Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    ΠΟΜΙΔΑ: Οι 5 στόχοι των προτάσεων για τη θέρμανση κτιρίων

    Τους στόχους των προτάσεών της για τη θέρμανση κτιρίων, για τη διευκόλυνση της επέκτασης της χρήσης φυσικού αερίου για τη θέρμανση των πολυϊδιόκτητων κτιρίων, εν όψει της έναρξης της διαδικασίας επιδότησης του κόστους μετατροπής των καυστήρων κεντρικής θέρμανσης, αναλύει σε ανακοίνωσή της η ΠΟΜΙΔΑ.

     

    Συγκεκριμένα:

     

    1. Να καταστεί δυνατή η επέκταση της χρήσης φυσικού αερίου σε όλα τα πολυόροφα κτίρια των περιοχών με δίκτυο, με προτεραιότητα στην κεντρική θέρμανση με φυσικό αέριο.

     

    Εως σήμερα, για κάθε αλλαγή στον τρόπο θέρμανσης και στην κατανομή βαρών των συνιδιοκτητών οριζοντίων ιδιοκτησίων των πολυκατοικιών:

     

    *Η ισχύουσα από το έτος νομοθεσία (ν. 3741/1929) απαιτεί παμψηφία των συνιδιοκτητών.

     

    *Οι κανονισμοί των πολυκατοικιών που συντάσσονταν κατ΄εξουσιοδότηση του παραπάνω νόμου απαιτούν και αυτοί άλλοτε παμψηφίακαι άλλοτε αυξημένη ή τουλάχιστον την απόλυτη πλειοψηφία όλων των συνιδιοκτητών του οικοπέδου (δηλ. και των καταστημάτων, αποθηκών, πάρκιν κλπ. που δεν θερμαίνονται).

     

    * Η ισχύουσα διάταξη του π.δ.420/1987 απαιτεί την απόλυτη πλειοψηφία (501 χιλιοστά επί του οικοπέδου) για να αποφασιστεί η χρήση Φ.Α. είτε για την κεντρική θέρμανση, είτε για την αυτόνομη θέρμανση κάθε ενδιαφερόμενου συνιδιοκτήτη. Συνεπώς η πλειοψηφία της Γενικής Συνέλευσης μπορεί σήμερα να προβάλει «βέτο» και στα δύο, δηλαδή να παρεμποδίσει κυριαρχικά τόσο τη σύνδεση του κεντρικού καυστήρα, όσο και την αυτονόμηση με Φ.Α. οποιουδήποτε ιδιοκτήτη! Η υιοθέτηση της πρότασης της ΠΟΜΙΔΑ αίρει το απόλυτο αυτό εμπόδιο, αφού για πρώτη φορά ανοίγει την πόρτα στη χρήση του Φ.Α. ΣΕ ΟΛΑ τα πολυόροφα κτίρια των περιοχών με δίκτυο Φ.Α., είτε για την κεντρική θέρμανση όλου του κτιρίου, είτε για αυτόνομη θέρμανση κάθε ενδιαφερόμενου συνιδιοκτήτη, ανάλογα με το τι θα αποφασίσει η γενική συνέλευση όχι όλων των ιδιοκτητών, αλλά μόνον των θερμαινομένων ιδιοκτησιών!

     

    2. Να μην καταστεί απαγορευτική η συνέχιση της λειτουργίας της παλαιάς κεντρικής θέρμανσης για τους υπόλοιπους συνιδιοκτήτες. Η διατήρηση μικρής συμμετοχής των αυτονομουμένων στην περίπτωση συνέχισης της λειτουργίας της κεντρικής θέρμανσης επιβάλλεται όχι μόνον για λόγους ουσιαστικούς, αφού αυτοί θα επωφελούνται από την θέρμανση των εφαπτομένων ιδιοκτησιών τους, αλλά και για σημαντικούς λόγους κοινωνικής αλληλεγγύης προς τους οικονομικά ασθενέστερους συγκατοίκους τους. Αλλωστε, αφού ο λόγος που οδηγεί στην αυτονόμηση όσους συνιδιοκτήτες έχουν οικονομική ευχέρεια, είναι η διακοπή της λειτουργίας της κεντρικής θέρμανσης του όλου κτιρίου, τότε στην ουσία ουδεμία οικονομική υποχρέωση θα έχουν επί της μηδενικής αυτής δαπάνης!

     

    3. Να καταστεί δυνατή η αυτονόμηση σε φυσικό αέριο σε κτίρια όπου έχει διακοπεί η λειτουργία της υπάρχουσας κεντρικής θέρμανσης με φυσικό αέριο και η συνέλευση των θερμαινόμενων ιδιοκτησιών είτε δεν αποφασίσει είτε αδιαφορήσει για την σύνδεση της κεντρικής θέρμανσης με το δίκτυο Φ.Α,.

     

    4. Να καταστεί δυνατή η αυτονόμηση και στα κτίρια όλης της υπόλοιπης χώρας (χωρίς δίκτυο φυσικού αερίου) στα οποία έχει διακοπεί η λειτουργία κεντρικής θέρμανσης με πετρέλαιο, αν οι ενδιαφερόμενοι για να θερμάνουν τα υπάρχοντα σώματα εγκαταστήσουν αντλίες θερμότητας αέρος-νερού. Η μέθοδος αυτή είναι η μόνη οικονομική και οικολογική που θα μπορούσε να αντικαταστήσει το πετρέλαιο για την καθολική θέρμανση κατοικιών. Μόνη η ύπαρξη τζακιών ή απλών κλιματιστικών ή άλλων υποδεέστερων μέσων θέρμανσης, δεν μπορεί ποτέ να θεωρηθεί ως ικανή αιτία του να αποστεί κανείς από τις υποχρεώσεις του έναντι του κανονισμού του κτιρίου και των συνιδιοκτητών του.

     

    5. Επιπλέον, η ΠΟΜΙΔΑ προτείνει τη χωρίς προηγούμενη απόφαση γενικής συνέλευσης δυνατότητα αυτονόμησης μεμονωμένων ιδιοκτησιών:

     

    *Στα κτίρια στα οποία κατά την κατασκευή τους η νομοθεσία προέβλεπε την υποχρεωτική προεγκατάσταση σωληνώσεων φυσικού αερίου (π.δ. 420/87, όπως τροποποιήθηκε με το ν.3175/2003) αλλά σήμερα η κεντρική θέρμανση λειτουργεί με πετρέλαιο, ή δεν λειτουργεί καθόλου.

     

    *Στα κτίρια της περιοχής του ιστορικού κέντρου της Αθήνας όπου είναι από τότε υποχρεωτική η χρήση αποκλειστικά φυσικού αερίου για κεντρική θέρμανση (ΚΥΑ 4241/796/2000) αλλά σήμερα η κεντρική θέρμανση εξακολουθεί να λειτουργεί με πετρέλαιο, ή δεν λειτουργεί καθόλου.

     

    *Στα κτίρια στα οποία κατά την κατασκευή τους δεν εγκαταστάθηκε ποτέ σύστημα κεντρικής θέρμανσης (κυρίως στη Βόρειο Ελλάδα).

     

    *Στους μη θερμαινόμενους χώρους κάθε κτιρίου που υπάγεται στη νομοθεσία της οριζοντίου ιδιοκτησίας.

     

    Πηγή: http://energypress.gr/news/POMIDA:-Oi-5-stohoi-twn-protasewn-gia-th-thermansh-ktiriwn




    User Feedback


    Όλες οι προτάσεις είναι καλές αρκεί να συνοδεύονται από σαφές νομοθετικό πλαίσιο.

    Πολλοί δεν έχουν εμπεδώσει ακόμα το ΠΔ του 85 για την κατανομή δαπανών κεντρικής θέρμανσης, σχεδόν 30 χρόνια μετά και γίνονται ακόμα πίνακες κατανομής δαπανών θέρμανσης χωρίς την σχετική μελέτη που στο κάτω κάτω είναι και υποχρεωτική στα κτήρια με κεντρικό σύστημα θέρμανσης.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    καμία πρόταση δεν είναι καλή διότι μάλλον σε λιγότερη αυτονομία οδηγεί και με μεγαλύτερο κόστος.

     

    το ιδανικό θα 'ταν να πληρώνει κανείς ακριβώς όση ενέργεια κατανάλωσε χωρίς καμία ελάχιστη χρέωση σε δεη, αέριο, κοινόχρηστα κλπ. τα πάγια να ενσωματωθούν στις τιμές ανά Wh και να έρχεται μηδενικός λογαριασμός σε όποιον δε κατανάλωσε τίποτα.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Αντλίες θερμότητας παντού λέμε!!! Τι φυσικό αέριο και λέβητες και...

    Ένα μπαλκόνι ανά διαμέρισμα θα έχει μία μονάδα με ένα ανεμιστήρα και θα δίνει θέρμανση και ψύξη κι όχι το καραγκιοζιλίκι που βλέπουμε σε όλες τις όψεις των κτιρίων. Τα υπόλοιπα όλα είναι για τους αδαείς-εξυπνάκηδες που δεν σκέφτονται τον καταναλωτή αλλά τον εκάστοτε σπόνσορα.

    Απορώ πώς επιτρέπεται εν έτει 2014 να βγάζουν μελέτη νέας οικοδομής με ΚΕΝΑΚ και να βάζουν λέβητα και 5-6 split ανάλογα με τα δωμάτια του κάθε διαμερίσματος.

    Ποιός εγκέφαλος που έβγαλε πολυτεχνείο προτείνει λύσεις που εφαρμόζαμε εδώ και 20 χρόνια!!! Και για να βγει Β κατηγορία, κλείνουν πόρτες και παράθυρα και βάζουν κουφώματα ανοιγόμενα αντί για συρόμενα. Έρχεται και η κυρία του σπιτιού που δεν θέλει τα ανοιγόμενα γιατί θέλει το χώρο για έπιπλα κτλ και της λένε ότι δεν περνούσε η άδεια! Με τέτοια μελέτη ρε ... τι περίμενες? Ήμαρτον!!!

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Η αντλία θερμότητας είναι κάτι σαν το γνωστό κλιματιστικό?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    @georgiosmadonanakis

    Η πλήρης αυτονομία αδικεί τους ακρινούς ορόφους. Θα μου πεις πως αυτός που πήρε το ρετιρέ έχει λεφτά (ή μάλλον είχε όταν το αγόρασε), αλλά και έτσι να' ναι τι φταίει αυτός στον 1ο όροφο να πληρώνει μόνος του τις απώλειες για την πυλωτή;

    Με το τωρινό σύστημα οι θερμικές απώλειες από την πυλωτή, την ταράτσα και τους κοινόχρηστους χώρους επιμερίζεται σε όλα τα διαμερίσματα, αυτό είναι το πάγιο.

     

    Χώρια που θα υπήρχαν κάποιοι ανεύθυνοι που αν δεν πληρώνανε πάγιο θα αφήνανε ανοιχτό το σπίτι να αεριστεί από το πρωί μέχρι το βράδυ και θα παγώνανε τα γειτονικά διαμερίσματα.

     

    @vlasis13

    Οι αντλίες θερμότητας παντού θεωρητικά είναι καλή ιδέα, πρακτικά όμως όχι.

    Αυτή την στιγμή κάποιοι παράγουν θερμότητα (λέβητες, τζάκια) και κάποιοι την απορροφάνε με την αντλία θερμότητας.

    Αν βάλουν όλοι αντλία θερμότητας τότε θα επηρεαστεί το μικροκλίμα, η εξωτερική θερμοκρασία θα πέσει μερικούς βαθμούς οπότε θα αυξηθεί η κατανάλωση της αντλίας θερμότητας.

    Η χρυσή τομή συνολικά είναι κάπου στην μέση, κάποιοι να έχουν λέβητα και κάποιοι αντλία θερμότητας.

     

    @georgiosmadonanakis
    Το γνωστό κλιματιστικό είναι τοπική αντλία θερμότητας.

    Συνήθως όταν λέμε αντλία θερμότητας εννοούμε  κεντρική αντλία θερμότητας.

    Στα συνηθισμένα κλιματιστικά η μεταφορά θερμότητας από την εξωτερική μονάδα προς την εσωτερική μονάδα στον χώρο που θέλουμε να θερμάνουμε ή να ψύξουμε γίνεται με ειδικό ψυκτικό υγρό (παλιά φρέον, τώρα ειδικό ψυκτικό υγρό φιλικό προς το περιβάλλον).

    Στις αντλίες θερμότητας η μεταφορά θερμότητας γίνεται αρχικά από την εξωτερική μονάδα σε μια εσωτερική και από εκεί μεταφέρεται με νερό στην τερματική μονάδα σε κάθε χώρο.

    Η κεντρική αντλία θερμότητας μπορεί καλύπτει τις ανάγκες περισσότερων του ενός δωματίων.

    Συχνά χρησιμοποιείται και ένα δοχείο αδράνειας για να περιορίσουμε τις επανεκκινήσεις.

    Η εγκατάσταση είναι πιο ασφαλής καθώς δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος διαρροής ψυκτικού υγρού στον χώρο, ακόμα και αν κατά λάθος σπάσει ένας σωλήνας.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    1)Η πλήρης αυτονομία αδικεί τους ακρινούς ορόφους. Θα μου πεις πως αυτός που πήρε το ρετιρέ έχει λεφτά (ή μάλλον είχε όταν το αγόρασε),

    2)αλλά και έτσι να' ναι τι φταίει αυτός στον 1ο όροφο να πληρώνει μόνος του τις απώλειες για την πυλωτή;

    3)Χώρια που θα υπήρχαν κάποιοι ανεύθυνοι που αν δεν πληρώνανε πάγιο θα αφήνανε ανοιχτό το σπίτι να αεριστεί από το πρωί μέχρι το βράδυ και θα παγώνανε τα γειτονικά διαμερίσματα.

     

    4)Οι αντλίες θερμότητας παντού θεωρητικά είναι καλή ιδέα, πρακτικά όμως όχι. Αυτή την στιγμή κάποιοι παράγουν θερμότητα (λέβητες, τζάκια) και κάποιοι την απορροφάνε με την αντλία θερμότητας. Αν βάλουν όλοι αντλία θερμότητας τότε θα επηρεαστεί το μικροκλίμα, η εξωτερική θερμοκρασία θα πέσει μερικούς βαθμούς οπότε θα αυξηθεί η κατανάλωση της αντλίας θερμότητας. Η χρυσή τομή συνολικά είναι κάπου στην μέση, κάποιοι να έχουν λέβητα και κάποιοι αντλία θερμότητας.

     

    5) Το γνωστό κλιματιστικό είναι τοπική αντλία θερμότητας. Συνήθως όταν λέμε αντλία θερμότητας εννοούμε  κεντρική αντλία θερμότητας. Στα συνηθισμένα κλιματιστικά η μεταφορά θερμότητας από την εξωτερική μονάδα προς την εσωτερική μονάδα στον χώρο που θέλουμε να θερμάνουμε ή να ψύξουμε γίνεται με ειδικό ψυκτικό υγρό (παλιά φρέον, τώρα ειδικό ψυκτικό υγρό φιλικό προς το περιβάλλον). Στις αντλίες θερμότητας η μεταφορά θερμότητας γίνεται αρχικά από την εξωτερική μονάδα σε μια εσωτερική και από εκεί μεταφέρεται με νερό στην τερματική μονάδα σε κάθε χώρο.

     

    1) τα ρετιρέ που συνήθως είναι και τα μεγαλύτερα διαμερίσματα έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά στα κοινόχρηστα αλλά τη λιγότερη ζεστασιά. Συνεπώς είναι οι πρώτοι που θέλουν αυτονομία διότι τους συμφέρει να ζεσταθούν με ηλεκτρικά σώματα.

     

    2) οι πολυκατοικίες που δεν έχουν αυτόνομη θέρμανση είναι τόσο παλιές που δεν έχουν pilotis!

     

    3) δε καταλαβαίνω γιατί το πάγιο τους αποτρέπει..

     

    4) χα χα! δηλαδή σα το wi-fi πάει? κλέβεις θερμότητα από τα καυσαέρια του γείτονα? πολύ ήπια μορφή ενέργειας για να "πιάσει"...

     

    5) άρα σα μηχανές είναι ακριβώς το ίδιο? η εξωτερική μονάδα της αντλίας θ. με ψυκτικό υγρό δε λειτουργεί κι αυτή? η διαφορά τους είναι ότι στα κλιματιστικά το σπίτι κλιματίζεται με αέρα, ενώ στις αντλίες θ. με σωληνώσεις ύδατος?

    • Downvote 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    1) Το κόστος του πετρελαίου που καλύπτει τις θερμικές απώλειες τις ταράτσας τώρα το μοιράζονται όλοι (μέρος του παγίου στις μελέτες κατανομής θέρμανσης μετά το '85), αν βάλει αυτόνομη θέρμανση θα το επιβαρύνεται εξ'ολοκλήρου.

     

    3) Επειδή: περισσότερες ώρες είναι ανοιχτό και αερίζεται το σπίτι τους -> περισσότερες απώλειες έχουν τα γειτονικά διαμερίσματα -> ο λέβητας καταναλώνει περισσότερο καύσιμο για να καλύψει αυτές τις θερμικές απώλειες -> το κόστος θέρμανσης αυξάνεται -> αυξάνεται το πάγιό τους.

     

    4) Δεν κλέβεις. Σκέψου το αντίθετο το καλοκαίρι. Έστω πως σε μια πυκνοκατοικημένη πόλη, υπάρχουν παντού καταστήματα και κτήρια γραφείων. Έστω πως οι πιο ευαίσθητοι ανοίγουν το κλιματιστικό στους 35°C. Η θερμοκρασία του αέρα θα αυξηθεί μερικούς βαθμούς, έστω θα ανέβει στους 37°C. Τότε θα ανοίξουν το κλιματιστικό και κάποιοι άλλοι, η θερμοκρασία θα ανέβει στους 38°C, και σαν ντόμινο θα αναγκαστούν όλοι να ανοίξουν τα κλιματιστικά. Όσο αυξάνει η θερμοκρασία μειώνεται ο βαθμός απόδοσης του κλιματιστικού.

     

    5) Ακριβώς έτσι.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    1)υπάρχουν όμως και πολλές πολυκατοικίες πολύ πριν το 85. στη δική μου ας πούμε η κατανομή των κοινοχρήστων, σε συνδυασμό και με την ποιότητα της θέρμανσης που παρέχεται, καθιστά εντελώς ασύμφορη τη συμμετοχή του τελευταίου ορόφου που είναι και ο μόνος πανταχόθεν ελεύθερος. πληρώνουμε για ένα καλοριφέρ ανύπαρκτο και τελικά τη δουλειά μας την κάνουμε με κλιματιστικά και άλλα ηλεκτρικά σώματα, τα οποία κοστίζουν λιγότερο από τα κοινόχρηστα.

     

    3)νομίζω πως είναι αρκετά προχωρημένη σκέψη για να τη σκεφτούν αυτοί που έχουν τις μεγάλες εξάψεις! και πιθανώς να είναι αυτοί με τα μικρά ποσοστά στα κοινόχρηστα αλλά και με τα θερμότερα σπίτια οπότε είτε δε τους νοιάζει, είτε πραγματικά σκάνε από τη ζέστη την ώρα που άλλοι τουρτουρίζουν. 

     

    4)καλά ντε! αστεία το είπα.. προς τι η αρνητική ψήφος? 

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    To 30% που ισχύει στις περισσότερες πολυκατοικίες είναι υπερβολικό κατά τη γνώμη μου. Θα μπορούσε να είναι 10-15%.

    Θα σας πάω στην ακραία περίπτωση γνωστού μου στα βόρεια προάστεια Αττικής, ο οποίος διαμένει στο διαμέρισμα (κατασκευής 1977 - χωρίς ίχνος θερμομόνωσης) 2 μήνες το χρόνο (μόνο καλοκαίρι) και αναγκάζεται να πληρώνει το 30% όλου του χειμώνα, με το καλοριφέρ να λειτουργεί 10-12 ώρες τη μέρα!!! Φυσικά για να πληρώνει μόνο το "πάγιο" 30% τον ανάγκασαν να κόψει/ταπώσει όλα τα σώματα στο διαμέρισμά του. Όταν όμως ζήτησε να μονωθεί η ταράτσα (γιατί είναι στον τελευταίο όροφο και το καλοκαίρι ψήνεται), η γενική συνέλευση δεν συμφώνησε! Να σημειωθεί ότι στον τελευταίο όροφο που είναι, συνολικά υπάρχουν 4 διαμερίσματα, ενώ ο ίδιος έχει περίπου 50 χιλιοστά. Για την μόνωση συμφώνησαν μόνο τα 4 διαμερίσματα του τελευταίου ορόφου.

    Τι έχει να πει η ΠΟΜΙΔΑ για αυτό; Στις πολυκατοικίες δεν υπάρχουν μόνο "Φτωχοί VS πλούσιοι"...

    Υγ: Κι εγώ έχω αντίστοιχο θέμα σε δική μου ιδιοκτησία μη μόνιμης κατοίκησης στην Αττική, αλλά το παράδειγμα του φίλου μου που ανέφερα είναι τραγικό!!!

    Edited by dimitrispsi

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Θέμα: Παράλληλη εφαρμογή ευεργετικών διατάξεων του ν.4067/12 (άρθρο 10 παρ.1 και άρθρο παρ. 1 & 8.
      Σε απάντηση του ανωτέρω (α) σχετικού, το οποίο αφορά στη δυνατότητα παράλληλης εφαρμογής διατάξεων του ν.4067/12 και ειδικότερα της παρ. 1 του άρθρου 10 σε συνδυασμό με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 8 του άρθρου 15 του ν.4067/12 με αποτέλεσμα την επιπρόσθετη προσαύξηση του ύψους του κτιρίου, σας γνωρίζουμε λαμβάνοντας υπόψη τα β) και γ) σχετικά για τα εξής:
      Α) Στις περιπτώσεις ακινήτων που μετά την εφαρμογή του άρθρου 10 του ΝΟΚ δεν επέρχεται προσαύξηση στο ύψος του κτιρίου, έχουμε την άποψη ότι είναι δυνατή η εφαρμογή της παρ. 8 του άρθρου 15 του ΝΟΚ για υπέρβαση ύψους, όπως αυτό εκάστοτε ισχύει, ενώ
      Β) Στις περιπτώσεις ακινήτων που μετά την εφαρμογή του άρθρου 10 του ΝΟΚ επέρχεται προσαύξηση στο ύψος του κτιρίου, είναι δυνατή και επιπλέον προσαύξηση αυτού βάση της παρ. 1 και 8 του άρθρου 15 του ΝΟΚ, με την επιφύλαξη της περίπτωσης του δευτέρου εδαφίου της παρ. 8 του άρθρου 15 του ΝΟΚ που αφορά σε μείωση κάλυψης, δεδομένου ότι η ίδια προϋπόθεση της μείωσης της κάλυψης με αντισταθμιστικό κίνητρο την αύξηση του ύψους δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί δύο φορές προκειμένου να αποφέρει περισσότερα του ενός οφέλη στο κτίριο.
      Επομένως, εφόσον στην περίπτωση που αναφέρεστε, ζητείται επιπρόσθετα της προσαύξησης ύψους -που έχει προκύψει κατ’ αναλογία του προσαυξημένου συντελεστή δόμησης λόγω μείωσης της επιτρεπόμενης κάλυψης κατά το άρθρο 10 του ΝΟΚ- και περεταίρω υπέρβαση στο προσαυξημένο ύψος, λόγω πρόσθετης μείωσης κάλυψης σύμφωνα με το άρθρο 15 παρ.8, έχουμε την άποψη ότι δεύτερη προσαύξηση / υπέρβαση ύψους δεν δύναται να χορηγηθεί, ενώ η συνολική μείωση της κάλυψης θα μπορούσε να εξεταστεί εξ’ αρχής από το αρμόδιο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής στα πλαίσια του άρθρου 10 του ΝΟΚ.
      http://ypeka.gr/LinkClick.aspx?fileticket=3pzmKSyXNcc%3D&tabid=777&language=el-GR&fbclid=IwAR2b-gw-9EIgT2ztdaRCgPhKEwwu1lknkIN1p9ZKrkbN2yf6GEWN_iwglhY

      View full είδηση
    • By Engineer
      Θέμα: Παράλληλη εφαρμογή ευεργετικών διατάξεων του ν.4067/12 (άρθρο 10 παρ.1 και άρθρο παρ. 1 & 8.
      Σε απάντηση του ανωτέρω (α) σχετικού, το οποίο αφορά στη δυνατότητα παράλληλης εφαρμογής διατάξεων του ν.4067/12 και ειδικότερα της παρ. 1 του άρθρου 10 σε συνδυασμό με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 8 του άρθρου 15 του ν.4067/12 με αποτέλεσμα την επιπρόσθετη προσαύξηση του ύψους του κτιρίου, σας γνωρίζουμε λαμβάνοντας υπόψη τα β) και γ) σχετικά για τα εξής:
      Α) Στις περιπτώσεις ακινήτων που μετά την εφαρμογή του άρθρου 10 του ΝΟΚ δεν επέρχεται προσαύξηση στο ύψος του κτιρίου, έχουμε την άποψη ότι είναι δυνατή η εφαρμογή της παρ. 8 του άρθρου 15 του ΝΟΚ για υπέρβαση ύψους, όπως αυτό εκάστοτε ισχύει, ενώ
      Β) Στις περιπτώσεις ακινήτων που μετά την εφαρμογή του άρθρου 10 του ΝΟΚ επέρχεται προσαύξηση στο ύψος του κτιρίου, είναι δυνατή και επιπλέον προσαύξηση αυτού βάση της παρ. 1 και 8 του άρθρου 15 του ΝΟΚ, με την επιφύλαξη της περίπτωσης του δευτέρου εδαφίου της παρ. 8 του άρθρου 15 του ΝΟΚ που αφορά σε μείωση κάλυψης, δεδομένου ότι η ίδια προϋπόθεση της μείωσης της κάλυψης με αντισταθμιστικό κίνητρο την αύξηση του ύψους δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί δύο φορές προκειμένου να αποφέρει περισσότερα του ενός οφέλη στο κτίριο.
      Επομένως, εφόσον στην περίπτωση που αναφέρεστε, ζητείται επιπρόσθετα της προσαύξησης ύψους -που έχει προκύψει κατ’ αναλογία του προσαυξημένου συντελεστή δόμησης λόγω μείωσης της επιτρεπόμενης κάλυψης κατά το άρθρο 10 του ΝΟΚ- και περεταίρω υπέρβαση στο προσαυξημένο ύψος, λόγω πρόσθετης μείωσης κάλυψης σύμφωνα με το άρθρο 15 παρ.8, έχουμε την άποψη ότι δεύτερη προσαύξηση / υπέρβαση ύψους δεν δύναται να χορηγηθεί, ενώ η συνολική μείωση της κάλυψης θα μπορούσε να εξεταστεί εξ’ αρχής από το αρμόδιο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής στα πλαίσια του άρθρου 10 του ΝΟΚ.
      http://ypeka.gr/LinkClick.aspx?fileticket=3pzmKSyXNcc%3D&tabid=777&language=el-GR&fbclid=IwAR2b-gw-9EIgT2ztdaRCgPhKEwwu1lknkIN1p9ZKrkbN2yf6GEWN_iwglhY
    • By Engineer
      Από την 1η Ιουλίου σε ισχύ ο νέος θεσμός της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτηρίων. Θα είναι υποχρεωτική μόνο όταν γίνεται μεταβίβαση ακινήτου ή τακτοποίηση αυθαιρεσιών, αλλά και σε νέες οικοδομές.
      Σταδιακά και όχι υποχρεωτικά για όλους τίθεται φέτος σε ισχύ η ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίου, ένα νέο «εργαλείο» της πολεοδομικής νομοθεσίας, προκειμένου να μπει επιτέλους τάξη στο χάος των πολεοδομικών αυθαιρεσιών, που με τη σειρά τους γεννούν σωρεία ζητημάτων στην κατοχή και μεταβίβαση ακινήτων. Σύμφωνα με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε στο τέλος Νοεμβρίου, ο θεσμός της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτηρίου θα τεθεί επισήμως σε ισχύ από την 1η Ιουλίου του 2020 και θα συνδεθεί με το νέο νόμο για τα αυθαίρετα.
      Στόχος του εν λόγω εργαλείου είναι η καταγραφή των βασικών πολεοδομικών και πληροφοριακών στοιχείων του συνόλου του κάθε κτηρίου, αλλά και των επιμέρους ιδιοκτησιών αυτού. Η σημαντικότερη διαφοροποίηση σε σχέση με τα όσα είχαν γίνει γνωστά, όταν νομοθετήθηκε η ηλεκτρονική ταυτότητα, είναι ότι δεν θα είναι υποχρεωτική για όλα τα ακίνητα της χώρας. Δηλαδή, δεν θα χρειάζεται ο κάθε ιδιοκτήτης να μεριμνήσει (εντός επταετίας για τις κατοικίες) για να εκδώσει ηλεκτρονική ταυτότητα και μάλιστα με σημαντική επιβάρυνση. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική αλλαγή, η οποία απαλλάσσει τους ιδιοκτήτες από το κόστος που ενέχει η συγκεκριμένη διαδικασία, καθώς εκπρόσωποι των μηχανικών έκαναν λόγο ακόμα και για 1.000 ευρώ ανά ιδιοκτησία, ιδίως σε περιπτώσεις που θα πρέπει να γίνει και στατική μελέτη του κτηρίου.
      Εφεξής, ηλεκτρονική ταυτότητα θα πρέπει να εκδίδεται μόνο σε περιπτώσεις μεταβιβάσεων ακινήτων, ή σε περιπτώσεις τακτοποιήσεων αυθαιρέτων κατηγορίας 1 έως 4. Συνδέεται δηλαδή η τακτοποίηση αυθαιρέτων με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας. Ως εκ τούτου, όποιο ακίνητο τακτοποιείται, αυτομάτως θα πρέπει να εκδίδει και ηλεκτρονική ταυτότητα. Αυτό θα ισχύει από την 1η Ιουλίου και μετά, όταν δηλαδή θα τεθούν σε ισχύ και οι διατάξεις του νέου νόμου για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Με τον τρόπο αυτό, θα ξεκινήσει μια σταδιακή διαδικασία έκδοσης ηλεκτρονικών ταυτοτήτων και για το υφιστάμενο απόθεμα κτηρίων, χωρίς όμως την υποχρεωτική εφαρμογή σε όλες τις ιδιοκτησίες, επιτρέποντας μια ομαλότερη προσαρμογή στα νέα δεδομένα.
      Υποχρεωτική στις νέες οικοδομές
      Εν τω μεταξύ, για όλες τις νέες οικοδομές που θα κατασκευάζονται εφεξής, η ηλεκτρονική ταυτότητα είναι υποχρεωτική. Όπως ανέφερε πρόσφατα ο κ. Δημ. Οικονόμου, υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για τα νέα κτίρια, αυτά που κατασκευάζονται από εδώ και πέρα, η ηλεκτρονική ταυτότητα θα είναι σε επίπεδο κτηρίου. Αυτό είναι εύκολο γιατί υπάρχει πλέον μια άδεια συνολική, δεν υπάρχει καμιά πρακτική δυσκολία ή κάποιο ιδιαίτερο κόστος για να δηλώνεται με ενιαίο τρόπο όλο το κτίριο.
      Επίσης, υπενθυμίζεται ότι μέχρι τις 30 Ιουνίου, παραμένει σε ισχύ ο υφιστάμενος νόμος για την τακτοποίηση αυθαιρέτων, με τον οποίο επιτρέπεται η ρύθμιση ακινήτων που εμπίπτουν ακόμα και στην υπ’ αριθμόν 5 κατηγορία αυθαιρεσιών, δηλαδή εκείνων που έχουν υπέρβαση κάλυψης από 40% και πάνω και υπέρβαση ύψους από το 20% και πάνω. Μετά τις 30 Ιουνίου τίθεται σε ισχύ ο νέος νόμος, με τον οποίο απαγορεύονται πλέον οι τακτοποιήσεις τέτοιων αυθαιρεσιών. Όποιος δεν έχει μέχρι τότε τακτοποιήσει το ακίνητό του, θα καταβάλει 20% παραπάνω χρήματα για την τακτοποίησή του. Και για κάθε χρόνο περαιτέρω καθυστερήσεων θα καταβάλλεται ένα επιπλέον 5%. Δηλαδή αν καθυστερήσεις ένα χρόνο ακόμα, θα πληρώνεις 25%, αν καθυστερήσεις δύο χρόνια ακόμα 30%. Καταληκτική ημερομηνία είναι η 31η Δεκεμβρίου του 2025.
      Η τελευταία τροπολογία
      Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας (Π.χ. Διαμερίσματος) θα περιλαμβάνει τα εξής, σύμφωνα με την τελευταία τροπολογία που ψηφίστηκε:
      το στέλεχος της οικοδομικής άδειας του κτηρίου εντός του οποίου ευρίσκεται η διηρημένη ιδιοκτησία, με τις αναθεωρήσεις της, τα σχέδια που συνοδεύουν την οικοδομική άδεια (σ.σ.: με διάταξη της ίδιας τροπολογίας, αν δεν υπάρχουν στη διάθεση του ιδιοκτήτη ή της Υπηρεσίας Δόμησης τα παραπάνω στοιχεία -άδειες και σχέδια- μπορεί να υποκατασταθούν από σχετική βεβαίωση της υπηρεσίας) το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης της διηρημένης ιδιοκτησίας, το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον έχει εκδοθεί, δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων, τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν τη διηρημένη ιδιοκτησία στην πραγματική της κατάσταση, αν αυτή δεν αποτυπώνεται στα παραπάνω σχέδια. το δελτίο δομικής τρωτότητας, τον πίνακα χιλιοστών και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτηρίου, εφ’ όσον υπάρχουν, το Πιστοποιητικό Πληρότητας της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας της Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας.  

      View full είδηση
    • By Engineer
      Από την 1η Ιουλίου σε ισχύ ο νέος θεσμός της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτηρίων. Θα είναι υποχρεωτική μόνο όταν γίνεται μεταβίβαση ακινήτου ή τακτοποίηση αυθαιρεσιών, αλλά και σε νέες οικοδομές.
      Σταδιακά και όχι υποχρεωτικά για όλους τίθεται φέτος σε ισχύ η ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίου, ένα νέο «εργαλείο» της πολεοδομικής νομοθεσίας, προκειμένου να μπει επιτέλους τάξη στο χάος των πολεοδομικών αυθαιρεσιών, που με τη σειρά τους γεννούν σωρεία ζητημάτων στην κατοχή και μεταβίβαση ακινήτων. Σύμφωνα με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε στο τέλος Νοεμβρίου, ο θεσμός της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτηρίου θα τεθεί επισήμως σε ισχύ από την 1η Ιουλίου του 2020 και θα συνδεθεί με το νέο νόμο για τα αυθαίρετα.
      Στόχος του εν λόγω εργαλείου είναι η καταγραφή των βασικών πολεοδομικών και πληροφοριακών στοιχείων του συνόλου του κάθε κτηρίου, αλλά και των επιμέρους ιδιοκτησιών αυτού. Η σημαντικότερη διαφοροποίηση σε σχέση με τα όσα είχαν γίνει γνωστά, όταν νομοθετήθηκε η ηλεκτρονική ταυτότητα, είναι ότι δεν θα είναι υποχρεωτική για όλα τα ακίνητα της χώρας. Δηλαδή, δεν θα χρειάζεται ο κάθε ιδιοκτήτης να μεριμνήσει (εντός επταετίας για τις κατοικίες) για να εκδώσει ηλεκτρονική ταυτότητα και μάλιστα με σημαντική επιβάρυνση. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική αλλαγή, η οποία απαλλάσσει τους ιδιοκτήτες από το κόστος που ενέχει η συγκεκριμένη διαδικασία, καθώς εκπρόσωποι των μηχανικών έκαναν λόγο ακόμα και για 1.000 ευρώ ανά ιδιοκτησία, ιδίως σε περιπτώσεις που θα πρέπει να γίνει και στατική μελέτη του κτηρίου.
      Εφεξής, ηλεκτρονική ταυτότητα θα πρέπει να εκδίδεται μόνο σε περιπτώσεις μεταβιβάσεων ακινήτων, ή σε περιπτώσεις τακτοποιήσεων αυθαιρέτων κατηγορίας 1 έως 4. Συνδέεται δηλαδή η τακτοποίηση αυθαιρέτων με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας. Ως εκ τούτου, όποιο ακίνητο τακτοποιείται, αυτομάτως θα πρέπει να εκδίδει και ηλεκτρονική ταυτότητα. Αυτό θα ισχύει από την 1η Ιουλίου και μετά, όταν δηλαδή θα τεθούν σε ισχύ και οι διατάξεις του νέου νόμου για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Με τον τρόπο αυτό, θα ξεκινήσει μια σταδιακή διαδικασία έκδοσης ηλεκτρονικών ταυτοτήτων και για το υφιστάμενο απόθεμα κτηρίων, χωρίς όμως την υποχρεωτική εφαρμογή σε όλες τις ιδιοκτησίες, επιτρέποντας μια ομαλότερη προσαρμογή στα νέα δεδομένα.
      Υποχρεωτική στις νέες οικοδομές
      Εν τω μεταξύ, για όλες τις νέες οικοδομές που θα κατασκευάζονται εφεξής, η ηλεκτρονική ταυτότητα είναι υποχρεωτική. Όπως ανέφερε πρόσφατα ο κ. Δημ. Οικονόμου, υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για τα νέα κτίρια, αυτά που κατασκευάζονται από εδώ και πέρα, η ηλεκτρονική ταυτότητα θα είναι σε επίπεδο κτηρίου. Αυτό είναι εύκολο γιατί υπάρχει πλέον μια άδεια συνολική, δεν υπάρχει καμιά πρακτική δυσκολία ή κάποιο ιδιαίτερο κόστος για να δηλώνεται με ενιαίο τρόπο όλο το κτίριο.
      Επίσης, υπενθυμίζεται ότι μέχρι τις 30 Ιουνίου, παραμένει σε ισχύ ο υφιστάμενος νόμος για την τακτοποίηση αυθαιρέτων, με τον οποίο επιτρέπεται η ρύθμιση ακινήτων που εμπίπτουν ακόμα και στην υπ’ αριθμόν 5 κατηγορία αυθαιρεσιών, δηλαδή εκείνων που έχουν υπέρβαση κάλυψης από 40% και πάνω και υπέρβαση ύψους από το 20% και πάνω. Μετά τις 30 Ιουνίου τίθεται σε ισχύ ο νέος νόμος, με τον οποίο απαγορεύονται πλέον οι τακτοποιήσεις τέτοιων αυθαιρεσιών. Όποιος δεν έχει μέχρι τότε τακτοποιήσει το ακίνητό του, θα καταβάλει 20% παραπάνω χρήματα για την τακτοποίησή του. Και για κάθε χρόνο περαιτέρω καθυστερήσεων θα καταβάλλεται ένα επιπλέον 5%. Δηλαδή αν καθυστερήσεις ένα χρόνο ακόμα, θα πληρώνεις 25%, αν καθυστερήσεις δύο χρόνια ακόμα 30%. Καταληκτική ημερομηνία είναι η 31η Δεκεμβρίου του 2025.
      Η τελευταία τροπολογία
      Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας (Π.χ. Διαμερίσματος) θα περιλαμβάνει τα εξής, σύμφωνα με την τελευταία τροπολογία που ψηφίστηκε:
      το στέλεχος της οικοδομικής άδειας του κτηρίου εντός του οποίου ευρίσκεται η διηρημένη ιδιοκτησία, με τις αναθεωρήσεις της, τα σχέδια που συνοδεύουν την οικοδομική άδεια (σ.σ.: με διάταξη της ίδιας τροπολογίας, αν δεν υπάρχουν στη διάθεση του ιδιοκτήτη ή της Υπηρεσίας Δόμησης τα παραπάνω στοιχεία -άδειες και σχέδια- μπορεί να υποκατασταθούν από σχετική βεβαίωση της υπηρεσίας) το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης της διηρημένης ιδιοκτησίας, το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον έχει εκδοθεί, δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων, τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν τη διηρημένη ιδιοκτησία στην πραγματική της κατάσταση, αν αυτή δεν αποτυπώνεται στα παραπάνω σχέδια. το δελτίο δομικής τρωτότητας, τον πίνακα χιλιοστών και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτηρίου, εφ’ όσον υπάρχουν, το Πιστοποιητικό Πληρότητας της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας της Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας.  
    • By Engineer
      Υποχρεωτική θα είναι από την νέα χρονιά η έκδοση Μελέτης Ενεργειακής Απόδοσης η οποία να τεκμηριώνει ότι το κτήριο πληροί τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης κτηρίου σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας για κάθε οικοδομική άδεια που θα εκδίδεται.
       
      Για τον λόγο αυτό, μάλιστα, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει αποστείλει στις αρμόδιες Υπηρεσίες Δόμησης (ΥΔΟΜ) σχετικές οδηγίες.
       
      Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όλα τα νέα κτήρια που στεγάζουν υπηρεσίες του Δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα έπρεπε από την 1η Ιανουαρίου 2019 να είναι σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας. Και από την 1η Ιανουαρίου του 2021 η συγκεκριμένη απαίτηση επεκτείνεται σε όλα τα κτήρια.
       
      Υποχρέωση η υποβολή Μελέτης Ενεργειακής Απόδοσης
       
      Η υποχρέωση υποβολής Μελέτης Ενεργειακής Απόδοσης, η οποία να τεκμηριώνει ότι το κτήριο πληροί τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης κτηρίου σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας είχε περιληφθεί στον νόμο 4602/2019. Ειδικότερα, για την έκδοση οικοδομικής άδειας νέου (ή ριζικά ανακαινιζόμενου υφιστάμενου) κτηρίου ή κτηριακής μονάδας, εκπονείται και υποβάλλεται στην αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης του κτηρίου. Από την 1.1.2020 για την έκδοση οικοδομικής άδειας νέου κτηρίου πρέπει να υποβάλλεται και μελέτη η οποία θα τεκμηριώνει ότι το κτήριο πληροί τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης κτηρίου σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας.
       
      Σύμφωνα με το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), τίθεται στόχος βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης στην τελική κατανάλωση ενέργειας κατά ποσοστό τουλάχιστον στο 38% σε σχέση με την πρόβλεψη εξέλιξης της τελικής κατανάλωσης ενέργειας έως το 2030, όπως είχε αυτή εκτιμηθεί το έτος 2007 (στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών ενεργειακών πολιτικών), με αποτέλεσμα η τελική κατανάλωση ενέργειας να μην ξεπεράσει τα 16,5 Mtoe το έτος 2030. Επιπλέον, τίθεται στόχος ετήσιας ενεργειακής ανακαίνισης του συνολικού εμβαδού της θερμικής ζώνης των κτηρίων της κεντρικής δημόσιας διοίκησης ίσος με 5.400 τ.μ., που αποτελεί το 3% του συνολικού εμβαδού.
       
      Όσον αφορά στον καθορισμό ενός κεντρικού ποσοτικού στόχου ανακαίνισης και αντικατάστασης κτηρίων κατοικίας με νέα σχεδόν μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης, το συγκεκριμένο ποσοστό συνδυαστικά δύναται να ανέλθει στο 12%-15% του συνόλου των κατοικιών έως το 2030. Σε ετήσιο χρονικό ορίζοντα στόχος είναι να αναβαθμίζονται ενεργειακά ή και να αντικαθίστανται από νέα ενεργειακά αποδοτικότερα κατά μέσο όρο 60.000 κτήρια ή κτηριακές μονάδες. Προκειμένου να δημιουργηθούν κίνητρα για τη μεγιστοποίηση του αριθμού των κτηρίων που θα υπερβαίνουν τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης θα ληφθούν νέα κανονιστικά μέτρα.
       
      Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, θα προωθηθούν τα εξής:
       
      Μετά τις 31 Δεκεμβρίου 2023 όλα τα κτήρια που στεγάζουν δημόσιες αρχές θα πρέπει να κατατάσσονται στην ενεργειακή κατηγορία Β και άνω σύμφωνα με το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ).
      Κάθε νέα μίσθωση ή αγορά κτηρίου ή κτηριακής μονάδας από φορείς της κεντρικής κυβέρνησης, από 01/01/2021, θα πρέπει να είναι σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας (ενεργειακή κατηγορία Α και άνω).
      Για κάθε κτίριο ή κτηριακή μονάδα που διατίθεται προς πώληση ή προς εκμίσθωση από 01/01/2021, θα δηλώνεται ο δείκτης ενεργειακής απόδοσης του πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης σε όλες τις εμπορικές διαφημίσεις.
       
      Επιτυχημένα και αποδοτικά μέτρα πολιτικής - όπως π.χ. είναι η υποχρεωτική εγκατάσταση ηλιοθερμικών συστημάτων σε νέα και ριζικά ανακαινιζόμενα κτήρια - θα συνεχιστούν και θα βελτιωθούν όπου απαιτείται. Τέλος, το νέο κανονιστικό πλαίσιο, σε συνδυασμό με φορολογικά,  χρηματοδοτικά και πολεοδομικά κίνητρα αναμένεται να αυξήσει το ρυθμό ενεργειακής αναβάθμισης των ιδιωτικών κτηρίων.
       
      Συνολικά η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτηριακού αποθέματος αναμένεται να οδηγήσει σε 8 δισ. ευρώ αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας και στη δημιουργία και διατήρηση άνω των 22.000 νέων θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.