Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Εξασφάλιση προσβασιμότητας των ατόμων με κινητικές δυσκολίες στα κτίρια

    Sign in to follow this  

    Ενα σημαντικό ζήτημα στον σχεδιασμό των κτιρίων και των δημόσιων χώρων αποτελεί και η ανεμπόδιστη πρόσβαση όλων των ατόμων ανεξαρτήτως ηλικίας ή/και φυσικής κατάστασης. Σύμφωνα με την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία και τις Οδηγίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος, απαιτείται ο σχεδιασμός των κτιρίων καθώς και των κοινοχρήστων χώρων να γίνεται έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η προσπέλαση των ατόμων με κινητικές δυσκολίες. Γι αυτό το λόγο μέχρι το 2020 θα πρέπει όλα τα κτίρια στη χώρα μας, να έχουν προβεί στις κατάλληλες παρεμβάσεις δεδομένου ότι πέρα των ατόμων με κινητικά προβλήματα, τα άτομα με παροδικές αναπηρίες και τα λοιπά εμποδιζόμενα άτομα (έγκυες, νήπια, μικρά παιδιά, υπερήλικες κ.ά.) αποτελούν το 50% περίπου του πληθυσμού της χώρας (δηλ. ένας στους δύο πολίτες) με αυξητικές ανάγκες.

    Ποια είναι τα βασικά στοιχεία για ένα προσβάσιμο κτίριο;

    1. ΕΙΣΟΔΟΙ - ΥΠΟΔΟΧΗ

    Κάθε κτίριο που χρησιμοποιείται από το κοινό θα πρέπει να είναι οπωσδήποτε προσβάσιμο από τα άτομα με αναπηρία, και γενικότερα από τα εμποδιζόμενα άτομα.

    2. ΘΥΡΑ ΕΙΣΟΔΟΥ

    Η πόρτα εισόδου, θα πρέπει να έχει το κατάλληλο πλάτος, να μην είναι περιστροφική και γενικά όλος ο εξοπλισμός της εισόδου (χειρολαβή θύρας, κλειδαριά, κουδούνια κλήσεως, διακόπτες φωτισμού, αυτόματου ανοίγματος θύρας κ.λπ.) να τοποθετείται στο κατάλληλο ύψος.

    3. ΧΩΡΟΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ

    Α) Οι υπόγειοι χώροι στάθμευσης θα πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνουν ειδικές θέσεις για τα αυτοκίνητα των ατόμων με αναπηρία, σε ποσοστό τουλάχιστον 5% του συνόλου των θέσεων στάθμευσης.

    Β) Τα συστήματα ελέγχου των εισόδων των χώρων στάθμευσης δεν πρέπει να εμποδίζουν την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία στους χώρους αυτούς και ο εξοπλισμός που διαθέτουν (εκδοτήρια κλπ) να είναι κατάλληλα σχεδιασμένα.

    Γ) Να υπάρχει προσβάσιμος ανελκυστήρας, που να οδηγεί από τον χώρο στάθμευσης στο εσωτερικό του κτιρίου.

    Δ) Οι διαδρομές και ο εξοπλισμός να είναι σχεδιασμένα για να εξυπηρετούν τα άτομα με αναπηρία.

    4. ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΙ ΧΩΡΟΙ ΚΤΙΡΙΩΝ

    Α) Όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι πρέπει να είναι προσβάσιμοι από όλους τους χρήστες, και τα εμποδιζόμενα άτομα ειδικότερα.

    Β) Οι πάγκοι υποδοχής (reception) ή τα γκισέ συναλλαγής να επιτρέπουν την προσέγγιση από άτομο / χρήστη αμαξιδίου.

    Γ) Να υπάρχει πρόβλεψη ελευθέρων χώρων για στάθμευση αμαξιδίων στους χώρους αναμονής του κοινού.

    Δ) Οι διάδρομοι κυκλοφορίας να είναι πλάτους τουλάχιστον 1,30μ. και να διαθέτουν χειρολισθήρες.

    5. ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΑ - ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΙ - ΘΕΑΤΡΑ

    Στις αίθουσες θα πρέπει να προβλέπονται 2 θέσεις τουλάχιστον για τους χρήστες αμαξιδίων στην πρώτη σειρά των επίπεδων τμημάτων ή στην τελευταία σειρά των διαχωριστικών διαδρόμων των διαζωμάτων που καταλήγουν σε πόρτες εξόδου, με εύκολη πρόσβαση διαφυγής σε περίπτωση ανάγκης.

    6. ΚΥΛΙΚΕΙΑ - ΑΝΑΨΥΚΤΗΡΙΑ - ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ

    Στον χώρο του κυλικείου και του εστιατορίου, όλοι οι εσωτερικοί και εξωτερικοί χώροι σερβιρίσματος πρέπει να είναι προσβάσιμοι. Ο σχεδιασμός των τραπεζιών και η χωροθέτησή τους θα πρέπει να επιτρέπουν την προσέγγιση σε αυτά και την χρήση τους από χρήστες αμαξιδίων. Κοντά στο χώρο των τραπεζοκαθισμάτων πρέπει να υπάρχουν χώροι υγιεινής για άτομα με αναπηρία.

    7. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

    Πρέπει να υπάρχει ελεύθερος χώρος κάτω από τους πάγκους, ώστε τα άτομα σε αμαξίδια να μπορούν να χρησιμοποιούν άνετα τον εξοπλισμό και τα όργανα.

    8. ΓΡΑΦΕΙΑ

    Όλοι οι χώροι πρέπει να είναι προσβάσιμοι στα άτομα με αναπηρία, να υπάρχει πρόβλεψη ελεύθερου χώρου για την παραμονή επισκέπτη σε αμαξίδιο, όπως επίσης χώρος για ελιγμούς και αναστροφή του αμαξιδίου.

    9. ΡΑΜΠΕΣ

    Οι ράμπες θα πρέπει να έχουν πλάτος 1,50μ.

    Ανά 10,00 μ. μήκους (για 5% κλίση) ή 8.00 μ. μήκους (για 6% κλίση), θα πρέπει να παρεμβάλλονται πλατύσκαλα διαστάσεων 1,50 Χ 1,50μ., όπως και σε κάθε αλλαγή κατεύθυνσης – πορείας.

    11. ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΕΣ - ΑΝΑΒΑΤΟΡΙΑ

    Α) Ανελκυστήρες: Σε κτίρια με περισσότερους του ενός ορόφου η δυνατότητα κατακόρυφης διακίνησης εξασφαλίζεται από ανελκυστήρες με ελάχιστες εσωτερικές διαστάσεις πλάτους 1,10 μ. και μήκους 1,40 μ. και άνοιγμα πόρτας 0,85 μ.

    Β) Αναβατόρια:Τα αναβατόρια να έχουν καθαρές διαστάσεις 0,90Χ 1,20μ, η είσοδος στην οποία γίνεται απόλυτα ισόπεδα ή μέσω μικρής ράμπας. Στα σημεία εισόδου-εξόδου έμπροσθεν του αναβατορίου θα υπάρχει ελεύθερος χώρος διαστάσεων τουλάχιστον 1,50Χ1,50μ.

    12. ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΙ ΧΩΡΟΙ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΓΙΑ ΑμεΑ  

    Οι απαιτούμενες διαστάσεις ενός κοινόχρηστου χώρου υγιεινής που εξυπηρετεί άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ),είναι 2,15 μ.Χ2,15 μ. Ο δε σχεδιασμός των ειδών υγιεινής και ο όλος εξοπλισμός του W.C. θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να διασφαλίζoυν την πρόσβαση, σύμφωνα με τις οδηγίες και τους κανονισμούς.

    13. ΚΟΙΝΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΥΠΑΙΘΡΙΟΙ ΧΩΡΟΙ ΟΙΚΟΠΕΔΩΝ

    Οι κοινής χρήσης υπαίθριοι χώροι των οικοπέδων, στα οποία κατασκευάζονται τα κτίρια, επιβάλλεται να διαμορφώνονται κατάλληλα, με διαδρόμους με ομαλό δάπεδο, κατασκευασμένο από συμπαγές μη ολισθηρό υλικό, χωρίς αναβαθμούς πλάτους τουλάχιστον 1,30 μ. και κλίσης μέχρι και 5%.

    Τι ισχύει με τα νέα κτίρια κατοικιών;

    Στις νέες κατοικίες, που ανεγείρονται εντός ή εκτός σχεδίων, για τα άτομα με αναπηρία και τα «εμποδιζόμενα» άτομα, θα πρέπει να εξασφαλίζονται:

    1. Αυτόνομη (χωρίς τη βοήθεια κανενός) & ασφαλής (από κάθε άποψη) οριζόντια και κατακόρυφη προσπέλαση, ήτοι δυνατότητα προσέγγισης της εισόδου των κτιρίων από πεζοδρόμια/ κοινόχρηστους χώρους και προσπέλαση σ’ όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς κοινόχρηστους χώρους του οικοπέδου και των ορόφων, σύμφωνα με τις ισχύουσες οδηγίες του ΥΠΕΚΑ «Σχεδιάζοντας για όλους» (με διαδρόμους, ράμπες, μηχανικά μέσα κλπ).

    2. Συνθήκες εύκολης μετατρεψιμότητας των κατοικιών σε κατοικίες μελλοντικών χρηστών με αναπηρία/εμποδιζόμενων ατόμων, χωρίς να θίγεται ο φέρων οργανισμός του κτιρίου.

    3. Ένας τουλάχιστον προσβάσιμος χώρος αναμονής μίας θέσης αμαξιδίου σε κάθε όροφο, όταν ο πληθυσμός του ορόφου είναι μικρότερος από 200 άτομα ή ένας τουλάχιστον χώρος αναμονής με δύο θέσεις αμαξιδίου, όταν ο πληθυσμός του ορόφου είναι μεγαλύτερος από 200 άτομα.

    Τι ισχύει για τις παλιές κατοικίες;

    Για τις κατοικίες που δεν διαθέτουν ανελκυστήρα και δεν διασφαλίζουν προσβασιμότητα σε άτομα με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα, είναι δυνατή η τοποθέτηση διάταξης ράμπας ή αναβατορίου, που θα διασφαλίζει την πρόσβαση των ΑμεΑ κλπ από το πεζοδρόμιο στους εσωτερικούς /εξωτερικούς κοινόχρηστους χώρους κατά παρέκκλιση κάθε ισχύουσας διάταξης ή κανονισμού.

    Τι ισχύει όταν γίνεται αλλαγή χρήσης στο κτίριο;

    Σε περίπτωση, που γίνεται αλλαγή χρήσης σε όλο ή σε τμήμα (π.χ. όροφος) του κτιρίου θα πρέπει να διασφαλίζεται υποχρεωτικά η προσβασιμότητα στα άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα στους κοινόχρηστους χώρους του κτιρίου με την προϋπόθεση να μην θίγεται ο φέρων οργανισμός του κτιρίου.

    Σε αντίθετη περίπτωση η κατασκευή θεωρείται αυθαίρετη.

    Τι ισχύει για τα δημόσια κτίρια;

    Στις υφιστάμενες δημόσιες υπηρεσίες καθώς και για τα κτίρια συνάθροισης κοινού όπως: χώροι συνεδρίων, εκθέσεων, μουσείων, συναυλιών, αθλητικών ή/και πολιτιστικών συγκεντρώσεων, ναοί, θέατρα/κινηματογράφοι, εστιατόρια/ ζαχαροπλαστεία/ καφενεία/κέντρα διασκέδασης, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, αίθουσες αναμονής επιβατών, τράπεζες/ανταλλακτήρια, προσωρινής διαμονής, εκπαίδευσης, υγείας και κοινωνικής πρόνοιας, δικαιοσύνης και σωφρονισμού, γραφείων και εμπορίου, βιομηχανίας και βιοτεχνίας, καθώς επίσης και στους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων και πρατηρίων καυσίμων επιβάλλεται να γίνουν οι απαραίτητες διαμορφώσεις, ώστε οι λειτουργικοί χώροι τους να είναι προσπελάσιμοι από άτομα με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενα άτομα.

    Οι διαμορφώσεις θα πρέπει να γίνουν σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες, πρότυπα και κανονισμούς του Υπουργείου Περιβάλλοντος και θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το 2020, άλλως τα κτίρια θα θεωρούνται αυθαίρετα.

    Οταν τα κτίρια είναι υφιστάμενα τι υποχρεώσεις έχουν;

    Ειδικά για την περίπτωση των υφιστάμενων κτιρίων, επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση:

    Α) Ανελκυστήρα με ελάχιστες εσωτερικές διαστάσεις θαλάμου: πλάτος 0,90 μ και μήκος 1,20μ, ελεύθερο άνοιγμα πόρτας στη μικρότερη από τις παραπάνω διαστάσεις 0,80 μ.

    Β) Ενός τουλάχιστον προσβάσιμου σε άτομα με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενα άτομα χώρου υγιεινής με κοινή χρήση ανδρών/γυναικών.

    Γ) Υφιστάμενα κτίρια με χρήσεις εμπορίου, γραφείων και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος με ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στον εσωτερικό ή εξωτερικό χώρο, με μικτό εμβαδόν μικρότερο από 100 τ.μ. μπορούν να εξαιρεθούν μόνο από την υποχρέωση δημιουργίας προσβάσιμων χώρων υγιεινής για το κοινό, εφόσον αυτό προκαλεί δυσανάλογη επιβάρυνση στους ιδιοκτήτες τους.

    Ποιες είναι οι εξαιρέσεις γενικά για όλα τα κτίρια;

    Εξαιρούνται όλα τα κτίρια που έχουν μοναδική πρόσβαση σε δρόμο με βαθμίδες ή βρίσκονται σε οικόπεδα στα οποία η ελάχιστη διαφορά στάθμης του φυσικού εδάφους στην οικοδομική γραμμή από την επιφάνεια του πεζοδρομίου είναι μεγαλύτερη από 2.50 μ.

    Απαλλάσσονται τα νέα κτίρια από την υποχρέωση διαμόρφωσης πρόσβασης στους πάνω από το ισόγειο ορόφους ή τους εσωτερικούς εξώστες ή αναβαθμούς τα κτίρια, εφόσον:

    α) Το εμβαδόν των εσωτερικών εξωστών (πατάρια) ή αναβαθμών αποτελεί ποσοστό μέχρι 50% του εμβαδού της κυρίως αίθουσας και όχι περισσότερο των 100.0 τ.μ. και η χρήση του είναι ίδια με αυτή της κυρίως αίθουσας ή οι εσωτερικοί εξώστες ή αναβαθμοί έχουν βοηθητική χρήση.

    β) Το συνολικό μικτό εμβαδόν των πάνω από το ισόγειο ορόφων είναι μικρότερο των 200,00 τ.μ. και συγχρόνως

    γ) το μικτό εμβαδόν κάθε ορόφου είναι μικρότερο των 70,0 τ.μ.

    Προσοχή! Οι εξαιρέσεις αυτές δεν ισχύουν, αν η χρήση του κτιρίου είναι η μοναδική στον οικισμό και ταυτόχρονα στους πάνω από το ισόγειο ορόφους υπάρχουν χρήσεις για εξυπηρέτηση κοινού διαφορετικές από αυτές που υπάρχουν στον ισόγειο όροφο.

    Τι ισχύει για εκπαιδευτήρια – φροντιστήρια;

    Στα ιδιωτικά σχολεία, ΙΕΚ, φροντιστήρια ξένων γλωσσών, κέντρα δια βίου μάθησης, επιβάλλεται η δυνατότητα πρόσβασης σε ΑμεΑσύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τουλάχιστον σε μία κτιριολογική μονάδα (κτίριο ή όροφο).

    Τι ισχύει για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος;

    Οι επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών που εξυπηρετούν καθήμενους πελάτες πρέπει να διαθέτουν και αποχωρητήρια για ΑΜΕΑ σύμφωνα με την ισχύουσα Πολεοδομική Νομοθεσία όπου αυτό προβλέπεται, τα οποία δύναται να συνυπολογίζονται στον συνολικό αριθμό χώρων υγιεινής που επιβάλλονται ανά χρήση. Ο αριθμός αποχωρητηρίων καθορίζεται ανάλογα με τον αριθμό των καθήμενων πελατών, που είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν στην επιχείρηση (δυναμικότητα) ή των απασχολουμένων στην επιχείρηση.

    Πώς πρέπει να διαμορφώνουν οι δήμοι του κοινόχρηστους χώρους;

    Κατά τη διαμόρφωση ή ανακατασκευή των κοινόχρηστων χώρων των οικισμών (π.χ. χώροι πλατειών/πεζοδρόμων/πεζοδρομίων/νησίδων, χώρων πρασίνου, στάσεων/αποβαθρών κ.λπ.) εφόσον το επιτρέπει η μορφολογία του εδάφους, επιβάλλεται να εξασφαλίζεται η δυνατότητα πρόσβασης ατόμων με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενων ατόμων με οδεύσεις πεζών/ οδεύσεις τυφλών/κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες) χωρίς αναβαθμούς με κλίση μέχρι 5%, προσβάσιμα μηχανικά μέσα κάλυψης υψομετρικών διαφορών σε συνδυασμό πάντοτε με κλίμακες, κατάλληλη τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού, όπως στεγάστρων, καθιστικών, στύλων φωτισμού, κάδων απορριμμάτων, σήμανσης κ.λπ., καθώς και να διαμορφώνεται ποσοστό 5% των χώρων στάθμευσης ή τουλάχιστον ένας για χρήση αναπηρικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με τις ισχύουσες οδηγίες, πρότυπα και κανονισμούς.

    Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται η κατασκευή μιας μεμονωμένης βαθμίδας σε οποιοδήποτε σημείο των κοινοχρήστων χώρων.

    Σε όλες τις κλίμακες που κατασκευάζονται σε υπαίθριους χώρους επιβάλλεται η τοποθέτηση συνεχών πλαϊνών χειρολισθήρων και στις δύο πλευρές αυτών, σε δύο ύψη (0,70μ. και 0,90μ.) μετρούμενα από το πάτημα των βαθμίδων κατακόρυφα από την ακμή της βαθμίδας. Σε περιπτώσεις κλιμάκων πλάτους άνω των 3,60μ. εκτός από τους πλαϊνούς χειρολισθήρες τοποθετούνται και ενδιάμεσοι διπλοί χειρολισθήρες.

    Σε πεζοδρόμια και σε πεζοδρόμους του μη βασικού δικτύου πεζοδρόμων, εφόσον η μορφολογία του εδάφους δεν επιτρέπει τη δυνατότητα δημιουργίας πλήρως προσβάσιμων χώρων κίνησης για άτομα σε αναπηρικό αμαξίδιο, εξασφαλίζεται πάντοτε η προσβασιμότητα για τις λοιπές κατηγορίες χρηστών.

    Sign in to follow this  


    User Feedback


    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Από την 1η Ιουλίου σε ισχύ ο νέος θεσμός της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτηρίων. Θα είναι υποχρεωτική μόνο όταν γίνεται μεταβίβαση ακινήτου ή τακτοποίηση αυθαιρεσιών, αλλά και σε νέες οικοδομές.
      Σταδιακά και όχι υποχρεωτικά για όλους τίθεται φέτος σε ισχύ η ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίου, ένα νέο «εργαλείο» της πολεοδομικής νομοθεσίας, προκειμένου να μπει επιτέλους τάξη στο χάος των πολεοδομικών αυθαιρεσιών, που με τη σειρά τους γεννούν σωρεία ζητημάτων στην κατοχή και μεταβίβαση ακινήτων. Σύμφωνα με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε στο τέλος Νοεμβρίου, ο θεσμός της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτηρίου θα τεθεί επισήμως σε ισχύ από την 1η Ιουλίου του 2020 και θα συνδεθεί με το νέο νόμο για τα αυθαίρετα.
      Στόχος του εν λόγω εργαλείου είναι η καταγραφή των βασικών πολεοδομικών και πληροφοριακών στοιχείων του συνόλου του κάθε κτηρίου, αλλά και των επιμέρους ιδιοκτησιών αυτού. Η σημαντικότερη διαφοροποίηση σε σχέση με τα όσα είχαν γίνει γνωστά, όταν νομοθετήθηκε η ηλεκτρονική ταυτότητα, είναι ότι δεν θα είναι υποχρεωτική για όλα τα ακίνητα της χώρας. Δηλαδή, δεν θα χρειάζεται ο κάθε ιδιοκτήτης να μεριμνήσει (εντός επταετίας για τις κατοικίες) για να εκδώσει ηλεκτρονική ταυτότητα και μάλιστα με σημαντική επιβάρυνση. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική αλλαγή, η οποία απαλλάσσει τους ιδιοκτήτες από το κόστος που ενέχει η συγκεκριμένη διαδικασία, καθώς εκπρόσωποι των μηχανικών έκαναν λόγο ακόμα και για 1.000 ευρώ ανά ιδιοκτησία, ιδίως σε περιπτώσεις που θα πρέπει να γίνει και στατική μελέτη του κτηρίου.
      Εφεξής, ηλεκτρονική ταυτότητα θα πρέπει να εκδίδεται μόνο σε περιπτώσεις μεταβιβάσεων ακινήτων, ή σε περιπτώσεις τακτοποιήσεων αυθαιρέτων κατηγορίας 1 έως 4. Συνδέεται δηλαδή η τακτοποίηση αυθαιρέτων με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας. Ως εκ τούτου, όποιο ακίνητο τακτοποιείται, αυτομάτως θα πρέπει να εκδίδει και ηλεκτρονική ταυτότητα. Αυτό θα ισχύει από την 1η Ιουλίου και μετά, όταν δηλαδή θα τεθούν σε ισχύ και οι διατάξεις του νέου νόμου για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Με τον τρόπο αυτό, θα ξεκινήσει μια σταδιακή διαδικασία έκδοσης ηλεκτρονικών ταυτοτήτων και για το υφιστάμενο απόθεμα κτηρίων, χωρίς όμως την υποχρεωτική εφαρμογή σε όλες τις ιδιοκτησίες, επιτρέποντας μια ομαλότερη προσαρμογή στα νέα δεδομένα.
      Υποχρεωτική στις νέες οικοδομές
      Εν τω μεταξύ, για όλες τις νέες οικοδομές που θα κατασκευάζονται εφεξής, η ηλεκτρονική ταυτότητα είναι υποχρεωτική. Όπως ανέφερε πρόσφατα ο κ. Δημ. Οικονόμου, υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για τα νέα κτίρια, αυτά που κατασκευάζονται από εδώ και πέρα, η ηλεκτρονική ταυτότητα θα είναι σε επίπεδο κτηρίου. Αυτό είναι εύκολο γιατί υπάρχει πλέον μια άδεια συνολική, δεν υπάρχει καμιά πρακτική δυσκολία ή κάποιο ιδιαίτερο κόστος για να δηλώνεται με ενιαίο τρόπο όλο το κτίριο.
      Επίσης, υπενθυμίζεται ότι μέχρι τις 30 Ιουνίου, παραμένει σε ισχύ ο υφιστάμενος νόμος για την τακτοποίηση αυθαιρέτων, με τον οποίο επιτρέπεται η ρύθμιση ακινήτων που εμπίπτουν ακόμα και στην υπ’ αριθμόν 5 κατηγορία αυθαιρεσιών, δηλαδή εκείνων που έχουν υπέρβαση κάλυψης από 40% και πάνω και υπέρβαση ύψους από το 20% και πάνω. Μετά τις 30 Ιουνίου τίθεται σε ισχύ ο νέος νόμος, με τον οποίο απαγορεύονται πλέον οι τακτοποιήσεις τέτοιων αυθαιρεσιών. Όποιος δεν έχει μέχρι τότε τακτοποιήσει το ακίνητό του, θα καταβάλει 20% παραπάνω χρήματα για την τακτοποίησή του. Και για κάθε χρόνο περαιτέρω καθυστερήσεων θα καταβάλλεται ένα επιπλέον 5%. Δηλαδή αν καθυστερήσεις ένα χρόνο ακόμα, θα πληρώνεις 25%, αν καθυστερήσεις δύο χρόνια ακόμα 30%. Καταληκτική ημερομηνία είναι η 31η Δεκεμβρίου του 2025.
      Η τελευταία τροπολογία
      Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας (Π.χ. Διαμερίσματος) θα περιλαμβάνει τα εξής, σύμφωνα με την τελευταία τροπολογία που ψηφίστηκε:
      το στέλεχος της οικοδομικής άδειας του κτηρίου εντός του οποίου ευρίσκεται η διηρημένη ιδιοκτησία, με τις αναθεωρήσεις της, τα σχέδια που συνοδεύουν την οικοδομική άδεια (σ.σ.: με διάταξη της ίδιας τροπολογίας, αν δεν υπάρχουν στη διάθεση του ιδιοκτήτη ή της Υπηρεσίας Δόμησης τα παραπάνω στοιχεία -άδειες και σχέδια- μπορεί να υποκατασταθούν από σχετική βεβαίωση της υπηρεσίας) το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης της διηρημένης ιδιοκτησίας, το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον έχει εκδοθεί, δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων, τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν τη διηρημένη ιδιοκτησία στην πραγματική της κατάσταση, αν αυτή δεν αποτυπώνεται στα παραπάνω σχέδια. το δελτίο δομικής τρωτότητας, τον πίνακα χιλιοστών και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτηρίου, εφ’ όσον υπάρχουν, το Πιστοποιητικό Πληρότητας της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας της Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας.  

      View full είδηση
    • By Engineer
      Από την 1η Ιουλίου σε ισχύ ο νέος θεσμός της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτηρίων. Θα είναι υποχρεωτική μόνο όταν γίνεται μεταβίβαση ακινήτου ή τακτοποίηση αυθαιρεσιών, αλλά και σε νέες οικοδομές.
      Σταδιακά και όχι υποχρεωτικά για όλους τίθεται φέτος σε ισχύ η ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίου, ένα νέο «εργαλείο» της πολεοδομικής νομοθεσίας, προκειμένου να μπει επιτέλους τάξη στο χάος των πολεοδομικών αυθαιρεσιών, που με τη σειρά τους γεννούν σωρεία ζητημάτων στην κατοχή και μεταβίβαση ακινήτων. Σύμφωνα με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε στο τέλος Νοεμβρίου, ο θεσμός της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτηρίου θα τεθεί επισήμως σε ισχύ από την 1η Ιουλίου του 2020 και θα συνδεθεί με το νέο νόμο για τα αυθαίρετα.
      Στόχος του εν λόγω εργαλείου είναι η καταγραφή των βασικών πολεοδομικών και πληροφοριακών στοιχείων του συνόλου του κάθε κτηρίου, αλλά και των επιμέρους ιδιοκτησιών αυτού. Η σημαντικότερη διαφοροποίηση σε σχέση με τα όσα είχαν γίνει γνωστά, όταν νομοθετήθηκε η ηλεκτρονική ταυτότητα, είναι ότι δεν θα είναι υποχρεωτική για όλα τα ακίνητα της χώρας. Δηλαδή, δεν θα χρειάζεται ο κάθε ιδιοκτήτης να μεριμνήσει (εντός επταετίας για τις κατοικίες) για να εκδώσει ηλεκτρονική ταυτότητα και μάλιστα με σημαντική επιβάρυνση. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική αλλαγή, η οποία απαλλάσσει τους ιδιοκτήτες από το κόστος που ενέχει η συγκεκριμένη διαδικασία, καθώς εκπρόσωποι των μηχανικών έκαναν λόγο ακόμα και για 1.000 ευρώ ανά ιδιοκτησία, ιδίως σε περιπτώσεις που θα πρέπει να γίνει και στατική μελέτη του κτηρίου.
      Εφεξής, ηλεκτρονική ταυτότητα θα πρέπει να εκδίδεται μόνο σε περιπτώσεις μεταβιβάσεων ακινήτων, ή σε περιπτώσεις τακτοποιήσεων αυθαιρέτων κατηγορίας 1 έως 4. Συνδέεται δηλαδή η τακτοποίηση αυθαιρέτων με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας. Ως εκ τούτου, όποιο ακίνητο τακτοποιείται, αυτομάτως θα πρέπει να εκδίδει και ηλεκτρονική ταυτότητα. Αυτό θα ισχύει από την 1η Ιουλίου και μετά, όταν δηλαδή θα τεθούν σε ισχύ και οι διατάξεις του νέου νόμου για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Με τον τρόπο αυτό, θα ξεκινήσει μια σταδιακή διαδικασία έκδοσης ηλεκτρονικών ταυτοτήτων και για το υφιστάμενο απόθεμα κτηρίων, χωρίς όμως την υποχρεωτική εφαρμογή σε όλες τις ιδιοκτησίες, επιτρέποντας μια ομαλότερη προσαρμογή στα νέα δεδομένα.
      Υποχρεωτική στις νέες οικοδομές
      Εν τω μεταξύ, για όλες τις νέες οικοδομές που θα κατασκευάζονται εφεξής, η ηλεκτρονική ταυτότητα είναι υποχρεωτική. Όπως ανέφερε πρόσφατα ο κ. Δημ. Οικονόμου, υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για τα νέα κτίρια, αυτά που κατασκευάζονται από εδώ και πέρα, η ηλεκτρονική ταυτότητα θα είναι σε επίπεδο κτηρίου. Αυτό είναι εύκολο γιατί υπάρχει πλέον μια άδεια συνολική, δεν υπάρχει καμιά πρακτική δυσκολία ή κάποιο ιδιαίτερο κόστος για να δηλώνεται με ενιαίο τρόπο όλο το κτίριο.
      Επίσης, υπενθυμίζεται ότι μέχρι τις 30 Ιουνίου, παραμένει σε ισχύ ο υφιστάμενος νόμος για την τακτοποίηση αυθαιρέτων, με τον οποίο επιτρέπεται η ρύθμιση ακινήτων που εμπίπτουν ακόμα και στην υπ’ αριθμόν 5 κατηγορία αυθαιρεσιών, δηλαδή εκείνων που έχουν υπέρβαση κάλυψης από 40% και πάνω και υπέρβαση ύψους από το 20% και πάνω. Μετά τις 30 Ιουνίου τίθεται σε ισχύ ο νέος νόμος, με τον οποίο απαγορεύονται πλέον οι τακτοποιήσεις τέτοιων αυθαιρεσιών. Όποιος δεν έχει μέχρι τότε τακτοποιήσει το ακίνητό του, θα καταβάλει 20% παραπάνω χρήματα για την τακτοποίησή του. Και για κάθε χρόνο περαιτέρω καθυστερήσεων θα καταβάλλεται ένα επιπλέον 5%. Δηλαδή αν καθυστερήσεις ένα χρόνο ακόμα, θα πληρώνεις 25%, αν καθυστερήσεις δύο χρόνια ακόμα 30%. Καταληκτική ημερομηνία είναι η 31η Δεκεμβρίου του 2025.
      Η τελευταία τροπολογία
      Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας (Π.χ. Διαμερίσματος) θα περιλαμβάνει τα εξής, σύμφωνα με την τελευταία τροπολογία που ψηφίστηκε:
      το στέλεχος της οικοδομικής άδειας του κτηρίου εντός του οποίου ευρίσκεται η διηρημένη ιδιοκτησία, με τις αναθεωρήσεις της, τα σχέδια που συνοδεύουν την οικοδομική άδεια (σ.σ.: με διάταξη της ίδιας τροπολογίας, αν δεν υπάρχουν στη διάθεση του ιδιοκτήτη ή της Υπηρεσίας Δόμησης τα παραπάνω στοιχεία -άδειες και σχέδια- μπορεί να υποκατασταθούν από σχετική βεβαίωση της υπηρεσίας) το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης της διηρημένης ιδιοκτησίας, το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον έχει εκδοθεί, δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων, τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν τη διηρημένη ιδιοκτησία στην πραγματική της κατάσταση, αν αυτή δεν αποτυπώνεται στα παραπάνω σχέδια. το δελτίο δομικής τρωτότητας, τον πίνακα χιλιοστών και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτηρίου, εφ’ όσον υπάρχουν, το Πιστοποιητικό Πληρότητας της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας της Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας.  
    • By Engineer
      Στην αξιοποίηση πόρων, ύψους 600.000 ευρώ από το ΕΣΠΑ, για την κατασκευή νέων ειδικών προκατασκευασμένων προεξοχών σε 190 στάσεις λεωφορείων και τρόλεϊ, προχωρά η διοίκηση του ΟΑΣΑ, με σκοπό τη βελτίωση της προσβασιμότητας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για όλους ανεξαιρέτως τους επιβάτες.
      Η διευκόλυνση των μετακινήσεων για τα άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) αποτελεί βασική προτεραιότητα για τον ΟΑΣΑ και στο πλαίσιο αυτό ο Οργανισμός έχει τοποθετήσει μέχρι σήμερα ειδικές προκατασκευασμένες προεξοχές (πλατφόρμες) σε 260 στάσεις, για την ευκολότερη επιβίβαση και αποβίβαση, όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ.
      Ειδικότερα, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΑ, Νίκο Αθανασόπουλο, με στόχο την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των ΑμεΑ, έχουν ήδη δεσμευτεί πόροι από συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ ύψους 600.000 ευρώ για να εξοπλιστούν επιπλέον 190 στάσεις με μεγάλη επιβατική κίνηση με ειδικές προκατασκευασμένες προεξοχές, προκειμένου να διευκολύνεται η επιβίβαση/αποβίβαση στα ΜΜΜ.
      Οι στάσεις αυτές θα βρίσκονται κυρίως γύρω από σταθμούς Μέσων Σταθερής Τροχιάς. Δεδομένου, ότι οι σταθμοί Μέσων Σταθερής Τροχιάς είναι πλήρως προσβάσιμοι στα άτομα με αναπηρία, με το έργο αυτό θα καταστεί εφικτή η δημιουργία ενός περισσότερο λειτουργικού δικτύου μετακίνησης των ΑμεΑ.
      Παράλληλα, τους τελευταίους μήνες και με ίδιους πόρους, ο ΟΑΣΑ έχει ήδη προχωρήσει στη τοποθέτηση νέων ειδικών προκατασκευασμένων προεξοχών, η οποία θα συνεχιστεί το επόμενο διάστημα.
      Η αρχή έγινε τον Σεπτέμβριο στην οδό Εθνικής Αντιστάσεως στην Καισαριανή, με την τοποθέτηση πλατφόρμας μετά από αίτημα σχολείου της περιοχής για την εξυπηρέτηση των μαθητών.
      Κατόπιν αιτήματος του δήμου Καισαριανής και μετά από αυτοψία, διαπιστώθηκε ότι μπορούν να τοποθετηθούν άμεσα πλατφόρμες σε 3 στάσεις.
      Στα μέσα Δεκεμβρίου τοποθετήθηκαν προεξοχές πεζοδρομίου στις στάσεις «10η Καισαριανής» και «Παλαιό Τέρμα». Το νέο έτος θα τοποθετηθεί και επί της οδού Ευφρονίου.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Στην αξιοποίηση πόρων, ύψους 600.000 ευρώ από το ΕΣΠΑ, για την κατασκευή νέων ειδικών προκατασκευασμένων προεξοχών σε 190 στάσεις λεωφορείων και τρόλεϊ, προχωρά η διοίκηση του ΟΑΣΑ, με σκοπό τη βελτίωση της προσβασιμότητας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για όλους ανεξαιρέτως τους επιβάτες.
      Η διευκόλυνση των μετακινήσεων για τα άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) αποτελεί βασική προτεραιότητα για τον ΟΑΣΑ και στο πλαίσιο αυτό ο Οργανισμός έχει τοποθετήσει μέχρι σήμερα ειδικές προκατασκευασμένες προεξοχές (πλατφόρμες) σε 260 στάσεις, για την ευκολότερη επιβίβαση και αποβίβαση, όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ.
      Ειδικότερα, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΑ, Νίκο Αθανασόπουλο, με στόχο την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των ΑμεΑ, έχουν ήδη δεσμευτεί πόροι από συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ ύψους 600.000 ευρώ για να εξοπλιστούν επιπλέον 190 στάσεις με μεγάλη επιβατική κίνηση με ειδικές προκατασκευασμένες προεξοχές, προκειμένου να διευκολύνεται η επιβίβαση/αποβίβαση στα ΜΜΜ.
      Οι στάσεις αυτές θα βρίσκονται κυρίως γύρω από σταθμούς Μέσων Σταθερής Τροχιάς. Δεδομένου, ότι οι σταθμοί Μέσων Σταθερής Τροχιάς είναι πλήρως προσβάσιμοι στα άτομα με αναπηρία, με το έργο αυτό θα καταστεί εφικτή η δημιουργία ενός περισσότερο λειτουργικού δικτύου μετακίνησης των ΑμεΑ.
      Παράλληλα, τους τελευταίους μήνες και με ίδιους πόρους, ο ΟΑΣΑ έχει ήδη προχωρήσει στη τοποθέτηση νέων ειδικών προκατασκευασμένων προεξοχών, η οποία θα συνεχιστεί το επόμενο διάστημα.
      Η αρχή έγινε τον Σεπτέμβριο στην οδό Εθνικής Αντιστάσεως στην Καισαριανή, με την τοποθέτηση πλατφόρμας μετά από αίτημα σχολείου της περιοχής για την εξυπηρέτηση των μαθητών.
      Κατόπιν αιτήματος του δήμου Καισαριανής και μετά από αυτοψία, διαπιστώθηκε ότι μπορούν να τοποθετηθούν άμεσα πλατφόρμες σε 3 στάσεις.
      Στα μέσα Δεκεμβρίου τοποθετήθηκαν προεξοχές πεζοδρομίου στις στάσεις «10η Καισαριανής» και «Παλαιό Τέρμα». Το νέο έτος θα τοποθετηθεί και επί της οδού Ευφρονίου.
    • By Engineer
      Υποχρεωτική θα είναι από την νέα χρονιά η έκδοση Μελέτης Ενεργειακής Απόδοσης η οποία να τεκμηριώνει ότι το κτήριο πληροί τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης κτηρίου σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας για κάθε οικοδομική άδεια που θα εκδίδεται.
       
      Για τον λόγο αυτό, μάλιστα, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει αποστείλει στις αρμόδιες Υπηρεσίες Δόμησης (ΥΔΟΜ) σχετικές οδηγίες.
       
      Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όλα τα νέα κτήρια που στεγάζουν υπηρεσίες του Δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα έπρεπε από την 1η Ιανουαρίου 2019 να είναι σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας. Και από την 1η Ιανουαρίου του 2021 η συγκεκριμένη απαίτηση επεκτείνεται σε όλα τα κτήρια.
       
      Υποχρέωση η υποβολή Μελέτης Ενεργειακής Απόδοσης
       
      Η υποχρέωση υποβολής Μελέτης Ενεργειακής Απόδοσης, η οποία να τεκμηριώνει ότι το κτήριο πληροί τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης κτηρίου σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας είχε περιληφθεί στον νόμο 4602/2019. Ειδικότερα, για την έκδοση οικοδομικής άδειας νέου (ή ριζικά ανακαινιζόμενου υφιστάμενου) κτηρίου ή κτηριακής μονάδας, εκπονείται και υποβάλλεται στην αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης του κτηρίου. Από την 1.1.2020 για την έκδοση οικοδομικής άδειας νέου κτηρίου πρέπει να υποβάλλεται και μελέτη η οποία θα τεκμηριώνει ότι το κτήριο πληροί τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης κτηρίου σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας.
       
      Σύμφωνα με το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), τίθεται στόχος βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης στην τελική κατανάλωση ενέργειας κατά ποσοστό τουλάχιστον στο 38% σε σχέση με την πρόβλεψη εξέλιξης της τελικής κατανάλωσης ενέργειας έως το 2030, όπως είχε αυτή εκτιμηθεί το έτος 2007 (στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών ενεργειακών πολιτικών), με αποτέλεσμα η τελική κατανάλωση ενέργειας να μην ξεπεράσει τα 16,5 Mtoe το έτος 2030. Επιπλέον, τίθεται στόχος ετήσιας ενεργειακής ανακαίνισης του συνολικού εμβαδού της θερμικής ζώνης των κτηρίων της κεντρικής δημόσιας διοίκησης ίσος με 5.400 τ.μ., που αποτελεί το 3% του συνολικού εμβαδού.
       
      Όσον αφορά στον καθορισμό ενός κεντρικού ποσοτικού στόχου ανακαίνισης και αντικατάστασης κτηρίων κατοικίας με νέα σχεδόν μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης, το συγκεκριμένο ποσοστό συνδυαστικά δύναται να ανέλθει στο 12%-15% του συνόλου των κατοικιών έως το 2030. Σε ετήσιο χρονικό ορίζοντα στόχος είναι να αναβαθμίζονται ενεργειακά ή και να αντικαθίστανται από νέα ενεργειακά αποδοτικότερα κατά μέσο όρο 60.000 κτήρια ή κτηριακές μονάδες. Προκειμένου να δημιουργηθούν κίνητρα για τη μεγιστοποίηση του αριθμού των κτηρίων που θα υπερβαίνουν τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης θα ληφθούν νέα κανονιστικά μέτρα.
       
      Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, θα προωθηθούν τα εξής:
       
      Μετά τις 31 Δεκεμβρίου 2023 όλα τα κτήρια που στεγάζουν δημόσιες αρχές θα πρέπει να κατατάσσονται στην ενεργειακή κατηγορία Β και άνω σύμφωνα με το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ).
      Κάθε νέα μίσθωση ή αγορά κτηρίου ή κτηριακής μονάδας από φορείς της κεντρικής κυβέρνησης, από 01/01/2021, θα πρέπει να είναι σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας (ενεργειακή κατηγορία Α και άνω).
      Για κάθε κτίριο ή κτηριακή μονάδα που διατίθεται προς πώληση ή προς εκμίσθωση από 01/01/2021, θα δηλώνεται ο δείκτης ενεργειακής απόδοσης του πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης σε όλες τις εμπορικές διαφημίσεις.
       
      Επιτυχημένα και αποδοτικά μέτρα πολιτικής - όπως π.χ. είναι η υποχρεωτική εγκατάσταση ηλιοθερμικών συστημάτων σε νέα και ριζικά ανακαινιζόμενα κτήρια - θα συνεχιστούν και θα βελτιωθούν όπου απαιτείται. Τέλος, το νέο κανονιστικό πλαίσιο, σε συνδυασμό με φορολογικά,  χρηματοδοτικά και πολεοδομικά κίνητρα αναμένεται να αυξήσει το ρυθμό ενεργειακής αναβάθμισης των ιδιωτικών κτηρίων.
       
      Συνολικά η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτηριακού αποθέματος αναμένεται να οδηγήσει σε 8 δισ. ευρώ αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας και στη δημιουργία και διατήρηση άνω των 22.000 νέων θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.