Πρωτοπόρες ιδέες, βραβευμένες καινοτομίες, πειράματα μπροστά στους επισκέπτες, ενθουσίασαν τους παρευρισκόμενους και ανέδειξαν τη σύνδεση της έρευνα με την κοινωνία αλλά και τον ρόλο της στη συνολική ανάπτυξη του τόπου.
Η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, η πράσινη, γαλάζια και ψηφιακή μετάβαση, η αειφορία, η ποιότητα ζωής και η υγεία, βρέθηκαν στο επίκεντρο της δημιουργικότητας και των πρωτοπόρων ιδεών που παρουσίασαν φοιτητές και ερευνητικές ομάδες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, των πανεπιστημίων της Αττικής, ερευνητικών κέντρων, καθώς και νεοφυών επιχειρήσεων και τεχνοβλαστών.
Το ιστορικό κτίριο Αβέρωφ πλημμύρισε από νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής με παιδιά κάθε ηλικίας και τους γονείς τους, μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και φοιτητές που περιηγήθηκαν και συμμετείχαν στα επιστημονικά και καλλιτεχνικά δρώμενα. Οι ερευνητές είχαν προετοιμάσει πειράματα όπου μπορούσε να συμμετάσχει ο επισκέπτης, έξυπνα τεστ για να μάθει πόσο υγιεινές είναι οι συνήθειες του, παιχνίδια για να ανακαλύψει το επίπεδο προσοχής του. Μεταξοσκώληκες και σκαθάρια, προσέλκυσαν αρκετούς μικρούς μαθητές. Τα μικροσκόπια άνοιγαν έναν ολοκαίνουριο κόσμο για όσους τα χρησιμοποιούσαν, ενώ μικροί και μεγάλοι θαύμασαν τα αυτοκινούμενα που έχουν κατασκευάσει ερευνητικές ομάδες με βασικό στόχο την εξοικονόμηση και όχι μόνο.
Η Βραδιά του Ερευνητή για πρώτη φορά περιλάμβανε κοινές δράσεις εκτός από την Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, τη Λάρισα, το Ηράκλειο και το Ρέθυμνο με σκοπό την ενημέρωση του κοινού για τις «Αποστολές της ΕΕ» (EU Missions) στο πλαίσιο του Προγράμματος Έρευνας και Καινοτομίας Horizon Europe, για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μικρών επισκεπτών (“Planting for the future”, “The game of re-use”), για την ισότητα των φύλων και την καταπολέμηση των διακρίσεων (“Science HERoes”), για την ανάδειξη της καινοτομίας (“Showcasing innovation”) με τη συμμετοχή εταιρειών τεχνοβλαστών, για την ανάδειξη κόμβων επιστήμης και μάθησης (“Science and learning hub”) σε ζωντανή σύνδεση με πειράματα του CERΝ.
Οι δράσεις που έχουν ξεκινήσει ή επίκεινται, στο πλαίσιο της Βραδιάς του Ερευνητή, οι οποίες έχουν στόχο την προώθηση της έρευνας μέσω της συμμετοχής και της προσέλκυσης του ενδιαφέροντος των νέων. Ενδεικτικά, τέτοιες δράσεις είναι:
Reserchears at school: οι ερευνητές και ερευνήτριες που συμμετέχουν επισκέπτονται τάξεις πρωτοβάθμιας/δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και παρουσιάζουν το αντικείμενό τους με κατανοητό τρόπο. Find me a mentor: επιλεγμένα σχολεία απομακρυσμένων περιοχών θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν δικό τους μέντορα, ερευνητή/ ερευνήτρια, όπως στα Τζουμέρκα, το Διδυμότειχο, στην Κάσο. Chat Lab: Ερευνητές και ερευνήτριες εκπροσωπώντας το ΕΜΠ, Πανεπιστήμια της Αττικής, και καινοτόμες εταιρείες και άλλους φορείς συζητούν διαδικτυακά με τους μαθητές. Ανοιχτά εργαστήρια (Open Lab) : για την ενημέρωση σε θέματα Αποστολών της ΕΕ. Δείτε εδώ τις ερευνητικές συμμετοχές: https://www.ntua.gr/ntuaren/files/NTUAREN2024_researchers_list.pdf