Όλη η δραστηριότητα
Αυτή η ροή ανανεώνεται αυτόματα
- Past hour
-
Σε ανακοίνωσή της η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) ενημερώνει για την καταληκτική παράταση για την υποβολή φακέλων τεκμηρίωσης διαχειριστικής επάρκειας από τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος, δίνοντας στους φορείς ύδρευσης και αποχέτευσης περιθώριο έως την 31η Οκτωβρίου 2025. Η απόφαση εντάσσεται στο πλαίσιο εφαρμογής του άρθρου 12 του νόμου 5037/2023, το οποίο θέτει τις βάσεις για την πιστοποίηση, εποπτεία και αξιολόγηση της λειτουργικής επάρκειας των παρόχων ύδατος σε όλη τη χώρα. Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΡΑΑΕΥ έχει ως εξής: Αναφορικά με την τελική ημερομηνία λήψης φακέλων τεκμηρίωσης διαχειριστικής επάρκειας από τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος σε απάντηση του από 30 Μαΐου 2024 αιτήματος της Αρχής (αρίθμ. πρωτ. ΡΑΑΕΥ Ο-110785/30.05.2024), η Αρχή θα δέχεται νέους φακέλους τεκμηρίωσης διαχειριστικής επάρκειας μέχρι και την 31η Οκτωβρίου 2025. Εντός τριμήνου από την ανάρτηση της παρούσας ανακοίνωσης η ΡΑΑΕΥ θα απευθύνει στους παρόχους ύδατος νέο αίτημα υποβολής στοιχείων τεκμηρίωσης διαχειριστικής επάρκειας. Το νέο αίτημα θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής, μέσω της οποίας εξασφαλίζεται η απαραίτητη δημοσιότητα, και θα κοινοποιηθεί για διευκόλυνση στους παρόχους υπηρεσιών ύδατος μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Συμπληρωματικά στοιχεία φακέλων τεκμηρίωσης διαχειριστικής επάρκειας που έχουν ήδη υποβληθεί ή θα υποβληθούν έως και την ως άνω αναφερόμενη ημερομηνία σε απάντηση του από 30 Μαΐου 2024 αιτήματος της Αρχής θα γίνονται δεκτά μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2025. Για την διατήρηση, ετησίως, της διαχειριστικής επάρκειας παρόχων υπηρεσιών ύδατος για τους οποίους έχει εκδοθεί ή θα εκδοθεί μελλοντικά απόφαση διαπίστωσης διαχειριστικής επάρκειας, οι πάροχοι οφείλουν να υποβάλλουν, εμπρόθεσμα, τα αιτούμενα από την Αρχή στοιχεία. Εάν δεν γίνεται διαφορετική μνεία, η καταληκτική ημερομηνία όλων των ζητηθέντων μέχρι σήμερα στοιχείων ορίζεται η 31η Οκτωβρίου 2025. Κατ΄ εξαίρεση, βάσει της υπ’ αριθ. Υ-77 (31-7-2025) απόφασης της ΡΑΑΕΥ, θα γίνονται δεκτές Ετήσιες Εκθέσεις Προγραμματισμού, ως στοιχείο του φακέλου τεκμηρίωσης διαχειριστικής επάρκειας σε απάντηση του από 30 Μαΐου 2024 αιτήματος της Αρχής, μέχρι την 30η Νοεμβρίου 2025. Μετά την έκδοση από τη ΡΑΑΕΥ του νέου αιτήματος υποβολής φακέλου τεκμηρίωσης, για την διατήρηση, ετησίως, της διαχειριστικής επάρκειας παρόχων υπηρεσιών ύδατος για τους οποίους θα εκδοθεί απόφαση διαπίστωσης διαχειριστικής επάρκειας, οι πάροχοι οφείλουν να υποβάλλουν, εμπρόθεσμα, τα ζητούμενα από την Αρχή στοιχεία, όπως αυτά θα προσδιορίζονται στο Εγχειρίδιο Οδηγιών κατάρτισης φακέλων διαχειριστικής επάρκειας και τις τυχόν τροποποιήσεις του. Εάν δεν γίνει διαφορετική μνεία, εφεξής και για κάθε χρόνο, η καταληκτική ημερομηνία όλων των ζητούμενων στοιχείων ορίζεται η 31η Οκτωβρίου κάθε έτους με εξαίρεση τα Γ.Σ.Υ.Υ. για τα οποία ισχύουν τα όσα προβλέπονται στο αρ.35 του ν.5037/2023 (Α’ 78) και τις εφαρμοστικές αυτού διατάξεις. Εάν δεν ορίζεται διαφορετικά σε κείμενες διατάξεις, η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των Γ.Σ.Υ.Υ., για την διατήρηση της διαχειριστικής επάρκειας, ορίζεται η 31η Ιουλίου του τελευταίου έτους της εκάστοτε Ρυθμιστικής Περιόδου (ΡΠ). Η Αρχή βάσει του άρθρου 27 του ν. 4001/2011 και της ΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΣΔΥΥ/53924/460 (ΦΕΚ Β 3309 2023) διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει οποτεδήποτε διευκρινιστικά ή συμπληρωματικά στοιχεία, που κατά την κρίση της είναι αναγκαία, θέτοντας αποκλειστική προθεσμία για την προσκόμιση αυτών, ή να προβεί σε συστάσεις προκειμένου να προβεί στην διαπίστωση ή στην διατήρηση της διαχειριστικής επάρκειας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος. Η Αρχή διατηρεί το δικαίωμα να ανακαλέσει απόφαση διαπίστωσης διαχειριστικής επάρκειας σε περίπτωση που ο πάροχος δεν τηρεί τις δεσμευτικές προθεσμίες που έχουν τεθεί από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο ή από την Αρχή ή σε περίπτωση που τα στοιχεία που κατατίθενται δεν είναι επαρκή ή σε περίπτωση που διαπιστωθεί πως ο πάροχος έχει καταθέσει, εν γνώσει του, μη ακριβή στοιχεία. Η Αρχή διατηρεί το δικαίωμα να επιβάλει κυρώσεις και να προβεί σε όλες τις λοιπές νόμιμες ενέργειες εφόσον διαπιστωθεί μη τήρηση υποχρεώσεων, απόπειρα παραπλάνησης ή ψευδής δήλωση. View full είδηση
-
- ρααευ
- διαχειριστική επάρκεια
-
(and 1 more)
Με ετικέτα:
-
Σε ανακοίνωσή της η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) ενημερώνει για την καταληκτική παράταση για την υποβολή φακέλων τεκμηρίωσης διαχειριστικής επάρκειας από τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος, δίνοντας στους φορείς ύδρευσης και αποχέτευσης περιθώριο έως την 31η Οκτωβρίου 2025. Η απόφαση εντάσσεται στο πλαίσιο εφαρμογής του άρθρου 12 του νόμου 5037/2023, το οποίο θέτει τις βάσεις για την πιστοποίηση, εποπτεία και αξιολόγηση της λειτουργικής επάρκειας των παρόχων ύδατος σε όλη τη χώρα. Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΡΑΑΕΥ έχει ως εξής: Αναφορικά με την τελική ημερομηνία λήψης φακέλων τεκμηρίωσης διαχειριστικής επάρκειας από τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος σε απάντηση του από 30 Μαΐου 2024 αιτήματος της Αρχής (αρίθμ. πρωτ. ΡΑΑΕΥ Ο-110785/30.05.2024), η Αρχή θα δέχεται νέους φακέλους τεκμηρίωσης διαχειριστικής επάρκειας μέχρι και την 31η Οκτωβρίου 2025. Εντός τριμήνου από την ανάρτηση της παρούσας ανακοίνωσης η ΡΑΑΕΥ θα απευθύνει στους παρόχους ύδατος νέο αίτημα υποβολής στοιχείων τεκμηρίωσης διαχειριστικής επάρκειας. Το νέο αίτημα θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής, μέσω της οποίας εξασφαλίζεται η απαραίτητη δημοσιότητα, και θα κοινοποιηθεί για διευκόλυνση στους παρόχους υπηρεσιών ύδατος μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Συμπληρωματικά στοιχεία φακέλων τεκμηρίωσης διαχειριστικής επάρκειας που έχουν ήδη υποβληθεί ή θα υποβληθούν έως και την ως άνω αναφερόμενη ημερομηνία σε απάντηση του από 30 Μαΐου 2024 αιτήματος της Αρχής θα γίνονται δεκτά μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2025. Για την διατήρηση, ετησίως, της διαχειριστικής επάρκειας παρόχων υπηρεσιών ύδατος για τους οποίους έχει εκδοθεί ή θα εκδοθεί μελλοντικά απόφαση διαπίστωσης διαχειριστικής επάρκειας, οι πάροχοι οφείλουν να υποβάλλουν, εμπρόθεσμα, τα αιτούμενα από την Αρχή στοιχεία. Εάν δεν γίνεται διαφορετική μνεία, η καταληκτική ημερομηνία όλων των ζητηθέντων μέχρι σήμερα στοιχείων ορίζεται η 31η Οκτωβρίου 2025. Κατ΄ εξαίρεση, βάσει της υπ’ αριθ. Υ-77 (31-7-2025) απόφασης της ΡΑΑΕΥ, θα γίνονται δεκτές Ετήσιες Εκθέσεις Προγραμματισμού, ως στοιχείο του φακέλου τεκμηρίωσης διαχειριστικής επάρκειας σε απάντηση του από 30 Μαΐου 2024 αιτήματος της Αρχής, μέχρι την 30η Νοεμβρίου 2025. Μετά την έκδοση από τη ΡΑΑΕΥ του νέου αιτήματος υποβολής φακέλου τεκμηρίωσης, για την διατήρηση, ετησίως, της διαχειριστικής επάρκειας παρόχων υπηρεσιών ύδατος για τους οποίους θα εκδοθεί απόφαση διαπίστωσης διαχειριστικής επάρκειας, οι πάροχοι οφείλουν να υποβάλλουν, εμπρόθεσμα, τα ζητούμενα από την Αρχή στοιχεία, όπως αυτά θα προσδιορίζονται στο Εγχειρίδιο Οδηγιών κατάρτισης φακέλων διαχειριστικής επάρκειας και τις τυχόν τροποποιήσεις του. Εάν δεν γίνει διαφορετική μνεία, εφεξής και για κάθε χρόνο, η καταληκτική ημερομηνία όλων των ζητούμενων στοιχείων ορίζεται η 31η Οκτωβρίου κάθε έτους με εξαίρεση τα Γ.Σ.Υ.Υ. για τα οποία ισχύουν τα όσα προβλέπονται στο αρ.35 του ν.5037/2023 (Α’ 78) και τις εφαρμοστικές αυτού διατάξεις. Εάν δεν ορίζεται διαφορετικά σε κείμενες διατάξεις, η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των Γ.Σ.Υ.Υ., για την διατήρηση της διαχειριστικής επάρκειας, ορίζεται η 31η Ιουλίου του τελευταίου έτους της εκάστοτε Ρυθμιστικής Περιόδου (ΡΠ). Η Αρχή βάσει του άρθρου 27 του ν. 4001/2011 και της ΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΣΔΥΥ/53924/460 (ΦΕΚ Β 3309 2023) διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει οποτεδήποτε διευκρινιστικά ή συμπληρωματικά στοιχεία, που κατά την κρίση της είναι αναγκαία, θέτοντας αποκλειστική προθεσμία για την προσκόμιση αυτών, ή να προβεί σε συστάσεις προκειμένου να προβεί στην διαπίστωση ή στην διατήρηση της διαχειριστικής επάρκειας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος. Η Αρχή διατηρεί το δικαίωμα να ανακαλέσει απόφαση διαπίστωσης διαχειριστικής επάρκειας σε περίπτωση που ο πάροχος δεν τηρεί τις δεσμευτικές προθεσμίες που έχουν τεθεί από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο ή από την Αρχή ή σε περίπτωση που τα στοιχεία που κατατίθενται δεν είναι επαρκή ή σε περίπτωση που διαπιστωθεί πως ο πάροχος έχει καταθέσει, εν γνώσει του, μη ακριβή στοιχεία. Η Αρχή διατηρεί το δικαίωμα να επιβάλει κυρώσεις και να προβεί σε όλες τις λοιπές νόμιμες ενέργειες εφόσον διαπιστωθεί μη τήρηση υποχρεώσεων, απόπειρα παραπλάνησης ή ψευδής δήλωση.
-
- ρααευ
- διαχειριστική επάρκεια
-
(and 1 more)
Με ετικέτα:
- Χθες
-
michalisp started following Ποιότητες καλοριφέρ τύπου Panel
-
Γεια σας, θέλω να αντικαταστήσω κάποια σώματα ακαν στο σπίτι μου με panel. Θα ήθελα να μου πείτε πως διαφοροποιούνται οι ποιότητες και ποιες μάρκες είναι αξιόπιστες καθώς δεν είναι της ειδικότητας μου το συγκεκριμένο αντικείμενο και δεν έχω γνώση. Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
-
Οικισμοί προ του 1923 - Αποστάσεις
Pavlos33 replied to dimitris GM's θέμα in ΝΟΚ (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός)
Ναι. Είναι ξεκάθαρο αυτό. -
Καλησπέρα, (νομίζω) βρήκα πολύ καλύτερη λύση. Η μέθοδος μέτρησης μπορεί να γίνει με Variac — δηλαδή αυτομετασχηματιστή μεταβλητής λήψης, όχι γαλβανικά απομονωμένο — εφόσον σηκώσουμε τη δική μας τοπική ουδετερογείωση (που στην φάση κατασκευής θα ειναι μια ράβδος, μαύρα χάλια δηλαδή). Εξετάζοντάς το μακροσκοπικά, όλες οι γειτονικές γειώσεις λειτουργίας δρουν παράλληλα, μειώνοντας πρακτικά τη συνολική αντίσταση σχεδόν στο μηδέν. Έτσι, η μέτρηση του ρεύματος μας δίνει άμεσα την τιμή της αντίστασης της δικής μας γείωσης, συν την αντίσταση του ουδετέρου, συν τη συνολική μακροσκοπική αντίσταση των γειώσεων λειτουργίας (~0). Αυτό φυσικά ισχύει για ΜΗ κυματικά φαινόμενα...
-
Οικισμοί προ του 1923 - Αποστάσεις
subrosaval replied to dimitris GM's θέμα in ΝΟΚ (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός)
Πληρέστατη απάντηση ! Ευχαριστώ πολύ ! Συμπεραίνω από τα ανωτέρω οτι τα 2.5μ είναι ανεξαρτήτως ύψος κτιρίου από τη στιγμή που το άρθρο 14 δεν ισχύει σε οικισμούς σωστά ; -
Οικισμοί προ του 1923 - Αποστάσεις
Pavlos33 replied to dimitris GM's θέμα in ΝΟΚ (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός)
@subrosaval Kαλησπέρα. Συμφωνώ με την τοποθέτηση του συναδέλφου. Η απόσταση μεταξύ ανεξάρτητων κτιρίων θα είναι κατ' ελάχιστον 2,50 μέτρα. Αυτά τα 2,5 μέτρα μας έρχονται και από τον μακρινό ΓΟΚ 73 άρθρο 71 παρ. 3 (Η ελαχίστη απόστασις μεταξύ οιωνδήποτε αυτοτελών κτιρίων ορίζεται εις 2,50 μέτρα. ) σε συνδυασμό με την μετέπειτα εγκ. 2/80 που αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι "Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε : όπως οι διατάξεις του άρθρου 71 του ΓΟΚ καθώς τροποποιήθηκαν μετο ΝΔ 205/74, έχουν εφαρμογή στους οικισμούς που στερούνται ρυμοτομικού σχεδίου και υπάρχουν πριν του έτους 1923, σύμφωνα και με την Παρ.46 του ιδίου ΝΔ." Το άρθρο 71 ΓΟΚ 73 αφορούσε την τοποθέτηση οικοδομών στο τότε σύστημα πτερύγων. Με την έναρξη ισχύος του ΠΔ/ 2.3.81, η ανωτέρω εγκύκλιος καταργήθηκε. Από συνδυαστικές διατάξεις του ΓΟΚ 85, της εγκ. 113/86 (που αφορούσε τον ΓΟΚ 85) αλλά και άρθρου 3 παρ 5 ΠΔ/4.11.2011/ααπ 289 (...Η απόσταση μεταξύ ανεξάρτητων κτιρίων μέσα στο ίδιο οικόπεδο ορίζεται σε 2,50 μέτρα τουλάχιστον) ισχύον κατ' αναλογία (καθώς το άρθρο 14 του ΝΟΚ δεν έχει ισχύ σε οικισμούς παρά μόνο σε εντός σχεδίου περιοχές) παραμένει σε ισχύ ότι η ελάχιστη απόσταση (τόσο από τα πλάγια όρια όταν το κτίριο δεν τοποθετείται σε επαφή με αυτα, όσο και μεταξύ ανεξάρτητων κτιρίων στο ίδιο οικόπεδο) είναι τα 2,50 μέτρα -
Τι να πεί. Ο Βαδαλούκας κάνει "φόρα παρτίδα" άκρατη Διαφήμιση - Διαφημισάρα θα έλεγα και οι συντονιστές του Forum ποιούν τη νήσσα κατά το κοινώς λεγόμενο. Αυτά !!!
-
Καλή τύχη και ευχαριστούμε!
-
ΠΤΠ Πρότυπες Τεχνικές Προδιαγραφές
file σχολίασε στο Epistimonas_'s Epistimonas_ στις 11.4 Μελέτες-Βοηθήματα
-
Στη δημιουργία χιλιάδων κοινωνικών κατοικιών μέσω κοινωνικής αντιπαροχής και προγράμματα που στοχεύουν στην ανακούφιση των ενοικιαστών, των πολύτεκνων και των ευάλωτων οικογενειών αναφέρθηκε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Δόμνα Μιχαηλίδου, μιλώντας στο ΕΡΤnews αποκαλύπτοντας ότι ξεκινούν με 2.500 κατοικίες με στόχο να φτάσουν τις 4.000. Μιλώντας για το ολοκληρωμένο σχέδιο στέγασης που προωθεί η κυβέρνηση και το Υπουργείο για να στηρίξει τα νοικοκυριά που δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στο αυξημένο κόστος ενοικίων η κα Μιχαηλίδου παραδέχθηκε ότι “το στεγαστικό είναι από τα μεγαλύτερα ζητήματα που έχει ένας Έλληνας και μια Ελληνίδα σήμερα στην καθημερινότητά τους, ειδικά όσοι ζουν στο ενοίκιο”. Για αρχή, όπως δήλωσε, την 1η Νοεμβρίου ξεκινάει η επιστροφή ενός από τα δώδεκα ενοίκια. “Είναι πολλά αυτά που κάνουμε, αλλά ακόμα περισσότερα αυτά που πρέπει να κάνουμε” ανέφερε χαρακτηριστικά η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. Απαντώντας για την κοινωνική αντιπαροχή και το εάν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος αριθμός που μπορεί να ανακοινώσει δήλωσε: “Ξεκινάμε με 2.500 κατοικίες για κοινωνική αντιπαροχή με κοινωνικό μίσθωμα. Βάζουμε ακίνητα του πρώην ΟΕΚ και λέμε ότι σε αυτά θα φτιαχτούν 4.000 ακίνητα, αρκετά από αυτά που θα έρθουν στο Δημόσιο”. Κάνοντας λόγο για “συντονισμένη προσπάθεια” των υπουργείων Οικονομικών και Κοινωνικής Συνοχής ώστε “κανένα ακίνητο του Δημοσίου να μην ρημάζει, αλλά να αξιοποιείται υπέρ των πολιτών που έχουν πραγματική ανάγκη” η κα Μιχαηλίδου αναφέρθηκε και στο ποιες προϋποθέσεις θα πρέπει να πληρούν όσοι επιλεγούν να μείνουν σε αυτά. Πώς θα γίνει η παραχώρηση Ειδικότερα, η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι τα κριτήρια θα είναι τόσο εισοδηματικά όσο και κοινωνικά, με έμφαση σε πολύτεκνες οικογένειες, μονογονεϊκές και οικογένειες που έχουν μέλη με αναπηρία ενώ οι δικαιούχοι θα έχουν επίσης τη δυνατότητα μετά από μία δεκαετία να αποκτήσουν την κατοικία. “Τα ακίνητα αυτά θα παραχωρηθούν σε πολίτες με κοινωνικό μίσθωμα, το οποίο θα είναι “κάτω από το μίσθωμα της αγοράς και προσαρμοσμένο στο εισόδημα κάθε δικαιούχου”, σημείωσε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. Μιλώντας για τις σχολάζουσες κληρονομιές η κα Μιχαηλίδου τόνισε: “Θέλουμε να μειώσουμε τη στεγαστική πίεση στις περιοχές, εκεί όπου το πρόβλημα είναι εντονότερο”, προσθέτοντας ότι σε κάθε περίπτωση “θα λαμβάνεται υπόψη και η εντοπιότητα, ώστε τα ακίνητα να δίνονται σε κατοίκους της ίδιας περιοχής, δεν θα πάς από την Καβάλα στην Αθήνα”. Όσον αφορά τα εισοδηματικά κριτήρια η κα Μιχαηλίδου απάντησε ότι ο πήχης θα μπει εκεί που είναι και σε άλλα προγράμματα τα οποία ήδη τρέχουν: “Ξέρουμε ότι ο κόσμος ζορίζεται και θέλει βοήθεια από εμάς, είτε γίνεται σε μορφή επιδομάτων για τους πιο ευάλωτους, είτε γίνεται σε μορφή παροχής στεγαστικών υπηρεσιών και προγραμμάτων, εκεί κάπου για να υπάρχει και συνοχή στο κυβερνητικό πρόγραμμα, θα αγκυρωθεί και αυτή η λογική”. Αναφερόμενη στο κοινωνικό μίσθωμα και το εάν εξετάζεται το ενδεχόμενο μελλοντικά το Κράτος τα χαρίσει στους δικαιούχους απάντησε αρνητικά λέγοντας ότι “το ζητούμενο είναι να υπάρχει ένα κοινωνικό μίσθωμα, το οποίο είναι μπορεί να το αντέξει ο άλλος σε σχέση με τον μισθό του. Είναι πολύ σημαντικό να είναι κάτω από το μίσθωμα της αγοράς”. View full είδηση
-
Σχεδιασμός για κατασκευή 2.500 κατοικιών για κοινωνική αντιπαροχή
Engineer posted μια είδηση in Έργα-Υποδομές
Στη δημιουργία χιλιάδων κοινωνικών κατοικιών μέσω κοινωνικής αντιπαροχής και προγράμματα που στοχεύουν στην ανακούφιση των ενοικιαστών, των πολύτεκνων και των ευάλωτων οικογενειών αναφέρθηκε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Δόμνα Μιχαηλίδου, μιλώντας στο ΕΡΤnews αποκαλύπτοντας ότι ξεκινούν με 2.500 κατοικίες με στόχο να φτάσουν τις 4.000. Μιλώντας για το ολοκληρωμένο σχέδιο στέγασης που προωθεί η κυβέρνηση και το Υπουργείο για να στηρίξει τα νοικοκυριά που δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στο αυξημένο κόστος ενοικίων η κα Μιχαηλίδου παραδέχθηκε ότι “το στεγαστικό είναι από τα μεγαλύτερα ζητήματα που έχει ένας Έλληνας και μια Ελληνίδα σήμερα στην καθημερινότητά τους, ειδικά όσοι ζουν στο ενοίκιο”. Για αρχή, όπως δήλωσε, την 1η Νοεμβρίου ξεκινάει η επιστροφή ενός από τα δώδεκα ενοίκια. “Είναι πολλά αυτά που κάνουμε, αλλά ακόμα περισσότερα αυτά που πρέπει να κάνουμε” ανέφερε χαρακτηριστικά η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. Απαντώντας για την κοινωνική αντιπαροχή και το εάν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος αριθμός που μπορεί να ανακοινώσει δήλωσε: “Ξεκινάμε με 2.500 κατοικίες για κοινωνική αντιπαροχή με κοινωνικό μίσθωμα. Βάζουμε ακίνητα του πρώην ΟΕΚ και λέμε ότι σε αυτά θα φτιαχτούν 4.000 ακίνητα, αρκετά από αυτά που θα έρθουν στο Δημόσιο”. Κάνοντας λόγο για “συντονισμένη προσπάθεια” των υπουργείων Οικονομικών και Κοινωνικής Συνοχής ώστε “κανένα ακίνητο του Δημοσίου να μην ρημάζει, αλλά να αξιοποιείται υπέρ των πολιτών που έχουν πραγματική ανάγκη” η κα Μιχαηλίδου αναφέρθηκε και στο ποιες προϋποθέσεις θα πρέπει να πληρούν όσοι επιλεγούν να μείνουν σε αυτά. Πώς θα γίνει η παραχώρηση Ειδικότερα, η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι τα κριτήρια θα είναι τόσο εισοδηματικά όσο και κοινωνικά, με έμφαση σε πολύτεκνες οικογένειες, μονογονεϊκές και οικογένειες που έχουν μέλη με αναπηρία ενώ οι δικαιούχοι θα έχουν επίσης τη δυνατότητα μετά από μία δεκαετία να αποκτήσουν την κατοικία. “Τα ακίνητα αυτά θα παραχωρηθούν σε πολίτες με κοινωνικό μίσθωμα, το οποίο θα είναι “κάτω από το μίσθωμα της αγοράς και προσαρμοσμένο στο εισόδημα κάθε δικαιούχου”, σημείωσε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. Μιλώντας για τις σχολάζουσες κληρονομιές η κα Μιχαηλίδου τόνισε: “Θέλουμε να μειώσουμε τη στεγαστική πίεση στις περιοχές, εκεί όπου το πρόβλημα είναι εντονότερο”, προσθέτοντας ότι σε κάθε περίπτωση “θα λαμβάνεται υπόψη και η εντοπιότητα, ώστε τα ακίνητα να δίνονται σε κατοίκους της ίδιας περιοχής, δεν θα πάς από την Καβάλα στην Αθήνα”. Όσον αφορά τα εισοδηματικά κριτήρια η κα Μιχαηλίδου απάντησε ότι ο πήχης θα μπει εκεί που είναι και σε άλλα προγράμματα τα οποία ήδη τρέχουν: “Ξέρουμε ότι ο κόσμος ζορίζεται και θέλει βοήθεια από εμάς, είτε γίνεται σε μορφή επιδομάτων για τους πιο ευάλωτους, είτε γίνεται σε μορφή παροχής στεγαστικών υπηρεσιών και προγραμμάτων, εκεί κάπου για να υπάρχει και συνοχή στο κυβερνητικό πρόγραμμα, θα αγκυρωθεί και αυτή η λογική”. Αναφερόμενη στο κοινωνικό μίσθωμα και το εάν εξετάζεται το ενδεχόμενο μελλοντικά το Κράτος τα χαρίσει στους δικαιούχους απάντησε αρνητικά λέγοντας ότι “το ζητούμενο είναι να υπάρχει ένα κοινωνικό μίσθωμα, το οποίο είναι μπορεί να το αντέξει ο άλλος σε σχέση με τον μισθό του. Είναι πολύ σημαντικό να είναι κάτω από το μίσθωμα της αγοράς”. -
-
Η στάθμη της θάλασσας αυξάνεται σήμερα με ρυθμό ταχύτερο από οποιοδήποτε άλλο διάστημα των τελευταίων 4.000 ετών, σύμφωνα με νέα διεθνή έρευνα που αναδεικνύει την επείγουσα ανάγκη για δράση σε παγκόσμιο και τοπικό επίπεδο. Η μελέτη προειδοποιεί ότι η κλιματική αλλαγή και οι ανθρώπινες δραστηριότητες βρίσκονται πίσω από αυτήν την επιτάχυνση, η οποία απειλεί με πλημμύρες μεγάλες παράκτιες πόλεις σε όλο τον κόσμο. Ειδικά η Κίνα αντιμετωπίζει “διπλή απειλή”, καθώς πολλές από τις μεγαλύτερες και οικονομικά σημαντικότερες πόλεις της βυθίζονται, καθιστώντας τες ακόμη πιο ευάλωτες. Πόσο γρήγορα ανεβαίνουν οι θάλασσες; Οι επιστήμονες του Rutgers University εξέτασαν χιλιάδες γεωλογικά αρχεία -από κοραλλιογενείς υφάλους έως μαγκρόβια δάση– τα οποία λειτουργούν ως “φυσικά αρχεία” των ιστορικών επιπέδων της θάλασσας. Τα μαγκρόβια δάση ένα είδος δάσους των υποτροπικών και τροπικών θαλάσσιων ακτών που κυριαρχείται από ανεκτικά στο αλάτι ξυλώδη φυτά, όπως τα Rizophora και Avicennia. Βρίσκεται στη μεταβατική περιοχή μεταξύ της ξηράς και της θάλασσας και είναι επίσης πολύ συνηθισμένο σε δέλτα ποταμών και σε περιοχές με υφάλμυρα ύδατα. Συναντάται μόνο σε περιοχές στις οποίες παρατηρείται το φαινόμενο της παλίρροιας. Ανασυνθέτοντας τις μεταβολές των τελευταίων 12.000 ετών, από την αρχή της Ολοκαίνου (Holocene), οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι από το 1900 και μετά η στάθμη της θάλασσας αυξάνεται κατά μέσο όρο 1,5 χιλιοστό τον χρόνο. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της έρευνας Yucheng Lin, αυτός ο ρυθμός είναι ο υψηλότερος των τελευταίων χιλιετιών. Γιατί ανεβαίνει η στάθμη της θάλασσας; Η μελέτη εντοπίζει δύο βασικούς παράγοντες πίσω από το φαινόμενο: 1. Θερμική διαστολή των ωκεανών. 2. Λιώσιμο των παγετώνων. Καθώς η κλιματική αλλαγή ανεβάζει τη θερμοκρασία του πλανήτη, οι ωκεανοί απορροφούν περισσότερη θερμότητα και διαστέλλονται. Ταυτόχρονα, οι παγετώνες και οι πάγοι των πόλων λιώνουν με πρωτοφανείς ρυθμούς, προσθέτοντας τεράστιες ποσότητες νερού. «Όσο θερμαίνεται ο πλανήτης, οι ωκεανοί αυξάνουν τον όγκο τους και οι παγετώνες αντιδρούν πιο γρήγορα», εξηγεί ο Lin. «Στη Γροιλανδία βλέπουμε πλέον ανησυχητική επιτάχυνση». Η παγοκάλυψη της Γροιλανδίας έχασε 80 δισεκατομμύρια τόνους πάγου μέσα σε μόλις 12 μήνες (Σεπτέμβριος 2023 – Αύγουστος 2024) — για 28η συνεχόμενη χρονιά με αρνητικό ισοζύγιο πάγου. Αν έλιωνε πλήρως, θα αύξανε τη στάθμη της θάλασσας κατά 7,4 μέτρα παγκοσμίως. Κάθε επιπλέον εκατοστό ανόδου σημαίνει πως έξι εκατομμύρια άνθρωποι εκτίθενται σε παράκτιες πλημμύρες. “Παράκτια κρίση” σε εξέλιξη Οι ερευνητές προειδοποιούν ότι οι παράκτιες πεδιάδες και τα δέλτα ποταμών — εύφορες περιοχές που φιλοξενούν γεωργία, μεταφορές και βιομηχανία — θα είναι οι πρώτες που θα πληγούν. Η υποβάθμισή τους μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές αλυσιδωτές επιπτώσεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. «Ακόμη και λίγα εκατοστά ανόδου αυξάνουν δραματικά τον κίνδυνο πλημμυρών στα δέλτα», τονίζει ο Lin. «Πρόκειται για περιοχές ζωτικής σημασίας — όχι μόνο για τις τοπικές οικονομίες, αλλά και για τη διεθνή παραγωγή». Αν και η έρευνα επικεντρώνεται στην Κίνα, ο Lin προειδοποιεί ότι οι ίδιες απειλές ισχύουν και για πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, η Τζακάρτα και η Μανίλα, οι οποίες είναι χτισμένες πάνω σε χαμηλά παράκτια εδάφη. View full είδηση
-
Η στάθμη της θάλασσας αυξάνεται σήμερα με ρυθμό ταχύτερο από οποιοδήποτε άλλο διάστημα των τελευταίων 4.000 ετών, σύμφωνα με νέα διεθνή έρευνα που αναδεικνύει την επείγουσα ανάγκη για δράση σε παγκόσμιο και τοπικό επίπεδο. Η μελέτη προειδοποιεί ότι η κλιματική αλλαγή και οι ανθρώπινες δραστηριότητες βρίσκονται πίσω από αυτήν την επιτάχυνση, η οποία απειλεί με πλημμύρες μεγάλες παράκτιες πόλεις σε όλο τον κόσμο. Ειδικά η Κίνα αντιμετωπίζει “διπλή απειλή”, καθώς πολλές από τις μεγαλύτερες και οικονομικά σημαντικότερες πόλεις της βυθίζονται, καθιστώντας τες ακόμη πιο ευάλωτες. Πόσο γρήγορα ανεβαίνουν οι θάλασσες; Οι επιστήμονες του Rutgers University εξέτασαν χιλιάδες γεωλογικά αρχεία -από κοραλλιογενείς υφάλους έως μαγκρόβια δάση– τα οποία λειτουργούν ως “φυσικά αρχεία” των ιστορικών επιπέδων της θάλασσας. Τα μαγκρόβια δάση ένα είδος δάσους των υποτροπικών και τροπικών θαλάσσιων ακτών που κυριαρχείται από ανεκτικά στο αλάτι ξυλώδη φυτά, όπως τα Rizophora και Avicennia. Βρίσκεται στη μεταβατική περιοχή μεταξύ της ξηράς και της θάλασσας και είναι επίσης πολύ συνηθισμένο σε δέλτα ποταμών και σε περιοχές με υφάλμυρα ύδατα. Συναντάται μόνο σε περιοχές στις οποίες παρατηρείται το φαινόμενο της παλίρροιας. Ανασυνθέτοντας τις μεταβολές των τελευταίων 12.000 ετών, από την αρχή της Ολοκαίνου (Holocene), οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι από το 1900 και μετά η στάθμη της θάλασσας αυξάνεται κατά μέσο όρο 1,5 χιλιοστό τον χρόνο. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της έρευνας Yucheng Lin, αυτός ο ρυθμός είναι ο υψηλότερος των τελευταίων χιλιετιών. Γιατί ανεβαίνει η στάθμη της θάλασσας; Η μελέτη εντοπίζει δύο βασικούς παράγοντες πίσω από το φαινόμενο: 1. Θερμική διαστολή των ωκεανών. 2. Λιώσιμο των παγετώνων. Καθώς η κλιματική αλλαγή ανεβάζει τη θερμοκρασία του πλανήτη, οι ωκεανοί απορροφούν περισσότερη θερμότητα και διαστέλλονται. Ταυτόχρονα, οι παγετώνες και οι πάγοι των πόλων λιώνουν με πρωτοφανείς ρυθμούς, προσθέτοντας τεράστιες ποσότητες νερού. «Όσο θερμαίνεται ο πλανήτης, οι ωκεανοί αυξάνουν τον όγκο τους και οι παγετώνες αντιδρούν πιο γρήγορα», εξηγεί ο Lin. «Στη Γροιλανδία βλέπουμε πλέον ανησυχητική επιτάχυνση». Η παγοκάλυψη της Γροιλανδίας έχασε 80 δισεκατομμύρια τόνους πάγου μέσα σε μόλις 12 μήνες (Σεπτέμβριος 2023 – Αύγουστος 2024) — για 28η συνεχόμενη χρονιά με αρνητικό ισοζύγιο πάγου. Αν έλιωνε πλήρως, θα αύξανε τη στάθμη της θάλασσας κατά 7,4 μέτρα παγκοσμίως. Κάθε επιπλέον εκατοστό ανόδου σημαίνει πως έξι εκατομμύρια άνθρωποι εκτίθενται σε παράκτιες πλημμύρες. “Παράκτια κρίση” σε εξέλιξη Οι ερευνητές προειδοποιούν ότι οι παράκτιες πεδιάδες και τα δέλτα ποταμών — εύφορες περιοχές που φιλοξενούν γεωργία, μεταφορές και βιομηχανία — θα είναι οι πρώτες που θα πληγούν. Η υποβάθμισή τους μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές αλυσιδωτές επιπτώσεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. «Ακόμη και λίγα εκατοστά ανόδου αυξάνουν δραματικά τον κίνδυνο πλημμυρών στα δέλτα», τονίζει ο Lin. «Πρόκειται για περιοχές ζωτικής σημασίας — όχι μόνο για τις τοπικές οικονομίες, αλλά και για τη διεθνή παραγωγή». Αν και η έρευνα επικεντρώνεται στην Κίνα, ο Lin προειδοποιεί ότι οι ίδιες απειλές ισχύουν και για πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, η Τζακάρτα και η Μανίλα, οι οποίες είναι χτισμένες πάνω σε χαμηλά παράκτια εδάφη.
-
Οικισμοί προ του 1923 - Αποστάσεις
subrosaval replied to dimitris GM's θέμα in ΝΟΚ (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός)
Ευχαριστώ πολύ ! Αρα 2.5 ανεξαρτήτως ύψους ! Καλη Κυριακή ! -
Οικισμοί προ του 1923 - Αποστάσεις
tetris replied to dimitris GM's θέμα in ΝΟΚ (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός)
Το ίδιο. Απλώς το έγγραφο της ΔΟΚΚ απαντούσε ερώτημα που αφορούσε σε οικσιμούς <2000 κατ - Τελευταία εβδομάδα
-
Οικισμοί προ του 1923 - Αποστάσεις
subrosaval replied to dimitris GM's θέμα in ΝΟΚ (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός)
Σε οικισμό προ 23 θέλω να κατασκευάσω κατοικία και παραδίπλα μια κλειστή θέση στάθμευσης και ένα λεβητοστάσιο . Ουσιαστικά δύο κτίρια . Η απόσταση τους θα είναι Δ=2.5μ ανεξαρτήτως ύψος ; Ρωτώ γιατί η απόσταση Δ=2.5 αναφέρεται στο Έγγραφο ΔOKK/41364/18.09.2013 για του οικισμούς <2000 κατοίκων . Το άρθρο 14 είναι για εντός σχεδίου . Για τους προ 23 τι ισχύει ;;; -
Η πολυδιαφημισμένη «πράσινη αναβάθμιση» των ελληνικών σπιτιών σκοντάφτει τελικά στα ίδια της τα θεμέλια. Στην πράξη, το φιλόδοξο σχέδιο του «Εξοικονομώ» έχει βαλτώσει σε έναν λαβύρινθο γραφειοκρατίας, καθυστερήσεων και τεχνικών εμποδίων αναγκάζοντας το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ψαλιδίσει τον στόχο κατά 15.000 κατοικίες για τα προγράμματα που προκηρύχθηκαν από το 2021 έως το 2023. Από τις 105.000 κατοικίες που είχαν υπολογιστεί να αναβαθμιστούν ενεργειακά, μόλις 90.000 θεωρούνται πλέον ρεαλιστικές να προχωρήσουν, και αυτές με το ζόρι. Σαφές δείγμα της δυσκολίας υλοποίησης είναι ότι το ΥΠΕΝ έχει ξεχειλώσει το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης για το «Εξοικονομώ» του 2021 έως τον επόμενο Φεβρουάριο, αυτό του 2023 έως τον Απρίλιο και το τρέχον «Εξοικονομώ» (2025) έως τον Μάιο. Η απόφαση αυτή, αν και αναμενόμενη για όσους γνωρίζουν εκ των έσω την κατάσταση, είναι ηχηρό καμπανάκι για την αποτελεσματικότητα του πιο δημοφιλούς προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας της τελευταίας δεκαετίας. Πίσω από τα χαρτιά, τους αριθμούς και τις κυβερνητικές ανακοινώσεις, κρύβεται μια αγορά που ασφυκτιά: μηχανικοί που παλεύουν με δυσλειτουργικά συστήματα υποδοχής δηλώσεων, έργα που δεν προχωρούν και νοικοκυριά που μένουν με τις σκαλωσιές μισοστημένες. Αργές διαδικασίες και έργα που σέρνονται Παρά την τεράστια ζήτηση, η υλοποίηση κινείται με ρυθμούς χελώνας. Από τη στιγμή που εγκρίνεται μια αίτηση μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο, μεσολαβούν συχνά πάνω από 18 μήνες. Οι μηχανικοί περιγράφουν μια εξαντλητική διαδικασία που απαιτεί αλλεπάλληλες εγκρίσεις, τεχνικές εκθέσεις και ελέγχους. Πολλοί ωφελούμενοι, κουρασμένοι από τις καθυστερήσεις, εγκαταλείπουν τη διαδικασία αφήνοντας δεσμευμένα κεφάλαια που δεν απορροφώνται. Το πρόβλημα αποτυπώνεται ξεκάθαρα στους αριθμούς. Το «Εξοικονομώ» του 2023 έχει ποσοστό ολοκλήρωσης κάτω από 10%, ενώ το πρόγραμμα «Ανακαινίζω για τους νέους» κινείται ακόμη χαμηλότερα. Το «Εξοικονομώ» του 2021, με προϋπολογισμό σχεδόν 1 δισ. ευρώ, συνεχίζει να δέχεται παρατάσεις, καθώς χιλιάδες έργα δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί. Αντίθετα, τα παλαιότερα προγράμματα όπως το «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, αλλά με περιορισμένο αποτύπωμα. Στο μεταξύ, οι καθυστερήσεις στα νέα προγράμματα παγώνουν και την αγορά, καθώς μηχανικοί και κατασκευαστές περιμένουν τις εγκρίσεις για να προχωρήσουν σε παραγγελίες και εργασίες. Αρμόδιες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφέρουν ότι η επιλογή της μείωσης του στόχου δεν έγινε ελαφρά τη καρδία. «Υπάρχουν έργα που έχουν εγκριθεί, αλλά δεν προχωρούν. Τα κεφάλαια είναι δεσμευμένα, χωρίς να αποδίδουν. Πρέπει να γίνει εκκαθάριση για να μην κινδυνεύσουμε να χαθούν πόροι», σημειώνουν. Η κυβέρνηση επιχειρεί έτσι να επικεντρωθεί στα έργα που είναι ρεαλιστικό να ολοκληρωθούν έως το επόμενο καλοκαίρι, οπότε λήγουν οι προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο κίνδυνος απώλειας ευρωπαϊκών κονδυλίων είναι υπαρκτός. Οι καθυστερήσεις στην αξιολόγηση φακέλων, στην εκταμίευση κονδυλίων και τους τεχνικούς ελέγχους έχουν δημιουργήσει συμφόρηση σε όλα τα στάδια. Η κατάργηση της κρατικής εγγυοδοσίας για τα δάνεια των ευάλωτων νοικοκυριών επιδείνωσε την κατάσταση αφήνοντας εκτός χιλιάδες οικογένειες που δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό. Παράλληλα, ο τεχνικός κόσμος βιώνει έναν πρωτοφανή κορεσμό. Οι μηχανικοί και τα συνεργεία διαχειρίζονται ταυτόχρονα δεκάδες έργα, ενώ οι ελλείψεις σε υλικά και εξοπλισμό, όπως αντλίες θερμότητας και μονωτικά, προκαλούν νέες καθυστερήσεις. Οι αυξήσεις τιμών επιβαρύνουν τους προϋπολογισμούς και καθιστούν δύσκολη την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Οταν όλα τα έργα βγαίνουν ταυτόχρονα στην αγορά, οι προμηθευτές δεν προλαβαίνουν και οι καθυστερήσεις πολλαπλασιάζονται. Το νέο «Εξοικονομώ» και οι αλλαγές που έρχονται Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο, το ΥΠΕΝ προσπαθεί να επανασχεδιάσει το μοντέλο διαχείρισης των προγραμμάτων. Το «Εξοικονομώ» του 2025, που προκηρύχθηκε στις αρχές του έτους με ισχυρό ενδιαφέρον και πάνω από 55.000 αιτήσεις, φιλοδοξεί να ενσωματώσει το νέο πλαίσιο που επιδιώκει να αποτελέσει τομή στη διαδικασία. Ο στόχος είναι η μείωση των δικαιολογητικών κατά 20%, οι αυστηρότερες προθεσμίες ελέγχου και ο περιορισμός του χρόνου υλοποίησης από 14-17 μήνες σε μόλις οκτώ. Ο σχεδιασμός του υπουργείου είναι να επιταχυνθεί η αξιολόγηση και να ξεκινήσουν γρήγορα οι εκταμιεύσεις, ώστε οι ωφελούμενοι να προχωρήσουν στις εργασίες. Ωστόσο, η στρατηγική του υπουργείου δεν σταματά εκεί. Με δεδομένο ότι τα επόμενα χρόνια τα κονδύλια θα προέρχονται κυρίως από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο της Ε.Ε., το οποίο απευθύνεται σε ενεργειακά ευάλωτα νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις, η κυβέρνηση στρέφεται σε ένα νέο, υβριδικό μοντέλο. Για πρώτη φορά επιχειρείται η εμπλοκή των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στην υλοποίηση παρεμβάσεων, μέσω του μηχανισμού on-bill financing. Στο πλαίσιο αυτό, οι προμηθευτές θα χρηματοδοτούν τις παρεμβάσεις και θα αποπληρώνονται σταδιακά μέσω των λογαριασμών ρεύματος ή φυσικού αερίου των πελατών τους. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα νέο είδος έμμεσου δανεισμού, χωρίς κρατική επιδότηση, που στοχεύει να κινητοποιήσει επενδύσεις και να μειώσει τη γραφειοκρατία. Το υπουργείο ευελπιστεί ότι το μοντέλο αυτό θα δημιουργήσει μια νέα αγορά για μηχανικούς και τεχνικές εταιρείες, απαλλαγμένη από τις καθυστερήσεις των δημόσιων προγραμμάτων. Παράλληλα, σχεδιάζεται η δημιουργία Μητρώου Ενεργειακά Ευάλωτων, ώστε οι δικαιούχοι των επιδοτούμενων προγραμμάτων να ταυτοποιούνται αυτόματα και να μειωθεί δραστικά ο όγκος των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Το πρώτο πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης θα επιδοτείται δίνοντας στους πολίτες τη δυνατότητα να γνωρίζουν ποιες παρεμβάσεις αποδίδουν καλύτερα, ακόμη κι αν αποφασίσουν να τις υλοποιήσουν με ίδια κεφάλαια. Η μεγάλη εικόνα: καθυστερήσεις, επενδύσεις και χαμένες ευκαιρίες Παρά τις προσπάθειες, η εικόνα παραμένει σύνθετη. Το «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» υπήρξε η απαρχή της πολιτικής εξοικονόμησης ενέργειας, με προϋπολογισμό 199,6 εκατ. ευρώ και 9.500 ωφελούμενα νοικοκυριά. Ακολούθησε το «Εξοικονομώ» του 2021, ύψους σχεδόν 1 δισ. ευρώ με περίπου 70.000 υπαγωγές και πάνω από 45.000 ολοκληρωμένες ανακαινίσεις, ενώ το «Εξοικονομώ» του 2023, με προϋπολογισμό 585,3 εκατ. ευρώ, έως σήμερα έχει περίπου 23.000 υπαγωγές και ελάχιστα ολοκληρωμένα έργα. Το νεότερο «Εξοικονομώ» (2025), με πάνω από 55.000 αιτήσεις ύψους 396,1 εκατ. ευρώ, αναμένεται να αποτελέσει αναμφίβολα το μεγάλο τεστ της επόμενης περιόδου. Παράλληλα, τρέχουν και συμπληρωματικά προγράμματα όπως το «Αλλάζω σύστημα θέρμανσης και θερμοσίφωνα», τα έργα «Φοίβος» και «Αθηνά» για την αναβάθμιση σχολικών κτιρίων, καθώς και δράσεις ενεργειακής βελτίωσης των Δημοτικών Επιχειρήσεων Υδρευσης και Αποχέτευσης. Στον ιδιωτικό τομέα προχωρούν τα προγράμματα για φωτοβολταϊκά και μπαταρίες, καθώς και το «Εξοικονομώ – Επιχειρώ», που μειώνεται πλέον στα 130 εκατ. ευρώ και αφορά 2.600 επιχειρήσεις. Η μείωση κατά 15.000 κατοικιών στο «Εξοικονομώ» είναι περισσότερο σύμπτωμα παρά αιτία και πιθανολογείται ότι ο αριθμός θα μεγαλώσει. Σύμφωνα με τους μηχανικούς, αντικατοπτρίζει τα βαθιά προβλήματα συντονισμού, την υπερβολική γραφειοκρατία και την έλλειψη ευελιξίας που χαρακτηρίζουν τις δημόσιες ενεργειακές δράσεις. Αν δεν επιτευχθεί πραγματική απλοποίηση των διαδικασιών και δεν δοθεί χώρος στην αγορά να λειτουργήσει με ταχύτητα και διαφάνεια, η ενεργειακή αναβάθμιση των ελληνικών κατοικιών κινδυνεύει να μείνει στα χαρτιά, με τις 15.000 χαμένες κατοικίες να συνιστούν απλώς την πρώτη ένδειξη ενός ευρύτερου προβληματικού σχεδιασμού. View full είδηση
-
Η πολυδιαφημισμένη «πράσινη αναβάθμιση» των ελληνικών σπιτιών σκοντάφτει τελικά στα ίδια της τα θεμέλια. Στην πράξη, το φιλόδοξο σχέδιο του «Εξοικονομώ» έχει βαλτώσει σε έναν λαβύρινθο γραφειοκρατίας, καθυστερήσεων και τεχνικών εμποδίων αναγκάζοντας το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ψαλιδίσει τον στόχο κατά 15.000 κατοικίες για τα προγράμματα που προκηρύχθηκαν από το 2021 έως το 2023. Από τις 105.000 κατοικίες που είχαν υπολογιστεί να αναβαθμιστούν ενεργειακά, μόλις 90.000 θεωρούνται πλέον ρεαλιστικές να προχωρήσουν, και αυτές με το ζόρι. Σαφές δείγμα της δυσκολίας υλοποίησης είναι ότι το ΥΠΕΝ έχει ξεχειλώσει το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης για το «Εξοικονομώ» του 2021 έως τον επόμενο Φεβρουάριο, αυτό του 2023 έως τον Απρίλιο και το τρέχον «Εξοικονομώ» (2025) έως τον Μάιο. Η απόφαση αυτή, αν και αναμενόμενη για όσους γνωρίζουν εκ των έσω την κατάσταση, είναι ηχηρό καμπανάκι για την αποτελεσματικότητα του πιο δημοφιλούς προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας της τελευταίας δεκαετίας. Πίσω από τα χαρτιά, τους αριθμούς και τις κυβερνητικές ανακοινώσεις, κρύβεται μια αγορά που ασφυκτιά: μηχανικοί που παλεύουν με δυσλειτουργικά συστήματα υποδοχής δηλώσεων, έργα που δεν προχωρούν και νοικοκυριά που μένουν με τις σκαλωσιές μισοστημένες. Αργές διαδικασίες και έργα που σέρνονται Παρά την τεράστια ζήτηση, η υλοποίηση κινείται με ρυθμούς χελώνας. Από τη στιγμή που εγκρίνεται μια αίτηση μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο, μεσολαβούν συχνά πάνω από 18 μήνες. Οι μηχανικοί περιγράφουν μια εξαντλητική διαδικασία που απαιτεί αλλεπάλληλες εγκρίσεις, τεχνικές εκθέσεις και ελέγχους. Πολλοί ωφελούμενοι, κουρασμένοι από τις καθυστερήσεις, εγκαταλείπουν τη διαδικασία αφήνοντας δεσμευμένα κεφάλαια που δεν απορροφώνται. Το πρόβλημα αποτυπώνεται ξεκάθαρα στους αριθμούς. Το «Εξοικονομώ» του 2023 έχει ποσοστό ολοκλήρωσης κάτω από 10%, ενώ το πρόγραμμα «Ανακαινίζω για τους νέους» κινείται ακόμη χαμηλότερα. Το «Εξοικονομώ» του 2021, με προϋπολογισμό σχεδόν 1 δισ. ευρώ, συνεχίζει να δέχεται παρατάσεις, καθώς χιλιάδες έργα δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί. Αντίθετα, τα παλαιότερα προγράμματα όπως το «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, αλλά με περιορισμένο αποτύπωμα. Στο μεταξύ, οι καθυστερήσεις στα νέα προγράμματα παγώνουν και την αγορά, καθώς μηχανικοί και κατασκευαστές περιμένουν τις εγκρίσεις για να προχωρήσουν σε παραγγελίες και εργασίες. Αρμόδιες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφέρουν ότι η επιλογή της μείωσης του στόχου δεν έγινε ελαφρά τη καρδία. «Υπάρχουν έργα που έχουν εγκριθεί, αλλά δεν προχωρούν. Τα κεφάλαια είναι δεσμευμένα, χωρίς να αποδίδουν. Πρέπει να γίνει εκκαθάριση για να μην κινδυνεύσουμε να χαθούν πόροι», σημειώνουν. Η κυβέρνηση επιχειρεί έτσι να επικεντρωθεί στα έργα που είναι ρεαλιστικό να ολοκληρωθούν έως το επόμενο καλοκαίρι, οπότε λήγουν οι προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο κίνδυνος απώλειας ευρωπαϊκών κονδυλίων είναι υπαρκτός. Οι καθυστερήσεις στην αξιολόγηση φακέλων, στην εκταμίευση κονδυλίων και τους τεχνικούς ελέγχους έχουν δημιουργήσει συμφόρηση σε όλα τα στάδια. Η κατάργηση της κρατικής εγγυοδοσίας για τα δάνεια των ευάλωτων νοικοκυριών επιδείνωσε την κατάσταση αφήνοντας εκτός χιλιάδες οικογένειες που δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό. Παράλληλα, ο τεχνικός κόσμος βιώνει έναν πρωτοφανή κορεσμό. Οι μηχανικοί και τα συνεργεία διαχειρίζονται ταυτόχρονα δεκάδες έργα, ενώ οι ελλείψεις σε υλικά και εξοπλισμό, όπως αντλίες θερμότητας και μονωτικά, προκαλούν νέες καθυστερήσεις. Οι αυξήσεις τιμών επιβαρύνουν τους προϋπολογισμούς και καθιστούν δύσκολη την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Οταν όλα τα έργα βγαίνουν ταυτόχρονα στην αγορά, οι προμηθευτές δεν προλαβαίνουν και οι καθυστερήσεις πολλαπλασιάζονται. Το νέο «Εξοικονομώ» και οι αλλαγές που έρχονται Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο, το ΥΠΕΝ προσπαθεί να επανασχεδιάσει το μοντέλο διαχείρισης των προγραμμάτων. Το «Εξοικονομώ» του 2025, που προκηρύχθηκε στις αρχές του έτους με ισχυρό ενδιαφέρον και πάνω από 55.000 αιτήσεις, φιλοδοξεί να ενσωματώσει το νέο πλαίσιο που επιδιώκει να αποτελέσει τομή στη διαδικασία. Ο στόχος είναι η μείωση των δικαιολογητικών κατά 20%, οι αυστηρότερες προθεσμίες ελέγχου και ο περιορισμός του χρόνου υλοποίησης από 14-17 μήνες σε μόλις οκτώ. Ο σχεδιασμός του υπουργείου είναι να επιταχυνθεί η αξιολόγηση και να ξεκινήσουν γρήγορα οι εκταμιεύσεις, ώστε οι ωφελούμενοι να προχωρήσουν στις εργασίες. Ωστόσο, η στρατηγική του υπουργείου δεν σταματά εκεί. Με δεδομένο ότι τα επόμενα χρόνια τα κονδύλια θα προέρχονται κυρίως από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο της Ε.Ε., το οποίο απευθύνεται σε ενεργειακά ευάλωτα νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις, η κυβέρνηση στρέφεται σε ένα νέο, υβριδικό μοντέλο. Για πρώτη φορά επιχειρείται η εμπλοκή των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στην υλοποίηση παρεμβάσεων, μέσω του μηχανισμού on-bill financing. Στο πλαίσιο αυτό, οι προμηθευτές θα χρηματοδοτούν τις παρεμβάσεις και θα αποπληρώνονται σταδιακά μέσω των λογαριασμών ρεύματος ή φυσικού αερίου των πελατών τους. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα νέο είδος έμμεσου δανεισμού, χωρίς κρατική επιδότηση, που στοχεύει να κινητοποιήσει επενδύσεις και να μειώσει τη γραφειοκρατία. Το υπουργείο ευελπιστεί ότι το μοντέλο αυτό θα δημιουργήσει μια νέα αγορά για μηχανικούς και τεχνικές εταιρείες, απαλλαγμένη από τις καθυστερήσεις των δημόσιων προγραμμάτων. Παράλληλα, σχεδιάζεται η δημιουργία Μητρώου Ενεργειακά Ευάλωτων, ώστε οι δικαιούχοι των επιδοτούμενων προγραμμάτων να ταυτοποιούνται αυτόματα και να μειωθεί δραστικά ο όγκος των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Το πρώτο πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης θα επιδοτείται δίνοντας στους πολίτες τη δυνατότητα να γνωρίζουν ποιες παρεμβάσεις αποδίδουν καλύτερα, ακόμη κι αν αποφασίσουν να τις υλοποιήσουν με ίδια κεφάλαια. Η μεγάλη εικόνα: καθυστερήσεις, επενδύσεις και χαμένες ευκαιρίες Παρά τις προσπάθειες, η εικόνα παραμένει σύνθετη. Το «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» υπήρξε η απαρχή της πολιτικής εξοικονόμησης ενέργειας, με προϋπολογισμό 199,6 εκατ. ευρώ και 9.500 ωφελούμενα νοικοκυριά. Ακολούθησε το «Εξοικονομώ» του 2021, ύψους σχεδόν 1 δισ. ευρώ με περίπου 70.000 υπαγωγές και πάνω από 45.000 ολοκληρωμένες ανακαινίσεις, ενώ το «Εξοικονομώ» του 2023, με προϋπολογισμό 585,3 εκατ. ευρώ, έως σήμερα έχει περίπου 23.000 υπαγωγές και ελάχιστα ολοκληρωμένα έργα. Το νεότερο «Εξοικονομώ» (2025), με πάνω από 55.000 αιτήσεις ύψους 396,1 εκατ. ευρώ, αναμένεται να αποτελέσει αναμφίβολα το μεγάλο τεστ της επόμενης περιόδου. Παράλληλα, τρέχουν και συμπληρωματικά προγράμματα όπως το «Αλλάζω σύστημα θέρμανσης και θερμοσίφωνα», τα έργα «Φοίβος» και «Αθηνά» για την αναβάθμιση σχολικών κτιρίων, καθώς και δράσεις ενεργειακής βελτίωσης των Δημοτικών Επιχειρήσεων Υδρευσης και Αποχέτευσης. Στον ιδιωτικό τομέα προχωρούν τα προγράμματα για φωτοβολταϊκά και μπαταρίες, καθώς και το «Εξοικονομώ – Επιχειρώ», που μειώνεται πλέον στα 130 εκατ. ευρώ και αφορά 2.600 επιχειρήσεις. Η μείωση κατά 15.000 κατοικιών στο «Εξοικονομώ» είναι περισσότερο σύμπτωμα παρά αιτία και πιθανολογείται ότι ο αριθμός θα μεγαλώσει. Σύμφωνα με τους μηχανικούς, αντικατοπτρίζει τα βαθιά προβλήματα συντονισμού, την υπερβολική γραφειοκρατία και την έλλειψη ευελιξίας που χαρακτηρίζουν τις δημόσιες ενεργειακές δράσεις. Αν δεν επιτευχθεί πραγματική απλοποίηση των διαδικασιών και δεν δοθεί χώρος στην αγορά να λειτουργήσει με ταχύτητα και διαφάνεια, η ενεργειακή αναβάθμιση των ελληνικών κατοικιών κινδυνεύει να μείνει στα χαρτιά, με τις 15.000 χαμένες κατοικίες να συνιστούν απλώς την πρώτη ένδειξη ενός ευρύτερου προβληματικού σχεδιασμού.
