του νέου αεροδρομίου, τo Terminal 7 επιπέδων, συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ., το οποίο έχει ολοκληρωθεί κατά 60%. Εκεί θα στεγάζονται οι «έξυπνες» λειτουργίες εξυπηρέτησης επιβατών, αεροπορικών εταιρειών και εμπορικών χρήσεων.
Το στοιχημα της μετάβασης
Το στοίχημα, ωστόσο, για τον Αλέξανδρο Νούτσο, Γενικό Τεχνικό Διευθυντή ΔΑΗΚ, συνιστά η μετάβαση από το υφιστάμενο αεροδρόμιο στο νέο, «μεταφορά εν μιά νυκτί» όπως τονίζεται και συνέβη το 2001 με τη μετάβαση από το Ελληνικό στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Όπως διαβεβαιώνει ο Γενικός Τεχνικός Διευθυντής, πρόκειται για μία παγκόσμια πρωτοτυπία, ένα δύσκολο εγχείρημα, το οποίο καλούνται να διαχειριστούν τα στελέχη του αεροδρομίου, αφού μέσα σε μία νύχτα θα παύσει το «Νίκος Καζαντζάκης» και άμεσα θα ενεργοποιηθεί ο νέος αερολιμένας.
Ο κ. Αλέξανδρος Νούτσος, Γενικός Τεχνικός Διευθυντής ΔΑΗΚ | Φωτ. Cretalive.gr
Εκτός από τον πλήρη συντονισμό των εμπλεκομένων φορέων για την μεταφορά η οποία θα πραγματοποιηθεί σε περίοδο ήπιας επισκεψιμότητας, όπως παραδείγματος χάριν ο Νοέμβριος ή κατά το Q1, χρειάζεται και προετοιμασία τουλάχιστον 2 ετών. «Έχει ξεκινήσει η διαδικασία εκπαίδευσης προσωπικού, δοκιμών συστημάτων και προετοιμασίας για τις σύνθετες επιχειρησιακές ανάγκες της πρώτης περιόδου λειτουργίας. Θα τρέξουν σενάρια κατά τις επιχειρησιακές δοκιμές, δηλαδή θα εξομοιωθεί η λειτουργία μιας πτήσης και στη συνέχεια δύο και τριών πτήσεων, με τη βοήθεια φοιτητών από τα πανεπιστήμια της Κρήτης, προσωπικό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, το τελωνείο, η αστυνομία, εννοείται το προσωπικό του αεροδρομίου, σύμφωνα με τον σχεδιασμό ελέγχων ασφαλείας και τα stress tests σε επιμέρους συστήματα», εξηγεί ο κ. Νούτσος.
Φωτ. Cretalive.gr
Το μέλλον στο Καστέλι
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά συστήματα είναι το σύστημα διαχείρισης αποσκευών, ένα πλήρες «εργοστάσιο» με τεχνολογία αιχμής, ικανό να επεξεργάζεται χιλιάδες βαλίτσες καθημερινά με απόλυτη ιχνηλασιμότητα, όπως μάς εξήγησαν μηχανικοί της ΔΑΗΚ. «Η βαλίτσα γνωρίζει ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεται και το προσωπικό επίσης. Είναι εξαιρετικά δύσκολο πλέον να χαθεί αποσκευή, καθώς ελέγχεται από ό,τι τελευταίο και τελειότερο υπάρχει στην αεροναυτιλία», όπως πρόσθεσαν τα στελέχη. Από τα μηχανήματα μαγνητικού ελέγχου νέας τεχνολογίας θα μπορούν να ελέγχονται περισσότεροι επιβάτες και αποσκευές με αποτέλεσμα την καλύτερη εξυπηρέτηση τους.
Φωτ. Cretalive.gr
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και το δίκτυο του αεροδρομίου. Σύμφωνα με πληροφορίες του cretalive.gr κάτω από μία τεράστια «ομπρέλα» προστασίας θα επικοινωνούν ψηφιακά όλα τα δεδομένα του αεροδρομίου, αλλά και των εταιρειών που θα στεγάζονται. Για αυτό το σκοπό θα λειτουργούν στον αερολιμένα δύο μέγκα data centers με εξελιγμένες υπηρεσίες συγχρονισμού (mirroring) αμφότερα, για να δημιουργούν «καθρέφτη» δεδομένων ώστε αν καταστραφεί ή χαθεί ένα από τα αντίγραφα, το άλλο να διατηρεί όλα τα δεδομένα και να είναι άμεσα προσβάσιμο.
Πράσινο αεροδρόμιο
Βαρύτητα δίνεται και στη βιωσιμότητα του νέου αεροδρομίου, με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε πολλές από τις βασικές υποδομές του. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, φωτοβολταϊκά πάνελ θα τοποθετηθούν στις στέγες του κεντρικού Terminal, στα υπόλοιπα κτίρια, αλλά και στα στέγαστρα των χώρων στάθμευσης. Παράλληλα, προχωρά και η δημιουργία φωτοβολταϊκών πάρκων εντός της έκτασης του αερολιμένα. Όπως επισημαίνει ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΑΗΚ, Νίκος Αναστασίου, το μοντέλο αυτό θα επιτρέψει ώστε «ένα σημαντικό ποσοστό της ενέργειας που θα καταναλώνεται να είναι πράσινο», μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου και καθιστώντας τον συμβατό με τις σύγχρονες ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
Φωτ. Cretalive.gr
ΒΟΑΚ
Προχωρημένες είναι και οι εργασίες της νέας οδικής σύνδεσης με τον ΒΟΑΚ, οι οποίες βρίσκονται στο 85%, με εξαίρεση το τμήμα όπου προβλέπεται η κατασκευή σήραγγας μήκους 3 χιλιομέτρων. Η σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ θα γίνεται μέσω κλειστού αυτοκινητόδρομου μήκους περίπου 18 χιλιομέτρων. Επιπλέον, προβλέπεται η αρτηρία σύνδεσης με την επαρχιακή οδό Αρκαλοχωρίου – Βιάννου μήκους περίπου 6 χιλιομέτρων, καθώς και περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5 χιλιομέτρου.
Με την ολοκλήρωση των εργασιών και την έναρξη της λειτουργίας του, το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι θα αποτελέσει το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, μετά τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Η λειτουργία του αναμένεται να δώσει νέα δυναμική στην τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης, ενώ στο σχεδιασμό της διοίκησης του ΔΑΗΚ είναι η αυξημένη συνδεσιμότητα με διεθνείς προορισμούς, οι αναβαθμισμένες υπηρεσίες προς τους επιβάτες και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και οι συναντήσεις που πραγματοποιεί ο κ. Αναστασίου με εκπροσώπους ξενοδοχείων και αεροπορικών εταιρειών.
Φωτ. Cretalive.gr
Η ΤΕΡΝΑ Α.Ε., ο κατασκευαστικός βραχίονας του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προβλέπεται να έχει ολοκληρώσει και παραδώσει το νέο διεθνή αερολιμένα και τις εγκαταστάσεις του στη Διοίκηση του αεροδρομίου έως το προσεχές καλοκαίρι, οπότε θα καθοριστεί και ο ακριβής χρόνος έναρξης της λειτουργίας του, χρόνος ο οποίος δεν συνδέεται απαραίτητα με τις δοκιμαστικές λειτουργίες συστημάτων του αεροδρομίου και των επιβατικών ροών που θα ακολουθήσουν.
Λόφος Παπούρα
Η τελική ημερομηνία θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την παράδοση και εγκατάσταση των κρίσιμων αεροναυτιλιακών συστημάτων, δηλαδή τα αεροβοηθήματα (ραντάρ) διαδικασία που εντάσσεται στο φάσμα των αρμοδιοτήτων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Όπως εξήγησε ο κ. Αναστασίου, σε εκκρεμότητα παραμένουν οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με τις προσφυγές που αφορούν τη θέση εγκατάστασης των νέων ραντάρ στον λόφο Παπούρα. Η συγκεκριμένη τοποθεσία είχε επιλεγεί από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ως η πλέον κατάλληλη για λόγους ασφαλείας των πτήσεων, καθώς στις εναλλακτικές θέσεις εντοπίστηκαν σοβαρά ζητήματα περιορισμένης ορατότητας. Παρά την πρόσφατη έγκριση της τοποθεσίας από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ακολούθησαν αντιδράσεις και κατατέθηκαν προσφυγές, με τις οριστικές αποφάσεις της Δικαιοσύνης να αναμένονται το επόμενο διάστημα.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως για το εγχείρημα εργάζονται σήμερα περισσότεροι από 1.100 άνθρωποι, ενώ λειτουργούν πάνω από 500 μηχανήματα. Το ύψος της επένδυσης για τον Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης φτάνει τα 625 εκατ. ευρώ, ενώ όπως επεσήμανε ο κ. Αθανασίου η συνολική επένδυση μπορεί να ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ συνυπολογίζοντας και τις επενδύσεις για την αξιοποίηση της εμπορικής ζώνης.
Φωτ. Cretalive.gr
Ως προς τη γενική εικόνα συνολικά αναπτύσσονται 10 κτίρια και εγκαταστάσεις.
Συνολικά υλοποιούνται:
- οι εγκαταστάσεις της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας,
- το κτίριο συντήρησης αεροδρομίου
- οι εγκαταστάσεις επίγειας εξυπηρέτησης
- το κτίριο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας
- ο υποσταθμός 150 kV
- δεξαμενές νερού και καυσίμων
- Υπόγειο δίκτυο νερού
- ο βιολογικός καθαρισμός, ο οποίος θα εξυπηρετεί και τους όμορους οικισμούς
- οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης και ανεφοδιασμού καυσίμων μέσω υπόγειου συστήματος hydrant κα
- η μονάδα συλλογής απορριμμάτων
- χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης για 1.378 οχήματα, 206 μοτοσικλέτες, 168 ταξί και 96 λεωφορεία
- οκτώ συνδετήριοι τροχόδρομοι και
- δύο επιπλέον συνδέσεις με το στρατιωτικό αεροδρόμιο,
- ο χώρος στάθμευσης αεροσκαφών θα μπορεί να εξυπηρετεί έως 40 αεροσκάφη κατηγορίας C,με 16 θέσεις για μικρότερα ιδιωτικά αερ
- σκάφη και 3 θέσεις για ελικόπτερα.
- αναβαθμίζεται και το εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο του αεροδρομίου, με παρεμβάσεις συνολικού μήκους 20 χιλιομέτρων.
Φωτ. Cretalive.gr
Πηγή: https://www.cretalive.gr/kriti/prosdetheite-aytopsia-toy-cretalive-sto-neo-aerodromio-irakleioy-binteo-eikones


mob.png)








Recommended Comments
Δεν υπάρχουν σχόλια για προβολή.
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣύνδεση
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα