Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ακολουθήστε τη νέα μας σελίδα στο Facebook! ×
  • HoloBIM Structural
    HoloBIM Structural

  • Ενέργεια-ΑΠΕ

    Ενέργεια-ΑΠΕ

    1548 ειδήσεις in this category

    1. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Επί υπουργίας του Παναγιώτη Λαφαζάνη, υπήρξε κατά κοινή ομολογία ένα πισωγύρισμα στην πρόοδο μιας από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που σχεδιάζονται για τη χώρα μας, με σημασία που δεν περιορίζεται μόνο στον οικονομικό τομέα. Ο λόγος για τον αγωγό φυσικού αερίου TAP, ο οποίος συνάντησε την “απροθυμία” (εχθρική στάση κατά πολλούς) της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας. Από τον Ιούλιο, ωστόσο, και ενώ η σκυτάλη πέρασε στον Παναγιώτη Σκουρλέτη καλλιεργήθηκαν προσδοκίες ότι θα υπάρξει ξεπάγωμα και ότι θα επιλυθούν σοβαρές εκκρεμότητες που καθηλώνουν την πρόοδο του έργου.
       
      Σημειώνεται μάλιστα ότι προϊοόντος του χρόνου, η επίλυση των εκκρεμοτήτων γύρω από τον αγωγό αποκτά ακόμη πιο επείγοντα χαρακτήρα. Και αυτό γιατί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του project, θα πρέπει οι εργασίες να ξεκινήσουν εντός του 2016, δηλαδή οι αδειοδοτήσεις θα πρέπει να δοθούν μέσα στις αμέσως επόμενες εβδομάδες - μήνες. Σε διαφορετική περίπτωση το project που αποτελεί τη μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση ύψους 1,5 δις ευρώ και έχει βαρύνουσα γεωπολιτική σημασία, κινδυνεύει να μπει σε καθεστώς αβεβαιότητας.
       
      Και ενώ στο μήνα της υπουργία Σκουρλέτη, δεν υπήρξε κάποια ουσιαστική πρόοδος γύρω από το έργο, η νέα αλλαγή στο αρμόδιο υπουργείο βάζει εκ νέου σε αναμονή τον αγωγό, ο οποίος θα πρέπει να περιμένει το αποτέλεσμα της κάλπης, την τοποθέτηση του νέου υπουργού και την ενημέρωσή του προκειμένου να υπάρξει πρόοδος.
       
      Υπενθυμίζεται ότι στην τελετή παράδοσης παραλαβής ο κ. Σκουρλέτης έθεσε εκ νέου θέμα αύξησης των αντισταθμιστικών ωφελημάτων από τον αγωγό, τονίζοντας ότι οι διαπραγματεύσεις για αυτό με την κοινοπραξία του αγωγού βρίσκονται σε πολύ κρίσιμο σημείο. Βεβαίως ο κ. Σκουρλέτης υπήρξε λίγο πιο διπλωματικός σε σχέση με τον προκάτοχό του, ο οποίος κατά τη δική του αποχώρηση μίλησε ανοιχτά εναντίον του αγωγού και έθεσε πέραν της γνωστής ατζέντας των διαπραγματεύσεων (αποζημιώσεις αγροτών, αντισταθμιστικά για τοπικές κοινωνίες, τροποποιήσεις στην όδευση) και θέμα αύξησης της φορολόγησης κατά παράβαση της συμφωνίας φιλοξενούσας χώρας. Ο κ. Σκουρλέτης περιορίστηκε να εκφράσει την ελπίδα ότι οι διαπραγματεύσεις θα έχουν ένα καλό αποτέλεσμα προσθέτοντας ότι η χώρα μας επιδιώκει να είναι ενεργειακός κόμβος και να συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης.
       
      Πηγή: http://energypress.gr/news/hold-o-agogos-tap
    2. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Η πώληση μονάδων παραγωγής ενέργειας δεν περιλαμβάνεται στα εναλλακτικά σχέδια που επεξεργάζεται η ΔΕΗ, αναφέρει η επιχείρηση σε σημερινή ανακοίνωση με αφορμή σχετικά δημοσιεύματα, επισημαίνοντας ότι η συγκεκριμένη επιλογή, «εκτός των άλλων, αυτό δεν εξυπηρετεί καμία ανάγκη».
       
      Αναφέρει ακόμη σχετικά με τα δίκτυα μεταφοράς ότι η πρόταση που έχει υποβληθεί από την κυβέρνηση προς τους θεσμούς προβλέπει την παραμονή τους στη ΔΕΗ.
       
      «Η αναπροσαρμογή της στρατηγικής της ΔΕΗ υπαγορεύεται από τις σοβαρές εξελίξεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας στην Ε.Ε. και οι οποίες επισπεύδονται στη χώρα μας βάσει των όσων περιλαμβάνονται στη δανειακή σύμβαση», αναφέρει η ΔΕΗ και προσθέτει:
       
      «Στο πλαίσιο αυτό έχει γίνει επεξεργασία ενός ολοκληρωμένου και συνεκτικού σχεδίου για τον ΑΔΜΗΕ, το οποίο έχει υποβληθεί από την κυβέρνηση στους θεσμούς, και σύμφωνα με το οποίο, τα πάγια παραμένουν στη ΔΕΗ, κάτι που είναι αναγκαίο.
       
      Παράλληλα η ΔΕΗ επεξεργάζεται σχέδια για τη συνολική στρατηγική και προτάσεις για όλα τα υπόλοιπα θέματα του τομέα ηλεκτρικής ενέργειας, και σε κάθε περίπτωση μεταξύ αυτών των εναλλακτικών σχεδίων δεν περιλαμβάνεται η πώληση μονάδων καθώς, εκτός των άλλων, αυτό δεν εξυπηρετεί καμία ανάγκη».
    3. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Ο ιταλικός ενεργειακός όμιλος Eni ανακοίνωσε σήμερα ότι ανακάλυψε ανοικτά των αιγυπτιακών ακτών ένα πεδίο φυσικού αερίου που θα μπορούσε να είναι από τα μεγαλύτερα στον κόσμο, προβλέποντας ότι θα μπορούσε να βοηθήσει την Αίγυπτο να ανταποκριθεί στις ανάγκες για αέριο τις επόμενες δεκαετίες.
       
      «Σύμφωνα με τα διαθέσιμα τεχνικά και γεωφυσικά στοιχεία, το πεδίο θα μπορούσε να περιλαμβάνει έως και 30 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια αερίου», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η Eni.
       
      Η εταιρία ανέφερε πως το πεδίο Ζορ βρίσκεται ανοικτά της μεσογειακής ακτογραμμής της Αιγύπτου σε βάθος 1.450 μέτρων (4.757 πόδια) και πιθανόν να καλύπτει μια περιοχή περίπου 100 τετραγωνικών χιλιομέτρων.
       
      «Η Ζορ είναι η μεγαλύτερη ανακάλυψη αερίου που έχει γίνει ποτέ στην Αίγυπτο και στη Μεσόγειο και θα μπορούσε να γίνει μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο ανακαλύψεις φυσικού αερίου», ανέφερε η εταιρία, προσθέτοντας πως έχει πλήρη δικαιώματα παραχώρησης στην περιοχή.
       
      Η κρατική Eni, η μεγαλύτερη ξένη εταιρία παραγωγός στην Αφρική, λειτουργεί στην Αίγυπτο εδώ και περισσότερα από 60 χρόνια μέσω της αιγυπτιακής θυγατρικής της IEOC και είναι μία από τις κυριότερες εταιρίες παραγωγής ενέργειας στη χώρα, με καθημερινή παραγωγή που αντιστοιχεί σε 200.000 βαρέλια πετρελαίου.
       
      Τον Ιούνιο, η Eni υπέγραψε συμφωνία ενεργειακής εκμετάλλευσης με το υπουργείο Πετρελαίου της Αιγύπτου, αξίας δύο δισεκατομμυρίων δολαρίων. Είχε προηγηθεί, τον Μάρτιο, η υπογραφή μνημονίου που επιτρέπει στον ιταλικό κολοσσό να διεξαγάγει έρευνες στο Σινά, στον κόλπο του Σουέζ, στη Μεσόγειο και σε περιοχές στο δέλτα του Νείλου.
       
      Πηγή: http://web.tee.gr/%CE%BF-%CE%B9%CF%84%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CE%B5%CE%BD%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B5%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CF%8C%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CF%82-eni-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CE%AF/
    4. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Το ενδιαφέρον της για το 66% του ΔΕΣΦΑ επαναβεβαίωσε σήμερα η SOCAR, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ.
       
      Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε, το ΤΑΙΠΕΔ και η Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. συναντήθηκαν σήμερα με την αζέρικη εταιρεία «State oil Company of the Republic of Azerbaijan» (SOCAR),
       
      η οποία επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της για την ολοκλήρωση της συναλλαγής, με την παράταση, μέχρι τις 21.12.2015, της διάρκειας ισχύος της σύμβασης πώλησης μετοχών και της εγγυητικής επιστολής ύψους €40 εκατ.
       
      Υπενθυμίζεται ότι η συναλλαγή, ύψους €400 εκατ., αφορά στην πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, ήτοι 31% από το ΤΑΙΠΕΔ και 35% από τα ΕΛΠΕ.
       
      Επισημαίνεται ότι, για την ολοκλήρωση της συναλλαγής, αναμένεται η λήψη των σχετικών εγκρίσεων, σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.
       
      Όλα τα μέρη επανέλαβαν την ισχυρή θέληση και δέσμευσή τους να ολοκληρώσουν τη συναλλαγή το συντομότερο δυνατό, καταλήγει η σχετική ανακοίνωση.
       
      Πηγή: http://www.ered.gr/el/content/Ananeonei_to_endiaferon_tis_gia_DESFA_i_SOCAR/#.Vd2jv_ntlBc
    5. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Η ανάπτυξη λύσεων αποθήκευσης ενέργειας σε μεγάλη κλίμακα είναι το επόμενο (και απαραίτητο) βήμα για την περαιτέρω διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα και την απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα.
       
      Από τη μια η “διαλείπουσα” παραγωγή ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά και τα αιολικά συστήματα –πχ δεν παράγεται ηλιακή ενέργεια όταν έχει συννεφιά ή τις βραδινές ώρες και δεν υπάρχει αιολική παραγωγή όταν έχει νηνεμία, με τη μεταβλητότητα και τη στοχαστικότητα στην καθαρή ηλεκτροπαραγωγή- και από την άλλη η παραγωγή πλεονάσματος –πχ σε περίπτωση πολύ ισχυρών ανέμων- καθιστούν τις επιλογές αποθήκευσης ενέργειας απαραίτητες για την ομαλή διείσδυση και απορρόφηση των ΑΠΕ στο δίκτυο.
       
      Η αλήθεια είναι ότι προς το παρόν βρισκόμαστε στο πρώιμο στάδιο αυτής της εξέλιξης. Κυριότερος “παίκτης” στην αγορά των μπαταριών είναι η Tesla του οραματιστή επιχειρηματία Ήλον Μασκ -με το “εργοστάσιο-γίγας” παραγωγής μπαταριών ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων και την οικιακή μονάδα Powerwall- αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ανταγωνιστές.
       
      Μεταξύ άλλων, είναι η General Electric (GE) που τους τελευταίους μήνες έχει ανακοινώσει έργα αποθήκευσης ενέργειας συνολικής χωρητικότητας 39 Μεγαβατωρών συμπεριλαμβανομένου ενός ισχύος 30 MWh, το μεγαλύτερό της μέχρι στιγμής που είναι εγκατεστημένο στο Ιμπίριαλ Βάλεϊ της Καλιφόρνια.
       
      “Η μονάδα θα ενισχύσει την ευελιξία του δικτύου, αλλά και την αξιοπιστία του τοπικού δικτύου άρδευσης παρέχοντας λύσεις αντιμετώπισης της μεταβλητότητας από την απότομη εισαγωγή ηλιακής ενέργειας στο δίκτυο, ενώ θα ρυθμίζει τη συχνότητα, θα εξισορροπεί τα φορτία και θα παρέχει τη δυνατότητα εκκίνησης μιας συμπληρωματικής γεννήτριας αερίου χωρίς αυτή να είναι συνδεδεμένη με το κεντρικό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας” αναφέρει η GE.
       
      Μια πολλά υποσχόμενη λύση αποτελούν ακόμα οι μπαταρίες υγρών-μετάλλων η οποία χρησιμοποιεί οξείδια μετάλλων, τα οποία βοηθούν τη μπαταρία να διατηρήσει υψηλές αποδόσεις έπειτα από πολλούς κύκλους λειτουργίας.
       
      Πηγή: http://www.econews.gr/2015/08/24/ape-apothikeusi-ge-124111/
    6. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Η αποστολή της Google είναι “να οργανώσει την παγκόσμια πληροφορία και να την καταστήσει προσβάσιμη και χρήσιμη για όλους”. Εκ πρώτης άποψης αυτό μεταφράζεται σε μια μηχανή αναζήτησης στο διαδίκτυο, αλλά εδώ και πολλά χρόνια η Google αναπτύσσει και επιπρόσθετες υπηρεσίες όπως το Google Maps και το Google Books.
       
      Το τελευταίο εγχείρημα του τεχνολογικού κολοσσού φέρει την ονομασία Project Sunroof. Πρόκειται για μια ιστοσελίδα που στοχεύει να δώσει απαντήσεις σε όλους όσοι ενδιαφέρονται να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά στη στέγη του σπιτιού τους σχετικά με τα κόστη και τα οφέλη μιας τέτοιας επένδυσης.
       
      Το Project Sunroof ουσιαστικά κάνει μια αξιολόγηση του τόπου εγκατάστασης και της οικονομικής βιωσιμότητας μιας επένδυσης στην ηλιακή ενέργεια. Όπως και οι εγκαταστάτες φωτοβολταϊκών χρησιμοποιεί αεροφωτογραφίες συνδυαστικά με “έξυπνα” λογισμικά για να εκτιμήσει τα επίπεδα ηλιακής ακτινοβολίας σε μια συγκεκριμένη οροφή, το μέγεθος του συστήματος που χρειάζεται μια κατοικία για να καλύψει εξολοκλήρου τις ανάγκες των μελών της και το μέσο επίπεδο Κιλοβατωρών που μπορεί το σύστημα να παράξει σε ένα μέσο έτος..
       
      Για να υπολογίσει τα επίπεδα ακτινοβολίας που φτάνουν σε μια στέγη, το Project Sunroof λαμβάνει υπόψη του στοιχεία από τη βάση δεδομένων αεροφωτογραφιών και χαρτών της Google, τρισδιάστατα μοντέλα της στέγης του σπιτιού, τη σκίαση από δομές ή δέντρα στον περιβάλλοντα χώρο, τις πιθανές θέσεις του ήλιου κατά τη διάρκεια του έτους και ιστορικά μετεωρολογικά δεδομένα σχετικά με τις τάσεις των νεφών και των θερμοκρασιών που μπορούν να επηρεάσουν την παραγωγή ηλιακής ενέργειας.
       
      Το εργαλείο της Google κάνει μια πρώτη αξιολόγηση της σκοπιμότητας επένδυσης στα οικιακά φωτοβολταϊκά και στη συνέχεια παραπέμπει τους χρήστες στους τοπικούς εγκαταστάτες.
       
      Προς το παρόν λειτουργεί μόνο για τους κατοίκους της περιοχής του Φρέσνο στην Καλιφόρνια και της Βοστώνης στη Μασσαχουσσέτη, αλλά αναμένεται να επεκταθεί στις υπόλοιπες ΗΠΑ και γιατί όχι στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου.
       
      Πηγή: http://www.econews.gr/2015/08/18/google-fotovoltaika-projectsunroof-124013/
    7. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Η δρομολόγηση της κατασκευής της γραμμής υψηλής τάσης Νέα Μάκρη –Πολυπόταμος η οποία θα συνδέσει την Εύβοια με την Αττική θα επιτρέψει την ολοκλήρωση επενδύσεων εκατοντάδων Μεγαβάτ στην αιολική ενέργεια.
       
      Ειδικότερα, δεκάδες αδειοδοτημένα αιολικά πάρκα στη νότια Εύβοια, αλλά και στις διασυνδεδεμένες κοντινές Κυκλάδες, Άνδρο και Τήνο, που δεν ολοκληρώνονταν εξαιτίας περιορισμών του δικτύου με τη νέα γραμμή θα μπορούν να κατασκευαστούν.
       
      Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του euro2day ορισμένες από αυτές τις άδειες χρονολογούνται από το 2000.
       
      Στις 24 Ιουλίου, ο ΑΔΜΗΕ, ως διαχειριστής του δικτύου υψηλής τάσης, ανακοίνωσε ότι ολοκληρώθηκε η ηλέκτριση της νέας γραμμής οπότε ξεκίνησε και η δοκιμαστική λειτουργία της. Η ημερομηνία αυτή αποτελεί το συμφωνημένο με τους επενδυτές χρονικό ορόσημο, προκειμένου εντός τριών μηνών να καταθέσουν τις αιτήσεις για τη σύναψη συμβάσεων σύνδεσης με το δίκτυο.
       
      Ένας από τους λόγους καθυστέρησης του έργου προϋπολογισμού σχεδόν 83 εκατ. Ευρώ ήταν το πρόβλημα της χρηματοδότησης. Επειδή το έργο θα εξυπηρετήσει τα αιολικά πάρκα της Εύβοιας και των Κυκλάδων θεωρήθηκε “έργο επέκτασης γραμμής” και το κόστος επιμερίστηκε αναλογικά στα αδειοδοτημένα έργα και σε περίπτωση που αυτά δεν υλοποιηθούν στις νέες άδειες που θα εκδοθούν.
       
      Οι υποψήφιοι επενδυτές υποχρεούνται να καταθέσουν δύο τραπεζικές εγγυήσεις για το 8% του κόστους του έργου που τους αντιστοιχεί, ενώ ο ΑΔΜΗΕ με προχθεσινή του επιστολή τους ζήτησε να φροντίσουν, ώστε μέχρι το τέλος Αυγούστου η χρονική ισχύς των εγγυητικών να παραταθεί για την 31 Ιανουαρίου 2016.
       
      Οι καθυστερήσεις οφείλονταν επίσης στη γραφειοκρατία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στις συνήθεις προσφυγές στο ΣτΕ (από κατοίκους της Νέας Μάκρης) παρότι το μεγαλύτερο μέρος της γραμμής είναι υπογειοποιημένο.
       
      —Οι αιτήσεις για τα νέα αιολικά πάρκα
       
      Η συνολική ισχύς των αιολικών πάρκων που θα μπορούσαν να κατασκευαστούν ανέρχεται σε περίπου 610 μεγαβάτ με 42 αιτήσεις εκ μέρους εταιρειών.
       
      Από την ισχύ αυτή, τα περίπου 55 μεγαβάτ αιολικών αφορούν τα νησιά Άνδρο και Τήνο (46,8 και 7,5 αντίστοιχα) και όλη η υπόλοιπη ισχύς τη Νότια και Κεντρική Εύβοια.
       
      Ειδικά η Νότια Εύβοια είναι μια από τις περιοχές της Ελλάδας με το υψηλότερο αιολικό δυναμικό. Μέχρι στιγμής λειτουργούν αιολικά ισχύος περίπου 210 Μεγαβάτ, έναντι περίπου 800-900 Μεγαβάτ που θα μποροσαν να εγκατασταθούν.
       
      Στους υποψήφιους επενδυτές, περιλαμβάνονται οι περισσότεροι και μεγαλύτεροι «παίκτες» στην αιολική ενέργεια, καθώς από τις αρχές της δεκαετίας είχαν δεσμεύσει χώρους για την εγκατάσταση αιολικών πάρκων.
       
      Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Απρίλιο η Ελλάδα ξεπέρασε το όριο των 2.000 εγκατεστημένων αιολικών Μεγαβάτ, αλλά βρίσκεται στο ήμισυ του εθνικού στόχου των 4.000 Μεγαβάτ για το 2014.
       
      4000 Μεγαβάτ που προβλέπει η εθνική και κοινοτική νομοθεσία μέχρι το τέλος του έτους.
       
      Ο εθνικός στόχος διείσδυσης της αιολικής ενέργειας ως το 2020 ανέρχεται σε 7500 Μεγαβάτ.
       
      Πηγή: http://www.econews.gr/2015/07/31/aioliki-energeia-nisia-123778/
    8. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Παρατείνεται μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου 2015 η προθεσμία υποβολής δικαιολογητικών των υποψήφιων για συμμετοχή στη δράση αντικατάστασης συστημάτων θέρμανσης πετρελαίου κατοικιών με συστήματα φυσικού αερίου, που έληγε σήμερα 30 Ιουλίου.
       
      Η παράταση δόθηκε με απόφαση του υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνου Σκουρλέτη προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι, οι οποίοι έχουν ήδη υποβάλλει αιτήσεις, να προλάβουν να προσκομίσουν το σύνολο των απαραίτητων δικαιολογητικών, τόσο για την αίτηση, όσο και για την πιστοποίηση, στη συνέχεια της ολοκλήρωσης του έργου της αντικατάστασης των συστημάτων θέρμανσης.
       
      Προϋπόθεση για την επιδότηση είναι οι αιτούντες να έχουν συνάψει σύμβαση σύνδεσης και παροχής φυσικού αερίου αποκλειστικά μέσα στο χρονικό διάστημα από 25/09/2014 έως και 14/08/2015.
       
      Τα δικαιολογητικά που πιστοποιούν ότι ολοκληρώθηκε η αντικατάσταση της εσωτερικής εγκατάστασης και ότι καταβλήθηκε η συμμετοχή του ωφελούμενου, θα υποβάλλονται το αργότερο μέχρι τις 23/10/2015.
       
      Πηγή: http://news.in.gr/economy/article/?aid=1500015992
    9. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Ο δημόσιος φωτισμός μπορεί να είναι λιγότερο έντονος, για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας και χρημάτων, χωρίς αυτό να αυξήσει ούτε τα τροχαία ατυχήματα στους λιγότερο φωτισμένους δρόμους, ούτε τα περιστατικά εγκληματικότητας. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα και οι ερευνητές εισηγούνται στις Αρχές της τοπικής αυτοδιοίκησης να μην διστάσουν να κάνουν τις πόλεις πιο σκοτεινές.
       
      Οι ερευνητές της Σχολής Υγιεινής και Τροπικής Ιατρικής και του University College του Λονδίνου, με επικεφαλής τον δρα Φιλ Έντουαρντς, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό επιδημιολογίας "Journal of Epidemiology and Community Health", ανέλυσαν στοιχεία για μια περίοδο 14 ετών (2000-2013), προερχόμενα από 62 τοπικές κοινότητες στη Βρετανία, οι οποίες είχαν κατά καιρούς δοκιμάσει να χαμηλώσουν τα φώτα στους δημόσιους χώρους και δρόμους.
       
      Οι βρετανικές πόλεις είχαν πειραματισθεί με μια ποικιλία στρατηγικών: μόνιμο σβήσιμο ορισμένων φώτων, μείωση των ωρών που οι λάμπες έμεναν αναμμένες τα βράδια, χαμήλωμα της έντασης του φωτισμού, αντικατάσταση συμβατικών λαμπτήρων με λιγότερο ενεργοβόρες λάμπες LED κ.α.
       
      Τα στοιχεία αυτά εξετάσθηκαν σε σύγκριση με στοιχεία για τυχόν αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων και της εγκληματικότητας (κλοπές, ληστείες, σεξουαλικές και βίαιες επιθέσεις κ.α.) στα ίδια μέρη, όπου έγιναν οι πειραματισμοί. Δεν διαπιστώθηκε όμως καμία αύξηση στα σχετικά περιστατικά.
       
      Όπως είπε ο ΄Έντουαρντς, «σε μια εποχή που η τοπική αυτοδιοίκηση έχει ανάγκη να κάνει περικοπές δαπανών, τα ευρήματά μας δείχνουν ότι, αξιολογώντας προσεκτικά τους κινδύνους, ο δημόσιος φωτισμός μπορεί να μειωθεί, χωρίς να αυξηθούν τα τροχαία και τα εγκλήματα».
       
      Η καθηγήτρια Σέιν Τζόνσον του UCL χαρακτήρισε «ενθαρρυντικά» τα ευρήματα, αλλά επεσήμανε ότι «είναι σημαντικό να τονισθεί πως αυτό δεν σημαίνει ότι θα συμβεί το ίδιο σε κάθε γειτονιά, γι' αυτό οι όποιες αλλαγές στο δημόσιο φωτισμό πρέπει να υλοποιηθούν προσεκτικά».
       
      Είναι αξιοσημείωτο ότι, σύμφωνα με την μελέτη, σε αρκετές περιπτώσεις οι κάτοικοι δεν πρόσεξαν την μείωση του φωτισμού και δεν αισθάνθηκαν πιο ανασφαλείς, ούτε περιόρισαν τις μετακινήσεις τους. Όμως όταν τα φώτα είχαν σβήσει τελείως σε κάποια σημεία, οι ανησυχίες των ανθρώπων ήσαν μεγαλύτερες. Το πλήρες σβήσιμο των φώτων θεωρήθηκε επίσης ως έλλειψη ενός δημόσιου αγαθού.
       
      'Αλλοι επιστήμονες εμφανίσθηκαν πιο επιφυλακτικοί, επισημαίνοντας ότι δεν μπορεί κανείς να είναι πράγματι σίγουρος ότι δεν θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις, αν οι πόλεις γίνουν πιο σκοτεινές τα βράδια.
       
      Πηγή: http://www.skai.gr/news/environment/article/287636/exoikonomisi-energeias-me-hamiloma-tou-dimosiou-fotismou-/#ixzz3hHEZclwf
    10. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Οι ανεμογεννήτριες κάλυψαν το 8% της ηλεκτροπαραγωγής στην Ευρώπη το 2014 σύμφωνα με μελέτη του Κοινού Κέντρου Ερευνών (Joint Research Centre, JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
       
      Όπως αναφέρεται στην έκθεση του JRC για την αιολική ενέργεια “το 2014 ήταν συνολικά μια καλή χρονιά για τον κλάδο της αιολικής ενέργειας” στην Ευρώπη. “Η νέα εγκατεστημένη ισχύς ανήλθε σε επίπεδα ρεκόρ, ενώ οι κατασκευαστές ανεμογεννητριών εμφάνισαν υγιείς οικονομικούς δείκτες”.
       
      Σε αριθμούς, η διασυνδεδεμένη αιολική ισχύς στην Ευρωπαϊκή Ένωση έφτασε τα 129 Γιγαβάτ το 2014 καλύπτοντας το 8% της ζήτησης. Το νούμερο αντιστοιχεί στο άθροισμα της ετήσιας κατανάλωσης ενέργειας σε Βέλγιο, Ολλανδία, Ελλάδα και Ιρλανδία.
       
      Η αιολική ενέργεια αναμένεται να διατηρηθεί σε αναπτυξιακή τροχιά και μέχρι το 2012 να αντιστοιχεί στο 12% της ευρωπαϊκής ηλεκτροπαραγωγής.
       
      Εξυπακούεται ότι η αιολική ενέργεια δεν γνωρίζει τους ίδιους ρυθμούς ανάπτυξης σε όλες της χώρες. Η Δανία κάλυψε το 40% της εγχώριας ζήτησης το 2014 (μάλιστα πριν λίγες ημέρες η παραγωγή αιολικής ενέργειας ανήλθε σε ποσοστό 140% επί της εγχώριας ζήτησης και το πλεόνασμα εξήχθη σε γειτονικές χώρες).
       
      Στην Ιρλανδία, την Πορτογαλία και την Ισπανία το μερίδιο της αιολικής ηλεκτροπαραγωγής κυμάνθηκε από 19% ως 25% επί της τελικής κατανάλωσης.
       
      Δεκαπέντε ακόμα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρήγαγαν ποσοστό τουλάχιστον 4% του ηλεκτρισμού τους από ανεμογεννήτριες.
       
      Το 2014 εγκαταστάθηκαν 13 νέα αιολικά Γιγαβάτ στην Ευρώπη τα 11,8 GW εκ των οποίων συνδέθηκαν με το δίκτυο.
       
      Η σωρευτική εγκατεστημένη αιολική ισχύς ανήλθε σε 129 Γιγαβάτ και η ετήσια παραγωγή έφτασε τις 265 Τεραβατώρες.
       
      —Το παγκόσμιο τοπίο
       
      Παρότι η έκθεση εστίασε στην Ευρώπη αναφέρθηκε και στις παγκόσμιες αναπτυξιακές τάσεις του κλάδου. Η παγκόσμια σωρευτική διασυνδεδεμένη ισχύς ανήλθε σε 370 GW το 2014 χάρη σε 52,8 νέα αιολικά GW. Πρόκειται για νέο ρεκόρ στη νέα ισχύ η οποία ήταν υψηλότερη κατά 48% σε σύγκριση με το 2013 και κατά 17% με το 2012.
       
      Όπως και στα φωτοβολταϊκά, ηγείται η Κίνα με 23,2 νέα Γιγαβάτ και μερίδιο αγοράς 44%. Στην Ευρωπαϊκή Ένωσης εγκαταστάθηκαν μόλις 13,05 Γιγαβάτ, ωστόσο η Ευρώπη διατηρεί την πρωτιά όσον αφορά τη συνολική παραγωγή αιολικής ενέργειας, με έξι χώρες, τη Δανία, την Πορτογαλία, την Ιρλανδία, τηνΙσπανία, τη Ρουμανία και τη Γερμανία, να παράγουν 10 με 40 τοις εκατό του ηλεκτρισμού τους από αιολικά πάρκα.
       
      Ο στόχος για την επίτευξη μεριδίου 20% από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας αποτελεί μέρος της κλιματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2020, η οποία προβλέπει επίσης 20 τοις εκατό μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, καθώς και 20 τοις εκατό βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης εντός ΕΕ.
       
      Τον Οκτώβριο του 2014 οι Ευρωπαίοι ηγέτες συμφώνησαν σε νέους στόχους για το 2030, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 40 τοις εκατό σε σύγκριση με το 1990, καθώς και αύξηση του μεριδίου των ανανεώσιμων πηγών στο 27 τοις εκατό.
       
      Πηγή: http://www.econews.gr/2015/07/28/aioliki-energeia-europi-123696/
    11. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Πυρετός επαφών έχει ξεκινήσει ήδη για το νέο υπουργό παραγωγικής ανασυγκρότησης περιβάλλοντος και ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη, ο οποίος επί του παρόντος περιορίζεται σε συναντήσεις ενημερωτικού χαρακτήρα, με τις διοικήσεις των εποπτευομένων ΔΕΚΟ.
       
      Η αρχή έγινε με τη διοίκηση της ΔΕΗ αλλά και του ΑΔΜΗΕ, καθώς το θέμα της θυγατρικής των δικτύων μεταφοράς είναι ένα από τα "καυτά” της ενεργειακής ατζέντας της συμφωνίας με τους δανειστές. Μάλιστα όπως φάνηκε και από τις δηλώσεις που έκανε κατά την τελετή παράδοσης παραλαβής, ο κ. Σκουρλέτης, πρόθεση της κυβέρνησης είναι να συζητήσει και να συμφωνήσει ισοδύναμα για την προτεινόμενη ιδιωτικοποίηση.
       
      Ταυτόχρονα φλέγον είναι για τη ΔΕΗ το θέμα των ανεξόφλητων οφειλών που έχει άμεσο αντίκτυπο στη ρευστότητα της εταιρείας και κατ’ επέκταση στη ρευστότητα όλης της αλυσίδας της ενεργειακής αγοράς που επηρεάζεται άμεσα ή έμμεσα από τη ΔΕΚΟ με μερίδιο 98% στη λιανική.
       
      Τώρα εκτός του ΑΔΜΗΕ, ο νέος υπουργός ενημερώνεται και για άλλα θέματα που αφορούν όχι μόνο στα της τρόικας και της συμφωνίας αλλά και στην εύρυθμη λειτουργία των αγορών της ενέργειας. Για σήμερα λοιπόν ο κ. Σκουρλέτης έχει προγραμματιστεί να συναντηθεί με τις διοικήσεις των Ελληνικών Πετρελαίων, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και του ΛΑΓΗΕ.
       
      Από την επόμενη εβδομάδα, αναμένεται να ξεκινήσουν και τα ραντεβού με φορείς και συνδέσμους της αγοράς ενέργειας, αφότου ολοκληρωθεί ο ενημερωτικός κύκλος των ΔΕΚΟ. Ωστόσο, τα ραντεβού με φορείς όπως ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Ηλεκτροπαραγωγών (ΕΣΑΗ), που σημειωτέον ουδέποτε κατάφερε να συναντηθεί με τον προκάτοχο του κ. Σκουρλέτη, Π. Λαφαζάνη, ίσως να πάνε λίγο πιο πίσω.
       
      Και αυτό γιατί πιθανότατα την επόμενη εβδομάδα θα αφιχθεί στην Αθήνα το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας επί των ενεργειακών. Το οποίο κλιμάκιο επίσης είχε αποτύχει να συναντηθεί με τον κ. Λαφαζάνη, γεγονός που μάλλον επιδείνωσε δραματικά τη διαπραγματευτική ισχύ της χώρας, η οποία ούτως ή άλλως είναι εκτεθειμένη στον ενεργειακό τομέα απέναντι στην ΕΕ για τη μη εκπλήρωση βασικών κοινοτικών υποχρεώσεων όπως το άνοιγμα της αγοράς λιγνίτη ή η απελευθέρωση της λιανικής στο φυσικό αέριο. Επ’ αυτών των ζητημάτων η συνέχεια επί της οθόνης, με τους εταίρους να διαμηνύουν ότι δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για… καθυστερήσεις.
       
      Πηγή: http://www.capital.gr/epixeiriseis/3047323/dei-admie-ta-prota-energeiaka-test
    12. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Την παροχή δωρεάν τελών σύνδεσης σε όσους συνάψουν σύμβαση σύνδεσης και παροχής με το δίκτυο φυσικού αερίου για κεντρική θέρμανση, βιοτεχνική και επαγγελματική χρήση ανακοίνωσε η Εταιρεία Παροχής Αερίου (Ε.Π.Α.) Θεσσαλονίκης.
       
      Η εταιρεία αποφάσισε να προχωρήσει σε αυτή την παροχή για την περίοδο Ιουλίου - Δεκεμβρίου εξαιτίας των δυσμενών οικονομικών συνθηκών.
       
      Ειδικότερα, η ΕΠΑ Θεσσαλονίκης προσφέρει μηδενικά τέλη σύνδεσης για όλους τους νέους πελάτες που θα υπογράψουν σύμβαση σύνδεσης και παροχής φυσικού αερίου. Το όφελος από την προσφορά των τελών σύνδεσης ανά κατηγορία μετρητή αποτυπώνεται ως εξής:
       
      - Για παροχή με ισχύ από 51.601 έως 86.000 kcal το όφελος από τα τέλη σύνδεσης είναι 1.455,17 ευρώ
       
      - Για παροχή με ισχύ από 86.001 έως 137.600 kcalτο όφελος από τα τέλη σύνδεσης είναι 1.761,36 ευρώ
       
      - Για παροχή με ισχύ από 137.601 έως 215.000 kcalτο όφελος από τα τέλη σύνδεσης είναι 1.761,36 ευρώ
       
      - Για παροχή με ισχύ από 215.001 έως 344.000 kcal το όφελος από τα τέλη σύνδεσης είναι 1.942,67 ευρώ
       
      - Για παροχή με ισχύ από 344.001 έως 559.000 kcal το όφελος από τα τέλη σύνδεσης είναι 2.596,98 ευρώ
       
      Για παροχή με ισχύ από 559.001 έως 834.000 kcalτο όφελος από τα τέλη σύνδεσης ξεκινά από 3.200 ευρώ.
       
      Η προσφορά αφορά τη δωρεάν κατασκευή του σημείου παροχής που αποτελεί αρμοδιότητα της ΕΠΑ Θεσσαλονίκης (τοποθέτηση έως και του μετρητή φυσικού αερίου). Αυτό σημαίνει ότι ο πελάτης δεν επιβαρύνεται με το ποσό των τελών σύνδεσης, αλλά μόνο με το κόστος της εσωτερικής εγκατάστασης φυσικού αερίου.
       
      Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα www.epathessaloniki.gr, στο τηλεφωνικό κέντρο 11150 και στα Γραφεία Εξυπηρέτησης Πελατών.
       
      Πηγή: http://www.tovima.gr/society/article/?aid=724503
    13. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Σε κοινοπραξία, στην οποία μετέχουν εταιρείες και φορείς από την Ελλάδα, την Ιταλία και την Κύπρο, συμμετέχει η ΔΕΠΑ, με σκοπό να μελετηθούν οι προϋποθέσεις, τα στάνταρς, οι νομοθετικές πρωτοβουλίες και οι υποδομές που απαιτούνται ώστε να προωθηθεί το LNG ως καύσιμο στη ναυτιλία. Το έργο μάλιστα είναι υποψήφιο για χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
       
      Στελέχη της ΔΕΠΑ αναφέρονται στην αναγκαιότητα χρήσης του φυσικού αερίου και στην ναυτιλία για οικονομικούς και περιβαλλοντολογικούς λόγους. Όπως λένε «περνάμε σε μια οικονομία που επιβάλλει χαμηλότερα επίπεδα άνθρακα ενώ οι αγορές απελευθερώνονται και οι συνθήκες γίνονται πιο σύνθετες. Τα έργα πρέπει να δικαιολογούνται και να υλοποιούνται με τους όρους της αγοράς, οι οποίοι μεταφράζονται σε ανταγωνιστικότητα στα καύσιμα, αλλαγές στην τεχνολογία . Οι διεθνείς προβλέψεις μιλούν για κάποιες χιλιάδες πλοία που θα χρησιμοποιούν το φυσικό αέριο για την κίνησή τους μέχρι το 2020 (ίσως και λίγο αργότερα) και προς αυτή την κατεύθυνση η ΔΕΠΑ πρωτοπορεί και πάλι αναλαμβάνοντας σημαντικό αναπτυξιακό ρόλο και προετοιμάζοντας την επόμενη γενιά επενδύσεων».
       
      Ως καύσιμο πλοίων το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι φιλικό προς το περιβάλλον, δεν παρουσιάζει την ανάγκη επιπλέον επεξεργασίας και παρουσιάζει χαμηλότερο λειτουργικό κόστος σε σχέση με εναλλακτικές επιλογές (scrubbers, μαζούτ). Σε σύγκριση με το μαζούτ και το diesel, το LNG παρουσιάζει 100% χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του θείου, 15-25% χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και 90% λιγότερες εκπομπές οξειδίου του αζώτου.
       
      Πηγή: http://energypress.gr/news/konsortsioym-elladas-italias-kyproy-gia-tin-proothisi-toy-lng-sti-naytilia
    14. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Οι εταιρείες Prysmian, Nexans και ΑΒΒ έλαβαν το πράσινο φως για την κατασκευή της μακρύτερης υποθαλάσσιας διασύνδεσης ηλεκτρισμού παγκοσμίως που θα συνδέσει τη Νορβηγία με τη Βρετανία.
       
      Συγκεκριμένα το υποθαλάσσιο καλώδιο θα έχει ισχύ 1.400 μεγαβάτ και μήκος 730 χλμ. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε 1,65-2,2 δις. δολάρια.
       
      Στόχος του έργου είναι να τονωθεί η ενεργειακή ασφάλεια στις χώρες της περιοχής, μέσω της μεταφοράς ανανέωσιμης ενέργειας από τα υδροηλεκτρικά της Σκανδιναβίας.
       
      Πηγή: http://www.buildnet.gr/default.asp?pid=235&catid=213&artid=16089
    15. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Βάσει της στρατηγικής για την Ενεργειακή Ένωση που υιοθέτησε η Κομισιόν τον Φεβρουάριο, παρουσιάστηκε σήμερα μια νέα μέθοδος ενεργειακής σήμανσης για τις συσκευές.
       
      Προκειμένου να είναι τα πράγματα πιο ξεκάθαρα για τους καταναλωτές, υιοθετείται ενιαία κλίμακα που θα δώσει τέλος στις δύο διαφορετικές (όπως για παράδειγμα οι κλίμακες που υπάχουν σήμερα από το Α ως το G και από το Α+++ ως το D).
       
      Στο εξής οι κατηγορίες θα είναι από το Α ως το G, ενώ ταυτόχρονα όλα τα σχετικά προϊόντα θα κατατάσσονται σε μια ευρωπαϊκή βάση δεδομένων για μεγαλύτερη ευκολία και διαφάνεια.
       
      Ως εκ τούτου, στη συνέχεια τα νέα προϊόντα που κυκλοφορούν θα έχουν τη νέα σήμανση, ενώ τα παλαιότερα με την παλιά θα απομακρυνθούν από τους εμπόρους. Παράλληλα, οι παραγωγοί θα καταχωρήσουν τα προϊόντα τους και οι καταναλωτές θα ενημερωθούν από τις κυβερνήσεις για τις τελευταίες εξελίξεις.
       
      Τέλος, να σημειωθεί ότι βάσει των εκτιμήσεων της Κομισιόν, το παραπάνω μέτρο θα εξοικονομήσει περί τα 15 ευρώ ανά Ευρωπαίο ετησίως.
       
      Πηγή: http://energypress.gr/news/komision-mia-klimaka-energeiakis-simansis-sto-exis-gia-ta-proionta
    16. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Το σύνολο της αιολικής ισχύος που κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015 ήταν σε εμπορική ή δοκιμαστική λειτουργία προσέγγισε τα 2081,5 MW, ήτοι κατάγραψε αύξηση σε ποσοστό 5,2% σε σχέση με το τέλος του 2014.
       
      Τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της στατιστικής της αιολικής ενέργειας για το πρώτο εξάμηνο του 2015 που ανακοινώθηκαν από την Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ) καταδεικνύουν ότι η συνολική καθαρή αιολικής ισχύς που είναι συνδεδεμένη στο δίκτυο ξεπέρασε τα 2.000MW.
       
      Συνολικά κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015 συνδέθηκαν στο δίκτυο 103 MW νέας αιολικής ισχύος και απεγκαταστάθηκαν 440 kW.Η εξαμηνιαία αυτή επίδοση είναι πολύ κοντά στη συνολική ισχύ που είχε εγκατασταθεί σε ετήσια βάση καθ’ όλο το 2014 (113MW), αλλά και το 2013 και το 2012.
       
      Πέραν αυτών βρίσκονται υπό κατασκευή ή έχουν ήδη συμβολαιοποιηθεί νέα αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 198 MW. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015 οι νέες επενδύσεις αιολικών πάρκων στην Ελλάδα διατήρησαν τη δυναμική που είχαν αποκτήσει κατά το κλείσιμο του 2014.
       
      Σε επίπεδο Περιφερειών η Στερεά Ελλάδα παραμένει στην κορυφή των αιολικών εγκαταστάσεων καθώς φιλοξενεί 625,8 MW (30,1% του συνόλου) και ακολουθούν η Πελοπόννησος με 411,8 ΜW (19,8%) και η Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, όπου περιστρέφονται ανεμογεννήτριες ισχύος 298,7 MW (14,3%).
       
      Η εγκατεστημένη ισχύς μονάδων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ), στο διασυνδεδεμένο σύστημα, στην Ελλάδα, έφθασε τον Απρίλιο του 2015 στο 25,50%, ξεπερνώντας τον εθνικό δεσμευτικό στόχο για το 2020 που είναι στο 18% (στοιχεία ΛΑΓΗΕ).
       
      Πηγή: http://www.econews.gr/2015/07/15/aiolika-ellada-123450/
    17. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Τρεις προσφορές κατατέθηκαν την Τρίτη για την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και το νότιο Κρητικό πέλαγος, στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού, γεγονός, που, σύμφωνα με το ΥΠΑΠΕΝ, "στις σημερινές δύσκολες συνθήκες στην πετρελαϊκή αγορά, μπορεί να εκτιμηθεί ως ένα θετικό βήμα στην προσπάθεια της χώρας για την αξιοποίηση του υποθαλάσσιου πλούτου της".
       
      Τα ονόματα των εταιρειών, όπως και οι περιοχές ("οικόπεδα") για τις οποίες ενδιαφέρονται, θα ανακοινωθούν, μετά την αποσφράγιση των προσφορών. Τα Ελληνικά Πετρέλαια έχουν ανακοινώσει επίσημα ότι θα συμμετείχαν στο διαγωνισμό, ενώ οι πληροφορίες κάνουν λόγο για άλλες δύο εταιρείες, ιταλικών και γαλλικών συμφερόντων.
       
      Όπως ανακοίνωσε σήμερα το ΥΠΑΠΕΝ:
       
      - Οι αιτήσεις θα κριθούν, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2289/1995 και του Ελληνικού Δικαίου και υπό το πρίσμα της συνεχούς, εμπεριστατωμένης και αποτελεσματικής έρευνας για τον εντοπισμό Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου στην Ελληνική Επικράτεια και την εκμετάλλευση αυτών των πόρων, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τα θέματα ασφάλειας, υγείας και προστασίας του περιβάλλοντος.
       
      - Οι αιτούντες που πληρούν τα τεχνικά και οικονομικά κριτήρια, θα κληθούν σε διαπραγμάτευση στη βάση των προσφερόμενων ανταγωνιστικών στοιχείων και θα ακολουθήσει η σύναψη σύμβασης παραχώρησης για κάθε περιοχή, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στον προκηρυχθέντα διεθνή διαγωνισμό.
       
      - Βασική κατεύθυνση αποτελεί η ενίσχυση της αξιοποίησης του τομέα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων με σύνεση, διαφάνεια και διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος και με στόχο τη μεγιστοποίηση του αναπτυξιακού και κοινωνικού οφέλους.
       
      Πηγή: http://www.topontiki.gr/article/136664/katatethikan-treis-prosfores-gia-ereyna-kai-ekmetalleysi-ydrogonanthrakon-sto-ionio#.VaU0G_YW9MI.facebook
    18. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Δυτική πηγή με γνώση των διαπραγματεύσεων επιβεβαίωσε σήμερα πως το Ιράν και οι έξι μεγάλες δυνάμεις κατέληξαν σε συμφωνία για την ελάφρυνση των διεθνών κυρώσεων κατά της Τεχεράνης με αντάλλαγμα την επιβολή περιορισμών στο ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα.
       
      Το Ιράν αποδέχθηκε ένα λεγόμενο σχέδιο “ξαφνικής αποκατάστασης” με το οποίο μέσα σε 65 ημέρες θα αποκαθίστανται οι κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης της συμφωνίας, όπως δήλωσαν διπλωμάτες στο Ρόιτερς.
       
      “Ολη αυτή η σκληρή δουλειά απέδωσε και φθάσαμε σε συμφωνία. Ο θεός ας ευλογεί τον λαό μας”, δήλωσε στο Ρόιτερς ιρανός διπλωμάτης που δεν κατονομάζεται. Ακόμη ένας ιρανός αξιωματούχος επιβεβαίωσε την επίτευξη συμφωνίας.
       
      Οι διπλωμάτες είπαν πως το εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ θα συνεχίσει να ισχύει για πέντε χρόνια και το εμπάργκο του ΟΗΕ για τους πυραύλους θα εξακολουθήσει να ισχύει για οκτώ χρόνια.
       
      Η συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα είχε ως αποτέλεσμα τις απώλειες άνω του 1 δολαρίου στις τιμές πετρελαίου στο χρηματιστήριο της Σιγκαπούρης.
       
      «Οι κυρώσεις παρέλυσαν την πετρελαϊκή παραγωγή του Ιράν, μειώνοντας κατά το ήμισυ τις εξαγωγές πετρελαίου και περιορίζοντας σοβαρά τα νέα αναπτυξιακά έργα», είπε ο Σαρός Ζαϊβάλα, δικηγόρος από το Λονδίνο, προσθέτοντας ότι η προοπτική άρσης τους δημιουργεί μεγάλο ενθουσιασμό καθώς το εξωτερικό εμπόριο και οι επενδύσεις θα επιτρέψουν στο Ιράν να πετύχει σημαντικές αποδόσεις και να μειώσει το κόστος παραγωγής.
       
      *φωτογραφία [iAEA/Flickr]
       
      Πηγή: http://www.euractiv.gr/i-eyropi-kai-o-kosmos/iran-istoriki-simfonia-gia-iraniko-piriniko-programma/?utm_source=wysija&utm_medium=email&utm_campaign=1407NewsletterL
    19. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Τη χρηματοδότηση των μελετών για τον αγωγό East Med με το ποσό των 2 εκατ. ευρώ αποφάσισε, σύμφωνα με πληροφορίες, η αρμόδια Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
       
      Ο αγωγός EASTMED PIPELINE αποτελείται από ένα σύστημα υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών και στοχεύει στην απ’ ευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου μέσω της Ελλάδας.
       
      Ο αγωγός έχει σχεδιαστεί να μεταφέρει μέχρι και 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από τα πρόσφατα ανακαλυφθέντα κοιτάσματα στην περιοχή της Λεκάνης της Λεβαντίνης (Κύπρος και Ισραήλ) καθώς και τα εν δυνάμει κοιτάσματα στην Ελλάδα τόσο προς το Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου όσο και προς το αντίστοιχο Ιταλικό μέσω του αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ.
       
      Ο EASTMED θα εκτείνεται σε μήκος περίπου 1700 χιλιομέτρων, από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο μέχρι το σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό ΠΟΣΕΙΔΩΝ. Το έργο αποτελείται από τα επιμέρους τμήματα:
       
      -150χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο
      -650χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη;
      -400χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο;
      -500χλμ περίπου χερσαίου αγωγού από την Ηπειρωτική Ελλάδα μέχρι το σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό ΠΟΣΕΙΔΟΝ στην Θεσπρωτία
       
      Ο αγωγός EASTMED έχει συμπεριληφθεί στην πρώτη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (ΕΚΕ / Projects of Common Interest–PCI) και είναι υποψήφιο έργο για να συμπεριληφθεί και στην επόμενη λίστα έργων ΕΚΕ (ΡCΙ) με δεδομένο ότι:
       
      -Αυξάνει την ασφάλεια και διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου της Ευρώπης, καθώς και τον ανταγωνισμό σύμφωνα με τους στόχους που η Ε.Ε. έχει θέσει για την εσωτερική ενεργειακή αγορά.
      -Αξιοποιεί την εγγύτητα των κοιτασμάτων της Λεκάνης της Λεβαντίνης με την Ηπειρωτική Ευρώπη, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα την διαφοροποίηση πηγών τροφοδοσίας, οδεύσεων και εταίρων, αφού δύναται να προμηθεύσει την Ευρωπαϊκή αγορά αερίου με 8-15 δις. Κυβ. μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από νέες πηγές, το οποίο είναι συνολικά ή μερικώς παραγόμενο εντός της Ε.Ε.
      -Ενδυναμώνει την ασφάλεια προμήθειας με μία νέα διασύνδεση απευθείας με τα κοιτάσματα παραγωγής.
      -Συνδέει τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης με τις Ευρωπαϊκές αγορές
      -Διασυνδέει την Κύπρο με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου
      -Υποστηρίζει την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας και της Κύπρου, με τις δύο χώρες να επωφελούνται από τα έσοδα των δραστηριοτήτων παραγωγής
       
      Σε συνδυασμό με άλλες πρωτοβουλίες, προωθεί την δημιουργία εικονικών κόμβων συναλλαγών αερίου στην Ελλάδα και την Ιταλία, υποστηρίζοντας τις συναλλαγές αερίου στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.
       
      Μπορεί τέλος να παρέχει φυσικό αέριο στις περιοχές της Ελλάδας που δεν έχουν ακόμη πρόσβαση στο Εθνικό Δίκτυο, όπως η Κρήτη, η Πελοπόννησος και η Δυτική Ελλάδα.
       
      Πηγή: http://energypress.gr/news/hrimatodotisi-meleton-gia-ton-agogo-aerioy-east-med
    20. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Να ιδιωτικοποιηθεί ο ΑΔΜΗΕ ή ως έσχατη λύση να φύγει από τον έλεγχο της ΔΕΗ αλλά να παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο, είναι τα δύο εναλλακτικά σενάρια που περιλαμβάνει η ελληνική πρόταση προς τους πιστωτές σχετικά με τον διαχειριστή των δικτύων ηλεκτρισμού.
       
      Διαβάζοντας τα προαπαιτούμενα μέτρα (prior actions) της ελληνικής πρότασης στο κεφάλαιο Ενέργεια, η «τρίπλα» της κυβέρνησης προκειμένου να μην περάσει η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ είναι και η μοναδική διαφοροποίηση ως προς την πρόταση Γιούνκερ.
       
      Χωρίς να είναι γνωστό αν αυτό θα γίνει αποδεκτό από τους δανειστές, η πρόταση αναφέρει πως η κυβέρνηση καλείται να κάνει «αμετάκλητα βήματα για την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ (με την ανακοίνωση συγκεκριμένης ημερομηνίας υποβολής προσφορών) ή εναλλακτικά να προετοιμάσει ως τον Οκτώβριο του 2015 ένα εναλλακτικό σχήμα με ισοδύναμα αποτελέσματα από πλευράς ανταγωνισμού σε ευθυγράμμιση με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές και με σκοπό τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της εταιρείας από τη ΔΕΗ, εξασφαλίζοντας την ανεξαρτησία του».
       
      Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Σημαίνει να υιοθετηθεί για τον ΑΔΜΗΕ το μοντέλο του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού που με άλλη μορφή ίσχυε πριν από το νόμο 4001/2011. Αν και δεν περιγράφεται με τόση λεπτομέρεια, εντούτοις πρόκειται για το μοντέλο που προβλέπει ότι ο ΑΔΜΗΕ θα πάψει να είναι 100% θυγατρική της ΔΕΗ και θα δημιουργηθεί στη θέση του μια νέα εταιρεία, η οποία θα ελέγχεται από το Δημόσιο. Με την κυβερνητική πρόταση, δεν προκύπτει ιδιωτικοποίηση, αφού ο έλεγχος παραμένει στο Δημόσιο, ο ΑΔΜΗΕ φεύγει ωστόσο από τον έλεγχο της ΔΕΗ, ώστε να διασφαλιστεί η επί ίσοις όροις πρόσβαση όλων των συμμετεχόντων στο δίκτυο και κατ΄ επέκταση στην αγορά ηλεκτρισμού. Υπό όρους και εφόσον εφαρμοστεί το μοντέλο του παλιού ΔΕΣΜΗΕ, θα μπορούσαν να εισέλθουν στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας και ιδιώτες με μικρότερα μερίδια ή ακόμη και να διατηρήσει κάποιες μετοχές η ΔΕΗ. Θυμίζουμε ότι ο ΔΕΣΜΗΕ ανήκε σε ποσοστό 51% στο Δημόσιο και 49% στη ΔΕΗ με πρόβλεψη για είσοδο και ιδιωτών.
       
      Στη θεωρία όλα τα παραπάνω είναι συμβατά με το ευρωπαϊκό δίκαιο, το ερώτημα ωστόσο είναι αν θα τα δεχθούν οι θεσμοί, αφού για να διασφαλισθεί η λειτουργία του ανταγωνισμού θα πρέπει το μοντέλο να εφαρμοστεί σωστά και στην πράξη.
       
      Από εκεί και πέρα η ελληνική πρόταση για τα ενεργειακά περιλαμβάνει ό,τι ακριβώς περιελάμβανε και η πρόταση Γιούνκερ. Συγκεκριμένα η ελληνική πλευρά δεσμεύεται να:
       
      • Ενημερώσει την Κομισιόν για την έναρξη των δημοπρασιών ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ με βάση το γαλλικό μοντέλο τύπου ΝΟΜΕ.
       
      • Καταργήσει την έκπτωση 20% στο ρεύμα που παρέχει η ΔΕΗ στη βιομηχανία και να την αντικαταστήσει με τιμολόγια που να αντανακλούν το κόστος της επιχείρησης.
       
      • Καθιερώσει κοστοβαρή τιμολόγια της ΔΕΗ για κάθε κατηγορία καταναλωτή. Αυτό σημαίνει διαμόρφωση των τιμολογίων του ρεύματος με βάση το κόστος, αναφορά που αφήνει παράθυρο για αυξήσεις στο ρεύμα στους αγρότες. Είναι η κατηγορία που συνεχίζει να απολαμβάνει χαμηλά τιμολόγια, δηλαδή κάτω του κόστους, τα οποία επιδοτούνται από υψηλότερες τιμές σε άλλες κατηγορίες καταναλωτών.
       
      • Αναθεωρήσει τη φορολογία στην ενέργεια.
       
      • Εφαρμόσει τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά φυσικού αερίου και να υιοθετήσει σχετικό οδικό χάρτη.
       
      • Αναμορφώσει το σύστημα πληρωμής ισχύος (ΑΔΙ) που βρίσκεται σε εκκρεμότητα ώστε να αποφευχθεί ότι μερικές μονάδες ηλεκτρισμού λειτουργούν κάτω από το μεταβλητό τους κόστος.
       
      • Ενσωματώσει τον οδικό χάρτη προς την κατεύθυνση της ενεργειακής ένωσης, δηλαδή το Target Model.
       
      • Ετοιμάσει ένα νέο πλαίσιο για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).
       
      • Ενδυναμώσει την ανεξαρτησία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
       
      Δεν υπέγραψε το σχέδιο νόμου ο Λαφαζάνης
       
      Δείγμα πάντως των διαφωνιών που υπάρχουν εντός της κυβέρνησης είναι ότι το σχέδιο νόμου με την ελληνική πρόταση που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της Βουλής δεν φέρει την υπογραφή του Π. Λαφαζάνη -ο άλλος υπουργός που δεν το υπέγραψε είναι ο Π. Καμμένος- γεγονός που τροφοδότησε σενάρια για πολιτικές εξελίξεις.
       
      Δεν είναι τυχαίο πως μετά την ανακοίνωση της έγκρισης της ελληνικής πρότασης από το κυβερνητικό συμβούλιο, το iskra που αντιπροσωπεύει τις θέσεις της Αριστερής Πλατφόρμας έσπευσε να αναρτήσει άρθρο που αναφέρει πως η πρόταση «εγκρίθηκε με πλειοψηφία».
       
      Βέβαια ο Λαφαζάνης είχε ήδη δώσει δείγμα των προθέσεών του από νωρίς το πρωί της Πέμπτης. «Η Ελλάδα δεν βρίσκεται σε ομηρία από κανένα, δεν βρίσκεται με το πιστόλι στον κρόταφο και είναι «εκτός τόπου και χρόνου» όσοι θεωρούν ότι η χώρα και ο ελληνικός λαός έχουν ως μοναδική επιλογή να συνυπογράψουν τη θανατική τους καταδίκη», είχε σημειώσει σε ομιλία του στο ενεργειακό συνέδριο για τη “διείσδυση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα». Είχε υποστηρίξει ότι «ξέρουμε ότι εδώ που φτάσαμε όλες οι επιλογές είναι δύσβατες, η πιο ταπεινωτική και ανυπόφορη, όμως είναι μια συμφωνία παράδοσης, λεηλασίας και υποταγής της χώρας μας και του λαού μας».
       
      Πηγή: http://energypress.gr/news/mnimonio-gia-tin-energeia-na-poylithei-o-admie-i-na-perasei-ypo-kratiko-elegho-synoliki
    21. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Το στοίχημα της παραγωγής ενός ηλιακού και ενεργειακά αυτόνομου αυτοκίνητου του μέλλοντος έχουν βαλθεί να κερδίσουν, από το 2013, συνολικά 18 φορείς -Πανεπιστήμια, ερευνητικά ινστιτούτα και εταιρείες- της κοινοπραξίας του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος “Smartonics”, με συντονιστή το Εργαστήριο Νανοτεχνολογίας LTFN του ΑΠΘ.
       
      Στο πλαίσιο του πολυσυνεδρίου “Nanotexnology 2015″, που διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή η εξαμηνιαία συνάντηση των εταίρων του προγράμματος και εξετάστηκε η πρόοδος του ερευνητικού έργου.
       
      “Αναπτύσσουμε τα υλικά και τις διαδικασίες, για να φτιάξουμε φωτοβολταϊκά, που θα αναπτύσσουμε πάνω σε πλαστικά υποστρώματα και θα είναι πάρα πολύ λεπτά και εύκαμπτα. Προχωράμε πολύ καλά, είμαστε περίπου μετά τα μισά του έργου”, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο επικεφαλής του εργαστηρίου LTFN του ΑΠΘ, Αργύρης Λασκαράκης, διευκρινίζοντας, ότι άμεσα πρόκειται να λειτουργήσει και δεύτερη πιλοτική γραμμή παραγωγής και εκτύπωσης οργανικών ηλεκτρονικών.
       
      Όμως, πόσο απέχει το αυτοκίνητο του μέλλοντος από το σήμερα και ποιες είναι οι πρώτες καινοτομίες, που θα είναι διαθέσιμες στις αυτοκινητοβιομηχανίες;
       
      “Αν το πρόγραμμα Smartonics μας δώσει θετικό αποτέλεσμα, θα μπορούσε να είναι το πρώτο βήμα για την εισαγωγή των OPV στην αυτοκινητοβιομηχανία”, λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Λούκα Μπελφόρτε, ερευνητής του Κέντρου Ερευνών της FIAT, Centro Ricerche Fiat (CRF). Το Κέντρο CRF, αποτελεί έναν από τους εταίρους του ερευνητικού προγράμματος, καθώς το τελικό παραδοτέο του έργου, αφορά στην ενσωμάτωση εύκαμπτων οργανικών φωτοβολταϊκών στην οροφή ενός αυτοκινήτου της Fiat.
       
      “Το ζητούμενο είναι να αποδείξουμε ότι τα OPV, μπορούν να αντεπεξέλθουν σε όλες τις καταστάσεις και ακραίες καιρικές συνθήκες – υψηλές θερμοκρασίες, υγρασία, βροχή κ.λπ. Μία ακόμη μεγάλη πρόκληση είναι να μπορέσουμε να διατηρήσουμε το κόστος χαμηλά, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής των φωτοβολταϊκών π.χ. κάθε 2-3 χρόνια”, εξηγεί ο κ. Μπελφόρτε.
       
      Σχετικά με τους στόχους του προγράμματος Smartonics, επισημαίνει ότι είναι πολύ ενδιαφέρον γιατί ενώνει όλες τις τεχνογνωσίες και τις δυνατότητες διαφορετικών φορέων. “Νομίζω ότι τα OPV δύνανται να εξασφαλίσουν πολλαπλά οφέλη στα αυτοκίνητα, αλλά υπάρχουν και μειονεκτήματα και ο στόχος του Smartonics είναι να αντιμετωπίσει τις όποιες δυσλειτουργίες και να φέρει τα OPV στην πραγματική παραγωγή”, προσθέτει, αναφέροντας στα πλεονεκτήματα των OPV ότι είναι εύκαμπτα, ημιδιαφανή, επιτρέπουν το φως να μπαίνει από την οροφή του αυτοκινήτου, μπορούν να καλύψουν μεγάλες επιφάνειες και να εφαρμοστούν εύκολα στο αυτοκίνητο.
       
      —Δροσιά … από τον ήλιο, made in ΑΠΘ
       
      Σε πρώτη φάση τα εύκαμπτα οργανικά φωτοβολταϊκά θα μπορούν να τροφοδοτούν με ρεύμα τα φώτα, το καντράν ή το κλιματιστικό των αυτοκινήτων, ενώ για την τροφοδότηση του κινητήρα σίγουρα θα απαιτηθεί να αυξηθεί σημαντικά η απόδοση των φωτοβολταϊκών. “Τον επόμενο 1,5 χρόνο δουλεύουμε παράλληλα, ώστε να πιάσουμε τους στόχους του έργου και η απόδοση ισχύος να ενσωματωθεί στο αυτοκίνητο για το καντράν, τα φώτα, τον κλιματισμό κ.λπ”, αναφέρει ο κ. Λασκαράκης.
       
      Θα μπορούσαν, ωστόσο, τα εύκαμπτα οργανικά φωτοβολταϊκά να αποτελέσουν μελλοντικά μία αξιόπιστη απάντηση στο ενεργειακό πρόβλημα; “Στοχεύουμε να φτιάξουμε φωτοβολταϊκά σε συνδυασμό με χαμηλό κόστος. Το κόστος των 30-50 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο που αντιστοιχεί στα OPV, είναι κατά πολύ χαμηλότερο, έναντι εκείνου των παραδοσιακών φωτοβολταϊκών”, εξηγεί ο επικεφαλής του εργαστηρίου του ΑΠΘ.
       
      “Σημαντική καινοτομία είναι ότι στην πραγματικότητα τυπώνουμε, δεν κατασκευάζουμε με τις διαδικασίες της μικροηλεκτρονικής, που απαιτούν μεγάλες επενδύσεις και εργοστάσια, αλλά με πιο απλές τεχνικές μπορούμε να φτιάξουμε τα φωτοβολταϊκά με αρκετά χαμηλότερο κόστος. Επίσης, σε σχέση με τα συμβατικά φωτοβολταϊκά, τα εύκαμπτα είναι ελαφριά, μπορούν να εφαρμοστούν εύκολα και έτσι αποτελούν μία πολύ καλή λύση στο θέμα της ενεργειακής αυτονομίας, σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας”, αναφέρει ο κ. Λασκαράκης.
       
      Τα πλεονεκτήματα αυτά, άλλωστε, έχουν προκαλέσει ζωηρό ενδιαφέρον και από κλάδους, όπως της κλωστοϋφαντουργίας (“έξυπνα” υφάσματα) και του τομέα των κατασκευών (“έξυπνα” κτίρια, τέντες, κουφώματα κ.λπ) “Μπορείς να τα ενσωματώσεις σε βιβλία, κινητά, σε tablets, σε κάθε επίπεδη ή κυρτή επιφάνεια”, λέει ο κ.Λασκαράκης.
       
      Όσον αφορά την πορεία της έρευνας, ο κ.Λασκαράκης σημειώνει ότι “εκπλήξεις πάντα υπάρχουν και προβλήματα, καθώς κάνουμε έρευνα και προσπαθούμε με συνεχή συντονισμό και επικοινωνία με όλους τους φορείς να καταφέρουμε να έχουμε εναλλακτικές λύσεις, που θα μας βοηθήσουν να πετύχουμε τους στόχους μας”.
       
      “Είναι η πρόκληση να καταφέρουμε να βάλουμε όλα αυτά να δουλέψουν αποδοτικά και να δείξουμε και στην περιοχή μας και στον κόσμο να καταλάβει πόσο σημαντικά είναι όσα κάνουμε, με τι ασχολούμαστε. Η νανοτεχνολογία δεν είναι επιστημονική φαντασία, λένε πολλοί, ότι αυτά τα κάνουν μόνο στην Ιαπωνία ή στις ΗΠΑ, ούτε στα όνειρά μας εμείς… Δεν είναι όνειρο, είναι πράγματα με τα οποία ασχολούμαστε εδώ και πολλά χρόνια”, τονίζει.
       
      Πηγή: http://www.econews.gr/2015/07/09/ilektrika-autokinita-fotovoltaika-123376/
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.