Search the Community
Showing results for tags 'ευδαπ'.
-
Ανακούφιση προκαλούν στην ΕΥΔΑΠ τα αποτελέσματα από τις φετινές βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις, καθώς αυξήθηκαν σημαντικά τα αποθέματα στους ταμιευτήρες, αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο φράγμα του Μόρνου καλύφθηκε και πάλι στο χωριό Κάλιο. Η διαχείριση του νερού, όπως είναι φυσικό, αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για την επιβίωση, την οικονομία και τη γεωπολιτική σταθερότητα. Η αυξημένη σημασία των υδάτινων πόρων εστιάζεται σε πολλαπλά αίτια. Ήδη, η κλιματική αλλαγή έχει καταστήσει τον κύκλο του νερού απρόβλεπτο, ενώ οι παρατεταμένες περίοδοι ξηρασίας εναλλάσσονται με ακραία πλημμυρικά φαινόμενα, καθιστώντας την αποθήκευση και τη διαχείριση του νερού ζήτημα εθνικής ασφάλειας. Η «απειλή της λειψυδρίας» δεν είναι πλέον θεωρητική, αλλά καθημερινή πραγματικότητα για πολλές περιοχές του πλανήτη, συμπεριλαμβανομένης της Μεσογείου. Και στην Ελλάδα, παρότι οι έντονες βροχές της προηγούμενης περιόδου έχουν βελτιώσει τα αποθέματα της ΕΥΔΑΠ απέχουμε ακόμα από το επίπεδο ασφαλείας προηγούμενων ετών. Η πρόσβαση σε καθαρό νερό αποτελεί τον θεμέλιο λίθο της δημόσιας υγείας και η στρατηγική της ΕΥΔΑΠ -όπως τονίζουν παράγοντες της εταιρείας- επιχειρεί να πετύχει την εξισορρόπηση μερικών φαινομενικά αντιφατικών στόχων. Σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες, για την ΕΥΔΑΠ αποτελεί δέσμευση το νερό να είναι οικονομικά προσιτό σε όλους και απόδειξη για αυτό είναι ότι παραμένει ένα από τα φθηνότερα στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα, όμως, η ανάγκη υλοποίησης σειράς έργων με τον αποδοτικότερο τρόπο, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του συστήματος είναι άμεση. Γι’ αυτό το λόγο, στο επίκεντρο της στρατηγικής της ΕΥΔΑΠ βρίσκεται ένα εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 2,5 δισ. ευρώ για την περίοδο 2025–2034, που στοχεύει στον συνολικό μετασχηματισμό του υδροδοτικού μοντέλου της Αττικής. Η προσέγγιση βασίζεται στη λογική της κυκλικής οικονομίας και στη θωράκιση των υποδομών απέναντι στις αυξανόμενες πιέσεις στα υδατικά αποθέματα. Η κατανομή των πόρων αποκαλύπτει και τις προτεραιότητες: το ένα τρίτο των επενδύσεων αφορά έργα ύδρευσης, όπως η ανακαίνιση υποδομών, η κατασκευή νέων αγωγών σε περιοχές όπως η Δυτική Αττική και τα νότια προάστια, αλλά και η εγκατάσταση «έξυπνων» υδρομέτρων. Επένδυση σε «έξυπνα» δίκτυα που εντοπίζουν διαρροές πριν καν αυτές γίνουν αντιληπτές. Συνεχίζοντας να επενδύει στην τεχνολογία, στους ανθρώπους και στις υποδομές, με διαφάνεια και προσήλωση στους στόχους της, η ΕΥΔΑΠ - λένε τα στελέχη της εταιρείας- διασφαλίζει ότι και το μέλλον της είναι τόσο καθαρό όσο το νερό που προσφέρει: ένα μέλλον βιώσιμης ανάπτυξης, τεχνικής υπεροχής και οικονομικής σταθερότητας. Η σημασία του νερού σήμερα -υπογραμμίζουν - επιβάλλει τη μετάβαση από ένα γραμμικό μοντέλο «λήψη-χρήση-απόρριψη» στο μοντέλο της κυκλικής οικονομίας που προβλέπει την επαναχρησιμοποίηση νερού με επεξεργασία των λυμάτων ώστε να είναι κατάλληλα για άρδευση και βιομηχανική χρήση. Η βιωσιμότητα αποτελεί βασικό πυλώνα της στρατηγικής της ΕΥΔΑΠ, η οποία ακολουθώντας μια στρατηγική που αναπτύσσεται γύρω από τους άξονες της βιώσιμης ανάπτυξης, συνεχίζει προς την κατάκτηση σημαντικών επιτευγμάτων. Το 2026 ορόσημο για την αναπτυξιακή τροχιά της εταιρείας Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Χάρης Σαχίνης, στην πρόσφατη παρουσίαση των αποτελεσμάτων της Εταιρείας επισήμανε ότι «το 2025 αποτέλεσε μεταβατική χρονιά καθώς για πρώτη φορά εφαρμόζεται ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο από το 2026 θα διασφαλίζει την ανάκτηση του κόστους και την εύλογη απόδοση των επενδύσεων, δημιουργώντας αυξημένη ορατότητα και σταθερότητα». Συνεχίζοντας, πρόσθεσε ότι «με ισχυρά θεμελιώδη μεγέθη, ένα απαιτητικό επενδυτικό πρόγραμμα και σαφές ρυθμιστικό περιβάλλον, η ΕΥΔΑΠ εισέρχεται σε μια νέα φάση ανάπτυξης, με στόχο τη βιώσιμη διαχείριση των υδατικών πόρων προς όφελος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος». Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ τονίζει σε κάθε ευκαιρία ότι η εταιρεία είναι υπεύθυνη για την αδιάλειπτη παροχή ποιοτικά ανώτερου και οικονομικά προσιτού νερού στην Αττική, επισημαίνοντας ότι το νερό πρέπει να φτάνει στον καταναλωτή και να συνεχίζει την πορεία του προς την επαναχρησιμοποίηση - ιδιαίτερα κρίσιμη διάσταση σε ένα περιβάλλον κλιματικής αλλαγής και ανομβρίας. Επαναχρησιμοποίηση νερού ακόμα και στις γειτονιές Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται από την εταιρεία στις υποδομές αποχέτευσης στην Ψυττάλεια, με στόχο την επαναχρησιμοποίηση νερού. Η στόχευση αυτή εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας που υιοθετεί η Εταιρεία, μετατρέποντας ένα παραδοσιακά γραμμικό μοντέλο διαχείρισης σε ένα κλειστό κύκλωμα αξιοποίησης του πόρου. Με αιχμή του δόρατος τα νέα Κέντρα Επεξεργασίας Λυμάτων στην Ανατολική Αττική που έχουν σχεδιαστεί με τη φιλοσοφία της επαναχρησιμοποίησης, η λειτουργία πιλοτικής μονάδας επιτόπιας επεξεργασίας λυμάτων και επαναχρησιμοποίησης νερού στο Μαρκόπουλο για αστική άρδευση, είναι ένα μόνο από τα καινοτόμα έργα στα οποία επενδύει η εταιρεία. Πρόκειται για «εξόρυξη» λυμάτων απευθείας από το αποχετευτικό δίκτυο και επιτόπια παραγωγή ανακτημένου νερού υψηλής ποιότητας για άρδευση αστικού πρασίνου, εξοικονομώντας πόσιμο νερό που μέχρι σήμερα χρησιμοποιείται για τον ίδιο σκοπό. View full είδηση
-
Ανακούφιση προκαλούν στην ΕΥΔΑΠ τα αποτελέσματα από τις φετινές βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις, καθώς αυξήθηκαν σημαντικά τα αποθέματα στους ταμιευτήρες, αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο φράγμα του Μόρνου καλύφθηκε και πάλι στο χωριό Κάλιο. Η διαχείριση του νερού, όπως είναι φυσικό, αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για την επιβίωση, την οικονομία και τη γεωπολιτική σταθερότητα. Η αυξημένη σημασία των υδάτινων πόρων εστιάζεται σε πολλαπλά αίτια. Ήδη, η κλιματική αλλαγή έχει καταστήσει τον κύκλο του νερού απρόβλεπτο, ενώ οι παρατεταμένες περίοδοι ξηρασίας εναλλάσσονται με ακραία πλημμυρικά φαινόμενα, καθιστώντας την αποθήκευση και τη διαχείριση του νερού ζήτημα εθνικής ασφάλειας. Η «απειλή της λειψυδρίας» δεν είναι πλέον θεωρητική, αλλά καθημερινή πραγματικότητα για πολλές περιοχές του πλανήτη, συμπεριλαμβανομένης της Μεσογείου. Και στην Ελλάδα, παρότι οι έντονες βροχές της προηγούμενης περιόδου έχουν βελτιώσει τα αποθέματα της ΕΥΔΑΠ απέχουμε ακόμα από το επίπεδο ασφαλείας προηγούμενων ετών. Η πρόσβαση σε καθαρό νερό αποτελεί τον θεμέλιο λίθο της δημόσιας υγείας και η στρατηγική της ΕΥΔΑΠ -όπως τονίζουν παράγοντες της εταιρείας- επιχειρεί να πετύχει την εξισορρόπηση μερικών φαινομενικά αντιφατικών στόχων. Σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες, για την ΕΥΔΑΠ αποτελεί δέσμευση το νερό να είναι οικονομικά προσιτό σε όλους και απόδειξη για αυτό είναι ότι παραμένει ένα από τα φθηνότερα στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα, όμως, η ανάγκη υλοποίησης σειράς έργων με τον αποδοτικότερο τρόπο, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του συστήματος είναι άμεση. Γι’ αυτό το λόγο, στο επίκεντρο της στρατηγικής της ΕΥΔΑΠ βρίσκεται ένα εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 2,5 δισ. ευρώ για την περίοδο 2025–2034, που στοχεύει στον συνολικό μετασχηματισμό του υδροδοτικού μοντέλου της Αττικής. Η προσέγγιση βασίζεται στη λογική της κυκλικής οικονομίας και στη θωράκιση των υποδομών απέναντι στις αυξανόμενες πιέσεις στα υδατικά αποθέματα. Η κατανομή των πόρων αποκαλύπτει και τις προτεραιότητες: το ένα τρίτο των επενδύσεων αφορά έργα ύδρευσης, όπως η ανακαίνιση υποδομών, η κατασκευή νέων αγωγών σε περιοχές όπως η Δυτική Αττική και τα νότια προάστια, αλλά και η εγκατάσταση «έξυπνων» υδρομέτρων. Επένδυση σε «έξυπνα» δίκτυα που εντοπίζουν διαρροές πριν καν αυτές γίνουν αντιληπτές. Συνεχίζοντας να επενδύει στην τεχνολογία, στους ανθρώπους και στις υποδομές, με διαφάνεια και προσήλωση στους στόχους της, η ΕΥΔΑΠ - λένε τα στελέχη της εταιρείας- διασφαλίζει ότι και το μέλλον της είναι τόσο καθαρό όσο το νερό που προσφέρει: ένα μέλλον βιώσιμης ανάπτυξης, τεχνικής υπεροχής και οικονομικής σταθερότητας. Η σημασία του νερού σήμερα -υπογραμμίζουν - επιβάλλει τη μετάβαση από ένα γραμμικό μοντέλο «λήψη-χρήση-απόρριψη» στο μοντέλο της κυκλικής οικονομίας που προβλέπει την επαναχρησιμοποίηση νερού με επεξεργασία των λυμάτων ώστε να είναι κατάλληλα για άρδευση και βιομηχανική χρήση. Η βιωσιμότητα αποτελεί βασικό πυλώνα της στρατηγικής της ΕΥΔΑΠ, η οποία ακολουθώντας μια στρατηγική που αναπτύσσεται γύρω από τους άξονες της βιώσιμης ανάπτυξης, συνεχίζει προς την κατάκτηση σημαντικών επιτευγμάτων. Το 2026 ορόσημο για την αναπτυξιακή τροχιά της εταιρείας Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Χάρης Σαχίνης, στην πρόσφατη παρουσίαση των αποτελεσμάτων της Εταιρείας επισήμανε ότι «το 2025 αποτέλεσε μεταβατική χρονιά καθώς για πρώτη φορά εφαρμόζεται ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο από το 2026 θα διασφαλίζει την ανάκτηση του κόστους και την εύλογη απόδοση των επενδύσεων, δημιουργώντας αυξημένη ορατότητα και σταθερότητα». Συνεχίζοντας, πρόσθεσε ότι «με ισχυρά θεμελιώδη μεγέθη, ένα απαιτητικό επενδυτικό πρόγραμμα και σαφές ρυθμιστικό περιβάλλον, η ΕΥΔΑΠ εισέρχεται σε μια νέα φάση ανάπτυξης, με στόχο τη βιώσιμη διαχείριση των υδατικών πόρων προς όφελος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος». Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ τονίζει σε κάθε ευκαιρία ότι η εταιρεία είναι υπεύθυνη για την αδιάλειπτη παροχή ποιοτικά ανώτερου και οικονομικά προσιτού νερού στην Αττική, επισημαίνοντας ότι το νερό πρέπει να φτάνει στον καταναλωτή και να συνεχίζει την πορεία του προς την επαναχρησιμοποίηση - ιδιαίτερα κρίσιμη διάσταση σε ένα περιβάλλον κλιματικής αλλαγής και ανομβρίας. Επαναχρησιμοποίηση νερού ακόμα και στις γειτονιές Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται από την εταιρεία στις υποδομές αποχέτευσης στην Ψυττάλεια, με στόχο την επαναχρησιμοποίηση νερού. Η στόχευση αυτή εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας που υιοθετεί η Εταιρεία, μετατρέποντας ένα παραδοσιακά γραμμικό μοντέλο διαχείρισης σε ένα κλειστό κύκλωμα αξιοποίησης του πόρου. Με αιχμή του δόρατος τα νέα Κέντρα Επεξεργασίας Λυμάτων στην Ανατολική Αττική που έχουν σχεδιαστεί με τη φιλοσοφία της επαναχρησιμοποίησης, η λειτουργία πιλοτικής μονάδας επιτόπιας επεξεργασίας λυμάτων και επαναχρησιμοποίησης νερού στο Μαρκόπουλο για αστική άρδευση, είναι ένα μόνο από τα καινοτόμα έργα στα οποία επενδύει η εταιρεία. Πρόκειται για «εξόρυξη» λυμάτων απευθείας από το αποχετευτικό δίκτυο και επιτόπια παραγωγή ανακτημένου νερού υψηλής ποιότητας για άρδευση αστικού πρασίνου, εξοικονομώντας πόσιμο νερό που μέχρι σήμερα χρησιμοποιείται για τον ίδιο σκοπό.
-
Σήμα εκκίνησης για τον διαγωνισμό της μελέτης του μεγάλου έργου «Ψυτάλλεια 3.0» αναμένεται να δώσει το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΥΔΑΠ στη συνεδρίαση της 29ης Απριλίου, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στη διαχείριση των υδάτινων πόρων της Αττικής. Η επαναχρησιμοποίηση νερού αναδεικνύεται σε στρατηγική επιλογή, με επίκεντρο τη μεγαλύτερη υποδομή επεξεργασίας λυμάτων της χώρας, όπου τεράστιοι όγκοι επεξεργασμένου νερού καταλήγουν σήμερα στον Σαρωνικό. Με την εισαγωγή τεταρτοβάθμιας επεξεργασίας, έως και 750.000 κυβικά μέτρα νερού ημερησίως θα μπορούν να αξιοποιηθούν για βιομηχανικούς και αρδευτικούς σκοπούς, αποσυμφορώντας τα δίκτυα πόσιμου νερού της Αττικής και δημιουργώντας νέες δυνατότητες ενίσχυσης του υδροφόρου ορίζοντα. Νέα κανονικότητα Η φετινή χειμερινή περίοδος άφησε ένα αποτύπωμα συγκρατημένης αισιοδοξίας για τα αποθέματα υδάτων στην Αττική. Οι βροχοπτώσεις ήταν πιο γενναιόδωρες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, επιτρέποντας στους ταμιευτήρες να ανακτήσουν μέρος των απωλειών τους. Την περασμένη Τετάρτη (8 Απριλίου 2026), τα συνολικά αποθέματα στους τέσσερις βασικούς ταμιευτήρες που τροφοδοτούν το λεκανοπέδιο (Μόρνος, Εύηνος, Υλίκη, Μαραθώνας) ανήλθαν σε 761.177.000 κυβικά μέτρα, λίγο αυξημένα σε σχέση με τα 651.708.000 ένα χρόνο νωρίτερα. Ωστόσο, πριν από μερικά χρόνια τα επίπεδα ξεπερνούσαν το 1 δισ. κυβικά μέτρα. Η σύγκριση αναδεικνύει μια νέα κανονικότητα και απαιτεί μέτρα που διασφαλίζουν τη συνέχιση της υδροδότησης του λεκανοπεδίου παρά τις διακυμάνσεις των βροχοπτώσεων και τις πιέσεις της κλιματικής κρίσης. Οι τρεις προηγούμενες χρονιές είχαν έντονη ανομβρία οδηγώντας σε ετήσιες απώλειες της τάξης των 250 εκατ. κυβικών μέτρων. Η φετινή ανάκαμψη σταθεροποιεί το ισοζύγιο, δημιουργώντας χώρο για στρατηγικό σχεδιασμό και τολμηρές επενδύσεις. Πολύτιμος πόρος το ανακυκλωμένο νερό Εκεί εντάσσεται και το έργο «Ψυτάλλεια 3.0» που αντιμετωπίζει το νερό όχι ως απόβλητο, αλλά ως πολύτιμο προϊόν. Ο πρόεδρος της ΕΥΔΑΠ κ. Γιώργος Στεργίου, μιλώντας στο Φόρουμ για την Παγκόσμια Ημέρα Νερού 2026 ανέφερε ότι επεξεργασμένο νερό από το νησί, μπορεί να επιστρέψει στην κατανάλωση για βιομηχανική και αρδευτική χρήση ενώ θα εξερευνηθεί και η δυνατότητα ενίσχυσης του ταπεινωμένου υδροφόρου ορίζοντα της Αττικής. «Ρίχνοντας καθαρό νερό, βελτιώνουμε την ποιότητα και μειώνουμε το βάθος του υδροφόρου ορίζοντα, ενισχύοντας τη διαθεσιμότητα πόρων», επεσήμανε. Η αξιοποίηση του ανακτημένου νερού αποκτά στρατηγική σημασία εν μέσω της λειψυδρίας. Οι βιομηχανικοί κλάδοι, και ιδιαίτερα οι ενεργοβόροι ή οι υποδομές υψηλής τεχνολογίας όπως τα data centers (επενδύσεις που πυκνώνουν ειδικά στην Ανατολική Αττική), χρειάζονται τεράστιες ποσότητες νερού κυρίως για ψύξη. Η διάθεση φθηνού ανακυκλωμένου νερού μπορεί να μειώσει το κόστος και να αποσυμφορήσει τα δίκτυα πόσιμου νερού. Τεχνικές δυσκολίες και προκλήσεις Το τεχνικό σκέλος της Ψυτάλλειας 3.0 είναι εξίσου σύνθετο. Απαιτείται η κατασκευή νέου δικτύου μεταφοράς για την ανύψωση του παραγόμενου νερού από το επίπεδο της θάλασσας στο νησί προς περιοχές της Αττικής με υψόμετρο, ενώ η ανάλυση κόστους-οφέλους θα καθορίσει τις τεχνολογίες ενεργειακής αξιοποίησης και επεξεργασίας που θα εφαρμοστούν. Παράλληλα, ο σχεδιασμός της ΕΥΔΑΠ περιλαμβάνει αναβάθμιση και όλων των υπόλοιπων υφιστάμενων ΚΕΛ – από τη Μεταμόρφωση, έως το Θριάσιο και από το Κορωπί-Παιανία έως τα Μέγαρα. Οι νέες μονάδες σε Ραφήνα και Μαραθώνα περιλαμβάνουν στον σχεδιασμό τους δυνατότητα ανακύκλωσης υδάτων, όπως και το ΚΕΛ εντός του project στο Ελληνικό όπου το επεξεργασμένο νερό θα χρησιμοποιείται για άρδευση. Η τιμολογιακή πολιτική του ανακυκλωμένου νερού αποτελεί επίσης κρίσιμο εργαλείο για την επιτυχία της στρατηγικής. Οι συζητήσεις με τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων προχωρούν με στόχο ένα ξεκάθαρο πλαίσιο, που θα καθιστά το ανακυκλωμένο νερό σημαντικά πιο οικονομικό από το πόσιμο, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που τα τιμολόγια ύδατος για τη βιομηχανία αυξάνονται. Το έργο «Ψυτάλλεια 3.0» εντάσσεται σε ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό ο οποίος συνδέεται με την αναβάθμιση της υδροδότησης της Αττικής και περιλαμβάνει το μεγάλο έργο της εκτροπής των ποταμών Κρικελιώτη και Καρπενησιώτη προς τον Εύηνο («Εύρυτος»), αλλά και άμεσες παρεμβάσεις για ενίσχυση του συστήματος, όπως είναι η ενεργοποίηση των 11 γεωτρήσεων στη νοτιοανατολική Υλίκη, στην περιοχή «Ούγγροι» (4 έχουν τεθεί σε λειτουργία και οι υπόλοιπες στα τέλη Απριλίου), η αξιοποίηση των υπόγειων αποθεμάτων του Βοιωτικού Κηφισού κ.ά. View full είδηση
-
Σήμα εκκίνησης για τον διαγωνισμό της μελέτης του μεγάλου έργου «Ψυτάλλεια 3.0» αναμένεται να δώσει το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΥΔΑΠ στη συνεδρίαση της 29ης Απριλίου, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στη διαχείριση των υδάτινων πόρων της Αττικής. Η επαναχρησιμοποίηση νερού αναδεικνύεται σε στρατηγική επιλογή, με επίκεντρο τη μεγαλύτερη υποδομή επεξεργασίας λυμάτων της χώρας, όπου τεράστιοι όγκοι επεξεργασμένου νερού καταλήγουν σήμερα στον Σαρωνικό. Με την εισαγωγή τεταρτοβάθμιας επεξεργασίας, έως και 750.000 κυβικά μέτρα νερού ημερησίως θα μπορούν να αξιοποιηθούν για βιομηχανικούς και αρδευτικούς σκοπούς, αποσυμφορώντας τα δίκτυα πόσιμου νερού της Αττικής και δημιουργώντας νέες δυνατότητες ενίσχυσης του υδροφόρου ορίζοντα. Νέα κανονικότητα Η φετινή χειμερινή περίοδος άφησε ένα αποτύπωμα συγκρατημένης αισιοδοξίας για τα αποθέματα υδάτων στην Αττική. Οι βροχοπτώσεις ήταν πιο γενναιόδωρες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, επιτρέποντας στους ταμιευτήρες να ανακτήσουν μέρος των απωλειών τους. Την περασμένη Τετάρτη (8 Απριλίου 2026), τα συνολικά αποθέματα στους τέσσερις βασικούς ταμιευτήρες που τροφοδοτούν το λεκανοπέδιο (Μόρνος, Εύηνος, Υλίκη, Μαραθώνας) ανήλθαν σε 761.177.000 κυβικά μέτρα, λίγο αυξημένα σε σχέση με τα 651.708.000 ένα χρόνο νωρίτερα. Ωστόσο, πριν από μερικά χρόνια τα επίπεδα ξεπερνούσαν το 1 δισ. κυβικά μέτρα. Η σύγκριση αναδεικνύει μια νέα κανονικότητα και απαιτεί μέτρα που διασφαλίζουν τη συνέχιση της υδροδότησης του λεκανοπεδίου παρά τις διακυμάνσεις των βροχοπτώσεων και τις πιέσεις της κλιματικής κρίσης. Οι τρεις προηγούμενες χρονιές είχαν έντονη ανομβρία οδηγώντας σε ετήσιες απώλειες της τάξης των 250 εκατ. κυβικών μέτρων. Η φετινή ανάκαμψη σταθεροποιεί το ισοζύγιο, δημιουργώντας χώρο για στρατηγικό σχεδιασμό και τολμηρές επενδύσεις. Πολύτιμος πόρος το ανακυκλωμένο νερό Εκεί εντάσσεται και το έργο «Ψυτάλλεια 3.0» που αντιμετωπίζει το νερό όχι ως απόβλητο, αλλά ως πολύτιμο προϊόν. Ο πρόεδρος της ΕΥΔΑΠ κ. Γιώργος Στεργίου, μιλώντας στο Φόρουμ για την Παγκόσμια Ημέρα Νερού 2026 ανέφερε ότι επεξεργασμένο νερό από το νησί, μπορεί να επιστρέψει στην κατανάλωση για βιομηχανική και αρδευτική χρήση ενώ θα εξερευνηθεί και η δυνατότητα ενίσχυσης του ταπεινωμένου υδροφόρου ορίζοντα της Αττικής. «Ρίχνοντας καθαρό νερό, βελτιώνουμε την ποιότητα και μειώνουμε το βάθος του υδροφόρου ορίζοντα, ενισχύοντας τη διαθεσιμότητα πόρων», επεσήμανε. Η αξιοποίηση του ανακτημένου νερού αποκτά στρατηγική σημασία εν μέσω της λειψυδρίας. Οι βιομηχανικοί κλάδοι, και ιδιαίτερα οι ενεργοβόροι ή οι υποδομές υψηλής τεχνολογίας όπως τα data centers (επενδύσεις που πυκνώνουν ειδικά στην Ανατολική Αττική), χρειάζονται τεράστιες ποσότητες νερού κυρίως για ψύξη. Η διάθεση φθηνού ανακυκλωμένου νερού μπορεί να μειώσει το κόστος και να αποσυμφορήσει τα δίκτυα πόσιμου νερού. Τεχνικές δυσκολίες και προκλήσεις Το τεχνικό σκέλος της Ψυτάλλειας 3.0 είναι εξίσου σύνθετο. Απαιτείται η κατασκευή νέου δικτύου μεταφοράς για την ανύψωση του παραγόμενου νερού από το επίπεδο της θάλασσας στο νησί προς περιοχές της Αττικής με υψόμετρο, ενώ η ανάλυση κόστους-οφέλους θα καθορίσει τις τεχνολογίες ενεργειακής αξιοποίησης και επεξεργασίας που θα εφαρμοστούν. Παράλληλα, ο σχεδιασμός της ΕΥΔΑΠ περιλαμβάνει αναβάθμιση και όλων των υπόλοιπων υφιστάμενων ΚΕΛ – από τη Μεταμόρφωση, έως το Θριάσιο και από το Κορωπί-Παιανία έως τα Μέγαρα. Οι νέες μονάδες σε Ραφήνα και Μαραθώνα περιλαμβάνουν στον σχεδιασμό τους δυνατότητα ανακύκλωσης υδάτων, όπως και το ΚΕΛ εντός του project στο Ελληνικό όπου το επεξεργασμένο νερό θα χρησιμοποιείται για άρδευση. Η τιμολογιακή πολιτική του ανακυκλωμένου νερού αποτελεί επίσης κρίσιμο εργαλείο για την επιτυχία της στρατηγικής. Οι συζητήσεις με τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων προχωρούν με στόχο ένα ξεκάθαρο πλαίσιο, που θα καθιστά το ανακυκλωμένο νερό σημαντικά πιο οικονομικό από το πόσιμο, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που τα τιμολόγια ύδατος για τη βιομηχανία αυξάνονται. Το έργο «Ψυτάλλεια 3.0» εντάσσεται σε ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό ο οποίος συνδέεται με την αναβάθμιση της υδροδότησης της Αττικής και περιλαμβάνει το μεγάλο έργο της εκτροπής των ποταμών Κρικελιώτη και Καρπενησιώτη προς τον Εύηνο («Εύρυτος»), αλλά και άμεσες παρεμβάσεις για ενίσχυση του συστήματος, όπως είναι η ενεργοποίηση των 11 γεωτρήσεων στη νοτιοανατολική Υλίκη, στην περιοχή «Ούγγροι» (4 έχουν τεθεί σε λειτουργία και οι υπόλοιπες στα τέλη Απριλίου), η αξιοποίηση των υπόγειων αποθεμάτων του Βοιωτικού Κηφισού κ.ά.
-
Οι πολίτες, από την Κυριακή 22 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα Νερού, μπορούν να ενημερώνονται για τα έργα, μέσα από την ειδική διαδικτυακή πλατφόρμα https://ependioumestonero.gr/, όπου έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν την περιοχή που τους ενδιαφέρει και να δουν άμεσα στον χάρτη τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη ή υπό σχεδιασμό, στους Δήμους της Αττικής. Η πλατφόρμα δίνει βασικές πληροφορίες ανά κατηγορία έργων, δημιουργώντας συνοπτικά μια συνολική εικόνα των έργων σε κάθε Δήμο. Η μετάβαση των υποδομών κοινής ωφέλειας σε ένα νέο, πιο σύνθετο μοντέλο λειτουργίας, όπου το νερό, η ενέργεια και η βιωσιμότητα συνδέονται στενά, αποτυπώνεται με σαφήνεια στη στρατηγική που αναπτύσσει τα τελευταία χρόνια και η ΕΥΔΑΠ. Στον πυρήνα αυτής της μετάβασης βρίσκονται δύο εμβληματικά projects: η αναβάθμιση της Ψυττάλειας – το λεγόμενο «Ψυττάλεια 3.0» – αλλά και το σύνθετο υδρο-ενεργειακό έργο στα Κρεμαστά. Η αφετηρία αυτής της στρατηγικής τοποθετείται στο νησί της Ψυττάλειας, όπου λειτουργεί το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων, μία από τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις του είδους στην Ευρώπη. Το «Ψυττάλεια 3.0» - για τη μελέτη του οποίου οι διαγωνιστικές διαδικασίες εκκινούν εντός του Απριλίου - φιλοδοξεί να μετατρέψει τη μονάδα σε ένα πολυλειτουργικό ενεργειακό και περιβαλλοντικό hub. Σήμερα, η εγκατάσταση ήδη παράγει ενέργεια μέσω της αξιοποίησης του βιοαερίου που προκύπτει από τη χώνευση της ιλύος. Το παραγόμενο αέριο αποθηκεύεται και χρησιμοποιείται σε μονάδες συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας, καλύπτοντας σημαντικό μέρος των ενεργειακών αναγκών της μονάδας. Η συνολική ισχύς των εγκαταστάσεων αυτών, σε συνδυασμό με μονάδα συμπαραγωγής με χρήση φυσικού αερίου, επιτρέπει όχι μόνο την ενεργειακή αυτάρκεια κρίσιμων λειτουργιών, αλλά και την πώληση πλεονάζουσας ενέργειας στο δίκτυο. Ωστόσο, το νέο σχέδιο πηγαίνει πολύ πέρα από τη σημερινή πραγματικότητα. Η αναβάθμιση προβλέπει τη συστηματική αξιοποίηση όλων των παραπροϊόντων της επεξεργασίας λυμάτων: βιολογική ιλύς, βιοαέριο, βιομεθάνιο, ακόμη και υδρογόνο και φώσφορος. Στόχος είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου οικοσυστήματος κυκλικής οικονομίας, όπου τίποτα δεν χάνεται και όλα επαναχρησιμοποιούνται. Η ανάκτηση νερού Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ανακτημένο νερό. Σε μια περίοδο που η λειψυδρία επανέρχεται δυναμικά ως απειλή, η δυνατότητα παροχής φθηνού, μη πόσιμου νερού στη βιομηχανία αποκτά στρατηγική σημασία. Η βιομηχανική χρήση – ιδίως σε ενεργοβόρους κλάδους και σε υποδομές όπως τα data centers – απαιτεί τεράστιες ποσότητες νερού, κυρίως για ψύξη. Η αξιοποίηση ανακυκλωμένου νερού μπορεί να αποσυμφορήσει τα δίκτυα πόσιμου νερού και να μειώσει το συνολικό κόστος για τις επιχειρήσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, η τιμολόγηση του ανακτημένου νερού αποτελεί κρίσιμο παράγοντα. Οι συζητήσεις με τη ΡΑΑΕΥ κινούνται προς την κατεύθυνση δημιουργίας ενός σαφούς πλαισίου, όπου το ανακυκλωμένο νερό θα είναι σημαντικά φθηνότερο από το πόσιμο, ιδίως σε μια περίοδο που τα τιμολόγια ύδατος για τη βιομηχανία αυξήθηκαν. Το τεχνικό σκέλος του έργου είναι εξίσου σύνθετο. Οι μελετητές καλούνται να αξιολογήσουν διαφορετικές τεχνολογίες ενεργειακής αξιοποίησης και επεξεργασίας, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την απόδοση όσο και το κόστος. Η ανάλυση κόστους-οφέλους θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τη μορφή που θα λάβει τελικά το project. Παράλληλα, η ΕΥΔΑΠ βρίσκεται σε συμφωνία με τη Helleniq Energy για την τροφοδοσία των εγκαταστάσεών της με ανακυκλωμένο νερό από το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) Θριάσιου. Κρεμαστά: Νερό και ενέργεια σε ένα έργο Εάν η Ψυττάλεια αποτελεί το «εργοστάσιο» της νέας ενεργειακής στρατηγικής, το project στα Κρεμαστά αποτυπώνει τη η διεύρυνση του αποτυπώματός της. Πρόκειται για ένα σύνθετο έργο που εκτός από την ενίσχυση των υδατικών αποθεμάτων της Αττικής, θα συνδυαστεί μελλοντικά με την αποθήκευση ενέργειας μέσω αντλησιοταμίευσης. Η μονάδα πιθανώς θα έχει ισχύ περίπου 50 MW και θα λειτουργεί ως «μπαταρία» για το ηλεκτρικό σύστημα. Σε περιόδους χαμηλής ζήτησης, νερό θα αντλείται σε υψηλότερο υψόμετρο, ενώ όταν η ζήτηση αυξάνεται, θα απελευθερώνεται παράγοντας ηλεκτρική ενέργεια. Το έργο εντάσσεται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό κυβέρνησης – ΕΥΔΑΠ που περιλαμβάνει τη σύνδεση του Εύηνου με τον Κρικελοπόταμο και τον Καρπενησιώτη και σε δεύτερη φάση τη μεταφορά νερού από τη λίμνη Κρεμαστών. Με προϋπολογισμό άνω του μισού δισ. ευρώ, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον τομέα των υδάτινων υποδομών της χώρας. Πέρα από την ενεργειακή διάσταση, το έργο έχει σαφή στόχο την ενίσχυση της υδροδότησης της Αττικής σε βάθος χρόνου. Παρότι ο φετινός χειμώνας εμπλούτισε τους ταμιευτήρες από τους οποίους υδρεύεται η Αττική, η κλιματική αλλαγή και η αυξανόμενη ζήτηση καθιστούν αναγκαία τη δημιουργία εναλλακτικών πηγών και τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης των υδάτινων πόρων. Η ενεργειακή στρατηγική: από καταναλωτής σε παραγωγό Σήμερα, η ΕΥΔΑΠ καλύπτει περίπου το 20% των ενεργειακών της αναγκών από ίδιες πηγές, όπως μικρά υδροηλεκτρικά και φωτοβολταϊκά. Η παραγωγή αυτή, αν και σημαντική, δεν επαρκεί για να αντισταθμίσει το υψηλό ενεργειακό κόστος λειτουργίας των υποδομών. Η διοίκηση της εταιρείας εξετάζει πολλαπλά σενάρια για τη μείωση του κόστους και την ενίσχυση της ενεργειακής αυτονομίας. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η ανάπτυξη νέων έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η σύναψη διμερών συμβάσεων προμήθειας ενέργειας (PPAs), η αξιοποίηση αποθηκευτικών τεχνολογιών, η βελτιστοποίηση της ενεργειακής απόδοσης των εγκαταστάσεων κ.ά.. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, η εταιρεία να εξετάσει ακόμη και την είσοδο στην αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, αξιοποιώντας την εκτεταμένη πελατειακή της βάση. Επενδυτικό πλάνο 2,5 δισ.: Υποδομές, ψηφιοποίηση και ανθεκτικότητα Η ενεργειακή στρατηγική της εντάσσεται σε ένα ευρύτερο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 2,5 δισ. ευρώ έως το 2035. Το σχέδιο περιλαμβάνει 167 έργα που καλύπτουν όλο το φάσμα δραστηριοτήτων της εταιρείας: ύδρευση, αποχέτευση, ενέργεια και ψηφιακές υποδομές. Ανάμεσα στα πιο εμβληματικά έργα ξεχωρίζουν, ο νέος αγωγός που θα υδροδοτήσει το Ελληνικό, η κατασκευή συλλεκτήριου αγωγού για την αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων στα νότια προάστια, η εγκατάσταση εκατομμυρίων «έξυπνων» υδρομετρητών, η αναβάθμιση της Ψυττάλειας και πολλά άλλα. Η υδροδότηση της νέας πόλης στο Ελληνικό αποτελεί ιδιαίτερη πρόκληση, καθώς απαιτεί ενίσχυση του κεντρικού τροφοδοτικού δικτύου και έναν αγωγό που θα διασχίζει τη μισή πρωτεύουσα ξεκινώντας από το Γαλάτσι και φτάνοντας στο παραλιακό μέτωπο. Παράλληλα, η αντικατάσταση 1,8 εκατ. υδρομετρητών με ψηφιακά συστήματα αναμένεται να περιορίσει τις απώλειες και να βελτιώσει τη διαχείριση της κατανάλωσης. Σήμερα, οι διαρροές και οι μη καταγεγραμμένες απώλειες φτάνουν περίπου το 15%, ποσοστό που η εταιρεία επιδιώκει να μειώσει σημαντικά τα επόμενα χρόνια. Σημαντικό μέρος των επενδύσεων κατευθύνεται και στην αντιμετώπιση της λειψυδρίας με τα έργα ανακύκλωσης νερού, τον εκσυγχρονισμό των δικτύων κλπ. που συνθέτουν μια πολυεπίπεδη στρατηγική για τη διασφάλιση της επάρκειας. View full είδηση
-
Οι πολίτες, από την Κυριακή 22 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα Νερού, μπορούν να ενημερώνονται για τα έργα, μέσα από την ειδική διαδικτυακή πλατφόρμα https://ependioumestonero.gr/, όπου έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν την περιοχή που τους ενδιαφέρει και να δουν άμεσα στον χάρτη τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη ή υπό σχεδιασμό, στους Δήμους της Αττικής. Η πλατφόρμα δίνει βασικές πληροφορίες ανά κατηγορία έργων, δημιουργώντας συνοπτικά μια συνολική εικόνα των έργων σε κάθε Δήμο. Η μετάβαση των υποδομών κοινής ωφέλειας σε ένα νέο, πιο σύνθετο μοντέλο λειτουργίας, όπου το νερό, η ενέργεια και η βιωσιμότητα συνδέονται στενά, αποτυπώνεται με σαφήνεια στη στρατηγική που αναπτύσσει τα τελευταία χρόνια και η ΕΥΔΑΠ. Στον πυρήνα αυτής της μετάβασης βρίσκονται δύο εμβληματικά projects: η αναβάθμιση της Ψυττάλειας – το λεγόμενο «Ψυττάλεια 3.0» – αλλά και το σύνθετο υδρο-ενεργειακό έργο στα Κρεμαστά. Η αφετηρία αυτής της στρατηγικής τοποθετείται στο νησί της Ψυττάλειας, όπου λειτουργεί το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων, μία από τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις του είδους στην Ευρώπη. Το «Ψυττάλεια 3.0» - για τη μελέτη του οποίου οι διαγωνιστικές διαδικασίες εκκινούν εντός του Απριλίου - φιλοδοξεί να μετατρέψει τη μονάδα σε ένα πολυλειτουργικό ενεργειακό και περιβαλλοντικό hub. Σήμερα, η εγκατάσταση ήδη παράγει ενέργεια μέσω της αξιοποίησης του βιοαερίου που προκύπτει από τη χώνευση της ιλύος. Το παραγόμενο αέριο αποθηκεύεται και χρησιμοποιείται σε μονάδες συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας, καλύπτοντας σημαντικό μέρος των ενεργειακών αναγκών της μονάδας. Η συνολική ισχύς των εγκαταστάσεων αυτών, σε συνδυασμό με μονάδα συμπαραγωγής με χρήση φυσικού αερίου, επιτρέπει όχι μόνο την ενεργειακή αυτάρκεια κρίσιμων λειτουργιών, αλλά και την πώληση πλεονάζουσας ενέργειας στο δίκτυο. Ωστόσο, το νέο σχέδιο πηγαίνει πολύ πέρα από τη σημερινή πραγματικότητα. Η αναβάθμιση προβλέπει τη συστηματική αξιοποίηση όλων των παραπροϊόντων της επεξεργασίας λυμάτων: βιολογική ιλύς, βιοαέριο, βιομεθάνιο, ακόμη και υδρογόνο και φώσφορος. Στόχος είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου οικοσυστήματος κυκλικής οικονομίας, όπου τίποτα δεν χάνεται και όλα επαναχρησιμοποιούνται. Η ανάκτηση νερού Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ανακτημένο νερό. Σε μια περίοδο που η λειψυδρία επανέρχεται δυναμικά ως απειλή, η δυνατότητα παροχής φθηνού, μη πόσιμου νερού στη βιομηχανία αποκτά στρατηγική σημασία. Η βιομηχανική χρήση – ιδίως σε ενεργοβόρους κλάδους και σε υποδομές όπως τα data centers – απαιτεί τεράστιες ποσότητες νερού, κυρίως για ψύξη. Η αξιοποίηση ανακυκλωμένου νερού μπορεί να αποσυμφορήσει τα δίκτυα πόσιμου νερού και να μειώσει το συνολικό κόστος για τις επιχειρήσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, η τιμολόγηση του ανακτημένου νερού αποτελεί κρίσιμο παράγοντα. Οι συζητήσεις με τη ΡΑΑΕΥ κινούνται προς την κατεύθυνση δημιουργίας ενός σαφούς πλαισίου, όπου το ανακυκλωμένο νερό θα είναι σημαντικά φθηνότερο από το πόσιμο, ιδίως σε μια περίοδο που τα τιμολόγια ύδατος για τη βιομηχανία αυξήθηκαν. Το τεχνικό σκέλος του έργου είναι εξίσου σύνθετο. Οι μελετητές καλούνται να αξιολογήσουν διαφορετικές τεχνολογίες ενεργειακής αξιοποίησης και επεξεργασίας, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την απόδοση όσο και το κόστος. Η ανάλυση κόστους-οφέλους θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τη μορφή που θα λάβει τελικά το project. Παράλληλα, η ΕΥΔΑΠ βρίσκεται σε συμφωνία με τη Helleniq Energy για την τροφοδοσία των εγκαταστάσεών της με ανακυκλωμένο νερό από το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) Θριάσιου. Κρεμαστά: Νερό και ενέργεια σε ένα έργο Εάν η Ψυττάλεια αποτελεί το «εργοστάσιο» της νέας ενεργειακής στρατηγικής, το project στα Κρεμαστά αποτυπώνει τη η διεύρυνση του αποτυπώματός της. Πρόκειται για ένα σύνθετο έργο που εκτός από την ενίσχυση των υδατικών αποθεμάτων της Αττικής, θα συνδυαστεί μελλοντικά με την αποθήκευση ενέργειας μέσω αντλησιοταμίευσης. Η μονάδα πιθανώς θα έχει ισχύ περίπου 50 MW και θα λειτουργεί ως «μπαταρία» για το ηλεκτρικό σύστημα. Σε περιόδους χαμηλής ζήτησης, νερό θα αντλείται σε υψηλότερο υψόμετρο, ενώ όταν η ζήτηση αυξάνεται, θα απελευθερώνεται παράγοντας ηλεκτρική ενέργεια. Το έργο εντάσσεται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό κυβέρνησης – ΕΥΔΑΠ που περιλαμβάνει τη σύνδεση του Εύηνου με τον Κρικελοπόταμο και τον Καρπενησιώτη και σε δεύτερη φάση τη μεταφορά νερού από τη λίμνη Κρεμαστών. Με προϋπολογισμό άνω του μισού δισ. ευρώ, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον τομέα των υδάτινων υποδομών της χώρας. Πέρα από την ενεργειακή διάσταση, το έργο έχει σαφή στόχο την ενίσχυση της υδροδότησης της Αττικής σε βάθος χρόνου. Παρότι ο φετινός χειμώνας εμπλούτισε τους ταμιευτήρες από τους οποίους υδρεύεται η Αττική, η κλιματική αλλαγή και η αυξανόμενη ζήτηση καθιστούν αναγκαία τη δημιουργία εναλλακτικών πηγών και τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης των υδάτινων πόρων. Η ενεργειακή στρατηγική: από καταναλωτής σε παραγωγό Σήμερα, η ΕΥΔΑΠ καλύπτει περίπου το 20% των ενεργειακών της αναγκών από ίδιες πηγές, όπως μικρά υδροηλεκτρικά και φωτοβολταϊκά. Η παραγωγή αυτή, αν και σημαντική, δεν επαρκεί για να αντισταθμίσει το υψηλό ενεργειακό κόστος λειτουργίας των υποδομών. Η διοίκηση της εταιρείας εξετάζει πολλαπλά σενάρια για τη μείωση του κόστους και την ενίσχυση της ενεργειακής αυτονομίας. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η ανάπτυξη νέων έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η σύναψη διμερών συμβάσεων προμήθειας ενέργειας (PPAs), η αξιοποίηση αποθηκευτικών τεχνολογιών, η βελτιστοποίηση της ενεργειακής απόδοσης των εγκαταστάσεων κ.ά.. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, η εταιρεία να εξετάσει ακόμη και την είσοδο στην αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, αξιοποιώντας την εκτεταμένη πελατειακή της βάση. Επενδυτικό πλάνο 2,5 δισ.: Υποδομές, ψηφιοποίηση και ανθεκτικότητα Η ενεργειακή στρατηγική της εντάσσεται σε ένα ευρύτερο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 2,5 δισ. ευρώ έως το 2035. Το σχέδιο περιλαμβάνει 167 έργα που καλύπτουν όλο το φάσμα δραστηριοτήτων της εταιρείας: ύδρευση, αποχέτευση, ενέργεια και ψηφιακές υποδομές. Ανάμεσα στα πιο εμβληματικά έργα ξεχωρίζουν, ο νέος αγωγός που θα υδροδοτήσει το Ελληνικό, η κατασκευή συλλεκτήριου αγωγού για την αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων στα νότια προάστια, η εγκατάσταση εκατομμυρίων «έξυπνων» υδρομετρητών, η αναβάθμιση της Ψυττάλειας και πολλά άλλα. Η υδροδότηση της νέας πόλης στο Ελληνικό αποτελεί ιδιαίτερη πρόκληση, καθώς απαιτεί ενίσχυση του κεντρικού τροφοδοτικού δικτύου και έναν αγωγό που θα διασχίζει τη μισή πρωτεύουσα ξεκινώντας από το Γαλάτσι και φτάνοντας στο παραλιακό μέτωπο. Παράλληλα, η αντικατάσταση 1,8 εκατ. υδρομετρητών με ψηφιακά συστήματα αναμένεται να περιορίσει τις απώλειες και να βελτιώσει τη διαχείριση της κατανάλωσης. Σήμερα, οι διαρροές και οι μη καταγεγραμμένες απώλειες φτάνουν περίπου το 15%, ποσοστό που η εταιρεία επιδιώκει να μειώσει σημαντικά τα επόμενα χρόνια. Σημαντικό μέρος των επενδύσεων κατευθύνεται και στην αντιμετώπιση της λειψυδρίας με τα έργα ανακύκλωσης νερού, τον εκσυγχρονισμό των δικτύων κλπ. που συνθέτουν μια πολυεπίπεδη στρατηγική για τη διασφάλιση της επάρκειας.
-
Έπειτα από σχεδόν έξι μήνες, τα αποθέματα νερού στους ταμιευτήρες της Αθήνας ξεπέρασαν το μισό δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα, σύμφωνα με τα δεδομένα απολήψιμων αποθεμάτων της ΕΥΔΑΠ. Οι σημαντικές βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις των τελευταίων εβδομάδων είχαν ως αποτέλεσμα την εισροή μεγάλης ποσότητας νερού στις λεκάνες απορροής των τεσσάρων ταμιευτήρων που τροφοδοτούν την πρωτεύουσα. Περισσότερα από 3,5 εκατ. κυβικά μέτρα νερού μπήκαν στον ταμιευτήρα του Μαραθώνα μέσα σε μία ημέρα εξαιτίας της κακοκαιρίας στις 29/01. Από την έναρξη του νέου έτους περισσότερα από 100 εκατ. κυβικά μέτρα έχουν εισέλθει στους ταμιευτήρες του Μόρνου, του Εύηνου, της Υλίκης και του Μαραθώνα. Όπως φαίνεται και στο παρακάτω γράφημα, τα αποθέματα στο σύνολο των ταμιευτήρων αυξήθηκαν από 399 εκατ. κυβικά μέτρα την Πρωτοχρονιά σε 502 εκατ. κυβικά μέτρα στις 29 Ιανουαρίου, μία αύξηση 25% σε λιγότερο από ένα μήνα. Η μεγαλύτερη αύξηση των αποθεμάτων σημειώθηκε μέσα σε ένα διάστημα μικρότερο των δύο εβδομάδων, από τις 3 έως τις 14 Ιανουαρίου. Τότε, έπειτα από μερικές ημέρες στασιμότητας, περίπου 20 εκατ. κυβικά εισήλθαν στους ταμιευτήρες από τις 21 έως τις 29 Ιανουαρίου. Η τελευταία φορά που τα αποθέματα νερού ήταν πάνω από 500 εκατ. κυβικά μέτρα ήταν την 1η Αυγούστου του περασμένου έτους. Σημαντική αύξηση των αποθεμάτων στον Μόρνο Οι εισροές δεν ήταν ίδιες σε όλους τους ταμιευτήρες του συστήματος. Τα αποθέματα στον ταμιευτήρα του Μόρνου αυξήθηκαν κατά 36% από την αρχή του μήνα έως την 29η Ιανουαρίου. Η τεχνητή λίμνη της Φωκίδας διαθέτει πλέον 272 εκατ. κυβικά μέτρα νερού, και έχει έκταση μεγαλύτερη των 10 τετραγωνικών χιλιομέτρων, σύμφωνα με την τελευταία δορυφορική απεικόνισή της. Αύξηση μεγαλύτερη των 3,5 εκατ. κυβικών σε μία ημέρα στον Μαραθώνα Η Υλίκη στη Βοιωτία παρέμεινε στάσιμη, ενώ ο Εύηνος στην Αιτωλοακαρνανία είδε μικρή μείωση τις τελευταίες εβδομάδες, έπειτα από σημαντική αύξηση από την αρχή της χρονιάς. Ο Μαραθώνας από την άλλη κατέγραψε ημερήσια αύξηση μεγαλύτερη των 3,5 εκατ. κυβικών μέτρων στα αποθέματά του λόγω της κακοκαιρίας που έπληξε την Αττική την περασμένη Τετάρτη (21/01). Πάνω από τη μέση τιμή οι βροχοπτώσεις Η αύξηση των αποθεμάτων νερού αποτυπώνεται και στα δεδομένα των δύο αυτόματων μετεωρολογικών σταθμών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών/Meteo.gr στον ταμιευτήρα του Μόρνου. Οι δύο σταθμοί που βρίσκονται στη λεκάνη απορροής του σημαντικότερου ταμιευτήρα της πρωτεύουσας κατέγραψαν βροχοπτώσεις πάνω από τη μέση τιμή για την εποχή. 341 χιλιοστά βροχόπτωσης έχει καταγραφεί στον μετεωρολογικό σταθμό «Κονιάκος».Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών/Meteo.gr Ο σταθμός «Κονιάκος» από την αρχή του έτους έχει καταγράψει 341 χιλιοστά βροχής και χιονιού, ενώ ο σταθμός στο φράγμα του Μόρνου 227 χιλιοστά. Πάνω από τη μέση τιμή η βροχόπτωση στον μετεωρολογικό σταθμό του φράγματος Μόρνου. Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών/Meteo.gr Ωστόσο, η χιονοκάλυψη στη λεκάνη απορροής του ταμιευτήρα βρίσκεται κάτω από τη μέση τιμή του 2005-2024. Έπειτα από μία μεγάλη αύξηση στα μέσα του μήνα, οι χαμηλές θερμοκρασίες αποχώρησαν, περιορίζοντας τα χιόνια στο 20% της περιοχής, από το 41% που ήταν στις 14 Ιανουαρίου. Συνεχίζεται το πρόβλημα Παρά τις σημαντικές εισροές των τελευταίων ημερών, η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά ανησυχητική, καθώς τα αποθέματα παραμένουν σε επικίνδυνα χαμηλά επίπεδα για την εποχή. Όπως αποτυπώνεται και στο παρακάτω γράφημα, οι ταμιευτήρες της Αθήνας έχουν κατά 45% μειωμένα αποθέματα νερού την 29η Ιανουαρίου 2026 σε σχέση με την ίδια ημέρα δύο χρόνια πριν, με μόνο 502 εκατ. κυβικά μέτρα να βρίσκονται σε αυτούς φέτος σε σχέση με 912 εκατ. κυβικά μέτρα το 2024. View full είδηση
-
- νερό
- ταμιευτήρες νερού
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Έπειτα από σχεδόν έξι μήνες, τα αποθέματα νερού στους ταμιευτήρες της Αθήνας ξεπέρασαν το μισό δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα, σύμφωνα με τα δεδομένα απολήψιμων αποθεμάτων της ΕΥΔΑΠ. Οι σημαντικές βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις των τελευταίων εβδομάδων είχαν ως αποτέλεσμα την εισροή μεγάλης ποσότητας νερού στις λεκάνες απορροής των τεσσάρων ταμιευτήρων που τροφοδοτούν την πρωτεύουσα. Περισσότερα από 3,5 εκατ. κυβικά μέτρα νερού μπήκαν στον ταμιευτήρα του Μαραθώνα μέσα σε μία ημέρα εξαιτίας της κακοκαιρίας στις 29/01. Από την έναρξη του νέου έτους περισσότερα από 100 εκατ. κυβικά μέτρα έχουν εισέλθει στους ταμιευτήρες του Μόρνου, του Εύηνου, της Υλίκης και του Μαραθώνα. Όπως φαίνεται και στο παρακάτω γράφημα, τα αποθέματα στο σύνολο των ταμιευτήρων αυξήθηκαν από 399 εκατ. κυβικά μέτρα την Πρωτοχρονιά σε 502 εκατ. κυβικά μέτρα στις 29 Ιανουαρίου, μία αύξηση 25% σε λιγότερο από ένα μήνα. Η μεγαλύτερη αύξηση των αποθεμάτων σημειώθηκε μέσα σε ένα διάστημα μικρότερο των δύο εβδομάδων, από τις 3 έως τις 14 Ιανουαρίου. Τότε, έπειτα από μερικές ημέρες στασιμότητας, περίπου 20 εκατ. κυβικά εισήλθαν στους ταμιευτήρες από τις 21 έως τις 29 Ιανουαρίου. Η τελευταία φορά που τα αποθέματα νερού ήταν πάνω από 500 εκατ. κυβικά μέτρα ήταν την 1η Αυγούστου του περασμένου έτους. Σημαντική αύξηση των αποθεμάτων στον Μόρνο Οι εισροές δεν ήταν ίδιες σε όλους τους ταμιευτήρες του συστήματος. Τα αποθέματα στον ταμιευτήρα του Μόρνου αυξήθηκαν κατά 36% από την αρχή του μήνα έως την 29η Ιανουαρίου. Η τεχνητή λίμνη της Φωκίδας διαθέτει πλέον 272 εκατ. κυβικά μέτρα νερού, και έχει έκταση μεγαλύτερη των 10 τετραγωνικών χιλιομέτρων, σύμφωνα με την τελευταία δορυφορική απεικόνισή της. Αύξηση μεγαλύτερη των 3,5 εκατ. κυβικών σε μία ημέρα στον Μαραθώνα Η Υλίκη στη Βοιωτία παρέμεινε στάσιμη, ενώ ο Εύηνος στην Αιτωλοακαρνανία είδε μικρή μείωση τις τελευταίες εβδομάδες, έπειτα από σημαντική αύξηση από την αρχή της χρονιάς. Ο Μαραθώνας από την άλλη κατέγραψε ημερήσια αύξηση μεγαλύτερη των 3,5 εκατ. κυβικών μέτρων στα αποθέματά του λόγω της κακοκαιρίας που έπληξε την Αττική την περασμένη Τετάρτη (21/01). Πάνω από τη μέση τιμή οι βροχοπτώσεις Η αύξηση των αποθεμάτων νερού αποτυπώνεται και στα δεδομένα των δύο αυτόματων μετεωρολογικών σταθμών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών/Meteo.gr στον ταμιευτήρα του Μόρνου. Οι δύο σταθμοί που βρίσκονται στη λεκάνη απορροής του σημαντικότερου ταμιευτήρα της πρωτεύουσας κατέγραψαν βροχοπτώσεις πάνω από τη μέση τιμή για την εποχή. 341 χιλιοστά βροχόπτωσης έχει καταγραφεί στον μετεωρολογικό σταθμό «Κονιάκος».Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών/Meteo.gr Ο σταθμός «Κονιάκος» από την αρχή του έτους έχει καταγράψει 341 χιλιοστά βροχής και χιονιού, ενώ ο σταθμός στο φράγμα του Μόρνου 227 χιλιοστά. Πάνω από τη μέση τιμή η βροχόπτωση στον μετεωρολογικό σταθμό του φράγματος Μόρνου. Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών/Meteo.gr Ωστόσο, η χιονοκάλυψη στη λεκάνη απορροής του ταμιευτήρα βρίσκεται κάτω από τη μέση τιμή του 2005-2024. Έπειτα από μία μεγάλη αύξηση στα μέσα του μήνα, οι χαμηλές θερμοκρασίες αποχώρησαν, περιορίζοντας τα χιόνια στο 20% της περιοχής, από το 41% που ήταν στις 14 Ιανουαρίου. Συνεχίζεται το πρόβλημα Παρά τις σημαντικές εισροές των τελευταίων ημερών, η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά ανησυχητική, καθώς τα αποθέματα παραμένουν σε επικίνδυνα χαμηλά επίπεδα για την εποχή. Όπως αποτυπώνεται και στο παρακάτω γράφημα, οι ταμιευτήρες της Αθήνας έχουν κατά 45% μειωμένα αποθέματα νερού την 29η Ιανουαρίου 2026 σε σχέση με την ίδια ημέρα δύο χρόνια πριν, με μόνο 502 εκατ. κυβικά μέτρα να βρίσκονται σε αυτούς φέτος σε σχέση με 912 εκατ. κυβικά μέτρα το 2024.
-
- νερό
- ταμιευτήρες νερού
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Η ΕΥΔΑΠ παρουσιάζει την ψηφιακή πλατφόρμα Ανοικτών Δεδομένων EYDAP Open Data Hub (opendata.eydap.gr) ενισχύοντας έμπρακτα τη διαφάνεια, την καινοτομία και την προσβασιμότητα στην πληροφορία που αφορά στη διαχείριση των υδάτινων πόρων. Σε μια εποχή κατά την οποία τα δεδομένα διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο, η ΕΥΔΑΠ καθιστά διαθέσιμο ένα αξιόπιστο και τεκμηριωμένο σύνολο δεδομένων σχετικά με την ύδρευση και την αποχέτευση. Σημαντικά στοιχεία για την κατανάλωση, τα αποθέματα και την ποιότητα του νερού είναι πλέον διαθέσιμα σε πολίτες, ερευνητές, μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, φορείς και οργανισμούς που επιθυμούν να ενημερωθούν ή να αξιοποιήσουν δεδομένα που σχετίζονται με τη βιώσιμη διαχείριση του νερού. H πρόσβαση στο EYDAP Open Data Hub είναι ανοιχτή και δωρεάν σε όλους, χωρίς προϋποθέσεις εγγραφής, ενώ τα δεδομένα παρέχονται σε δομημένη και φιλική στον χρήστη μορφή (csv), με δυνατότητα αναζήτησης, φιλτραρίσματος και λήψης. Η πλατφόρμα θα εμπλουτίζεται και θα επικαιροποιείται σταδιακά, διασφαλίζοντας πρόσβαση στα πλέον πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία. Η πρωτοβουλία αυτή επιτρέπει την καλύτερη κατανόηση των πρακτικών διαχείρισης, της ποιότητας του νερού και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ΕΥΔΑΠ. Παράλληλα, τα ανοικτά δεδομένα λειτουργούν ως καταλύτης καινοτομίας, δημιουργώντας νέες δυνατότητες για έρευνα, ανάλυση και ανάπτυξη εφαρμογών και λύσεων με θετικό κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Η διάθεση των συγκεκριμένων δεδομένων από την ΕΥΔΑΠ αποδεικνύει τον σεβασμό της στο πιο πολύτιμο αγαθό, το νερό, και τη σταθερή δέσμευσή της για διαφάνεια. OPEN DATA HUB: https://www.eydap.gr/SocialResponsibility/OpenDataHub/ View full είδηση
-
Η ΕΥΔΑΠ παρουσιάζει την ψηφιακή πλατφόρμα Ανοικτών Δεδομένων EYDAP Open Data Hub (opendata.eydap.gr) ενισχύοντας έμπρακτα τη διαφάνεια, την καινοτομία και την προσβασιμότητα στην πληροφορία που αφορά στη διαχείριση των υδάτινων πόρων. Σε μια εποχή κατά την οποία τα δεδομένα διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο, η ΕΥΔΑΠ καθιστά διαθέσιμο ένα αξιόπιστο και τεκμηριωμένο σύνολο δεδομένων σχετικά με την ύδρευση και την αποχέτευση. Σημαντικά στοιχεία για την κατανάλωση, τα αποθέματα και την ποιότητα του νερού είναι πλέον διαθέσιμα σε πολίτες, ερευνητές, μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, φορείς και οργανισμούς που επιθυμούν να ενημερωθούν ή να αξιοποιήσουν δεδομένα που σχετίζονται με τη βιώσιμη διαχείριση του νερού. H πρόσβαση στο EYDAP Open Data Hub είναι ανοιχτή και δωρεάν σε όλους, χωρίς προϋποθέσεις εγγραφής, ενώ τα δεδομένα παρέχονται σε δομημένη και φιλική στον χρήστη μορφή (csv), με δυνατότητα αναζήτησης, φιλτραρίσματος και λήψης. Η πλατφόρμα θα εμπλουτίζεται και θα επικαιροποιείται σταδιακά, διασφαλίζοντας πρόσβαση στα πλέον πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία. Η πρωτοβουλία αυτή επιτρέπει την καλύτερη κατανόηση των πρακτικών διαχείρισης, της ποιότητας του νερού και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ΕΥΔΑΠ. Παράλληλα, τα ανοικτά δεδομένα λειτουργούν ως καταλύτης καινοτομίας, δημιουργώντας νέες δυνατότητες για έρευνα, ανάλυση και ανάπτυξη εφαρμογών και λύσεων με θετικό κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Η διάθεση των συγκεκριμένων δεδομένων από την ΕΥΔΑΠ αποδεικνύει τον σεβασμό της στο πιο πολύτιμο αγαθό, το νερό, και τη σταθερή δέσμευσή της για διαφάνεια. OPEN DATA HUB: https://www.eydap.gr/SocialResponsibility/OpenDataHub/
-
Λευκός καπνός βγήκε από τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) με ζητούμενο τη κήρυξη της Αττικής σε κατάσταση λειψυδρίας. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές της Αρχής, έπειτα από μαραθώνια σύσκεψη άνω των πέντε ωρών, ο πρόεδρός της κ. Κωνσταντίνος Τσιμάρας και τα δύο μέλη του Κλάδου Υδάτων κ.κ. Πρόδρομος Βλάμης και Βασίλης Δεδούσης αποφάσισαν να αποστείλουν στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σταύρο Παπασταύρου, ο οποίος θα λάβει και την τελική απόφαση, τη θετική τους γνωμοδότηση. Την κήρυξη της Αττικής σε κατάσταση λειψυδρίας είχε ζητήσει με επιστολή της η ΕΥΔΑΠ. Η ξηρασία έχει αξιοσημείωτα μεγάλη διάρκεια, και δικαιολογεί πλήρως την αυξημένη ανησυχία από πλευράς ΕΥΔΑΠ Η γνωμοδότηση για τη λειψυδρία Τα μέλη της Αρχής, εκτός από τα στοιχεία που είχε παραθέσει η επιχείρηση, εξέτασαν και το γνωμοδοτικό σημείωμα του καθηγητή του Τομέα Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) κ. Χρήστου Μακρόπουλου. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη γνωμοδότησή του ο καθηγητής επιβεβαίωνε ότι η περιοχή ευθύνης της ΕΥΔΑΠ, ήτοι το λεκανοπέδιο Αττικής, βρίσκεται σε παρατεταμένη περίοδο ξηρασίας, συγκρίσιμη μάλιστα με τη μεγάλη κρίση του 1988-1994, με ιδιαίτερη επιδείνωση στη λεκάνη του Ευήνου. Σε κάθε περίπτωση, η ξηρασία έχει αξιοσημείωτα μεγάλη διάρκεια, και δικαιολογεί πλήρως την αυξημένη ανησυχία από πλευράς ΕΥΔΑΠ. Όπως επισημαίνεται προς την Αρχή, ο κίνδυνος λειψυδρίας για τα επόμενα 2 με 5 χρόνια είναι ορατός και δικαιολογεί αυξημένη ανησυχία, επαγρύπνηση και επίσπευση δράσεων θωράκισης του υδροσυστήματος – αλλά όχι πανικό. Ανάγκη για περισσότερα έργα αποθήκευσης νερού Μάλιστα, τονίζεται ότι η ήδη εμφανής κλιματική μεταβλητότητα —που σύμφωνα με τα επικρατέστερα σενάρια κλιματικής αλλαγής πιθανόν θα ενισχυθεί— δείχνει ότι η χώρα χρειάζεται περισσότερα και μεγαλύτερα έργα αποθήκευσης νερού που να ανταποκρίνονται στις αυξανόμενες απαιτήσεις διαχείρισης των υδατικών πόρων. Πάντως, ο καθηγητής αφήνει και μια χαραμάδα αισιοδοξίας καθώς οι βροχοπτώσεις του Οκτωβρίου και των πρώτων εβδομάδων του Νοεμβρίου, ανά τη χώρα, εμφανίζουν αισθητά βελτιωμένη εικόνα συγκριτικά με τα έτη 2022–2024. Υπό αυτό το δεδομένο, προτείνεται στενή παρακολούθηση της κατάστασης και τακτική επανεκτίμηση της πορείας του τρέχοντος υδρολογικού έτους. Σε κάθε περίπτωση, δεν αναιρείται η ανάγκη για άμεσα μέτρα. Ελλείμματα υδάτων Η κατάσταση για την Αττική γίνεται ακόμη πιο εμφανής εάν αποτυπωθεί με τη σκληρή γλώσσα των αριθμών. Η υδρευτική και αρδευτική ζήτηση που καλείται να υποστηρίξει το εξωτερικού υδροσύστημα (ΕΥΣ) της Αθήνας είναι περίπου 465 hm3/έτος. Από αυτά, η τρέχουσα υδρευτική ζήτηση της Αθήνας είναι γύρω στα 405 εκατ. κυβικά μέτρα ετησίων (hm3/έτος). Το αν θα προκύψουν ελλείμματα ύδρευσης στην Αθήνα τα επόμενα 3-5 έτη ή το μέγεθός τους αποτελεί ζητούμενο για τους επιστήμονες. Κάνουν όμως στατιστικές εκτιμήσεις, βάσει σεναρίων πιθανής εξέλιξης των εισροών και της ζήτησης νερού. Έτσι, συμπεραίνεται ότι δεν αποκλείεται μια μικρή πιθανότητα εμφάνισης ελλειμμάτων μεταξύ 20 και 30 hm³/έτος, μια ποσότητα που αντιστοιχεί στη ζήτηση της Αθήνας για έναν μήνα. Αξίζει να επισημανθεί ότι ακόμη και ελλείμματα της τάξης των 30 hm³ ανά έτος, αν και αποτελούν σχετικά μικρό ποσοστό της συνολικής ζήτησης, θα μπορούσαν να επιβάλουν περιορισμούς στη διανομή νερού, ακόμη και πλήρων διακοπών για ορισμένες ώρες της ημέρας – υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ήταν δυνατή η κάλυψή τους μέσω της διαχείρισης της ζήτησης ή με ενεργοποίηση εναλλακτικών πηγών υδροδότησης. Θετικές οι δράσεις της ΕΥΔΑΠ Στη γνωμοδότησή του το ΕΜΠ, σύμφωνα με πληροφορίες, κρίνει ορθές τις έως σήμερα κινήσεις της ΕΥΔΑΠ (μείωση οικολογικής παροχής Ευήνου, εντατική λειτουργία της Υλίκης, ενεργοποίηση νέων γεωτρήσεων) και εισηγείται τη συνέχισή τους. Tο ΕΜΠ τονίζει την ανάγκη εκτεταμένης αναβάθμισης του Υδραγωγείου Μόρνου, Προτείνει επίσης πρόσθετα βραχυπρόθεσμα μέτρα, (π.χ. διερεύνηση μεγαλύτερων αντλήσεων από Υλίκη, αξιοποίηση των εφεδρικών γεωτρήσεων Βασιλικών-Παρορίου, χρήση πλωτών αντλιοστασίων στον Μόρνο κλπ.). Ανάγκη στοχευμένων βραχυπρόθεσμων μέτρων Αν απαιτηθεί, προτείνεται να εξεταστεί από το Δημόσιο η προοπτική προσωρινής διακοπής παροχής αρδευτικού νερού, συνοδευόμενη από μεγάλες αποζημιώσεις για τους αγρότες. Οι ανάγκες σε αρδευτικό νερό που παρέχονται από το σύστημα της Αθήνας κατά μήκος του καναλιού του Μόρνου υπολογίζονται σε περίπου 30 hm3/έτος. Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του καθηγητή κ. Χρήστου Μακρόπουλου προς τη ΡΑΑΕΥ, πρωτοβουλίες για τη μείωση της κατανάλωσης των νοικοκυριών στην Αττική (όπως ενημερωτικές καμπάνιες αντίστοιχες με εκείνες της περιόδου 1988–1994) δεν αναμένεται να έχουν ουσιαστικό αντίκτυπο. Αυτό οφείλεται στο ότι η ειδική κατανάλωση, ιδίως στους μεγάλους δήμους του Λεκανοπεδίου, βρίσκεται ήδη σε σχετικά χαμηλά επίπεδα (περίπου 100 λίτρα ανά κάτοικο ημερησίως). Για αυτό απαιτούνται στοχευμένα μέτρα που να εστιάζουν κυρίως στον περιορισμό εξωτερικών χρήσεων νερού που δεν είναι αναγκαίες (πότισμα κήπων, πισίνες κλπ). Μεσοπρόθεσμα μέτρα εντός 2-5 ετών Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, το ΕΜΠ τονίζει την ανάγκη εκτεταμένης αναβάθμισης του Υδραγωγείου Μόρνου, με επείγουσες διαδικασίες, ώστε να μειωθούν απώλειες 10% που σήμερα οδηγούν σε απώλειες περίπου 50 hm3/έτος και αύξηση της παροχετευτικότητας. Θεωρεί επίσης σημαντική την επιτάχυνση έργων επαναχρησιμοποίησης νερού, συμπεριλαμβανομένων λύσεων για την Ψυττάλεια, καθώς και συνέχιση των έργων μείωσης απωλειών στο εσωτερικό δίκτυο, αν και οι σημερινές διαρροές που φτάνουν το 15% θεωρούνται αντίστοιχες του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Για τα μακροπρόθεσμα έργα – όπως ο «Εύρυτος», δηλαδή η μερική εκτροπή των Κρικελιώτη και Καρπενησιώτη προς τον Εύηνο, οι αφαλατώσεις κ.ά. – κρίνεται ότι αποτελούν, κατ’ αρχάς, τεχνικά εφικτές παρεμβάσεις. Παράλληλα, εκτιμάται ότι πρέπει να μελετηθούν και έργα αναβάθμισης των αρδευτικών δικτύων και εκσυγχρονισμού των μεθόδων άρδευσης στη λεκάνη του Βοιωτικού Κηφισού, που αποτελεί τον βασικό τροφοδότη της Υλίκης. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΕΜΠ προς τη ΡΑΑΕΥ, για όλα τα έργα (βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα), απαιτείται μια συνολική τεχνοοικονομική μελέτη σκοπιμότητας-βιωσιμότητας από το Δημόσιο και την ΕΥΔΑΠ. View full είδηση
-
Λευκός καπνός βγήκε από τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) με ζητούμενο τη κήρυξη της Αττικής σε κατάσταση λειψυδρίας. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές της Αρχής, έπειτα από μαραθώνια σύσκεψη άνω των πέντε ωρών, ο πρόεδρός της κ. Κωνσταντίνος Τσιμάρας και τα δύο μέλη του Κλάδου Υδάτων κ.κ. Πρόδρομος Βλάμης και Βασίλης Δεδούσης αποφάσισαν να αποστείλουν στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σταύρο Παπασταύρου, ο οποίος θα λάβει και την τελική απόφαση, τη θετική τους γνωμοδότηση. Την κήρυξη της Αττικής σε κατάσταση λειψυδρίας είχε ζητήσει με επιστολή της η ΕΥΔΑΠ. Η ξηρασία έχει αξιοσημείωτα μεγάλη διάρκεια, και δικαιολογεί πλήρως την αυξημένη ανησυχία από πλευράς ΕΥΔΑΠ Η γνωμοδότηση για τη λειψυδρία Τα μέλη της Αρχής, εκτός από τα στοιχεία που είχε παραθέσει η επιχείρηση, εξέτασαν και το γνωμοδοτικό σημείωμα του καθηγητή του Τομέα Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) κ. Χρήστου Μακρόπουλου. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη γνωμοδότησή του ο καθηγητής επιβεβαίωνε ότι η περιοχή ευθύνης της ΕΥΔΑΠ, ήτοι το λεκανοπέδιο Αττικής, βρίσκεται σε παρατεταμένη περίοδο ξηρασίας, συγκρίσιμη μάλιστα με τη μεγάλη κρίση του 1988-1994, με ιδιαίτερη επιδείνωση στη λεκάνη του Ευήνου. Σε κάθε περίπτωση, η ξηρασία έχει αξιοσημείωτα μεγάλη διάρκεια, και δικαιολογεί πλήρως την αυξημένη ανησυχία από πλευράς ΕΥΔΑΠ. Όπως επισημαίνεται προς την Αρχή, ο κίνδυνος λειψυδρίας για τα επόμενα 2 με 5 χρόνια είναι ορατός και δικαιολογεί αυξημένη ανησυχία, επαγρύπνηση και επίσπευση δράσεων θωράκισης του υδροσυστήματος – αλλά όχι πανικό. Ανάγκη για περισσότερα έργα αποθήκευσης νερού Μάλιστα, τονίζεται ότι η ήδη εμφανής κλιματική μεταβλητότητα —που σύμφωνα με τα επικρατέστερα σενάρια κλιματικής αλλαγής πιθανόν θα ενισχυθεί— δείχνει ότι η χώρα χρειάζεται περισσότερα και μεγαλύτερα έργα αποθήκευσης νερού που να ανταποκρίνονται στις αυξανόμενες απαιτήσεις διαχείρισης των υδατικών πόρων. Πάντως, ο καθηγητής αφήνει και μια χαραμάδα αισιοδοξίας καθώς οι βροχοπτώσεις του Οκτωβρίου και των πρώτων εβδομάδων του Νοεμβρίου, ανά τη χώρα, εμφανίζουν αισθητά βελτιωμένη εικόνα συγκριτικά με τα έτη 2022–2024. Υπό αυτό το δεδομένο, προτείνεται στενή παρακολούθηση της κατάστασης και τακτική επανεκτίμηση της πορείας του τρέχοντος υδρολογικού έτους. Σε κάθε περίπτωση, δεν αναιρείται η ανάγκη για άμεσα μέτρα. Ελλείμματα υδάτων Η κατάσταση για την Αττική γίνεται ακόμη πιο εμφανής εάν αποτυπωθεί με τη σκληρή γλώσσα των αριθμών. Η υδρευτική και αρδευτική ζήτηση που καλείται να υποστηρίξει το εξωτερικού υδροσύστημα (ΕΥΣ) της Αθήνας είναι περίπου 465 hm3/έτος. Από αυτά, η τρέχουσα υδρευτική ζήτηση της Αθήνας είναι γύρω στα 405 εκατ. κυβικά μέτρα ετησίων (hm3/έτος). Το αν θα προκύψουν ελλείμματα ύδρευσης στην Αθήνα τα επόμενα 3-5 έτη ή το μέγεθός τους αποτελεί ζητούμενο για τους επιστήμονες. Κάνουν όμως στατιστικές εκτιμήσεις, βάσει σεναρίων πιθανής εξέλιξης των εισροών και της ζήτησης νερού. Έτσι, συμπεραίνεται ότι δεν αποκλείεται μια μικρή πιθανότητα εμφάνισης ελλειμμάτων μεταξύ 20 και 30 hm³/έτος, μια ποσότητα που αντιστοιχεί στη ζήτηση της Αθήνας για έναν μήνα. Αξίζει να επισημανθεί ότι ακόμη και ελλείμματα της τάξης των 30 hm³ ανά έτος, αν και αποτελούν σχετικά μικρό ποσοστό της συνολικής ζήτησης, θα μπορούσαν να επιβάλουν περιορισμούς στη διανομή νερού, ακόμη και πλήρων διακοπών για ορισμένες ώρες της ημέρας – υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ήταν δυνατή η κάλυψή τους μέσω της διαχείρισης της ζήτησης ή με ενεργοποίηση εναλλακτικών πηγών υδροδότησης. Θετικές οι δράσεις της ΕΥΔΑΠ Στη γνωμοδότησή του το ΕΜΠ, σύμφωνα με πληροφορίες, κρίνει ορθές τις έως σήμερα κινήσεις της ΕΥΔΑΠ (μείωση οικολογικής παροχής Ευήνου, εντατική λειτουργία της Υλίκης, ενεργοποίηση νέων γεωτρήσεων) και εισηγείται τη συνέχισή τους. Tο ΕΜΠ τονίζει την ανάγκη εκτεταμένης αναβάθμισης του Υδραγωγείου Μόρνου, Προτείνει επίσης πρόσθετα βραχυπρόθεσμα μέτρα, (π.χ. διερεύνηση μεγαλύτερων αντλήσεων από Υλίκη, αξιοποίηση των εφεδρικών γεωτρήσεων Βασιλικών-Παρορίου, χρήση πλωτών αντλιοστασίων στον Μόρνο κλπ.). Ανάγκη στοχευμένων βραχυπρόθεσμων μέτρων Αν απαιτηθεί, προτείνεται να εξεταστεί από το Δημόσιο η προοπτική προσωρινής διακοπής παροχής αρδευτικού νερού, συνοδευόμενη από μεγάλες αποζημιώσεις για τους αγρότες. Οι ανάγκες σε αρδευτικό νερό που παρέχονται από το σύστημα της Αθήνας κατά μήκος του καναλιού του Μόρνου υπολογίζονται σε περίπου 30 hm3/έτος. Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του καθηγητή κ. Χρήστου Μακρόπουλου προς τη ΡΑΑΕΥ, πρωτοβουλίες για τη μείωση της κατανάλωσης των νοικοκυριών στην Αττική (όπως ενημερωτικές καμπάνιες αντίστοιχες με εκείνες της περιόδου 1988–1994) δεν αναμένεται να έχουν ουσιαστικό αντίκτυπο. Αυτό οφείλεται στο ότι η ειδική κατανάλωση, ιδίως στους μεγάλους δήμους του Λεκανοπεδίου, βρίσκεται ήδη σε σχετικά χαμηλά επίπεδα (περίπου 100 λίτρα ανά κάτοικο ημερησίως). Για αυτό απαιτούνται στοχευμένα μέτρα που να εστιάζουν κυρίως στον περιορισμό εξωτερικών χρήσεων νερού που δεν είναι αναγκαίες (πότισμα κήπων, πισίνες κλπ). Μεσοπρόθεσμα μέτρα εντός 2-5 ετών Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, το ΕΜΠ τονίζει την ανάγκη εκτεταμένης αναβάθμισης του Υδραγωγείου Μόρνου, με επείγουσες διαδικασίες, ώστε να μειωθούν απώλειες 10% που σήμερα οδηγούν σε απώλειες περίπου 50 hm3/έτος και αύξηση της παροχετευτικότητας. Θεωρεί επίσης σημαντική την επιτάχυνση έργων επαναχρησιμοποίησης νερού, συμπεριλαμβανομένων λύσεων για την Ψυττάλεια, καθώς και συνέχιση των έργων μείωσης απωλειών στο εσωτερικό δίκτυο, αν και οι σημερινές διαρροές που φτάνουν το 15% θεωρούνται αντίστοιχες του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Για τα μακροπρόθεσμα έργα – όπως ο «Εύρυτος», δηλαδή η μερική εκτροπή των Κρικελιώτη και Καρπενησιώτη προς τον Εύηνο, οι αφαλατώσεις κ.ά. – κρίνεται ότι αποτελούν, κατ’ αρχάς, τεχνικά εφικτές παρεμβάσεις. Παράλληλα, εκτιμάται ότι πρέπει να μελετηθούν και έργα αναβάθμισης των αρδευτικών δικτύων και εκσυγχρονισμού των μεθόδων άρδευσης στη λεκάνη του Βοιωτικού Κηφισού, που αποτελεί τον βασικό τροφοδότη της Υλίκης. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΕΜΠ προς τη ΡΑΑΕΥ, για όλα τα έργα (βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα), απαιτείται μια συνολική τεχνοοικονομική μελέτη σκοπιμότητας-βιωσιμότητας από το Δημόσιο και την ΕΥΔΑΠ.
-
Μέσα στο καλοκαίρι του 2026 θέλει η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, για το έργο θωράκισης της Αττικής έναντι της λειψυδρίας «Εύρυτος», προϋπολογισμού περίπου 535 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της ΕΥΔΑΠ το έργο θα ενισχύσει τον ταμιευτήρα του Ευήνου μέσω μερικής εκτροπής των ποταμών Κρικελλιώτη και Καρπενησιώτη και θα εξασφαλίσει την επάρκεια της Αττικής σε νερό για τα επόμενα τουλάχιστον 30 χρόνια. Δεδομένου ότι σύμφωνα με τις προβλέψεις, η περίοδος κατασκευής ενός τέτοιου έργου φτάνει τα 2,5 χρόνια, μπορεί να είναι έτοιμο το πρώτο εξάμηνο 2029, αν γίνει με τη διαδικασία της κατεπείγουσας ανάγκης. Πάντως η ΕΥΔΑΠ ετοιμάζει ήδη τα τεύχη για τις προμελέτες, με στόχο αυτές να ολοκληρωθούν τον Μάρτιο, προκειμένου η προκήρυξη για το μεγάλο έργο να γίνει μέσα στο προσεχές καλοκαίρι με τη μέθοδο της μελέτης-κατασκευής. Για τον τρόπο που θα χρηματοδοτηθεί το έργο, ο κ. Σαχίνης δεν έδωσε σαφείς απαντήσεις. Ανέφερε όμως ότι μία λύση θα ήταν να αναλάβει το κόστος η ίδια η ΕΥΔΑΠ και να το καλύψει μέσω μελλοντικών εσόδων. Το μεγάλο αυτό έργο παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα σύμφωνα με την ΕΥΔΑΠ όπως: Εξασφάλιση επαρκούς υδροδότησης του Λεκανοπεδίου Αθηνών με πλήρη δυναμικότητα 200 εκ. m3 / έτος Άριστης ποιότητας πόσιμο νερό Πλήρης αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών Μηδενικό κόστος λειτουργίας αφού η ενίσχυση του ταμιευτήρα Ευήνου γίνεται με βαρύτητα Πολύ μικρή περιβαλλοντική επιβάρυνση Σε περίπτωση που στο μέλλον επικρατήσουν ευμενείς κλιματικές συνθήκες, η πρόσθετη ποσότητα νερού θα μπορεί να: Χρησιμοποιηθεί για το πρασίνισμα της Αθήνας Χρησιμοποιηθεί για να ενίσχυση των υπόγειων υδροφορέων της Αττικής Διοχετευθεί από το ΕΥΣ για υδροδότηση νησιών Μείωση του ενεργειακού κόστους από την αποδέσμευση της λίμνης Υλίκης Σε ακραία ξηρασία η Ελλάδα Η κατασκευή του έργου είναι ζωτικής σημασίας καθώς σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΥΔΑΠ Χάρη Σαχίνη, διανύουμε το δεύτερο πιο σημαντικό επεισόδιο έμμονης ξηρασίας των τελευταίων δεκαετιών. Στη χρονική κλίμακα της πρόσφατης τριετίας 2021-2024, καταγράφεται η πλέον δυσμενής τιμή -2,01 που υποδηλώνει ακραία ξηρασία ενώ η Ελλάδα κατατάσσεται στην 19η θέση στο κόσμο σε κίνδυνο λειψυδρίας, με την Αττική συγκεκριμένα να έχει βιώσει μειωμένα αποθέματα ταμιευτήρων 3 ακόμη φορές στην προηγούμενη 40ετία. Το 1990 μάλιστα εκπονήθηκε η μελέτη «Ενίσχυσης της Ύδρευσης Αθηνών για κάλυψη αναγκών έως το 2030» από το ΥΠΕΧΩΔΕ, που οδήγησε το μεγάλο Έργο του Ευήνου. Δεκαετές επενδυτικό πλάνο 2,5 δισ. ευρώ Το έργο Εύρυτος εντάσσεται στο ευρύτερο 10ετές επενδυτικό πλάνο της ΕΥΔΑΠ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2035, ύψους €2,5 δισ. για τον εκσυγχρονισμό υποδομών και υπηρεσιών της το οποίο αξιολογήθηκε θετικά από την ΕΤΕπ και είναι εναρμονισμένο με τις στρατηγικές προτεραιότητες της ΕΕ Το Επενδυτικό Σχέδιο των €2,5 δισ. περιλαμβάνει: Ύδρευση: €729 εκ. Αποχέτευση: €1,6 δισ. Ενεργειακή / ψηφιακή αναβάθμιση: €193 εκ. Τα € 293 εκ. εξ’ αυτών αφορούν στην αντιμετώπιση της λειψυδρίας μέσω εκσυγχρονισμού του δικτύου ύδρευσης Γεωγραφική επέκταση ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ Την ενοποίηση 14 περιφερειακών παρόχων σε Βοιωτία, Φωκίδα και Εύβοια, και άλλων 13 σε Θεσσαλονίκη και Χαλκιδική οι οποίοι θα απορροφηθούν από ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ αντίστοιχα, ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, ώστε να δημιουργηθούν δύο ισχυροί πυλώνες στη διαχείριση του νερού — για την Αττική και τη Βόρεια Ελλάδα. Η ενοποίηση αυτή στοχεύει στη βελτίωση του συντονισμού, στην αντιμετώπιση των απωλειών και στη δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος διαχείρισης ύδρευσης και άρδευσης. Ο υπουργός υπογράμμισε ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες της Ευρώπης που θα αντιμετωπίσουν υψηλό υδατικό στρες τα επόμενα χρόνια, γεγονός που καθιστά αναγκαίο τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου και τη βελτίωση των υπηρεσιών ύδρευσης, με τεχνική υποστήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση. View full είδηση
-
Μέσα στο καλοκαίρι του 2026 θέλει η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, για το έργο θωράκισης της Αττικής έναντι της λειψυδρίας «Εύρυτος», προϋπολογισμού περίπου 535 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της ΕΥΔΑΠ το έργο θα ενισχύσει τον ταμιευτήρα του Ευήνου μέσω μερικής εκτροπής των ποταμών Κρικελλιώτη και Καρπενησιώτη και θα εξασφαλίσει την επάρκεια της Αττικής σε νερό για τα επόμενα τουλάχιστον 30 χρόνια. Δεδομένου ότι σύμφωνα με τις προβλέψεις, η περίοδος κατασκευής ενός τέτοιου έργου φτάνει τα 2,5 χρόνια, μπορεί να είναι έτοιμο το πρώτο εξάμηνο 2029, αν γίνει με τη διαδικασία της κατεπείγουσας ανάγκης. Πάντως η ΕΥΔΑΠ ετοιμάζει ήδη τα τεύχη για τις προμελέτες, με στόχο αυτές να ολοκληρωθούν τον Μάρτιο, προκειμένου η προκήρυξη για το μεγάλο έργο να γίνει μέσα στο προσεχές καλοκαίρι με τη μέθοδο της μελέτης-κατασκευής. Για τον τρόπο που θα χρηματοδοτηθεί το έργο, ο κ. Σαχίνης δεν έδωσε σαφείς απαντήσεις. Ανέφερε όμως ότι μία λύση θα ήταν να αναλάβει το κόστος η ίδια η ΕΥΔΑΠ και να το καλύψει μέσω μελλοντικών εσόδων. Το μεγάλο αυτό έργο παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα σύμφωνα με την ΕΥΔΑΠ όπως: Εξασφάλιση επαρκούς υδροδότησης του Λεκανοπεδίου Αθηνών με πλήρη δυναμικότητα 200 εκ. m3 / έτος Άριστης ποιότητας πόσιμο νερό Πλήρης αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών Μηδενικό κόστος λειτουργίας αφού η ενίσχυση του ταμιευτήρα Ευήνου γίνεται με βαρύτητα Πολύ μικρή περιβαλλοντική επιβάρυνση Σε περίπτωση που στο μέλλον επικρατήσουν ευμενείς κλιματικές συνθήκες, η πρόσθετη ποσότητα νερού θα μπορεί να: Χρησιμοποιηθεί για το πρασίνισμα της Αθήνας Χρησιμοποιηθεί για να ενίσχυση των υπόγειων υδροφορέων της Αττικής Διοχετευθεί από το ΕΥΣ για υδροδότηση νησιών Μείωση του ενεργειακού κόστους από την αποδέσμευση της λίμνης Υλίκης Σε ακραία ξηρασία η Ελλάδα Η κατασκευή του έργου είναι ζωτικής σημασίας καθώς σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΥΔΑΠ Χάρη Σαχίνη, διανύουμε το δεύτερο πιο σημαντικό επεισόδιο έμμονης ξηρασίας των τελευταίων δεκαετιών. Στη χρονική κλίμακα της πρόσφατης τριετίας 2021-2024, καταγράφεται η πλέον δυσμενής τιμή -2,01 που υποδηλώνει ακραία ξηρασία ενώ η Ελλάδα κατατάσσεται στην 19η θέση στο κόσμο σε κίνδυνο λειψυδρίας, με την Αττική συγκεκριμένα να έχει βιώσει μειωμένα αποθέματα ταμιευτήρων 3 ακόμη φορές στην προηγούμενη 40ετία. Το 1990 μάλιστα εκπονήθηκε η μελέτη «Ενίσχυσης της Ύδρευσης Αθηνών για κάλυψη αναγκών έως το 2030» από το ΥΠΕΧΩΔΕ, που οδήγησε το μεγάλο Έργο του Ευήνου. Δεκαετές επενδυτικό πλάνο 2,5 δισ. ευρώ Το έργο Εύρυτος εντάσσεται στο ευρύτερο 10ετές επενδυτικό πλάνο της ΕΥΔΑΠ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2035, ύψους €2,5 δισ. για τον εκσυγχρονισμό υποδομών και υπηρεσιών της το οποίο αξιολογήθηκε θετικά από την ΕΤΕπ και είναι εναρμονισμένο με τις στρατηγικές προτεραιότητες της ΕΕ Το Επενδυτικό Σχέδιο των €2,5 δισ. περιλαμβάνει: Ύδρευση: €729 εκ. Αποχέτευση: €1,6 δισ. Ενεργειακή / ψηφιακή αναβάθμιση: €193 εκ. Τα € 293 εκ. εξ’ αυτών αφορούν στην αντιμετώπιση της λειψυδρίας μέσω εκσυγχρονισμού του δικτύου ύδρευσης Γεωγραφική επέκταση ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ Την ενοποίηση 14 περιφερειακών παρόχων σε Βοιωτία, Φωκίδα και Εύβοια, και άλλων 13 σε Θεσσαλονίκη και Χαλκιδική οι οποίοι θα απορροφηθούν από ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ αντίστοιχα, ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, ώστε να δημιουργηθούν δύο ισχυροί πυλώνες στη διαχείριση του νερού — για την Αττική και τη Βόρεια Ελλάδα. Η ενοποίηση αυτή στοχεύει στη βελτίωση του συντονισμού, στην αντιμετώπιση των απωλειών και στη δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος διαχείρισης ύδρευσης και άρδευσης. Ο υπουργός υπογράμμισε ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες της Ευρώπης που θα αντιμετωπίσουν υψηλό υδατικό στρες τα επόμενα χρόνια, γεγονός που καθιστά αναγκαίο τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου και τη βελτίωση των υπηρεσιών ύδρευσης, με τεχνική υποστήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
-
Αντιμετωπίζω το εξής πρόβλημα. Αρχές Μαϊόυ έγινε αντικατάσταση ρολογιού της ΕΥΔΑΠ με καινούργιο. Εκτοτε και χωρίς να το έχω αντιληφθεί υπήρξε διαρόη (μετά το ρολόι και πριν το σπίτι μου) σε σωλήνωση. Η απόσταση από το ρολόι έως το σπίτι είναι περίπου 140 Μέτρα, και ρωτάω το εξής: σίγουρα αυτό οφείλεται σε κάποιο λάθος κατα την διάρκεια των έργων τι μπορώ να κάνω για να μην επομιστώ εγώ το κόστος επισκευής;
-
Το χρονικό του διαγωνισμού των 260 εκ. ευρώ για το νέο ανάδοχο τoυ ΚΕΛ, οι παρατάσεις και οι αδυναμίες των συμβούλων Πέντε σχεδόν μήνες μετά την ανάθεση στο Τεχνικό Επιμελητήριο της γνωμοδότησης για την λειτουργία και την συντήρηση της Ψυτάλλειας συνολικού ύψους 260 εκ. ευρώ, η πορεία του διαγωνισμού παραμένει στάσιμη, με την ΕΥΔΑΠ να καταφεύγει προ εβδομάδων στη λύση της παράτασης της σύμβασης με την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ για ακόμη ένα χρόνο. Την περασμένη εβδομάδα, με επιστολή της προς το ΤΕΕ η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ ζήτησε να ενημερωθεί για την πορεία της τεχνικής έκθεσης και τις αιτίες της καθυστέρησης, στην προσπάθειά της να προχωρήσει τις διαδικασίες του διαγωνισμού που σέρνεται σχεδόν ένα χρόνο. Ωστόσο, η γνωμοδότηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου δεν προβλέπεται σύμφωνα με πληροφορίες να σταλεί άμεσα και η αιτία είναι οι διαδοχικές παραιτήσεις των πραγματογνωμόνων που έχουν επιφορτιστεί από το ΤΕΕ, για να βγάλουν «τα κάστανα από την φωτιά». Σύμφωνα με πληροφορίες πρόσφατα, κώλυμα επικαλέστηκε και δεύτερος πραγματογνώμονας, μετά την παραίτηση και άλλου μηχανικού του ΤΕΕ προ τριμήνου. Οι παραιτήσεις αυτές είναι εύλογο ότι οδηγούν σε νέο πισωγύρισμα το διαγωνισμό καθώς υπό άλλες συνθήκες, το πόρισμα θα έπρεπε να είχε σταλεί στην ΕΥΔΑΠ αφού ο αρχικά εκτιμώμενος χρόνος για την παράδοσή του ήταν 4 μήνες. Η απόφαση της εταιρείας να ακολουθήσει διαφορετική γραμμή από αυτή που πρότεινε η επιτροπή αξιολόγησης, έχει πυροδοτήσει την αντίδραση και του σημερινού αναδόχου (ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ) που με δικαστική συνδρομή ζήτησε να πάρει τα πρακτικά του διοικητικού συμβουλίου, αίτημα όμως που απορρίφθηκε. Θυμίζουμε ότι ο χρόνος για τον διαγωνισμό πάγωσε το Νοέμβριο του 2019, όταν το πόρισμα της Επιτροπής Αξιολόγησης του διαγωνισμού απέρριπτε τις τεχνικές προσφορές και το φάκελο με τα δικαιολογητικά συμμετοχής των δύο από τα τρία σχήματα (Suez- ΤΕΡΝΑ- Ιntrakat και Μυτιληναίο-Κωνσταντινίδη), περνώντας στην επόμενη φάση μόνο την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ. Η διοίκηση της εταιρείας κατόπιν των αντιδράσεων του ανταγωνισμού που επικαλούνταν μη ουσιώδεις λόγους για την απόρριψή τους, αποφάσισε να μην εγκρίνει το πρακτικό της Επιτροπής. Τον περασμένο Δεκέμβριο, με εισήγησή του ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ κ. Χάρης Σαχίνης, επικαλούμενος λόγους διεύρυνσης του ανταγωνισμού αλλά και τις νομικές και τεχνικές δυσκολίες του διαγωνισμού, εισηγήθηκε προς το ΔΣ την συνδρομή εξειδικευμένων επιστημόνων. Για το λόγο αυτό ανατέθηκε στο ΤΕΕ η αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών του διαγωνισμού» και «στην δικηγορική εταιρεία Λαμπαδάριος και Συνεργάτες του νομικού ελέγχου των δικαιολογητικών συμμετοχής». Ωστόσο για τους λόγους που περιγράψαμε τα πορίσματα καθυστερούν, εξέλιξη που συνηγορεί με τις μεγάλες δυσκολίες που συναντά ο διαγωνισμός. Ακόμη όμως και αν οι γνωμοδοτήσεις παραδοθούν άμεσα, τίποτα δεν προμηνύει ότι ο διαγωνισμός θα προχωρήσει. Με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, γνωρίζουν στην ΕΥΔΑΠ ότι οι εταιρείες ετοιμάζονται να προσφύγουν στα δικαστήρια, κάτι που κρίνει αβέβαιο το χρόνο που ο διαγωνισμός θα προχωρήσει. Άλλωστε για να αντιμετωπιστούν οι καθυστερήσεις, η εταιρεία έχει εξασφαλίσει την παραμονή του αναδόχου στο έργο, υπογράφοντας και νέα σύμβαση που αναμένεται να αποφέρει στην κοινοπραξία που λειτουργεί το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων περί τα 28 εκ. ευρώ για τους επόμενους 12 μήνες. View full είδηση
-
(μεταφέρθηκε στην ενότητα ιδιωτών. Pavlos 33) Καλησπέρα, Παρακαλώ για την βοήθεια σας , θέλω να κάνω νέα αίτηση στην ΕΥΔΑΠ για να μου βάλουν παροχή νερού στο νέο μας σπίτι (ιδιόκτητο διαμέρισμα) . Είναι τριώροφη πολυκατοικία ,ιδιόκτητη και μένουν μόνο συγγενείς μας. Είναι 5 διαμερίσματα και μαγαζί με αλουμίνια στο ισόγειο.Το ένα απο αυτά τα διαμερίσματα το μεταβίβασε η γιαγιά μας που μένει στο ισόγειο στην γυναίκα μου το 2015 και τότε το νομιμοποιήσαμε(2015). Ηλεκτρικό ρεύμα βάλαμε πριν 10 μέρες . Λόγω του κορωνοΪου ,πολλές υπηρεσίες είναι κλειστές οπότε προσπαθώ να βρω κάποια λύση αν οτιδήποτε από τα απαιτούμενα μπορώ να το πάρω ηλεκτρονικά. Παραθέτω την εν λόγω συζήτηση με την υποστήριξη της ΕΥΔΑΠ στο συνημμένο αρχείο. Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσω? Κυρίως στο κομμάτι με την οικοδομική άδεια(η πολεοδομία είναι κλειστή). Δεν έχω κάποια άδεια στα χέρια μου, νομίζω ότι το χαρτί της νομιμοποίησης επέχει θέση αυτού? Επίσης ζητάνε πρωτότυπη σφραγίδα από την πολεοδομία.. Κάθε βοήθεια είναι δεκτή. Σας ευχαριστώ, Ηρακλής Γ. ( το e-mail διαβάζεται από κάτω προς τα πάνω ) ΕΥΔΑΠ.pdf
-
Αλλαγή φρουράς σε δύο κρίσιμες επιχειρήσεις του Δημοσίου αναμένεται εντός των επόμενων ημερών. Η πρώτη αφορά το Κτηματολόγιο Α.Ε. και η δεύτερη την ΕΥΔΑΠ Α.Ε. Και οι δύο θεωρούνται πολύ κρίσιμες επιχειρήσεις για την κυβερνητική πολιτική, καθώς τα διαθέσιμά τους πλησιάζουν τα 500 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά την Κτηματολόγιο, στη διοίκηση της εταιρείας έχουν ήδη υπάρξει παραιτήσεις και αναμένονται και άλλες. Συγκεκριμένα, λόγω της σύγκρουσης που αφορά στα διαθέσιμα της επιχείρησης την περασμένη Τρίτη παραιτήθηκαν οι δύο αντιπρόεδροί της, Νίκος Ζυγούρης και Αλίκη Φατούρου. Την επομένη ζητήθηκε η παραίτηση όλων των μελών του διοικητικού συμβουλίου. Ως νέα μέλη του Δ.Σ. φέρονται οι κ.κ. Ολγα Μουτζαλιά, Κώστας Διάκος και Γιώργος Μουτεβέλης. Η σύγκρουση στην Κτηματολόγιο Α.Ε. αφορά στη μεταφορά των ταμειακών διαθεσίμων της εταιρείας στην Τράπεζα της Ελλάδος, ύψους 250 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για χρήματα που κατέβαλαν Ελληνες πολίτες, ιδιοκτήτες ακινήτων, ως ειδικά τέλη υπέρ κτηματογράφησης και τυχόν μεταφορά τους στην ΤτΕ θέτει επιπρόσθετα προβλήματα στην ολοκλήρωση της κτηματογράφησης της χώρας. Θέση στο θέμα πήρε χθες και η Ν.Δ. Ο τομεάρχης υποδομών του κόμματος, Λευτέρης Αυγενάκης, στη σχετική ανακοίνωση έκανε λόγο για μια κυβέρνηση που «βάζει χέρι», εκτός του ταμείου της εταιρείας και στο σημαντικότερο αναπτυξιακό εργαλείο που διαθέτει η χώρα. Σύμφωνα με τον κ. Αυγενάκη, η μεταφορά των διαθεσίμων θέτει σε κίνδυνο μελέτες και την ολοκλήρωση των έργων χαρτογράφησης. Σημειώνεται ότι βάσει νόμου, τα ανταποδοτικά τέλη υπέρ της κτηματογράφησης αξιοποιούνται μόνον στη χρηματοδότηση έργων της εταιρείας. Επίσης είναι γνωστό ότι ταυτόχρονα η κυβέρνηση και η διοίκηση του Κτηματολογίου αναζητούν πρόσθετους πόρους από την Ευρωπαϊκή Ενωση, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα έργα κτηματογράφησης. Αντίστοιχη κατάσταση υφίσταται και στην ΕΥΔΑΠ. Στην επικείμενη ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων θα υπάρξει αλλαγή σχεδόν του συνόλου των μελών του Δ.Σ. της επιχείρησης που ορίζει η κυβέρνηση ως μέτοχος πλειοψηφίας. Κι εδώ η κυβέρνηση εξετάζει τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε να γίνει μεταφορά των διαθεσίμων της επιχείρησης στην ΤτΕ. Εδώ ωστόσο η κατάσταση είναι πιο περίπλοκη, δεδομένου ότι θα υπάρξει σφοδρή αντίδραση από την πλευρά των μετόχων της μειοψηφίας. Σημειώνεται ότι στην πλευρά της μειοψηφίας ανήκει και το 10% που κατέχει ο Αμερικανός μεγαλοεπενδυτής Τζον Πόλσον. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο μόνος τρόπος για να μπορέσει το Δημόσιο να αποκτήσει πρόσβαση στα ταμειακά διαθέσιμα είναι μέσω επιστροφής κεφαλαίου. Ωστόσο και αυτή η διαδικασία δεν διασφαλίζει ότι τα χρήματα θα μπουν στα Ταμεία του κράτους, καθώς τα έσοδα από επιστροφές κεφαλαίου του ΤΑΙΠΕΔ βάσει νόμου διοχετεύονται στην αποπληρωμή του χρέους. Η ΕΥΔΑΠ έχει ταμειακά διαθέσιμα 230 εκατ. ευρώ και για τη χρήση του 2014 πρόκειται να διανείμει μέρισμα 21,2 εκατ. ευρώ (0,2 ευρώ ανά μετοχή), αντιστοιχώντας στο 50% των ετήσιων κερδών της επιχείρησης. Στην καλύτερη περίπτωση, αυτό το μέρισμα μπορεί να διπλασιαστεί, εφόσον κάτι τέτοιο υποδειχθεί από τον βασικό μέτοχο της επιχείρησης. Η μεταφορά των διαθεσίμων στην ΤτΕ ωστόσο θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί, χωρίς να υπάρξουν αντιδράσεις από τους μετόχους της μειοψηφίας. Πηγή: http://www.kathimeri...logio-kai-eydap Click here to view the είδηση
- 1 reply
-
- κτηματολόγιο
- ευδαπ
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Με αίσθηση της κοινωνικής της ευθύνης, λαμβάνοντας υπόψη της τα έκτακτα μέτρα των τελευταίων ημερών που έχουν επηρεάσει τα ελληνικά νοικοκυριά, η ΕΥΔΑΠ αποφασίζει να αναστείλει όλες τις διακοπές υδροληψίας λόγω οφειλής, μέχρι νεότερης απόφασης. Η ΕΥΔΑΠ θα συνεχίσει να επιδεικνύει κοινωνική ευαισθησία μέσα από την υλοποίηση στοχευμένων δράσεων, ανταποκρινόμενη άμεσα στις κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες των καταναλωτών της. Για περισσότερες πληροφορίες οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πελατών της ΕΥΔΑΠ. Παρακάτω εμφανίζονται τα links για τα σχετικά με την ανακοίνωση αρχεία Σχετικό αρχείο: https://www.eydap.gr...li_diakopon.pdf Πηγή: https://www.eydap.gr...9b-a4d100f56033 Click here to view the είδηση
-
- ευδαπ
- υδροδότηση
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Εγκρίθηκε ομόφωνα από το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, η κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει την Αίγινα με το δίκτυο ύδρευσης της ΕΥΔΑΠ. Το έργο, που θα καλυφθεί από πόρους της Περιφέρειας Αττικής, προϋπολογισμού 32.520.000 ευρώ (συμπ. ΦΠΑ), αναμένεται να δώσει οριστική λύση στο σημαντικό πρόβλημα υδροδότησης που αντιμετωπίζει το νησί εδώ και χρόνια. Ο υποθαλάσσιος αγωγός θα έχει συνολικά 14 χιλιόμετρα μήκος, θα ποντιστεί σε 95 μέτρα βάθος και θα τροφοδοτεί την Αίγινα με 25.000-30.000 κυβικά μέτρα ετησίως. «Μετά από πολλά χρόνια ένα όνειρο, ένα καθολικό αίτημα όλων των Αιγινητών γίνεται πραγματικότητα» σημείωσε ο αντιπεριφερειάρχης Νήσων, Π.Χατζηπέρος. Τόνισε επίσης, ότι «το συγκεκριμένο νησί ταλαιπωρείται εδώ και πολλά χρόνια από τη λειψυδρία και οι πολίτες πληρώνουν κάθε χρόνο 4-5 εκατομμύρια ευρώ για τη μεταφορά νερού με υδροφόρα πλοία». Πηγή: http://news.in.gr/ec...?aid=1231390804 Click here to view the είδηση
-
- υποθαλάσσιος
- αγωγός
-
(and 2 more)
Tagged with:
-
Το σχέδιο προσλήψεων ενέκρινε πρόσφατα το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΥΔΑΠ , βάσει των διατάξεων του Ν.2190/1994. Υπενθυμίζεται πως ως κερδοφόρα ΔΕΚΟ, η ΕΥΔΑΠ μπορεί να πραγματοποιήσει τις προσλήψεις που επιθυμεί δίχως την έγκριση των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομικών και Εσωτερικών και χωρίς να απαιτείται Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ). Το νέο προσωπικό θα προσληφθεί μέσω ΑΣΕΠ και θα απασχοληθεί με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, στις εξής ειδικότητες: AΠΕ και ΤΕ: ΠΕ Διοικητικοί 5, ΠΕ Οικονομικοί 15, ΠΕ Στατιστικοί 1, ΠΕ Αναλυτές Προγραμματιστές 5, ΠΕ Χημικοί Μηχανικοί 2, ΠΕ Πολιτικοί Μηχανικοί 20, ΠΕ Τοπογράφοι Μηχανικοί 1, ΠΕ Μηχανολόγοι Μηχανικοί 4, ΠΕ Ηλεκτρονικοί Μηχανικοί 2, ΠΕ Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί 7, ΤΕ Πολιτικοί Μηχανικοί 12, ΤΕ Τοπογράφοι Μηχανικοί 1, ΤΕ Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί 3, ΤΕ Ηλεκτρονικοί Μηχανικοί 3, ΤΕ Μηχανολόγοι Μηχανικοί 2, ΤΕ Προγραμματιστές 3, ΤΕ Διοικητικοί 2 και ΤΕ Οικονομικοί 15. AΔΕ και ΥΕ: ΔΕ Μηχανολόγοι 5, ΔΕ Ηλεκτρολόγοι 15, ΔΕ Τεχνίτες Αυτοκινήτων 3, ΔΕ Δομικών Εργων 12, ΔΕ Οδηγοί C Κατηγορίας 25, ΔΕ Οδηγοί C, D Κατηγορίας 5, ΔΕ Γραμματείς 5, ΔΕ Καταμετρητές 25, ΔΕ Φύλακες 20, ΔΕ Προσωπικό Η/Υ 2 ΥΕ Εργάτες 75 και ΥΕ Αποθηκάριοι 5. Πηγή: http://www.dealnews.... Click here to view the είδηση
-
Μέχρι την Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου 2016 παρατείνεται η εφαρμογή του Προγράμματος Ευνοϊκής Ρύθμισης Οφειλών της ΕΥΔΑΠ, το οποίο έληγε σήμερα 31 Οκτωβρίου, λόγω μεγάλου ενδιαφέροντος και προσέλευσης του καταναλωτικού κοινού, αναφέρει σε σχετική της ανακοίνωση η εταιρεία. Την παράταση για άλλους δύο μήνες, έως την 31η Δεκεμβρίου 2016, του ευνοϊκού προγράμματος διακανονισμού των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τη ΔΕΗ σε 36 δόσεις χωρίς προκαταβολή αποφάσισε σήμερα το ΔΣ της Επιχείρησης. Παράλληλα, η ΔΕΗ ανακοίνωσε ότι μέχρι και σήμερα, οπότε έληγε η προηγούμενη προθεσμία υπαγωγής στη ρύθμιση, έχουν διακανονίσει τις οφειλές τους περισσότεροι από 510.000 πελάτες, με συνολικό ύψος οφειλής άνω του 1,335 δισ. ευρώ. «Το ΔΣ της Επιχείρησης, στη σημερινή του συνεδρίαση, συνεκτιμώντας τη συνεχιζόμενη προσέλευση των πελατών της για διακανονισμό των οφειλών τους με αμείωτο ρυθμό, και ανταποκρινόμενο στα σχετικά πολλαπλά αιτήματα φορέων, αποφάσισε, δίνοντας μία τελευταία ευκαιρία και στους υπόλοιπους πελάτες, να παρατείνει την ισχύ του συνολικού προγράμματος διακανονισμού των οφειλών με 36 δόσεις χωρίς προκαταβολή, ορίζοντας ελάχιστη μηνιαία δόση τα 10 ευρώ», αναφέρεται σε ανακοίνωση της ΔΕΗ. Πηγή: http://www.amna.gr/a...s-EYDAP-kai-DEI Click here to view the είδηση
-
Από πελάτες προμηθευτές; Το παράδειγμα της ΕΥΔΑΠ, η οποία κατέθεσε αίτηση για την απόκτηση άδειας προμηθευτή στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, ενδέχεται να ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες που δεν έχουν μέχρι σήμερα άμεση σχέση με το χώρο του ηλεκτρισμού, διαθέτουν ωστόσο σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως εκτεταμένο δίκτυο λιανικής, εμπειρία στην εξυπηρέτηση πελατών κλπ. Σύμφωνα με πληροφορίες τουλάχιστον δύο τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι έχουν έρθει σε επαφή με προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και συζητούν το ενδεχόμενο να υπάρξουν κάποιου είδους συνέργειες ενόψει της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρισμού, όπως αυτή προβλέπεται στην πρόσφατη συμφωνία με τους δανειστές. Αρχικά αντικείμενο των συζητήσεων ήταν η διερεύνηση της πιθανότητας οι οργανισμοί αυτοί να μετακινηθούν ως πελάτες σε ανεξάρτητους προμηθευτές, επωφελούμενοι κάποιας έκπτωσης σε σχέση με τα τρέχοντα τιμολόγια της ΔΕΗ. Σε μία περίπτωση μάλιστα εξετάστηκε ακόμη και η λύση της αυτοπρομήθειας, δηλαδή η απόκτηση άδειας προμήθειας για την κάλυψη των αναγκών του ομίλου και του εκτεταμένου δικτύου του. Άλλος τηλεπικοινωνιακός πάροχος, πρόσφατα ζήτησε προσφορές από εναλλακτικούς προμηθευτές για το δίκτυό του. Μεταξύ των προσφορών αυτών περιλαμβάνονταν και προτάσεις για συνεργασίες στο δίκτυο λιανικής. Σημειώνεται ότι δεν είναι η πρώτη φορά που διεξάγονται τέτοιες συζητήσεις. Οι συνεργασίες ή ακόμη και η αυτόνομη δραστηριοποίηση τηλεπικοινωνιακών παικτών στην ενεργειακή αγορά, είχαν βρεθεί εκ νέου στο προσκήνιο πέρυσι, όταν είχε αποφασιστεί για πρώτη φορά η διενέργεια των δημοπρασιών ηλεκτρικής ενέργειας ΝΟΜΕ, που αποτελούν ένα προσωρινό εργαλείο για το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού, μέχρις ότου ωριμάσουν οι συνθήκες της αγοράς και γίνουν πλήρως ανταγωνιστικές. Το τελευταίο διάστημα ενόψει των δημοπρασιών, οι υφιστάμενοι ιδιώτες πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας αυξάνουν τα μερίδιά τους, τα οποία πάντως συνεχίζουν να παραμένουν εξαιρετικά περιορισμένα. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Σεπτεμβρίου το μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ έχει πέσει στο 94% με τους τρεις μεγαλύτερους ιδιώτες παρόχους, να φτάνουν το 5%. Το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς εκτός ΔΕΗ διαθέτει ο Ήρωνας, που είναι η κοινοπραξία της ΓΕΚ Τέρνα με τη γαλλική GdF Suez, με 1,9% της αγοράς. Οι περισσότεροι πελάτες του Ήρωνα βρίσκονται στη μέση τάση, ενώ και στη χαμηλή τάση η εταιρεία έχει το μεγαλύτερο μερίδιο από τους ιδιώτες. Ακολουθεί η Elpedison η κοινή εταιρεία των Ελληνικών Πετρελαίων, της ιταλικής Edison και του ομίλου Ελλάκτωρ με μερίδιο 1,6%, που επίσης μοιράζεται μεταξύ μέσης και χαμηλής τάσης. Σημαντική αύξηση καταγράφεται στα μερίδια και της Protergia του ομίλου Μυτιληναίος η οποία πλέον έχει μερίδιο 1,2%. Βάσει της συμφωνίας με τους δανειστές το μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ θα πρέπει αρχικά να περιοριστεί κατά 25% και στη συνέχεια μέχρι το 2019 να μην υπάρχει εταιρεία που να ξεπερνά σε μερίδιο το 50% της αγοράς παραγωγής. Πηγή: http://www.capital.g...ora-ilektrismou Click here to view the είδηση
-
Στην καθιέρωση νέου κοινωνικού τιμολογίου προχωρά η ΕΥΔΑΠ από 1ης Φεβρουαρίου. Οι παροχές αφορούν τους δικαιούχους του προγράμματος αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης, που πλέον εντάσσονται όλοι στο κοινωνικό τιμολόγιο της EΥΔΑΠ και καλύπτουν τις κύριες κατοικίες τους είτε αυτές είναι ιδιόκτητες είτε μισθωμένες. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η δωρεάν παροχή συνολικά 6 κυβικών μέτρων νερού το τρίμηνο σε κάθε νοικοκυριό με δύο μέλη. Για κάθε επιπλέον μέλος θα παρέχονται δωρεάν επιπλέον 3 κ.μ. νερού. Με αυτόν τον τρόπο οι τετραμελείς οικογένειες θα λαμβάνουν συνολικά 12 κυβικά μέτρα νερό το τρίμηνο και θα κερδίζουν πάνω από 4,5 ευρώ σε κάθε λογαριασμό. Οι οικογένειες με πέντε και άνω μέλη θα κερδίζουν περισσότερα από 15 κυβικά μέτρα νερού στο τρίμηνο. Έτσι θα καλυφθούν όλες οι βασικές καταναλώσεις, δηλαδή το κόστος της πρώτης κλίμακας του τιμολογίου της EΥΔΑΠ. Η ποσότητα που θα δοθεί δωρεάν υπολογίζεται περίπου στα 1,72 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού, σχεδόν όσα καταναλώνουν οι Αθηναίοι σε μιάμιση ημέρα. Η εφαρμογή του έκτακτου ειδικού τιμολογίου αφορά λογαριασμούς που θα εκδοθούν από 1/2/2016 και θα περιλαμβάνει καταναλώσεις που θα γίνουν από την ημερομηνία αυτή και έπειτα. Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής αιτήσεων μέσω ΚΕΠ για όσους επιθυμούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα. Υπολογίζεται, πως μέσω του νέου κοινωνικού τιμολογίου, η ΕΥΔΑΠ θα δώσει δωρεάν νερό για ένα χρόνο σε περισσότερους από 111.000 πολίτες, δηλαδή σε 58.000 νοικοκυριά. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ Γιάννης Μπενίσης δήλωσε: «Πρόκειται για ένα μικρό αλλά πολύ σημαντικό βοήθημα για τις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες. Η ποσότητα νερού που θα δίνεται δωρεάν είναι υπερδιπλάσια των ποσοτήτων που χρειάζονται καθημερινά για να καλυφθούν οι βασικές ανάγκες επιβίωσης σύμφωνα με τους Δεθνείς Οργανισμούς». Παράλληλα, με την παροχή δωρεάν νερού, ξεκινά και η διαδικασία απαλλαγής από προσαυξήσεις, τόκους και πρόστιμα όλων όσων προχωρήσουν σε ρύθμιση των οφειλών τους μέχρι το τέλος Μαΐου. Η διαδικασία θα ξεκινήσει την 1η Φεβρουαρίου και θα λήξει στις 31 Μαΐου του 2016. Η δυνατότητα διακανονισμού με δόσεις αφορά όλους όσους έχουν οφειλές άνω των 60 ευρώ. Η ελάχιστη δόση δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 20 ευρώ. Ο αριθμός των δόσεων θα καθοριστεί κατά περίπτωση. Για τους δικαιούχους του κοινωνικού τιμολογίου της EΥΔΑΠ και όσους οφειλέτες εξοφλήσουν εφάπαξ την οφειλή τους, προβλέπεται απαλλαγή από προσαυξήσεις, εφόσον αυτές ρυθμιστούν κατά ανώτατο μέχρι 36 άτοκες μηνιαίες δόσεις. Διακοπές νερού θα υπάρξουν στην περίπτωση που υπάρξει καθυστέρηση καταβολής τριών δόσεων, μετά τη ρύθμιση, ενώ σε περίπτωση τετράμηνης καθυστέρησης θα επιβάλλονται και οι προβλεπόμενες προσαυξήσεις, τόκοι και πρόστιμα, που αρχικώς είχαν αφαιρεθεί. www.dikaiologitika.gr Click here to view the είδηση
-
Στα χέρια της ΕΥΔΑΠ, την οποία η κυβέρνηση σχεδιάζει να ιδιωτικοποιήσει, μπορούν να περάσουν τα δίκτυα ύδρευσης όλης της χώρας, με νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Υποδομών. Με τον τρόπο αυτό, ο ιδιώτης που θα αναλάβει την εταιρεία, θα έχει ως προίκα και την δυνατότητα να ελέγχει και να διαχειρίζεται το πόσιμο νερό όλης της χώρας! Η ρύθμιση του ΥΠΟΜΕΔΙ, ανοίγει τον δρόμο ώστε η ΕΥΔΑΠ να απορροφήσει τις δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης όλης της χώρας μαζί με το προσωπικό τους. Με την ίδια ρύθμιση περιέρχονται αυτοδικαίως στην κυριότητά της τα δίκτυα αποχέτευσης της περιφέρειας Αττικής (εξαιρούνται τα νησιά του Σαρωνικού και τα Κύθηρα) που θα κατασκευαστούν μετά την ψήφιση του νόμου. Υπενθυμίζεται ότι έχει προωθηθεί σχέδιο ιδιωτικοποίησης της ΕΥΔΑΠ το οποίο έχει προκαλέσει αντιδράσεις με την κυβέρνηση να εξετάζει τώρα σενάρια για την είσοδο στρατηγικού επενδυτή. Συγκεκριμένα, προβλέπεται πως με σύμβαση, που θα συναφθεί μεταξύ της ΕΥΔAΠ και του ενδιαφερόμενου ΟΤΑ μπορεί να συμφωνηθεί «αδαπανώς» η μεταβίβαση του ήδη κατασκευασμένου δικτύου και η υποχρέωση παροχής ύδρευσης και αποχέτευσης στην εταιρεία. Στην περίπτωση που η ΕΥΔAΠ αναλάβει μόνο τη διαχείριση του δικτύου ύδρευσης ή αποχέτευσης, τότε ο δήμος εξακολουθεί να διατηρεί την κυριότητα και συνεπώς έχει υποχρέωση να καλύψει τις απαραίτητες επενδύσεις. Η επέκταση αυτή συνεπάγεται υποχρέωση της ΕΥΔAΠ για επενδύσεις, μόνον «εφόσον εξασφαλίζεται εύλογη απόδοση της επένδυσης και δυνατότητα χρηματοδότησης της εταιρείας με ίδια ή ιδιωτικά κεφάλαια για την προσήκουσα εκπλήρωση των υποχρεώσεών της». Η σύμβαση με τον εκάστοτε ΟΤΑ εγκρίνεται με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Εσωτερικών και Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Προβλέπεται, επίσης, πως «το τεχνικό και εξειδικευμένο προσωπικό ή μέρος αυτού, που απασχολείται στις υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης των ΟΤΑ, ή των οικείων ΔΕΥΑ, των οποίων το δίκτυο περιέρχεται στην ΕΥΔAΠ κατά κυριότητα ή κατά διαχείριση, δύναται να αποσπάται, κατά παρέκκλιση από κάθε γενική ή ειδική διάταξη, εν όλω ή εν μέρει στην ΕΥΔAΠ, η οποία αναλαμβάνει τη μισθοδοσία του σύμφωνα με τους όρους που θα αναφέρονται στη σύμβαση παραχώρησης. Η απόσπαση διενεργείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων». Στις περιοχές όπου η ΕΥΔΑΠ αναλαμβάνει την παροχή υπηρεσιών ύδρευσης ή και αποχέτευσης θα καθορίζεται τιμολογιακή πολιτική η οποία θα περιγράφεται αναλυτικά στη σύμβαση που υπογράφει με την εκάστοτε δημοτική αρχή. Πηγή: http://www.rizopoulo...nera-ths-xwras/ Click here to view the είδηση
