Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • HoloBIM Structural
    HoloBIM Structural


  • Έρευνα: Τα δέντρα στα αστικά πάρκα «απορροφούν» περισσότερο άνθρακα από ό,τι των δεντροστοιχιών


    Τα δέντρα στα πάρκα, επειδή δεν κλαδεύονται όπως των δεντροστοιχιών, έχουν πλούσια κώμη που συντελεί στη μεγαλύτερη απορρόφηση άνθρακα γι΄αυτό και είναι αναγκαία η ενίσχυση των πάρκων

     

    Τα πάρκα και όχι οι δενδροστοιχίες δίνουν βαθιές «ανάσες» στο αστικό περιβάλλον, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και καταγράφεται ότι η ποσότητα άνθρακα που δεσµεύεται ανά έτος από τα δένδρα, μόλις τριών πάρκων είναι πάνω 319 τόνους!

     

    Η έρευνα έγινε στο πλαίσιο της μεταπτυχιακής διατριβής της Δ. Παπαγιαννοπούλου, με επιβλέπουσα την καθηγήτρια στη Σχολή Γεωπονίας, Δασολογίας & Φυσικού Περιβάλλοντος του ΑΠΘ Θέκλα Τσιτσώνη και τη συνεργάτιδά της, υποψήφια διδάκτορα Α.Β. Κοντογιάννη, με την τεχνολογική υποστήριξη της εταιρείας "Τεχνοομοιόσταση".

     

    Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό GreenTree,το οποίο αναπτύχθηκε για το ερευνητικό πρόγραμμα «Δημιουργία ολοκληρωμένου προτύπου συστήματος για την κυβερνητική στη διαχείριση της αστικής δασοπονίας και την προσαρμογή των πόλεων στην κλιματική αλλαγή» που υλοποιεί ο δήμος Θεσσαλονίκης με επιστημονικά υπεύθυνη την κ. Τσιτσώνη.

     

    «Τα δέντρα στα πάρκα, επειδή δεν κλαδεύονται όπως των δεντροστοιχιών, έχουν πλούσια κώμη που συντελεί στη μεγαλύτερη απορρόφηση άνθρακα γι΄αυτό και είναι αναγκαία η ενίσχυση των πάρκων και φυσικά η δημιουργία ενός μεγάλου μητροπολιτικού πάρκου στη Θεσσαλονίκη» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Τσιτσώνη.

     

    Σκοπός της έρευνας ήταν να µελετηθεί η συµβολή των δένδρων των αστικών πάρκων στη βελτίωση των οικολογικών συνθηκών των πόλεων, µε αποτέλεσµα την προσαρµογή τους στην κλιµατική αλλαγή. Χρησιµοποιώντας το λογισµικό GreenTree, καταρτίστηκε ψηφιακό µητρώο δένδρων για τρία πάρκα του δήµου Θεσσαλονίκης. Οπως προέκυψε, υπάρχουν 661 δένδρα, εκ των οποίων τα 638 είναι ζωντανά, ανήκουν σε 53 είδη και 27 οικογένειες και δεσμεύουν πάνω από 319 τόνους άνθρακα κατά έτος.

     

    Για την εργασία επελέγησαν τρία πάρκα του δήμου, τα οποία αποτελούν χώρους ιδιαίτερης σημασίας για την πόλη και τους κατοίκους της.

     

    Το πρώτο είναι το πάρκο της ΧΑΝΘ, που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και είναι ιδιαίτερα πυκνό ως προς τα δασοπονικά είδη που περιέχει, τόσο από άποψη πληθώρας ατόμων όσο και από ποικιλότητα των ειδών. Το δεύτερο, που βρίσκεται στο ανατολικό τμήμα της πόλης, είναι το πάρκο Κυρίλλου και Μεθοδίου και χαρακτηρίζεται ως πάρκο γειτονιάς, λόγω της έκτασής του. Το τρίτο είναι το πάρκο Μηνά Πατρικίου, βρίσκεται και αυτό στο ανατολικό τμήμα και συνορεύει με δρόμους χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου.

     

    Τα αποτελέσματα για την κατάσταση υγείας των δένδρων, δείχνουν ότι το 85,5% ήταν μέσης έως άριστης κατάστασης και το 11,20% ήταν κακής και χείριστης κατάστασης. Πιο συγκεκριμένα, όμως, αυτό του Μηνά Πατρικίου φαίνεται να έχει τα μεγαλύτερα ποσοστά δένδρων κακής και χείριστης κατάστασης, 22% (11 στα 50 δένδρα).

     

    Η έρευνα έδειξε ότι σχεδόν τα μισά είδη είναι ξενικά, ενώ σύμφωνα με τους επιστήμονες, θα πρέπει τα είδη που επιλέγονται να είναι αυτόχθονα, διότι αφενός μεν δεν αλλοιώνεται η φυσιογνωμία της περιοχής και αφετέρου είναι προσαρμοσμένα στις επικρατούσες κλιματικές και εδαφικές συνθήκες. Επιπλέον, θα πρέπει να εμφανίζουν ανθεκτικότητα στις ασθένειες και στις προσβολές.

     

    «Κουρεμένα» δέντρα δεσμεύουν λιγότερο άνθρακα

    Σχετικά με την απορρόφηση CO2, επισημαίνεται στην έρευνα ότι «με μία θεωρητική προσέγγιση βρέθηκε ότι τα δένδρα των πάρκων αποθήκευσαν μεγαλύτερη ποσότητα (638 δένδρα αποθήκευσαν 319 τόνους C /έτος) σε σχέση με τις δενδροστοιχίες (38000 δένδρα αποθηκεύουν 6000 τόνους/έτος)».

     

    «Αυτό εξηγείται», αναφέρεται σχετικά, «αφενός λόγω της ύπαρξης υψηλοτέρων δένδρων στα πάρκα (εφόσον η συγκράτηση C, σύμφωνα με την εξίσωση, εξαρτάται και από το ύψος), γεγονός που οφείλεται στην απουσία κλαδεύσεων και αφετέρου, λόγω της καλύτερης κατάστασης υγείας των δένδρων στα πάρκα».

     

    Στις προτάσεις των ερευνητών για τα τρία πάρκα του δήμου Θεσσαλονίκης, περιλαμβάνονται η χρήση ιθαγενών ειδών καθώς εμφανίζουν μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα στις οικολογικές συνθήκες του περιβάλλοντος και συνάδουν αισθητικά με το τοπίο και η τακτική συντήρηση των δένδρων, ώστε να παρέχουν τη μέγιστη ωφέλειά τους.

     

    Προτείνονται επίσης, η πλήρωση των κενών θέσεων και η αντικατάσταση των νεκρών ατόμων, για να αυξηθεί ο αριθμός των δένδρων των πάρκων κατά 3,5% και η δημιουργία μητρώου για κάθε πάρκο της Θεσσαλονίκης και κάθε πάρκο της Ελλάδας αφού τα μητρώα, αποτελούν αξιόπιστα εργαλεία διαχείρισης και κατάλληλοι σύμβουλοι για τη λήψη αποφάσεων.

     

    «Με βάση και τα ποσοστά πρασίνου ανά κάτοικο σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, είναι εμφανές ότι στη Θεσσαλονίκη , τα πάρκα είναι ελάχιστα. Εμείς, θα συνεχίσουμε τις μελέτες και σε άλλα πάρκα με στόχο να επιτύχουμε την πλήρη καταγραφή τους, με βάση πάντα τις προδιαγραφές του GreenTree» κατέληξε η κ. Τσιτσώνη.

     

    Πηγή: http://www.protothema.gr/environment/article/719818/ereuna-ta-dedra-sta-astika-parka-aporrofoun-perissotero-anthraka-apo-oti-ton-dedrostoihion/





    Engineer

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments



    Στο μεταξύ μόλις αναρτήθηκε νέα είδηση για την τρύπα του όζοντος, κάποιοι Εγγλέζοι επιστήμονες λένε ότι το γέμισμα της άρχισε να καθυστερεί, άλλοι από τη ΝΑΣΑ ότι δεν υπάρχει πρόβλημα. Τις προάλλες άλλη είδηση έλεγε ότι εντοπίστηκε σφάλμα των δορυφόρων στις μετρήσεις της θαλάσσιας στάθμης. 

     

    Καλό ήταν που ευαισθητοποιηθήκαμε από θεωρίες που βρίσκονταν προς την πλευρά της ασφάλειας, όμως πρέπει να διαχωρίσουμε την έννοια του επιχειρησιακού ρίσκου που οδήγησε πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες στη χρηματοδότηση υπέρ της κλιματικής αλλαγής με διαδικασίες κατεπείγοντος από την επιστήμη της φυσικής της ατμόσφαιρας που εξελίσσεται κάπως πιο αργά.

    Link to comment
    Share on other sites

     οδήγησε πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες στη χρηματοδότηση υπέρ της κλιματικής αλλαγής με διαδικασίες κατεπείγοντος από την επιστήμη της φυσικής της ατμόσφαιρας που εξελίσσεται κάπως πιο αργά.

    Για ποια διαδικασία κατεπείγοντος μιλάς;

    Οι θερμοκηπιακές ιδιότητες του CO2 είναι γνωστές απο το 1830 ενώ αρκετές έρευνες είχαν ήδη δημοσιευτεί τα τέλη του 1970.

    Οι πρώτες ουσιαστικές κινήσεις για χρηματοδοτήσεις κλπ άρχισαν μετά το 2000.

    Που είναι λοιπόν το κατεπείγον;

     

    Επίσης καλό είναι να μην παίρνουμε τυχαία ειδήσεις και να τις συνδιάζουμε για να βγάλουμε το συμπέρασμα που θέλουμε.

    Για παράδειγμα οι μετρήσεις στάθμης που αναφέρεσε αποτελούν έναν δορυφόρο και οι επιστήμονες βλέπαν ό,τι δεν πάει κάτι καλά και το ψάξανε. και το κατάλαβαν γιατί υπάρχουν πολλοί άλλοι (ανεξαρτητοι) τρόποι και τόποι που μετρούν το ίδιο πράγμα.

    Σε ό,τι αφορά νέες ουσίες που μπορεί να είναι επιβλαβείς για το όζον, το άρθρο μόλις δημοσιεύτηκε. Θα χρειαστεί χρόνος να αναπαραχθούν τα αποτελέσματα απο άλλους, να γίνει η συζήτηση σε επιστημονικό επίπεδο κλπ κλπ.

    Έτσι λειτουργούν οι δημοσιεύσεις και τα άρθρα.

    Link to comment
    Share on other sites

    Άλλο πράγμα η ανακάλυψη του θερμοκηπιακού φαινομένου κι άλλο πράγμα συμπεράσματα τύπου καίω ένα λίτρο βενζίνη σημαίνει ανεβάζω τη μέση θερμοκρασία της Γης κατά x βαθμούς ή ότι φυτεύω ένα δέντρο και την ξανακατεβάζω κατά y βαθμούς, πάνω στο έχει στηθεί το γνωστό εμπόριο ρύπων, το οποίο ουδόλως βλάπτει, απλά καταλαβαίνω ότι είναι και λίγο παιχνιδάκι.

     

     

    Έτσι λειτουργούν οι δημοσιεύσεις και τα άρθρα.

     

    Κι έτσι πρέπει να λειτουργούμε κι εμείς. Ειδικά ως μηχανικούς πρέπει να μας ενδιαφέρει περισσότερο η διαδικασία παρά το συμπέρασμα.

    Link to comment
    Share on other sites

    καίω ένα λίτρο βενζίνη σημαίνει ανεβάζω τη μέση θερμοκρασία της Γης κατά x βαθμούς ή ότι φυτεύω ένα δέντρο και την ξανακατεβάζω κατά y βαθμούς, πάνω στο έχει στηθεί το γνωστό εμπόριο ρύπων, το οποίο ουδόλως βλάπτει, απλά καταλαβαίνω ότι είναι και λίγο παιχνιδάκι.

    Δεν διαφωνώ Γιώργο, απλά να θέσω τις ενστάσεις μου.

    Όλα είναι παιχνιδάκι, σε καπιταλιστική αγορά ζούμε.

    Και όλες οι κινήσεις μέχρι τώρα γίνονται σε επίπεδο κρατικού ή διακρατικού σχεδιασμού. Απλά οι φόροι είναι το νούμερο 1 αντικίνητρο για την αγορά/χρήση ενώς αγαθού και πάντα αρέσει στις κυβερνήσεις να βρίσκουν μια δικαιολογία για νέους φόρους (καθώς είναι δυσάρεστοι). Επομένως δεν βλέπω κανένα παιχνίδι, με την έννοια πως ότι γινόταν πριν, γίνεται και τώρα.

    Αντίστοιχα εδώ και δεκαετίες πληρώνουμε το 40-65% των καυσίμων σε φόρους άσχετους με το κλίμα κλπ. Απλά επειδή είναι ένα αγαθό ανελαστικό. Δηλαδή πλήρωνα πάντοτε 90 λεπτά φόρο στην βενζίνη χωρίς λόγο, και θα με πειράξει που θα πληρώσω πχ άλλα 5 λεπτά για να μεταβούμε σε πιο βιώσιμο οικονομικό μοντέλο;

    Θέλω να πω πως δεν γίνεται ξαφνικά να επικεντρωνόμαστε και να επικρίνουμε την "μπίζνα" των "πράσινων" τεχνολογιών την στιγμή που το μόνο που γίνεται είναι η εφαρμογή του συνηθισμένου οικονομικού παιχνιδιού. Πόσω μάλλον όταν υπάρχουν αντικειμενικά πλεονεκτήματα και χρησιμότητα για την μετάβαση μας σε αυτές.

     

    Τα προβλήματα είναι 2. Απο τη μία  κάθε φορά που υπάρχει άνοιγμα σε νέα αγορά, υπάρχουν πολλοί που θέλουν να το εκμεταλευτούν με ύποθλο τρόπο και απο την άλλη δεν εμπιστευόμαστε το κράτος για την αξιοποίηση των "πράσινων" φόρων.

     

    Το πρώτο λύνεται με σωστή ενημέρωση. Και γι' αυτό επιμένω συνέχεια σε επιστημονικά επιχειρήματα. Αν εμείς που είμαστε μηχανικοί (αυτοί δηλαδή που εφαρμόζουν την θεωρία στην πράξη) δεν ψάξουμε να δούμε τι πραγματικά έχει αποδειχτεί και τι όχι και ποιοι έιναι οι μηχανισμοί πίσω απο το φυσικό φαινόμενο, πως θα μπορούμε να κρίνουμε ποιες είναι οι βέλτιστες λύσεις;

    Και όσο παραμένουμε στην προσωπική, υποκειμενική μας άποψη, όσο καλές προθέσει και αν έχουμε, απλά βοηθάμε εμμέσως τους απατεώνες και τους ψεύτες να προωθήσουν την δικιά τους ατζέντα.

    Το δεύτερο είναι πιο δύσκολο να λυθεί καθώς χρειάζεται τεράστια αλλαγή τόσο των ψηφοφόρων όσο και των πολιτικών. Η εύκολη λύση είναι να πάμε σε μια χώρα που να μπορείς να εμπιστευτείς το κράτος :)

     

    Κρατάω λοιπόν την τελευταία σου πρόταση (που είνα ικαι αυτό που φωνάζω 4 χρόνια τώρα). Ας λειτουργήσουμε και εμεις επιτέλους με επιστημονικά κριτήρια, ας κρίνουμε την μέθοδο και την διαδικασία και όχι κατευθείαν (ή μονο) το συμπέρασμα.

    Link to comment
    Share on other sites

    Για να φτάσουμε να κρίνουμε τη μέθοδο και τη διαδικασία πρέπει να γίνουμε μέρος της. Οι τυφλές διαφωνίες που καταδικάζεις ίσως οφείλονται στην αδυναμία του κοινού να γίνει μέρος αυτής της ιστορίας, να εργαστεί και να κερδίσει από αυτή. Κάποιος μηχανικός ας πούμε που βλέπει ότι οι παραδοσιακές υποθέσεις που διεκπεραιώνει αντικαθίστανται από νέες, πιο απαιτητικές που δε μπορεί να τις κάνει (πχ environmental auditing) λογικό είναι να αντιδρά και να τις δαιμονοποιεί. Ή ένας παλιός τεχνικός που ξέρει να δουλεύει μόνο κινητήρες για συμβατικά καύσιμα και δε θα μπορέσει να δουλέψει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή σε μια μονάδα ανανεώσιμων μορφών ενέργειας ή στη σύγχρονη οικοδομική τεχνολογία φοβάται ότι θα πεινάσει. Ή κάποιος πολίτης που βλέπει ότι τα καζάνια του (σπίτια, αυτοκίνητα, επιχειρήσεις) απαξιώνονται τεχνολογικά προσπαθεί να εμποδίσει την εξέλιξη για να μη μείνει πίσω μόνος.

     

    Γι' αυτό λένε πολλοί ότι όλη αυτή η ιστορία ήταν μια καλή δικαιολογία για να ξαναμοιραστεί η τράπουλα και να βγουν μπροστά ορισμένες ομάδες που έχουν εξασφαλίσει κάποιο προβάδισμα και θέλουν να ανταμοιφθούν γι' αυτό.

    Edited by georgios_m
    Link to comment
    Share on other sites

    Μπορω να κατανοήσω αυτό που περιγράφεις, αλλα δεν μπορώ και να το δικαιολογήσω.

    Ιδίως για εμάς τους μηχανικούς θεωρώ αυτονόητη την μεταβολή του αντικειμένου μας και συνεπώς την εξέλιξη και τον εμπλουτισμό του.
    Και στην τελική αν κάποιος δεν κατέχει τις γνώσεις απλά ας μην εκφέρει απόλυτη άποψη.
    Να σου αναφέρω πως κάποιοι συνάδελφοι μου έχουν απαντήσει με φράσεις όπως "δεν με ενδιαφέρει τι λένε τα άρθρα που παραθέτεις" ή "ό,τι και να μου στείλεις δεν θα το διαβάσω".
    Προφανώς λοιπόν και θα καταδικάσω τις τυφλές διαφωνίες, ακόμη και αν έχουν κάποια λογική αιτία καθώς δεν συνάδει με την λογική του μηχανικού.

     

    Link to comment
    Share on other sites




    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.