Jump to content
  • Novatron
  • Engineer

    Το τέλος της εποχής των αμιγώς δημόσιων έργων φέρνει νέο τοπίο στον τεχνικό κλάδο

    Sign in to follow this  

    Αλλάζει άρδην το τοπίο στον τεχνικό κλάδο της χώρας. Οι ευκαιρίες που ανοίγονται στην μεταμνημονιακή εποχή είναι σημαντικές όμως θα πρέπει να έχουμε την διορατικότητα να τις αξιοποιήσουμε. Σε πρώτη φάση πρέπει να κάνουμε μερικές παραδοχές. Η εποχή των πολλών μεγάλων, πολύ μεγάλων έργων σε ποσότητα τελείωσε. Αυτό που άφησε πίσω της είναι μία μεγάλη κληρονομιά για την ίδια τη χώρα σε επίπεδο υποδομών και μεγάλo know-how στις εταιρείες που ενεπλάκησαν σε αυτά τα μεγάλα έργα.

    Τώρα, εισερχόμενοι σε μία νέα εποχή πρέπει επίσης να παραδεχτούμε ότι έργα δεν είναι μόνο δρόμοι. Η αλήθεια είναι ότι μεγαλώνοντας γενιές με "φετίχ" το αυτοκίνητο είχαν ως κεντρικό μοχλό την ανάπτυξη μέσω των οδικών αξόνων. Αυτό το "φετίχ" εν πολλοίς έχει κορεστεί και ως είδος έργου αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ξεμένουμε από έργα.

    Η τρίτη παραδοχή είναι η χρηματοδότηση. Όσο και αν θέλουμε να βλέπουμε το ΕΣΠΑ ως μεσσία και λύση στα προβλήματα χρηματοδότησης, η αλήθεια είναι πως αυτά τα χρήματα και μειώνονται σταδιακά και αλλάζουν κατεύθυνση. Έτσι παραδοσιακά έργα χρειάζονται πλέον το λεγόμενο "blending" δηλαδή μείξη χρηματοδοτήσεων για μπορέσουν να υλοποιηθούν.

    Τώρα, το 2019 είναι η χρονιά που ο τεχνικός-κατασκευαστικός κλάδος της χώρας κάνει στροφή. Τέλος στα έργα της προηγούμενης δεκαετίας και έναρξη των έργων που σχεδιάστηκαν και διαφημίστηκαν ως νέα γενιά έργων στα χρόνια της κρίσης. Τι μας μαθαίνει αυτή η χρονιά; ότι υπάρχει συνέχεια στην παραγωγή έργων αλλά με εμφανή τα διαφορετικά χαρακτηριστικά.

    Ο εναγκαλισμός των τεχνικών ομίλων με το Δημόσιο όσο πάει θα λιγοστεύει και όσο πιο γρήγορα το συνειδητοποιήσουμε τόσο πιο εύκολο θα είναι για να περάσουμε στην νέα αυτή εποχή. Θα πει κανείς μα γιατί; δεν υπάρχουν δημόσια έργα;

    Φυσικά και υπάρχουν και θα υπάρχουν και με μεγάλα και με μικρά έργα. Το θέμα είναι ότι πλέον δεν έχουμε ΜΟΝΟ δημόσια έργα. Το μεγαλύτερο συμβόλαιο του 2018, δεν αφορούσε ένα αμιγως δημόσιο έργο, αλλά έργο παραχώρησης. Ήταν η ενεργοποίηση του νότιου τμήματος του Ε65, από την ΤΕΡΝΑ. Το 2019 ξεκινά με την ελπίδα να ξεκινήσει το έργο του Ελληνικού, επένδυση 100% ιδιωτική πάνω στην οποία ο μισός τεχνικός κλάδος της χώρας έχει εναποθέσει τις ελπίδες του.

    Επίσης ξεκίνησαν μεγάλες επενδύσεις τόσο στα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης, τα ιδιωτικά κεφάλαια (με συνδρομή του Δημόσιου), περιμένουμε υπογραφές για το Νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι, έχυμε διπλό διαγωνισμό παραχώρησης και ΣΔΙΤ για τον ΒΟΑΚ αλλά και δεκάδες επενδύσεις σε κτιριακά projects με κυριότερα τα ξενοδοχειακά. Αυτό λοιπόν μας οδηγεί στην επόμενη μέρα του τεχνικού-κατασκευαστικού κλάδου.

    Εννοείται πως τα "κλασικά" δημόσια έργα υφίστανται και θα υφίστανται. Μην ξεχνάμε το mega έργο για τη Γραμμή 4 του Μετρό, το Πάτρα-Πύργος,σιδηροδρομικά έργα κ.α. Όμως και εδώ χρόνο με το χρόνο όλο και περισσότερο πληθαίνουν οι απόψεις για να μετατραπούν τέτοια έργα, όπως Μετρό ή Σιδηροδρομικά σε έργα παραχώρησης ή ΣΔΙΤ. Το βλέπουμε ήδη αυτό στο σχεδιαζόμενο διακρατικό έργο Ελλάδας-Βουλγαρίας Sea2Sea που προβλέπει το σιδηροδρομικό εκσυγχρονισμό του τμήματος Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς-Ρούσε. Το έργο θα έχει και κοινοτικά και ιδιωτικά κεφάλαια.

    Θα δούμε λοιπόν για πρώτη φορά και στο σιδηρόδρομο ιδιωτικά κεφάλαια για έργα μεγάλης κλίμακας. Νομίζω ότι είναι θέμα χρόνου να το δούμε και σε έργα Μετρό. Το Υπουργείο Υποδομών αναζητά για τη Γραμμή 4 και τις επεκτάσεις της Γραμμής 2 περίπου 3 δις και επιπλέον 1,3δισ.ευρώ για τις επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης.

    Αυτά τα χρήματα για να βρεθούν από επόμενα ΕΣΠΑ θα πρέπει να περάσουν 20 χρόνια (αν μέχρι τότε υπάρχουν ΕΣΠΑ φυσικά). Η πιο πρόσφορη και υποσχόμενη λύση για να γίνουν σε άξονα 10ετίας είναι να εμπλακούν ιδιωτικά κεφάλαια. Βλέπουμε δηλαδή μία μεγάλη τάση που και στην Ευρώπη είναι σε εξέλιξη (πολύ μεγαλύτερη από ότι στην Ελλάδα του σήμερα) για ενεργή συμμετοχή των ιδιωτών σε στρατηγικά έργα υποδομής. 

    Αναφορικά με τα ΣΔΙΤ βλέπουμε ότι γίνονται επενδύσεις σε νέους τομείς όπως αυτοκινητόδρομοι, φράγματα, μαρίνες και σε άλλους δοκιμασμένους όπως εργοστάσια απορριμμάτων, σχολεία κ.α.

    Το Σχέδιο Γιούνκερ άλλωστε είναι ένα περίτρανο παράδειγμα αυτής της λογικής. Το περίφημο blending, ήρθε για να μείνει και όσο πιο γρήγορα το αντιληφθούμε και το εφαρμόσουμε τόσο πιο γρήγορα θα αξιοποιήσουμε το σημαντικό δυναμικό της χώρας και τις μεγάλες δυνατότητες που έχει σε σχεδιαστικό και εκτελεστικό δυναμικό.  Τα δημόσια έργα πολύ απλά δεν είναι πλέον και τόσο δημόσια και η αλλαγή αυτή φέρνει, προκλήσεις, προσκλήσεις και μεγάλες ανακατατάξεις. Είστε έτοιμοι;

    Sign in to follow this  


    User Feedback


    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Μεγάλο και σημαντικό ενδιαφέρον προσέλκυσε η προκήρυξη για συμμετοχή στον ανταγωνιστικό διάλογο της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, για το έργο Ultra Fast Broadband (UFBB). Πρόκειται για το κομβικό έργο κατασκευής και λειτουργίας δικτύου οπτικών ινών, το οποίο θα υλοποιηθεί μέσω σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
      Το UFBB αποτελεί το μεγαλύτερο έργο ΣΔΙΤ σήμερα στην Ελλάδα σήμερα και είναι ένα από τα μεγαλύτερα του είδους του στην Ευρώπη. Έχει προϋπολογισμό 700 εκατ. ευρώ, με τα 300 εκατ. ευρώ να προέρχονται από δημόσια χρηματοδότηση.
      Το UFBB αφορά 2,4 εκατ. πολίτες και επιχειρήσεις, δημιουργεί περισσότερες από 810.000 συνδέσεις ταχύτητας τουλάχιστον 100 Μbps και περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό της Ευρωπαϊκή Επιτροπής για τη δημιουργία της «Κοινωνίας του Gigabit».
      Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης δήλωσε:
      «Μια από τις κύριες αποστολές του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων που χρειαζόμαστε για να αλλάξουμε εποχή. Το Ultra Fast Broadband είναι ένα πολύ σημαντικό έργο προς αυτή την κατεύθυνση. Μέσω αυτού του έργου δίνουμε σε εκατομμύρια πολίτες και επιχειρήσεις τη δυνατότητα πρόσβασης σε ταχύτητες που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις. Στέλνουμε ένα μήνυμα συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα και βλέπουμε ανταπόκριση στο κάλεσμά μας».
       «Το έντονο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για συμμετοχή στον ανταγωνιστικό διάλογο και μάλιστα από επιχειρήσεις που προέρχονται από διαφορετικούς κλάδους, όπως είναι οι τηλεπικοινωνίες, η ενέργεια και οι κατασκευές, καταδεικνύει τη σημασία του Ultra Fast Broadband» δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Αντώνης Τζωρτζακάκης. «Είμαστε έτοιμοι για τα επόμενα βήματα προκειμένου εντός του 2020 να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής των νέων υποδομών οπτικών ινών που θα εξασφαλίσουν γρήγορη πρόσβαση στο διαδίκτυο για μεγάλο αριθμό νοικοκυριών και επιχειρήσεων», συμπλήρωσε.
       Δέκα εταιρείες από διαφορετικούς κλάδους της οικονομίας εκδήλωσαν ενδιαφέρον για συμμετοχή στη συγκεκριμένη διαδικασία. Συγκεκριμένα, ενδιαφέρον για συμμετοχή δήλωσαν οι ακόλουθες εταιρείες:
      – Grid Telecom Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία
      – Oman Fiber Optic SAOC
      – Vodafone Πάναφον Ανώνυμη Ελληνική Εταιρία Τηλεπικοινωνιών
      – Wind Ελλάς Τηλεπικοινωνίες Ανώνυμη Εμπορική και Βιομηχανική Εταιρεία
      – Άβαξ Ανώνυμη Εταιρεία Εργοληπτική Τουριστική Εμπορική Βιομηχανική Οικοδομικών Υλικών και Μηχανημάτων
      – Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού Ανώνυμη Εταιρεία
      – Ιντρακόμ Κατασκευές Ανώνυμη Εταιρεία Τεχνικών Έργων και Μεταλλικών Κατασκευών
      – Μυτιληναίος Ανώνυμη Εταιρεία Όμιλος Επιχειρήσεων
      – Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών της Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία
      – ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή Ανώνυμη Βιομηχανική Εμπορική Τεχνική Εταιρεία Α.Ε.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Μεγάλο και σημαντικό ενδιαφέρον προσέλκυσε η προκήρυξη για συμμετοχή στον ανταγωνιστικό διάλογο της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, για το έργο Ultra Fast Broadband (UFBB). Πρόκειται για το κομβικό έργο κατασκευής και λειτουργίας δικτύου οπτικών ινών, το οποίο θα υλοποιηθεί μέσω σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
      Το UFBB αποτελεί το μεγαλύτερο έργο ΣΔΙΤ σήμερα στην Ελλάδα σήμερα και είναι ένα από τα μεγαλύτερα του είδους του στην Ευρώπη. Έχει προϋπολογισμό 700 εκατ. ευρώ, με τα 300 εκατ. ευρώ να προέρχονται από δημόσια χρηματοδότηση.
      Το UFBB αφορά 2,4 εκατ. πολίτες και επιχειρήσεις, δημιουργεί περισσότερες από 810.000 συνδέσεις ταχύτητας τουλάχιστον 100 Μbps και περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό της Ευρωπαϊκή Επιτροπής για τη δημιουργία της «Κοινωνίας του Gigabit».
      Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης δήλωσε:
      «Μια από τις κύριες αποστολές του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων που χρειαζόμαστε για να αλλάξουμε εποχή. Το Ultra Fast Broadband είναι ένα πολύ σημαντικό έργο προς αυτή την κατεύθυνση. Μέσω αυτού του έργου δίνουμε σε εκατομμύρια πολίτες και επιχειρήσεις τη δυνατότητα πρόσβασης σε ταχύτητες που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις. Στέλνουμε ένα μήνυμα συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα και βλέπουμε ανταπόκριση στο κάλεσμά μας».
       «Το έντονο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για συμμετοχή στον ανταγωνιστικό διάλογο και μάλιστα από επιχειρήσεις που προέρχονται από διαφορετικούς κλάδους, όπως είναι οι τηλεπικοινωνίες, η ενέργεια και οι κατασκευές, καταδεικνύει τη σημασία του Ultra Fast Broadband» δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Αντώνης Τζωρτζακάκης. «Είμαστε έτοιμοι για τα επόμενα βήματα προκειμένου εντός του 2020 να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής των νέων υποδομών οπτικών ινών που θα εξασφαλίσουν γρήγορη πρόσβαση στο διαδίκτυο για μεγάλο αριθμό νοικοκυριών και επιχειρήσεων», συμπλήρωσε.
       Δέκα εταιρείες από διαφορετικούς κλάδους της οικονομίας εκδήλωσαν ενδιαφέρον για συμμετοχή στη συγκεκριμένη διαδικασία. Συγκεκριμένα, ενδιαφέρον για συμμετοχή δήλωσαν οι ακόλουθες εταιρείες:
      – Grid Telecom Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία
      – Oman Fiber Optic SAOC
      – Vodafone Πάναφον Ανώνυμη Ελληνική Εταιρία Τηλεπικοινωνιών
      – Wind Ελλάς Τηλεπικοινωνίες Ανώνυμη Εμπορική και Βιομηχανική Εταιρεία
      – Άβαξ Ανώνυμη Εταιρεία Εργοληπτική Τουριστική Εμπορική Βιομηχανική Οικοδομικών Υλικών και Μηχανημάτων
      – Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού Ανώνυμη Εταιρεία
      – Ιντρακόμ Κατασκευές Ανώνυμη Εταιρεία Τεχνικών Έργων και Μεταλλικών Κατασκευών
      – Μυτιληναίος Ανώνυμη Εταιρεία Όμιλος Επιχειρήσεων
      – Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών της Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία
      – ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή Ανώνυμη Βιομηχανική Εμπορική Τεχνική Εταιρεία Α.Ε.
    • By Engineer
      Τροποποιήσεις που "είναι αναγκαίες για την έγκαιρη περάτωση των διαγωνιστικών διαδικασιών των έργων αλλά και την απρόσκοπτη λειτουργία του εργοληπτικού κλάδου σε συνθήκες πραγματικού και υγιούς ανταγωνισμού " -όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση- περιλαμβάνει η τροπολογία που κατατέθηκε από τους συναρμόδιους υπουργούς, στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο.
      Συγκεκριμένα με την τροπολογία αναμένεται να ξεμπλοκάρουν διαγωνισμοί μεγάλων δημοσίων έργων που έχουν παγώσει λόγω προσφυγών στη δικαιοσύνη, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στη βιωσιμότητα του κατασκευαστικού κλάδου.
      Η τροπολογία επαναδιατυπώνει τις διατάξεις του νόμου 3959 /2011 περί προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού, προβλέποντας ρητά την εξάλειψη του αξιόποινου αδικημάτων που αφορούν στη στρέβλωση ανταγωνισμού για επιχειρήσεις που συμμετείχαν σε διαδικασία διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
      Προβλέπει ακόμη την απαλλαγή και από διοικητικές κυρώσεις των κατασκευαστικών εταιρειών, οι οποίες το 2017 παραδέχθηκαν τη συμμετοχή τους σε πρακτικές στρέβλωσης του ανταγωνισμού, μετά από έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, καταβάλλοντας οικειοθελώς μεγάλα πρόστιμα.
      Παράλληλα εναρμονίζονται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας (ν.4412/16 και ν.4413/16) σχετικά με τις διαδικασίες σύναψης των δημοσίων συμβάσεων και την επιλογή και αξιολόγηση των υποψηφίων από τις αναθέτουσες αρχές.
      Επιπλέον θεσπίζει μέτρα –ιδιαιτέρως αυστηρά- για όποιον επαναλάβει τις σχετικές παραβάσεις. Συγκεκριμένα, αν  εντός 6 ετών από την προηγούμενη έκδοση της αρχικής διαπιστωτικής απόφασης εκδοθεί νέα, αυτή θεμελιώνει λόγο αποκλεισμού της επιχείρησης από διαγωνισμούς για δημόσιες συμβάσεις ή συμβάσεις παραχωρήσεων.
      Όπως επισημαίνεται στόχος της νομοθετικής ρύθμισης είναι να σταματήσει το φαινόμενο της κατάθεσης μεγάλου αριθμού προσφυγών στους διαγωνισμού δημοσίων έργων, οι οποίοι οδηγούν σε σοβαρές καθυστερήσεις.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Τροποποιήσεις που "είναι αναγκαίες για την έγκαιρη περάτωση των διαγωνιστικών διαδικασιών των έργων αλλά και την απρόσκοπτη λειτουργία του εργοληπτικού κλάδου σε συνθήκες πραγματικού και υγιούς ανταγωνισμού " -όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση- περιλαμβάνει η τροπολογία που κατατέθηκε από τους συναρμόδιους υπουργούς, στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο.
      Συγκεκριμένα με την τροπολογία αναμένεται να ξεμπλοκάρουν διαγωνισμοί μεγάλων δημοσίων έργων που έχουν παγώσει λόγω προσφυγών στη δικαιοσύνη, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στη βιωσιμότητα του κατασκευαστικού κλάδου.
      Η τροπολογία επαναδιατυπώνει τις διατάξεις του νόμου 3959 /2011 περί προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού, προβλέποντας ρητά την εξάλειψη του αξιόποινου αδικημάτων που αφορούν στη στρέβλωση ανταγωνισμού για επιχειρήσεις που συμμετείχαν σε διαδικασία διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
      Προβλέπει ακόμη την απαλλαγή και από διοικητικές κυρώσεις των κατασκευαστικών εταιρειών, οι οποίες το 2017 παραδέχθηκαν τη συμμετοχή τους σε πρακτικές στρέβλωσης του ανταγωνισμού, μετά από έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, καταβάλλοντας οικειοθελώς μεγάλα πρόστιμα.
      Παράλληλα εναρμονίζονται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας (ν.4412/16 και ν.4413/16) σχετικά με τις διαδικασίες σύναψης των δημοσίων συμβάσεων και την επιλογή και αξιολόγηση των υποψηφίων από τις αναθέτουσες αρχές.
      Επιπλέον θεσπίζει μέτρα –ιδιαιτέρως αυστηρά- για όποιον επαναλάβει τις σχετικές παραβάσεις. Συγκεκριμένα, αν  εντός 6 ετών από την προηγούμενη έκδοση της αρχικής διαπιστωτικής απόφασης εκδοθεί νέα, αυτή θεμελιώνει λόγο αποκλεισμού της επιχείρησης από διαγωνισμούς για δημόσιες συμβάσεις ή συμβάσεις παραχωρήσεων.
      Όπως επισημαίνεται στόχος της νομοθετικής ρύθμισης είναι να σταματήσει το φαινόμενο της κατάθεσης μεγάλου αριθμού προσφυγών στους διαγωνισμού δημοσίων έργων, οι οποίοι οδηγούν σε σοβαρές καθυστερήσεις.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.