Jump to content
  • Novatron
  • getsakna
    getsakna

    Ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού σε μια εξαετία

    Τέλος στο χάος που επικρατεί εδώ και δεκαετίες με τη Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης (ΜΣΔ) αναμένεται να δοθεί το ερχόμενο φθινόπωρο.

    Τότε θα είναι έτοιμες 60 Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή (ΖΥΣ), οι οποίες είναι απαραίτητες προκειμένου να είναι συνταγματικά ανεκτή η ΜΣΔ, σύμφωνα με τις επιταγές του Συμβουλίου της Επικρατείας.

    Οπως αναφέρει στη συνέντευξή του στο «Βήμα» ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Δημήτρης Οικονόμου, σε τρεις μήνες αναμένεται να υπάρχει ανάδοχος ώστε μετά από ένα εξάμηνο να έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές μελέτες.

    Οσο για την τρίτη προσπάθεια, από τη μεταπολίτευση και μετά, για να αποκτήσει όλη η χώρα πολεοδομικά σχέδια (σήμερα έχει μόνον το 20%) βρήκε σε… ξέρα καθώς, σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου, τα 200 εκατ. ευρώ που επικαλείτο η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου ότι είχαν εξασφαλιστεί μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), δεν βρέθηκαν πουθενά. Ετσι, ξεκίνησε από την αρχή μια διαπραγμάτευση, η οποία αναμένεται ότι θα έχει «κλειδώσει» εντός διμήνου.

    Μία από τις πρώτες εξαγγελίες που είχατε κάνει είναι ότι αρχίζει το τιτάνιο έργο της εκπόνησης πολεοδομικών σχεδίων (Τοπικών Χωρικών Σχεδίων, όπως λέγονται πλέον) για την κάλυψη όλης της Επικράτειας με χρήσεις γης. Πότε τελικά ξεκινά;
    «Οι διαγωνιστικές διαδικασίες εκτιμώ ότι θα ξεκινήσουν σε δύο μήνες. Υπήρξε θέμα με τη χρηματοδότηση».

    Δεν ήταν εξασφαλισμένη από την προηγούμενη κυβέρνηση;
    «Προβλέπεται σε υπουργική απόφαση ότι η εκπόνηση των ΤΧΣ θα χρηματοδοτηθεί από ένα δάνειο της ΕΤΕπ, το οποίο υποτίθεται ότι υπήρχε. Και εγώ ο ίδιος στη Βουλή είχα πει ότι η προηγούμενη κυβέρνηση έκανε πολύ καλά που εξασφάλισε χρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ ώστε να αποκτήσει επιτέλους η χώρα πολεοδομικά σχέδια. Αλλά τελικά ανακάλυψα ότι χρήματα δεν υπάρχουν. Ετσι, ξεκίνησα νέες διαπραγματεύσεις με την ΕΤΕπ, είμαστε σε καλό δρόμο και θεωρώ ότι θα εξασφαλίσουμε ανάλογα κονδύλια».

    Επαρκούν 200 εκατ. ευρώ για να ολοκληρωθούν τα ΤΧΣ;
    «Ναι. Συνολικά πρέπει να γίνουν 1.035 μελέτες σε αντίστοιχες δημοτικές ενότητες. Θα εστιάσουμε αρχικά σε περίπου 200 περιοχές, όπου υπάρχουν επείγοντα περιβαλλοντικά ζητήματα και άλλες πιέσεις. Δεν μπορούν να γίνουν ταυτόχρονα 1.035 μελέτες, διότι χρειαζόμαστε πενταπλάσιους μελετητές – χωροτάκτες, πολεοδόμους, οικονομολόγους κ.λπ. – από όσους διαθέτει η χώρα. Οι χωροτάκτες είναι περίπου 80. Η διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση των μελετών θέλει περί τους έξι μήνες. Αρα το φθινόπωρο θα ξεκινήσουν οι πρώτες μελέτες και χρειάζονται δυόμισι χρόνια για να ολοκληρωθούν. Εκτιμώ ότι απαιτείται μια εξαετία και περισσότερο για να έχει πολεοδομικό σχέδιο όλη η χώρα».

    Τον Μάρτιο αναμένεται ότι θα περάσει από το Υπουργικό Συμβούλιο το πολυνομοσχέδιο για τη χωροταξία-πολεοδομία. Τελικά θα περιλαμβάνει τις ρυθμίσεις για την ψηφιακή Τράπεζα Γης και τη Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης, οι οποίες είχαν αφαιρεθεί από το αναπτυξιακό νομοσχέδιο το περασμένο φθινόπωρο;
    «Τότε είχαν αφαιρεθεί διότι δεν ήταν απολύτως ώριμες και υπήρχαν ζητήματα συνταγματικότητας. Υπάρχουν αρκετά προβλήματα που πρέπει να ξεκαθαρίσουν. Οπως ποια θα είναι η κύρια πηγή συντελεστή δόμησης; Μπορεί να είναι από διατηρητέα κτίρια, μνημεία, ρυμοτομούμενα, αλλά υπήρχε και πρόβλεψη και για εκτός σχεδίου, το οποίο είναι αμφίβολης συνταγματικότητας. Το ίδιο και με τα ωφελούμενα ακίνητα, πρέπει να αποφασιστεί πού μπορεί να μεταφερθεί ο συντελεστής δόμησης, π.χ. εντός της ίδιας δημοτικής ή περιφερειακής ενότητας; Κωλύματα υπάρχουν και με τη μεταφορά συντελεστή, μέσω της Τράπεζας Γης, στην περίπτωση νομιμοποίησης μεγάλων αυθαιρέτων. Δεν έχουμε καταλήξει ακόμη διότι κάνουμε συνεννοήσεις σε νομικό επίπεδο».

    Σε κάθε περίπτωση, για να μπορέσει να γίνει μεταφορά συντελεστή θα πρέπει να υπάρχουν Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή (ΖΥΣ), οι οποίες θα καθοριστούν μέσω των ΤΧΣ, τα οποία θα καθυστερήσουν.
    «Γι’ αυτό ξεκινάμε ένα πρόγραμμα την άνοιξη για αυτοτελή ορισμό ορισμένων ΖΥΣ. Για να αρχίσει να λειτουργεί το σύστημα της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης, υπολογίζω ότι θα χρειαστούμε περί τις 60 ζώνες υποδοχής σε όλη τη χώρα. Θα το τρέξουμε δηλαδή από την ημέρα που θα έχουμε ανάδοχο – εκτιμώ σε τρεις μήνες – και σε ένα εξάμηνο θα έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές μελέτες».

    Η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου και διαμερίσματος θα ενεργοποιηθεί από τον Ιούλιο;
    «Ετοιμάζουμε τις απαραίτητες υπουργικές αποφάσεις – με τις αναγκαίες τεχνικές λεπτομέρειες – ώστε από τον Ιούλιο να αρχίσουν να χρησιμοποιούνται οι ηλεκτρονικές ταυτότητες για μεταβιβάσεις ακινήτων, τακτοποιήσεις αυθαίρετων κτισμάτων (εκτός των μεγάλων αυθαιρέτων) κ.λπ.».

    Σχετικά με τα πρόστιμα όσων υποβάλλουν εκπρόθεσμα δηλώσεις στο Κτηματολόγιο έχει γίνει πολύς λόγος. Τελικά θα ενεργοποιηθούν;
    «Θα γίνει ενεργοποίηση των προστίμων. Το προβλέπει η νομοθεσία. Εκκρεμεί η έκδοση υπουργικής απόφασης, που θα γίνει πριν από τον Ιούνιο».

    Προωθούνται επίσης αλλαγές για τις αστικές αναπλάσεις; Θα περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο;
    «Οχι, θα έρθει άλλο νομοσχέδιο τον Οκτώβριο. Και με τις νέες ρυθμίσεις η αστική ανάπλαση – ή αναγέννηση -, δεν θα περιορίζεται σε πεζοδρομήσεις και διαμορφώσεις ελεύθερων χώρων, αλλά, όπως συμβαίνει την τελευταία 15ετία διεθνώς, θα αφορά και την ανανέωση ιδιωτικών κτιρίων. Στην Αγγλία ή στην Αμερική αναγέννηση σε απαξιωμένο κτιριακό απόθεμα σημαίνει ότι το γκρεμίζεις και το ξαναχτίζεις. Αλλά εκεί οι ιδιοκτήτες είναι λίγοι, μπορούν να συνεννοηθούν και έχουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση».

    Εδώ τι μπορεί να γίνει;
    «Στην Ελλάδα το πρόβλημα είναι σύνθετο, κυρίως για τρεις λόγους. Κατ’ αρχάς, υπάρχει πολυδιάσπαση της ιδιοκτησίας, ειδικά στις παλαιές γηρασμένες πολυκατοικίες. Μια πολυκατοικία τού ’50 μπορεί σήμερα να έχει 50 ιδιοκτήτες και σε ένα μικρό οικοδομικό τετράγωνο, με 20 τέτοιες πολυκατοικίες, να υπάρχουν 1.000 ιδιοκτήτες. Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι στη διάρκεια των ετών έχουν μειωθεί οι συντελεστές δόμησης. Οπότε αν πρόκειται για απαξιωμένα κτίρια που πρέπει να γκρεμιστούν και να ξαναχτιστούν, πρέπει να πεισθούν όλοι οι ιδιοκτήτες ότι π.χ. από συνολικά 10.000 τ.μ. μπορούν να ξαναχτίσουν μόνο 6.500 τ.μ. Δύσκολο. Τρίτο πρόβλημα, η χρηματοδότηση. Οι ελληνικές τράπεζες δεν χρηματοδοτούν έργα αναγέννησης. Θέλουμε, μέσω τραπεζικού δανεισμού και άλλους χρηματοδοτικούς πόρους, να διευκολύνουμε την  ανανέωση του κτιριακού αποθέματος. Αν δεν ανανεωθεί, θα εγκαταλειφθεί».

    Θα υπάρχουν προβλέψεις και για τα εγκαταλελειμμένα;
    «Πολλά από αυτά αποτελούν δημόσια απειλή καθώς υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης. Η διαδικασία, σε γενικές γραμμές, θα είναι η εξής: θα τεθούν ορισμένα κριτήρια ώστε να μπορεί ο δήμος να αναλάβει το κόστος της αναπαλαίωσης, αν είναι διατηρητέο, διαφορετικά της κατεδάφισής του. Ακολούθως θα στέλνει τον λογαριασμό στον ιδιοκτήτη. Αν δεν μπορεί να τον εντοπίσει, το ακίνητο θα περιέρχεται στον δήμο (ή στην τράπεζα που τον έχει χρηματοδοτήσει). Αν ο ιδιοκτήτης έχει τα χρήματα τότε θα το διευθετεί με τη δημοτική αρχή. Αν δεν μπορεί να αποπληρώσει όλο το ποσό, θα μπορεί να παραχωρήσει στον δήμο το μισό ή κάποιο άλλο ακίνητο ή να γίνει κάποια ρύθμιση».

    Τράτσα Μάχη

     



    User Feedback


    Μόνο 80 είμαστε ρε παιδιά? Θερμοπύλες κρατάμε μου φαίνεται.. Για να υπολογίσω πόσες μελέτες αντιστοιχούν στον καθένα μας.. 1035 μελέτες.. 80 χωροτακτες.. Σαν πολλές δεν βγαίνουν? 

    Edited by getsakna

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Παραδόθηκε στον αρμόδιο υφυπουργό για θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Δημήτρη Οικονόμου, το έργο: «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ: Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών για τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της Χώρας».   Αντικείμενο του έργου «Ηλεκτρονική Πολεοδομία» είναι η δημιουργία του πληροφοριακού συστήματος που θα παρέχει στα στελέχη των Δημοσίων Υπηρεσιών Πολεοδομικού Σχεδιασμού & Εφαρμογής της Χώρας, καθώς και στους πολίτες, ιδιώτες και μηχανικούς, έγκυρη και διαρκώς ενημερωμένη - on line - πληροφόρηση για τα δημόσια γεωχωρικά και περιγραφικά δεδομένα, τα οποία παράγονται από τις διαδικασίες πολεοδομικού σχεδιασμού και της εφαρμογής του, όπως οι χρήσεις γης, οι όροι δόμησης, η αρτιότητα γηπέδων, οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι κ.ο.κ.
      Μέχρι τώρα έχει δημοσιευτεί περιεχόμενο που αφορά τους παρακάτω δήμους:
      Περιφέρεια Αττικής:   Αθηναίων, Δάφνης – Υμηττού, Καισαριανής, Βύρωνα, Ηλιούπολης, Ζωγράφου, Φιλοθέης – Ψυχικού, Παπάγου – Χολαργού, Χαλανδρίου, Βριλησσίων, Γαλατσίου, Λυκόβρυσης – Πεύκης, Αγ. Δημητρίου, Αγ. Παρασκευής, Αλίμου, Αμαρουσίου, Ελληνικού - Αργυρούπολης, Φιλαδέλφειας - Χαλκηδόνος, Γλυφάδας, Ηρακλείου, Καλλιθέας, Κηφισιάς, Μεταμόρφωσης, Μοσχάτου - Ταύρου, Νέας Ιωνίας, Νέας Σμύρνης, Π. Φαλήρου, Πεντέλης (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 10/2014 - 6/2015). Αγίας Βαρβάρας, Αγ.Αναργύρων-Καματερού, Αγκιστρίου, Αιγάλεω,  Αίγινας, Ασπρόπυργου, Αχαρνών, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης  Διονύσου, Ελευσίνας, Ιλίου, Κερατσινίου-Δραπετσώνας Κορυδαλλού, Κρωπίας, Κυθήρων, Λαυρεωτικής, Μάνδρας – Ειδυλλίας, Μαραθώνας, Μαρκοπούλου Μεσογαίας, Μεγαρέων, Νίκαιας – Αγ. Ιωαν. Ρέντη,  Παιανίας, Παλλήνης, Πειραιώς, Περάματος, Περιστερίου, Πετρουπόλεως, Πόρου, Ραφήνας-Πικερμίου Σαλαμίνος, Σαρωνικού, Σπάτων –Αρτέμιδος, Σπετσών, Τριμηνίας, Ύδρας, Φυλής, Χαϊδαρίου και Ωρωπού. (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017).
      Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας:
      Θεσσαλονίκης, Αμπελοκήπων - Μενεμένης, Βόλβης, Θερμαϊκού, Θέρμης, Καλαμαριάς, Νεάπολης - Συκεών, Πυλαίας - Χορτιάτη, Χαλκηδόνος, Ωραιοκάστρου (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 10/2014 - 6/2015). Κορδελιού-Εύοσμου Λαγκαδά, Παύλου Μελα  (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017).   Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας:  Νομός Βοιωτίας: Δίστομου-Αράχοβας-Αντίκυρας Θηβαίων, Λεβαδέων, Ορχομενού, Τανάγρας, Αλιάρτου-Θεσπιέων. Νομός Ευβοίας: Ερέτριας, Ιστιαίας-Αιδηψού Καρύστου, Κύμης-Αλιβερίου, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Σκύρου, Χαλκιδέων, Διρφύων-Μεσσαπίων. Νομός Ευρυτανίας: Καρπενησίου, Αγράφων. Νομός Φθιώτιδας: Δομοκού, Λαμιέων, Λοκρών, Μακρακώμης, Μώλου-Αγίου Κωνσταντίνου, Στυλίδος, Αμφίκλειας-Ελάτειας. (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017).
        Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος:   Νομός Αχαΐας: Δυτικής Αχαΐας, Ερυμάνθου, Καλαβρύτων.
        Περιφέρεια Πελοποννήσου:  Νομός Λακωνίας: Ανατολικής Μάνης, Ευρώτα, Ελαφονήσου, Σπάρτης, Νομός Αργολίδος: Επιδαύρου, Ερμιονίδος, Ναυπλιέων, Άργους-Μυκηνων, Νομός Αρκαδίας: Γορτυνίας, Μεγαλόπολης, Νοτιας Κυνουρίας, Τρίπολης, Βόρειας Κυνουρίας, Νομός Κορινθίας: Κορινθίων, Λουτρακίου-Αγιων Θεοδώρων, Νεμέας, Ξυλοκάστρου- Ευρωστίνης, Σικυώνων, Βελου-Βόχας, Νομός Μεσσηνίας: Καλαμάτας, Μεσσήνης, Οιχαλίας, Πύλου-Νέστορος, Τριφυλίας, Δυτικής Μάνης (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017).
      Περιφέρεια Ηπείρου:  Νομός Άρτας: Αρταίων, Γεωργίου Καραϊσκάκη, Κεντρικών Τζουμέρκων, Νικολάου Σκουφά, Νομός Ιωαννίνων: Βόρειων Τζουμέρκων, Δωδώνης, Ζαγορίου, Ζίτσας, Κόνιτσας, Πωγωνίου, Νομός Θεσπρωτίας: Σουλίου, Φιλιατών, Νομός Πρεβέζης: Πρεβέζης, Ζηρού (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017).
      Περιφέρεια Ιονίων:  Νομός Ζακύνθου: Ζακύνθου, Νομός Κερκύρας: Κερκυραίων, Νομός Κεφαλληνίας: Ιθάκης, Κεφαλλονιάς. (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017). Περιφέρεια Θεσσαλίας: 
      Νομός Λαρίσης: Ελασσόνας, Κιλελέρ, Τεμπών, Τύρναβου, Φαρσάλων, Αγιάς, Νομός Μαγνησίας: Αλοννήσου, Ζαγοράς-Μουρεσίου, Σκιάθου, Σκοπέλου. (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017).
    • By Engineer
      Παραδόθηκε στον αρμόδιο υφυπουργό για θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Δημήτρη Οικονόμου, το έργο: «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ: Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών για τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της Χώρας».   Αντικείμενο του έργου «Ηλεκτρονική Πολεοδομία» είναι η δημιουργία του πληροφοριακού συστήματος που θα παρέχει στα στελέχη των Δημοσίων Υπηρεσιών Πολεοδομικού Σχεδιασμού & Εφαρμογής της Χώρας, καθώς και στους πολίτες, ιδιώτες και μηχανικούς, έγκυρη και διαρκώς ενημερωμένη - on line - πληροφόρηση για τα δημόσια γεωχωρικά και περιγραφικά δεδομένα, τα οποία παράγονται από τις διαδικασίες πολεοδομικού σχεδιασμού και της εφαρμογής του, όπως οι χρήσεις γης, οι όροι δόμησης, η αρτιότητα γηπέδων, οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι κ.ο.κ.
      Μέχρι τώρα έχει δημοσιευτεί περιεχόμενο που αφορά τους παρακάτω δήμους:
      Περιφέρεια Αττικής:   Αθηναίων, Δάφνης – Υμηττού, Καισαριανής, Βύρωνα, Ηλιούπολης, Ζωγράφου, Φιλοθέης – Ψυχικού, Παπάγου – Χολαργού, Χαλανδρίου, Βριλησσίων, Γαλατσίου, Λυκόβρυσης – Πεύκης, Αγ. Δημητρίου, Αγ. Παρασκευής, Αλίμου, Αμαρουσίου, Ελληνικού - Αργυρούπολης, Φιλαδέλφειας - Χαλκηδόνος, Γλυφάδας, Ηρακλείου, Καλλιθέας, Κηφισιάς, Μεταμόρφωσης, Μοσχάτου - Ταύρου, Νέας Ιωνίας, Νέας Σμύρνης, Π. Φαλήρου, Πεντέλης (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 10/2014 - 6/2015). Αγίας Βαρβάρας, Αγ.Αναργύρων-Καματερού, Αγκιστρίου, Αιγάλεω,  Αίγινας, Ασπρόπυργου, Αχαρνών, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης  Διονύσου, Ελευσίνας, Ιλίου, Κερατσινίου-Δραπετσώνας Κορυδαλλού, Κρωπίας, Κυθήρων, Λαυρεωτικής, Μάνδρας – Ειδυλλίας, Μαραθώνας, Μαρκοπούλου Μεσογαίας, Μεγαρέων, Νίκαιας – Αγ. Ιωαν. Ρέντη,  Παιανίας, Παλλήνης, Πειραιώς, Περάματος, Περιστερίου, Πετρουπόλεως, Πόρου, Ραφήνας-Πικερμίου Σαλαμίνος, Σαρωνικού, Σπάτων –Αρτέμιδος, Σπετσών, Τριμηνίας, Ύδρας, Φυλής, Χαϊδαρίου και Ωρωπού. (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017).
      Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας:
      Θεσσαλονίκης, Αμπελοκήπων - Μενεμένης, Βόλβης, Θερμαϊκού, Θέρμης, Καλαμαριάς, Νεάπολης - Συκεών, Πυλαίας - Χορτιάτη, Χαλκηδόνος, Ωραιοκάστρου (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 10/2014 - 6/2015). Κορδελιού-Εύοσμου Λαγκαδά, Παύλου Μελα  (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017).   Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας:  Νομός Βοιωτίας: Δίστομου-Αράχοβας-Αντίκυρας Θηβαίων, Λεβαδέων, Ορχομενού, Τανάγρας, Αλιάρτου-Θεσπιέων. Νομός Ευβοίας: Ερέτριας, Ιστιαίας-Αιδηψού Καρύστου, Κύμης-Αλιβερίου, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Σκύρου, Χαλκιδέων, Διρφύων-Μεσσαπίων. Νομός Ευρυτανίας: Καρπενησίου, Αγράφων. Νομός Φθιώτιδας: Δομοκού, Λαμιέων, Λοκρών, Μακρακώμης, Μώλου-Αγίου Κωνσταντίνου, Στυλίδος, Αμφίκλειας-Ελάτειας. (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017).
        Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος:   Νομός Αχαΐας: Δυτικής Αχαΐας, Ερυμάνθου, Καλαβρύτων.
        Περιφέρεια Πελοποννήσου:  Νομός Λακωνίας: Ανατολικής Μάνης, Ευρώτα, Ελαφονήσου, Σπάρτης, Νομός Αργολίδος: Επιδαύρου, Ερμιονίδος, Ναυπλιέων, Άργους-Μυκηνων, Νομός Αρκαδίας: Γορτυνίας, Μεγαλόπολης, Νοτιας Κυνουρίας, Τρίπολης, Βόρειας Κυνουρίας, Νομός Κορινθίας: Κορινθίων, Λουτρακίου-Αγιων Θεοδώρων, Νεμέας, Ξυλοκάστρου- Ευρωστίνης, Σικυώνων, Βελου-Βόχας, Νομός Μεσσηνίας: Καλαμάτας, Μεσσήνης, Οιχαλίας, Πύλου-Νέστορος, Τριφυλίας, Δυτικής Μάνης (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017).
      Περιφέρεια Ηπείρου:  Νομός Άρτας: Αρταίων, Γεωργίου Καραϊσκάκη, Κεντρικών Τζουμέρκων, Νικολάου Σκουφά, Νομός Ιωαννίνων: Βόρειων Τζουμέρκων, Δωδώνης, Ζαγορίου, Ζίτσας, Κόνιτσας, Πωγωνίου, Νομός Θεσπρωτίας: Σουλίου, Φιλιατών, Νομός Πρεβέζης: Πρεβέζης, Ζηρού (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017).
      Περιφέρεια Ιονίων:  Νομός Ζακύνθου: Ζακύνθου, Νομός Κερκύρας: Κερκυραίων, Νομός Κεφαλληνίας: Ιθάκης, Κεφαλλονιάς. (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017). Περιφέρεια Θεσσαλίας: 
      Νομός Λαρίσης: Ελασσόνας, Κιλελέρ, Τεμπών, Τύρναβου, Φαρσάλων, Αγιάς, Νομός Μαγνησίας: Αλοννήσου, Ζαγοράς-Μουρεσίου, Σκιάθου, Σκοπέλου. (από ψηφιοποιήσεις που έλαβαν χώρα κατά το διάστημα 2/2017 - 10/2017).

      View full είδηση
    • By Engineer
      Τη μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή σημαντικού μέρους υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σηματοδοτεί η παραλαβή από τον αρμόδιο υφυπουργό για θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Δημήτρη Οικονόμου, του έργου: «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ: Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών για τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της Χώρας».
      Αντικείμενο του έργου «Ηλεκτρονική Πολεοδομία» είναι η δημιουργία του πληροφοριακού συστήματος που θα παρέχει στα στελέχη των Δημοσίων Υπηρεσιών Πολεοδομικού Σχεδιασμού & Εφαρμογής της Χώρας, καθώς και στους πολίτες, ιδιώτες και μηχανικούς, έγκυρη και διαρκώς ενημερωμένη - on line - πληροφόρηση για τα δημόσια γεωχωρικά και περιγραφικά δεδομένα, τα οποία παράγονται από τις διαδικασίες πολεοδομικού σχεδιασμού και της εφαρμογής του, όπως οι χρήσεις γης, οι όροι δόμησης, η αρτιότητα γηπέδων, οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι κ.ο.κ.
      Οι πληροφορίες αυτές, μεταξύ άλλων, αυξάνουν την ασφάλεια δικαίου και επιτρέπουντην επιτάχυνση τόσο την έκδοση οικοδομικών αδειών όσο και το σχεδιασμό και υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων.
      Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 11,5 εκ. ευρώ, υλοποιήθηκε με πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση 2007 – 2013» του ΕΣΠΑ 2007-2013 & του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» του ΕΣΠΑ 2014-2020, υπό την εποπτεία της Κοινωνίας της Πληροφορίας ΑΕ.
      Σταδιακά η Ηλεκτρονική Πολεοδομία θα αποτελέσει και μια από τις βασικότερες πηγές τροφοδότησης με δεδομένα του Ενιαίου Ψηφιακού Χάρτη της Χώρας, η υλοποίηση του οποίου βρίσκεται σε εξέλιξη.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Τη μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή σημαντικού μέρους υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σηματοδοτεί η παραλαβή από τον αρμόδιο υφυπουργό για θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Δημήτρη Οικονόμου, του έργου: «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ: Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών για τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της Χώρας».
      Αντικείμενο του έργου «Ηλεκτρονική Πολεοδομία» είναι η δημιουργία του πληροφοριακού συστήματος που θα παρέχει στα στελέχη των Δημοσίων Υπηρεσιών Πολεοδομικού Σχεδιασμού & Εφαρμογής της Χώρας, καθώς και στους πολίτες, ιδιώτες και μηχανικούς, έγκυρη και διαρκώς ενημερωμένη - on line - πληροφόρηση για τα δημόσια γεωχωρικά και περιγραφικά δεδομένα, τα οποία παράγονται από τις διαδικασίες πολεοδομικού σχεδιασμού και της εφαρμογής του, όπως οι χρήσεις γης, οι όροι δόμησης, η αρτιότητα γηπέδων, οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι κ.ο.κ.
      Οι πληροφορίες αυτές, μεταξύ άλλων, αυξάνουν την ασφάλεια δικαίου και επιτρέπουντην επιτάχυνση τόσο την έκδοση οικοδομικών αδειών όσο και το σχεδιασμό και υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων.
      Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 11,5 εκ. ευρώ, υλοποιήθηκε με πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση 2007 – 2013» του ΕΣΠΑ 2007-2013 & του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» του ΕΣΠΑ 2014-2020, υπό την εποπτεία της Κοινωνίας της Πληροφορίας ΑΕ.
      Σταδιακά η Ηλεκτρονική Πολεοδομία θα αποτελέσει και μια από τις βασικότερες πηγές τροφοδότησης με δεδομένα του Ενιαίου Ψηφιακού Χάρτη της Χώρας, η υλοποίηση του οποίου βρίσκεται σε εξέλιξη.
    • By Engineer
      Η ιδιωτική πολεοδόμηση αποτελεί χρήσιμο εργαλείο, με το οποίο επιτυγχάνεται η ένταξη σε ρυμοτομικό σχέδιο αδόμητων περιοχών, οι οποίες μπορούν να οικοδομηθούν οργανωμένα εξασφαλίζοντας τους απαιτούμενους κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους και τις κατάλληλες υποδομές. Η διαδικασία είναι εξαιρετικά πολύπλοκη και χρονοβόρα, γιατί απαιτούνται σχετικές εγκρίσεις από πολλές υπηρεσίες που σχετίζονται με τον χώρο (Υ.Π.Ε.Ν., Δασαρχείο, Πολεοδομία, Αρχαιολογικές Υπηρεσίες κ.ά.).
      Με τα νέα τοπικά χωρικά σχέδια που σχεδιάζει να καταρτίσει η πολιτεία, πρόκειται να «ξεμπλοκαριστούν» χιλιάδες στρέμματα ιδιωτικής γης κατάλληλα για πολεοδόμηση. Σήμερα παρ’ όλο που προβλέπεται η εν λόγω ρύθμιση από την πολεοδομική νομοθεσία, δεν μπορεί να λειτουργήσει, γιατί δεν καθορίζονται αυτές οι περιοχές στα εγκεκριμένα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια και ΣΧΟΟΑΠ της χώρας με αποτέλεσμα χιλιάδες στρέμματα που ανήκουν σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς και σε ιδιώτες να είναι «εγκλωβισμένα».
      Τι είναι ιδιωτική πολεοδόμηση; Εδαφική έκταση, που βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως και εκτός οικισμών, η οποία ανήκει κατά κυριότητα σε ένα ή εξ αδιαιρέτου, σε περισσότερα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου ή ανήκει κατά διαιρετά τμήματα σε περισσότερα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου ή και σε φορείς αστικού αναδασμού ή σε Οικοδομικούς Συνεταιρισμούς. Η έκταση αυτή μπορεί να πολεοδομηθεί προς εξυπηρέτηση διαφόρων χρήσεων γης, όπως γενική ή αμιγής κατοικία, τουρισμός-αναψυχή, πολεοδομικό κέντρο.
      Ποιους μπορεί να ενδιαφέρει η ιδιωτική πολεοδόμηση; Οικοδομικούς Συνεταιρισμούς. Ιδιοκτήτες μεγάλων εκτάσεων. Ιδιοκτήτες μικρών αγροτεμαχίων μη αρτίων που συνενώνονται. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να γίνει ιδιωτική πολεοδόμηση;  α) Να προβλέπεται ως περιοχή κατάλληλη για κύρια ή παραθεριστική κατοικία και να βρίσκεται στα όρια εγκεκριμένων ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ ή στα όρια των Νέων Τοπικών Χωρικών Σχεδίων (ΤΧΣ) που θα καταρτιστούν.
       β) Να μην εμπίπτει σε περιοχή ειδικού νομικού καθεστώτος όπως δάση, δασικές ή αναδασωτέες εκτάσεις, κηρυγμένους αρχαιολογικούς χώρους, δημόσιο κτήμα, κοινόχρηστους χώρους αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης, να μην αποτελεί τμήμα γης υψηλής παραγωγικότητας και να μην εμπίπτει σε περιοχές προστασίας, στις οποίες απαγορεύεται η δόμηση, σύμφωνα με τις διατάξεις που τις διέπουν.
       γ) Η προς πολεοδόμηση έκταση πρέπει να είναι ενιαία και να έχει ελάχιστη επιφάνεια 50 στρέμματα.
      Ποια έκταση θεωρείται κατάλληλη για ιδιωτική πολεοδόμηση και ποιες εκτάσεις εξαιρούνται; Ενιαία θεωρείται η έκταση που δεν διακόπτεται από εγκεκριμένες εθνικές, επαρχιακές, δημοτικές ή κοινοτικές οδούς ή δεν διατρέχεται μέσα από αυτήν από υδατορέματα, τα οποία λόγω του μεγέθους τους και της λειτουργίας τους προκύπτει ότι διασπούν το ενιαίο της έκτασης.  Σε περίπτωση που η συνολική επιφάνεια της έκτασης υπερβαίνει τα εκατό πενήντα (150) στρέμματα, ακόμη και αν διακόπτεται από επαρχιακές, δημοτικές ή κοινοτικές οδούς ή υδατορέματα, μπορεί να πολεοδομηθεί κατά ξεχωριστές πολεοδομικές ενότητες, εφόσον οι ενότητες αυτές που διαχωρίζονται και τελικώς πολεοδομούνται είναι μεγαλύτερες των είκοσι (20) στρεμμάτων. Η καθεμία από τις ενότητες αυτές πρέπει να έχει οδική πρόσβαση ή να εξασφαλίζεται η σύνδεσή της με τις υπόλοιπες ενότητες.  Σε περιπτώσεις εκτάσεων ή τμημάτων αυτών σε κλίσεις άνω του τριάντα πέντε τις εκατό (35%) δεν επιτρέπεται η χάραξη οδικού δικτύου πλάτους άνω των τριών (3) μέτρων κατά μήκος της κλίσης και τα κτίρια κατά την πολεοδομική μελέτη θα πρέπει να προσαρμόζονται με το ανάγλυφο του φυσικού εδάφους.  Επίσης στην πολεοδομούμενη έκταση απαγορεύεται να χρησιμοποιηθούν για οικιστικούς σκοπούς (δάση, δασικές ή αναδασωτέες εκτάσεις, αρχαιολογικοί χώροι, περιοχές προστασίας). Οι ιδιωτικοί δρόμοι επιτρέπονται;  Οι μη εγκεκριμένες οδοί που περιλαμβάνονται στην εδαφική έκταση της προς πολεοδόμησης περιοχής, προσμετρούνται στο απαιτούμενο, ποσοστό κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων. Μπορεί δε να μετατοπίζονται κατά το σχήμα και τη θέση τους, σύμφωνα με την πολεοδομική μελέτη, που θα εγκριθεί, εξασφαλίζοντας όμως τον αρχικό λειτουργικό σκοπό τους και διασφαλίζοντας τη χρήση τρίτων παρακείμενων στην περιοχή, που εξυπηρετούνται από αυτές τις οδούς.
      Ποια είναι η διαδικασία για ιδιωτική πολεοδόμηση;  1. Η ιδιωτική πολεοδόμηση γίνεται με βάση πολεοδομική μελέτη, η οποία εκπονείται με πρωτοβουλία των ενδιαφερομένων και εγκρίνεται με προεδρικό διάταγμα μετά από πρόταση του αρμόδιου υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ).
       2. Για την ιδιωτική πολεοδόμηση απαιτείται η χορήγηση βεβαίωσης από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ότι η συγκεκριμένη έκταση βρίσκεται εντός Περιοχής Ιδιωτικής Πολεοδόμησης (ΠΠΑΙΠ) και πληροί τις προϋποθέσεις του παρόντος νόμου. Το χρονικό διάστημα μεταξύ της ανωτέρω βεβαίωσης και της υποβολής προς έγκριση στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής της πολεοδομικής μελέτης δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο της τριετίας.
       3. Για την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης απαιτείται η γνώμη του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία εκδίδεται και κοινοποιείται στο Υπουργείο σε προθεσμία δύο (2) μηνών από τότε που περιέρχεται στο δήμο η σχετική μελέτη. Εάν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία αυτή, εγκρίνεται η πολεοδομική μελέτη χωρίς τη γνώμη του Δημοτικού Συμβουλίου.
      Ποιοι είναι οι όροι δόμησης της πολεοδομικής μελέτης; Η πολεοδομική μελέτη συνοδεύεται από πολεοδομικό σχέδιο συντασσόμενο σε οριζοντιογραφικό και υψομετρικό τοπογραφικό υπόβαθρο και έχει τις συνέπειες έγκρισης σχεδίου πόλεως.
       Συντάσσεται, σύμφωνα με ειδικές προδιαγραφές και περιέχει ιδίως:
       α) Τις χρήσεις γης και τις τυχόν πρόσθετες απαγορεύσεις ή υποχρεώσεις.
       β) Τα δίκτυα και έργα υποδομής, τις εκτάσεις περιβαλλοντικής προστασίας που αποδίδονται στο Ελληνικό Δημόσιο ή στο δήμο.
       γ) Τους κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους, οι οποίοι ανέρχονται σε ποσοστό τουλάχιστον 50% της συνολικής έκτασης της περιοχής ιδιωτικής πολεοδόμησης.
       δ) Τους γενικούς και ειδικούς όρους και περιορισμούς δόμησης, οι οποίοι μπορεί να ορίζονται ανά οικοδομικό τετράγωνο ή τμήμα οικοδομικού τετραγώνου, εφόσον αυτό επιβάλλεται από τη διαμόρφωση του εδάφους ή την ανάγκη προστασίας του φυσικού ή πολιτιστικού περιβάλλοντος ή άλλες ειδικές πολεοδομικές ανάγκες.
       ε) Τον καθοριζόμενο μέσο συντελεστή δόμησης, στο σύνολο των οικοδομήσιμων χώρων της περιοχής περιβαλλοντικής αναβάθμισης και ιδιωτικής πολεοδόμησης, ο οποίος δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 0,4 για χρήσεις κατοικίας και το 0,6 για όλες τις λοιπές επιτρεπόμενες χρήσεις. Σε κάθε περίπτωση, ο μέσος συντελεστής δόμησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το μέσο συντελεστή δόμησης που έχει θεσπιστεί από το αντίστοιχο ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ ή τον προβλεπόμενο συντελεστή από το ΤΧΣ. Ο μέγιστος συντελεστής δόμησης ορίζεται από την πολεοδομική μελέτη.
       στ) Τη μέση πυκνότητα κατοίκησης, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τα πενήντα (50) άτομα/εκτάριο πολεοδομούμενης έκτασης.
       ζ) Το ύψος του κτίσματος, το οποίο για χρήση κατοικίας δεν θα υπερβαίνει τα 7,50 μ. από το οριστικά διαμορφωμένο έδαφος. Το ύψος της στέγης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1,50 μ.
      Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για τα μεγάλα αστικά κέντρα, Αττική, Θεσσαλονίκη, Πάτρα κ.λπ.;  Οι εκτάσεις που βρίσκονται εντός των περιοχών Αττικής, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Πάτρας, Βόλου, Λάρισας και Ηρακλείου Κρήτης, που καταλαμβάνονται από τα αντίστοιχα όρια αρμοδιότητας των προβλεπόμενων ρυθμιστικών σχεδίων, δύνανται να καθορίζονται περιοχές ιδιωτικής πολεοδόμησης, με τις εξής προϋποθέσεις.
      ü Για την έκδοση του προεδρικού διατάγματος έγκρισης στα σχετικά διαγράμματα αποτυπώνονται οι εκτάσεις που αποδίδονται στο Ελληνικό Δημόσιο ως προστατευόμενες περιοχές, οι εκτάσεις που διέπονται από ειδικό καθεστώς προστασίας και παραμένουν ως εκτός σχεδίου αδόμητες περιοχές και οι εκτάσεις που τελικώς πολεοδομούνται.
      ü  Η συνολική υπό ρύθμιση έκταση θα πρέπει να έχει εμβαδόν τουλάχιστον εκατό (100) στρέμματα και να επιτρέπεται η οικιστική ανάπτυξη από τα υπερκείμενα επίπεδα σχεδιασμού, ως γενική κατεύθυνση οικιστικών αναπτύξεων και οργανωμένης δόμησης.
      ü Ποσοστό πενήντα τις εκατό (50%) της υπό ρύθμιση έκτασης αποδίδεται κατά κυριότητα στο Ελληνικό Δημόσιο.
      ü Σε περίπτωση που τμήμα της συνολικής υπό ρύθμιση έκτασης εμπίπτει σε προστατευόμενη από τις κείμενες διατάξεις περιοχή (δάσος, δασική ή αναδασωτέα έκταση, αρχαιολογικός χώρος) ή αποτελεί τμήμα γης υψηλής παραγωγικότητας ή εμπίπτει σε περιοχές προστασίας, η διαδικασία της ρύθμισης επιτρέπεται μόνον κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
      ü Με προεδρικό διάταγμα, εφόσον προκύπτει η αναγκαιότητα από τη μορφολογία και τη φυσιογνωμία της περιοχής, τμήματα των εκτάσεων που αποδίδονται στο Ελληνικό Δημόσιο, μπορεί να ανταλλάσσονται με τμήματα πολεοδομούμενης έκτασης, σύμφωνα με τις σχετικές μελέτες με σκοπό την πολεοδόμηση.
      ü Εφόσον η τελικώς πολεοδομούμενη έκταση είναι μικρότερη του 20% της συνολικής υπό ρύθμιση έκτασης ο μέσος συντελεστής πυκνότητας και δόμησης δύναται να αυξάνεται έως 0.5.
      Της ΓΡΑΜΜΑΤΗΣ ΜΠΑΚΛΑΤΣΗ,
      τοπογράφου – πολεοδόμου μηχανικού
      [email protected]

      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.