Μετάβαση στο περιεχόμενο

Όλη η δραστηριότητα

Αυτή η ροή ανανεώνεται αυτόματα

  1. Past hour
  2. Σε περίπτωση ακινήτου γενικά Κατηγορίας 2 (με κάποιες από τις παραβάσεις να είναι Κατ. 3), όταν έχω αυθαίρετο ξύλινο κεραμοσκεπές στέγαστρο που καλύπτει Εξώστη και έξω από την Ρ.Γ, δεδομένου του ότι δεν ρυθμίζεται, μπορώ να σημειώσω το τμήμα του στεγάστρου που είναι έξω από τη Ρ.Γ, ως εξαιρούμενο της ρύθμισης και να το αναφέρω με κάποιο τρόπο στην τεχνική έκθεση, ώστε να γίνει δεκτό;
  3. Σήμερα
  4. Χαίρετε, σε εκτός σχεδίου άρτιο και οικοδομήσιμο γήπεδο, προγραμματίζεται η ανέγερση τριών ανεξάρτητων κατοικιών, οι οποίες έχουν επαφή μεταξύ τους. Η ανέγερση των τριών κατοικιών θεωρείται «διάσπαση όγκου» αν συνδέονται; Πού μπορώ να ανατρέξω για τον ακριβή ορισμό του όρου «διάσπαση όγκου»; Σας ευχαριστώ
  5. - δες εδω στο "26" https://web.tee.gr/wp-content/uploads/2022-06-14_ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΗΤΚ.pdf - και διευκρινισε το ιδιοκτησιακο, πότε εγιναν αυτα, αν εγινε συσταση κλπκλπ.
  6. Η αρχειοθέτηση μελετών, οποιουδήποτε κτηρίου και οποιασδήποτε κατηγορίας είναι υποχρεωτική, αν στη συνέχεια απο αυτή, ζητείται οποιαδήποτε διοικητική πράξη απο τη πυροσβεστική (ενημέρωση μελετών, έγκριση νέων μελετών, ανανέωση πιστοποιητικού πυρασφάλειας, κλπ).
  7. Αντιμετωπίζω την εξης περιπτωση, διωροφο κτισμα πανω στο όριο δύο όμορων οικοπέδων. Πάνω στα οικόπεδα 1 & 2 με αρχικό ιδιοκτήτη τον πατέρα, είχε κατασκευαστει δυοροφο κτισμα. Στην συνεχεια μεταβίβασε ο πατερας το οικόπεδο 1 στον γιο με το μισο κτίσμα. Σήμερα, θελουν να ξαναπεραστουν όλα στον αρχικό ιδιοκτήτη και μου ζητουν Ρύθμιση και ΗΤΚ. θα ρυθμίσω κάθε οικόπεδο ξεχωριστά ( το κτίσμα δεν χωρίζεται λειτουργικά είναι ένιαίο)? Έχει αντιμετωπισει κάποιος κάτι παρόμοιο? (επισυνάπτω σκαριφημα) σκαριφημα.pdf
  8. Καλησπέρα Γνωρίζει κάποιος τι πρέπει να κάνει μια εταιρεία για να χειριστούν εργαζόμενοί της, ένα ηλεκτρικό μηχάνημα έργου ισχύος κάτω των 10kW? Γνωρίζω ότι δε χρειάζεται άδεια χειριστή. Αρκεί να γίνει εκπαίδευση από τον τεχνικό ασφαλείας για τον ασφαλή χειρισμό περονοφόρου μηχανήματος? Ευχαριστώ εκ των προτέρων
  9. Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Προγράμματος «Τεχνική Βοήθεια & Υποστήριξη Δικαιούχων» ανακοίνωσε την έναρξη της Πράξης «Εκπόνηση Τοπικών Σχεδίων Δράσης στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας GR-eco Islands», στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2021-2027 και του Προγράμματος «Τεχνική Βοήθεια και Υποστήριξη Δικαιούχων». Η πρόσκληση απευθύνεται σε Δήμους νησιών με πληθυσμό από 100 έως 3.500 κατοίκους, εντός των Περιφερειών Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων, οι οποίοι είναι υποψήφιοι για ένταξη στην Πρωτοβουλία GR-eco Islands. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, η ΜΟΔ Α.Ε. ως δικαιούχος υποβάλλει συνολική πρόταση, αποτυπωμένη σε ενιαίο Τεχνικό Δελτίο Πράξης, το οποίο περιλαμβάνει διακριτά υποέργα για κάθε Δήμο/συνδικαιούχο, ο οποίος αναλαμβάνει την υλοποίηση των αντίστοιχων νησιών που υπάγονται στην αρμοδιότητά του. Η χρηματοδότηση αφορά την εκπόνηση Τοπικών Σχεδίων Δράσης (ΤΣΔ), τα οποία αποτελούν το απαραίτητο βήμα για την πιστοποίηση κάθε νησιού ως GR-eco Island. Κάθε Δήμος υποβάλλει ξεχωριστό ΤΣΔ ανά νησί που εμπίπτει στην αρμοδιότητά του. Τα ΤΣΔ περιλαμβάνουν: • Περιγραφή προτεινόμενων έργων και δράσεων με χρονοδιάγραμμα και πηγές χρηματοδότησης • Έκθεση ωριμότητας και δήλωση δέσμευσης για την υλοποίηση • Τεκμηρίωση διοικητικής και τεχνικής επάρκειας των Δήμων • Δυνητικοί συν-δικαιούχοι είναι οι παρακάτω δήμοι στους οποίους υπάγονται τα επιλέξιμα νησιά: 1 Τέλενδος (Καλύμνου) δήμου Καλυμνίων 2 Θύμαινα (Φούρνων) Δήμου Φούρνων Κορσεών 3 Φούρνοι Δήμου Φούρνων Κορσεών 4 Μαθράκι Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων 5 Οθωνοί Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων 6 Ερεικούσσα Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων 7 Αγαθονήσι Δήμου Αγαθονησίου 8 Θηρασιά Δήμου Θήρας 9 Σίκινος Δήμου Σικίνου 10 Άγιος Ευστράτιος Δήμου Αγίου Ευστρατίου 11 Ανάφη Δήμου Ανάφης 12 Κάλαμος Δήμου Λευκάδας 13 Ηρακλειά Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων 14 Δονούσα Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων 15 Σχοινούσα Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων 16 Άνω Κουφονήσι Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων 17 Ψαρά Δήμου Ηρωικής Νήσου Ψαρών 18 Χάλκη Δήμου Χάλκης 19 Μεγίστη (Καστελλόριζο) Δήμου Μεγίστης 20 Φολέγανδρος Δήμου Φολεγάνδρου 21 Τήλος Δήμου Τήλου 22 Λειψοί Δήμου Λειψών 23 Κίμωλος Δήμου Κιμώλου 24 Οινούσσες Δήμου Οινουσσών 25 Μεγανήσι Δήμου Μεγανησίου 26 Νίσυρος Δήμου Νισύρου 27 Κάσος Δήμου Ηρωικής Νήσου Κάσου 28 Σέριφος Δήμου Σερίφου 29 Αντίπαρος Δήμου Αντιπάρου 30 Αστυπάλαια Δήμου Αστυπάλαιας 31 Κύθνος Δήμου Κύθνου 32 Αμοργός Δήμου Αμοργού 33 Ίος Δήμου Ιητών 34 Κέα Δήμου Κέας 35 Παξοί Δήμου Παξών 36 Σύμη Δήμου Σύμης 37 Σίφνος Δήμου Σίφνου 38 Ιθάκη Δήμου Ιθάκης 39 Πάτμος Δήμου Πάτμου Περιοχή εφαρμογής Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου Περιφέρεια Ιονίων Νήσων Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου 39 μικρά νησιά με μόνιμο πληθυσμό από εκατό (100) έως τρεισήμισι (3.500) χιλιάδες κατοίκους που υπάγονται στις περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων Προϋπολογισμός € 1.450.800 Σχετικά αρχεία Πρόσκληση (PDF - 1,46 Mb) Συνοδευτικά αρχεία (ZIP - 4,13 Mb) View full είδηση
  10. Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Προγράμματος «Τεχνική Βοήθεια & Υποστήριξη Δικαιούχων» ανακοίνωσε την έναρξη της Πράξης «Εκπόνηση Τοπικών Σχεδίων Δράσης στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας GR-eco Islands», στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2021-2027 και του Προγράμματος «Τεχνική Βοήθεια και Υποστήριξη Δικαιούχων». Η πρόσκληση απευθύνεται σε Δήμους νησιών με πληθυσμό από 100 έως 3.500 κατοίκους, εντός των Περιφερειών Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων, οι οποίοι είναι υποψήφιοι για ένταξη στην Πρωτοβουλία GR-eco Islands. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, η ΜΟΔ Α.Ε. ως δικαιούχος υποβάλλει συνολική πρόταση, αποτυπωμένη σε ενιαίο Τεχνικό Δελτίο Πράξης, το οποίο περιλαμβάνει διακριτά υποέργα για κάθε Δήμο/συνδικαιούχο, ο οποίος αναλαμβάνει την υλοποίηση των αντίστοιχων νησιών που υπάγονται στην αρμοδιότητά του. Η χρηματοδότηση αφορά την εκπόνηση Τοπικών Σχεδίων Δράσης (ΤΣΔ), τα οποία αποτελούν το απαραίτητο βήμα για την πιστοποίηση κάθε νησιού ως GR-eco Island. Κάθε Δήμος υποβάλλει ξεχωριστό ΤΣΔ ανά νησί που εμπίπτει στην αρμοδιότητά του. Τα ΤΣΔ περιλαμβάνουν: • Περιγραφή προτεινόμενων έργων και δράσεων με χρονοδιάγραμμα και πηγές χρηματοδότησης • Έκθεση ωριμότητας και δήλωση δέσμευσης για την υλοποίηση • Τεκμηρίωση διοικητικής και τεχνικής επάρκειας των Δήμων • Δυνητικοί συν-δικαιούχοι είναι οι παρακάτω δήμοι στους οποίους υπάγονται τα επιλέξιμα νησιά: 1 Τέλενδος (Καλύμνου) δήμου Καλυμνίων 2 Θύμαινα (Φούρνων) Δήμου Φούρνων Κορσεών 3 Φούρνοι Δήμου Φούρνων Κορσεών 4 Μαθράκι Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων 5 Οθωνοί Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων 6 Ερεικούσσα Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων 7 Αγαθονήσι Δήμου Αγαθονησίου 8 Θηρασιά Δήμου Θήρας 9 Σίκινος Δήμου Σικίνου 10 Άγιος Ευστράτιος Δήμου Αγίου Ευστρατίου 11 Ανάφη Δήμου Ανάφης 12 Κάλαμος Δήμου Λευκάδας 13 Ηρακλειά Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων 14 Δονούσα Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων 15 Σχοινούσα Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων 16 Άνω Κουφονήσι Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων 17 Ψαρά Δήμου Ηρωικής Νήσου Ψαρών 18 Χάλκη Δήμου Χάλκης 19 Μεγίστη (Καστελλόριζο) Δήμου Μεγίστης 20 Φολέγανδρος Δήμου Φολεγάνδρου 21 Τήλος Δήμου Τήλου 22 Λειψοί Δήμου Λειψών 23 Κίμωλος Δήμου Κιμώλου 24 Οινούσσες Δήμου Οινουσσών 25 Μεγανήσι Δήμου Μεγανησίου 26 Νίσυρος Δήμου Νισύρου 27 Κάσος Δήμου Ηρωικής Νήσου Κάσου 28 Σέριφος Δήμου Σερίφου 29 Αντίπαρος Δήμου Αντιπάρου 30 Αστυπάλαια Δήμου Αστυπάλαιας 31 Κύθνος Δήμου Κύθνου 32 Αμοργός Δήμου Αμοργού 33 Ίος Δήμου Ιητών 34 Κέα Δήμου Κέας 35 Παξοί Δήμου Παξών 36 Σύμη Δήμου Σύμης 37 Σίφνος Δήμου Σίφνου 38 Ιθάκη Δήμου Ιθάκης 39 Πάτμος Δήμου Πάτμου Περιοχή εφαρμογής Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου Περιφέρεια Ιονίων Νήσων Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου 39 μικρά νησιά με μόνιμο πληθυσμό από εκατό (100) έως τρεισήμισι (3.500) χιλιάδες κατοίκους που υπάγονται στις περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων Προϋπολογισμός € 1.450.800 Σχετικά αρχεία Πρόσκληση (PDF - 1,46 Mb) Συνοδευτικά αρχεία (ZIP - 4,13 Mb)
  11. Σας ευχαριστώ πολύ @akis73 και @COSTAS T
  12. Σε ένα πρόγραμμα, ομοίως της περιφέρειας κεντρικής Μακεδονίας, στην ερώτηση Νο2 δίνεται η απάντηση που χρειάζεσαι στο παρακάτω έγγραφο: https://www.efepae.gr/files4users/files/faqs-ΚΑΛΟ.pdf
  13. Καλησπέρα σε όλους. Κάνω έρευνα για ένα αγροτεμάχιο, στο οποίο βάσει του ΓΠΣ επιτρέπονται πέραν από διάφορες χρήσεις (βιοτεχνία, γραφεία, τράπεζες κλπ) και Κτίρια και εγκαταστάσεις κοινωνικής πρόνοιας μέριμνας, σύμφωνα με τους όρους και περιορισμούς του άρθρου 1 του από 24.5.1985 π.δ/τος όπως ισχύει και χωρίς δυνατότητα παρέκκλισης. Η επιθυμία του ιδιοκτήτη είναι να κατασκευάσει κέντρο αποκατάστασης και αποθεραπείας - ημερήσιας φροντίδας, στο οποίο όμως δεν θα προσφέρεται και διαμονή κλπ... Βάσει του ΓΠΣ όπως καταλαβαίνω μπορώ να προχωρήσω σε μία τέτοια δραστηριότητα στο εν λόγω αγροτεμάχιο και απλά σαν όρους δόμησης θα πάω με κάλυψη 10% και δόμηση 20%; Ή μήπως επειδή δεν αναφέρεται ως κτίρια υγείας και κοινωνικής πρόνοιας δεν καλύπτομαι; Εννοείται ότι θα καταθέσω αίτημα για χρήση γης απλά επειδή για να γίνει το τοπογραφικό που θα κατατεθεί θα χρειαστεί χρόνος και επειδή και η οικεία ΥΔΟΜ καθυσερεί ιδιαίτερα στις απαντήσεις κάνω μία προ-έρευνα...
  14. Καλησπέρα σας! Υπάρχει κάποιο υπόδειγμα ΦΑΥ - ΣΑΥ για χρωματισμό όψεων με χρήση ικριωμάτων; Σας ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων.
  15. Καλησπέρα, υπάρχει ο Ν.4442/2016 όπου στο παράρτημα αυτού αναφέρει τους ΚΑΔ που βάσει εφορίας χρειάζονται γνωστοποίηση λειτουργίας. Του μηχανικού δεν υπάρχει μέσα. Δες αν τους κάνει το συγκεκριμένο ίσως; Επίσης αν έχεις το βιβλίο της Λεμπέση, στην σελίδα 174 αυτού αναφέρει ότι για γραφεία ελ.επ. δεν χρειάζεται κάποια αδειόδοτηση. Αν δες έχεις το βιβλίο στείλε ΠΜ. 230a_2016.1481714232220.pdf
  16. Κερδίσαμε την ένσταση !!!!!!
  17. Φέτος έκανα κι εγώ την αίτηση επιστροφής ποσών από 2019-2020 (ήμουν με δελτίο παρ.9/Άρθρ.39) και το ποσό πιστώθηκε στο λογαριασμό μου (7ος 2025). Αν κατάλαβα καλά, θα πρέπει απλά να δηλώσω το ποσό αυτό σαν επιπλέον έσοδο όπως ανέφερε ο @dchatz στο Ε3-461 (ως ακαθάριστο έσοδο) στη δήλωση της επόμενης χρονιάς; Δεν απαιτείται καμία ενέργεια για διορθωτικές δηλώσεις κλπ των ετών 2019 - 2020;
  18. Η κάλυψη της επικράτειας με λειτουργούντα αλλά και δίκτυα που ολοκληρώνονται σύντομα, καθώς και η αδυναμία χρηματοδότησης νέων από πόρους ΕΣΠΑ, ελαχιστοποιεί τις δυνατότητες για μια επόμενη μεγάλη γενιά οδικών υποδομών. Στη φάση ολοκλήρωσης εισέρχονται μεγάλα οδικά έργα, όπως το Πάτρα – Πύργος, το τελευταίο σκέλος του οποίου (10 χλμ. με ανάδοχο κατασκευαστή την εταιρία Άβαξ) αναμένεται να παραδοθεί το Νοέμβριο του 2025, ολοκληρώνοντας την τριπλή εργολαβία που συμπληρώνει τον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπία Οδού. Μεγάλο επόμενο οδικό έργο που βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης είναι το βόρειο τμήμα του Ε65, η πρόοδος του οποίου έχει ξεπεράσει το 75%, κατασκευάζεται από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ελέγχεται από τη θυγατρική της εταιρία Κεντρική Οδό, γεγονός που δίνει ορατότητα στην ολοκλήρωση και παράδοση του συνόλου του δρόμου εντός του 2026. Υπενθυμίζεται πως το βόρειο τμήμα του Ε65 αφορά σε 70,5 χιλιόμετρα που θα συνδέσουν την Καλαμπάκα με τα Γρεβενά και την Εγνατία Οδό. Ουσιαστικά στο «τελευταίο μίλι» απομένει να κατασκευαστούν λιγότερα από 46 χλμ. ώστε ο Ε65 να θεωρείται πλήρης. Ως γνωστόν στις αρχές του 2024 παραδόθηκε το νότιο τμήμα του Ε65, μήκους 32,5 χλμ. από την Εθνική Οδό έως τον Ανισόπεδο Κόμβο Ξυνιάδας, ενώνοντας επί της ουσίας το «τυφλό» μεσαίο τμήμα μήκους 93,5 χλμ. που είχε παραδοθεί ήδη από το 2020 έως τα Τρίκαλα. Επίσης στις αρχές του 2024 είχε παραδοθεί μέρος του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου – περίπου 25 χλμ. από τα Τρίκαλα έως την Καλαμπάκα, με τον αυτοκινητόδρομο να είναι λειτουργικός για 136 χιλιόμετρα συνολικά. Σημειώνεται ότι ο άξονας θα συνδεθεί με την Εγνατία Οδό, για την οποία ως γνωστόν υπάρχει η εκκρεμότητα παράδοσής της στο νέο ιδιώτη παραχωρησιούχο που είναι η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS, με όλες τις ενδείξεις να υποδεικνύουν πως αυτή η διαδικασία θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025. Σε εξέλιξη βρίσκονται επίσης τα έργα για την κατασκευή του Flyover της Θεσσαλονίκης από την κοινοπραξία Metlen – Άβαξ (έργο ΣΔΙΤ), αλλά και το δημόσιο οδικό έργο Μπράλος – Άμφισσα (με κατασκευαστή επίσης την τεχνική εταιρία Άβαξ) με ορίζοντα ολοκλήρωσης στο τέλος του 2027 αμφότερα. Σε καλό δρόμο ο ΒΟΑΚ Σε εξέλιξη βρίσκεται – αν και σε διαφορετικές φάσεις – το σπονδυλωτό οδικό έργο του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) που αποτελεί τη μεγαλύτερη μέχρι στιγμής υπό κατασκευή οδική υποδομή στη χώρα. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 14 χλμ. που δημοπρατήθηκε ως δημόσιο έργο με κατασκευαστή τον όμιλο Aktor βρίσκεται σε εξέλιξη και σύμφωνα με το τελευταίο αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθεί στα μέσα του 2026. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, το οποίο υλοποιείται με τη μέθοδο ΣΔΙΤ, αφορά έργο συνολικού μήκους 22,4 χλμ. με ανάδοχο κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Aktor – Άκτωρ Παραχωρήσεις και βρίσκεται σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027. Το σημαντικότερο και μεγαλύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ (157 χλμ.) υλοποιείται με σύμβαση παραχώρησης με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η σύμβαση προβλέπει την ταυτόχρονη κατασκευή και λειτουργία του δρόμου και άρα την τμηματική παράδοση του οδικού άξονα. Στην 35 ετών σύμβαση παραχώρησης, η διάρκεια μελετών και κατασκευαστικής περιόδου είναι στα 5 έτη και άρα το τμήμα αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2030, εφόσον βεβαίως όλα κυλήσουν ομαλά τόσο όσον αφορά το στάδιο ωρίμασης (μελέτες, απαλλοτριώσεις, ενστάσεις), όσο και όσον αφορά τη φάση κατασκευής. Περιορισμένη η νέα «γενιά» οδικών έργων Ως γνωστόν τα νέα οδικά έργα στη χώρα φθίνουν, αφενός λόγω της κάλυψης της επικράτειας με λειτουργούντα αλλά και νέα δίκτυα, όσο και λόγω της αδυναμίας χρηματοδότησης αυτών από του πόρους ΕΣΠΑ. Παρόλα αυτά μέσα στο 2025 αναμένεται η δημοπράτηση ενός σημαντικού έργου στην Αττική, που αφορά τον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά, όπως έχει αναφέρει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Ο χρονικός ορίζοντας της σύμβασης κατασκευής είναι 36 μήνες με εκτιμώμενο κόστος στα 65 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτούμενο από το ΠΔΕ. Στη δεύτερη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου έχουν εισέλθει ωστόσο και δύο μεγάλα οδικά έργα ΣΔΙΤ στη Βόρεια Ελλάδα, για τα οποία θα υπάρξει κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών ενδεχομένως μέχρι το τέλος του 2025. Πρόκειται για τα έργα που αφορούν τους άξονες Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη, οι προϋπολογισμοί των οποίων έχουν οριοθετηθεί για τον μεν άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα στα 444,91 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και για τον άξονα Δράμα – Αμφίπολη στα 248,54 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου είχαν εισέλθει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις – Metlen, όμιλος Aktor και Άβαξ και για τους δύο διαγωνισμούς. Πρόκειται πάντως για έργα που θα υλοποιηθούν χωρίς διόδια και με πληρωμές διαθεσιμότητας για τους αναδόχους, που θα έχουν δικαίωμα εκμετάλλευσης για 30 χρόνια από την έναρξη της σύμβασης, με τα πρώτα τρία χρόνια να αφορούν στον εκτιμώμενο χρόνο για την περίοδο μελέτης – κατασκευής.
  19. Η κάλυψη της επικράτειας με λειτουργούντα αλλά και δίκτυα που ολοκληρώνονται σύντομα, καθώς και η αδυναμία χρηματοδότησης νέων από πόρους ΕΣΠΑ, ελαχιστοποιεί τις δυνατότητες για μια επόμενη μεγάλη γενιά οδικών υποδομών. Στη φάση ολοκλήρωσης εισέρχονται μεγάλα οδικά έργα, όπως το Πάτρα – Πύργος, το τελευταίο σκέλος του οποίου (10 χλμ. με ανάδοχο κατασκευαστή την εταιρία Άβαξ) αναμένεται να παραδοθεί το Νοέμβριο του 2025, ολοκληρώνοντας την τριπλή εργολαβία που συμπληρώνει τον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπία Οδού. Μεγάλο επόμενο οδικό έργο που βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης είναι το βόρειο τμήμα του Ε65, η πρόοδος του οποίου έχει ξεπεράσει το 75%, κατασκευάζεται από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ελέγχεται από τη θυγατρική της εταιρία Κεντρική Οδό, γεγονός που δίνει ορατότητα στην ολοκλήρωση και παράδοση του συνόλου του δρόμου εντός του 2026. Υπενθυμίζεται πως το βόρειο τμήμα του Ε65 αφορά σε 70,5 χιλιόμετρα που θα συνδέσουν την Καλαμπάκα με τα Γρεβενά και την Εγνατία Οδό. Ουσιαστικά στο «τελευταίο μίλι» απομένει να κατασκευαστούν λιγότερα από 46 χλμ. ώστε ο Ε65 να θεωρείται πλήρης. Ως γνωστόν στις αρχές του 2024 παραδόθηκε το νότιο τμήμα του Ε65, μήκους 32,5 χλμ. από την Εθνική Οδό έως τον Ανισόπεδο Κόμβο Ξυνιάδας, ενώνοντας επί της ουσίας το «τυφλό» μεσαίο τμήμα μήκους 93,5 χλμ. που είχε παραδοθεί ήδη από το 2020 έως τα Τρίκαλα. Επίσης στις αρχές του 2024 είχε παραδοθεί μέρος του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου – περίπου 25 χλμ. από τα Τρίκαλα έως την Καλαμπάκα, με τον αυτοκινητόδρομο να είναι λειτουργικός για 136 χιλιόμετρα συνολικά. Σημειώνεται ότι ο άξονας θα συνδεθεί με την Εγνατία Οδό, για την οποία ως γνωστόν υπάρχει η εκκρεμότητα παράδοσής της στο νέο ιδιώτη παραχωρησιούχο που είναι η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS, με όλες τις ενδείξεις να υποδεικνύουν πως αυτή η διαδικασία θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025. Σε εξέλιξη βρίσκονται επίσης τα έργα για την κατασκευή του Flyover της Θεσσαλονίκης από την κοινοπραξία Metlen – Άβαξ (έργο ΣΔΙΤ), αλλά και το δημόσιο οδικό έργο Μπράλος – Άμφισσα (με κατασκευαστή επίσης την τεχνική εταιρία Άβαξ) με ορίζοντα ολοκλήρωσης στο τέλος του 2027 αμφότερα. Σε καλό δρόμο ο ΒΟΑΚ Σε εξέλιξη βρίσκεται – αν και σε διαφορετικές φάσεις – το σπονδυλωτό οδικό έργο του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) που αποτελεί τη μεγαλύτερη μέχρι στιγμής υπό κατασκευή οδική υποδομή στη χώρα. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 14 χλμ. που δημοπρατήθηκε ως δημόσιο έργο με κατασκευαστή τον όμιλο Aktor βρίσκεται σε εξέλιξη και σύμφωνα με το τελευταίο αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθεί στα μέσα του 2026. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, το οποίο υλοποιείται με τη μέθοδο ΣΔΙΤ, αφορά έργο συνολικού μήκους 22,4 χλμ. με ανάδοχο κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Aktor – Άκτωρ Παραχωρήσεις και βρίσκεται σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027. Το σημαντικότερο και μεγαλύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ (157 χλμ.) υλοποιείται με σύμβαση παραχώρησης με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η σύμβαση προβλέπει την ταυτόχρονη κατασκευή και λειτουργία του δρόμου και άρα την τμηματική παράδοση του οδικού άξονα. Στην 35 ετών σύμβαση παραχώρησης, η διάρκεια μελετών και κατασκευαστικής περιόδου είναι στα 5 έτη και άρα το τμήμα αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2030, εφόσον βεβαίως όλα κυλήσουν ομαλά τόσο όσον αφορά το στάδιο ωρίμασης (μελέτες, απαλλοτριώσεις, ενστάσεις), όσο και όσον αφορά τη φάση κατασκευής. Περιορισμένη η νέα «γενιά» οδικών έργων Ως γνωστόν τα νέα οδικά έργα στη χώρα φθίνουν, αφενός λόγω της κάλυψης της επικράτειας με λειτουργούντα αλλά και νέα δίκτυα, όσο και λόγω της αδυναμίας χρηματοδότησης αυτών από του πόρους ΕΣΠΑ. Παρόλα αυτά μέσα στο 2025 αναμένεται η δημοπράτηση ενός σημαντικού έργου στην Αττική, που αφορά τον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά, όπως έχει αναφέρει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Ο χρονικός ορίζοντας της σύμβασης κατασκευής είναι 36 μήνες με εκτιμώμενο κόστος στα 65 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτούμενο από το ΠΔΕ. Στη δεύτερη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου έχουν εισέλθει ωστόσο και δύο μεγάλα οδικά έργα ΣΔΙΤ στη Βόρεια Ελλάδα, για τα οποία θα υπάρξει κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών ενδεχομένως μέχρι το τέλος του 2025. Πρόκειται για τα έργα που αφορούν τους άξονες Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη, οι προϋπολογισμοί των οποίων έχουν οριοθετηθεί για τον μεν άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα στα 444,91 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και για τον άξονα Δράμα – Αμφίπολη στα 248,54 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου είχαν εισέλθει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις – Metlen, όμιλος Aktor και Άβαξ και για τους δύο διαγωνισμούς. Πρόκειται πάντως για έργα που θα υλοποιηθούν χωρίς διόδια και με πληρωμές διαθεσιμότητας για τους αναδόχους, που θα έχουν δικαίωμα εκμετάλλευσης για 30 χρόνια από την έναρξη της σύμβασης, με τα πρώτα τρία χρόνια να αφορούν στον εκτιμώμενο χρόνο για την περίοδο μελέτης – κατασκευής. View full είδηση
  20. Καλημέρα και καλή βδομάδα σε όλους.... σε συνάχεια της παλαιότερης συζήτησης θέλω και εγώ να ενταχθώ σε ένα πρόγραμμα της περιφέρειας κεντρικής Μακεδονίας και ένα από τα δικαιολογητικά που μου ζητήθηκε είναι η άδεια λειτουργίας της επιχείρησης ή κάποιο έγγραφο που θα πιστοποιεί ότι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία δεν απαιτείται η έκδοση αδειοδοτικού εγγράφου. Αν κάποιος-α συνάδελφος έχει ανεβάσει κάτι που έγινε αποδεκτό κλπ, ας μας δώσει τα φώτα του. Έχω απευθυνθεί και στο οικείο ΤΕΕ μήπως έχουν κάποια άποψη επί του θέματος... Ευχαριστώ εκ των προτέρω....
  21. mastrotzepeto

    yqarch

    Ωραία.
  22. Ευχαριστώ
  23. jorgos

    yqarch

    ακολουθείστε το βίντεο
  24. jorgos

    yqarch

  25. jorgos

    yqarch

    Kαλημέρα , λοιπόν , τα κατάφερα , το πρόγραμμα λειτουργεί μια χαρά στο ΑutoCad 2021,
  26. Η πρόσφατη διαβούλευση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για το δίκτυο έξι μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης απορριμματογενών καυσίμων στην Ελλάδα άνοιξε εκ νέου τη συζήτηση για τον ρόλο της καύσης απορριμμάτων στην εθνική στρατηγική διαχείρισης αποβλήτων. Η μελέτη του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας θέτει σαφείς στόχους: μείωση της ταφής κάτω από 10%, συμπληρωματική λειτουργία της καύσης έναντι της ανακύκλωσης, παραγωγή ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας, δημιουργία θέσεων εργασίας και τήρηση αυστηρών ευρωπαϊκών ορίων ρύπων. Όμως, το πραγματικό ερώτημα παραμένει: τι δείχνει η ευρωπαϊκή εμπειρία τόσο για την περιβαλλοντική όσο και για την οικονομική διάσταση αυτής της επιλογής; Η ευρωπαϊκή εικόνα: δίκτυο εκατοντάδων μονάδων, αλλά και έντονες αντιπαραθέσεις Στην Ε.Ε. και τον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο λειτουργούν σήμερα περίπου 500–546 μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης απορριμμάτων, με συνολική δυναμικότητα 100–114 εκατ. τόνους ετησίως. Μόνο το 2023, στην ΕΕ-27 κάηκαν 58 εκατ. τόνοι δημοτικών αποβλήτων (129 kg ανά κάτοικο), σύμφωνα με την Eurostat. Οι μεγάλες πόλεις της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης χρησιμοποιούν εδώ και δεκαετίες τις μονάδες WtE ως βασικό πυλώνα διαχείρισης, ενσωματώνοντάς τες σε δίκτυα τηλεθέρμανσης και βιομηχανικής ενέργειας. Παράλληλα, καταγράφεται ισχυρό επενδυτικό κύμα για αναβαθμίσεις απόδοσης και έργα δέσμευσης CO₂ (CCS): Στη Brescia (Ιταλία), η A2A επενδύει €110 εκατ. για αύξηση απόδοσης από 84% σε 98% και μείωση εκπομπών. Στην Κοπεγχάγη, το εμβληματικό CopenHill ξεκινά έργο CCS για δέσμευση 400.000 τόνων CO₂ ετησίως. Στο Όσλο, το Klemetsrud επανεκκινεί αντίστοιχο έργο με στόχο 350.000 τόνους. Στη Στοκχόλμη, η ΕΤΕπ χρηματοδοτεί με €260 εκατ. έργο BECCS για βιοενέργεια. Ωστόσο, η τάση δεν είναι μονοσήμαντη: εκατοντάδες ευρωπαϊκές πόλεις που υιοθετούν την προσέγγιση Zero Wasteαπορρίπτουν νέες μονάδες, επενδύοντας σε διαλογή στην πηγή, βιοαπόβλητα και μηχανική επεξεργασία υπολειμμάτων (MRBT). Περιβαλλοντικές επιπτώσεις: τι λένε οι μελέτες Η επιστημονική βιβλιογραφία δείχνει μια διαφοροποιημένη εικόνα: Σύγχρονες μονάδες με αυστηρά φίλτρα (BAT – Best Available Techniques) εμφανίζουν χαμηλά επίπεδα εκπομπών βαρέων μετάλλων, διοξινών και μικροσωματιδίων, συχνά κάτω από τα όρια της Ε.Ε. Μελέτες στην Ιταλία, Σλοβακία και Ην. Βασίλειο καταγράφουν μικρή αύξηση συγκεντρώσεων NO₂ και PMσε αποστάσεις έως 3 χλμ., αλλά σε επίπεδα χαμηλότερα από άλλες πηγές όπως η κυκλοφορία. Η EEA δείχνει ότι οι εκπομπές διοξινών από τις μονάδες καύσης στην Ε.Ε. έχουν μειωθεί πάνω από 90% από το 1990, λόγω τεχνολογικών αναβαθμίσεων. Η έρευνα για υπερλεπτά σωματίδια (UFP) υπογραμμίζει ότι πάνω από το 90% των εκπεμπόμενων σωματιδίων μπορεί να είναι μικρότερα από 0,1 μm – δύσκολα φιλτραρίσιμα, με άγνωστη ακόμη πλήρως επίδραση στην υγεία. Παρά τις βελτιώσεις, η καύση έχει σημαντικό κλιματικό αποτύπωμα: η καύση 1 τόνου αποβλήτων παράγει περίπου 1 τόνο CO₂, ενώ το WtE έχει υψηλότερες εκπομπές CO₂e ανά MWh από τις περισσότερες ανανεώσιμες πηγές. Η αντιστάθμιση επιτυγχάνεται κυρίως μέσω της αποφυγής εκπομπών μεθανίου από την ταφή. Η οικονομική διάσταση: ακριβή ή ανταγωνιστική ενέργεια; Η ενέργεια από WtE δεν είναι φθηνή. Στην Ευρώπη: Η τιμή παραγωγής κυμαίνεται £80–121/MWh για έργα με συμπαραγωγή, υψηλότερη από αιολικά (€60/MWh) και μεγάλης κλίμακας ηλιακά (€87/MWh), και κοντά στο κόστος ηλεκτροπαραγωγής από αέριο ή λιγνίτη (~€90–95/MWh). Το κόστος επεξεργασίας απορριμμάτων με καύση σε σύγχρονες μονάδες κυμαίνεται συνήθως από €80 έως €120/τόνο, ενώ με νέα περιβαλλοντικά τέλη/ETS μπορεί να φτάσει τα £135–193/τόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο – υπερβαίνοντας το κόστος ταφής. Για την ελληνική ΣΜΠΕ, οι υπολογισμοί δείχνουν ότι το καθαρό κόστος για τους δήμους (μετά την πώληση της παραγόμενης ενέργειας) θα μπορούσε να φτάσει τα ~100 €/τόνο, δηλαδή έως και τριπλάσιο από το σημερινό τέλος ταφής. Η διάσταση της διαβούλευσης Η ευρωπαϊκή νομοθεσία (Οδηγία 2001/42/ΕΚ για Στρατηγικές Μελέτες και 2011/92/ΕΕ για Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) απαιτεί ουσιαστική δημόσια διαβούλευση και εξέταση εύλογων εναλλακτικών σεναρίων. Στη Γαλλία και το Βέλγιο, για παράδειγμα, η έγκριση νέων WtE συνδέεται με αποδείξεις ότι έχει εξαντληθεί η ανακύκλωση και η μείωση στην πηγή. Στην ελληνική περίπτωση, η διαβούλευση της ΣΜΠΕ μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία ώστε: να εξεταστούν σενάρια χωρίς νέες μονάδες και με ενίσχυση της διαλογής στην πηγή, να υπάρξουν δεσμεύσεις για δημοσιοποίηση σε πραγματικό χρόνο των εκπομπών, να ενσωματωθεί πρόβλεψη για CCS-ready σχεδιασμό, ακολουθώντας τις τάσεις των έργων στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Η ενεργειακή αξιοποίηση απορριμμάτων στην Ευρώπη δεν είναι μια μονοδιάστατη λύση: τεχνολογικά, μπορεί να λειτουργήσει με χαμηλές εκπομπές, οικονομικά όμως παραμένει ακριβή πηγή ενέργειας και απαιτεί σημαντικές δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις. Για την Ελλάδα, το κρίσιμο είναι να ληφθούν υπόψη τα διεθνή δεδομένα, τόσο στην περιβαλλοντική παρακολούθηση όσο και στην κοστολόγηση, ώστε η επιλογή να είναι αποτέλεσμα τεκμηριωμένης και διαφανούς διαδικασίας. 1. Επιδημιολογικές μελέτες & επιπτώσεις στην υγεία Μελέτη σε Ιταλία, Σλοβακία, Αγγλία (2011): Αξιολογήθηκαν οι επιδράσεις της καύσης και της ταφής σε άτομα που ζουν κοντά σε εγκαταστάσεις (≤ 3 km). Εντοπίστηκε μικρή αύξηση NO₂ (~0.14–0.23 µg/m³), χαμηλότερη για PM₁₀. Συμπέρασμα: μέτριες επιπτώσεις, σε σύγκριση με άλλες πηγές όπως κυκλοφορία ή βιομηχανία.(PMC, BioMed Central) Μετα-ανάλυση (PMC, 2023): Συνοπτική ανασκόπηση που υποδεικνύει ευρεία επιστημονική συμφωνία ότι οι σύγχρονες, καλά σχεδιασμένες μονάδες WtE έχουν χαμηλό κίνδυνο για την υγεία.(PMC) Μελέτη Greater London Authority (2020): Ανέλυσε 35 πρόσφατες επιστημονικές εργασίες. Το συμπέρασμα ήταν ότι οι ελεγχόμενες, σύγχρονες μονάδες είναι απίθανο να προκαλέσουν σοβαρό κίνδυνο υγείας (καρκίνος, αναπαραγωγή, νεογνική υγεία).(London City Hall) 2. Βιοχημικές επιπτώσεις & biomonitoring Σημασία του biomonitoring: Πόρισμα από Zero Waste Europe τονίζει ότι η παρακολούθηση του περιβάλλοντος (φυτά, τρόφιμα) κοντά σε μονάδες καύσης αποκαλύπτει ενδείξεις τοξικών ρύπων και υπογραμμίζει την ανάγκη για ενδελεχείς περιβαλλοντικές αξιολογήσεις.(Zero Waste Europe) Πολυκλώρια PCB & διοξίνες στο μητρικό γάλα (Ηνωμένο Βασίλειο): Μελέτη σε 194 πρώτες μητέρες κοντά σε μονάδες καύσης: δεν βρέθηκε άμεση συσχέτιση με απόσταση κατοικίας, αλλά με τα επίγεια σωματίδια από την καύση. Οι τιμές ήταν εντός φυσιολογικών ευρωπαϊκών ορίων, αλλά υπογραμμίζει ανάγκη για περισσότερη παρακολούθηση.(The Guardian) 3. Εκπομπές ρύπων & τεχνικές πτυχές Ευρωπαϊκή εικόνα εκπομπών (EEA, 2025): Οι συνολικές εκπομπές από μονάδες καύσης (WtE) εμφανίζουν σταθερότητα τελευταία χρόνια, με μικρές διακυμάνσεις—ενδεικτικό της συνειδητής βελτίωσης και σταθεροποίησης.(European Environment Agency) Διοξίνες και άλλα τοξικά (Wikipedia & EEA😞 Νεότερες μονάδες, με συστήματα καθαρισμού, μειώνουν σημαντικά τις εκπομπές. Οι διοξίνες αποτελούσαν μεγάλο πρόβλημα παλιά, αλλά έχουν μειωθεί >90%. Τα υπόλοιπα κατάλοιπα (fly ash, bottom ash) περιέχουν βαρέα μέταλλα και πρέπει να διαχειρίζονται ως επικίνδυνα απόβλητα.(Wikipedia) Ιδιαίτερη πηγή UFP (ultrafine particles😞 Μελέτη (UK/US) δείχνει ότι >90% των εκπεμπόμενων σωματιδίων είναι υπερλεπτά (UFP<0.1 μm), τα οποία τα φίλτρα μπορεί να μην συγκρατούν αποτελεσματικά (από 5% έως 100% ανάλογα με μέγεθος).(arXiv) GHG και περιβαλλοντική απόδοση: Μία μελέτη (PLOS, 2023) αναφέρει ότι οι μονάδες καύσης έχουν μεγαλύτερες εκπομπές CO₂e ανά παραγόμενη kWh (1707 g CO₂e/kWh), υπερέχοντας άλλων πηγών ενέργειας—και θίγεται ότι θεωρούνται «καθαρές» λάθος.(London City Hall, journals.plos.org) Κόστος παραγωγής ενέργειας (ανά MWh) Στο Ηνωμένο Βασίλειο, μέσω συστήματος Contracts for Difference (CfD), η τιμή εγγύησης (“strike price”) για WtE με συμπαραγωγή (CHP) έχει κυμανθεί: £80/MWh (2015–2019) Έως £116–121/MWh (2023–2024) (SCIEPublish, Wikipedia, Wikipedia) Άλλες πηγές ενέργειας – EU (2018): Αιολικά (έδαφος): ~€60/MWh Ηλιακά (PV, μεγάλα έργα): ~€87/MWh Αέριο CCGT: ~€95/MWh Λιγνίτης / κάρβουνο: ~€90/MWh (Energy) → Συμπέρασμα: Η ενέργεια από WtE είναι ακριβότερη από τα πιο φθηνά ΑΠΕ (ηλιακά & αιολικά), αλλά όχι δραματικά ακριβότερη από τα ορυκτά. Επιπτώσεις από νέους φόρους / ETS (Ηνωμένο Βασίλειο) Η επέκταση του ETS (Emissions Trading Scheme) στα WtE αναμένεται να φέρει κόστος £135–193 ανά τόνο απορριμμάτων, ενώ το κόστος ταφής κυμαίνεται £146–156/τόνο και η εξαγωγή £111–124/τόνο (RenewablesRoadmap, The Guardian). → Αυτό σημαίνει ότι οι δήμοι ενδέχεται να επιβαρυνθούν σημαντικά, και μπορεί να γίνει φθηνότερο να συνεχίσουν την ταφή ή να εξάγουν απορρίμματα, αρκετά οικονομικά. Εκτίμηση παραγωγής και επενδύσεων Iru Power Plant – Εσθονία: Εγκατεστημένη ισχύς WtE: 17 MW + θερμότητα Κόστος κατασκευής μονάδας: €105 εκατ. (Wikipedia) Gloucestershire WtE (Γλασκόβη, Αγγλία): Ισχύς: 14.5 MW παραγωγής – ~116 GWh/έτος Κόστος επένδυσης: £633 εκατ. Κόστος επεξεργασίας απορριμμάτων: £112.47/τόνο (Wikipedia) Παράμετρος Εκτίμηση / Σύγκριση Τιμές ενέργειας (WtE) ~£80–121/MWh – πιο ακριβή από ΑΠΕ, κοντά σε ορυκτά Κόστος απορριμμάτων (UK) ~£112/τόνο για επεξεργασία με WtE Κόστος από φόρους (ETS) £135–193/τόνο – πιθανά πιο ακριβό από ταφή Κατασκευαστικό κόστος Τουλάχιστον δεκάδες έως εκατοντάδες εκατ. € Συμπέρασμα: Η ενέργεια από καύση απορριμμάτων μπορεί να είναι οικονομικά βιώσιμη σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα—όπως όταν αντικαθιστά ταφή με υψηλό κόστος ή όταν συνδυάζεται με τηλεθέρμανση ή συμπαραγωγή. Ωστόσο, σε σύγκριση με φθηνότερες ΑΠΕ (ηλιακή, αιολική), είναι σαφώς πιο ακριβή. Επιπλέον, νέα περιβαλλοντικά κόστη ή φόροι (όπως ETS) μπορούν να αλλάξουν δυναμικά την οικονομική αποδοτικότητα. View full είδηση
  27. Η πρόσφατη διαβούλευση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για το δίκτυο έξι μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης απορριμματογενών καυσίμων στην Ελλάδα άνοιξε εκ νέου τη συζήτηση για τον ρόλο της καύσης απορριμμάτων στην εθνική στρατηγική διαχείρισης αποβλήτων. Η μελέτη του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας θέτει σαφείς στόχους: μείωση της ταφής κάτω από 10%, συμπληρωματική λειτουργία της καύσης έναντι της ανακύκλωσης, παραγωγή ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας, δημιουργία θέσεων εργασίας και τήρηση αυστηρών ευρωπαϊκών ορίων ρύπων. Όμως, το πραγματικό ερώτημα παραμένει: τι δείχνει η ευρωπαϊκή εμπειρία τόσο για την περιβαλλοντική όσο και για την οικονομική διάσταση αυτής της επιλογής; Η ευρωπαϊκή εικόνα: δίκτυο εκατοντάδων μονάδων, αλλά και έντονες αντιπαραθέσεις Στην Ε.Ε. και τον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο λειτουργούν σήμερα περίπου 500–546 μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης απορριμμάτων, με συνολική δυναμικότητα 100–114 εκατ. τόνους ετησίως. Μόνο το 2023, στην ΕΕ-27 κάηκαν 58 εκατ. τόνοι δημοτικών αποβλήτων (129 kg ανά κάτοικο), σύμφωνα με την Eurostat. Οι μεγάλες πόλεις της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης χρησιμοποιούν εδώ και δεκαετίες τις μονάδες WtE ως βασικό πυλώνα διαχείρισης, ενσωματώνοντάς τες σε δίκτυα τηλεθέρμανσης και βιομηχανικής ενέργειας. Παράλληλα, καταγράφεται ισχυρό επενδυτικό κύμα για αναβαθμίσεις απόδοσης και έργα δέσμευσης CO₂ (CCS): Στη Brescia (Ιταλία), η A2A επενδύει €110 εκατ. για αύξηση απόδοσης από 84% σε 98% και μείωση εκπομπών. Στην Κοπεγχάγη, το εμβληματικό CopenHill ξεκινά έργο CCS για δέσμευση 400.000 τόνων CO₂ ετησίως. Στο Όσλο, το Klemetsrud επανεκκινεί αντίστοιχο έργο με στόχο 350.000 τόνους. Στη Στοκχόλμη, η ΕΤΕπ χρηματοδοτεί με €260 εκατ. έργο BECCS για βιοενέργεια. Ωστόσο, η τάση δεν είναι μονοσήμαντη: εκατοντάδες ευρωπαϊκές πόλεις που υιοθετούν την προσέγγιση Zero Wasteαπορρίπτουν νέες μονάδες, επενδύοντας σε διαλογή στην πηγή, βιοαπόβλητα και μηχανική επεξεργασία υπολειμμάτων (MRBT). Περιβαλλοντικές επιπτώσεις: τι λένε οι μελέτες Η επιστημονική βιβλιογραφία δείχνει μια διαφοροποιημένη εικόνα: Σύγχρονες μονάδες με αυστηρά φίλτρα (BAT – Best Available Techniques) εμφανίζουν χαμηλά επίπεδα εκπομπών βαρέων μετάλλων, διοξινών και μικροσωματιδίων, συχνά κάτω από τα όρια της Ε.Ε. Μελέτες στην Ιταλία, Σλοβακία και Ην. Βασίλειο καταγράφουν μικρή αύξηση συγκεντρώσεων NO₂ και PMσε αποστάσεις έως 3 χλμ., αλλά σε επίπεδα χαμηλότερα από άλλες πηγές όπως η κυκλοφορία. Η EEA δείχνει ότι οι εκπομπές διοξινών από τις μονάδες καύσης στην Ε.Ε. έχουν μειωθεί πάνω από 90% από το 1990, λόγω τεχνολογικών αναβαθμίσεων. Η έρευνα για υπερλεπτά σωματίδια (UFP) υπογραμμίζει ότι πάνω από το 90% των εκπεμπόμενων σωματιδίων μπορεί να είναι μικρότερα από 0,1 μm – δύσκολα φιλτραρίσιμα, με άγνωστη ακόμη πλήρως επίδραση στην υγεία. Παρά τις βελτιώσεις, η καύση έχει σημαντικό κλιματικό αποτύπωμα: η καύση 1 τόνου αποβλήτων παράγει περίπου 1 τόνο CO₂, ενώ το WtE έχει υψηλότερες εκπομπές CO₂e ανά MWh από τις περισσότερες ανανεώσιμες πηγές. Η αντιστάθμιση επιτυγχάνεται κυρίως μέσω της αποφυγής εκπομπών μεθανίου από την ταφή. Η οικονομική διάσταση: ακριβή ή ανταγωνιστική ενέργεια; Η ενέργεια από WtE δεν είναι φθηνή. Στην Ευρώπη: Η τιμή παραγωγής κυμαίνεται £80–121/MWh για έργα με συμπαραγωγή, υψηλότερη από αιολικά (€60/MWh) και μεγάλης κλίμακας ηλιακά (€87/MWh), και κοντά στο κόστος ηλεκτροπαραγωγής από αέριο ή λιγνίτη (~€90–95/MWh). Το κόστος επεξεργασίας απορριμμάτων με καύση σε σύγχρονες μονάδες κυμαίνεται συνήθως από €80 έως €120/τόνο, ενώ με νέα περιβαλλοντικά τέλη/ETS μπορεί να φτάσει τα £135–193/τόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο – υπερβαίνοντας το κόστος ταφής. Για την ελληνική ΣΜΠΕ, οι υπολογισμοί δείχνουν ότι το καθαρό κόστος για τους δήμους (μετά την πώληση της παραγόμενης ενέργειας) θα μπορούσε να φτάσει τα ~100 €/τόνο, δηλαδή έως και τριπλάσιο από το σημερινό τέλος ταφής. Η διάσταση της διαβούλευσης Η ευρωπαϊκή νομοθεσία (Οδηγία 2001/42/ΕΚ για Στρατηγικές Μελέτες και 2011/92/ΕΕ για Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) απαιτεί ουσιαστική δημόσια διαβούλευση και εξέταση εύλογων εναλλακτικών σεναρίων. Στη Γαλλία και το Βέλγιο, για παράδειγμα, η έγκριση νέων WtE συνδέεται με αποδείξεις ότι έχει εξαντληθεί η ανακύκλωση και η μείωση στην πηγή. Στην ελληνική περίπτωση, η διαβούλευση της ΣΜΠΕ μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία ώστε: να εξεταστούν σενάρια χωρίς νέες μονάδες και με ενίσχυση της διαλογής στην πηγή, να υπάρξουν δεσμεύσεις για δημοσιοποίηση σε πραγματικό χρόνο των εκπομπών, να ενσωματωθεί πρόβλεψη για CCS-ready σχεδιασμό, ακολουθώντας τις τάσεις των έργων στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Η ενεργειακή αξιοποίηση απορριμμάτων στην Ευρώπη δεν είναι μια μονοδιάστατη λύση: τεχνολογικά, μπορεί να λειτουργήσει με χαμηλές εκπομπές, οικονομικά όμως παραμένει ακριβή πηγή ενέργειας και απαιτεί σημαντικές δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις. Για την Ελλάδα, το κρίσιμο είναι να ληφθούν υπόψη τα διεθνή δεδομένα, τόσο στην περιβαλλοντική παρακολούθηση όσο και στην κοστολόγηση, ώστε η επιλογή να είναι αποτέλεσμα τεκμηριωμένης και διαφανούς διαδικασίας. 1. Επιδημιολογικές μελέτες & επιπτώσεις στην υγεία Μελέτη σε Ιταλία, Σλοβακία, Αγγλία (2011): Αξιολογήθηκαν οι επιδράσεις της καύσης και της ταφής σε άτομα που ζουν κοντά σε εγκαταστάσεις (≤ 3 km). Εντοπίστηκε μικρή αύξηση NO₂ (~0.14–0.23 µg/m³), χαμηλότερη για PM₁₀. Συμπέρασμα: μέτριες επιπτώσεις, σε σύγκριση με άλλες πηγές όπως κυκλοφορία ή βιομηχανία.(PMC, BioMed Central) Μετα-ανάλυση (PMC, 2023): Συνοπτική ανασκόπηση που υποδεικνύει ευρεία επιστημονική συμφωνία ότι οι σύγχρονες, καλά σχεδιασμένες μονάδες WtE έχουν χαμηλό κίνδυνο για την υγεία.(PMC) Μελέτη Greater London Authority (2020): Ανέλυσε 35 πρόσφατες επιστημονικές εργασίες. Το συμπέρασμα ήταν ότι οι ελεγχόμενες, σύγχρονες μονάδες είναι απίθανο να προκαλέσουν σοβαρό κίνδυνο υγείας (καρκίνος, αναπαραγωγή, νεογνική υγεία).(London City Hall) 2. Βιοχημικές επιπτώσεις & biomonitoring Σημασία του biomonitoring: Πόρισμα από Zero Waste Europe τονίζει ότι η παρακολούθηση του περιβάλλοντος (φυτά, τρόφιμα) κοντά σε μονάδες καύσης αποκαλύπτει ενδείξεις τοξικών ρύπων και υπογραμμίζει την ανάγκη για ενδελεχείς περιβαλλοντικές αξιολογήσεις.(Zero Waste Europe) Πολυκλώρια PCB & διοξίνες στο μητρικό γάλα (Ηνωμένο Βασίλειο): Μελέτη σε 194 πρώτες μητέρες κοντά σε μονάδες καύσης: δεν βρέθηκε άμεση συσχέτιση με απόσταση κατοικίας, αλλά με τα επίγεια σωματίδια από την καύση. Οι τιμές ήταν εντός φυσιολογικών ευρωπαϊκών ορίων, αλλά υπογραμμίζει ανάγκη για περισσότερη παρακολούθηση.(The Guardian) 3. Εκπομπές ρύπων & τεχνικές πτυχές Ευρωπαϊκή εικόνα εκπομπών (EEA, 2025): Οι συνολικές εκπομπές από μονάδες καύσης (WtE) εμφανίζουν σταθερότητα τελευταία χρόνια, με μικρές διακυμάνσεις—ενδεικτικό της συνειδητής βελτίωσης και σταθεροποίησης.(European Environment Agency) Διοξίνες και άλλα τοξικά (Wikipedia & EEA😞 Νεότερες μονάδες, με συστήματα καθαρισμού, μειώνουν σημαντικά τις εκπομπές. Οι διοξίνες αποτελούσαν μεγάλο πρόβλημα παλιά, αλλά έχουν μειωθεί >90%. Τα υπόλοιπα κατάλοιπα (fly ash, bottom ash) περιέχουν βαρέα μέταλλα και πρέπει να διαχειρίζονται ως επικίνδυνα απόβλητα.(Wikipedia) Ιδιαίτερη πηγή UFP (ultrafine particles😞 Μελέτη (UK/US) δείχνει ότι >90% των εκπεμπόμενων σωματιδίων είναι υπερλεπτά (UFP<0.1 μm), τα οποία τα φίλτρα μπορεί να μην συγκρατούν αποτελεσματικά (από 5% έως 100% ανάλογα με μέγεθος).(arXiv) GHG και περιβαλλοντική απόδοση: Μία μελέτη (PLOS, 2023) αναφέρει ότι οι μονάδες καύσης έχουν μεγαλύτερες εκπομπές CO₂e ανά παραγόμενη kWh (1707 g CO₂e/kWh), υπερέχοντας άλλων πηγών ενέργειας—και θίγεται ότι θεωρούνται «καθαρές» λάθος.(London City Hall, journals.plos.org) Κόστος παραγωγής ενέργειας (ανά MWh) Στο Ηνωμένο Βασίλειο, μέσω συστήματος Contracts for Difference (CfD), η τιμή εγγύησης (“strike price”) για WtE με συμπαραγωγή (CHP) έχει κυμανθεί: £80/MWh (2015–2019) Έως £116–121/MWh (2023–2024) (SCIEPublish, Wikipedia, Wikipedia) Άλλες πηγές ενέργειας – EU (2018): Αιολικά (έδαφος): ~€60/MWh Ηλιακά (PV, μεγάλα έργα): ~€87/MWh Αέριο CCGT: ~€95/MWh Λιγνίτης / κάρβουνο: ~€90/MWh (Energy) → Συμπέρασμα: Η ενέργεια από WtE είναι ακριβότερη από τα πιο φθηνά ΑΠΕ (ηλιακά & αιολικά), αλλά όχι δραματικά ακριβότερη από τα ορυκτά. Επιπτώσεις από νέους φόρους / ETS (Ηνωμένο Βασίλειο) Η επέκταση του ETS (Emissions Trading Scheme) στα WtE αναμένεται να φέρει κόστος £135–193 ανά τόνο απορριμμάτων, ενώ το κόστος ταφής κυμαίνεται £146–156/τόνο και η εξαγωγή £111–124/τόνο (RenewablesRoadmap, The Guardian). → Αυτό σημαίνει ότι οι δήμοι ενδέχεται να επιβαρυνθούν σημαντικά, και μπορεί να γίνει φθηνότερο να συνεχίσουν την ταφή ή να εξάγουν απορρίμματα, αρκετά οικονομικά. Εκτίμηση παραγωγής και επενδύσεων Iru Power Plant – Εσθονία: Εγκατεστημένη ισχύς WtE: 17 MW + θερμότητα Κόστος κατασκευής μονάδας: €105 εκατ. (Wikipedia) Gloucestershire WtE (Γλασκόβη, Αγγλία): Ισχύς: 14.5 MW παραγωγής – ~116 GWh/έτος Κόστος επένδυσης: £633 εκατ. Κόστος επεξεργασίας απορριμμάτων: £112.47/τόνο (Wikipedia) Παράμετρος Εκτίμηση / Σύγκριση Τιμές ενέργειας (WtE) ~£80–121/MWh – πιο ακριβή από ΑΠΕ, κοντά σε ορυκτά Κόστος απορριμμάτων (UK) ~£112/τόνο για επεξεργασία με WtE Κόστος από φόρους (ETS) £135–193/τόνο – πιθανά πιο ακριβό από ταφή Κατασκευαστικό κόστος Τουλάχιστον δεκάδες έως εκατοντάδες εκατ. € Συμπέρασμα: Η ενέργεια από καύση απορριμμάτων μπορεί να είναι οικονομικά βιώσιμη σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα—όπως όταν αντικαθιστά ταφή με υψηλό κόστος ή όταν συνδυάζεται με τηλεθέρμανση ή συμπαραγωγή. Ωστόσο, σε σύγκριση με φθηνότερες ΑΠΕ (ηλιακή, αιολική), είναι σαφώς πιο ακριβή. Επιπλέον, νέα περιβαλλοντικά κόστη ή φόροι (όπως ETS) μπορούν να αλλάξουν δυναμικά την οικονομική αποδοτικότητα.
  1. Φόρτωση περισσότερων δραστηριοτήτων
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.