Search the Community
Showing results for tags 'ηλεκτρισμός'.
-
Η Ελλάδα ήταν το 2025 η ακριβότερη χώρα της ΕΕ-27 στο ανταγωνιστικό σκέλος των τιμολογίων λιανικής με βάση την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και η τρίτη ακριβότερη σε ονομαστικές τιμές. Την ίδια στιγμή, τα ακριβότερα πράσινα τιμολόγια συνεχίζουν να κυριαρχούν στην αγορά παρά τις υψηλές τιμές τους, ενώ η αυξημένη χρήση ορυκτού αερίου διατήρησε σε υψηλά επίπεδα τόσο τις τιμές της χονδρεμπορικής όσο και της λιανικής αγοράς. Η νέα έκθεση του The Green Tank με τίτλο «Τάσεις στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού της Ελλάδας» αναλύει τα χαρακτηριστικά και τις τάσεις της λιανικής αγοράς ηλεκτρισμού στην Ελλάδα κατά τη διετία 2024-2025, από την εισαγωγή των χρωματιστών τιμολογίων έως και τον Δεκέμβριο του 2025, με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΡΑΑΕΥ και της Eurostat. Τα κυριότερα ευρήματα συνοψίζονται ως εξής: Η Ελλάδα συγκαταλέγεται διαχρονικά ανάμεσα στις ακριβότερες χώρες της ΕΕ-27 στο ανταγωνιστικό σκέλος των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας. Το 2025 ήταν η ακριβότερη χώρα με βάση την αγοραστική δύναμη και η τρίτη ακριβότερη σε ονομαστικές τιμές. Τα πράσινα τιμολόγια ήταν κατά μέσο όρο 13.3% ακριβότερα από τα μπλε και 27.3% από τα κίτρινα τα οποία ήταν η φθηνότερη επιλογή σχεδόν σε όλη τη διάρκεια της διετίας. Αν όλοι οι καταναλωτές με πράσινα τιμολόγια επέλεγαν κάθε μήνα το φθηνότερο κίτρινο τιμολόγιο, θα μείωναν αθροιστικά για τη διετία 2024-2025, τις δαπάνες τους για ηλεκτρική ενέργεια κατά € 1.23 δισεκ. Παρά το υψηλότερο κόστος τους, τα πράσινα τιμολόγια διατηρούν το υψηλότερο μερίδιο των οικιακών μετρητών (58% στο τέλος του 2025), αν και η τάση είναι πτωτική. Ωστόσο, οι καταναλωτές που εγκαταλείπουν τα πράσινα τιμολόγια προτιμούν, αντί των φθηνότερων κίτρινων, τα ακριβότερα μπλε, με αποτέλεσμα το μερίδιο των μπλε σχεδόν να τετραπλασιαστεί μεταξύ Αυγούστου 2024 (7.7%) και Δεκεμβρίου 2025 (27.8%). Η λιανική αγορά χαρακτηρίζεται από πολύ υψηλή συγκέντρωση, με έναν κυρίαρχο πάροχο που διατηρεί σταθερά περίπου το 70% των οικιακών μετρητών. Οι τιμές της λιανικής εμφανίζουν ισχυρή συσχέτιση με τις τιμές της χονδρεμπορικής αγοράς, οι οποίες διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα λόγω της αυξημένης ηλεκτροπαραγωγής από ορυκτό αέριο. Το δεύτερο μισό του 2025 διευρύνθηκε σημαντικά η διαφορά μεταξύ χονδρεμπορικής και λιανικής αγοράς, αντικατοπτρίζοντας τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους για τους προμηθευτές και το αυξημένο κόστος για τους καταναλωτές. Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις που έγιναν κατά τη διετία 2024-2025 είχαν περιορισμένη επιτυχία ως προς τη μείωση του ενεργειακού κόστους για τα νοικοκυριά. Η έκθεση προτείνει, μεταξύ άλλων, τον περιορισμό της χρήσης ορυκτού αερίου και την ταχύτερη ανάπτυξη αποθήκευσης και ΑΠΕ, την εντατικοποίηση των ελέγχων στη λειτουργία της λιανικής αγοράς, την ανάπτυξη ανταγωνιστικών διζωνικών και δυναμικών τιμολογίων, την επιτάχυνση της εγκατάστασης έξυπνων μετρητών, καθώς και μια ευρείας κλίμακας εκστρατεία ενημέρωσης των καταναλωτών. «Η λιανική αγορά ηλεκτρισμού στην Ελλάδα εξακολουθεί να επιβαρύνει υπέρμετρα τα νοικοκυριά, ενώ η ενεργειακή φτώχεια παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η ισχυρή εξάρτηση από το ορυκτό αέριο, η έλλειψη επαρκούς ενημέρωσης των καταναλωτών, καθώς και η περιορισμένη κινητικότητα μεταξύ παρόχων και τιμολογίων, συντηρούν ένα ακριβό μοντέλο στη λιανική αγορά. Η ενίσχυση του ανταγωνισμού, η διαφάνεια και η ταχύτερη μετάβαση σε ένα σύστημα βασισμένο στις ΑΠΕ και την αποθήκευση μπορούν να μειώσουν ουσιαστικά το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις», δήλωσε ο Νίκος Μάντζαρης, επικεφαλής αναλυτής πολιτικής του Green Tank. View full είδηση
-
- ηλεκτρισμός
- τιμολόγιο
-
(and 3 more)
Tagged with:
-
Η Ελλάδα ήταν το 2025 η ακριβότερη χώρα της ΕΕ-27 στο ανταγωνιστικό σκέλος των τιμολογίων λιανικής με βάση την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και η τρίτη ακριβότερη σε ονομαστικές τιμές. Την ίδια στιγμή, τα ακριβότερα πράσινα τιμολόγια συνεχίζουν να κυριαρχούν στην αγορά παρά τις υψηλές τιμές τους, ενώ η αυξημένη χρήση ορυκτού αερίου διατήρησε σε υψηλά επίπεδα τόσο τις τιμές της χονδρεμπορικής όσο και της λιανικής αγοράς. Η νέα έκθεση του The Green Tank με τίτλο «Τάσεις στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού της Ελλάδας» αναλύει τα χαρακτηριστικά και τις τάσεις της λιανικής αγοράς ηλεκτρισμού στην Ελλάδα κατά τη διετία 2024-2025, από την εισαγωγή των χρωματιστών τιμολογίων έως και τον Δεκέμβριο του 2025, με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΡΑΑΕΥ και της Eurostat. Τα κυριότερα ευρήματα συνοψίζονται ως εξής: Η Ελλάδα συγκαταλέγεται διαχρονικά ανάμεσα στις ακριβότερες χώρες της ΕΕ-27 στο ανταγωνιστικό σκέλος των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας. Το 2025 ήταν η ακριβότερη χώρα με βάση την αγοραστική δύναμη και η τρίτη ακριβότερη σε ονομαστικές τιμές. Τα πράσινα τιμολόγια ήταν κατά μέσο όρο 13.3% ακριβότερα από τα μπλε και 27.3% από τα κίτρινα τα οποία ήταν η φθηνότερη επιλογή σχεδόν σε όλη τη διάρκεια της διετίας. Αν όλοι οι καταναλωτές με πράσινα τιμολόγια επέλεγαν κάθε μήνα το φθηνότερο κίτρινο τιμολόγιο, θα μείωναν αθροιστικά για τη διετία 2024-2025, τις δαπάνες τους για ηλεκτρική ενέργεια κατά € 1.23 δισεκ. Παρά το υψηλότερο κόστος τους, τα πράσινα τιμολόγια διατηρούν το υψηλότερο μερίδιο των οικιακών μετρητών (58% στο τέλος του 2025), αν και η τάση είναι πτωτική. Ωστόσο, οι καταναλωτές που εγκαταλείπουν τα πράσινα τιμολόγια προτιμούν, αντί των φθηνότερων κίτρινων, τα ακριβότερα μπλε, με αποτέλεσμα το μερίδιο των μπλε σχεδόν να τετραπλασιαστεί μεταξύ Αυγούστου 2024 (7.7%) και Δεκεμβρίου 2025 (27.8%). Η λιανική αγορά χαρακτηρίζεται από πολύ υψηλή συγκέντρωση, με έναν κυρίαρχο πάροχο που διατηρεί σταθερά περίπου το 70% των οικιακών μετρητών. Οι τιμές της λιανικής εμφανίζουν ισχυρή συσχέτιση με τις τιμές της χονδρεμπορικής αγοράς, οι οποίες διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα λόγω της αυξημένης ηλεκτροπαραγωγής από ορυκτό αέριο. Το δεύτερο μισό του 2025 διευρύνθηκε σημαντικά η διαφορά μεταξύ χονδρεμπορικής και λιανικής αγοράς, αντικατοπτρίζοντας τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους για τους προμηθευτές και το αυξημένο κόστος για τους καταναλωτές. Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις που έγιναν κατά τη διετία 2024-2025 είχαν περιορισμένη επιτυχία ως προς τη μείωση του ενεργειακού κόστους για τα νοικοκυριά. Η έκθεση προτείνει, μεταξύ άλλων, τον περιορισμό της χρήσης ορυκτού αερίου και την ταχύτερη ανάπτυξη αποθήκευσης και ΑΠΕ, την εντατικοποίηση των ελέγχων στη λειτουργία της λιανικής αγοράς, την ανάπτυξη ανταγωνιστικών διζωνικών και δυναμικών τιμολογίων, την επιτάχυνση της εγκατάστασης έξυπνων μετρητών, καθώς και μια ευρείας κλίμακας εκστρατεία ενημέρωσης των καταναλωτών. «Η λιανική αγορά ηλεκτρισμού στην Ελλάδα εξακολουθεί να επιβαρύνει υπέρμετρα τα νοικοκυριά, ενώ η ενεργειακή φτώχεια παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η ισχυρή εξάρτηση από το ορυκτό αέριο, η έλλειψη επαρκούς ενημέρωσης των καταναλωτών, καθώς και η περιορισμένη κινητικότητα μεταξύ παρόχων και τιμολογίων, συντηρούν ένα ακριβό μοντέλο στη λιανική αγορά. Η ενίσχυση του ανταγωνισμού, η διαφάνεια και η ταχύτερη μετάβαση σε ένα σύστημα βασισμένο στις ΑΠΕ και την αποθήκευση μπορούν να μειώσουν ουσιαστικά το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις», δήλωσε ο Νίκος Μάντζαρης, επικεφαλής αναλυτής πολιτικής του Green Tank.
-
- ηλεκτρισμός
- τιμολόγιο
-
(and 3 more)
Tagged with:
-
Ένα νέο «κύμα» deals κυοφορεί εν τη γενέσει της η αγορά μπαταριών, με funds, ξένους και εγχώριους επενδυτές να αναζητούν «ευκαιρίες» σε assets μικρομεσαίων επενδυτών, που με τη σειρά τους βλέπουν συμφερότερη την πώληση από την υλοποίηση. Η εν λόγω κινητικότητα εδράζεται στη θεμελιώδη σημασία της αποθήκευσης, που σε συνθήκες υπερπαραγωγής πράσινης ενέργειας με χιλιάδες φθηνές μεγαβατόρες να απορρίπτονται καθημερινά, οι μπαταρίες αναδεικνύονται στο νέο «must» της ενεργειακής μετάβασης, με την ποιοτική διαφορά σε σχέση με άλλες φάσεις της «πράσινης» αγοράς να είναι το γεγονός ότι πολύ περισσότερο σήμερα ο κλάδος της ενέργειας τείνει να αποτελεί «παιχνίδι για μεγάλους παίκτες». Αδιαμφισβήτητα, η ενσωμάτωση των μπαταριών στο ηλεκτρικό σύστημα θα επιδράσει θετικά στη διαμόρφωση των τελικών τιμών ενέργειας για τον καταναλωτή, με την παραγόμενη φθηνή «πράσινη» ενέργεια να καθίσταται διαθέσιμη προς κατανάλωση και τις βραδινές ώρες, όταν και οι τιμές κορυφώνονται στο Χρηματιστήριο Ενέργειας σε απόρροια της υποχώρησης της συμμετοχής των ΑΠΕ (κυρίως φωτοβολταϊκών) στο ενεργειακό μίγμα της χώρας. Επιπρόσθετα, η προσθήκη των μπαταριών διατηρεί και ισχυρή γεωπολιτική διάσταση, με το μέγεθος της αποθήκευσης να καταλήγει αντιστρόφως ανάλογο της εξάρτησης των χωρών από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα, πράγμα που εν καιρώ πολέμου, , όπως κατά την τρέχουσα περίοδο, αποδεικνύεται κρίσιμη «αχίλλειος πτέρνα» για την ομαλή λειτουργία των ενεργειακών συστημάτων, με τις επιπτώσεις να διαχέονται στο σύνολο της οικονομίας, τόσο σε έκταση όσο και σε βάθος. Ειδικότερα, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς που συνομίλησαν με τη «Ν», ο λόγος περί εξαγοράς assets αποθήκευσης γίνεται για τα έργα που θα προκριθούν μέσω της πρόσκλησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) για merchant μπαταρίες, με τη σχετική διαδικασία να βρίσκεται προσώρας στη φάση της αξιολόγησης των αιτημάτων που έχουν κατατεθεί, αναμένοντας τα τελικά αποτελέσματα μέσα στο επόμενο δίμηνο, όπως έχει εξαγγείλει η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Δέσποινα Παληαρούτα. Το «παράθυρο ευκαιρίας» για υποψήφιους επενδυτές, όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, εμφανίζεται στις περιπτώσεις μικρομεσαίων επενδυτών που έχουν «τρέξει» την όλη διαδικασία συμμετοχής στην πρόσκληση, αδυνατώντας, ωστόσο, στην περίπτωση που λάβουν Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης, να προχωρήσουν στην υλοποίηση των έργων, με τον βασικό λόγο να εδράζεται τόσο στη δυσκολία συμμόρφωσης με τους όρους της πρόσκλησης (αυστηρά χρονικά πλαίσια κ.λπ.) όσο και στην αδυναμία χρηματοδότησης, ενώ το πρόβλημα ξεκινάει από το κόστος διατήρησης της εγγυητικής επιστολής μέχρι τη διασφάλιση τραπεζικής χρηματοδότησης. Σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, οι τελικοί δικαιούχοι καλούνται, εφόσον αποδεχτούν τις Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης που θα εκδοθούν από τους Διαχειριστές για τα έργα τους, να υποβάλουν εγγυητικές επιστολές, με τα ποσά να προσδιορίζονται στα 200.000 ευρώ/MW για μπαταρίες που θα συνδεθούν στο δίκτυο του ΑΔΜΗΕ και στα 50.000 ευρώ/MW για εκείνες στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ. Επιπρόσθετα, τα έργα θα πρέπει να υλοποιηθούν, καταθέτοντας σχετική δήλωση ετοιμότητας στους Διαχειριστές, μέσα σε 18 μήνες, καθώς διαφορετικά καταπίπτουν οι εγγυητικές επιστολές. Σε μειονεκτική θέση Κατά συνέπεια, όπως σχολιάζουν οι ίδιες πηγές, το συνολικό κόστος προκύπτει ιδιαίτερα υψηλό για τις αντοχές ενός μικρομεσαίου επενδυτή που αντικειμενικά διατηρεί διαφορετικό βαθμό ευελιξίας τόσο στις συναλλαγές του με το τραπεζικό σύστημα όσο και κατά τη διαδικασία υλοποίησης του έργου, με αποτέλεσμα ανάλογα «αγκάθια» να αποτελούν το κομμάτι της χρηματοδότησης όσο και η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων για τη διεκπεραίωση του έργου. Αναλυτικότερα, οι τράπεζες έχουν αυστηροποιήσει σημαντικά τους όρους χορήγησης εγγυητικών επιστολών, απαιτώντας υψηλότερα ποσοστά cash collateral, δηλαδή μεγαλύτερη δέσμευση κεφαλαίων εκ μέρους των επενδυτών, για να προχωρήσουν στη σχετική συναλλαγή. Ως τούτου, ένα έργο ισχύος 50 MW με σύνδεση στον ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να συνοδεύεται με εγγυητική επιστολή της τάξης των 10 εκατ. ευρώ, ποσό που δύσκολα μπορεί να διατηρήσει ένας μικρομεσαίος επενδυτής «παγωμένο» στην τράπεζα. Την ίδια στιγμή, όπως συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές, οι όροι διαφοροποιούνται ανάμεσα στους «μεγάλους» και τους «μικρούς» παίκτες της αγοράς, με τους πρώτους να χαίρουν μικρότερων επιτοκίων, της τάξης του 0,6% ή 0,9%, όταν οι δεύτεροι καλούνται να διαχειριστούν ποσοστά 1% και 1,5% για τις εγγυητικές επιστολές. Η εν λόγω διαφορετική προσέγγιση προκύπτει από το «background» της κάθε εταιρείας, με τις μεγαλύτερες εύλογα να διατηρούν καλύτερη πιστοληπτική ικανότητα και ανοιχτές χρηματοροές με τις τράπεζες, γεγονός που τους επιτρέπει και μεγαλύτερη ευελιξία στις όποιες συναλλαγές, παρά το γενικό ρίσκο της αγοράς, που στην περίπτωση των μικρομεσαίων επενδυτών καταλήγει να «βαραίνει» περισσότερο στη λήψη των τελικών αποφάσεων. Αναζήτηση αγοραστών Με άλλα λόγια, το βασικό πρόβλημα που ωθεί τους μικρομεσαίους επενδυτές να αναζητούν αγοραστές για τα έργα τους είναι από τη μία το ύψος της εγγυητικής επιστολής και από την άλλη το κόστος διατήρησης αυτής, με τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα να έρχονται συμπληρωματικά να δυσκολέψουν περαιτέρω το επιχειρησιακό σχέδιο. Με δεδομένο ότι τα έργα που θα προκριθούν από την πρόσκληση του ΥΠΕΝ θα αποτελέσουν το επόμενο μεγάλο κύμα έργων αποθήκευσης στην Ελλάδα με ορίζοντα μέχρι το 2030, εύλογα κερδίζουν την προσοχή των υποψήφιων επενδυτών, καθώς αναγνωρίζουν ότι συνιστούν το βασικό όχημα για να μετρήσουν παρουσία στην ελληνική αγορά αποθήκευσης. Επιλογή αποχής παρά το ενδιαφέρον Σχετικά με τη συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία, όπως σχολιάζουν αρμόδιες πηγές, οι υποψήφιοι αγοραστές, παρά το εγγενές ενδιαφέρον τους να δραστηριοποιηθούν και στην αποθήκευση ενέργειας, επέλεξαν να μείνουν εκτός της πρόσκλησης ενδιαφέροντος, θέλοντας να αποφύγουν τόσο το κόστος της διαδικασίας όσο και το πρόσθετο κόστος από τη γραφειοκρατική αβεβαιότητα με τις αλλεπάλληλες καθυστερήσεις τόσο στην ολοκλήρωση της υποβολής αιτήσεων όσο και στην έκδοση των τελικών αποτελεσμάτων. Σε κάθε περίπτωση, οι διαστάσεις που δύναται να λάβει η εν λόγω δευτερογενής αγορά είναι συγκεκριμένες και καθορίζονται από το όριο αντισυγκέντρωσης των 500 MW που έχει θεσπίσει το ΥΠΕΝ και πρόκειται να «θωρακίσει» περαιτέρω νομικά με σχετικό άρθρο στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Το εν λόγω όριο αντισυγκέντρωσης αφορά το μέγιστο μέγεθος ενός χαρτοφυλακίου για φυσικό ή νομικό πρόσωπο (συμπεριλαμβανομένων των συνδεδεμένων εταιρειών ή λοιπών συμμετοχών) μέχρι το 2029, ενώ ανάλογο όριο στα 250 MW έχει οριστεί κατά την ίδια λογική για έργα μέσω της πρόσκλησης. Υπό αυτό το πρίσμα, η δυνατότητα εξαγορών, τουλάχιστον για τους μεγάλους παίκτες της ελληνικής αγοράς, που ήδη αναπτύσσουν έργα από τους διαγωνισμούς αποθήκευσης και έχουν καταθέσει αιτήματα στο πλαίσιο της πρόσκλησης, είναι συγκεκριμένη έως περιορισμένη, με μεγαλύτερη ευχέρεια κινήσεων να διαθέτουν funds και ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά των ΑΠΕ χωρίς ακόμη να μετράνε έργα αποθήκευσης στο χαρτοφυλάκιό τους. View full είδηση
-
- μπαταρίες
- αποθήκευση ενέργειας
-
(and 3 more)
Tagged with:
-
Πως η αγορά αποθήκευσης ενέργειας φέρνει κέρδη στους επενδυτές της
GTnews posted a είδηση in Ενέργεια-ΑΠΕ
Ένα νέο «κύμα» deals κυοφορεί εν τη γενέσει της η αγορά μπαταριών, με funds, ξένους και εγχώριους επενδυτές να αναζητούν «ευκαιρίες» σε assets μικρομεσαίων επενδυτών, που με τη σειρά τους βλέπουν συμφερότερη την πώληση από την υλοποίηση. Η εν λόγω κινητικότητα εδράζεται στη θεμελιώδη σημασία της αποθήκευσης, που σε συνθήκες υπερπαραγωγής πράσινης ενέργειας με χιλιάδες φθηνές μεγαβατόρες να απορρίπτονται καθημερινά, οι μπαταρίες αναδεικνύονται στο νέο «must» της ενεργειακής μετάβασης, με την ποιοτική διαφορά σε σχέση με άλλες φάσεις της «πράσινης» αγοράς να είναι το γεγονός ότι πολύ περισσότερο σήμερα ο κλάδος της ενέργειας τείνει να αποτελεί «παιχνίδι για μεγάλους παίκτες». Αδιαμφισβήτητα, η ενσωμάτωση των μπαταριών στο ηλεκτρικό σύστημα θα επιδράσει θετικά στη διαμόρφωση των τελικών τιμών ενέργειας για τον καταναλωτή, με την παραγόμενη φθηνή «πράσινη» ενέργεια να καθίσταται διαθέσιμη προς κατανάλωση και τις βραδινές ώρες, όταν και οι τιμές κορυφώνονται στο Χρηματιστήριο Ενέργειας σε απόρροια της υποχώρησης της συμμετοχής των ΑΠΕ (κυρίως φωτοβολταϊκών) στο ενεργειακό μίγμα της χώρας. Επιπρόσθετα, η προσθήκη των μπαταριών διατηρεί και ισχυρή γεωπολιτική διάσταση, με το μέγεθος της αποθήκευσης να καταλήγει αντιστρόφως ανάλογο της εξάρτησης των χωρών από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα, πράγμα που εν καιρώ πολέμου, , όπως κατά την τρέχουσα περίοδο, αποδεικνύεται κρίσιμη «αχίλλειος πτέρνα» για την ομαλή λειτουργία των ενεργειακών συστημάτων, με τις επιπτώσεις να διαχέονται στο σύνολο της οικονομίας, τόσο σε έκταση όσο και σε βάθος. Ειδικότερα, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς που συνομίλησαν με τη «Ν», ο λόγος περί εξαγοράς assets αποθήκευσης γίνεται για τα έργα που θα προκριθούν μέσω της πρόσκλησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) για merchant μπαταρίες, με τη σχετική διαδικασία να βρίσκεται προσώρας στη φάση της αξιολόγησης των αιτημάτων που έχουν κατατεθεί, αναμένοντας τα τελικά αποτελέσματα μέσα στο επόμενο δίμηνο, όπως έχει εξαγγείλει η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Δέσποινα Παληαρούτα. Το «παράθυρο ευκαιρίας» για υποψήφιους επενδυτές, όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, εμφανίζεται στις περιπτώσεις μικρομεσαίων επενδυτών που έχουν «τρέξει» την όλη διαδικασία συμμετοχής στην πρόσκληση, αδυνατώντας, ωστόσο, στην περίπτωση που λάβουν Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης, να προχωρήσουν στην υλοποίηση των έργων, με τον βασικό λόγο να εδράζεται τόσο στη δυσκολία συμμόρφωσης με τους όρους της πρόσκλησης (αυστηρά χρονικά πλαίσια κ.λπ.) όσο και στην αδυναμία χρηματοδότησης, ενώ το πρόβλημα ξεκινάει από το κόστος διατήρησης της εγγυητικής επιστολής μέχρι τη διασφάλιση τραπεζικής χρηματοδότησης. Σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, οι τελικοί δικαιούχοι καλούνται, εφόσον αποδεχτούν τις Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης που θα εκδοθούν από τους Διαχειριστές για τα έργα τους, να υποβάλουν εγγυητικές επιστολές, με τα ποσά να προσδιορίζονται στα 200.000 ευρώ/MW για μπαταρίες που θα συνδεθούν στο δίκτυο του ΑΔΜΗΕ και στα 50.000 ευρώ/MW για εκείνες στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ. Επιπρόσθετα, τα έργα θα πρέπει να υλοποιηθούν, καταθέτοντας σχετική δήλωση ετοιμότητας στους Διαχειριστές, μέσα σε 18 μήνες, καθώς διαφορετικά καταπίπτουν οι εγγυητικές επιστολές. Σε μειονεκτική θέση Κατά συνέπεια, όπως σχολιάζουν οι ίδιες πηγές, το συνολικό κόστος προκύπτει ιδιαίτερα υψηλό για τις αντοχές ενός μικρομεσαίου επενδυτή που αντικειμενικά διατηρεί διαφορετικό βαθμό ευελιξίας τόσο στις συναλλαγές του με το τραπεζικό σύστημα όσο και κατά τη διαδικασία υλοποίησης του έργου, με αποτέλεσμα ανάλογα «αγκάθια» να αποτελούν το κομμάτι της χρηματοδότησης όσο και η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων για τη διεκπεραίωση του έργου. Αναλυτικότερα, οι τράπεζες έχουν αυστηροποιήσει σημαντικά τους όρους χορήγησης εγγυητικών επιστολών, απαιτώντας υψηλότερα ποσοστά cash collateral, δηλαδή μεγαλύτερη δέσμευση κεφαλαίων εκ μέρους των επενδυτών, για να προχωρήσουν στη σχετική συναλλαγή. Ως τούτου, ένα έργο ισχύος 50 MW με σύνδεση στον ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να συνοδεύεται με εγγυητική επιστολή της τάξης των 10 εκατ. ευρώ, ποσό που δύσκολα μπορεί να διατηρήσει ένας μικρομεσαίος επενδυτής «παγωμένο» στην τράπεζα. Την ίδια στιγμή, όπως συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές, οι όροι διαφοροποιούνται ανάμεσα στους «μεγάλους» και τους «μικρούς» παίκτες της αγοράς, με τους πρώτους να χαίρουν μικρότερων επιτοκίων, της τάξης του 0,6% ή 0,9%, όταν οι δεύτεροι καλούνται να διαχειριστούν ποσοστά 1% και 1,5% για τις εγγυητικές επιστολές. Η εν λόγω διαφορετική προσέγγιση προκύπτει από το «background» της κάθε εταιρείας, με τις μεγαλύτερες εύλογα να διατηρούν καλύτερη πιστοληπτική ικανότητα και ανοιχτές χρηματοροές με τις τράπεζες, γεγονός που τους επιτρέπει και μεγαλύτερη ευελιξία στις όποιες συναλλαγές, παρά το γενικό ρίσκο της αγοράς, που στην περίπτωση των μικρομεσαίων επενδυτών καταλήγει να «βαραίνει» περισσότερο στη λήψη των τελικών αποφάσεων. Αναζήτηση αγοραστών Με άλλα λόγια, το βασικό πρόβλημα που ωθεί τους μικρομεσαίους επενδυτές να αναζητούν αγοραστές για τα έργα τους είναι από τη μία το ύψος της εγγυητικής επιστολής και από την άλλη το κόστος διατήρησης αυτής, με τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα να έρχονται συμπληρωματικά να δυσκολέψουν περαιτέρω το επιχειρησιακό σχέδιο. Με δεδομένο ότι τα έργα που θα προκριθούν από την πρόσκληση του ΥΠΕΝ θα αποτελέσουν το επόμενο μεγάλο κύμα έργων αποθήκευσης στην Ελλάδα με ορίζοντα μέχρι το 2030, εύλογα κερδίζουν την προσοχή των υποψήφιων επενδυτών, καθώς αναγνωρίζουν ότι συνιστούν το βασικό όχημα για να μετρήσουν παρουσία στην ελληνική αγορά αποθήκευσης. Επιλογή αποχής παρά το ενδιαφέρον Σχετικά με τη συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία, όπως σχολιάζουν αρμόδιες πηγές, οι υποψήφιοι αγοραστές, παρά το εγγενές ενδιαφέρον τους να δραστηριοποιηθούν και στην αποθήκευση ενέργειας, επέλεξαν να μείνουν εκτός της πρόσκλησης ενδιαφέροντος, θέλοντας να αποφύγουν τόσο το κόστος της διαδικασίας όσο και το πρόσθετο κόστος από τη γραφειοκρατική αβεβαιότητα με τις αλλεπάλληλες καθυστερήσεις τόσο στην ολοκλήρωση της υποβολής αιτήσεων όσο και στην έκδοση των τελικών αποτελεσμάτων. Σε κάθε περίπτωση, οι διαστάσεις που δύναται να λάβει η εν λόγω δευτερογενής αγορά είναι συγκεκριμένες και καθορίζονται από το όριο αντισυγκέντρωσης των 500 MW που έχει θεσπίσει το ΥΠΕΝ και πρόκειται να «θωρακίσει» περαιτέρω νομικά με σχετικό άρθρο στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Το εν λόγω όριο αντισυγκέντρωσης αφορά το μέγιστο μέγεθος ενός χαρτοφυλακίου για φυσικό ή νομικό πρόσωπο (συμπεριλαμβανομένων των συνδεδεμένων εταιρειών ή λοιπών συμμετοχών) μέχρι το 2029, ενώ ανάλογο όριο στα 250 MW έχει οριστεί κατά την ίδια λογική για έργα μέσω της πρόσκλησης. Υπό αυτό το πρίσμα, η δυνατότητα εξαγορών, τουλάχιστον για τους μεγάλους παίκτες της ελληνικής αγοράς, που ήδη αναπτύσσουν έργα από τους διαγωνισμούς αποθήκευσης και έχουν καταθέσει αιτήματα στο πλαίσιο της πρόσκλησης, είναι συγκεκριμένη έως περιορισμένη, με μεγαλύτερη ευχέρεια κινήσεων να διαθέτουν funds και ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά των ΑΠΕ χωρίς ακόμη να μετράνε έργα αποθήκευσης στο χαρτοφυλάκιό τους.-
- μπαταρίες
- αποθήκευση ενέργειας
-
(and 3 more)
Tagged with:
-
Με προσομοιώσεις υποβολής προσφορών στα συστήματα του Χρηματιστήριου Ενέργειας και του ΑΔΜΗΕ αλλά και την «εκπαίδευση» της αγοράς συνεχίζει η προετοιμασία για την ένταξη των πρώτων συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας στο ηλεκτρικό σύστημα, πράγμα που, όπως όλα δείχνουν, αναμένεται να γίνει μέσα στον επόμενο μήνα. Ειδικότερα, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το Χρηματιστήριο Ενέργειας έχει εκκινήσει, ήδη από τις 2 Φεβρουαρίου με προοπτική να ολοκληρωθούν μέχρι τις 27 του μήνα, δοκιμές με τους συμμετέχοντες, καλώντας τους τελευταίους να υποβάλουν προσφορές και εντολές προκειμένου να διαπιστωθεί τόσο η διαλειτουργικότητα των συστημάτων όσο και να «δοκιμαστούν» και να εξοικειωθούν με την διαδικασία. Σε αυτή την κατεύθυνση, το Χρηματιστήριο Ενέργειας πραγματοποίησε σχετική ημερίδα την περασμένη Πέμπτη, όπου παρουσίασε τις αλλαγές που προκύπτουν με την ενσωμάτωση των μπαταριών στο ηλεκτρικό σύστημα, ενώ εξήγησε από την αρχή μέχρι το τέλος την διαδικασία για να «πάρουν θέση» οι μπαταρίες στα «ταμπλό» του ΕΧΕ. Η ημερίδα γνώρισε, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, μεγάλη απήχηση, φτάνοντας τους 280 συμμετέχοντες, πράγμα που επιβεβαιώνει με την σειρά του την «αγωνία» της αγοράς να ευθυγραμμιστεί επαρκώς με την λειτουργία των μπαταριών στο σύστημα. Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά 6 Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης (ΦΟΣΕ) έχουν προσέλθει και αξιοποιήσει μέχρι στιγμής τις δοκιμές, με όποιους άλλους να έχουν περιθώριο ακόμη πέντε μέρες μετά την απόφαση του Χρηματιστήριου Ενέργειας να δώσει παράταση στις «προσομοιώσεις» μέχρι το τέλος του μήνα, ήτοι 27 Φεβρουάριου. Αν και το νούμερο φαντάζει μικρό, εντούτοις εξηγείται δεδομένου ότι η δραστηριότητα των μπαταριών στις αγορές ενέργειας θα λάβει χώρα κατά κύριο λόγο μέσω των Φορέων Σωρευτικής Εκπροσώπησης με τις όποιες «κατά μόνας» περιπτώσεις μπαταριών να είναι περιορισμένες. Βέβαια, όπως σχολιάζουν αρμόδιες πηγές, οι ενεργοί και εγγεγραμμένοι ΦοΣΕ στην ελληνική αγορά ενέργειας δεν είναι μόνο έξι, ωστόσο, όπως φαίνεται και προκύπτει από τα στοιχεία, οι βασικοί «παίκτες» της αγοράς έχουν προσέλθει στις «προσομοιώσεις» με το όποιο «κενό» να αναμένεται να καλυφθεί συν τω χρόνω όταν και πρόκειται να μπουν ακόμη περισσότερα έργα σε λειτουργία. Σε κάθε περίπτωση οι δοκιμές δεν έχουν δείξει κάποιο πρόβλημα μέχρι στιγμής, γεγονός που με την σειρά του επιβεβαιώνει εκ νέου το αρχικό χρονοδιάγραμμα που είχε τεθεί για την ηλέκτριση των πρώτων μπαταριών αρχές Μαρτίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι παράλληλα τρέχουν δοκιμές – διεπαφές των συστημάτων ανάμεσα στο ΕΧΕ και τον ΑΔΜΗΕ με τον τελευταίο να πραγματοποιεί ανάλογες δοκιμές με τους συμμετέχοντες. Η επιβεβαίωση της λειτουργίας όλων των συστημάτων θα δώσει το «πράσινο φως» ώστε να προχωρήσουν οι δοκιμές ηλέκτρισης και τα επιμέρους σχετικά βήματα για να μετρήσουμε τους πρώτους σταθμούς αποθήκευσης στο ελληνικό ηλεκτρικό σύστημα. Τέλος, σε εκκρεμότητα παραμένει το θέμα της εγγραφής των σταθμών στα μητρώα των ΦοΣΕ, πράγμα, που όπως επιβεβαιώνουν νεότερες πληροφορίες, θα επιλυθεί με σχετική νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με βάση την οποία θα διευρύνεται ο χαρακτήρας των Φορέων ώστε να μπορούν να εκπροσωπούν και έργα αποθήκευσης. View full είδηση
-
- ηλεκτρισμός
- αποθήκευση
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Με προσομοιώσεις υποβολής προσφορών στα συστήματα του Χρηματιστήριου Ενέργειας και του ΑΔΜΗΕ αλλά και την «εκπαίδευση» της αγοράς συνεχίζει η προετοιμασία για την ένταξη των πρώτων συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας στο ηλεκτρικό σύστημα, πράγμα που, όπως όλα δείχνουν, αναμένεται να γίνει μέσα στον επόμενο μήνα. Ειδικότερα, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το Χρηματιστήριο Ενέργειας έχει εκκινήσει, ήδη από τις 2 Φεβρουαρίου με προοπτική να ολοκληρωθούν μέχρι τις 27 του μήνα, δοκιμές με τους συμμετέχοντες, καλώντας τους τελευταίους να υποβάλουν προσφορές και εντολές προκειμένου να διαπιστωθεί τόσο η διαλειτουργικότητα των συστημάτων όσο και να «δοκιμαστούν» και να εξοικειωθούν με την διαδικασία. Σε αυτή την κατεύθυνση, το Χρηματιστήριο Ενέργειας πραγματοποίησε σχετική ημερίδα την περασμένη Πέμπτη, όπου παρουσίασε τις αλλαγές που προκύπτουν με την ενσωμάτωση των μπαταριών στο ηλεκτρικό σύστημα, ενώ εξήγησε από την αρχή μέχρι το τέλος την διαδικασία για να «πάρουν θέση» οι μπαταρίες στα «ταμπλό» του ΕΧΕ. Η ημερίδα γνώρισε, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, μεγάλη απήχηση, φτάνοντας τους 280 συμμετέχοντες, πράγμα που επιβεβαιώνει με την σειρά του την «αγωνία» της αγοράς να ευθυγραμμιστεί επαρκώς με την λειτουργία των μπαταριών στο σύστημα. Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά 6 Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης (ΦΟΣΕ) έχουν προσέλθει και αξιοποιήσει μέχρι στιγμής τις δοκιμές, με όποιους άλλους να έχουν περιθώριο ακόμη πέντε μέρες μετά την απόφαση του Χρηματιστήριου Ενέργειας να δώσει παράταση στις «προσομοιώσεις» μέχρι το τέλος του μήνα, ήτοι 27 Φεβρουάριου. Αν και το νούμερο φαντάζει μικρό, εντούτοις εξηγείται δεδομένου ότι η δραστηριότητα των μπαταριών στις αγορές ενέργειας θα λάβει χώρα κατά κύριο λόγο μέσω των Φορέων Σωρευτικής Εκπροσώπησης με τις όποιες «κατά μόνας» περιπτώσεις μπαταριών να είναι περιορισμένες. Βέβαια, όπως σχολιάζουν αρμόδιες πηγές, οι ενεργοί και εγγεγραμμένοι ΦοΣΕ στην ελληνική αγορά ενέργειας δεν είναι μόνο έξι, ωστόσο, όπως φαίνεται και προκύπτει από τα στοιχεία, οι βασικοί «παίκτες» της αγοράς έχουν προσέλθει στις «προσομοιώσεις» με το όποιο «κενό» να αναμένεται να καλυφθεί συν τω χρόνω όταν και πρόκειται να μπουν ακόμη περισσότερα έργα σε λειτουργία. Σε κάθε περίπτωση οι δοκιμές δεν έχουν δείξει κάποιο πρόβλημα μέχρι στιγμής, γεγονός που με την σειρά του επιβεβαιώνει εκ νέου το αρχικό χρονοδιάγραμμα που είχε τεθεί για την ηλέκτριση των πρώτων μπαταριών αρχές Μαρτίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι παράλληλα τρέχουν δοκιμές – διεπαφές των συστημάτων ανάμεσα στο ΕΧΕ και τον ΑΔΜΗΕ με τον τελευταίο να πραγματοποιεί ανάλογες δοκιμές με τους συμμετέχοντες. Η επιβεβαίωση της λειτουργίας όλων των συστημάτων θα δώσει το «πράσινο φως» ώστε να προχωρήσουν οι δοκιμές ηλέκτρισης και τα επιμέρους σχετικά βήματα για να μετρήσουμε τους πρώτους σταθμούς αποθήκευσης στο ελληνικό ηλεκτρικό σύστημα. Τέλος, σε εκκρεμότητα παραμένει το θέμα της εγγραφής των σταθμών στα μητρώα των ΦοΣΕ, πράγμα, που όπως επιβεβαιώνουν νεότερες πληροφορίες, θα επιλυθεί με σχετική νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με βάση την οποία θα διευρύνεται ο χαρακτήρας των Φορέων ώστε να μπορούν να εκπροσωπούν και έργα αποθήκευσης.
-
- ηλεκτρισμός
- αποθήκευση
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Εκταμίευση επιπλέον 1,8 δις ευρώ για νέες επενδύσεις σε 13 χώρες με το σύνολο της φετινής χρονιάς να ανέρχεται σε 5,46 δις ευρώ και τον αριθμό επενδύσεων σε όλα τα δικαιούχα κράτη μέλη σε 79 - Ποιοι θα λάβουν χρηματοδοτήσεις Έξι ελληνικά έργα μεταξύ των οποίων η αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτρισμού μέσω έξυπνων συστημάτων χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού (Modernisation Fund) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο χθες ανακοίνωσε την εκταμίευση επιπλέον 1,8 δις ευρώ για νέες επενδύσεις σε 13 χώρες. Το Ταμείο χρηματοδοτείται από έσοδα του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) και υποστηρίζει τον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών συστημάτων στην ΕΕ, έργα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης και μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) στους τομείς της ενέργειας, της βιομηχανίας και των μεταφορών. Δικαιούχοι των πόρων του Ταμείου είναι 13 χώρες της ΕΕ με κατά κεφαλήν ΑΕΠ κάτω από το 75% του μέσου όρου της Ένωσης κατά τα έτη 2016 έως 2018. Τα κράτη μέλη που θα λάβουν τις χρηματοδοτήσεις είναι η Βουλγαρία, η Κροατία, η Τσεχία, η Εσθονία, η Ουγγαρία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Πολωνία, η Ρουμανία και η Σλοβακία, καθώς και η Ελλάδα, η Πορτογαλία και η Σλοβενία, οι οποίες κατέστησαν επιλέξιμες για στήριξη από τον Ιανουάριο του 2024, βάσει της αναθεωρημένης οδηγίας για το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων. Χθες ανακοινώθηκε η δεύτερη εκταμίευση του Ταμείου Εκσυγχρονισμού για το 2025, η οποία προστίθεται στα 3,66 δις ευρώ που είχαν εκταμιευτεί τον Ιούλιο για 34 επενδύσεις, ανεβάζοντας το σύνολο των εκταμιεύσεων τη φετινής χρονιάς σε 5,46 δις ευρώ και τον συνολικό αριθμό επενδύσεων σε όλα τα δικαιούχα κράτη μέλη σε 79. Συγκεκριμένα εφέτος πραγματοποιήθηκαν εκταμιεύσεις για την Ελλάδα (163 εκατ. ευρώ), τη Βουλγαρία (50 εκατ. ευρώ), την Κροατία (224 εκατ. ευρώ), την Τσεχία (1,78 δις ευρώ), την Εσθονία (111 εκατ. ευρώ), την Ουγγαρία (279 εκατ. ευρώ), τη Λετονία (40 εκατ. ευρώ), τη Λιθουανία (42 εκατ. ευρώ), την Πολωνία (1,44 δις ευρώ), την Πορτογαλία (15 εκατ. ευρώ), τη Ρουμανία (1,24 δις ευρώ), τη Σλοβακία (26 εκατ. ευρώ) και τη Σλοβενία (47 εκατ. ευρώ). Υπενθυμίζεται ότι για το 2024 η Ελλάδα είχε λάβει από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού 113,6 εκατ. ευρώ. Από το 2021 ως σήμερα, το Ταμείο έχει διαθέσει συνολικά περισσότερα από 20 δις. ευρώ για 294 επενδύσεις στην καθαρή ενέργεια. Τα έργα που μπαίνουν στο Modernisation Fund Τα ελληνικά έργα που περιλαμβάνονται στη λίστα προτεραιότητας του Modernisation Fund είναι: • Η αντικατάσταση αστικών πετρελαιοκίνητων λεωφορείων με 50 λεωφορεία που θα κινούνται με πράσινο υδρογόνο στην Αθήνα • Η αντικατάσταση 50 αστικών πετρελαιοκίνητων λεωφορείων με νέα ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα. • Μέτρα ενίσχυσης της ενεργειακής απόδοσης στα δημόσια κτίρια μέσω Σύμβασης Ενεργειακής Απόδοσης (ΕPC), με πρώτη πιλοτική εφαρμογή σε δημοτικές/περιφερειακές πισίνες • Σχήμα εκσυγχρονισμού συστημάτων θέρμανσης/ψύξης με τη χρήση ΑΠΕ σε θερμοκήπια • Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίου και εκσυγχρονισμός διαδικασίας παραγωγής σε εργοστάσια του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. • Η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του δικτύου ηλεκτρισμού, μέσω έξυπνων συστημάτων που ενισχύουν τη δυναμικότητα των υποσταθμών και την ενσωμάτωση των ΑΠΕ. Και τα 79 έργα που υποστηρίχθηκαν το 2025 επικεντρώνονται στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, τη χρήση και την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών δικτύων και τις βελτιώσεις στην ενεργειακή απόδοση. Τα δικαιούχα κράτη μέλη μπορούν να υποβάλουν στο Ταμείο νέες επενδυτικές προτάσεις ως τις 15η Ιανουαρίου 2026 για τις προτάσεις χωρίς προτεραιότητα και ως τις 12η Φεβρουαρίου 2026 για τις προτάσεις προτεραιότητας. Οι επενδύσεις προτεραιότητας, που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 90% του χαρτοφυλακίου, επικεντρώνονται στον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών συστημάτων, στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ενέργεια, τη βιομηχανία και τις μεταφορές, και στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης που αναφέρονται στην οδηγία για το ΣΕΔΕ της ΕΕ. View full είδηση
-
- ηλεκτρισμός
- δίκτυα
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Εκταμίευση επιπλέον 1,8 δις ευρώ για νέες επενδύσεις σε 13 χώρες με το σύνολο της φετινής χρονιάς να ανέρχεται σε 5,46 δις ευρώ και τον αριθμό επενδύσεων σε όλα τα δικαιούχα κράτη μέλη σε 79 - Ποιοι θα λάβουν χρηματοδοτήσεις Έξι ελληνικά έργα μεταξύ των οποίων η αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτρισμού μέσω έξυπνων συστημάτων χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού (Modernisation Fund) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο χθες ανακοίνωσε την εκταμίευση επιπλέον 1,8 δις ευρώ για νέες επενδύσεις σε 13 χώρες. Το Ταμείο χρηματοδοτείται από έσοδα του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) και υποστηρίζει τον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών συστημάτων στην ΕΕ, έργα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης και μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) στους τομείς της ενέργειας, της βιομηχανίας και των μεταφορών. Δικαιούχοι των πόρων του Ταμείου είναι 13 χώρες της ΕΕ με κατά κεφαλήν ΑΕΠ κάτω από το 75% του μέσου όρου της Ένωσης κατά τα έτη 2016 έως 2018. Τα κράτη μέλη που θα λάβουν τις χρηματοδοτήσεις είναι η Βουλγαρία, η Κροατία, η Τσεχία, η Εσθονία, η Ουγγαρία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Πολωνία, η Ρουμανία και η Σλοβακία, καθώς και η Ελλάδα, η Πορτογαλία και η Σλοβενία, οι οποίες κατέστησαν επιλέξιμες για στήριξη από τον Ιανουάριο του 2024, βάσει της αναθεωρημένης οδηγίας για το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων. Χθες ανακοινώθηκε η δεύτερη εκταμίευση του Ταμείου Εκσυγχρονισμού για το 2025, η οποία προστίθεται στα 3,66 δις ευρώ που είχαν εκταμιευτεί τον Ιούλιο για 34 επενδύσεις, ανεβάζοντας το σύνολο των εκταμιεύσεων τη φετινής χρονιάς σε 5,46 δις ευρώ και τον συνολικό αριθμό επενδύσεων σε όλα τα δικαιούχα κράτη μέλη σε 79. Συγκεκριμένα εφέτος πραγματοποιήθηκαν εκταμιεύσεις για την Ελλάδα (163 εκατ. ευρώ), τη Βουλγαρία (50 εκατ. ευρώ), την Κροατία (224 εκατ. ευρώ), την Τσεχία (1,78 δις ευρώ), την Εσθονία (111 εκατ. ευρώ), την Ουγγαρία (279 εκατ. ευρώ), τη Λετονία (40 εκατ. ευρώ), τη Λιθουανία (42 εκατ. ευρώ), την Πολωνία (1,44 δις ευρώ), την Πορτογαλία (15 εκατ. ευρώ), τη Ρουμανία (1,24 δις ευρώ), τη Σλοβακία (26 εκατ. ευρώ) και τη Σλοβενία (47 εκατ. ευρώ). Υπενθυμίζεται ότι για το 2024 η Ελλάδα είχε λάβει από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού 113,6 εκατ. ευρώ. Από το 2021 ως σήμερα, το Ταμείο έχει διαθέσει συνολικά περισσότερα από 20 δις. ευρώ για 294 επενδύσεις στην καθαρή ενέργεια. Τα έργα που μπαίνουν στο Modernisation Fund Τα ελληνικά έργα που περιλαμβάνονται στη λίστα προτεραιότητας του Modernisation Fund είναι: • Η αντικατάσταση αστικών πετρελαιοκίνητων λεωφορείων με 50 λεωφορεία που θα κινούνται με πράσινο υδρογόνο στην Αθήνα • Η αντικατάσταση 50 αστικών πετρελαιοκίνητων λεωφορείων με νέα ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα. • Μέτρα ενίσχυσης της ενεργειακής απόδοσης στα δημόσια κτίρια μέσω Σύμβασης Ενεργειακής Απόδοσης (ΕPC), με πρώτη πιλοτική εφαρμογή σε δημοτικές/περιφερειακές πισίνες • Σχήμα εκσυγχρονισμού συστημάτων θέρμανσης/ψύξης με τη χρήση ΑΠΕ σε θερμοκήπια • Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίου και εκσυγχρονισμός διαδικασίας παραγωγής σε εργοστάσια του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. • Η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του δικτύου ηλεκτρισμού, μέσω έξυπνων συστημάτων που ενισχύουν τη δυναμικότητα των υποσταθμών και την ενσωμάτωση των ΑΠΕ. Και τα 79 έργα που υποστηρίχθηκαν το 2025 επικεντρώνονται στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, τη χρήση και την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών δικτύων και τις βελτιώσεις στην ενεργειακή απόδοση. Τα δικαιούχα κράτη μέλη μπορούν να υποβάλουν στο Ταμείο νέες επενδυτικές προτάσεις ως τις 15η Ιανουαρίου 2026 για τις προτάσεις χωρίς προτεραιότητα και ως τις 12η Φεβρουαρίου 2026 για τις προτάσεις προτεραιότητας. Οι επενδύσεις προτεραιότητας, που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 90% του χαρτοφυλακίου, επικεντρώνονται στον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών συστημάτων, στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ενέργεια, τη βιομηχανία και τις μεταφορές, και στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης που αναφέρονται στην οδηγία για το ΣΕΔΕ της ΕΕ.
-
- ηλεκτρισμός
- δίκτυα
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Στην πρώτη θέση της ηλεκτροπαραγωγής βρέθηκαν οι ΑΠΕ τους πρώτους δέκα μήνες του 2025, με 22,568 GWh αθροιστικά και υψηλό δεκαετίας, σύμφωνα με ανάλυση του Green Tank. Οι ανανεώσιμες πηγές σημείωσαν αύξηση 5.5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Ακολούθησε το ορυκτό αέριο με 19,079 GWh , καταγράφοντας υψηλό και αύξηση 12.6% σε σχέση με τους πρώτους δέκα μήνες του 2024. Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα βρέθηκαν και οι καθαρές εξαγωγές της χώρας, φτάνοντας τις 1,932 GWh για τους πρώτους δέκα μήνες του 2025, σχεδόν τριπλασιάζοντας την αντίστοιχη επίδοση του 2024 (752 GWh). Στην τρίτη θέση της ηλεκτροπαραγωγής μετά τις ΑΠΕ και το αέριο βρέθηκε το πετρέλαιο με 3,228 GWh. Ακολούθησαν τα μεγάλα υδροηλεκτρικά με 2,738 GWh, και τη χαμηλότερη παραγωγή δεκαμήνου της τελευταίας πενταετίας. Στην τελευταία θέση βρέθηκε ο λιγνίτης με 2,111 GWh και τη χαμηλότερη ιστορικά ηλεκτροπαραγωγή δεκαμήνου, 11.6% λιγότερο από το προηγούμενο ιστορικό χαμηλό του δεκαμήνου του 2024. Πρακτικά αμετάβλητη η ζήτηση Η εγχώρια ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας τους πρώτους δέκα μήνες του 2025 ήταν 47,807 GWh αθροιστικά, πολύ κοντά στα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2024 (48,007 GWh, -0.4%). Ωστόσο, η εγχώρια ηλεκτροπαραγωγή έφτασε τις 50,787 GWh, σημειώνοντας αύξηση 5.7% σε σχέση με το 2024 και ιστορικό υψηλό, γεγονός που σχετίζεται με το ιστορικό υψηλό των εξαγωγών για αυτό το διάστημα. Οι ΑΠΕ είχαν για άλλη μια φορά το μεγαλύτερο μερίδιο στην κάλυψη της ζήτησης με 47.2%, και ιστορικό υψηλό για τους πρώτους δέκα μήνες του έτους. Το ορυκτό αέριο ακολούθησε δεύτερο με 39.9% στην κάλυψη της ζήτησης και το μεγαλύτερο μερίδιο της τελευταίας δεκαετίας για το διάστημα των δέκα μηνών. Στην τρίτη θέση μετά τις ΑΠΕ και το αέριο, ήταν το πετρέλαιο που κάλυψε 6.8% της συνολικής ζήτησης και περισσότερο από 90% της ζήτησης στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Στις δύο τελευταίες θέσεις βρέθηκαν τα μεγάλα υδροηλεκτρικά με μερίδιο 5.7%, και ο λιγνίτης με μερίδιο 4.4%, το χαμηλότερο μερίδιο στην κάλυψη της ζήτησης για αυτό το διάστημα του έτους. Η σύγκριση με το 2024 Συγκρίνοντας το διάστημα Ιανουάριος-Οκτώβριος του 2025 με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, οι μεγαλύτερες μεταβολές σημειώθηκαν στο ισοζύγιο διασυνδέσεων και στο αέριο. Το αέριο αυξήθηκε αθροιστικά κατά 2,131 GWh, ενώ το ισοζύγιο διασυνδέσεων μετατοπίστηκε κατά 2,685 GWh προς τις καθαρές εξαγωγές. Οι ΑΠΕ παρουσίασαν αύξηση κατά 1,175 GWh για τους πρώτους δέκα μήνες, χάρη στην αυξημένη παραγωγή των φωτοβολταϊκών. Ενδεικτικά, η παραγωγή από φωτοβολταϊκά υψηλής τάσης αυτό το διάστημα έφτασε τις 3,900 GWh (+1,750 GWh από το 2024), ενώ η παραγωγή από αιολικά υψηλής τάσης μειώθηκε κατά 598 GWh, φτάνοντας τις 8,186 GWh για το δεκάμηνο. Τα μεγάλα υδροηλεκτρικά, ο λιγνίτης και το πετρέλαιο μειώθηκαν κατά 370 GWh, 278 GWh και κατά 174 GWh αντίστοιχα γι’ αυτό το διάστημα. Συμπερασματικά, φαίνεται ότι η αύξηση των ΑΠΕ αυτό το διάστημα ήταν υπεραρκετή για να αντισταθμίσει τη μείωση της παραγωγής από μεγάλα υδροηλεκτρικά, λιγνίτη και πετρέλαιο (-822 GWh αθροιστικά), ενώ ένα τμήμα της αύξησης της ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ διοχετεύτηκε στις γειτονικές χώρες. Ακόμα μεγαλύτερη ωστόσο ήταν η συνεισφορά της ηλεκτρικής ενέργειας από αέριο στις καθαρές εξαγωγές, καθώς η αύξηση του αερίου (2,131 GWh) αποτέλεσε το μεγαλύτερο τμήμα της μεταβολής του ισοζυγίου διασυνδέσεων (2,685 GWh). Ο Οκτώβριος Τον Οκτώβριο 2025, οι ΑΠΕ (κυρίως αιολικά και φωτοβολταϊκά) βρέθηκαν στην πρώτη θέση της ηλεκτροπαραγωγής με 1,896 GWh, παρά τη μείωση κατά 22.2% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο και κατά 17.6% σε σχέση με τον περσινό Οκτώβριο. Το ορυκτό αέριο ήταν στη δεύτερη θέση και σε απόσταση αναπνοής από τις ΑΠΕ με 1,887 GWh. Σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα είχε αύξηση 5.9%, ενώ σε σχέση με τον Οκτώβριο 2024 αυξήθηκε κατά 28.7%. Στην τρίτη θέση μετά το αέριο ήταν το πετρέλαιο με 286 GWh και 19.6% κάτω από τον Σεπτέμβριο. Ακολούθησαν τα μεγάλα υδροηλεκτρικά με 248 GWh και πτώση 13% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, αλλά αύξηση 39.2% συγκριτικά με τον περσινό Οκτώβριο. Ο λιγνίτης με 195 GWh σημείωσε αύξηση 88% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο και είχε σχεδόν διπλάσια παραγωγή σε σχέση με τον περσινό Οκτώβριο (65 GWh). Το 63% της παραγωγής από λιγνίτη προήλθε από τον Άγιο Δημήτριο Η συνολική εγχώρια ζήτηση έπεσε στις 4,267 GWh, σε χαμηλό πενταμήνου αλλά σε επίπεδα συγκρίσιμα με αυτά του περσινού Οκτωβρίου. Ωστόσο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο η εγχώρια ζήτηση μειώθηκε κατά 9.2%. Στο ισοζύγιο διασυνδέσεων, η Ελλάδα ήταν καθαρά εξαγωγική με 246 GWh για έκτο συνεχόμενο μήνα και για ένατο μήνα στους δέκα του 2025. Σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 7.9%, ωστόσο, σε σχέση με τον περσινό Οκτώβριο υπερτετραπλασιάστηκαν (+336.8%). Η μέση τιμή στην χονδρεμπορική αγορά ενέργειας τον Οκτώβριο 2025 ανέβηκε κατά 21% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα φτάνοντας τα 112.3 €/MWh. Σε σχέση με τον περσινό Οκτώβριο η τιμή αυξήθηκε κατά 24.6%, αντικατοπτρίζοντας την αυξημένη παραγωγή από ορυκτά καύσιμα. View full είδηση
-
Στην πρώτη θέση της ηλεκτροπαραγωγής βρέθηκαν οι ΑΠΕ τους πρώτους δέκα μήνες του 2025, με 22,568 GWh αθροιστικά και υψηλό δεκαετίας, σύμφωνα με ανάλυση του Green Tank. Οι ανανεώσιμες πηγές σημείωσαν αύξηση 5.5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Ακολούθησε το ορυκτό αέριο με 19,079 GWh , καταγράφοντας υψηλό και αύξηση 12.6% σε σχέση με τους πρώτους δέκα μήνες του 2024. Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα βρέθηκαν και οι καθαρές εξαγωγές της χώρας, φτάνοντας τις 1,932 GWh για τους πρώτους δέκα μήνες του 2025, σχεδόν τριπλασιάζοντας την αντίστοιχη επίδοση του 2024 (752 GWh). Στην τρίτη θέση της ηλεκτροπαραγωγής μετά τις ΑΠΕ και το αέριο βρέθηκε το πετρέλαιο με 3,228 GWh. Ακολούθησαν τα μεγάλα υδροηλεκτρικά με 2,738 GWh, και τη χαμηλότερη παραγωγή δεκαμήνου της τελευταίας πενταετίας. Στην τελευταία θέση βρέθηκε ο λιγνίτης με 2,111 GWh και τη χαμηλότερη ιστορικά ηλεκτροπαραγωγή δεκαμήνου, 11.6% λιγότερο από το προηγούμενο ιστορικό χαμηλό του δεκαμήνου του 2024. Πρακτικά αμετάβλητη η ζήτηση Η εγχώρια ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας τους πρώτους δέκα μήνες του 2025 ήταν 47,807 GWh αθροιστικά, πολύ κοντά στα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2024 (48,007 GWh, -0.4%). Ωστόσο, η εγχώρια ηλεκτροπαραγωγή έφτασε τις 50,787 GWh, σημειώνοντας αύξηση 5.7% σε σχέση με το 2024 και ιστορικό υψηλό, γεγονός που σχετίζεται με το ιστορικό υψηλό των εξαγωγών για αυτό το διάστημα. Οι ΑΠΕ είχαν για άλλη μια φορά το μεγαλύτερο μερίδιο στην κάλυψη της ζήτησης με 47.2%, και ιστορικό υψηλό για τους πρώτους δέκα μήνες του έτους. Το ορυκτό αέριο ακολούθησε δεύτερο με 39.9% στην κάλυψη της ζήτησης και το μεγαλύτερο μερίδιο της τελευταίας δεκαετίας για το διάστημα των δέκα μηνών. Στην τρίτη θέση μετά τις ΑΠΕ και το αέριο, ήταν το πετρέλαιο που κάλυψε 6.8% της συνολικής ζήτησης και περισσότερο από 90% της ζήτησης στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Στις δύο τελευταίες θέσεις βρέθηκαν τα μεγάλα υδροηλεκτρικά με μερίδιο 5.7%, και ο λιγνίτης με μερίδιο 4.4%, το χαμηλότερο μερίδιο στην κάλυψη της ζήτησης για αυτό το διάστημα του έτους. Η σύγκριση με το 2024 Συγκρίνοντας το διάστημα Ιανουάριος-Οκτώβριος του 2025 με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, οι μεγαλύτερες μεταβολές σημειώθηκαν στο ισοζύγιο διασυνδέσεων και στο αέριο. Το αέριο αυξήθηκε αθροιστικά κατά 2,131 GWh, ενώ το ισοζύγιο διασυνδέσεων μετατοπίστηκε κατά 2,685 GWh προς τις καθαρές εξαγωγές. Οι ΑΠΕ παρουσίασαν αύξηση κατά 1,175 GWh για τους πρώτους δέκα μήνες, χάρη στην αυξημένη παραγωγή των φωτοβολταϊκών. Ενδεικτικά, η παραγωγή από φωτοβολταϊκά υψηλής τάσης αυτό το διάστημα έφτασε τις 3,900 GWh (+1,750 GWh από το 2024), ενώ η παραγωγή από αιολικά υψηλής τάσης μειώθηκε κατά 598 GWh, φτάνοντας τις 8,186 GWh για το δεκάμηνο. Τα μεγάλα υδροηλεκτρικά, ο λιγνίτης και το πετρέλαιο μειώθηκαν κατά 370 GWh, 278 GWh και κατά 174 GWh αντίστοιχα γι’ αυτό το διάστημα. Συμπερασματικά, φαίνεται ότι η αύξηση των ΑΠΕ αυτό το διάστημα ήταν υπεραρκετή για να αντισταθμίσει τη μείωση της παραγωγής από μεγάλα υδροηλεκτρικά, λιγνίτη και πετρέλαιο (-822 GWh αθροιστικά), ενώ ένα τμήμα της αύξησης της ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ διοχετεύτηκε στις γειτονικές χώρες. Ακόμα μεγαλύτερη ωστόσο ήταν η συνεισφορά της ηλεκτρικής ενέργειας από αέριο στις καθαρές εξαγωγές, καθώς η αύξηση του αερίου (2,131 GWh) αποτέλεσε το μεγαλύτερο τμήμα της μεταβολής του ισοζυγίου διασυνδέσεων (2,685 GWh). Ο Οκτώβριος Τον Οκτώβριο 2025, οι ΑΠΕ (κυρίως αιολικά και φωτοβολταϊκά) βρέθηκαν στην πρώτη θέση της ηλεκτροπαραγωγής με 1,896 GWh, παρά τη μείωση κατά 22.2% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο και κατά 17.6% σε σχέση με τον περσινό Οκτώβριο. Το ορυκτό αέριο ήταν στη δεύτερη θέση και σε απόσταση αναπνοής από τις ΑΠΕ με 1,887 GWh. Σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα είχε αύξηση 5.9%, ενώ σε σχέση με τον Οκτώβριο 2024 αυξήθηκε κατά 28.7%. Στην τρίτη θέση μετά το αέριο ήταν το πετρέλαιο με 286 GWh και 19.6% κάτω από τον Σεπτέμβριο. Ακολούθησαν τα μεγάλα υδροηλεκτρικά με 248 GWh και πτώση 13% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, αλλά αύξηση 39.2% συγκριτικά με τον περσινό Οκτώβριο. Ο λιγνίτης με 195 GWh σημείωσε αύξηση 88% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο και είχε σχεδόν διπλάσια παραγωγή σε σχέση με τον περσινό Οκτώβριο (65 GWh). Το 63% της παραγωγής από λιγνίτη προήλθε από τον Άγιο Δημήτριο Η συνολική εγχώρια ζήτηση έπεσε στις 4,267 GWh, σε χαμηλό πενταμήνου αλλά σε επίπεδα συγκρίσιμα με αυτά του περσινού Οκτωβρίου. Ωστόσο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο η εγχώρια ζήτηση μειώθηκε κατά 9.2%. Στο ισοζύγιο διασυνδέσεων, η Ελλάδα ήταν καθαρά εξαγωγική με 246 GWh για έκτο συνεχόμενο μήνα και για ένατο μήνα στους δέκα του 2025. Σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 7.9%, ωστόσο, σε σχέση με τον περσινό Οκτώβριο υπερτετραπλασιάστηκαν (+336.8%). Η μέση τιμή στην χονδρεμπορική αγορά ενέργειας τον Οκτώβριο 2025 ανέβηκε κατά 21% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα φτάνοντας τα 112.3 €/MWh. Σε σχέση με τον περσινό Οκτώβριο η τιμή αυξήθηκε κατά 24.6%, αντικατοπτρίζοντας την αυξημένη παραγωγή από ορυκτά καύσιμα.
-
Δεν προβλέπεται να υπάρξει αναβολή από τις Βρυξέλλες για το πακέτο ρυθμίσεων που θα αφορούν στα νέα ΑΔΙ. Ως τα τέλη Ιανουαρίου η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν θα έχει κοινοποιήσει την απόφαση της, που περιγράφεται και στο κείμενο της νέας, τυπικής, διαβούλευσης που έχει δώσει στη δημοσιότητα η ΡΑΕ και η οποία πήρε παράταση μίας εβδομάδας, ως την ερχόμενη Δευτέρα, μετά από αίτημα της ΔΕΗ. Ανεξάρτητα, δηλαδή, από τις πολιτικές εξελίξεις και την εκλογική διαδικασία, που εισήλθε στην τελική ευθεία, τα νέα ΑΔΙ θα είναι γεγονός σε πολύ λίγο διάστημα, ενώ το αμέσως επόμενο βήμα που αναμένεται είναι η κατάργηση των έκτακτων εκπτώσεων προς τη βιομηχανία. Σύμφωνα με πληροφορίες του energia. gr, η τρόικα, με την υπογραφή του Carlo Viviani, είχε υποδείξει στο ΥΠΕΚΑ λίγο πριν από την έκτακτη γενική συνέλευση της ΔΕΗ, στις 22/12/2014, να μην ανανεωθούν οι εκπτώσεις προς την υψηλή τάση για ένα έτος ακόμη και η ΔΕΗ να ανακοινώσει σε αυτή τη συνέλευση τη διαδικασία επανεξέτασης των τιμολογίων προς τη βιομηχανία, με βάση τα νέα ΑΔΙ, τη διακοψιμότητα και την αντιστάθμιση, πράγμα που ήδη έχει γίνει. Από το ίδιο email, που έχει στα χέρια του το energia. gr προκύπτουν και τα εξής. Πρώτον, η τρόικα θεωρεί δεδομένο ότι το ζήτημα με τα νέα ΑΔΙ είναι οριστικό και δεύτερον, υποδεικνύει να υπάρξουν νέα τιμολόγια προς τη βιομηχανία, τα οποία θα είναι κοστοβαρή. «Αυτά τα κοστοβαρή τιμολόγια», επισημαίνει, «θα πρέπει να αντικαταστήσουν την ισχύουσα πολιτική των εκπτώσεων προς την υψηλή τάση». Τη σχετική απόφαση για τη μη συνέχιση των εκπτώσεων υποδεικνύει να λάβει γενική συνέλευση της ΔΕΗ. Και γι αυτό το θέμα έχουν δρομολογηθεί οι σχετικές διαδικασίες. Όπως έχει ήδη μεταδώσει το energia. gr, η ΔΕΗ έχει αναθέσει σε εξωτερικό σύμβουλο μελέτη, προκειμένου να συνεκτιμηθούν οι επιπτώσεις από τις προαναφερόμενες ρυθμιστικές παρεμβάσεις στα τιμολόγια της υψηλής τάσης (νέα ΑΔΙ, διακοψιμότητα, αντιστάθμιση), ώστε στη συνέχεια να συγκαλέσει έκτακτη γενική συνέλευση, μέσα στο πρώτο τρίμηνο, για να ανακοινώσει τις προθέσεις της, ως προς το ζήτημα των εκπτώσεων, που βαίνουν, όπως όλα δείχνουν, προς κατάργηση. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η ΕΒΙΚΕΝ έστειλε την προηγούμενη εβδομάδα επιστολή προς τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΗ Αρθούρο Ζερβό, με την οποία ζητά να προσέλθει η Δημόσια Επιχείρηση, μετά την ολοκλήρωση της μελέτης, σε διαπραγματεύσεις με κάθε έναν μεγάλο πελάτη της υψηλής και της μέσης τάσης «κατά τις οποίες θα πρέπει να ληφθούν υπόψη το ιδιαίτερο ατομικό προφίλ κατανάλωσης κάθε πελάτη». Η ΕΒΙΚΕΝ επισημαίνει ότι τα μέλη της υποδέχθηκαν, καταρχήν, θετικά την απόφαση της γενικής συνέλευσης στις 22/12/2014 και καταλήγει με την ανάγκη «η μόνη απόφαση που θα μπορούσε να ληφθεί από τους μετόχους σας θα ήταν η έγκριση των στοιχείων κόστους ηλεκτρικής ενέργειας στη βάση αδιάβλητης, αντικειμενικής και τεκμηριωμένης μελέτης, η οποία και θα αποτελέσει τη βάση για την αναγκαία διαπραγμάτευση που πρέπει να ακολουθήσετε για τους πελάτες σας». Ανάλογη παρέμβαση έκανε και ο ΣΕΒ. Πηγή: http://www.energia.g...sp?art_id=89754 Click here to view the είδηση
-
Οι εταιρείες Prysmian, Nexans και ΑΒΒ έλαβαν το πράσινο φως για την κατασκευή της μακρύτερης υποθαλάσσιας διασύνδεσης ηλεκτρισμού παγκοσμίως που θα συνδέσει τη Νορβηγία με τη Βρετανία. Συγκεκριμένα το υποθαλάσσιο καλώδιο θα έχει ισχύ 1.400 μεγαβάτ και μήκος 730 χλμ. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε 1,65-2,2 δις. δολάρια. Στόχος του έργου είναι να τονωθεί η ενεργειακή ασφάλεια στις χώρες της περιοχής, μέσω της μεταφοράς ανανέωσιμης ενέργειας από τα υδροηλεκτρικά της Σκανδιναβίας. Πηγή: http://www.buildnet....213&artid=16089 Click here to view the είδηση
-
εκτονικές αλλαγές συντελούνται στη χονδρεμπορική αγορά όπου συνεχίζεται η μείωση της λιγνιτικής παραγωγής, η οριακή τιμή μειώνεται ενώ οι μονάδες του φυσικού αερίου γίνονται όλο και πιο ανταγωνιστικές. Ενδεικτικό της εικόνας είναι ότι για 3 ώρες τον περασμένο μήνα είχαμε μηδενική ΟΤΣ, ενώ ακόμη και η μονάδα της Κομοτηνής εμφανίζεται πιο οικονομική από λιγνιτικές μονάδες. Πιο αναλυτικά, τον περασμένο μήνα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο ΑΔΜΗΕ η λιγνιτική παραγωγή έπεσε ακόμη περισσότερο στις 1016GWh (από 1167GWh) με αποτέλεσμα να αντιπροσωπεύει πλέον μόλις το 24% της συνολικής παραγωγής, περιλαμβανομένων και των εισαγωγών (από 30% το Φεβρουάριο). Με βάση τα ίδια στοιχεία πλέον οι εισαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας με 1062MWh αποτελούν το μεγαλύτερο «παραγωγό» του ελληνικού ηλεκτρικού συστήματος, καθώς όπως όλα δείχνουν τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν με τα capital controls ξεπεράστηκαν και το διασυνοριακό εμπόριο ηλεκτρισμού επανήλθε δριμύτερο. Πάντως η λιγνιτική παραγωγή εμφανίζει σημαντική μείωση και σε ετήσια βάση, εάν συγκριθεί η παραγωγή του Μαρτίου του 2016 με τον αντίστοιχο μήνα του 2015 τότε η μείωση φτάνει το 31,9% ενώ αντίθετα οι μονάδες του φυσικού αερίου έχουν διπλασιάσει την παραγωγή τους (+104,7%). Πως εξηγείται το φαινόμενο; Πλέον οι μονάδες λιγνίτη έχουν χάσει το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα που αφορά στο χαμηλότερο κόστος, τουλάχιστον σε επίπεδο προσφοράς. Αυτό τουλάχιστον φαίνεται από τα στοιχεία του λειτουργού της αγοράς, σύμφωνα με τα οποία οι λιγνιτικές μονάδες καθόρισαν την οριακή τιμή του συστήματος (δηλαδή είχαν την ακριβότερη τιμή στο σύστημα) για 273 ώρες έναντι 292 ωρών που η τιμή καθορίστηκε από μονάδες φυσικού αερίου. Δηλαδή οι λιγνιτικές καθόρισαν την ΟΤΣ στο 36,74% των ωρών ενώ οι μονάδες αερίου στο 39,3% των ωρών. Σημειώνεται ότι η μέση ΟΤΣ ήταν στα 40,782 ευρώ η μεγαβατώρα, με τη μέγιστη να είναι στις 2 Μαρτίου στα 55,006 ευρώ η μεγαβατώρα. Όσο για την ελάχιστη; Τρεις ώρες μέσα στο μήνα η ΟΤΣ ήταν μηδενική (στις 23, 28 και 29 Μαρτίου στη 1 τα ξημερώματα). Ακόμη και μια παλαιά και αντιοικονομική μονάδα φυσικού αερίου όπως αυτή της Κομοτηνής, με χαμηλό συντελεστή χρησιμοποίησης, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΛΑΓΗE, εμφανίζει χαμηλότερες μηνιαίες πιστώσεις από τις λιγνιτικές μονάδες (με λιγότερες ώρες). Έτσι σύμφωνα με το ΛΑΓΗΕ, οι μέσες μηνιαίες πιστώσεις για την Κομοτηνή ήταν στα 39,76 ευρώ η μεγαβατώρα. Αντίστοιχα το σύνολο των λιγνιτικών μονάδων (Άγιος Δημήτριος, Αμύνται, Μεγαλόπολη) έχει μηνιαίες πιστώσεις που ξεπερνούν τα 40 ευρώ η μεγαβατώρα. Με βάση τα ίδια στοιχεία αξίζει να σημειωθεί ότι οι υψηλότερες μηναίες πιστώσεις που ξεπερνούν τα 44 ευρώ η μεγαβατώρα αφορούν στην μονάδα της Καρδιάς. Οι λιγνιτικές μονάδες εμφανίζουν μέσες μηνιαίες πιστώσεις που κυμαίνονται περίπου στα ίδια επίπεδα με τις μονάδες φυσικού αερίου δηλαδή στα επίπεδα των 40 έως 43 -44 ευρώ η μεγαβατώρα. Πηγή: http://energypress.g...oies-ores-einai Click here to view the είδηση
-
- ηλεκτρισμός
- λιγνίτης
-
(and 2 more)
Tagged with:
-
Τον Ιανουάριο το εκτός ΔΕΗ μερίδιο στη λιανική του ρεύματος μετριόταν στο ισχνό 5,4%, με τον κυρίαρχο παίκτη να χάνει πελατολόγιο με ρυθμό μικρότερο από μισή ποσοστιαία μονάδα το μήνα. Μέσα σε ένα τρίμηνο και ενώ ακόμη βρίσκονται σε εκκρεμότητα σημαντικά βήματα που θα γίνουν στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της απελευθέρωσης της αγοράς, οι εναλλακτικοί πάροχοι κατάφεραν σχεδόν να διπλασιάσουν το μερίδιό τους και να πλησιάσουν σε διψήφιο ποσοστό. Εφόσον μάλιστα συνεχιστεί ο ρυθμός του Απριλίου, τότε τον Ιούνιο είναι πολύ πιθανόν να ανακοινωθεί ότι οι ιδιώτες παίκτες έχουν πετύχει να ξεπεράσουν το πρώτο συμβολικό όσο και ουσιαστικό σκαλοπάτι του 10%. Σύμφωνα λοιπόν με τα επίσημα στοιχεία που ανακοινώνει κάθε μήνα ο λειτουργός της αγοράς ΛΑΓΗΕ, συνεχίστηκε η ανοδική πορεία των ιδιωτών με ακόμη μεγαλύτερη ένταση αφού από μερίδιο 7,22% το Μάρτιο, έφτασαν στο 8,62%. Μέσα σε ένα μήνα δηλαδή είχαμε αύξηση του "ιδιωτικού" μεριδίου στη λιανική κατά 19,3%. Έτσι παρά την κυριαρχία της ΔΕΗ, διαμορφώνεται ήδη ένα μετρήσιμο μερίδιο πελατολογίου το οποίο εκ νέου εμπιστεύεται ιδιώτες παρόχους. Η κυριαρχία της ΔΕΗ βεβαίως δεν αμφισβητείται επί του παρόντος με δεδομένο ότι ελέγχει ακόμη το 91,38% της λιανικής αγοράς του ηλεκτρισμού. Ωστόσο η διαφαινόμενη συμφωνία με τους δανειστές που περιλαμβάνει ειδικό όρο για τη διεξαγωγή δημοπρασιών τύπου ΝΟΜΕ, εντός του 2016, προϊδεάζει για ακόμη μεγαλύτερες ανατροπές. Θυμίζουμε ότι η συμφωνία με τους εταίρους προβλέπει τη διενέργεια της πρώτης δημοπρασίας το Σεπτέμβριο, ως βασικό παραδοτέο, με τις ποσότητες που θα δημοπρατηθούν εντός του 2016 να αντιστοιχούν στο 8% της συνολικής ενέργειας που καταναλώθηκε στο διασυνδεδεμένο σύστημα το 2015. Το 2015 η ζήτηση σύμφωνα με τα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ ήταν στις 51.430 GWh, που σημαίνει ότι μέσα στο 2016 θα πρέπει να δημοπρατηθούν 4,114 GWh. Δηλαδή ήδη από την πρώτη φάση των δημοπρασιών θα δεσμευτεί παραγωγικό δυναμικό λιγνιτών και υδροηλεκτρικών της ΔΕΗ για τις δημοπρασίες ίσο με περίπου 1.400 MW. Τώρα ως προς τα μερίδια των εναλλακτικών παρόχων τον Απρίλιο στην προμήθεια ηλεκτρισμού, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΛΑΓΗΕ, οι τρεις καθετοποιημένοι παίκτες της αγοράς συνεχίζουν να βρίσκονται στην κορυφή ενώ κινητικότητα καταγράφεται και από τους υπόλοιπους παίκτες που φιλοοδοξούν να διαδραματίσουν ρόλο στην αγορά. Έτσι τα μερίδια τον Απρίλιο διαμορφώθηκαν ως εξής: ΗΡΩΝ: 2,42% (0,66% στη χαμηλή τάση και 1,76% στη μέση ) ELPEDISON: 2,13% (0,98% στη χαμηλή τάση, 1,14% στη μέση και 0,01% στην υψηλή) PROTERGIA: 1,91% (0,50% στη χαμηλή τάση και 1,41% στη μέση) NRG Trading: 0,6% (0,18% στη χαμηλή τάση και 0,43% στη μέση) VOLTERRA: 0,47% (όλο στη μέση τάση) GREEN: 0,42% (0,23% στη χαμηλή τάση, 0,19% στη μέση τάση) WATT + VOLT: 0,40% (0,36% στη χαμηλή τάση και 0,04% στη μέση) ΤΙΤΑΝ: 0,03% (στη μέση τάση ΟΤΕ: 0,01% (χαμηλή τάση) NOVAERA: 0,01% (μέση τάση) Πηγή: http://www.capital.g.../thread/5636016 Click here to view the είδηση
-
Παρά το γεγονός ότι το θεσμικό πλαίσιο για τα δημοπρασίες τύπου NOME παραμένει σε εκκρεμότητα και συνεπώς είναι άγνωστο αν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στην ανάγκη πραγματικής απελευθέρωσης στην λιανική αγορά ηλεκτρισμού, εκείνο που είναι σαφές είναι ότι η χώρα με το τρίτο μνημόνιο έχει αναλάβει μια ρητή δέσμευση: Από το 2020 και μετά κανένας προμηθευτής ηλεκτρισμού δεν θα πρέπει να κατέχει μερίδιο πάνω από 50%. Δέσμευση που «φωτογραφίζει» στην ουσία τη ΔΕΗ, που σήμερα ελέγχει περίπου το 95% της αγοράς λιανικής. Η προοπτική αυτή, η μεταφορά δηλαδή μεριδίου 50% της πίτας της λιανικής σε εναλλακτικούς προμηθευτές μέχρι το 2020, κάνει τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην προμήθεια ρεύματος να ανασυγκροτούνται και χαρακτηριστικό δείγμα της τάσης αυτής είναι η καθετοποίηση των εταιρειών που διαθέτουν μονάδες παραγωγής. Μετά την PROTERGIA και την ΗΡΩΝ που είναι ήδη καθετοποιημένες, χθες ανακοίνωσε την οργανωτική της ανασυγκρότηση η ELPEDISON, έτσι ώστε παραγωγή ρεύματος και υπηρεσίες προμήθειας να αποτελούν δραστηριότητες της ίδιας ενιαίας εταιρείας. Σύμφωνα με κύκλους της διοίκησης, η αλλαγή στην οργανωτική διάρθρωση που ανακοίνωσε η εταιρεία, σηματοδοτεί την έμφαση που δίνουν οι μέτοχοι της ELPEDISON στην αγορά της λιανικής ρεύματος και στις προοπτικές που διανοίγονται στον κλάδο μετά τις υποχρεώσεις που ανέλαβε η χώρα για σημαντική μείωση μεριδίων της ΔΕΗ. Η βασική αλλαγή αφορά την καθετοποίηση της εταιρείας, Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, την 1η Σεπτεμβρίου η ELPEDISON ENERGY AE, με κύρια δραστηριότητα την προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά, συγχωνεύθηκε από την ELPEDISON ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Α.E. (συγχώνευση δια απορροφήσεως της πρώτης από τη δεύτερη), με πρωταρχική δραστηριότητα την παραγωγή ενέργειας. Η νέα εταιρεία θα φέρει πλέον το διακριτικό τίτλo ELPEDISON A.E., με αμετάβλητη τη συμβατική σχέση με τους πελάτες της και τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτήν. Με την κίνηση αυτή οι τρείς βασικοί μέτοχοι της Εταιρείας, (ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, η ιταλική εταιρεία ενέργειας EDISON και ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, κορυφαίοι παίκτες στον τομέα τους και οι τρείς), επαναπροσδιορίζουν τη θέση της ELPEDISON στην ενεργειακή αγορά, με στόχο την επίτευξη συνεργειών και οικονομιών κλίμακας που εκτιμάται ότι θα επιτρέψουν μια ακόμα πιο «επιθετική» εμπορική πολιτική, με ανταγωνιστικά προϊόντα και υπηρεσίες για τον τελικό καταναλωτή. Τελικός στόχος, να καταστεί η ELPEDISON κορυφαίος παίκτης στον τομέα της παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας. Πηγή: http://energypress.g...-apeleytherosis Click here to view the είδηση
- 1 reply
-
- 1
-
-
- ηλεκτρισμός
- ρεύμα
-
(and 2 more)
Tagged with:
-
Από τη Ρόδο ξεκινάει το σπάσιμο του μονοπωλίου της ΔΕΗ στα νησιά. Το άνοιγμα της αγοράς αυτής, μετά από μακροχρόνιες συνεννοήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, περιορίζεται στα νησιά Κρήτη και Ρόδο, τα οποία έχουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση μεταξύ των μη διασυνδεμένων με έναρξη την 1η Σεπτεμβρίου. Η πρώτη εταιρεία ανεξάρτητος προμηθευτής που κάνει «απόβαση» είναι η Volterra, μικτή εταιρεία στην οποία συμμετέχουν με ίσα ποσοστά η ιταλική Sorgenia και η ελληνική εισηγμένη J&P-ABAΞ. Η Volterra έχει παρουσία στην Ελλάδα όχι μόνο στην προμήθεια αλλά και στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. Όπως πληροφορούμαστε, η εταιρία έχει ήδη ορίσει τον εμπορικό της αντιπρόσωπο στο νησί και υπόσχεται εκπτώσεις έως και 15% επί των τιμολογίων της ΔΕΗ. Ας σημειωθεί, τέλος, ότι τα δύο νησιά θεωρούνται «φιλέτο» για τους ανεξάρτητους προμηθευτές. Ο μεγάλος αριθμός ξενοδοχειακών μονάδων που διαθέτουν, σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη χρονικά σε σύγκριση με άλλες περιοχές τουριστική περίοδο, προφέρουν ευκαιρίες. Το «λογαριασμό» όμως θα περιμένουμε να τον δούμε μετά το πρώτο τρίμηνο του 2016, παραμονές δηλαδή του ανοίγματος των ξενοδοχειακών μονάδων... Πηγή: http://www.euro2day....omhtheftes.html Click here to view the είδηση
-
- ηλεκτρισμός
- πάροχος
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Το ποσό των 217 εκατ. ευρώ σε βασικά διευρωπαϊκά έργα ενεργειακών υποδομών, κυρίως στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη, θα επενδύσει η Κομισιόν. Συνολικά, 15 projects επιλέχθηκαν, μετά από την υποβολή προτάσεων που έγινε στο πλαίσιο του προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF). Να αναφερθεί ότι από τις 15 προτάσεις που επελέγησαν για χρηματοδότηση, οι 9 αφορούν έργα στον τομέα του φυσικού αερίου (οικονομική βοήθεια ύψους 207 εκατ. ευρώ), οι 6 έργα αφορούν τον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας (10 εκατ. ευρώ), οι 13 αφορούν περιβαλλοντικές μελέτες (29 εκατ. ευρώ) και οι 2 κατασκευαστικά έργα (188 εκατ. ευρώ).. Εκτιμάται ότι τα εν λόγω έργα θα αυξήσουν την ενεργειακή ασφάλεια και θα βοηθήσουν στον τερματισμό της ενεργειακής απομόνωσης κρατών-μελών από τα πανευρωπαϊκά δίκτυα ενέργειας. Επίσης, θα συμβάλλουν στην ολοκλήρωση της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας και την ενσωμάτωση των ΑΠΕ στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας. Σε δηλώσεις του ο Ευρωπαίος Επίτροπος αρμόδιος για την κλιματική δράση και την ενέργεια, Miguel Arias Canete, σημείωσε ότι «στοχεύουμε στην ενίσχυση των περιοχών της Ευρώπης που το χρειάζονται περισσότερο. Με τη χρηματοδότηση αυτή θα βοηθηθεί ο ασφαλής εφοδιασμός και η αναβάθμιση της ευρωπαϊκής ενεργειακής αγοράς. Πρέπει να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός των ενεργειακών μας δικτύων για να φέρουμε οποιαδήποτε απομονωμένη χώρα πιο κοντά στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας. Τα σύγχρονα δίκτυα ενέργειας είναι ζωτικής σημασίας για την εξασφάλιση της αποδοτικής χρήσης των ενεργειακών μας πόρων και συνεπώς βασικό στοιχείο για την επίτευξη των κλιματικών στόχων μας». Πηγή: http://www.ypodomes.... Click here to view the είδηση
-
Παρελθόν θα αποτελούν σε λίγα χρόνια τα «ρολόγια» της ΔΕΗ με την εγκατάσταση των έξυπνων μετρητών ηλεκτρικού ρεύματος, που προωθεί ο Διαχειριστής των Δικτύων Διανομής, ο ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος στις επόμενες εβδομάδες, πιθανότατα εντός του Ιουλίου, πρόκειται να προκηρύξει τον διαγωνισμό για την εγκατάσταση των πρώτων 160.000 ηλεκτρονικών μετρητών σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις που τροφοδοτούνται στη Χαμηλή Τάση. Το πιλοτικό αυτό πρόγραμμα, ύψους 41-42 εκατ. ευρώ, θα συνεχιστεί με την τοποθέτηση μετρητών σε όλους τους καταναλωτές ρεύματος, μία επένδυση της τάξης των 800 εκατ. - 1 δισ. ευρώ, που απορρέει από τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία, η οποία επιβάλλει το 80% των καταναλωτών να διαθέτουν έξυπνους μετρητές ως το 2020. Οι ηλεκτρονικοί ή «έξυπνοι» μετρητές καταγράφουν σε πραγματικό χρόνο την κατανάλωση ρεύματος και μεταδίδουν την πληροφορία στο ειδικά εξοπλισμένο κέντρο του ΔΕΔΔΗΕ. Ο καταναλωτής θα παρακολουθεί σε οθόνη στο σπίτι ή στην επιχείρησή του τις καταναλώσεις και τις χρεώσεις και θα τις διαχειρίζεται ανάλογα, μειώνοντας το ενεργειακό του κόστος. Οι «λογαριασμοί έναντι» της ΔΕΗ, που πληρώνονται κάθε δίμηνο θα καταργηθούν, όπως και η τετραμηνιαία καταμέτρηση στο «ρολόι», που σήμερα συνήθως πραγματοποιείται από υπεργολάβους, συνεργαζόμενους με τον ΔΕΔΔΗΕ. Το σύστημα θα μπορεί να «βλέπει» αμέσως τις βλάβες και ανάλογα να τις επιδιορθώνει, θα μπορεί να ενημερώνει τον καταναλωτή με μηνύματα κ.λπ., καθώς συνδυάζει τηλεπικοινωνιακό και πληροφοριακό δίκτυο. Με τους έξυπνους μετρητές γίνεται ευκολότερη η αλλαγή προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος αλλά και η διαχείριση των τιμολογίων, καθώς οι πάροχοι θα μπορούν να προσφέρουν μεγαλύτερο εύρος οικονομικών πακέτων-προσφορών, συμπεριλαμβανομένης της ενέργειας σε ώρες μη αιχμής. Ανοίγει έτσι η δυνατότητα για τα πολυζωνικά τιμολόγια ρεύματος αλλά και για τα έξυπνα δίκτυα διανομής, που αναμένεται να αλλάξουν το προφίλ της αγοράς ηλεκτρισμού τα επόμενα χρόνια. Ηδη έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση επί της προκήρυξης του διαγωνισμού και μόλις τελειώσουν τα διαδικαστικά ο ΔΕΔΔΗΕ θα δημοσιεύσει τον διαγωνισμό, ο οποίος προβλέπει ότι 14 μήνες μετά την ανάθεση το σύστημα πρέπει να λειτουργεί. Το πλάνο του ΔΕΔΔΗΕ Το πιλοτικό πρόγραμμα προβλέπει την εγκατάσταση και λειτουργία τουλάχιστον 160.000 μετρητών σε επτά επιλεγμένες περιοχές στο ηπειρωτικό σύστημα και στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, καθώς και τη δημιουργία του Κέντρου Συλλογής και Επεξεργασίας Μετρητικών Δεδομένων. Από το σύνολο, οι 130.000 μετρητές αφορούν μονοφασικές συνδέσεις και οι 30.000 τριφασικές, ενώ το σύστημα μπορεί να επεκταθεί στις 200.000. Το 35,6% των έξυπνων μετρητών ή περίπου 57.000 συσκευές θα εγκατασταθούν σε σπίτια και επιχειρήσεις στον νομό Ξάνθης, το 52,5% ή περίπου 84.000 στη Λέσβο, τη Λήμνο και τον Αγιο Ευστράτιο, το 4,4% ή 7.000 μετρητές στην Αθήνα, το 1,9% ή 3.000 στη Θεσσαλονίκη και το 5,6% ή 9.000 συσκευές στη Λευκάδα. Οσοι μετρητές είναι ήδη εγκατεστημένοι θα αντικατασταθούν και θα συνδεθούν με το νέο σύστημα. Ο πελάτης στην οθόνη του θα μπορεί να βλέπει τα στοιχεία που αφορούν στην κατανάλωση και την τιμολόγησής της. Η εξαγωγή των δεδομένων θα εκτελείται τουλάχιστον κάθε 24 ώρες. Επίσης, προβλέπεται η δημιουργία ενός web portal, που θα επιτρέπει στους καταναλωτές να βλέπουν τα πρόσφατα και τα ιστορικά δεδομένα χρήσης, καθώς και τα στοιχεία των χρεώσεων. Θα επιτρέπει και προηγμένες λειτουργίας, όπως π.χ. την προπληρωμή και ενδεχομένως την αυτόματη πληρωμή του λογαριασμού στον προμηθευτή, ενώ μέσω κινητών ο πελάτης θα μπορεί να ανταλλάσσει μηνύματα με τον ΔΕΔΔΗΕ ή τον προμηθευτή του. Ο ανάδοχος του έργου που θα προκύψει από τον διαγωνισμό εκτός από τους μετρητές θα πρέπει να εγκαταστήσει και να λειτουργήσει, για τουλάχιστον πέντε χρόνια, το Κέντρο Τηλεμέτρησης (μαζί με το εφεδρικό του σύστημα), ικανό να υποστηρίξει τουλάχιστον 250.000 ανεξάρτητα σημεία μέτρησης. Σε διάστημα τεσσάρων μηνών από την ανάληψη του έργου ο ανάδοχος θα πρέπει να έχει θέσει σε λειτουργία το Κέντρο και εντός των επομένων δέκα μηνών να έχει εγκαταστήσει τους μετρητές. Προπληρωμένες κάρτες ρεύματος και χρονοχρέωση Σύμφωνα με πληροφορίες, το σύστημα θα μπορεί να υποστηρίξει και τις προπληρωμένες κάρτες ηλεκτρικού ρεύματος. Πρόκειται για κάρτες, σαν της καρτοκινητής τηλεφωνίας, που δίνουν τη δυνατότητα στον καταναλωτή να προ-αγοράσει χρόνο χρήσης ρεύματος. Πρόσφατα, η ΑΗΚ, η αντίστοιχη ΔΕΗ στην Κύπρο, προκήρυξε διαγωνισμό για την τοποθέτηση τέτοιου συστήματος με 3.000 μετρητές. Πρόκειται για σύστημα που χρησιμοποιείται σε αρκετές χώρες του εξωτερικού και έχει αποδειχθεί χρήσιμο σε ενοικιαζόμενα διαμερίσματα με συχνή εναλλαγή ενοίκων, σε νοικοκυριά με απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος, σε εξοχικά κ.λπ. Αλλο σημαντικό χαρακτηριστικό είναι η δυνατότητα ένταξης στο σύστημα των Τιμολογίων Χρονοχρέωσης (Time-of-Use) και των Τιμολογίων Κρίσιμης Αιχμής ( Critical Peak Pricing). Ο εκάστοτε προμηθευτής ηλεκτρισμού θα μπορεί να παρέχει τιμολόγια με ζώνες ή ώρες χρέωσης, υψηλότερες ή χαμηλότερες ανάλογα με τη διακύμανση της τιμής του ρεύματος στη χονδρική αγορά, που ως γνωστόν ανεβαίνει όταν η ζήτηση είναι υψηλή, δηλαδή τις ώρες αιχμής, και υποχωρεί τις υπόλοιπες ώρες. Επίσης θα μπορεί να γίνεται καλύτερη διαχείριση της κατανάλωσης τις ώρες αιχμής, προκειμένου να αποφεύγονται προβλήματα στο δίκτυο κ.λπ. Στόχος της Ε.Ε. είναι ως το 2020 το 80% των καταναλωτών να διαθέτει έξυπνους μετρητές. Πρόκειται για μία τεράστια αγορά της τάξης των 30 δισ. ευρώ για την εγκατάσταση 170-180 εκατομμυρίων ηλεκτρονικών μετρητών σε όλη την Ευρώπη. Η χώρα που πρώτη εφάρμοσε το νέο σύστημα είναι η Σουηδία, ενώ στην Ιταλία η Enel εγκατάστησε ηλεκτρονικούς μετρητές σε περίπου 36 εκατ. πελάτες στο διάστημα από το 2008 ως το 2011. Σε εξέλιξη βρίσκεται η εγκατάσταση ανάλογων συστημάτων στην Ισπανία, τη Γαλλία, τη Βρετανία, καθώς και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Πηγή: http://www.imerisia....pubid=113307099 Click here to view the είδηση
-
Έκθεση για την κατάσταση που επικρατεί στις αγορές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου στα κράτη-μέλη της, δόθηκε στη δημοσιότητα και για τις τιμές ηλεκτρισμού στη χώρα μας αναφέρεται ότι θα πρέπει να αντανακλούν καλύτερα το κόστος παραγωγής. Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι τιμές ηλεκτρισμού απελευθερώθηκαν πλήρως τον Ιούλιο του 2013, όμως αυτό δεν έγινε με αποτελεσματικό τρόπο στην αγορά και η ΔΕΗ παραμένει ο βασικός προμηθευτής. Μάλιστα, η Κομισιόν αναφέρεται στην απομάκρυνση, το 2012, τεσσάρων προμηθευτών από την αγορά λιανικής, γεγονός που περιόρισε σημαντικά τις επιλογές για τους καταναλωτές. Η έκθεση κάνει αναφορά στην κρίση ρευστότητας που αντιμετωπίζει ο κλάδος από το 2012, με βασικά αίτια τους απλήρωτους λογαριασμούς, την έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης και τις δομικές δυσλειτουργίες που επηρέασαν την θέση της ΔΕΗ, αλλά και τα αντίστοιχα προβλήματα του ΛΑΓΗΕ σε ότι αφορά τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ. Η Επιτροπή σημειώνει ακόμη ότι η ελληνική λιανική αγορά ηλεκτρισμού είναι η τέταρτη χειρότερη στην ΕΕ, με επιδόσεις που είναι 7 μονάδες κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ (65 μονάδες στην Ελλάδα έναντι 72 στην ΕΕ). Συνολικά δε η ικανοποίηση των καταναλωτών είναι η δεύτερη χειρότερη στην ΕΕ και ο αριθμός των παραπόνων ο δεύτερος υψηλότερος, αναφέρει η έκθεση. Στην έκθεση επισημαίνεται η σημαντική αύξηση των τιμολογίων ηλεκτρισμού για τους οικιακούς και τους βιομηχανικούς καταναλωτές το 2012 (29% και 37,3% αντίστοιχα), λόγω της επιβολής φόρων, αλλά και λόγω της απομάκρυνσης των σταυροειδών επιδοτήσεων. Σε ότι αφορά το δίκτυο ηλεκτρισμού, η Κομισιόν θεωρεί ότι η Ελλάδα μπορεί λόγω της γεωγραφικής της θέσης να αποτελέσει κόμβο για την ευρύτερη περιοχή και στα πλαίσια αυτά γίνεται αναφορά στα δύο μεγάλα έργα διασύνδεσης με τη Βουλγαρία και την Κύπρο που κατατάσσονται στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της Ε.Ε. Για τη χονδρεμπορική, η Επιτροπή αναφέρεται στις προσπάθειες της κυβέρνησης σε ότι αφορά την «μικρή ΔΕΗ», καθώς και στην προσπάθεια της ΡΑΕ να αναμορφώσει την αγορά μέσω των κινήτρων για μονάδες φυσικού αερίου και για πιο ορθολογικό υπολογισμό των τιμών ώστε να αντανακλούν τα κόστη. Σε ό,τι αφορά ειδικά στην αγορά φυσικού αερίου, η Επιτροπή αναφέρει ότι η συνεχιζόμενη ανεξάρτητη λειτουργία της ΔΕΣΦΑ μετά την ιδιωτικοποίησή της θα πρέπει να διασφαλιστεί από την ελληνική ρυθμιστική Αρχή. Σύμφωνα με την Επιτροπή, η Ελλάδα θα πρέπει να προχωρήσει στη δρομολόγηση ενός χρονοδιαγράμματος και ενός προγράμματος δράσης για τη διευκόλυνση στη μετάβαση ενός πιο ώριμου μοντέλου αγοράς για το φυσικό αέριο, που θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό στη λιανική και θα δίνει τέλος στα αποκλειστικά δικαιώματα περιφερειακών παρόχων φυσικού αερίου, ώστε οι καταναλωτές να έχουν τη δυνατότητα να αλλάζουν παρόχους και να έχουν οφέλη από την απελευθερωμένη αγορά. Όπως τονίζει η Επιτροπή, η επίδοση της Ελλάδας είναι 4 μονάδες πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ (78 μονάδες στην Ελλάδα έναντι 74 στην ΕΕ) κάτι που αντιστοιχεί στην 6η θέση στην ΕΕ. Οι Έλληνες καταναλωτές εκφράζουν το τρίτο υψηλότερο ποσοστό εμπιστοσύνης στους παρόχους. Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που άλλαξαν πάροχο ή τιμολογιακό πρόγραμμα τους τελευταίους 12 μήνες ήταν το χαμηλότερο στην ΕΕ (κάτω από 1% έναντι τουλάχιστον 10% στην ΕΕ), υπογραμμίζεται στην έκθεση. Σχετικά με τη ρύθμιση της αγοράς ενέργειας, η Επιτροπή τονίζει τις ελλείψεις σε πόρους και προσωπικό που έχει να αντιμετωπίσει η ΡΑΕ τα τελευταία χρόνια. Ενδεικτική της κατάστασης είναι η μείωση του προϋπολογισμού της Αρχής το 2012 κατά 11% στα 7,3 εκατ. ευρώ, ενώ οι ελλείψεις δυσχεραίνουν σημαντικά το έργο της. Πηγή: http://polytexnikanea.gr/WP3/?p=36518 Click here to view the είδηση
-
Συνάδελφοι καλησπέρα, θα ήθελα τη γνώμη σας για τυχόν τροποποίηση μιας υπάρχουσας εγκατάστασης σχετικά με τα ΖΝΧ. Ζητείται τρόπος παραγωγής ΖΝΧ, απλά υπάρχουν οι παρακάτω περιορισμοί: 1) Δεν μπορούμε να εκμεταλλευτούμε ενέργεια από θέρμανση (υπάρχουν θερμοπομποί) 2) Δεν μπορούμε να καταφύγουμε σε λύση οποιασδήποτε μορφής καύσης (καθώς δεν είναι δυνατό να εγκατασταθεί οπουδήποτε καμινάδα), άρα μάλλον καταφεύγουμε στην ηλεκτρική ενέργεια. Η υπάρχουσα εγκατάσταση έχει ως εξής: Υπάρχουν ηλιακοί συλλέκτες (επιλεκτικοί) στην σκεπή, οι οποίοι τροφοδοτούν με εξαναγκασμένη κυκλοφορία ένα boiler 200L το οποίο βρίσκεται στο υπόγειο λεβητοστάσιο, περίπου 15μ πιο χαμηλά σε σχέση με το επίπεδο των συλλεκτών. Μέχρι αυτή τη στιγμή, το χειμώνα που δεν μπορούν να "βοηθήσουν" οι συλλέκτες, υπάρχει μια αντίσταση 4kW μέσα στο boiler, η οποία ζεσταίνει το νερό σε 45'-55' και αυτό είναι το πρόβλημα. Αν θα μπορούσα να αξιολογήσω το πρόβλημα του πελάτη, θα έδινα μεγαλύτερη βαρύτητα στο χρόνο θέρμανσης του ΖΝΧ και μικρότερη στο κόστος λειτουργίας, όσο και στο κόστος τυχόν νέας τροποποίησης στο υπάρχον δίκτυο. Πρόκειται για 5μελή οικογένεια με διαφορετικά ωράρια χρήσης του ζεστού νερού. Δύο από τις ιδέες μου είναι η αντλία θερμότητας (κάποιες που είναι μόνο για ΖΝΧ - σαν boiler) και η άλλη (δεν ξέρω αν θα αποδόσει πρακτικά, να συνδέσω στην έξοδο του υπάρχοντος boiler έναν εναλλάκτη που θα θερμαίνει απευθείας το νερό, είτε με κάποιο ταχυθερμαντήρα, είτε με κάποιο λέβητα ιόντων. Θα ήθελα την γνώμη σας σχετικά με το παραπάνω θέμα. Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για τις απαντήσεις σας. Παρακαλώ συμπληρώστε την ειδικότητά σας στο προφίλ σας. Ευχαριστώ, hkamp.
- 25 replies
-
- ηλεκτρισμός
- ρεύμα
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Mπορεί αρκετές εταιρίες από το χώρο της προμήθειας ηλεκτρισμού, να προχωρούν σε εξαγορές και συμμαχίες για να διευρύνουν την παρουσία τους στη λιανική αγορά, όμως το μερίδιο της ΔΕΗ παραμένει σταθερά αγκυλωμένο πάνω από το 80%, πλησιάζει πια στο 81%, με αυξητικές μάλλον τάσεις αν κρίνουμε από τα τελευταία στοιχεία του Αυγούστου, μήνα κατά τον οποίο το μερίδιο της κυρίαρχης εταιρίας ανέβηκε στο 80,99%, έναντι 80,73% τον Ιούλιο και 80,42% τον Ιούνιο, σύμφωνα με το μηνιαίο δελτίο του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Βέβαια ο Αύγουστους ήταν μήνας αναμονής για τις ιδιωτικές εταιρίες προμήθειας, με τις περισσότερες να έχουν παγώσει τις προωθητικές τους καμπάνιες εν όψει του φθινοπώρου, που αναμένεται να κινηθούν πιο δυναμικά. Το έναυσμα έδωσε ήδη η Mοτορ Οιλ, η οποία πρόσφατα ολοκλήρωσε την εξαγορά του 90% της NRG και ήδη “τρέχει” μεγάλη διαφημιστική καμπάνια και ακολουθούν και άλλες εταιρίες, όπως φάνηκε από την πρόσφατη συμφωνία της Ηρων, του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την εταιρία καυσίμων Ελινόιλ κλπ. Κύκλοι της αγοράς αναφέρουν ότι οι συνεργασίες αυτές είναι μόνον η αρχή και ότι μέσα στους επόμενους μήνες πρέπει να περιμένουμε και άλλα deal, με τους παρόχους να στρέφονται στην παρουσίαση συνδυαστικών ενεργειακών λύσεων για να προσελκύσουν καταναλωτές. Πάντως το μεγάλο άνοιγμα της αγοράς, δεν φαίνεται να γίνεται, όσο η ΔΕΗ διατηρεί την τρέχουσα τιμολογιακή της πολιτική, η οποία αφήνει ελάχιστα περιθώρια στον ανταγωνισμό για να διεισδύσει δυναμικά στην αγορά. Οι δημοπρασίες φτηνής ηλεκτρικής ενέργειας (ΝΟΜΕ) δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα όσον αφορά στη λιανική και πλέον η προσοχή όλων είναι στραμμένη στις ανακατατάξεις που θα φέρει η πώληση των τριών λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ (όταν και εφόσον ολοκληρωθεί) και η εφαρμογή του target model. Aξίζει να σημειωθεί ότι πια ούτε στην επικαιροποιημένη συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές, αυτήν που έκλεισε την περασμένη άνοιξη στο πλαίσιο της 4ης αξιολόγησης, δεν υπάρχει η αναφορά στα μερίδια- στόχους που έθεσε το μνημόνιο του 2015 και το οποίο προέβλεπε ότι το μερίδιο της ΔΕΗ στη λιανική θα έπρεπε στο τέλος του 2019 να ήταν κάτω του 50%. Τώρα το συγκεκριμένο ποσοστό δεν αναγράφεται, με ότι και αν σημαίνει αυτό. Από τους εναλλακτικούς παρόχους, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας για τον Αύγουστο, την πρώτη θέση κατέχει η Ηρων με μερίδιο 4,13%, έναντι 4,30% τον Ιούλιο και 4,58% τον Ιούνιο, με ποσοστό 1,95% στη Χαμηλή Τάση και 2,18% στη μέση. Ακολουθεί η Μυτιληναίος με 4,01% έναντι 4,07% τον Ιούλιο και 4,14% τον Ιούλιο. (στη χαμηλή τάση κατέχει το 1,76% και στη μέση το 2,24%) και η ELPEDISON με 2,95% έναντι 3,04% τον Ιούλιο και 3,18% τον Ιούνιο. Η εταιρία κατέχει το 1,37% στη χαμηλή τάση και 1,38% στη μέση και 0,20% στην υψηλή, προφανώς λόγω ιδιοκατανάλωσης. Η NRG Trading, η οποία ξαγοράστηκε από την Μότορ Οιλ είχε μερίδιο 1,23% έναντι 1,18% τον Ιούλιο και 1,29% τον Ιούνιο. ( 0,47% στη χαμηλή τάση και 0,75% στη μέση). Η VOLTERRA ανέβασε το μερίδιο της σε 1,43% τον Αύγουστο έναντι 1,38% τον Ιούλιο και 1,25% τον Ιούνιο. (0,84% στη Χαμηλή Τάση και 0,59% στη Μέση Ταση), ενώ μερίδιο της WATT + VOLT διαμορφώθηκε στο 1,65% από 1,69% τον Ιούλιο και 1,66% τον Ιούνιο και της GREEN έφθασε, τον Αύγουστο, το 0,53% από 0,52% τον Ιούλιο και 0,56% τον Ιούνιο. Τέλος, από το μερίδιο 80,99% που είχε η ΔΕΗ τον Αύγουστο στη λιανική, το 53,80% αφορά στη χαμηλή τάση, το 16,42% στη μέση και το 10,76% στην υψηλή.
-
Σε αυξημένη επιφυλακή βρίσκονται οι Ευρωπαίοι διαχειριστές δικτύου, προετοιμάζοντας την αντίδρασή τους σε περίπτωση που προκύψει νέα κρίση επάρκειας ενέργειας τις επόμενες ημέρες, με επίκεντρο τη Γαλλία. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι πλέον επίφοβες είναι οι υπόλοιπες ημέρες της τρέχουσας εβδομάδας, εξ ου και οι διαχειριστές έχουν ήδη σηκώσει τα μανίκια. Άλλωστε, το πρόβλημα εκτιμάται ότι μπορεί να πάρει αρκετά μεγάλες διαστάσεις, καθώς, όπως υπολογίζει το ICIS, το έλλειμμα ισχύος στη Γαλλία μπορεί να φτάσει και τα 1,5GW, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας θα περιέλθει σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση σε περίπτωση που η ζήτηση ξεπεράσει τα 100GW. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της RTE, η πλέον δύσκολη στιγμή θα είναι την Πέμπτη 19 Ιανουαρίου το απόγευμα (19:00 ώρα Παρισίου), όταν η ζήτηση αναμένεται να φτάσει τα 101.6GW, μόλις 600MW κάτω από το ιστορικό ρεκόρ που είχε καταγραφεί στις 8 Φεβρουαρίου 2012. Την ίδια ώρα, όμως, η ηλεκτροπαραγωγική ικανότητα της Γαλλίας έχει πέσει στα 104GW στις αρχές του έτους, έναντι των 126,4GW to 2012. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι, σε περίπτωση που η ζήτηση ξεπεράσει τα 100GW, οι τιμές θα πρέπει να αυξηθούν αρκετά, προκειμένου η Γαλλία να μπορέσει να προσελκύσει εισαγωγές από τις γειτονικές χώρες. Το πόσο τεταμένη είναι η κατάσταση αποτυπώνεται και στις δηλώσεις του καθηγητή ηλεκτρομηχανικής στο πανεπιστήμιο της Λιέγης, Ντάμιεν Ερνστ, που φιλοξενεί στο EuroNews: «Ακόμη και ενεργοποιώντας το στρατηγικό απόθεμα, θα αναζητούμε περίπου 1.700 με 1.800 μεγαβάτ από το εξωτερικό και συνεπώς και από την Ολλανδία. Όμως η Γαλλία και το Βέλγιο θα δώσουν μάχη για να καταφέρουν να εισάγουν ηλεκτρική ενέργεια από την Ολλανδία, οπότε ο κίνδυνος θα είναι ακόμη πιο δύσκολος να εισαχθούν αυτά τα 1.700 με 1.800 μεγαβάτ από την συγκεκριμένη χώρα». Ενισχύουν τη συνεργασία τους οι διαχειριστές δικτύου Είναι προφανές ότι η κατάσταση αυτή έχει σημάνει συναγερμό στους διαχειριστές των δικτύων καθώς, πέραν των σοβαρών προβλημάτων που ενδέχεται να προκύψουν, η αγορά θα αντιμετωπίσει τη συγκεκριμένη κατάσταση ως πρόκληση, προσδοκώντας στην άντληση σημαντικών κερδών από την εκμετάλλευση των αυξημένων τιμών που θα προκαλέσει η κορύφωση της ζήτησης. Από μεριάς των διαχειριστών, λοιπόν, ως ένα από τα αποτελεσματικότερα μέσα αντιμετώπισης ενδεχόμενης νέας κρίσης προκρίνεται η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των διαχειριστών δικτύου, ως προς την πρόβλεψη των αναγκών, την καθημερινή λειτουργία των δικτύων και – κυρίως – τη βελτιστοποίηση των διασυνοριακών συναλλαγών σε κάθε διασύνδεση. Έτσι, οι Amprion (Γερμανία), Elia (Βέλγιο), REE (Ισπανία), RTE (Γαλλία), Swissgrid (Ελβετία), TenneT (Ολλανδία), Terna (Ιταλία) and TransnetBW (Γερμανία) συμφώνησαν τις προηγούμενες ημέρες επί ενός κοινού σχεδίου δράσης, αξιοποιώντας σε μεγάλο βαθμό τις διαδικασίες που εφαρμόστηκαν τα προηγούμενα χρόνια για να διασφαλιστεί η επάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας σε Βέλγιο και Ελβετία. Στα πλαίσια της συνεργασίας, διαμορφώθηκε ένας ενιαίος κατάλογος με μέτρα για την αντιμετώπιση εξαιρετικά ακραίων καταστάσεων, στον οποίο περιλαμβάνονται δράσεις όπως η κατάργηση των ορίων ασφαλείας που προβλέπονται στο νέο μηχανισμό ελέγχου της ροής και η αύξηση της διατιθέμενης ισχύος στην ενδοημερήσια αγορά Ελβετίας-Γαλλίας. Επίσης, οι εργασίες συντήρησης στις γραμμές μεταφοράς των κύριων διασυνδέσεων επαναπρογραμματίζονται, προκειμένου να υπάρχουν διαθέσιμες υποδομές για να υποστηριχθούν οι απαιτούμενες συναλλαγές. Προετοιμάζεται για τα δύσκολα η Γαλλία Όπως είναι αναμενόμενο, τις πιο δύσκολες αποφάσεις καλείται να πάρει η Γαλλία. Έτσι, γ Αρχή Πυρηνικής Ενέργειας της χώρας, μετά από σχετικό αίτημα, αποφάσισε να μην προχωρήσει στο προγραμματισμένο κλείσιμο δύο πυρηνικών αντιδραστήρων. Ταυτόχρονα, προγραμματίζονται διακοπές ρεύματος στη λειτουργία είκοσι ενός μεγάλων επιχειρήσεων και ενδέχεται να υπάρχουν δίωρες διακοπές σε νοικοκυριά. Επίσης, η Γαλλία περιορίζει τις εξαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας προς την Ισπανία. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το διάστημα από 14 έως και (τουλάχιστον) 17 Ιανουαρίου, όπως προκύπτει από τις σχετικές ανακοινώσεις του JAO, η μακροπρόθεσμα κατανεμημένη ισχύς με τις παραπάνω ημερομηνίες παράδοσης έχει περισταλεί προκειμένου να διασφαλιστεί ότι θα διατηρηθούν τα λειτουργικά όρια ασφαλείας. Συγκεκριμένα, η επιβληθείσα περιστολή έχει ως εξής: 14/1 08:00-23:00 μείωση στα 800MW 15/1 18:00-22:00 μείωση στα 800MW 16/1 07:00-23:00 μείωση στα 800MW 17/1 07:00-23:00 μείωση στα 800MW. Να ενεργοποιήσουν για πρώτη φορά τα στρατηγικά αποθέματα ετοιμάζονται οι Βέλγοι Πέραν αυτών, οι διάφοροι διαχειριστές παίρνουν ο καθένας και τα δικά του μέτρα. Για παράδειγμα, ο βελγικός Elia εκτιμά ότι το κύμα ψύχους που αναμένεται να χτυπήσει σε Βέλγιο και Γαλλία θα προκαλέσει κορύφωση της ζήτησης ιδίως στη Γαλλία, κάτι που, σε συνδυασμό με τις ανάγκες του Βελγίου για εισαγωγές ρεύματος, θα προκαλέσει δυσκολίες στην αγορά της Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης. Ως προς την ένταση των αναμενόμενων προβλημάτων, είναι χαρακτηριστικό ότι ο Elia εκτιμά πως ίσως χρειαστεί να ενεργοποιηθούν για πρώτη φορά τα στρατηγικά αποθέματα, προκειμένου να διασφαλιστεί η επάρκεια. Ο Elia έχει διαθέσιμα στρατηγικά αποθέματα ισχύος 750 MW (μονάδες φυσικού αερίου σε Vilvoorde και Seraing), τα οποία μπορεί να ενεργοποιηθούν τόσο για τεχνικούς, όσο και για οικονομικούς λόγους, δηλαδή είτε για την εξισορρόπηση προσφοράς και ζήτησης, είτε σε περίπτωση κατακόρυφων αυξήσεων στις τιμές. Όπως διευκρινίζεται, πάντως, σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να διασφαλιστεί επαρκής παροχή ηλεκτρικής ενέργειας προκειμένου να καλυφθούν όλες οι συμβατικές υποχρεώσεις. Πέραν αυτού, ο Elia είναι έτοιμος να χρησιμοποιήσει και άλλα μέσα, όπως η εφαρμογή μηχανισμού αυτόματης απόκρισης ζήτησης σε περίπτωση κατακόρυφης αύξησης των τιμών, καθώς και έκτακτες εισαγωγές. Με γαλλική συμμετοχή η μεγαλύτερη αγορά FCR στην Ευρώπη Στις 10 Ιανουαρίου, η γαλλική RTE συμμετείχε για πρώτη φορά στη διασυνοριακή δημοπρασία για την απόκτηση αποθέματος περιορισμού συχνότητας (frequency containment reserve - FCR) για την τρέχουσα εβδομάδα. Στη συγκεκριμένη δημοπρασία συμμετείχαν και οι 50Hertz, Amprion, APG, Elia, Swissgrid, TenneT και TransnetBW. Έτσι, στις εβδομαδιαίες δημοπρασίες FCR συμμετέχουν πλέον οι πάροχοι υπηρεσιών εξισορρόπησης από Αυστρία, Βέλγιο, Ολλανδία, Γερμανία, Γαλλία και Ελβετία. Σημειώνεται ότι ο FCR θεωρείται ο πιο ευέλικτος μηχανισμός εξισορρόπησης ισχύος, καθώς διευθετεί αυτόματα θετικές και αρνητικές αποκλίσεις στη συχνότητα, σε διάστημα 30 δευτερολέπτων. Η συγκεκριμένη κοινή αγορά FCR που διαμορφώθηκε με τη συμμετοχή της RTE, είναι η μεγαλύτερη στην Ευρώπη, καθώς υπολογίζεται στα περίπου 200 εκατ. ευρώ ετησίως, με συνολική ζήτηση περίπου 1400MW, που αντιστοιχεί περίπου στο μισό της συνολικής ζήτησης FCR στην Ευρώπη. Στο προσεχές μέλλον, μάλιστα, αναμένεται να προστεθεί στη συγκεκριμένη αγορά και η δανέζικη West Denmark. Παίρνουν τα μέτρα τους και τα Βαλκάνια Την ίδια ώρα, αντίστοιχα μέτρα παίρνουν και οι βαλκανικές χώρες. Άλλωστε και τις προηγούμενες ημέρες είδαμε ότι η βαλκανική αγορά ηλεκτρισμού βρέθηκε αντιμέτωπη με σύνθετες προκλήσεις, που οδήγησαν σε αρκετές περιπτώσεις σε αμφισβητούμενες αποφάσεις. Τέτοια ήταν, για παράδειγμα, η απόφαση της Βουλγαρίας να αναστείλει τις εξαγωγές ρεύματος, απόφαση που παραμένει εν ισχύ. Την ίδια στιγμή, η Ρουμανία, εξετάζει το ενδεχόμενο να αναστείλει εκ νέου τις εξαγωγές. Θυμίζουμε ότι τις προηγούμενες μέρες δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημα της Βουλγαρίας για αυξημένες εξαγωγές από την πρώτη προς τη δεύτερη. Επίσης, η Ρουμανία εξετάζει και το ενδεχόμενο επιβολής περιορισμών στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από τη βιομηχανία, σύμφωνα με δημοσιεύματα του ρουμανικού τύπου. Πηγή: http://energypress.gr/news/ektakta-metra-pairnoyn-oi-diaheiristes-se-oli-tin-eyropi-enopsei-neas-krisis-eparkeias
-
- ευρώπη
- ηλεκτρισμός
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Ως δομικό στοιχείο της αγοράς ενέργειας με ενεργό ρόλο στην επίτευξη των βασικών στόχων της ενεργειακής πολιτικής θα αντιμετωπίζεται πλέον ο καταναλωτής ενέργειας, σύμφωνα με τις αλλαγές που προβλέπονται στην «Βίβλο» της ενεργειακής αγοράς, το περίφημο 3ο ενεργειακό πακέτο. Σύμφωνα λοιπόν με την πρόταση που δημοσιοποιήσε η ΕΕ για την τροποποίηση της 3ης οδηγίας για την ηλεκτρική ενέργεια, προτείνεται να ενταχθούν νέα άρθρα που αφορούν στη συμμετοχή του καταναλωτή μέσω του Demand Response στην αγορά. Επί της ουσίας ο καταναλωτής αναδεικνύεται σε 4ο πυλώνα της αγοράς, μετά τη συμβατική ηλεκτροπαραγωγή, τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την Εξοικονόμηση Ενέργειας, καθώς δημιουργούνται οι συνθήκες και δίνονται κίνητρα για την απρόσκοπτη συμμετοχή του στη διαμόρφωση ευέλικτης ζήτησης με πολλαπλά οφέλη για τη δημιουργία μιας ρευστής αγοράς με περισσότερες ΑΠΕ, μεγαλύτερη διασυνδεσιμότητα και τιμές που να αντανακλούν την προσφορά και ζήτηση. Με τις αλλαγές που προτείνονται ο καταναλωτής, είτε πρόκειται για μεμονωμένους μεγάλους καταναλωτές (βιομηχανίες) είτε για ομάδες μικρότερων καταναλωτών που αποκτούν κρίσιμη μάζα, θα πρέπει να έχει ισότιμη και ανεμπόδιστη πρόσβαση στην αγορά, να απολαμβάνει τα οφέλη που προκύπτουν από την καταναλωτική του συμπεριφορά και να προσφέρει αμοιβόμενες υπηρεσίες. Μάλιστα η Επιτροπή θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρξει ενθάρρυνση με κίνητρα και να υπάρξει θεσμική κατοχύρωση της συμμετοχής του καταναλωτή στην αγορά. Πιο αναλυτικά η Επιτροπή προτείνει αλλαγές σε δύο άρθρα. Το πρώτο άρθρο στο οποίο υπάρχει αλλαγή αφορά στη δημιουργία μιας αγοράς ηλεκτρισμού η οποία να είναι ανταγωνιστική να έχει ως επίκεντρο τον καταναλωτή χωρίς να κάνει διακρίσεις Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο εν λόγω άρθρο με βάση την πρόταση της ΕΕ «Τα κράτη μέλη θα διασφαλίζουν ότι η εθνική τους νομοθεσία δεν παρεμποδίζει αδικαιολόγητα τις διασυνοριακές ροές ηλεκτρικής ενέργειας, τη συμμετοχή των καταναλωτών περλαμβανομένων και των εργαλείων demand response, τις επενδύσεις για ευέλικτο ενεργειακό μείγμα, την αποθήκευση ενέργειας την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης ή τις νέες διασυνδέσεις και ότι οι τιμές του ηλεκτρισμού αντανακλούν τη πραγματική προσφορά και ζήτηση. Με βάση το άρθρο το demand response, είναι ένας από τους 6 βασικούς (ο δεύτερος σε σημασία) πυλώνες πάνω στους οποίους θα στηρίζεται η ανταγωνιστικότητα της αγοράς ηλεκτρισμού με στόχο οι τιμές να αντανακλούν τις πραγματικές συνθήκες της αγοράς. Το δεύτερο άρθρο αφορά αποκλειστικά στο demand response και περιλαμβάνει 5 καθοριστικές παραγράφους που περιγράφουν τη δομή και τα κίνητρα για τη συμμετοχή των καταναλωτών στην αγορά. Ειδικότερα η Επιτροπή προτείνει Πρώτον οι εθνικές ΡΑΕ διασφαλίζουν τη θέσπιση κινήτρων σε μεμονωμένους μεγάλους καταναλωτές ή σε ομάδες καταναλωτών για τη συμμετοχή στις οργανωμένες αγορές από κοινού με τους παραγωγούς. Δεύτερον οι διαχειριστές του συστήματος καλούνται να αντιμετωπίσουν ισότιμα και χωρίς διακρίσεις, τους καταναλωτές παρόχους demand response όταν κάνουν διαγωνισμούς για παροχή δευτερευουσών υπηρεσιών. Η επιλογή σύμφωνα με την Επιτροπή πρέπει να γίνεται καθαρά με βάση τις τεχνικές δυνατότητες του παρόχου. Τρίτον πρέπει να γίνουν αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο ώστε να ενθαρρύνεται η συμμετοχή καταναλωτών παρόχων demand response οι οποίες θα περιλαμβάνουν τα εξής στοιχεία: - Δυνατότητα εισόδου στην αγορά για ομάδες καταναλωτών ακόμη και χωρίς τη συναίνεση των άλλων συμμετεχόντων - Διαφανείς κανόνες ανάθεσης και ξεκάθαρες ευθύνες για όλους τους συμμετέχοντες - Διαφανείς κανόνες και διαδικασίες σε σχέση με την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των συμμετεχόντων στην αγορά, ώστε να διασφαλίζεται η εύκολη πρόσβαση σε δεδομένα ισότιμα και χωρίς διακρίσεις - Οι ομάδες καταναλωτών δεν θα απαιτείται να πληρώνουν αποζημίωση στους προμηθευτές ή τους παραγωγούς - Έναν μηχανισμό επίλυσης διαφορών μεταξύ των συμμετεχόντων στην αγορά - Τέταρτον προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα κόστη και τα οφέλη που παράγονται από τις ομάδες των καταναλωτών μοιράζονται δίκαια σε όλες τις πλευρές μπορεί επιτραπούν αποζημιώσεις από τους παρόχους demand response για τα μέρη που είναι υπεύθυνα για την εξισορρόπηση της αγοράς. Πέμπτον τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν την πρόσβαση και την προώθηση της συμμετοχής του demand response περιλαμβανομένων και των ανεξάρτητων ομάδων καταναλωτών σε όλες τις οργανωμένες αγορές. Πηγή: http://energypress.gr/news/katanalotes-paiktes-stin-agora-ilektrismoy-eisagei-i-nea-energeiaki-vivlos-tis-ee
-
- ηλεκτρισμός
- ενέργεια
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Σαφώς διαφοροποιημένο και με αρκετά χαμηλότερες τιμές στον ηλεκτρισμό και στο φυσικό αέριο αναδεικνύεται το ενεργειακό καταναλωτικό προφίλ της χώρας για το 2023, σε σχέση με τo 2022. Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα του ετήσιου Δελτίου Ενεργειακής Ανάλυσης του Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ) για το 2023 ( εδώ). Μια άλλη ενδιαφέρουσα παρατήρηση αφορά στην υψηλή συμμετοχή των ΑΠΕ στο ηλεκτροπαραγωγικό μίγμα, που έφθασε στο 38%, ενώ αν προσθέσουμε και τη συμμετοχή των νερών (βλέπε υδροηλεκτρικά έργα), η συνολική συμμετοχή των ανανεώσιμων μορφών ενέργειας φθάνει το 45%, που θεωρείται ένα από τα υψηλότερα για ευρωπαϊκή χώρα Έτσι, η συνολική συμμετοχή των ΑΠΕ το 2023 εμφανίζεται αυξημένη κατά +7%, σε σύγκριση με το 2022. Οι πολύ ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις του Δελτίου του ΙΕΝΕ για το 2023 συνοψίζονται ως εξής: Μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου το 2023 στην Ελλάδα. Ειδικότερα, η μέση Τιμή Εκκαθάρισης της Αγοράς (ΤΕΑ) το 2023 εμφανίστηκε μειωμένη κατά 57% σε σύγκριση με το 2022 και διαμορφώθηκε στα €119.26/MWh. Σε τροχιά αποκλιμάκωσης βρίσκονται και οι τιμές στο Βάθρο Εμπορίας Φυσικού Αερίου του Ελληνικού Χρηματιστήριου Ενέργειας, με την μέση τιμή για το 2023 να διαμορφώνεται στα €40.7/MWh από €46.9/MWh το 2022. Όσον αφορά τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας, αυτή διαμορφώθηκε στις 48.5 TWh το 2023, κινούμενη καθοδικά σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (2022: 51.9 TWh). Μειωμένη, επίσης, εμφανίζεται η χρήση φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή το 2023, καλύπτοντας το 33% του μίγματος καυσίμου, σε σύγκριση με το 2022 που ανήλθε στο 38%. Επίσης, η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ και φυσικό αέριο το 2023 ανήλθε σε 17.4 TWh και 15.7 TWh αντίστοιχα, με τις ΑΠΕ να παραμένουν περίπου στα ίδια επίπεδα του 2022, όταν παράλληλα το φυσικό αέριο μειώθηκε κατά 18% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Το μίγμα καυσίμου στην ηλεκτροπαραγωγή το 2023 χαρακτηρίστηκε από ισχυρή συμμετοχή των ΑΠΕ και του φυσικού αερίου, συνεισφέροντας κατά 38% και 33% αντίστοιχα. Η μέση ετήσια εισαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας το 2023 ανήλθε στις 9.97 TWh, αυξημένη κατά 13%, σε σύγκριση με το 2022. Ομοίως, η μέση ετήσια εξαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας το 2023 ανήλθε στις 4.07 TWh, μειωμένη κατά 18%, σε σύγκριση με το 2022. Ωστόσο, η Ελλάδα παρέμεινε καθαρά εισαγωγός χώρα σε ηλεκτρισμό το 2023, με συνολικές καθαρές εισαγωγές της τάξεως των 5.91 TWh, αυξημένες κατά 54% σε ετήσια βάση (2022: 3.85 TWh). Το 2023 εκτιμάται ότι εκπέμφθηκαν συνολικά 14.7 εκατ. τόνοι CO2 για την παραγωγή ηλεκτρισμού στην Ελλάδα, καταγράφοντας μία μείωση της τάξεως των 4.28 εκατ. τόνων ή 23% σε σχέση με το 2022, ως αποτέλεσμα της πτωτικής πορείας των εκπομπών και από τα τρία ορυκτά καύσιμα. Τέλος, οι συνολικές εισαγωγές φυσικού αερίου της Ελλάδας για το 2023 ανήλθαν σε 54 TWh, μειωμένες κατά 13% σε ετήσια βάση. Η συνεισφορά του LNG κατά 56% το 2023 θεωρείται ένα από τα υψηλότερα ποσοστά των τελευταίων ετών, αναδεικνύοντας τον σημαντικό ρόλο που ήδη παίζει και αναμένεται να παίξει το εν λόγω καύσιμο τα επόμενα χρόνια, στο πλαίσιο απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο.
-
- ηλεκτρισμός
- απε
-
(and 2 more)
Tagged with:
-
Έως την Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου 2024 παρατείνεται η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για τη χορήγηση έκτακτης ενίσχυσης σε πολίτες που χρησιμοποιούν ηλεκτρισμό για τη θέρμανσή τους (δηλαδή air condition, ηλεκτρικές σόμπες, κ.ά.). Τη σχετική απόφαση υπογράφουν ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας και η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Οι αιτήσεις υποβάλλονται από τους δυνητικούς δικαιούχους, ηλεκτρονικά, μέσω εξειδικευμένης πλατφόρμας της ΑΑΔΕ, (https://www1.aade.gr/gsisapps/oilbftelectric/login/login.htm), κάνοντας χρήση των κωδικών TAXISnet. Η έκτακτη ενίσχυση θέρμανσης με ηλεκτρισμό αφορά σε φυσικά πρόσωπα, άγαμα ή έγγαμα ή σε κατάσταση χηρείας ή σε πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή εν διαστάσει ή διαζευγμένα, τα οποία καταναλώνουν ηλεκτρική ενέργεια για τη θέρμανση της κύριας κατοικίας τους (είτε αυτή είναι ιδιόκτητη είτε μισθώνεται είτε έχει παραχωρηθεί δωρεάν). Εξαιρούνται από τη χορήγηση της έκτακτης ενίσχυσης θέρμανσης με ηλεκτρισμό οι δικαιούχοι: α) επιδόματος θέρμανσης άλλων πηγών (π.χ. πετρέλαιο, φυσικό αέριο, κ.λπ.), στους οποίους έχουν εγκριθεί οι αιτήσεις που υπέβαλαν για τη χειμερινή περίοδο 2023-2024, όπως και β) του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ). Διευκρινίζεται πως δεν είναι αποδεκτή η χρήση του ίδιου αριθμού παροχής ηλεκτρικού ρεύματος για περισσότερους από έναν δικαιούχο για το ίδιο χρονικό διάστημα, όπως και για περισσότερες της μίας αίτησης από τον ίδιο Α.Φ.Μ. Ύψος έκτακτης ενίσχυσης Οι δικαιούχοι λαμβάνουν έκτακτη ενίσχυση, η οποία κυμαίνεται από 45 έως 480 ευρώ για όλη την περίοδο εφαρμογής του μέτρου (1.1.2024 έως 31.3.2024). Το ποσό χορηγείται σε έναντι ή εκκαθαριστικό λογαριασμό, ο οποίος εκδίδεται από τον εκάστοτε προμηθευτή. Για το σκοπό αυτό αξιοποιούνται δεδομένα, που αφορούν στους Ταχυδρομικούς Κώδικες, τους δήμους και τους οικισμούς της χώρας. Πρόκειται για τις βαθμοημέρες, που αποτελούν δείκτη για τη δριμύτητα κλίματος μιας περιοχής και χρησιμοποιούνται στον υπολογισμό των φορτίων θέρμανσης ενός κτιρίου και της απαιτούμενης κατανάλωσης ενέργειας για τη θέρμανσή του. Τα κριτήρια για τη χορήγηση της έκτακτης ενίσχυσης είναι εξαιρετικά διευρυμένα. Συγκεκριμένα, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις: α. Εισοδηματικά: Το ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημά τους, ανεξάρτητα από την πηγή προέλευσής του, πραγματικό και τεκμαρτό, να ανέρχεται: – έως 16.000 ευρώ για άγαμο υπόχρεο ή υπόχρεο σε κατάσταση χηρείας ή εν διαστάσει – έως 24.000 ευρώ για έγγαμο υπόχρεο ή τους έγγαμους ή τα μέρη του συμφώνου συμβίωσης που υποβάλλουν ξεχωριστή φορολογική δήλωση ή τους έγγαμους που υποβάλλουν φορολογική δήλωση βάσει της περ. β της παρ. 4 του άρθρου 67 του ν. 4172/2013 ή τα φυσικά πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης και έχουν υποβάλει κοινή φορολογική δήλωση χωρίς τέκνα, το οποίο προσαυξάνεται κατά 5.000 ευρώ για κάθε τέκνο. – έως 29.000 ευρώ για τη μονογονεϊκή οικογένεια, το οποίο προσαυξάνεται κατά 5.000 ευρώ για κάθε τέκνο, μετά το πρώτο. Για τον προσδιορισμό της οικογενειακής κατάστασης, του αριθμού των τέκνων, καθώς και των εισοδηματικών κριτηρίων, χρησιμοποιούνται τα δεδομένα της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων, του φορολογικού έτους 2022. Επιπλέον, εφόσον πρόκειται για ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα, τα συνολικά ακαθάριστα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα υπόχρεου, συζύγου ή μέρους συμφώνου συμβίωσης και εξαρτωμένων, κατά τον ν. 4172/2013 τέκνων, δεν πρέπει να υπερβαίνουν τις 80.000 ευρώ. β. Ακίνητης περιουσίας: Η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας, όπως αυτή προκύπτει από την πράξη διοικητικού προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α. του έτους 2023, υπόχρεου, συζύγου ή μέρους συμφώνου συμβίωσης και εξαρτώμενων, δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ για άγαμους, τους υπόχρεους σε κατάσταση χηρείας ή εν διαστάσει και αντιστοίχως το ποσό των 300.000 ευρώ για τους έγγαμους ή μέρη συμφώνου συμβίωσης και τις μονογονεϊκές οικογένειες.
-
- παράταση
- ενίσχυση θέρμανσης
-
(and 1 more)
Tagged with:
