Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • HoloBIM Structural
    HoloBIM Structural

  • Ενέργεια-ΑΠΕ

    Ενέργεια-ΑΠΕ

    1562 ειδήσεις in this category

    1. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Τα συνεργεία κατέγραψαν περιοχή 2.000 στρεμμάτων στην Κορακιά του δήμου Μαλεβιζίου και προχώρησαν επιτόπου σε εργασίες καταγραφής και χωροθέτησης των εγκαταστάσεων του project.
      Έντονη κινητικότητα καταγράφεται τις τελευταίες ημέρες γύρω από την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, κατ’ αρχήν με την Πελοπόννησο, αλλά και στη συνέχεια με την Αττική και με την Κύπρο, στο πλαίσιο του EuroΑsia Interconnector. 
      Είναι ενδεικτικό ότι χθες (11/4) ο ΑΔΜΗΕ δημοσιοποίησε τα τεύχη δημοπράτησης για τους διαγωνισμούς κατασκευής του υποθαλάσσιου καλωδίου που θα συνδέσει την Πελοπόννησο με την Κρήτη, καθώς και των δυο τερματικών σταθμών, ενώ τις προηγούμενες ημέρες συνεργεία του EuroΑsia Interconnector ξεκίνησαν μετρήσεις αποτύπωσης στην Κορακιά.   
      Συγκεκριμένα στην Κορακιά του δήμου Μαλεβιζίου τεχνικά συνεργεία του EuroΑsia Interconnector, δηλαδή του φορέα που προωθεί το έργο της διασύνδεσης του Ισραήλ με την Κύπρο και την Ελλάδα, ξεκίνησαν μετρήσεις από εδάφους και αέρος με στόχο την χαρτογράφηση της περιοχής, όπου θα ξεκινά υποθαλάσσια το καλώδιο για να φτάσει στην Αττική και όπου επίσης θα φτιαχτεί ο σταθμός μετατροπής του ηλεκτρικού ρεύματος. 
      Χωροθέτηση εγκαταστάσεων 
      Τα συνεργεία του EuroΑsia Interconnector κατέγραψαν περιοχή 2.000 στρεμμάτων και προχώρησαν επιτόπου σε εργασίες καταγραφής και χωροθέτησης, χρησιμοποιώντας υπερσύγχρονες μεθόδους και εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας. 
      Θα ακολουθήσουν οι σχετικές μελέτες για τη δημιουργία του σταθμού μετατροπής ηλεκτρικής ενέργειας ο οποίος όπως φαίνεται θα εγκατασταθεί στην Κορακιά και όχι στην περιοχή της Δαμάστας, όπως ήταν το αρχικό πλάνο, το οποίο μάλιστα είχε προκαλέσει αντιδράσεις από πλευράς Δήμου Μαλεβιζίου, τοπικών φορέων και της τοπικής κοινωνίας της Δαμάστας. 
      Εξάλλου οι πρώτες εργασίες χαρτογράφησης στην Κορακιά δημιουργούν προσδοκίες για την απελευθέρωση της περιοχής των Ληνοπεραμάτων καθώς ενδέχεται να ανοίξει ο δρόμος και για τη μετεγκατάσταση των μονάδων της ΔΕΗ από τα Ληνοπεράματα στην Κορακιά που αποτελεί χρόνιο αίτημα της δημοτικής Αρχής Μαλεβιζίου. 
      Τα υποέργα του project 
      Το σχέδιο EuroAsia Interconnector προβλέπει τη σύνδεση Ισραήλ, Κύπρου, Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας, ικανότητας 2.000 MW. 
      Έχει συμπεριληφθεί από την Ε.Ε. στη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest, PCIs) και περιλαμβάνει στην πλήρη του ανάπτυξη τα εξής υποέργα: 
      • Υποβρύχια διασύνδεση Κύπρου  - Ισραήλ, με μήκος περί τα 310 χλμ. 
      • Υποβρύχια διασύνδεση Κύπρου - Ελλάδας, με μήκος περί τα 1.190 χλμ., εκ των οποίων περίπου 880 χλμ. αφορούν την υποβρύχια διασύνδεση Κύπρου - Κρήτης και περίπου 310 χλμ. αφορούν την υποβρύχια διασύνδεση Κρήτης - Αττικής. 
      Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική πρόκειται να ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις. 
      Σύμφωνα με τις υφιστάμενες μελέτες, στην πρώτη φάση θα εγκατασταθούν δύο καλώδια μεταφοράς, όπως επίσης και οι εγκαταστάσεις των σταθμών μετατροπής του συνεχούς ρεύματος με εναλλασσόμενο δυναμικότητας 1.000 MW. 
      Η πρώτη φάση αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2022. 
      Κατά τη δεύτερη φάση θα προστεθούν δύο επιπρόσθετα καλώδια στους διαδρόμους των ήδη υφιστάμενων καλωδίων και δύο επιπλέον σταθμοί μετατροπής, ένας στο Ισραήλ και ένας στην Αττική, για αναβάθμιση του συστήματος στα 2.000 MW.
    2. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Ποσοστό έως και 75% των σημερινών ενεργειακών δαπανών, που μεταφράζεται σε 600.000 ευρώ τον χρόνο, υπολογίζει η διοίκηση του Πολυτεχνείου Κρήτης ότι θα μπορέσει να εξοικονομήσει από την εγκατάσταση ενός φωτοβολταϊκού συστήματος δυναμικότητας 2MW στον χώρο της Πολυτεχνειούπολης. Η πρώτη φάση του έργου, προϋπολογισμού 1,2 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από τις Δημόσιες Επενδύσεις, έχει ήδη δρομολογηθεί και τον Σεπτέμβριο εκπνέει η προθεσμία υποβολής των προσφορών, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις η εγκατάσταση του πρώτου τμήματος αναμένεται να πραγματοποιηθεί το πρώτο εξάμηνο του 2015.
       
      ΤΟ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΟ ΠΑΡΚΟ
       
      Ειδικότερα, όπως ανέφερε, μιλώντας στα “Χ.Ν.” ο πρύτανης του Πολυτεχνείου Βασίλης Διγαλάκης, το σχέδιο για την εγκατάσταση ενός φωτοβολταϊκού πάρκου, που θα μείωνε δραστικά τις ενεργειακές δαπάνες του Πολυτεχνείου, τέθηκε αμέσως μετά την ανάληψη της διοίκησης από τη νέα πρυτανεία.
      Στο πλαίσιο αυτό συγκροτήθηκε μια ομάδα η οποία σχεδίασε το φωτοβολταϊκό πάρκο, η πρώτη φάση του οποίου αφορά μια εγκατάσταση δυναμικότητας 600 KW κι έχει ήδη προκηρυχθεί, ενώ στην τελική του μορφή το φωτοβολταϊκό σύστημα που έχει σχεδιαστεί θα είναι ισχύ 2 MW. Σε ό,τι αφορά τη χωροθέτηση των συστημάτων ο κ. Διγαλάκης εξήγησε ότι το ένα μέρος του πάρκου προβλέπεται να τοποθετηθεί σε ένα τμήμα της Πολυτεχνειούπολης «που δεν ενοχλεί αισθητικά», ενώ το υπόλοιπο θα εγκατασταθεί ως στέγη στα υπαίθρια πάρκινγκ.
       
      «Ευελπιστούμε ότι η πρώτη φάση θα ξεκινήσει και θα ολοκληρωθεί το πρώτο 6μηνο του 2015. Σε ό,τι αφορά τη δεύτερη φάση έχουμε συζητήσει με τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον αντιπεριφερειάρχη Απόστολο Βουλγαράκη κι έχουν πει ότι θα εντάξουν το έργο στο Π.Ε.Π. Κρήτης», σημείωσε ο κ. Διγαλάκης και διευκρίνισε ότι στη δεύτερη φάση του έργου πέρα από το φωτοβολταϊκό πάρκο (που θα έχει προϋπολογισμό περίπου 2 – 2,5 εκατ. ευρώ) περιλαμβάνεται η ανακατασκευή της στέγης του κολυμβητηρίου, ενώ εκτιμάται ότι η πρόταση θα υποβληθεί στην Περιφέρεια μέχρι το τέλος του 2014.
       
      ΤΟ ΚΟΛΥΜΒΗΤΗΡΙΟ
       
      Ειδικότερα για το κολυμβητήριο ο κ. Διγαλάκης τόνισε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η μελέτη για την ενεργειακή αναβάθμιση και την αποκατάσταση των ζημιών που έχει υποστεί από βανδαλισμούς και την πολύχρονη εγκατάλειψη. Τόνισε δε ότι μέχρι το τέλος του 2014 θα υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για το ύψος των ζημιών και διευκρίνισε ότι σύμφωνα με τον σχεδιασμό το κομμάτι της ανακατασκευής του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού θα προταθεί για να χρηματοδοτηθεί από τις Δημόσιες Επενδύσεις, ενώ η επισκευή της στέγης από το Π.Ε.Π. Απαντώντας δε σε σχετικό ερώτημα ανέφερε ότι το κολυμβητήριο θα χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες των φοιτητών, αλλά και ευρύτερα της χανιώτικης κοινωνίας, επεσήμανε ότι θα υπάρχει κάποια συνδρομή για να καλύπτονται τα λειτουργικά έξοδα του χώρου, ωστόσο, συγχρόνως θα υπάρξει ειδική πρόνοια για τη δωρεάν κάλυψη των αναγκών των ευπαθών ομάδων.
       
      Η ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ
       
      Ο κ. Διγαλάκης αναφέρθηκε επίσης στον σχεδιασμό που έχει γίνει για τη δημιουργία μιας νέας φοιτητικής εστίας, δυναμικότητας περίπου 120 θέσεων, που θα καλύψει ένα μεγάλο μέρος των αναγκών για στέγαση φοιτητών του Ιδρύματος που έρχονται στα Χανιά από άλλα μέρη για να σπουδάσουν. «Αυτή τη στιγμή έχουμε μια φοιτητική εστία με 80 θέσεις. Σε ένα Ιδρυμα με 4.000 φοιτητές αυτό είναι σταγόνα στον ωκεανό. Η δεύτερη φάση της εστίας φιλοδοξούμε ότι θα διπλασιάσει τουλάχιστον τον αριθμό των θέσεων κι έχουμε ζητήσει να ενταχθεί στις Δημόσιες Επενδύσεις», ανέφερε ο κ. Διγαλάκης. Παράλληλα τόνισε ότι πέρα από την εστία για τους Ελληνες φοιτητές εξετάζεται, μαζί με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και τον πρύτανη Ευριπίδη Στεφάνου, η δυνατότητα δημιουργίας κάποιας άλλης εστίας για τη φιλοξενία ξένων φοιτητών που θα μπορούσαν να τονώσουν οικονομικά τα κρητικά ακαδημαϊκά Ιδρύματα πληρώνοντας δίδακτρα, αρχικά σε μεταπτυχιακό επίπεδο και πιθανόν αργότερα σε προπτυχιακό. «Αυτό δεν πρόκειται βέβαια να αλλάξει τον χαρακτήρα του δημόσιου ελληνικού Πανεπιστήμιου και της δωρεάν εκπαίδευσης για τους Ελληνες φοιτητές που είναι κατοχυρωμένα σύμφωνα με το Σύνταγμα», σημείωσε ο κ. Διγαλάκης και πρόσθεσε ότι για το θέμα της δημιουργίας χώρων φιλοξενίας ξένων φοιτητών εκκρεμεί μια συνάντηση μεταξύ των πρυτάνεων Πανεπιστημίου Κρήτης και Πολυτεχνείου με τον περιφερειάρχη Κρήτης κ. Αρναουτάκη.
       
      Πηγή: http://www.haniotika-nea.gr/prasino-politechnio/#ixzz3BTqyyJWl
    3. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Εντός του Ιανουαρίου αναμένεται η έκδοση της υπουργικής απόφασης για να «τρέξει» από το Πράσινο Ταμείο το πρόγραμμα για τη χρηματοδότηση των μελετών που αφορούν τα Δημοτικά Σχέδια Μείωσης Εκπομπών ρύπων (ΔηΣΜΕ).
      Η υποχρέωση των δήμων για συλλογή στοιχείων για τον υπολογισμό των εκπομπών και απορροφήσεων αερίων του θερμοκηπίου που προκύπτουν από τα δημοτικά κτίρια προβλέπεται στον κλιματικό νόμο και ειδικότερα στο άρθρο 16 του Εθνικού Κλιματικού Νόμου (ν. 4936/2022).
      Σύμφωνα με τον κλιματικό νόμο κάθε δήμος ήταν υποχρεωμένος έως την 31η Μαρτίου 2023, να καταρτίσει Δημοτικό Σχέδιο Μείωσης Εκπομπών (ΔηΣΜΕ).
      Προβλέπει επίσης ότι από την 1η Ιανουαρίου 2024 η εκπόνηση του ΔηΣΜΕ και οι επικαιροποιήσεις του, αποτελούν προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των δήμων  για την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας και της κλιματικής αλλαγής.
      Αν και από την ψήφιση του νόμου τον Φεβρουάριο του 2022 έχουν δοθεί παρατάσεις για την εκπόνηση των ΔηΣΜΕ, αυτές έχουν εκπνεύσει άπρακτες για τους περισσότερους δήμους, αφού μέχρι τώρα είναι ελάχιστοι οι δήμοι που έχουν συντάξει το σχέδιο για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων.
      Με βάση τα παραπάνω δεδομένα του νόμου “παγώνουν” τα εν εξελίξει και νέα έργα που αφορούν στην ενεργειακή αναβάθμιση δημοτικών κτιρίων, την αντικατάσταση του οδοφωτισμού με λαμπτήρες χαμηλής κατανάλωσης τύπου LED, την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, τη  δημιουργία ενεργειακών κοινοτήτων κ.α, με χρηματοδότησή τους από το ΕΣΠΑ, Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και το  Ταμείο Ανάκαμψης.
      Ο πρόεδρος του Πράσινου Ταμείου Γιάννης Ανδρουλάκης συνέδεσε την αδυναμία των δήμων να ολοκληρώσουν τις σχετικές μελέτες  για τη σύνταξη των ΔηΣΜΕ με την έλλειψη κονδυλίων και ανακοίνωση τη χρηματοδότηση μελετών και πληρωμές εντός του 2024, ενώ προανήγγειλε νέα παράταση για την εκπόνηση και ολοκλήρωσή τους.
      «Άμεσα θα «τρέξει» από το Πράσινο Ταμείο το πρόγραμμα για τη χρηματοδότηση των μελετών που αφορούν τα Δημοτικά Σχέδια Μείωσης Εκπομπών ρύπων (ΔΗΣΜΕ), καθώς η σχετική υπουργική απόφαση θα είναι έτοιμη μέσα στις επόμενες τρεις εβδομάδες. Στον εθνικό κλιματικό νόμο, που ψηφίστηκε το 2022, προβλέπεται ότι οι δήμοι θα πρέπει να συλλέγουν στοιχεία για τον υπολογισμό των εκπομπών και απορροφήσεων αερίων του θερμοκηπίου που προκύπτουν από τα δημοτικά κτίρια» δήλωσε πρόσφατα στο powergame και σημείωσε:.
      «Στα ΔΗΣΜΕ θα πρέπει να αναφέρονται οι στόχοι εκπομπών που πρέπει να επιτευχθούν κατ’ έτος και κατά τα έτη 2025 και 2030, καθώς και οι δράσεις για τη μείωση των εκπομπών και την αύξηση των απορροφήσεων αερίων του θερμοκηπίου. Κανονικά, οι Δήμοι θα έπρεπε να έχουν έτοιμα αυτά τα Σχέδια από την 1η Ιανουαρίου 2024, ωστόσο αυτό δεν είναι εφικτό λόγω της έλλειψης κονδυλίων. Οι πρώτες πληρωμές από το Πράσινο Ταμείο θα γίνουν εντός της νέας χρονιάς».
    4. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη νέων έργων ΑΠΕ υπό το φόντο των στόχων του ΕΣΕΚ για πράσινη ενέργεια αναμένεται να δώσουν τα έργα του ΑΔΜΗΕ μέχρι το 2030. Συγκεκριμένα, τα έργα του ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Διαχειριστή, μέχρι το τέλος της δεκαετίας πρόκειται να δημιουργήσουν ηλεκτρικό χώρο για την ανάπτυξη νέων μονάδων ανανεώσιμης και συμβατικής παραγωγής που υπερακαλύπτει τους στόχους του ΕΣΕΚ για το 2030 κατά σχεδόν 2 GW.
      Τα έργα που έχει δρομολογήσει ο ΑΔΜΗΕ εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης, ενώ αποσκοπούν να εξυπηρετήσουν την διασφάλιση της αδιάκοπης τροφοδοσίας με ηλεκτρικό ρεύμα όλων των περιοχών της χώρας. Η πορεία αυτών των έργων έχει ως εξής:
      Διασύνδεση Κρήτης - Αττικής: Η δεύτερη διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα, συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, προχωρά κανονικά: 
       Έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες βυθού.
      Έχει ξεκινήσει η παραγωγή των καλωδιακών τμημάτων στα εργοστάσια των αναδόχων καθώς και μέρος του εξοπλισμού των Σταθμών Μετατροπής.
       Οι εργασίες εγκατάστασης καλωδιακών τμημάτων έχουν ξεκινήσει στην πλευρά της Αττικής και μέχρι το τέλος του 2021 θα προχωρήσει η  εγκατάσταση των υποβρύχιων καλωδίων οπτικών ινών. 
      Σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα, η ηλέκτριση του έργου αναμένεται το 2023. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια ύψους 200 εκατ. ευρώ, της θυγατρικής εταιρείας ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ που υλοποιεί το έργο, Αριάδνη Interconnection, μέσω τραπεζικού δανεισμού 400 εκατ. ευρώ (από την ΕΤΕπ και τη Eurobank) καθώς και ευρωπαϊκούς πόρους 400 εκ. ευρώ. 
      Διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου:  H δύσκολη τεχνικά διασύνδεση  Κρήτης-Πελοποννήσου ολοκληρώθηκε τον Μάιο και τέθηκε σε λειτουργία στις 3 Ιουλίου 2021. Ήδη έχει φέρει απτά οφέλη στην Κρήτη, καθώς μείωσε την παραγωγή ρεύματος από συμβατικές μονάδες και θωράκισε την ενεργειακή ασφάλεια του νησιού εν μέσω τουριστικής περιόδου, μετά από βλάβη που παρουσιάστηκε σε τοπική πετρελαϊκή μονάδα στις αρχές Ιουλίου. 
      Ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων: Η Δ’ Φάση (διασύνδεση Σαντορίνης, Μήλου, Φολεγάνδρου και Σερίφου με την Νάξο) έχει ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και θα λάβει χρηματοδότηση 165 εκ. ευρώ. Μέσα στον Σεπτέμβριο προβλέπεται να υπογραφούν οι συμβάσεις με τους αναδόχους της διασύνδεσης Σαντορίνης με την Νάξο, ενώ στις αρχές Οκτωβρίου θα προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τα υπόλοιπα νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων, την Φολέγανδρο, την Μήλο και την Σέριφο. Στις 14 Σεπτεμβρίου ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για τον υποσταθμό Σαντορίνης με αναδόχους την Damco Energy και την Xian Electric και τίμημα 30 εκατ. ευρώ.
      Επέκταση του Συστήματος 400 kV στην Πελοπόννησο: Στο  έργο διασύνδεσης του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Αχελώου – Διστόμου εκκρεμεί η τοποθέτηση δύο πυλώνων στα Καλάβρυτα. Ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει όλες τις πιθανές λύσεις για την ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση του έργου. Παράλληλα, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ έχει εκφράσει την πολιτική βούληση να επιταχύνει τις αδειοδοτικές διαδικασίες για την υλοποίηση του έργου μέσω εναλλακτικής όδευσης εάν αυτό καταστεί απαραίτητο.
      Ανατολικός Διάδρομος: Μέχρι το τέλος του 2021 ολοκληρώνεται η Γ.Μ. Μεγαλόπολη-Κόρινθος και το νέο ΚΥΤ Κορίνθου. Το έργο, που θα ενισχύσει περαιτέρω το ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς με την επέκταση του συστήματος 400 kV στην Πελοπόννησο μέσω της νέας γραμμής Κόρινθος-ΚΥΤ Κουμουνδούρου, αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024 και συνδέεται με το παρακάτω έργο, την αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου.
      Η αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου: Το έργο ανακατασκευής του ΚΥΤ Κουμουνδούρου συμβασιοποιήθηκε στις 6 Μαΐου, έναντι τιμήματος 45.759.256 ευρώ. Μαζί με τη Γ.Μ. Κόρινθος-Κουμουνδούρος, έχει ενταχθεί για συγχρηματοδότηση ύψους 30 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης.
      Διεθνείς διασυνδέσεις
      Σημαντικός πυλώνας εμβάθυνσης και εναρμόνισης της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας είναι οι διεθνείς διασυνδέσεις και για τον λόγο αυτό ο ΑΔΜΗΕ δρομολογεί σημαντικά έργα σε συνεργασία με τις γείτονες χώρες. 
      Ειδικότερα:
      Προκηρύσσεται άμεσα ο διαγωνισμός για το ελληνικό τμήμα της δεύτερης διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας. Υπογράφηκε το Μνημόνιο Συνεργασίας με την Terna για τη δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας Ομοίως οι Διαχειριστές Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας εξετάζουν την αναβάθμιση της γραμμής 400 kV που συνδέει τις δύο χώρες.  Ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ συνδράμει στη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας των συνδέσεων Αττική–Κρήτη και Κρήτη–Κύπρος σε συνεργασία με τον Euroasia Interconnector. Δημοσιοποιήθηκε η πρόθεση δημιουργίας υποβρυχίου καλωδίου για την σύνδεση της Αιγύπτου με την Ελλάδα από τους Διαχειριστές των δύο χωρών, με σκοπό την πρόσβαση των μεγάλων φωτοβολταϊκών πάρκων της Β. Αφρικής στην Ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Στις 11 Μαΐου, επιτεύχθηκε ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία σύγκλισης της εγχώριας με τις γειτονικές αγορές ηλεκτρικής ενέργειας με τη ζεύξη της Αγοράς Επόμενης Ημέρας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας. Στις 22 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε με επιτυχία και η σύζευξη της ελληνικής Ενδοημερήσιας Αγοράς με τις αγορές της Ιταλίας και της Σλοβενίας. Επόμενος στόχος είναι η σύζευξη της ελληνικής Ενδοημερήσιας Αγοράς με την πανευρωπαϊκή αγορά συνεχούς διαπραγμάτευσης (XBID) στο σύνορο της Ιταλίας και της Βουλγαρίας.
      Grid Telecom
      Η θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ, Grid Telecom, ενισχύει την παρουσία της στην εγχώρια χονδρεμπορική αγορά τηλεπικοινωνιών, έχοντας συνάψει ήδη σημαντικές εμπορικές συμφωνίες για την αξιοποίηση του οπτικού δικτύου της. H Grid Telecom σε κοινοπραξία με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ήταν ένα από τα δύο  σχήματα που κατέθεσαν προσφορά για το τηλεπικοινωνιακό έργο ΣΔΙΤ Ultra-Fast Broadband (UFBB), προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ.
      SEleNe CC
      H έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Περιφερειακού Κέντρου Ελέγχου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (SEleNe CC) τον Ιούλιο 2021 σηματοδότησε μία νέα εποχή για την ενεργειακή ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή. Πλέον συμβάλλει ενεργά στην ομαλή λειτουργία της ενιαίας Ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και στην ενσωμάτωση των ηλεκτρικών συστημάτων των Δυτικών Βαλκανίων σε αυτή. Το SEleNe CC, αναμένεται να βελτιώσει την ανταλλαγή πληροφοριών και τεχνογνωσίας ανάμεσα στους Διαχειριστές και να εξασφαλίσει ενεργειακή επάρκεια.
      Αύξηση της διείσδυσης ΑΠΕ
       Τα έργα του ΑΔΜΗΕ μέχρι το τέλος της δεκαετίας πρόκειται να δημιουργήσουν ηλεκτρικό χώρο για την ανάπτυξη νέων μονάδων ανανεώσιμης και συμβατικής παραγωγής που υπερκαλύπτει τους στόχους του ΕΣΕΚ για το 2030 κατά σχεδόν 2 GW. 
      Σημαντικό ρόλο στην ενσωμάτωση των ΑΠΕ στο ΕΣΜΗΕ θα διαδραματίσει και η αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας. Ο Διαχειριστής υλοποιεί δύο σχετικά πιλοτικά έργα:
      Εγκατάσταση συσσωρευτών ισχύος 7-10 MW στην Νάξο με ικανότητα αποθήκευσης 4 MWh. Το έργο θα συμβάλλει στην κάλυψη μέρους της απαιτούμενης εφεδρείας έκτακτων αναγκών. Εγκατάσταση συσσωρευτών ισχύος 20 MW στη Θήβα με αποθηκευτική χωρητικότητα 20 MWh, με στόχο τη μεγαλύτερη ευελιξία και ευστάθεια του Συστήματος, ιδιαίτερα σε συνθήκες υψηλής διείσδυσης ΑΠΕ. Εκσυγχρονισμός του Συστήματος
      Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός του Ομίλου ΑΔΜΗΕ, που υλοποιεί επενδυτικό πλάνο ύψους 5 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας, περιλαμβάνει σημαντικά έργα εκσυγχρονισμού του Συστήματος. Με στόχο την ανανέωση και  την αναβάθμιση παλαιωμένου εξοπλισμού, ο Διαχειριστής αντικαθιστά κυκλώματα και στοιχεία, κυρίως αυτομετασχηματιστές και διακόπτες που υπέστησαν φθορές από ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως ο πρόσφατος παρατεταμένος καύσωνας ή η Μήδεια τον περασμένο χειμώνα.
      Επιπλέον, ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί έργα αναβάθμισης υφιστάμενων διασυνδέσεων ύψους 90 εκατ. ευρώ στα Ιόνια Νησιά, στη Δυτική Ελλάδα, την Ήπειρο και την Εύβοια και προχωρά με κυλιόμενο εμπροσθοβαρές πρόγραμμα ανανέωσης παγίων ύψους 200 εκατ. ευρώ στα επόμενα πέντε χρόνια.
    5. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Ως θετική χαρακτηρίζεται η απάντηση της Κομισιόν για τη μεταβίβαση του διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar. Σύμφωνα με πληροφορίες, την Τρίτη έφτασε στην Αθήνα η απάντηση της αρμόδιας διεύθυνσης η οποία επί της ουσίας ανοίγει το δρόμο για την έκδοση θετικής απόφασης από την ελληνική Ρυθμιστική Αρχή.
       
      Το χρονικό περιθώριο για την έκδοση της απόφασης από τη ΡΑΕ είναι στις 29 Σεπτεμβρίου και εκτιμάται ότι θα εξαντληθεί.
      Στη γνωμοδότησή της -η οποία είναι μη δεσμευτική- η Κομισιόν δεν εκφράζει αντιρρήσεις ως προς τους όρους της πιστοποίησης για τη συμμόρφωση του ΔΕΣΦΑ στο τρίτο ενεργειακό πακέτο. Στο δια ταύτα της γνωμοδότησης το μέτρο το οποίο προτείνεται προς τη ΡΑΕ -υπογραμμίζεται ότι δεν είναι δεσμευτική η γνώμη- είναι η ανεξάρτητη αρχή να έχει δικαίωμα να περιορίσει τα δικαιώματα ψήφου της Socar σε περίπτωση που διαπιστωθεί παράβαση των κανόνων ανεξαρτησίας που επιβάλλει το κοινοτικό δίκαιο.
       
      Με απλά λόγια η εισήγηση της Κομισιόν δεν περιλαμβάνει διάφορες προτάσεις που είχαν δει το φως της δημοσιότητας (πώληση ποσοστού της Socar σε άλλη εταιρεία, αποψίλωση δικαιωμάτων του μετόχου κ.λπ.) και οι οποίες είναι αλήθεια ότι είχαν προκαλέσει την έντονη αντίδραση της Socar.
       
      Πάντως ακόμη και αυτή η πρόταση της Κομισιόν μπορεί τελικώς να μην υιοθετηθεί. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες είναι σαφές ότι θα υπάρξουν επιπλέον μέτρα που θα λειτουργούν ως περαιτέρω δικλείδες ανεξαρτησίας του διαχειριστή, ωστόσο το ποια θα είναι αυτά θα αποφασιστεί από την ελληνική ανεξάρτητη αρχή και αφού προηγηθούν οι απαραίτητες προετοιμασίες με γνώμονα πάντα τις προβλέψεις της ελληνικής και της κοινοτικής νομοθεσίας.
       
      Άλλωστε ήδη οι Αζέροι καταθέτοντας προσφορά για το ΔΕΣΦΑ ήταν σε γνώση και έχουν αποδεχθεί τον ελληνικό νόμο που προβλέπει ότι σε περίπτωση μη συμμόρφωσης επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 10% του τζίρου και στη συνέχεια αφαιρείται η άδεια.
      ΕΛΠΕ
       
      Τη θετική απάντηση της Κομισιόν, υπαινίχθηκε το απόγευμα κατά το conference call με τους αναλυτές η διοίκηση των ΕΛΠΕ, η οποία τόνισε ότι πολύ σύντομα ίσως μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξουν νεώτερα σε σχέση με την πώληση του ΔΕΣΦΑ. Η διοίκηση των ΕΛΠΕ άφησε μάλιστα ανοιχτό το ενδεχόμενο, με την ολοκλήρωση της μεταβίβασης αλλά και με την εξέταση των νέων φορολογικών διατάξεων για τα αποθεματικά, να προχωρήσει ακόμη και σε διανομή μερίσματος, κάτι που θα αποφασιστεί στο προσεχές δίμηνο.
       
      Σημασία
       
      Η εξέλιξη αυτή ανοίγει το δρόμο για την είσοδο της Socar στο ΔΕΣΦΑ και την ολοκλήρωση της πρώτης σοβαρής διαρθρωτικής αποκρατικοποίησης στον τομέα της ενέργειας. Άλλωστε η συγκεκριμένη πώληση, που συνδυάζεται με τις ευρύτερες ανακατατάξεις και την κατασκευή του αγωγού TAP, σηματοδοτεί την είσοδο ενός νέου παίκτη όχι μόνο στην ελληνική αγορά αλλά στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Για αυτό το λόγο άλλωστε, οι αρμόδιες κοινοτικές αρχές υπήρξαν και παραμένουν αρκετά προσεκτικές και προσηλωμένες στο κοινοτικό θεσμικό πλαίσιο και τη συμμόρφωση σε αυτό των νέων μετόχων του ΔΕΣΦΑ.
       
      Τα επόμενα βήματα
       
      Η ΡΑΕ αναμένεται να εκδώσει την τελική της απόφαση μέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου. Στη συνέχεια και εφόσον -όπως όλα δείχνουν- είναι θετική, τότε ο φάκελος θα μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ ούτως ώστε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την καταβολή του τιμήματος από τους Αζέρους. Η πώληση εκτιμάται ότι μπορεί να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Οκτώβριο.
       
      Πηγή: http://www.energypress.gr/news/Prasino-apo-Komision-gia-thn-pwlhsh-toy-DESFA
    6. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Νέο ενεργειακό, οικονομικό και περιβαλλοντικό σκηνικό δημιουργείται στα νησιά του Αιγαίου με τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις και τα έξυπνα συστήματα διαχείρισης της ενέργειας που επιστρατεύουν οι φορείς της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας προκειμένου να περιοριστεί η χρήση των πετρελαιοκίνητων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής (που επιβαρύνουν τους καταναλωτές και ρυπαίνουν το περιβάλλον), αλλά και να βελτιωθεί η ασφάλεια εφοδιασμού.
       
       
      Ο Διαχειριστής του Δικτύου Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ετοιμάζουν την προκήρυξη διαγωνισμού για το «έξυπνο νησί» στο οποίο θα αναπτυχθούν συστήματα παραγωγής, διαχείρισης και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με στόχο πάνω από το 60% των ενεργειακών του αναγκών να καλύπτονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
       
      Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο αντιπρόεδρος του ΔΕΔΔΗΕ Ιωάννης Μάργαρης, «Το Έργο του "Έξυπνου Νησιού" αφορά στο σχεδιασμό των κατάλληλων θεσμικών και τεχνικών υποδομών για την ανάπτυξη και λειτουργία σε ένα ηλεκτρικό σύστημα των ΜΔΝ (Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά), το οποίο θα επιλεγεί ως πιλότος, Σταθμού ΑΠΕ με κατάλληλο σύστημα διαχείρισης ενέργειας, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται υψηλό ποσοστό διείσδυσης αυτού (μεγαλύτερο από το 60% της ετήσιας ζήτησης)».
       
      Οι επενδύσεις θα αποπληρωθούν από τη μείωση του κόστους ηλεκτροπαραγωγής που θα προέλθει από την εφαρμογή των «έξυπνων» τεχνικών ενώ τα συμπεράσματα που θα προκύψουν θα αξιοποιηθούν ευρύτερα στην επιλογή των λύσεων που θα εφαρμοστούν για την ηλεκτροδότηση των μη διασυνδεδεμένων νησιών. Το εγχείρημα βρίσκεται στη φάση της επιλογής του νησιού όπου θα δοκιμαστούν οι νέες τεχνολογίες. Θα προτιμηθεί ένα μικρό σε μέγεθος ενεργειακό σύστημα όπου εκτός από συστήματα παραγωγής με ανανεώσιμες πηγές (αιολικά, φωτοβολταϊκά κ.λπ.), θα εγκατασταθούν μπαταρίες για την αποθήκευση της ενέργειας ώστε να αξιοποιείται η περίσσεια ενέργεια που παράγουν οι ΑΠΕ αλλά και να διασφαλίζεται η ενεργειακή τροφοδοσία του νησιού σε περιόδους που η ανανεώσιμη παραγωγή είναι περιορισμένη. Επίσης θα εφαρμοστούν σε μικρή κλίμακα λύσεις διαχείρισης της ζήτησης με συμβάσεις διακοψιμότητας που θα προβλέπουν αμοιβή των καταναλωτών για τον περιορισμό της ζήτησης σε ώρες αιχμής ή/και μειωμένης παραγωγής.
       
      Ο κ. Μάργαρης παρουσίασε τη στρατηγική του ΔΕΔΔΗΕ για την ενεργειακή υποδομή των ελληνικών νησιών, στην εκδήλωση «Έξυπνα Νησιά: Χάραξη Νέων Δρόμων για τα Νησιά της Ευρώπης» που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Για το ίδιο θέμα τον ερχόμενο Ιούνιο στην Κρήτη πρόκειται να πραγματοποιηθεί διεθνές φόρουμ με συμμετοχή και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
       
      Τα συστήματα παραγωγής και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά δοκιμάζονται τους θερινούς μήνες οπότε η ζήτηση αυξάνεται λόγω τουρισμού. Όπως επισημαίνει ο αντιπρόεδρος του ΔΕΔΔΗΕ, για το φετινό καλοκαίρι «έχει διερευνηθεί το θέμα της επάρκειας, έχουν υποβληθεί στη ΡΑΕ οι σχετικές προτάσεις κάλυψης των αναγκών που προκύπτουν, και ο Θερμικός Παραγωγός είναι ήδη ενήμερος και έχει δρομολογήσει τις σχετικές δράσεις αρμοδιότητάς του. Κατά συνέπεια, τονίζει, έχει διασφαλιστεί η επάρκεια ισχύος κατά το προσεχές θέρος».
       
      Σημαντικές εξελίξεις δρομολογούνται και στον τομέα των διασυνδέσεων των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο.
       
      Συγκεκριμένα:
       
      - Η σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο και με τα νησιά Πάρο, Μύκονο και Τήνο που περιλαμβάνεται στην πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων είναι υπό κατασκευή και βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωση. Ακολουθεί η β΄ φάση με τις συνδέσεις Πάρου- Νάξου και Νάξου- Μυκόνου και το έργο ολοκληρώνεται με την πόντιση δεύτερου καλωδίου που θα συνδέσει τη Σύρο με το Λαύριο. Άνδρος και Τήνος είναι ήδη διασυνδεδεμένες μέσω υποβρύχιου καλωδίου με την Εύβοια.
      Οι προτάσεις που μελετώνται για την επέκταση των διασυνδέσεων στις Κυκλάδες περιλαμβάνουν τα νησιά Κύθνο, Σέριφο, Σίφνο, Μήλο, Θήρα, Ανάφη, Αμοργό, Δονούσα και Αστυπάλαια και οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν ως το τέλος του χρόνου.
       
      - Έχει ληφθεί απόφαση για τη διασύνδεση της Κρήτης με δύο υποβρύχια καλώδια («μικρή» διασύνδεση Χανίων- Πελοποννήσου και «μεγάλη» Ηρακλείου- Αττικής), ωστόσο παραμένει ασαφές αν και με ποιον τρόπο θα συνδυαστούν τα έργα αυτά με τη διασύνδεση Κύπρου- Κρήτης- ηπειρωτικής Ελλάδας. Σε κάθε περίπτωση η ΡΑΕ πιέζει για επίσπευση του έργου.
       
      - Οι προκαταρκτικές μελέτες που έχουν γίνει στο παρελθόν από τον Διαχειριστή του Συστήματος προβλέπουν την κατασκευή διασυνδέσεων από το ΚΥΤ (Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης) Φιλίππων στην Καβάλα προς Λήμνο- Μυτιλήνη- Χίο- Ικαρία- Κω- Ρόδο- Κάρπαθο και Κρήτη με ενδιάμεσες διασυνδέσεις προς τις Κυκλάδες και την ηπειρωτική Ελλάδα. Όπως επίσης τη διασύνδεση της Σκύρου με την Εύβοια.
       
      Η διασύνδεση των νησιών σημαίνει αυτόματα και το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή δυνατότητα των καταναλωτών να επιλέγουν τον προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας. Προς το παρόν η δυνατότητα αυτή υφίσταται στην Κρήτη και τη Ρόδο.
       
      Το αυξημένο κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών καλύπτεται από τους καταναλωτές μέσω του κονδυλίου για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που περιλαμβάνεται στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού. Το κονδύλι που εισπράττει η ΔΕΗ για να καλύπτει τη διαφορά βασίζεται στα δεδομένα του κόστους ηλεκτροπαραγωγής του 2012, ενώ εκκρεμεί και αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα η εκκαθάριση των επόμενων ετών. Η μείωση των τιμών του πετρελαίου στο διάστημα αυτό περιόρισε το κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά, ωστόσο σημαντική μείωση υπήρξε και στο ηπειρωτικό σύστημα λόγω πτώσης των τιμών του φυσικού αερίου. Έτσι, οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι για όλο αυτό το διάστημα η ΔΕΗ «έχει λαμβάνειν» ποσό που η ίδια η επιχείρηση τοποθετεί στα 600 εκατ. ευρώ. Ο έλεγχος και η οριστικοποίηση των ποσών είναι σε εξέλιξη από τη ΡΑΕ.
       
      Πηγή: http://www.ered.gr/el/content/Exupno_Nisi_gia_kathari_paragogi_ilektrikis_energeias_/#.WPWkXfmLS70
    7. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Την αναγκαιότητα προγραμμάτων που αφορούν στην ενεργειακή απόδοση στα κτίρια των νοικοκυριών, όπως το "Εξοικονομώ κατ οίκον", που εφαρμόζεται στη χώρα μας από το 2011 μέσω του ΕΣΠΑ 2007-2013, δίνοντας κίνητρα στους πολίτες να υλοποιήσουν σειρά παρεμβάσεων με στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των σπιτιών τους, υπογράμμισε ο Υπουργός ΠΕΚΑ, Γιάννης Μανιάτης σε συνάντηση που είχε με τον Ευρωπαίο Επίτροπο για την Πολιτική Καταναλωτών Neven Mimica.
       
      Όπως είπε το πρόγραμμα είχε μεγάλη αποδοχή, με περισσότερες από 191.000 αρχικές αιτήσεις να έχουν υποβληθεί, από τις οποίες βρίσκονται σε διαδικασία έγκρισης περίπου 60.000, στο πλαίσιο ενός συνολικού προϋπολογισμού δημόσιας και ιδιωτικής δαπάνης που πλησιάζει το ένα δις ευρώ. Το πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες μέσα από συγκεκριμένα κίνητρα να πραγματοποιήσουν σημαντικές παρεμβάσεις, που αποσκοπούν στη βελτίωση έως και 40% της ενεργειακής απόδοσης των σπιτιών τους, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στην επίτευξη των ενεργειακών και περιβαλλοντικών στόχων στην Ελλάδα.
       
      Παράλληλα, ο Υπουργός ΠΕΚΑ αναφέρθηκε στα θέματα που αφορούν στους ευπαθείς καταναλωτές ενέργειας στο πλαίσιο της οικονομικής κρίσης και στα μέτρα για την ανακούφιση ευπαθών ομάδων, μέσα από τις δράσεις που έλαβε το Υπουργείο, όπως το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο. Όπως τόνισε, τρεις είναι οι βασικές κατευθύνσεις για το θέμα που εφαρμόζεται από το Υπουργείο, κι έχουν να κάνουν με την αποφυγή αποσύνδεσης της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος κατά τη διάρκεια ορισμένων περιόδων του έτους, με τη μείωση των τιμών της ενέργειας για συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού που έχουν ανάγκη και με την διευκόλυνση της πληρωμής των χρεών.
       
      Τέλος, συζήτηση έγινε για το ρόλο των οργανώσεων καταναλωτών ως πολλαπλασιαστών της πληροφόρησης για θέματα ενέργειας. Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Neven Mimica χαρακτήρισε καινοτόμες και πρωτοποριακές τις δράσεις του ΥΠΕΚΑ, ενώ τόνισε πώς είναι αναγκαίο ένα δίκτυο ενημέρωσης που θα επιτρέψει στον πολίτη να έχει πρόσβαση στην πληροφορία, αλλά κρίνεται απαραίτητο και για την προστασία των δικαιωμάτων του, την προστασία του περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Ο κύριος Mimica ανέφερε ότι το σύνολο αυτών των δράσεων θα παρουσιαστεί στην Ευρωπαϊκή Σύνοδο Καταναλωτών (European Consumer Summit) που θα γίνει στις Βρυξέλλες στις 2 Απριλίου, όπου θα συμμετέχει ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Jose Manuel Barroso.
       
      Πηγή: http://www.buildnet.gr/default.asp?pid=235&la=1&catid=213&artid=11545
    8. Ενέργεια-ΑΠΕ

      Engineer

      Είναι δυνατόν μια χώρα με τις οικονομικές συνθήκες της Ελλάδας να καταβάλει κάθε χρόνο για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας το ποσό των 800 εκατ. ευρώ όπως συνέβαινε στο πρόσφατο παρελθόν ;
       
      Οχι προφανώς, είναι η απάντηση. Το μονοπάτι για την απεξάρτηση από τα δυσθεώρατο αυτό ποσό περνά ως γνωστό από τις διασυνδέσεις των νησιών, και την διακοπή λειτουργίας των μονάδων μαζούτ της ΔΕΗ στα νησιά, συζήτηση που διαρκεί χρόνια, χωρίς αποτέλεσμα.
       
      Το παραπάνω ωστόσο ερώτημα θα μπορούσε να τεθεί και αλλιώς. Ποιό είναι άραγε το πραγματικό κόστος παραγωγής και λειτουργίας των μονάδων της ΔΕΗ στα νησιά ; Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και αν ναι, ποιά είναι ;
       
      Μια πρώτη απάντηση είναι πως τα νούμερα δεν μοιάζουν εξωπραγματικά. Αλλά την τελική απάντηση θα δώσει μελέτη που θα διεξάγει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Συγκρίνοντας το βαθμό απόδοσης των νησιωτικών μονάδων της ΔΕΗ με διεθνώς αναγνωρισμένους δείκτες (benchmarks), η έρευνα θα κληθεί να απαντήσει στο ερώτημα “κατά πόσο δικαιολογείται το κόστος που παρουσιάζει η επιχείρηση”.
       
      Αν η ΔΕΗ αποδείξει πως οι 31 σταθμοί παραγωγής που διαθέτει στα μη διασυνδεδεμένα νησιά (συνολικής ισχύος 593 MW σύμφωνα με την ιστοσελίδα της), βρίσκονται από πλευράς κόστους κοντά στα διεθνή πρότυπα, τότε δεν θα αλλάξει κάτι ως προς την επιβολή των ΥΚΩ.
       
      Αν η επιχείρηση δεν καταφέρει να αποδείξει ότι το κόστος συμβαδίζει με αντίστοιχες πρακτικές στο εξωτερικό, τότε θα εισπράξει αναγκαστικά μικρότερο ποσό ως ΥΚΩ. Στην ουσία, η μελέτη είναι ένα είδος “stress test” των νησιωτικών σταθμών της ΔΕΗ, πολλοί εκ των οποίων πεπαλαιωμένοι.
       
      Δεν είναι τυχαία άλλωστε η απόφαση που είχε πάρει το Δεκέμβριο του 2014 η προηγούμενη διοίκηση της ΔΕΗ, να βάλει μπροστά πλάνο εκσυγχρονισμού πολλών από τις μονάδες αυτές για την περίοδο 2014-2019.
       
      Συγκεκριμένα, η τότε διοίκηση είχε υπογράψει με την Ευρωπαική Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) δανειακή σύμβαση ύψους 80 εκατ. ευρώ, ως μέρος μιας εγκεκριμένης γραμμής χρηματοδότησης 190 εκατ, ευρώ για επενδύσεις σε νέα έργα παραγωγής στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Επρόκειτο για τους σταθμούς σε Σαντορίνη, Λέσβο, Σάμο, Κάλυμνο, Σέριφο, Κύθνο, Λήμνο, Σκύρο, Κω, Κάρπαθο, Ικαρία, Αστυπάλαια, Οθωνούς, Ερεικούσες, Δονούσα, Μεγίστη, και Ανάφη. Δεν είναι σαφές τι τύχη είχε η συγκεκριμένη σύμβαση, αν δηλαδή ξεκίνησε να υλοποιείται και σε τι βαθμό.
       
      Τι γίνεται με τις διασυνδέσεις ;
       
      Σε κάθε περίπτωση, η εξακρίβωση του πραγματικού κόστους των μονάδων της ΔΕΗ στα νησιά είναι κάτι που έπρεπε να γίνει. Από την άλλη όμως δεν αποτελεί παρά ένα ημίμετρο για όσο διάστημα καθυστερούν οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών με την ηπειρωτική χώρα.
       
      Αν τα βάρη των ΥΚΩ διετίθεντο για τις διασυνδέσεις, μέσα σε οκτώ χρόνια θα είχαν συνδεθεί όλα τα νησιά με το εθνικό σύστημα και ο ηλεκτρικός τομέας θα είχε απαλλαγεί πλήρως από τις ΥΚΩ και το πετρέλαιο δια παντός.
       
      Ευτυχώς που υπάρχει και η μείωση του πετρελαίου. Τα βαρη των ΥΚΩ που θα επωμιστούν οι καταναλωτές θα είναι χαμηλότερα απ’ ότι άλλες χρονιές, και αυτό λόγω ακριβώς του πετρελαίου. Δεδομένης της μεγάλης βουτιάς του αργού όλους τους προηγούμενους μήνες, εκτιμάται ότι θα λείψουν τελικά από το φετινό λογαριασμό των ΥΚΩ περίπου 100 εκατ. ευρώ. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει κανείς να επαναπαύεται, αφού οι τιμές του πετρελαίου θα μπορούσαν να "γυρίσουν".
       
      Πέραν του τεστ που θα κάνει η ΡΑΕ στις νησιωτικές μονάδες της ΔΕΗ, μέσα στην επόμενη 5ετία προβλέπεται νε εγκατασταθούν σε αυτές σύγχρονα συστήματα μέτρησης- διαχείρισης. Το πρόγραμμα είναι ύψους 50 εκατ. ευρώ και αφορά μια πρωτοβουλία του ΔΕΔΔΗΕ με στόχο ο διαχειριστής να μπορεί να κάνει αποτελεσματικότερη διαχείριση της κατάστασης.
       
      Πηγή: http://energypress.gr/news/stress-test-apo-rae-gia-tis-monades-tis-dei-sta-mi-diasyndedemena-nisia
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.