
FTTH: Πόσες είναι οι συνδέσεις ανά πάροχο – Η πορεία με τα κουπόνια επιδότησης
Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η ανάπτυξη του FTTH στην Ελλάδα, καθώς οι οπτικές ίνες βρίσκονται στο επίκεντρο της στρατηγικής των τηλεπικοινωνιακών παρόχων, που εντείνουν τις επενδύσεις τους. Κομβικό ρόλο στην επιτάχυνση αυτή παίζει και το πρόγραμμα Gigabit Voucher, που επιδοτεί τις συνδέσεις FTTH και αναμένεται να δώσει περαιτέρω ώθηση στην αγορά. Αντιθέτως, εξακολουθεί να προκαλεί προβληματισμό η πορεία του προγράμματος Smart Readiness εξαιτίας της χαμηλής ζήτησης που το συνοδεύει.
Ο ΟΤΕ διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στην αγορά, έχοντας ήδη φτάσει στο τέλος του 2024 να καλύπτει 1,7 εκατομμύρια νοικοκυριά και επιχειρήσεις με FTTH. Το πλάνο του ομίλου προβλέπει την επέκταση του δικτύου σε 2,1 εκατ. μέχρι το τέλος του 2025 και 3 εκατ. μέχρι το 2027.
Στο τέλος του περασμένου Μαρτίου, η διείσδυση στις υποδομές FTTH του ΟΤΕ (συνολικό ποσοστό FTTH πελατών αγοράς επί των διαθέσιμων γραμμών OTE) ανήλθε σε 29%, καταγράφοντας αύξηση από 22% ένα χρόνο πριν. Από το σύνολο των 430 χιλιάδων συνδρομητών FTTH, το 84% χρησιμοποιούν την υποδομή του ΟΤΕ. Επιπλέον, το 44% των συνδρομητών FTTH του ανταγωνισμού βασίζονται στις υποδομές του ΟΤΕ, συγκριτικά με 36% ένα χρόνο πριν, αύξηση που οφείλεται και στις συμφωνίες εκπτώσεων όγκου στην αγορά χονδρικής FTTH μεταξύ βασικών παρόχων της αγοράς, που συνάφθηκαν το προηγούμενο έτος.
Αντίστοιχα, η ΔΕΗ, μέσα από τη θυγατρική της ΔΕΗ Fiber, έχει καταγράψει "άλμα" στην εγκατάσταση συνδέσεων FTTH, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η εταιρεία με αφορμή τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου 2025. Μέχρι τα τέλη Μαρτίου 2025, το δίκτυο FTTH της εταιρείας έφτασε τα 948.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αριθμός πενταπλάσιος σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Ο στόχος της είναι να αγγίξει το 1,5 εκατομμύριο μέχρι το τέλος του έτους, δημιουργώντας ανταγωνιστικό "αντίβαρο" έναντι των τηλεπικοινωνιακών παρόχων.
Τα επενδυτικά της πλάνα σε δίκτυα οπτικών ινών συνεχίζει και η United Fiber, θυγατρική της Nova, η οποία τον περασμένο Φεβρουάριο συνήψε σύμβαση χρηματοδότησης συνολικού ύψους 95 εκατ. με τη Eurobank και την Εθνική Τράπεζα. To δάνειο αυτό ήρθε σε συνέχεια προηγούμενου, ύψους 79,3 εκατ., που είχε χορηγηθεί επίσης στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης για την πρώτη φάση της επένδυσης της United Fiber στην ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών. Mέχρι το τέλος του 2024, το δίκτυο της εταιρείας είχε φτάσει σε 540.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Ο επόμενος φιλόδοξος στόχος είναι η κάλυψη 830.000 σημείων μέχρι το τέλος του 2025.
Η Vodafone Ελλάδος την περσινή χρονιά, επιτάχυνε την ανάπτυξη του δικτύου σταθερής τηλεφωνίας, έχοντας υλοποιήσει περισσότερες από 300.000 γραμμές οπτικής ίνας απευθείας στο σπίτι (FTTH). Το επόμενο βήμα για τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο είναι η εμπορική διάθεση του δικτύου της σε 500.000 κατοικίες εντός του 2025, ενώ ο στρατηγικός στόχος είναι η περαιτέρω διεύρυνση της διαθεσιμότητας σε 850.000 σπίτια έως το 2028.
Τι γίνεται με τα κουπόνια
Όσον αφορά στα δύο βασικά προγράμματα επιδότησης για την ενίσχυση των ευρυζωνικών συνδέσεων στη χώρα, εξακολουθούν να διαγράφουν "πορείες" αντίθετες. Από την μια μεριά η ζήτηση για το Gigabit Voucher παραμένει υψηλή αλλά η ανταπόκριση στο Smart Readiness, μολονότι ενισχυμένη, κινείται ακόμα σε χαμηλά επίπεδα.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, το πρόγραμμα Smart Readiness έχει συγκεντρώσει 11.205 αιτήσεις, και έχουν εκδοθεί 6.881 κουπόνια, έναντι των 60.000 που προβλέπει συνολικά το σχέδιο. Αντίθετα, το πρόγραμμα Gigabit Voucher καταγράφει σημαντικά υψηλότερη ζήτηση: έως τώρα έχουν υποβληθεί 123.170 αιτήσεις, με 115.166 κουπόνια να έχουν εκδοθεί και 62.957 να έχουν ήδη εξαργυρωθεί, στο πλαίσιο της πρώτης φάσης που προβλέπει τη διάθεση 200.000 κουπονιών.
Τα εμπόδια στο Smart Readiness παραμένουν, καθώς για την εφαρμογή του προγράμματος απαιτείται συνεννόηση μεταξύ των ιδιοκτητών και των διαχειριστών των πολυκατοικιών, γεγονός που δυσχεραίνει τη διαδικασία. Αντιθέτως πολύ πιο εύκολη και απλή είναι η χρησιμοποίηση του Gigabyte Voucher, καθώς αφορά σε μεμονωμένους χρήστες.
Τα δύο προγράμματα είναι αλληλένδετα μεταξύ τους, βάσει της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που έχει εκδοθεί. Αυτό σημαίνει πως αν το Smart Readiness δεν πιάσει τον στόχο, θα υπάρξουν εμπόδια στην υλοποίηση της δεύτερης φάσης του Gigabit Voucher. Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη φάση του προγράμματος θα ολοκληρωθεί με την διάθεση 200.000 κουπονιών συνδεσιμότητας Gigabit, κατά την οποία πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί 60.000 συνδέσεις κτιρίων του προγράμματος Smart Readiness.
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης εξετάζει τις κινήσεις που θα κάνει για την ενίσχυση της ζήτησης του κουπονιού Smart Readiness, καθώς πλέον οι παρεμβάσεις για την αίσια έκβαση του προγράμματος κρίνονται επιτακτικές.
Οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι έχουν "ποντάρει" στα κουπόνια προσδοκώντας ότι οι επιδοτήσεις αυτές θα δώσουν ώθηση στη μετάβαση των συνδρομητών από παραδοσιακές συνδέσεις σε ευρυζωνικά δίκτυα υψηλών ταχυτήτων.
Πηγή: https://www.capital.gr/epixeiriseis/3920285/optiki-ina-poses-einai-oi-sundeseis-mexri-simera-ti-ginetai-me-ta-kouponia-epidotisis/
Recommended Comments
Δεν υπάρχουν σχόλια για προβολή.
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣύνδεση
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα