Μετάβαση στο περιεχόμενο

Aποστάσεις οικοδομών από εθνικές - επαρχιακές - κύριες κοινοτικές οδούς


Recommended Posts

Παραθέτω μια ακόμη παράγραφο της εγκ. 104/86

2. Για να ελεγχθεί η κατά παρέκκλιση αρτιότητα γηπέδων που βλέπουν σε Δημοτικούς ή Κοινοτικούς δρόμους, σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της Παρ.2β απαιτείται η προηγούμενη αναγνώρισή τους από το Νομάρχη όχι μόνο για τους κυριότερους (όπως προέβλεπε η αντίστοιχη διάταξη του ΠΔ/6-10-78 αλλά και για τους μοναδικούς. 
Η ανωτέρω απόφαση είναι σκόπιμο να αποστέλλεται στο Εθνικό Τυπογραφείο για δημοσίευση σε ΦΕΚ - παρόλο που η διάταξη δεν το αναφέρει ρητά - για κατοχύρωση δικαιωμάτων των πολιτών. 
 
Άρα, μας λέει ότι για αναγνώριση παρέκκλισης δεν αρκεί να γνωρίζουμε (ίσως και εξ ορισμού) αν ένας δρόμος είναι δημοτικός, αλλά θα πρέπει να χαρακτηριστεί (αναγνωριστεί από την διοίκηση)  και ως τέτοιος . Με την ίδια λογική δεν μπορεί να σε υποχρεώνει σε μια οδό (σε εκτός σχεδίου περιοχή), για την οποία εικάζεται ότι μπορεί να έχει το χαρακτήρα δημοτικής οδού, να τηρήσεις απόσταση 15 μ. Είναι ευθύνη της διοίκησης να τον χαρακτηρίσει. Αν δεν τον έχει χαρακτηρίσει (έχοντας αποκλείσει μια άλλη κατηγορία οδού π.χ επαρχιακής οδού) τότε ο δρόμος είναι μη χαρακτηρισμένος ή αγροτικός όπως λέμε.
Μια άλλη σοβαρή ένδειξη ότι ο δρόμος θα πρέπει να είναι χαρακτηρισμένος ως δημοτικός είναι η παράγραφος 2ζ του άρθρου 2 του ΠΔ 209/98.

      ζ) Στις Κύριες Δημοτικές ή Κοινοτικές οδούς 3 μέτρα από το όριο της οδού ή η απόσταση που καθορίζεται από τη διαμορφωμένη με πυκνή δόμηση σε ικανό μήκος οικοδομική γραμμή.

      Οι κύριες Δημοτικές ή Κοινοτικές οδοί χαρακτηρίζονται με απόφαση του Νομάρχη, ύστερα από γνωμοδότηση του Συμβουλίου Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος του Νομού και είναι οι Δημοτικές ή Κοινοτικές οδοί που εξυπηρετούν την υπεραστική συγκοινωνία. 

 

Μια ακόμη ένδειξη είναι ότι στους ορισμούς του άρθρου 1 του ΠΔ 209/98 δεν δίνεται ο ορισμός για την δημοτική (κοινοτική τότε ) οδό. 

 

Καταλήγω λοιπόν ότι όταν ο νομοθέτης ήθελε να κάνει χρήση του όρου δημοτικής (κοινοτικής) οδού, ζητούσε και αναγνώριση αυτής. Αυτό βεβαίως δε σημαίνει ότι ένας πραγματικά κοινόχρηστος δρόμος εντός ορίων οικισμού δεν είναι δημοτικός, επειδή αυτός δεν χαρακτηρίστηκε. Αν ψάξεις και για την περιοχή ενδιαφέροντος της υπόθεσης σου θα δεις ότι κάπου θα υπάρχει απόφαση Νομάρχη (ενδεχομένως και Περιφερειάρχη),  η οποία θα αναφέρει διαφορετική (μικρότερη συνήθως) απόσταση από την παρ. ζ του ΠΔ 209/98 για τις περιπτώσεις δημοτικών (πρώην κοινοτικών) οδών σε οικισμούς, οι οποίοι δεν είχαν αναγνωριστεί ως τέτοιοι.

 

και έρχεται μια εγκύκλιος ένα χρόνο πριν η 472/3-2-2014, η οποία περιπλέκει τα πράγματα  κάνοντας, έμμεσα μια  ανάλυση για τους δημοτικούς δρόμους (άγνωστο αν οι πολεοδομίες την εφαρμόζουν) λόγω του θέματος με τις Γ.Γ.Υ.Π

7.  Παρ.  11 α :  Σε  περιοχές  που  έχουν  χαρακτηριστεί  με  διοικητικές  πράξεις  Αγροτική  γη 
υψηλής παραγωγικότητας, μπορούν να χορηγηθούν εγκρίσεις και άδειες δόμησης σύμφωνα 
με  τις  προγενέστερες  του  ανωτέρω  χαρακτηρισμού  διατάξεις,  στα  ακίνητα  ή  στα  τμήματα 
των ακινήτων που είναι άρτια και οικοδομήσιμα εφόσον αυτά εμπίπτουν εντός ζώνης 200μ 
από τον άξονα εθνικών ή επαρχιακών οδών ή εντός ζώνης 150μ από τον άξονα δημοτικών 
οδών. 
Στις περιπτώσεις που ο χαρακτηρισμός της γεωργικής γης – γης υψηλής παραγωγικότητας 
έχει επέλθει με την έγκριση ΓΠΣ ή ΖΟΕ, τα άρτια και οικοδομήσιμα τμήματα των ακινήτων 
που  εμπίπτουν  σε  ζώνη  200μ  από  τον  άξονα  εθνικών  και  επαρχιακών  οδών,  μπορούν  να 
οικοδομηθούν με τις προγενέστερες των ΓΠΣ – ΖΟΕ πολεοδομικές διατάξεις. 
Εάν ιδιοκτησία εμπίπτει εν μέρει εντός της ανωτέρω ζώνης και εν μέρει εκτός αυτής, τότε 
στην  περίπτωση  που  το  εντός  της  ζώνης  τμήμα  δεν  έχει  την  απαιτούμενη  αρτιότητα, 
θεωρείται  ότι  εντός  της  ζώνης  περιλαμβάνεται  τμήμα  της  ιδιοκτησίας  μεγέθους  που 
αντιστοιχεί  στην  αρτιότητα  αυτή,  κατ’  αντιστοιχία  των  διατάξεων  περί  τεμνόμενων 
οικοπέδων του άρθρου 7 του από 24.4.1985 Π. Δ/τος (181 δ’) όπως ισχύει. 
 
Τα ανωτέρω ισχύουν μέχρι την έκδοση της προβλεπόμενης ΚΥΑ της παρ. 2 του άρθρου 45 
του ν. 2637/1998.  
Για την εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης σχετικώς με την έννοια των δημοτικών οδών 
σημειώνουμε τα ακόλουθα : 
● Από τα άρθρα 2 και 3 του Ν.3155/1955 προβλέπεται ειδική διαδικασία για την ανακήρυξη 
και τον καθορισμό των εθνικών και επαρχιακών οδών. 
●  Αντίθετα  δεν  προβλέπεται  διαδικασία  χαρακτηρισμού  οδών  ως  δημοτικών.  Η  απόκτηση 
του ιδιαίτερου γνωρίσματος μιας οδού ως δημοτικής αποτελεί πραγματικό ζήτημα εφόσον ο 
νόμος  δεν  προβλέπει  ειδική  διαδικασία  που  να  προσδίδει  μια  τέτοια  ιδιότητα 
(ΑΠ.1038/1994,3174/2009). 
Ο χαρακτηρισμός μιας οδού ως δημοτικής εναπόκειται στο όργανο εκείνο στο οποίο ανήκει 
κάθε  φορά  η  αρμοδιότητα  για  την  έκδοση  σχετικής  με  τον  ως  άνω  χαρακτηρισμό  ή  που 
προϋποθέτει  τον  χαρακτηρισμό  πράξης  (ΣΤΕ  2604/2008,4777/1995).  Σε  κάθε  περίπτωση 
δημοτικοί  οδοί  θεωρούνται  οι  αναγνωρισμένοι  ως  τέτοιοι  μέχρι  σήμερα  καθώς  και  όλοι  οι 
δρόμοι  εντός  σχεδίου  πόλεως,  εντός  ορίων  οικισμού  καθώς  επίσης  και  αυτοί  που 
εξυπηρετούν  ανάγκες  του  Δήμου  ή  και  συντηρούνται  από  αυτόν  και  σε  εκτός  σχεδίου 
περιοχές. 
Σύμφωνα  με  τα  παραπάνω,  όπου  οι  αρμόδιες  υπηρεσίες  για  την  έκδοση  διοικητικών 
πράξεων ( ΥΔΟΜ π.χ) έχουν κρίνει στο παρελθόν την ύπαρξη δρόμων και  τον κοινόχρηστο 
χαρακτήρα  αυτών,  παρεμπιπτόντως  στα  πλαίσια  έκδοσης  διοικητικής  πράξης  (άδειας 
δόμησης  π.χ  με  πρόσωπο  σε  κοινόχρηστο  δρόμο,  βεβαίωση  αρτιότητας  και 
οικοδομησιμότητας)  στα  χωρικά  πλαίσια  του  Δήμου    αρμοδιότητάς  τους  ,  αυτοί  οι  δρόμοι 
θεωρείται ότι εξυπηρετούν ανάγκες του Δήμου και για την εφαρμογή της διάταξης νοούνται 
ως  δημοτικοί  δρόμοι.  Επισημαίνεται  ότι  μετά  τον  ν.3852/2010  δεν  υφίσταται  διάκριση 
μεταξύ κοινοτικών και δημοτικών οδών. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Καλημέρα 

 

Παύλο η απάντηση σου ήταν αρκετά κατατοπιστική, τείνω να συμφωνήσω μαζί σου ότι αναφορικά με το 209/98 ο νομοθέτης προϋποθέτει την αναγνώριση των οδών προκειμένου να έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του κυρίως διότι μέσω διαφόρων πράξεων η διοίκηση δέχεται το διαχωρισμό και τους ορισμούς των οδών,

 

"Β1. Ο ορισμός της αγροτικής οδού με την ευρύτερη έννοια καθορίζεται κατ’ αρχήν από τις διατάξεις του ΠΔ 25/1929, σύμφωνα με τις οποίες «Αι οδοί αι άγουσαι από χωρίων προς κτηματικάς αυτών περιφερείας εισίν οδοί αγροτικαί».
Β2. Ο ορισμός της Δημοτικής ή Κοινοτικής οδού καθορίζεται επίσης από το ως άνω Π.Δ. βάσει του οποίου «Δημοτικαί ή κοινοτικαί οδού εισίν αι ενούσαι χωρία του αυτού δήμου ή κοινότητος προς άλληλα ή προς χωρία ομόρων δήμων ή κοινοτήτων ή προς εθνικάς ή επαρχιακάς οδούς»."
Απόσπασμα από το υπ'αρίθμ. Πρωτ. 14720/2185/Φ. 2.6 10-7-2012 έγγραφο με ΑΔΑ: Β41ΛΟΡ1Ι-4ΩΑ
 
Βέβαια ένα ερώτημα που τίθεται εύλογα είναι το εξής, αν ο νομοθέτης ήθελε η έννοια "Δημοτικό" και "Κοινοτικό" της 1ζ του 209/98 και της 2ζ του ίδιου γιατί δεν έκανε και την ίδια επεξήγηση που κάνει στη 2ζ; Μήπως θέλει να το αφήσει διαφορετικό;
 
Βέβαια και η εγκύκλιος που αναφέρεις περιπλέκει τα πράγματα και το γεγονός πως όλοι αυτοί οι δρόμοι (σημερινοί "αγροτικοί..." ) είναι κατά βάση δημοτικοί και κάποια στιγμή είτε με τη διαδικασία του κτηματολογίου είτε με τη διαδικασία της κύρωσης δικτύων θα αναγνωριστούν ως τέτοιοι και πράξεις που θα έχουν εκδοθεί (άδειες,τακτοποιήσεις...κλπ ) θα είναι μετέωρες.
 
Παρ'όλα αυτά θα ήθελα να ρωτήσω αν η διάταξη που καθορίζει απόσταση από αγροτική οδό στα 5 μ. είναι τα του άρθρου 6 του 270 Δ 
 
2. Στα κατά παρέκκλιση άρτια γήπεδα της παραγράφου 2 του άρθρου 1 επιτρέπεται η ανέγερση κατοικιών σύμφωνα με τους κάτωθι όρους δομήσεως, επιφυλασσομένων των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 1 καθώς και της περίπτωσης β της παραγράφου 5 του άρθρου 1.
α) Σε γήπεδα επιφανείας τουλάχιστον 2.000 m2 επιτρέπεται η ανέγερση κατοικιών με ελάχιστες αποστάσεις από τα όρια του γηπέδου 5 m. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι όροι δόμησης της προηγουμένης παραγράφου.
 
μιας και στο παραπάνω δεν αναφέρεται κάτι για το έμπροσθεν όριο ή οποιαδήποτε άλλη διάταξη;
Edited by dimitris123
Link to comment
Share on other sites

Διάταξη που να στο λέει επ ακριβώς αυτό δεν υπάρχει. Το συμπέρασμα συνάγεται έμμεσα.

Πρώτα από αυτό που ήδη αναφέρεις σε συνδυασμό με την εγκύκλιο 104/86 απόσπασμα της οποίας παραθέτω σε προηγούμενο μήνυμα.

Οι αγροτικοί δρόμοι δεν συμμετέχουν στο ΠΔ 209/98 και γενικά στα μέτρα ασφαλείας υπεραστικής συγκοινωνίας. Άρα ότι διατάξεις από τέτοια διατάγματα δεν αφορούν τη γραμμή δόμησης. Μένει λοιπόν η αναφορά των 5 μ. από τα όρια.

Σε δικό μου ερώτημα σε ΥΔΟΜ πριν μερικά χρόνια η απάντηση ήταν τα 5 μ. από το δρόμο προκειμένου να τοποθετηθεί το κτίριο.

 

Υ.Γ οι ορισμοί οδών (εκτός από τους αγροτικούς κ δημοτικούς) που υπάρχουν στις διατάξεις που αναφέρεις, υπάρχουν και στα προεδρικά διατάγματα περί μέτρων ασφαλείας υπεραστικής συγκοινωνίας.

Κατά τη γνώμη μου, το ζήτημα που προκύπτει είναι ότι δεν δικαιούσαι από μόνος σου ως ιδιώτης να "χαρακτηρίζεις" ένα δρόμο. Θεωρώ ότι αυτό είναι αρμοδιότητα της διοίκησης.

Ακόμη και στην περίπτωση που ασχολείσαι, αν έχεις αμφιβολίες για το τι δρόμος είναι, κάνε αίτηση στο δήμο, για να λάβεις γραπτή απάντηση. Σαφώς και πρέπει να αποκλείσεις από την έρευνα ανώτερη κατηγορία οδού (π.χ επαρχιακή).

Σε  μια δική μου περίπτωση υπήρχε ένας δρόμος, τα χαρακτηριστικά του έδειχναν να είναι δημοτικός (ρείθρα, τοίχοι αντιστήριξης, ασφαλτοστρωμένος, με ηλεκτροφωτισμό) ο οποίος ένωνε δυο οικισμούς και συνέχιζε με τελική ένωση του με έναν επαρχιακό δρόμο. Διέσχιζε όμως και μια περιοχή εκτός των ορίων των δυο οικισμών. 

Μετά από έρευνα μου ο δρόμος είχε χαρακτηριστεί ως δημοτικός σε όλο του το μήκος.

Link to comment
Share on other sites

  Να κάνω μία ερώτηση , εάν ένα κτίριο πρέπει να απέχει 30,00μ. από τον άξονα του δρόμου , επιτρέπεται προεξοχή της στέγης π.χ. 0,40εκ. να είναι εντός της απόστασης των 30,00μ.;

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

σε παραδοσιακό οικισμό όπου υπάρχει εξαίρεση σύμφωνα με το ΠΔ 209/98, το κτίριο μπορεί να κολλήσει στο δρόμο?

Link to comment
Share on other sites

  Να κάνω μία ερώτηση , εάν ένα κτίριο πρέπει να απέχει 30,00μ. από τον άξονα του δρόμου , επιτρέπεται προεξοχή της στέγης π.χ. 0,40εκ. να είναι εντός της απόστασης των 30,00μ.;

 

προφανώς (τα 30μ είναι υποχρεωτικός ακάλυπτος με έννοια αντίστοιχη της πρασιάς εντός σχεδίου)

 

σε παραδοσιακό οικισμό όπου υπάρχει εξαίρεση σύμφωνα με το ΠΔ 209/98, το κτίριο μπορεί να κολλήσει στο δρόμο?

 

αν η επαφή με την τοις πράγμασι διαμορφωμένη ΟΓ είναι στους κανόνες δόμησης του συγκεκριμένου οικισμού και δεν υπάρχει άλλος περιορισμός, ναι

το λέει ρητά το 209/98, δεν ισχύει εκεί

Edited by imhotep
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

καλημερα,

ειμαι κατα παρεκλιση αρτιος με το ΠΔ 270 δ 1985 εκτος σχεδιου!

επιπλεον εχω αποφαση νομαρχη για την οδο στο προσωπο,  οδο χαρακτηρισμενη κυρια και μοναδικη οδο.

εχοντας υποψη πδ 209/98 η αποσταση μου για τη κατοικια ποια πρεπει να ειναι απο την οδο?προσωπο γηπεδου?

ευχαριστω!!

Edited by slygnos
Link to comment
Share on other sites

15 μ από τον άξονα της οδού

σε ευχαριστω και ηλπιζα μηπως κατι δεν ειχε πεσει στην αντιληψη μου για λιγοτερα μετρα

Link to comment
Share on other sites

Γιατί 15? Δευτερευον Επαρχιακό  είναι ή Κοινοτική-Δημοτική?

 

Απόφαση νομάρχη τώρα το είδα

Edited by Elounda
Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.