Jump to content
  • Novatron
  • Engineer

    Με παράλογα υψηλές εκπτώσεις οι αναθέσεις δημοσίων έργων

    Στο 57% των φετινών διαγωνισμών οι εκπτώσεις που προσφέρθηκαν ξεπέρασαν το 50%, ενώ οι ίδιες οι ενώσεις των εργοληπτών ζητούν παρέμβαση του υπουργείου για να σταματήσει το φαινόμενο.

    Το πρώτο εξάμηνο του 2020 κλείνει με ελάχιστους διαγωνισμούς δημοσίων έργων αν και υποτίθεται πως κορυφώνεται το ΕΣΠΑ. Τα στοιχεία από τους 87 διαγωνισμούς στους οποίους κατατέθηκαν προσφορές από την αρχή του έτους δείχνουν πως η κατάσταση με τις εκπτώσεις που προσφέρουν οι τεχνικές εταιρείες έχει ξεφύγει και πως είναι άμεση η ανάγκη παρέμβασης.

    Τα ποσοστά θυμίζουν έντονα τα τέλη της δεκαετίας του ’90 όταν και χρεοκόπησε πλήθος ισχυρών εταιρειών εξαιτίας των παράλογα υψηλών εκπτώσεων που τίναξαν στον αέρα πλήθος έργων. Γι’ αυτό το λόγο στο υπουργείο Υποδομών ετοιμάζουν νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα ενταχθεί στις αλλαγές του πολυνομοσχεδίου για τις κρατικές προμήθειες.

     Όμως, παρά τις πολυετείς εξαγγελίες, οι απίστευτα υψηλές εκπτώσεις στα έργα συνεχίζονται φαινόμενο που δείχνει είτε πως τα τιμολόγια με τα οποία καθορίζονται οι προϋπολογισμοί είναι απαρχαιωμένα και τυχαία, είτε πως υπάρχει συναλλαγή μεταξύ εργολάβων και υπηρεσίας. Δηλαδή, οι εργολάβοι καταθέτουν απίστευτες εκπτώσεις γιατί θεωρούν πως «θα τα βρουν» στη συνέχεια με την κρατική υπηρεσία και ο προϋπολογισμός του έργου θα αλλάξει.

    Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός πως στο 57% των έργων στα οποία υπήρξαν φέτος προσφορές (50 στα 87), όπως καταγράφονται στη βάση δεδομένων του εργοληπτικού συνδέσμου ΣΑΤΕ, οι εκπτώσεις είναι άνω του 50%, δηλαδή οι εργολάβοι δηλώνουν πως θα κατασκευάσουν την εργολαβία με τα μισά λεφτά. Στα 15 διαγωνισμούς μάλιστα ο μειοδότης προσέφερε έκπτωση άνω του 60%!

    Ενδεικτικά, αναφέρονται τα ακόλουθα παραδείγματα:

    • Στο διαγωνισμό για την επέκταση δημοτικού φωτισμού στη Γλυφάδα, προϋπολογισμού τριών εκατ. ευρώ, ο μειοδότης (ΦΡΑΤΕΚ ΑΕ) προσέφερε έκπτωση 68,91% και η υπηρεσία τον επιβράβευσε καθώς τον επέλεξε ως ανάδοχο.
    • Στο διαγωνισμό για βελτιώσεις κτιρίων και σχολείων του δήμου Αθηναίων, στη 2η και 3η δημοτική κοινότητα, ο προϋπολογισμός ήταν 7,5 εκατ. ευρώ και ο μειοδότης (Latern Construction) προσέφερε έκπτωση 68,11%! Η ίδια εταιρεία προσέφερε έκπτωση 65,16% για αντίστοιχα έργα στην 6η και 7η δημοτική κοινότητα του δήμου Αθηναίων.
    • Σε διαγωνισμό της περιφέρειας Πελοποννήσου για ασφαλτόστρωση επαρχιακής οδού, με προϋπολογισμό 1,16 εκατ. ευρώ, ο μειοδότης (Γενική Ασφαλτικών) προσέφερε έκπτωση 68,11%.
    • Προβληματισμό προκάλεσαν στο υπουργείο και οι τεράστιες εκπτώσεις στους διαγωνισμούς, ύψους κοντά στα 150 εκατ. ευρώ, για την ελαφριά συντήρηση της Εγνατίας Οδού για τα επόμενα χρόνια. Μειοδότης στους δύο διαγωνισμούς – για το ανατολικό και το δυτικό τμήμα – ήταν η ΑΚΤΩΡ με εκπτώσεις άνω του 65%. 
    • Σε άλλο διαγωνισμό της Εγνατία Οδός ΑΕ για τη  «Βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης - Πολυγύρου, Τμήμα Θέρμη -Γαλάτιστα», προϋπολογισμού 29 εκατ. ευρώ, μειοδότης ήταν η Intrakat με έκπτωση 51,64%.

    Η βροχή υψηλών εκπτώσεων συνεχίζεται την ίδια ώρα που οι εργοληπτικές οργανώσεις, στις οποίες συμμετέχουν οι εταιρείες που καταθέτουν τις παράλογα χαμηλές προσφορές, ζητούν την παρέμβαση του υπουργείου...



    User Feedback




    On 3/6/2020 at 12:51 ΜΜ, bilya63 said:

    όσο οι διαγωνισμοί στην Ελλάδα δεν γίνονται με επιτροπές όπου αξιολογούν κ την ποιότητα που προσφέρει η εταιρεία ο κάθε κατσαπλιάς εργολάβος θα κάνει τέτοιες γελοίες εκπτώσεις. 

    Ακριβώς. Πρέπει να αξιολογείται και η ποιότητα της εταιρίας, το ιστορικό της στην κατασκευή, το ιστορικό της σε θέματα Α/Υ και γενικά να υπάρχει αξιολόγηση των υποψηφίων αναδόχων με βάση και το portfolio τους. Δεν είναι λογικό να εμπιστεύεσαι σα Δήμος την εκτέλεση προϋπολογισμού εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ στον κάθε εργολήπτη με πτυχίο κατ. Α1, Α2, 1ης, 2ας κτλ με μόνο κριτήριο τη χαμηλότερη οικονομική προσφορά. Πόσω μάλλον τις ΑΤΕ που διαχειρίζονται εκατομμύρια, εκεί και αν θα έπρεπε να βαθμολογείται και η ποιότητα τους ως κατασκευαστριες εταιρίες. Και πιστεύω ότι μια τέτοια απαίτηση από το Δημόσιο θα ωθούσε και τους εργολήπτες να συνάπτουν εταιρικά σχήματα (και όχι Κ/Ξ σχήματα μεταξύ ιδιωτών) και να δημιουργείται έτσι μια οικονομία κλίμακας με ό,τι θετικό συνεπάγεται αυτό (θέσεις εργασίας, ποιότητα, ανταγωνισμός κτλ).

    (Παρομοίως, δουλεύω στο Η.Β. και αν και ούτε κι εδώ η βαθμολόγηση εξασφαλίζει πάντα τη βέλτιστη επιλογή, ωστόσο ακόμη και τα τοπικά συμβούλια κάνουν την αντίστοιχη έρευνα όταν προκηρύσσον έργο - δε μιλάω για μεγάλα δημ. έργα που αυτό είναι αυτονόητο.)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    12 ώρες πριν, tetris said:

    Για ποιό λόγο? Αν οι μελέτες είναι σωστές, μια χαρά είναι. Και κλείνουν οι όποιες "τρύπες". Πέραν του ότι, εκεί φαίνεται ο σωστός εργολήπτης, αφού θα πρέπει να κάνει αναλυτικές και ακριβείς προμετρήσεις προκειμένου να διαμορφώσει την προσφορά του. Αυτό έχει αποδείξει η 30ετής εμπειρία μου με το άθλημα

    Δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω απόλυτα..... Βέβαια εκεί το παιχνίδι μπορεί να γίνει στα υπόλοιπα που δεν είναι και λίγα.....

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    19 ώρες πριν, yiota79 said:

    Ακριβώς. Πρέπει να αξιολογείται και η ποιότητα της εταιρίας, το ιστορικό της στην κατασκευή, το ιστορικό της σε θέματα Α/Υ και γενικά να υπάρχει αξιολόγηση των υποψηφίων αναδόχων με βάση και το portfolio τους. Δεν είναι λογικό να εμπιστεύεσαι σα Δήμος την εκτέλεση προϋπολογισμού εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ στον κάθε εργολήπτη με πτυχίο κατ. Α1, Α2, 1ης, 2ας κτλ με μόνο κριτήριο τη χαμηλότερη οικονομική προσφορά. Πόσω μάλλον τις ΑΤΕ που διαχειρίζονται εκατομμύρια, εκεί και αν θα έπρεπε να βαθμολογείται και η ποιότητα τους ως κατασκευαστριες εταιρίες. Και πιστεύω ότι μια τέτοια απαίτηση από το Δημόσιο θα ωθούσε και τους εργολήπτες να συνάπτουν εταιρικά σχήματα (και όχι Κ/Ξ σχήματα μεταξύ ιδιωτών) και να δημιουργείται έτσι μια οικονομία κλίμακας με ό,τι θετικό συνεπάγεται αυτό (θέσεις εργασίας, ποιότητα, ανταγωνισμός κτλ).

    (Παρομοίως, δουλεύω στο Η.Β. και αν και ούτε κι εδώ η βαθμολόγηση εξασφαλίζει πάντα τη βέλτιστη επιλογή, ωστόσο ακόμη και τα τοπικά συμβούλια κάνουν την αντίστοιχη έρευνα όταν προκηρύσσον έργο - δε μιλάω για μεγάλα δημ. έργα που αυτό είναι αυτονόητο.)

    Η αξιολόγηση μπορεί να γίνει, αλλά δεν γίνεται...

    α. Σωστή μελέτη και απόλυτη εφαρμογή της.

    β. Εγγυητική καλής εκτέλεσης (ρήτρες για υπέρβαση προθεσμιών, απομείωση για ελλιπή ποιότητα παραλαμβανόμενων εργασιών)

    γ. Έκπτωση εργολάβου η/και μελετητή.δ

    δ. Καταγγελία εργολάβου για μη συμμόρφωση με την εργατική νομοθεσία.

    ε. Καταγγελία για εμπλοκή στη διαγωνιστική διαδικασία κλπ.

    Η νομοθεσία προβλέπει πολλά, αλλά ποιος θα τα εφαρμόσει;

    Εφαρμόζοντάς τα οι εκπτώσεις θα πήγαιναν πολύ γρήγορα σε λογικά επίπεδα.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    On 5/6/2020 at 7:54 ΠΜ, tetris said:

    Για ποιό λόγο? Αν οι μελέτες είναι σωστές, μια χαρά είναι. Και κλείνουν οι όποιες "τρύπες". Πέραν του ότι, εκεί φαίνεται ο σωστός εργολήπτης, αφού θα πρέπει να κάνει αναλυτικές και ακριβείς προμετρήσεις προκειμένου να διαμορφώσει την προσφορά του. Αυτό έχει αποδείξει η 30ετής εμπειρία μου με το άθλημα

    Καμμία μελέτη δεν είναι τέλεια.

    Κάτι θα λείπει και ο εργολάβος θα το χρεώσει όσο θέλει. 

    'Εχοντας τιμές για κάθε υλικό ο εργολάβος δεν μπορεί να ζητήσει έκδοση νέας τιμής.

    Μην φτάσουμε βέβαια στο άλλο άκρο που ελλείψει μελετών πολλές αναθέτουσες αρχές βάζουν άρθρα με ποσότητα 1 m ή 1 m2  μόνο και μόνο για να "καπαρώσουν" την τιμή.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Yiota79 :  Αν βάλεις κριτήριο την εμπειρία, τότε διώχνεις τους νέους εργολάβους και θα έρθει μια μεγάλη εργοληπτική και θα πάρει όλα τα έργα. Άλλωστε, έχω δει σε περιόδους που δεν υπήρχαν έργα, μεγάλες εργοληπτικές να δίνουν προσφορά σε έργα ακόμα και κάτω των 60.000 ευρώ.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    17 λεπτά πριν, gnusselt said:

    Καμμία μελέτη δεν είναι τέλεια.

    ....

    Αν έχεις επαφή με τα δ.ε., θα ξέρεις πως οι νέες εργασίες (εκτός αρχικής μελέτης) τιμολογούνται κατά συγκεκριμένο και σαφή τρόπο.

    Αν υπάρχουν στα εγκεκριμένα τιμολόγια, η τιμή είναι δεδομένη (επίσημα)

    Αν δεν υπάρχουν, η κοστολόγηση γίνεται με προκαθορισμένη (από το νόμο) διαδικασία

    Συνεπώς, ο εργολήπτης μπορεί να "κάνει παιχνίδι" μόνο με "συμμετοχή" της υπηρεσίας 

    Τόσο στον καθορισμό νέων τιμών, όσο και στην επιμέτρηση ποσοτήτων

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    On 13/6/2020 at 8:24 ΠΜ, tetris said:

    Συνεπώς, ο εργολήπτης μπορεί να "κάνει παιχνίδι" μόνο με "συμμετοχή" της υπηρεσίας

    Μόλις απάντησες  :-)   

    Έχω βγάλει νέα τιμή για φυσητήρα που εγκαταστήθηκε σε βιολογικό με τιμή διπλάσια από την πραγματική του (υλικό + εργασία) μετά την έκπτωση του αναδόχου.

    Το πρόβλημα όμως είναι ότι δεν υπήρχε "συμμετοχή" της Υπηρεσίας. Απλά δεν υπήρχε σοβαρός έλεγχος.

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    9 ώρες πριν, gnusselt said:

    .... Απλά δεν υπήρχε σοβαρός έλεγχος.

    Μπορείς να το πεις κι έτσι ;)...

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.