Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Εκθέτουν τη χώρα με τον τρόπο διαχείρισης των πόρων του ΕΣΠΑ

    Σε μια περίοδο όπου εντείνονται οι διεθνείς πιέσεις για να υπάρξει επιτροπεία στο ΕΣΠΑ εκ μέρους των δανειστών μας, να που και πάλι Ελληνες εκπρόσωποι της πολιτικής με τα έργα και τις ημέρες τους εκθέτουν τη χώρα. Ειδικότερα, δύο περιπτώσεις φαίνεται να έχουν περιέλθει σε γνώση της τρόικας αναφορικά με τον τρόπο διαχείρισης πόρων του ΕΣΠΑ. Η πρώτη αφορά σε υπερκοστολόγηση ενός απλού έργου στο δυσθεώρητο ύψος των 20 εκατ. ευρώ στον Δήμο Βύρωνα (δήμαρχος κ. Νίκος Χαρδαλιάς). Η δεύτερη για απάτη, όπως καταγγέλλει και ο πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος στη Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων, ήδη δε κλήθηκε από τη Δικαιοσύνη να καταθέσει η νυν υφυπουργός Υγείας και πρώην γενική γραμματέας Ισότητας των Φύλων κυρία Ζέτα Μακρή.

     

    Η πρώτη περίπτωση αφορά στο κλειστό βιοκλιματικό κολυμβητήριο του Δήμου Βύρωνα, που δεν περιλαμβάνει καν ολυμπιακών διαστάσεων πισίνα και για το οποίο καταγγέλλεται πως η κατασκευή του κόστισε το εξωπραγματικό ποσό των 20 εκατ. ευρώ! Τα χρήματα αυτά προέρχονται στο σύνολό τους από το ΕΣΠΑ και είναι ενταγμένα στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον - Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΕΠΠΕΡΑΑ). Το νέο κλειστό βιοκλιματικό κολυμβητήριο Βύρωνα θα διαθέτει μια πισίνα 25x33 και μια μικρότερη εκμάθησης νηπίων. Μια απλή σύγκριση, όμως, με το πολύ μεγαλύτερο αντίστοιχο έργο που αυτή την περίοδο χρηματοδοτείται επίσης από το ΕΣΠΑ στον Δήμο Περιστερίου και το οποίο δεν αφορά μια τόσο μικρή πισίνα αλλά μια ολυμπιακών διαστάσεων δημιουργεί απορίες. Ειδικότερα, στην προγραμματική σύμβαση για την κατασκευή του έργου «Διαμόρφωση του Δήμου Περιστερίου εγκαταστάσεων - κολυμβητήριο» βλέπουμε το πολύ μεγαλύτερο από αυτό του Δήμου Βύρωνα έργο, που διαθέτει ένα συγκρότημα με πισίνα ενηλίκων ολυμπιακών διαστάσεων 50x21 μ. (σχεδόν διπλάσια από του Βύρωνα), δεύτερη πισίνα εκμάθησης, διαστάσεων 12,5x10 μ., κερκίδες θεατών (715 θέσεις), VIP (51 θέσεις) και ΑμεΑ (16 θέσεις), βοηθητικούς χώρους με διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, καθώς και χώρους στάθμευσης, να έχει προϋπολογισμό 5.322.480 ευρώ συν ΦΠΑ. Πώς δικαιολογείται αυτή η τεράστια διαφορά και πώς υπερκοστολογήθηκε το έργο μέχρι και τέσσερις φορές πάνω;

     

    Μάλιστα, η πολιτική ηγεσία των υπουργείων Ανάπτυξης και Εσωτερικών φαίνεται να είναι εκτεθειμένη, καθώς παραβρέθηκε στην πανηγυρική εκδήλωση του δημάρχου κ. Χαρδαλιά στο εργοτάξιο αυτού του φαραωνικού από άποψη χρηματοδότησης, όχι όμως και εγκαταστάσεων, έργου. Ειδικότερα, πριν από λίγες ημέρες ο αρμόδιος για το ΕΣΠΑ υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Εσωτερικών κ. Γιάννης Μιχελάκης και ο γενικός γραμματέας Επενδύσεων (ΕΣΠΑ) Γιώργος Γιαννούσης επιθεώρησαν τις εργασίες κατασκευής του έργου, προφανώς δίχως να γνωρίζουν τι συμβαίνει στον Δήμο Βύρωνα. Την ίδια στιγμή ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών έχει προβεί σε καταγγελία κατά του συγκεκριμένου έργου για «άρνηση χορήγησης των τευχών δημοπράτησης» εκ μέρους του κ. Χαρδαλιά. Αυτά είδε λοιπόν και η τρόικα και φαίνεται τώρα να απαιτεί την εκχώρηση του ελέγχου του ΕΣΠΑ στη γερμανική KfW και πλήθος φορέων της επιχειρηματικότητας.

     

    Δικαιοσύνη καλεί Γενική Γραμματεία Ισότητας των Δύο Φύλων για σκάνδαλο κοινοτικής απάτης

     

    Την ίδια ώρα μηνυτήρια αναφορά κατά του προέδρου της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Νέων Επιχειρηματιών (ΟΕΣΥΝΕ) κατάθεσε στην εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών η Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων Ελλάδας, μέσω του προέδρου της, κ. Κωνσταντίνου Μίχαλου, στην οποία κάνει λόγο για σκάνδαλο κοινοτικής απάτης καθώς, όπως καταγγέλλει, επιχειρησιακό πρόγραμμα ύψους 9,8 εκατ. ευρώ της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων (ΓΓΙΦ) κατακυρώθηκε παρανόμως από την αναθέτουσα αρχή στην αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία του Συνδέσμου των Νέων Επιχειρηματιών χωρίς αυτή να πληροί τα κριτήρια και τις προδιαγραφές της προκήρυξης. Η νυν υφυπουργός Υγείας κυρία Ζέτα Μακρή, υπό την τότε ιδιότητά της ως γενικής γραμματέα Ισότητας των Φύλων, έβαλε την υπογραφή της στην υπόθεση αυτή. Πηγές του «business stories» αναφέρουν πως η κυρία Μακρή έχει ήδη κληθεί από την εισαγγελέα κυρία Καλλιόπη Νταγιάντα προκειμένου να δώσει εξηγήσεις για την εκχώρηση κοινοτικών χρημάτων σε εταιρεία που διέθετε παραποιημένα δημόσια έγγραφα!

     

    Στη μηνυτήρια αναφορά της η Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων -η οποία είχε συμμετάσχει με άλλους συνδικαιούχους φορείς στον ίδιο διαγωνισμό για το πρόγραμμα «Αναβάθμιση της επαγγελματικής θέσης εργαζομένων, αυτοαπασχολούμενων γυναικών» που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ- καταγγέλλει, μεταξύ άλλων, ότι ο αντίδικος διαγωνιζόμενος επιλέχθηκε παρανόμως να αναλάβει το έργο με έγκριση της ΓΓΙΦ, παρότι είχε υποπέσει σε σωρεία παραβάσεων του ελληνικού και κοινοτικού δικαίου. Οπως αναφέρεται, η αναθέτουσα αρχή του έργου (ΓΓΙΦ) έκανε αποδεκτό κατά τη διενέργεια του διαγωνισμού πιστοποιητικό διαχειριστικής επάρκειας που προσκόμισε ο Σύνδεσμος των Νέων Επιχειρηματιών από μη πιστοποιημένο στη χώρα μας φορέα της Βρετανίας, γεγονός που επιβεβαίωσε εγγράφως και το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης. Επ’ αυτού μάλιστα, η Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων καταγγέλλει με την αναφορά της ευθέως τη γενική γραμματέα Ισότητας κυρία Μακρή ότι όφειλε να προβεί σε έλεγχο για την αξιολόγηση του πιστοποιητικού διαχειριστικής επάρκειας που προσκόμισε ο αντίδικος, κάτι που -παρανόμως- δεν έκανε.

     

    Οι καταγγέλλοντες κάνουν λόγο και για άλλη μια παράβαση από τους διενεργούντες και ελέγχοντες τον διαγωνισμό καθώς, ενώ ισοβάθμησαν με τον Σύνδεσμο Νέων Επιχειρηματιών (οι δύο πρώτοι υποψήφιοι συγκέντρωσαν 16,5 βαθμούς έκαστος) στην τελική κατάταξη βγήκαν δεύτεροι. Η Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων προσέφυγε επ’ αυτού στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του έργου του υπουργείου Εργασίας, η οποία σε έκθεσή της ζήτησε λόγω της ισοβαθμίας μεταξύ των δύο υποψηφίων να επανακαταταγούν αμφότεροι στην πρώτη θέση και να γίνει εξέταση των ενστάσεων.

     

    Η επιλογή και η κατακύρωση από τη ΓΓΙΦ -παρά την ισοβαθμία των δύο υποψηφίων- του έργου στον Σύνδεσμο Νέων Επιχειρηματιών έγινε με το αιτιολογικό ότι είχε προτείνει κατά τον διαγωνισμό μεγαλύτερο αριθμό ωφελουμένων για το πρόγραμμα γυναικών.

     

    Η Ενωση Επιμελητηρίων αναφέρει στη μηνυτήρια αναφορά της ότι «σε κανένα σημείο της πρόσκλησης του διαγωνισμού, ούτε στα κριτήρια ένταξης των πράξεων και της μεθοδολογίας αξιολόγησης, αλλά ούτε και της σχετικής νομοθεσίας που διέπει το ως άνω πρόγραμμα, ορίζεται ρητά ότι το συγκεκριμένο κριτήριο της έκτασης του φυσικού αντικειμένου (δηλαδή ο αριθμός των ωφελουμένων γυναικών) παίζει καθοριστικό ρόλο κατά τη διαδικασία επιλογής του δικαιούχου». Η διαμάχη γι’ αυτά τα κοινοτικά κονδύλια μαθαίνουμε πως έφτασε μέχρι και στα γραφεία τόσο του υπουργού Επικρατείας κ. Δημήτρη Σταμάτη, ο οποίος όμως δεν έχει μεριμνήσει προς το παρόν, όσο και του ίδιου του πρωθυπουργού. Η υπόθεση, πάντως, δεν αναμένεται να σταματήσει εδώ, καθώς η Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων σκοπεύει να ζητήσει τη συνδρομή και της αρμόδιας Επιτροπής κατά της Κοινοτικής Απάτης (OLAF).

     

    Πηγή: Εκθέτουν τη χώρα με τον τρόπο διαχείρισης των πόρων του ΕΣΠΑ | newmoney.gr http://www.newmoney.gr/article/23716/ekthetoyn-ti-hora-me-ton-tropo-diaheirisis-ton-poron-toy-espa#ixzz2fmpenohT




    User Feedback


    Ο Δήμος Βύρωνα έχει από τα μεγαλύτερα χρέη Δήμων . Είναι βέβαια δήμος που έχει "λαική" στήριξη και τις γνωστές πολιτικές αντιπαροχούλες των κομμάτων εξουσίας στα κόμματα της αντιπολίτευσης .

     

    Είχε και περίεργες ιδέες . Χρέωνε κατάληψη πεζοδρομίου σε κάθε οικοδομή περίπου 250 € τον μήνα , μέχρι και το στάδιο των δαπέδων , χωρίς να έχεις κάνει κατάληψη , απλά επειδή πέρναγες από το πεζοδρόμιο γιά να μπείς στο εργοτάξιο . Επίσης χρέωνε δημοτικά τέλη στα εργοταξιακά όσο το εμβαδόν της κάλυψης της οικοδομής , που μπορούσε να είναι 100 η και 200 τμ , ενώ οι άλλοι δήμοι δεν χρεώνουν πάνω από 40-50 τμ  .

     

    Μακάρι κάποτε να αρχίσει να περιορίζεται το πάρτυ των τρωκτικών στους Δήμους .

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Πρώτα, να ελεγχεί η μελέτη με την οποία κοστολογήθηκε το έργο.

     

    Ας μη λαϊκίζουμε και μείς σα τους μπαρμπάδες στα καφενεία με κουβέντες τύπου "500 μετρα δρόμος 300.000ε" και συναφείς παπαρολογίες.

     

    Οπότε, μπορεί ΕΥΚΟΛΑ να αναταθεί σε 3ο γραφείο μελετών ο έλεγχος της μελέτης αυτού του έργου, των τευχών δημοπράτησης κτλ κτλ κτλ.

     

    Γενικά απ'οσο γνωρίζω απ'το εσω Δήμου, όταν υποβληθεί ένας φάκελος έργου για έλεγχο και ένταξη σε κατηγορία/υποκατηγορία του ΕΣΠΑ, δεν ειναι αϊντε γιούρια. Ελέγχεται σε μεγάλο βαθμό. Τόσο, που μπορεί να υποδείξουν να γίνουν αλλαγές στη μελέτη, σε ποσότητες σε τύπο εργασιών και ένα κάρο άλλα.

     

    Γι'αυτο μου φαίνεται παράξενο, πως ένα "φαινομενικά" (κατά το άρθρο) "ιδιο" έργο, το ένα δημοπρατήθηκε στα 5 και το αλλο στα 20εκ ευρω...

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Με εκπλήσει που ασχολούνται με το δέντρο όταν καίγεται το δάσος.

     

    Το πρόβλημα είναι πολύ βαθύτερο.

     

    Το ΕΣΠΑ παλιότερα λέγαν πως σημαίνει Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Ανάπτυξης αλλά αν δείτε στο site σημαίνει Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς.

     

    Θα έπρεπε να δουν τι υποδομές χρειάζεται η χώρα για να αναπτυχθεί. Αντί να δώσουν τα χρήματα για γυμναστήρια, κολυμβητήρια θα μπορούσαν να κάνουν πιο ωφέλιμα έργα. Δεν λέω πως είναι κακό να έχουμε υποδομές, αλλά με δεδομένο πως αφού παραδοθεί το έργο στην συνέχεια μαραζώνει και ουσιαστικά δεν εκπληρώνει το έργο για το οποίο έγινε είναι απαράδεκτο εξ'αρχής να το φτιάξουν. Οι πολίτες που εξυπηρετούνται από τις υποδομές αυτές είναι τόσο λίγοι που θα ήταν οικονομικότερο να τους πληρώνει το κράτος να πάνε σε ιδιωτική εταιρεία με τις ίδιες υπηρεσίες.

     

    Τα χρήματα θα έπρεπε να πηγαίνουν:

    - σε βελτίωση του οδικού δικτύου. Πόσοι πεθαίνουν κάθε μέρα στους δρόμους;

    - σε μείωση των διοδίων. Τα διόδια ανεβάζουν κατακόρυφα το κόστος μετακίννησης, μεταφορών και κατ'επέκταση μειώνουν την ανταγωνιστικότητα των τοπικών προϊόντων στην διεθνή αγορά. Μόνο για να φέρεις τις πρώτες ύλες και να στείλεις τα προϊόντα θέλεις κάτι χιλλιάδες ευρώ για διόδια.

    - βελτίωση του συστήματος παιδείας

    - ταχύτερη μηχανογράφηση. Αν γινόταν να κάναμε όλη την περιττή χαρτούρα από το γραφείο μας.

    - σε ιδιώτες για ΑΝΑΠΤΥΞΗ!!!.  Με αυστηρούς ελέγχους, με αντικειμενικά κριτήρια και σε σύντομο χρονικό διάστημα να διεκπεραιώνονται οι αιτήσεις.

    ...

    ...

    Edited by sdim
    • Upvote 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    - σε ιδιώτες για ΑΝΑΠΤΥΞΗ!!!.  Με αυστηρούς ελέγχους, με αντικειμενικά κριτήρια και σε σύντομο χρονικό διάστημα να διεκπεραιώνονται οι αιτήσεις.

     

     

    Αυτο πιστευω και εγω επρεπε να γινεται. Να δινονται τα χρηματα εκει με αυστηρα ομως κριτηρια και με δεσμευσεις για δημιουργια συγκεκριμενουν (απαραβατου) αριθμου θεσεων εργασιας.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Σε τροχιά αναθεώρησης κινείται πλέον το ΕΣΠΑ 2014 - 2020, με την προετοιμασία για την υποβολή των αναθεωρημένων Περιφερειακών και Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων προς την Ε.Ε. να ανεβάζει ρυθμούς.
      Πρόκειται για τεχνική διαδικασία, αλλά ουσιαστική, καθώς θα θέσει το πλαίσιο που αφορά στο ΕΣΠΑ, μέχρι την ολοκλήρωσή του. Είναι δηλαδή μία άσκηση με ιδιαίτερη σημασία για τον τομέα της επιχειρηματικότητας, όπως αυτή περιλαμβάνεται στο «Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα - Επιχειρηματικότητα - Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)».
       Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ - ΜΠΕ ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης αναμένεται να θέσει άμεσα σε εφαρμογή τη στρατηγική αφενός για την επιτυχή ολοκλήρωση της προγραμματικής περιόδου, η οποία λόγω του κανόνα Ν+3 ολοκληρώνεται 31.12.2023, αφετέρου - και σημαντικότερο - για την αμεσότερη απόδοση των ενισχύσεων προς τις επιχειρήσεις και την ενίσχυση στην πράξη της επιχειρηματικότητας.
       
      Το τελευταίο εξάμηνο, με βάση τα στοιχεία υλοποίησης, διαπιστώθηκε ότι ο πολυκερματισμός των δράσεων επιχειρηματικότητας είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία προβλημάτων προγραμματισμού στις επιχειρήσεις, αλλά και στο δημόσιο, καθυστερήσεις και ενστάσεις στις διαδικασίες αξιολόγησης και εντέλει ένα μη ικανοποιητικό ρυθμό απόδοσης των επιδοτήσεων προς την αγορά. Για τον λόγο αυτόν και ενόψει της τελευταίας προγραμματικής αναθεώρησης που θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2020, αλλάζει η στρατηγική ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας μέσω του ΕΣΠΑ.
       
      Πρώτον, οι υφιστάμενες προσκλήσεις θα επιταχυνθούν και στόχος είναι μέχρι τότε να εξαλειφθούν όλες οι εκκρεμότητες από πλευράς του δημοσίου (ολοκλήρωση αξιολογήσεων και εντάξεων), ώστε να μένει μόνο η υλοποίηση του σχεδίου από τον επιχειρηματία.
      Και δεύτερον, η δημοσίευση λίγων, αλλά εμβληματικών νέων προσκλήσεων για ΜμΕ, οι οποίες θα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων.
       
      Ενδεικτικά:
      - Ανανέωση και αναβάθμιση εξοπλισμού μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένου ψηφιακού, τεχνικού και παγίου εξοπλισμού. Η κρίση των τελευταίων ετών έπληξε το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα την απαξίωση και απόσβεση σε μεγάλο βαθμό του μηχανολογικού και ψηφιακού εξοπλισμού τους, έτσι ώστε να καθίστανται μη ανταγωνιστικές. Πρόκειται για μία πρόσκληση που σχεδιάζεται ώστε να καλύπτει μεγάλο φάσμα επιχειρήσεων και «μενού» επιλέξιμων δράσεων στη βάση διαπιστωμένων αναγκών τους. Η αξιολόγηση προγραμματίζεται να είναι με άμεση διαδικασία.
      - Επιδότηση ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης. Όπως τονίζει συχνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όπως αναφέρθηκε και από τον πρωθυπουργό στο πρόσφατο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο για το ΕΣΠΑ 2021-2027, οι επιχειρήσεις χρειάζονται ανθρώπινο δυναμικό κατάλληλα εκπαιδευμένο και διαρκώς εκπαιδευόμενο, προκειμένου να υποστηρίξουν την ανάπτυξή τους· το λεγόμενο reskilling και upskilling. Και ο σχεδιασμός αυτός υλοποιείται στην πράξη, με πρόσκληση προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων ευρώ σε δημόσια συμμετοχή, που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους στους τομείς όπου εκτιμούν ότι υπάρχει μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία.
      - Διερεύνηση για την επιδότηση μισθολογικού κόστους και λειτουργικών δαπανών για νέες εταιρείες που ιδρύονται στην Ελλάδα. Στόχος είναι η προσέλκυση ξένων επενδύσεων, καθώς και επιχειρήσεων, που επιθυμούν να επεκταθούν περαιτέρω. Οι επιδοτήσεις εξετάζεται να δίνονται εξαντλώντας κατά το δυνατόν τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, δηλαδή επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να εγκατασταθούν σε λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες θα λάβουν και μεγαλύτερο ποσοστό επιχορήγησης.
       
      Οι νέες δράσεις σχεδιάζονται ήδη, σε συνεργασία με την αρμόδια Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠΑνΕΚ, με στόχο να προκηρυχθούν το συντομότερο εντός του 2020.
       
      ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

      View full είδηση
    • By Engineer
      Σε τροχιά αναθεώρησης κινείται πλέον το ΕΣΠΑ 2014 - 2020, με την προετοιμασία για την υποβολή των αναθεωρημένων Περιφερειακών και Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων προς την Ε.Ε. να ανεβάζει ρυθμούς.
      Πρόκειται για τεχνική διαδικασία, αλλά ουσιαστική, καθώς θα θέσει το πλαίσιο που αφορά στο ΕΣΠΑ, μέχρι την ολοκλήρωσή του. Είναι δηλαδή μία άσκηση με ιδιαίτερη σημασία για τον τομέα της επιχειρηματικότητας, όπως αυτή περιλαμβάνεται στο «Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα - Επιχειρηματικότητα - Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)».
       Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ - ΜΠΕ ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης αναμένεται να θέσει άμεσα σε εφαρμογή τη στρατηγική αφενός για την επιτυχή ολοκλήρωση της προγραμματικής περιόδου, η οποία λόγω του κανόνα Ν+3 ολοκληρώνεται 31.12.2023, αφετέρου - και σημαντικότερο - για την αμεσότερη απόδοση των ενισχύσεων προς τις επιχειρήσεις και την ενίσχυση στην πράξη της επιχειρηματικότητας.
       
      Το τελευταίο εξάμηνο, με βάση τα στοιχεία υλοποίησης, διαπιστώθηκε ότι ο πολυκερματισμός των δράσεων επιχειρηματικότητας είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία προβλημάτων προγραμματισμού στις επιχειρήσεις, αλλά και στο δημόσιο, καθυστερήσεις και ενστάσεις στις διαδικασίες αξιολόγησης και εντέλει ένα μη ικανοποιητικό ρυθμό απόδοσης των επιδοτήσεων προς την αγορά. Για τον λόγο αυτόν και ενόψει της τελευταίας προγραμματικής αναθεώρησης που θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2020, αλλάζει η στρατηγική ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας μέσω του ΕΣΠΑ.
       
      Πρώτον, οι υφιστάμενες προσκλήσεις θα επιταχυνθούν και στόχος είναι μέχρι τότε να εξαλειφθούν όλες οι εκκρεμότητες από πλευράς του δημοσίου (ολοκλήρωση αξιολογήσεων και εντάξεων), ώστε να μένει μόνο η υλοποίηση του σχεδίου από τον επιχειρηματία.
      Και δεύτερον, η δημοσίευση λίγων, αλλά εμβληματικών νέων προσκλήσεων για ΜμΕ, οι οποίες θα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων.
       
      Ενδεικτικά:
      - Ανανέωση και αναβάθμιση εξοπλισμού μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένου ψηφιακού, τεχνικού και παγίου εξοπλισμού. Η κρίση των τελευταίων ετών έπληξε το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα την απαξίωση και απόσβεση σε μεγάλο βαθμό του μηχανολογικού και ψηφιακού εξοπλισμού τους, έτσι ώστε να καθίστανται μη ανταγωνιστικές. Πρόκειται για μία πρόσκληση που σχεδιάζεται ώστε να καλύπτει μεγάλο φάσμα επιχειρήσεων και «μενού» επιλέξιμων δράσεων στη βάση διαπιστωμένων αναγκών τους. Η αξιολόγηση προγραμματίζεται να είναι με άμεση διαδικασία.
      - Επιδότηση ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης. Όπως τονίζει συχνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όπως αναφέρθηκε και από τον πρωθυπουργό στο πρόσφατο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο για το ΕΣΠΑ 2021-2027, οι επιχειρήσεις χρειάζονται ανθρώπινο δυναμικό κατάλληλα εκπαιδευμένο και διαρκώς εκπαιδευόμενο, προκειμένου να υποστηρίξουν την ανάπτυξή τους· το λεγόμενο reskilling και upskilling. Και ο σχεδιασμός αυτός υλοποιείται στην πράξη, με πρόσκληση προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων ευρώ σε δημόσια συμμετοχή, που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους στους τομείς όπου εκτιμούν ότι υπάρχει μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία.
      - Διερεύνηση για την επιδότηση μισθολογικού κόστους και λειτουργικών δαπανών για νέες εταιρείες που ιδρύονται στην Ελλάδα. Στόχος είναι η προσέλκυση ξένων επενδύσεων, καθώς και επιχειρήσεων, που επιθυμούν να επεκταθούν περαιτέρω. Οι επιδοτήσεις εξετάζεται να δίνονται εξαντλώντας κατά το δυνατόν τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, δηλαδή επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να εγκατασταθούν σε λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες θα λάβουν και μεγαλύτερο ποσοστό επιχορήγησης.
       
      Οι νέες δράσεις σχεδιάζονται ήδη, σε συνεργασία με την αρμόδια Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠΑνΕΚ, με στόχο να προκηρυχθούν το συντομότερο εντός του 2020.
       
      ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ
    • By Engineer
      Σε περίπου 1 δισ. ευρώ ανέρχονται οι διαθέσιμοι πόροι για σιδηροδρομικά έργα από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο (ΕΣΠΑ 2014 – 2020), σύμφωνα με εκτιμήσεις κυβερνητικών στελεχών.
      Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, την περίοδο 2012 – 2014 υπεγράφησαν συμβάσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ για την υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων που αφορούσαν τόσο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας όσο και στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. 
      Το αντίστοιχο ποσό για συμβάσεις σιδηροδρομικών έργων κατά τη διάρκεια της θητείας της προηγούμενης κυβέρνησης ανήλθε σε μόλις 239 εκατομμύρια ευρώ. 
      Το υπουργείο Υποδομών και οι ΔΕΚΟ που έχουν την αρμοδιότητα για τη δημοπράτηση σιδηροδρομικών επενδύσεων (ΕΡΓΟΣΕ, ΣΤΑΣΥ, Αττικό Μετρό) εξετάζουν έργα τα οποία είναι ώριμα και ως εκ τούτου μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ. 
      Η ένταξη νέων έργων στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο αποτελεί αγώνα εναντίον του χρόνου, δεδομένου ότι οι επενδύσεις που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2023. 
      Με το μέσο χρόνο υλοποίησης δημοσίων έργων στην Ελλάδα – από το στάδιο της μελέτης έως την ολοκλήρωση της κατασκευής – να ανέρχεται σε 90 μήνες, οι επενδύσεις σε υποδομές έχουν εξελιχθεί σε άκρως προβληματική διαδικασία. 
      Είναι ενδεικτικό ότι στη χώρα μας μόνο για την ολοκλήρωση των μελετών, οι οποίες απαιτούνται για ένα μεγάλο δημόσιο έργο, χρειάζονται τουλάχιστον δύο χρόνια. 
      Οι προτεραιότητες για τις αστικές συγκοινωνίες 
      Μία από τις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών αποτελεί η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του αμαξοστασίου των ΗΣΑΠ (γραμμή 1) στον Πειραιά. 
      Ο εξοπλισμός της τεχνικής βάσης είναι απαρχαιωμένος με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις δυνατότητες συντήρησης των συρμών που κυκλοφορούν στην γραμμή 1 του μετρό. 
      Για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού του αμαξοστασίου εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ, δεδομένου ότι οι παρεμβάσεις στην τεχνική βάση θα είναι εκτεταμένες. 
      Σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο θα μπορούσε να συνδυαστεί με τη δημιουργία της λεγόμενης «Ιπποδάμειας Αγοράς» που αφορά στην αξιοποίηση του παλιού αμαξοστασίου των ΗΣΑΠ, το οποίο αποτελούσε χώρο στάθμευσης των πράσινων λεωφορείων. 
      Πρόκειται για τη μετατροπή του παλιού αμαξοστασίου, το οποίο γειτνιάζει με την τεχνική βάση για τους συρμούς των ΗΣΑΠ, σε κλειστή αγορά τροφίμων. Για τη δημιουργία της νέας αγοράς αναμένεται σύντομα να παραδοθεί μελέτη στον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ Α.Ε.), ο οποίος μαζί με την Περιφέρεια Αττικής και την ΣΤΑΣΥ θα προχωρήσει στην αξιοποίηση του παλιού αμαξοστασίου. 
      Ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του υπουργείου Υποδομών είναι και η αναβάθμιση 14 συρμών των ΗΣΑΠ οι οποίοι παραδόθηκαν στην εταιρεία το 1984 και το 1985. 
      Πρόσφατα αποφασίστηκε πως το έργο με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 75 εκατομμυρίων ευρώ θα δημοπρατηθεί από τη ΣΤΑΣΥ. Ο ανάδοχος θα αναλάβει να εκσυγχρονίσει τις μηχανές των συρμών και περίπου 70 βαγόνια, καθώς τα εν λόγω τρένα των ΗΣΑΠ αποτελούνται από πέντε βαγόνια έκαστο. 
      Η ολοκλήρωση της αναβάθμισης θα οδηγήσει σε σημαντική ενίσχυση του διαθέσιμου στόλου των ΗΣΑΠ στη γραμμή 1 του μετρό. Από το σύνολο των 44 συρμών, μόλις 21 επιστρατεύονται καθημερινά για την εκτέλεση των δρομολογίων, ενώ δύο ακόμα είναι σε εφεδρεία σε καθημερινή βάση. 
      Μεταξύ των έργων υπό εξέταση είναι και η υπογειοποίηση της γραμμής των ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο έως και τον Πειραιά, με κατασκευή νέου σταθμού μετρό στο ύψος του παλιού εργοστασίου του Κεράνη. 
      Πρόκειται για έργο που έχει συζητηθεί πολύ τα τελευταία έτη και για το οποίο έχουν εκπονηθεί στο παρελθόν μελέτες για τη δημοπράτησή του. Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται ότι το έργο θα κοστίσει περίπου 70 με 80 εκατομμύρια ευρώ ενώ με την υλοποίησή του θα μπορούσε να «απελευθερωθεί» μία μεγάλη περιοχή για αξιοποίηση στον αστικό ιστό του Πειραιά. 
      Στελέχη του υπουργείου Υποδομών αναφέρουν ότι η υπογειοποίηση της γραμμής 1 στον Πειραιά δεν αποτελεί βασική προτεραιότητα προς το παρόν. Ωστόσο, δεν αποκλείεται να αλλάξει αυτό δεδομένου ότι ο δήμος Πειραιά ασκεί πιέσεις για την ένταξη του έργου στον προγραμματισμό της κεντρικής κυβέρνησης. Είναι πολύ πιθανό η δημοτική αρχή στην προσπάθειά της να βρει ένα εξαιρετικά ισχυρό σύμμαχο στο πρόσωπο του υπουργού Επικρατείας, Γιώργου Γεραπετρίτη, ο οποίος μεγάλωσε στον Πειραιά και δείχνει έντονο ενδιαφέρον για την υλοποίηση επενδύσεων στην πόλη.  
      Τα σιδηροδρομικά έργα προς ένταξη στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ
      Πριν από λίγες ημέρες παρουσιάστηκε ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της ΕΡΓΟΣΕ, ο οποίος περιλαμβάνει έργα ύψους 3 δισ. ευρώ την επόμενη δεκαετία. Τα περισσότερα από αυτά αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από το επόμενο ΕΣΠΑ (2021 – 2027), ωστόσο υπάρχουν ορισμένα τα οποία έχουν τον κατάλληλο βαθμό ωριμότητας για να δημοπρατηθούν άμεσα. 
      Μεταξύ αυτών είναι η αναβάθμιση της γραμμής Λάρισας Βόλου, με προϋπολογισμό ύψους περίπου 65 εκατομμυρίων ευρώ. Το έργο προβλέπει την ηλεκτροκίνηση της γραμμής και την εγκατάσταση συστημάτων τηλεδιοίκησης. 
      Η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να προχωρήσει σύντομα και στη δημοπράτηση εργολαβίας για τη σηματοδότηση του τμήματος Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων ευρώ.  
      Τα δύο μεγαλύτερα έργα που θα δημοπρατηθούν τους επόμενους μήνες αφορούν στην ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση της γραμμής από τη Ροδοδάφνη έως το Ψαθόπυργο Αχαΐας και στη βελτίωση της χάραξης με την εγκατάσταση συστήματος τηλεδιοίκησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Στρυμόνας – Προμαχώνας. 
      Σύμφωνα με πληροφορίες, ο προϋπολογισμός για το πρώτο έργο αναμένεται να κυμανθεί από 100 έως 140 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για το δεύτερο οι εκτιμήσεις στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ κάνουν λόγο για προϋπολογισμό κοντά στα 150 εκατομμύρια ευρώ. 
      Έργο με προϋπολογισμό που θα υπερβεί τα 100 εκατομμύρια ευρώ θα είναι και η αναβάθμιση της γραμμής από το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) έως την Οινόη. Όταν ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις στο δίκτυο, για τις οποίες θα χρειαστούν περισσότερα από τρία χρόνια δεδομένου ότι η γραμμή θα παραμείνει σε λειτουργία, τα τρένα στο τμήμα αυτό θα μπορούν να κινούνται με υψηλότερες ταχύτητες.    

      View full είδηση
    • By Engineer
      Σε περίπου 1 δισ. ευρώ ανέρχονται οι διαθέσιμοι πόροι για σιδηροδρομικά έργα από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο (ΕΣΠΑ 2014 – 2020), σύμφωνα με εκτιμήσεις κυβερνητικών στελεχών.
      Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, την περίοδο 2012 – 2014 υπεγράφησαν συμβάσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ για την υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων που αφορούσαν τόσο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας όσο και στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. 
      Το αντίστοιχο ποσό για συμβάσεις σιδηροδρομικών έργων κατά τη διάρκεια της θητείας της προηγούμενης κυβέρνησης ανήλθε σε μόλις 239 εκατομμύρια ευρώ. 
      Το υπουργείο Υποδομών και οι ΔΕΚΟ που έχουν την αρμοδιότητα για τη δημοπράτηση σιδηροδρομικών επενδύσεων (ΕΡΓΟΣΕ, ΣΤΑΣΥ, Αττικό Μετρό) εξετάζουν έργα τα οποία είναι ώριμα και ως εκ τούτου μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ. 
      Η ένταξη νέων έργων στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο αποτελεί αγώνα εναντίον του χρόνου, δεδομένου ότι οι επενδύσεις που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2023. 
      Με το μέσο χρόνο υλοποίησης δημοσίων έργων στην Ελλάδα – από το στάδιο της μελέτης έως την ολοκλήρωση της κατασκευής – να ανέρχεται σε 90 μήνες, οι επενδύσεις σε υποδομές έχουν εξελιχθεί σε άκρως προβληματική διαδικασία. 
      Είναι ενδεικτικό ότι στη χώρα μας μόνο για την ολοκλήρωση των μελετών, οι οποίες απαιτούνται για ένα μεγάλο δημόσιο έργο, χρειάζονται τουλάχιστον δύο χρόνια. 
      Οι προτεραιότητες για τις αστικές συγκοινωνίες 
      Μία από τις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών αποτελεί η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του αμαξοστασίου των ΗΣΑΠ (γραμμή 1) στον Πειραιά. 
      Ο εξοπλισμός της τεχνικής βάσης είναι απαρχαιωμένος με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις δυνατότητες συντήρησης των συρμών που κυκλοφορούν στην γραμμή 1 του μετρό. 
      Για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού του αμαξοστασίου εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ, δεδομένου ότι οι παρεμβάσεις στην τεχνική βάση θα είναι εκτεταμένες. 
      Σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο θα μπορούσε να συνδυαστεί με τη δημιουργία της λεγόμενης «Ιπποδάμειας Αγοράς» που αφορά στην αξιοποίηση του παλιού αμαξοστασίου των ΗΣΑΠ, το οποίο αποτελούσε χώρο στάθμευσης των πράσινων λεωφορείων. 
      Πρόκειται για τη μετατροπή του παλιού αμαξοστασίου, το οποίο γειτνιάζει με την τεχνική βάση για τους συρμούς των ΗΣΑΠ, σε κλειστή αγορά τροφίμων. Για τη δημιουργία της νέας αγοράς αναμένεται σύντομα να παραδοθεί μελέτη στον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ Α.Ε.), ο οποίος μαζί με την Περιφέρεια Αττικής και την ΣΤΑΣΥ θα προχωρήσει στην αξιοποίηση του παλιού αμαξοστασίου. 
      Ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του υπουργείου Υποδομών είναι και η αναβάθμιση 14 συρμών των ΗΣΑΠ οι οποίοι παραδόθηκαν στην εταιρεία το 1984 και το 1985. 
      Πρόσφατα αποφασίστηκε πως το έργο με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 75 εκατομμυρίων ευρώ θα δημοπρατηθεί από τη ΣΤΑΣΥ. Ο ανάδοχος θα αναλάβει να εκσυγχρονίσει τις μηχανές των συρμών και περίπου 70 βαγόνια, καθώς τα εν λόγω τρένα των ΗΣΑΠ αποτελούνται από πέντε βαγόνια έκαστο. 
      Η ολοκλήρωση της αναβάθμισης θα οδηγήσει σε σημαντική ενίσχυση του διαθέσιμου στόλου των ΗΣΑΠ στη γραμμή 1 του μετρό. Από το σύνολο των 44 συρμών, μόλις 21 επιστρατεύονται καθημερινά για την εκτέλεση των δρομολογίων, ενώ δύο ακόμα είναι σε εφεδρεία σε καθημερινή βάση. 
      Μεταξύ των έργων υπό εξέταση είναι και η υπογειοποίηση της γραμμής των ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο έως και τον Πειραιά, με κατασκευή νέου σταθμού μετρό στο ύψος του παλιού εργοστασίου του Κεράνη. 
      Πρόκειται για έργο που έχει συζητηθεί πολύ τα τελευταία έτη και για το οποίο έχουν εκπονηθεί στο παρελθόν μελέτες για τη δημοπράτησή του. Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται ότι το έργο θα κοστίσει περίπου 70 με 80 εκατομμύρια ευρώ ενώ με την υλοποίησή του θα μπορούσε να «απελευθερωθεί» μία μεγάλη περιοχή για αξιοποίηση στον αστικό ιστό του Πειραιά. 
      Στελέχη του υπουργείου Υποδομών αναφέρουν ότι η υπογειοποίηση της γραμμής 1 στον Πειραιά δεν αποτελεί βασική προτεραιότητα προς το παρόν. Ωστόσο, δεν αποκλείεται να αλλάξει αυτό δεδομένου ότι ο δήμος Πειραιά ασκεί πιέσεις για την ένταξη του έργου στον προγραμματισμό της κεντρικής κυβέρνησης. Είναι πολύ πιθανό η δημοτική αρχή στην προσπάθειά της να βρει ένα εξαιρετικά ισχυρό σύμμαχο στο πρόσωπο του υπουργού Επικρατείας, Γιώργου Γεραπετρίτη, ο οποίος μεγάλωσε στον Πειραιά και δείχνει έντονο ενδιαφέρον για την υλοποίηση επενδύσεων στην πόλη.  
      Τα σιδηροδρομικά έργα προς ένταξη στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ
      Πριν από λίγες ημέρες παρουσιάστηκε ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της ΕΡΓΟΣΕ, ο οποίος περιλαμβάνει έργα ύψους 3 δισ. ευρώ την επόμενη δεκαετία. Τα περισσότερα από αυτά αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από το επόμενο ΕΣΠΑ (2021 – 2027), ωστόσο υπάρχουν ορισμένα τα οποία έχουν τον κατάλληλο βαθμό ωριμότητας για να δημοπρατηθούν άμεσα. 
      Μεταξύ αυτών είναι η αναβάθμιση της γραμμής Λάρισας Βόλου, με προϋπολογισμό ύψους περίπου 65 εκατομμυρίων ευρώ. Το έργο προβλέπει την ηλεκτροκίνηση της γραμμής και την εγκατάσταση συστημάτων τηλεδιοίκησης. 
      Η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να προχωρήσει σύντομα και στη δημοπράτηση εργολαβίας για τη σηματοδότηση του τμήματος Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων ευρώ.  
      Τα δύο μεγαλύτερα έργα που θα δημοπρατηθούν τους επόμενους μήνες αφορούν στην ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση της γραμμής από τη Ροδοδάφνη έως το Ψαθόπυργο Αχαΐας και στη βελτίωση της χάραξης με την εγκατάσταση συστήματος τηλεδιοίκησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Στρυμόνας – Προμαχώνας. 
      Σύμφωνα με πληροφορίες, ο προϋπολογισμός για το πρώτο έργο αναμένεται να κυμανθεί από 100 έως 140 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για το δεύτερο οι εκτιμήσεις στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ κάνουν λόγο για προϋπολογισμό κοντά στα 150 εκατομμύρια ευρώ. 
      Έργο με προϋπολογισμό που θα υπερβεί τα 100 εκατομμύρια ευρώ θα είναι και η αναβάθμιση της γραμμής από το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) έως την Οινόη. Όταν ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις στο δίκτυο, για τις οποίες θα χρειαστούν περισσότερα από τρία χρόνια δεδομένου ότι η γραμμή θα παραμείνει σε λειτουργία, τα τρένα στο τμήμα αυτό θα μπορούν να κινούνται με υψηλότερες ταχύτητες.    
    • By Engineer
      Νέου* τύπου Πρόγραμμα Εξοικονομώ κατ' Οίκον, που θα συνδυάζει πέντε διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης, σχεδιάζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας από το 2021. Σύμφωνα με πληροφορίες από αρμόδιες πηγές, το νέο Πρόγραμμα θα περιλαμβάνει:
      -επιδοτήσεις από το ΕΣΠΑ ή άλλες Κοινοτικές πηγές
      - τραπεζικά δάνεια,
      - ιδιωτική συμμετοχή των ιδιοκτητών των κτιρίων,
      - φοροαπαλλαγές και
      - την συνεισφορά του λεγόμενου καθεστώτος επιβολής, στο πλαίσιο του οποίου οι προμηθευτές ενέργειας (και στο εξής και οι διαχειριστές των δικτύων διανομής, δηλαδή ο ΔΕΔΔΗΕ και οι Εταιρείες Διανομής Αερίου) θα πρέπει - σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία - να κάνουν επενδύσεις και να επιτυγχάνουν συγκεκριμένους στόχους εξοικονόμησης ενέργειας.
      Τα νέα στοιχεία ως προς την χρηματοδότηση που διαφοροποιούν το νέο Πρόγραμμα από το υφιστάμενο είναι οι φοροαπαλλαγές για τις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων οι οποίες θεσπίστηκαν για πρώτη φορά εφέτος και δεν αποκλείεται να αναθεωρηθούν. Είναι επίσης το καθεστώς επιβολής βάσει του οποίου οι ενεργειακές επιχειρήσεις καλούνται να υλοποιήσουν επενδύσεις που οδηγούν σε μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για τους πελάτες τους. Ως τώρα οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων περιελάμβαναν κυρίως ενημερωτικές δράσεις εκπαίδευσης των καταναλωτών, οδηγών κλπ. για τα οφέλη και τις τεχνικές της εξοικονόμησης. Με το νέο καθεστώς θα κληθούν να κάνουν επενδύσεις που μπορεί για παράδειγμα να περιλαμβάνουν αντικατάσταση καυστήρων σε πολυκατοικίες, εγκατάσταση κεντρικής θέρμανσης με φυσικό αέριο, εργασίες μόνωσης, κ.α.
      Επιπλέον, το νέο Εξοικονομώ θα απευθύνεται σε πολύ ευρύτερο κοινόσε σχέση με το υφιστάμενο, καθώς σχεδιάζεται με γνώμονα το στόχο που περιλαμβάνονται στον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό, να αναβαθμιστούν ως το 2030 πάνω από το ένα έκτο (15%) των υφιστάμενων κτιρίων.
      Εκτός από την προστασία του περιβάλλοντος και την επίτευξη των στόχων για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η εξοικονόμηση ενέργειας συνεπάγεται άμεσο όφελος για τους χρήστες των κτιρίων) καθώς μειώνεται ο λογαριασμός για το ρεύμα τα κοινόχρηστα κλπ.), καθώς και για τα επαγγέλματα της οικοδομής που συνδέονται με τις εργασίες αναβάθμισης. Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτιριακού́ αποθέματος αναμένεται έως το 2030 να οδηγήσει σε αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας κατά 8 δισ. ευρώ και στη δημιουργία 22.000 νέων θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης.
      Το γενικό πλαίσιο του νέου Προγράμματος περιέγραψε πρόσφατα ο Υπουργός Περιβάλλοντος &Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης τονίζοντας ότι τα κονδύλια για εξοικονόμηση ενέργειας στην επόμενη προγραμματική περίοδο (2021-2027, νέο ΕΣΠΑ) πρόκειται να αυξηθούν θεαματικά, στα 500 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο έναντι 1 δις ευρώ που ήταν το σύνολο των κονδυλίων που διατέθηκαν στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο 2014-2020.
      Εξάλλου, όπως ανέφερε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Γεράσιμος Θωμάς, παρουσιάζοντας το ΕΣΕΚ στις Επιτροπές Παραγωγής & Εμπορίου και Προστασίας του Περιβάλλοντος της Βουλής, στο δεύτερο τρίμηνο του έτους θα τρέξουν δύο Προγράμματα εξοικονόμησης σε κτίρια.
      Πρόκειται για το Πρόγραμμα «ΗΛΕΚΤΡΑ» για ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων (το οποίο ανασχεδιάστηκε, ώστε οι παρεμβάσεις να χρηματοδοτούνται από τους ίδιους τους Φορείς, αλλά και από Εταιρείες Ενεργειακών Υπηρεσιών, προκειμένου να κινητοποιηθούν και ιδιωτικοί πόροι), καθώς και το αντίστοιχο Πρόγραμμα για την βιομηχανία.
      Στον ίδιο χρονικό ορίζοντα αναμένεται μία ακόμη Προκήρυξη και για κατοικίες. Δεν έχει αποφασιστεί ωστόσο αν το Πρόγραμμα για τις κατοικίες θα προκηρυχθεί με τις προδιαγραφές που ίσχυαν ως τώρα ή θα εφαρμοστούν πιλοτικά στοιχεία από το Πρόγραμμα που σχεδιάζεται για τη νέα περίοδο 2021-2027.
      *Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.