Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • HoloBIM Structural
    HoloBIM Structural

  • ΚΑΝΕΠΕ: όταν ο παραλογισμός γίνεται κανονισμός


    Έρχεται μετά το ΕΝ1998-3 επειδή -υποτίθεται- είναι πληρέστερος και ορθότερος. Ο λόγος για τον ΚΑΝΕΠΕ, τον κανονισμό με τον οποίο εδώ και λίγο καιρό σχεδιάζουμε τις επεμβάσεις σε κτήρια ωπλισμένου σκυροδέματος.

     

    Ο ΚΑΝΕΠΕ έρχεται πάνω στο μεταίχμιο μιας εποχής:

    • Στο παρατεταμένο ξεψύχισμα των Ελληνικών Κανονισμών και στην ανέκαθεν εξαγγελόμενη και μηδέποτε ολοκληρούμενη μετάβαση στα ευρωπαϊκά πρότυπα.
    • Στην μετάβαση του τεχνικού κόσμου από την εποχή των λίγων και αμετάβλητων κανονιστικών κειμένων στα πολλά και δυναμικά τεχνικά πρότυπα.
    • Και στην μετάβαση από την εποχή που η κρίση και η αυτενέργεια του μηχανικού καθόριζε τον σχεδιασμό και την κατασκευή, στην εποχή που η κρίση του μηχανικού καταστέλλεται από το πλήθος των οδηγιών.

    Ο ΚΑΝΕΠΕ έρχεται στην εποχή αυτή σαν κακό ανέκδοτο.

    Έρχεται σαν κανονισμός του Ελληνικού Κράτους και δημοσιεύεται σε ΦΕΚ, την εποχή των ευρωκωδίκων. Κι αυτό έχει -εκτός από τις νομικές συνέπειες- τεχνικές συνέπειες, με πιο άμεση την αδυναμία προσαρμογής στις εξελίξεις της επιστήμης.

     

    Αλλά και ως κανονισμός, έχει μορφή παράδοξη:

    Είναι ένα συνοθύλευμα ετερόκλητων διατάξεων που καλύπτουν από την αποτύπωση μέχρι την κατασκευή και από τις αστικές και ποινικές ευθύνες μέχρι τις μεθόδους ανάλυσης.

    Είναι κατανοητό βεβαίως το γιατί οι συντάκτες του ΚΑΝΕΠΕ επεκτάθηκαν σε τόσο ευρύ φάσμα ρυθμίσεων και προβλέψεων: Αυτή ήταν η μόνη διέξοδος που τους έδινε η ελληνική πραγματικότητα.

     

    Ωστόσο, το ότι ο ΚΑΝΕΠΕ προέκυψε ως μείγμα κανονισμού, νόμου, προτύπων και τεχνικών προδιαγραφών, τον καθιστά πολύπλοκο, δύσκολα εξελίξιμο και σε βάθος χρόνου παρωχημένο.

    Η πολυπλοκότητα αυτή και ο μονοσήμαντος τρόπος που καθορίζονται πολλές παράμετροι θα τον φέρει σε κόντρα με την καθημερινή εμπειρία των μηχανικών που ασχολούνται με υφιστάμενες κατασκευές, καθιστώντας τον δύσχρηστο και εξ’ ανάγκης παραβιάσιμο.

     

     

    Ωστόσο, στο άρθρο αυτό θέλω να σταθώ μόνο στο θέμα των ευθυνών, αφήνοντας το άλλο αγαπημένο μου θέμα -την ασφάλεια- γα κάποια άλλη περίσταση.

     

    Μας λέει ο ΚΑΝΕΠΕ στο κεφάλαιο περί υποχρεώσεων:

    §1.3.1.δ: «Οι διατάξεις του Κανονισμού τελούν υπό την παραδοχή ότι ο υπεύθυνος μελετητής Μηχανικός κατέχει τα αναγκαία επαγγελματικά προσόντα και την κατάλληλη εμπειρία σχετικά με τον τύπο των κατασκευών που ελέγχονται ή επισκευάζονται ή ενισχύονται

     

     

    Αναπαράγει μία γενική θέση όλων των κανονισμών, που με σαφήνεια βλέπουμε στο ΕΝ1990:

     

    §1.3 «Παραδοχές»

    (2) Οι γενικές παραδοχές του ΕΝ 1990 είναι:

    -
    η εκτέλεση πραγματοποιείται από προσωπικό το οποίο διαθέτει τις κατάλληλες δεξιότητες και εμπειρία

    -
    υπάρχει επαρκής επίβλεψη και ποιοτικός έλεγχος κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης του έργου, δηλαδή στα γραφεία μελετών, στα εργοστάσια, στους χώρους επεξεργασίας και επί τόπου

     

    Είναι εμφανής η διαφορά αντίληψης:

    • Ο Ευρωκώδικας λειτουργεί σε ένα πλαίσιο κανόνων που καθορίζουν το ποιος κάνει τι, και το πλαίσιο αυτό αποτελεί «παραδοχή» του κανονισμού.
    • Ο ΚΑΝΕΠΕ λειτουργεί σε ένα επίπεδο ευθυνών, ορίζοντας ότι ο μηχανικός είναι υπεύθυνος να έχει τα προσόντα, χωρίς να υπάρχει ένα πλαίσιο που να καθορίζει ποια είναι προσόντα αυτά και ποιος του τα πιστοποιεί.

    Όσοι έχετε εμπειρία από εξωτερικό και έχετε δει τις πιστοποιήσεις που πρέπει να κουβαλάς για να κάνεις μία εξειδικευμένη εργασία, καταλαβαίνετε τι εννοώ.

    Θυμηθείτε όμως ότι ο ΚΑΝΕΠΕ δεν είναι προσωπική άποψη ενός ιδιώτη, δεν είναι ένα πρότυπο, είναι κανονισμός του Ελληνικού κράτους…

     

     

    Στην §1.3.2 ο ΚΑΝΕΠΕ μας λέει κατ’ αρχάς τα αυτονόητα. Θα πει κανείς ότι δεν είναι κακό αυτό, αν και εγώ θα έλεγα ότι κανένα σοβαρό κείμενο δεν επαναλαμβάνει τα αυτονόητα.

     

    Το χειρότερο όμως είναι ότι λέει και κάτι πέρα από τα αυτονόητα:

    «Ο επιβλέπων Μηχανικός έχει την υποχρέωση της πλήρους τεχνικής υλοποίησης της εγκεκριμένης μελέτης επέμβασης.

    Οι λοιποί παράγοντες υποχρεούνται να εκτελέσουν το έργο της επέμβασης, σύμφωνα με την μελέτη, τον παρόντα Κανονισμό, τις ισχύουσες τεχνικές προδιαγραφές και οδηγίες, καθώς και τους κανόνες της τέχνης, τηρώντας όλα τα αναγκαία μέτρα ασφαλείας.»

     

    Τελικά, ποιος έχει την «υποχρέωση της πλήρους τεχνικής υλοποίησης»;

    Από την γραμματική ανάλυση προκύπτει αβίαστα ότι ο επιβλέπων και οι λοιποί παράγοντες. Δηλαδή ο επιβλέπων, για όσους ξέρουν από νομολογία.

    Αναπαράγει λοιπόν ο ΚΑΝΕΠΕ την εσφαλμένη θέση της νομοθεσίας, ότι ο επιβλέπων έχει την υποχρέωση της υλοποίησης και όχι την υποχρέωση της επίβλεψης

     

     

    Στην συνέχεια, ο ΚΑΝΕΠΕ προχωράει στις «ευθύνες».

     

    Με έναν τρόπο ακατανόητο, ο ΚΑΝΕΠΕ καμώνεται ότι ορίζει ζητήματα ευθυνών και αστικού δικαίου, που καθορίζονται ήδη στον Ποινικό και Αστικό Κώδικα.

    Και φυσικά, όταν λέω «καμώνεται» δεν σημαίνει ότι όσα λέει δεν μπορούν να έχουν νομική ισχύ. Αλλά η σοβαρότητά των λίγων αυτών σειρών, των οποίων το πνεύμα διέπεται και ερμηνεύεται με βάση την νομική και όχι την τεχνική ορολογία, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη από την σοβαρότητα που είχε η δήλωση πάλαι ποτέ υπουργού για τις εξαρτήσεις με το i-phone…

     

    Γίνεται αναφορά και πάλι στα αυτονόητα, που στα σχόλια μετατρέπονται σχεδόν σε παραλήρημα: «Ο μελετητής Μηχανικός δεν ευθύνεται για την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων ερευνητικών εργασιών, εκτός εάν έχει αναλάβει ο ίδιος την εκτέλεσή τους».

     

    Φαίνεται πως η συντακτική ομάδα διέθετα «τα αναγκαία επαγγελματικά προσόντα και την κατάλληλη εμπειρία» για να συντάξει νομικό κείμενο περί ευθυνών…

     

    Αλλά, τι εννοεί όταν λέει ότι «Η ευθύνη του μελετητή Μηχανικού, προκειμένου για τον έλεγχο υφιστάμενου δομήματος, περιορίζεται στην ορθή εκτέλεση του ελέγχου σύμφωνα με τα οριζόμενα στον παρόντα Κανονισμό.»;

     

    Μήπως καθιστά τον μηχανικό εξορισμού υπόλογο απέναντι στο νόμο, για κάθε ενέργειά του που μπορεί να ερμηνευτεί ως παρέκκλιση από τα οριζόμενα;

    Ίσως σας φαίνεται αστείο.

    Σκεφθείτε τον εαυτό σας υπόλογο επειδή με τις ενισχύσεις που προτείνατε ο φορέας δεν απέκτησε «επαρκή κανονικότητα»…

    Ή, επειδή δεν χρησιμοποιήσατε τη σωστή «βιβλιογραφία» (§3.5.4 β)

    Ή, επειδή οι απλοποιητικές εκφράσεις της «βιβλιογραφίας» παρά ήταν απλοποιητικές (§6.1.2.1 β).

    Ή, για τις παραδοχές ανάλυσης, τα επιταχυνσιογραφήματα, το μοντέλο, τις τοιχοπληρώσεις που είχαν καλώδια του ηλεκτρολόγου.

    Ή, τέλος, για τους συνδυασμούς φόρτισης, που δεν είναι μεν αποκλειστικά θέμα ΚΑΝΕΠΕ, αλλά είναι κάτι με το οποίο κάθε μηχανικός, κάθε φορά που συντάσσει μελέτη, υπογράφει την καταδίκη του.

     

     

    Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω τις προθέσεις των συντακτών του ΚΑΝΕΠΕ, και ούτε θέλω να τις αμφισβητήσω.

    Κατοικούμε ωστόσο στην χώρα της Ε.Ε. με την πλέον παράλογη και αυστηρή νομοθεσία σε θέματα ευθυνών μηχανικού. Και ταυτόχρονα, στην χώρα όπου δια των νόμων βασιλεύει η απόλυτη ασυδοσία στον χώρο της κατασκευής.

     

    Και είναι σαφές ότι το κείμενο του ΚΑΝΕΠΕ εκφράζει μία νοοτροπία -που την συναντάμε κυρίως στον ακαδημαϊκό χώρο- που βρίσκεται μακριά από την αγορά και το εργοτάξιο, και που αφίσταται των ουσιωδών προβλημάτων του τεχνικού κόσμου.

    Μία νοοτροπία που θέλει τα προβλήματα να λύνονται με «απόδοση ευθυνών» και όχι με εφαρμογή του νόμου. Μία νοοτροπία ποινικοποίησης, που προωθείται από τον πολιτικό κόσμο και που -δυστυχώς- τείνει να γίνει κυρίαρχη.





    AlexisPap

    Σχόλια Μελών

    Recommended Comments



    Θέλω να πιστεύω οτι η επιτροπή του ΚΑΝΕΠΕ είχε στο μυαλό της οτι σε λίγο έρχεται το Model Code και προσπάθησαν να κάνουν μια αρχική γέφυρα προσέγγισης. Το πρόβλημα που είχα και εγω και ο Χάρης Αποστολόπουλος και το εκφράσαμε γραπτώς προς την επιτροπή κάπου το 2007 είναι οτι εαν η αποτύπωση/αποτίμηση γίνει λεπτομερής και ας πούμε οτι μπορούμε να εφαρμόσουμε την μέγιστη ΣΑΔ τότε οχι μόνο θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα τέρας αλλα θα το αντιμετωπίσουμε χωρίς όπλα. Ο ΚΑΝΕΠΕ σε καμία περίπτωση δεν δίνει τα όπλα στο μηχανικό να αντιμετωπίσει την Ελληνική "κτηνωδία" επι των κτιρίων. Αντίθετα τον καθιστά υπεύθυνο (και εδω έχει δίκιο ο Αλέξης) για την προϊστορία τους. Θα μπορούσε να πει κάποιος οτι παραγραφεί ευθύνες και τις επαναπροσδιορίζει εκ νέου.

     

    Κάποια στιγμή συνεργάστηκα με ένα μεγάλο μελετητικό γραφείο στην Γαλλία για ένα έργο στην Ελλάδα. Ζήτησαν λεπτομερή αποτίμηση/αποτύπωση. Απο μήκος αγκύρωσης/μάτισης, διαβρώσεις, αντοχές, σκανάρισμα θεμελίωσης, αξονικές τομογραφίες, ακουστό-υπέρηχους σε πασσάλους κλπ. Με καλούν στο Παρίσι εσπευσμένα να τους εξηγήσω τα αποτελέσματα. Πάω, οι άνθρωποι ξεκινάνε καταιγισμό ερωτήσεων προσπαθώντας να καταλάβουν εαν έγιναν σωστά (υπάρχει μια αβεβαιότητα για τους Ελληνες!!!!). Αφου το διαπιστώνουν, μου λένε οτι θα παραιτηθούμε απο το έργο διότι εσείς δεν θέλετε μηχανικούς αλλα sacrificial goat (ζώα προς θυσία). Η εταιρία είχε νομική κάλυψη πολλών εκατομμυρίων και παρα ταύτα δεν το έκανε. Δεν θέλω να φανώ υπερβολικός αλλα δεν ήταν και το χειρότερο που έχω δει.

     

    Δυστυχώς!!!! βρέθηκαν Ελληνες που αφού κράτησαν απο την αναφορά ότι ήθελαν να κρατήσουν!!!!! και κατέβασαν την ΣΑΔ σε ανεκτή (πάντα με την συγκάλυψη του ΚΤΕ) έκαναν κάποιες στοιχειώδεις ενισχύσεις βάση ΚΑΝΕΠΕ. Αυτή συνάδελφοι είναι η Ελληνική πραγματικότητα με ΚΑΝΕΠΕ.

     

    Φαινόμενο Β. Ο ΚΤΕ δεν θέλει να πληρώσει για υψηλή ΣΑΔ, θέλει μόνο τα ελάχιστα και το ακούς απο μηχανικούς και μεγάλα γραφεία.

     

    Φαινομενο Γ. Θέλουμε τόσα καρώτα, τόσους υπέρηχους, εξολκευσεις κάτι διαβρώσεις μην τις κοιτάξεις θα βάλουμε αναστολέα ή θα βάλουμε ύφασμα.

     

    Φαινομενο Δ. Τι πάει να πει δεν υπάρχουν σίδερα στην θεμελίωση. Θα σας παρακαλούσαμε να μην γραφτεί επισήμως.

     

    Δικά μου στατιστικά που τα μοιράζομε για πρώτη φορά ανοικτά

     

    Σε σύνολο 871 επιθεωρήσεων

     

    1. 84% Πολεοδομικές Παραβάσεις

    2. 100% Μη Ύπαρξη As-Build

    3. 17% με σοβαρές αποκλίσεις όπλισης (τουλάχιστον 30% μειωμένες σε σχέση με την μελέτη)

    4. 25% με μέτριες αποκλίσεις όπλισης (απόκλιση <15% σε σχέση με την μελέτη)

    5. 68% με πύκνωση συνδετήρων > 40 εκ

    6. 17% (χωρίς συνδετήρες ή πύκνωση > 100 εκ).

    7. 62% με απόκλιση αντοχής σκυροδέματος > 11 MPa

    8. 4% με σοβαρά προβλήματα θεμελίωσης (αοπλή, χωρίς συνδετήρια δοκάρια παρότι η μελέτη τα ορίζει, συνδετήρια δοκάρια χωρίς οπλισμό, κλπ)

    9. 19% με χλωριόντα λόγο χρήσης θαλασσινού νερού

    10. 13% με σοβαρές αποκλίσεις στον ξυλότυπο.

     

    Για μένα αυτή είναι η Ελλάδα. Οτι άλλο και να μου πούνε το ακούω βερεσέ.

    Edited by terry
    • Upvote 7
    Link to comment
    Share on other sites

    Μήπως να βλέπαμε και πίσω από όλα αυτά και τις εταιρίες που πουλάνε λογισμικό στατικών; κάθε λίγο μιά αλλαγή στους κανονισμούς και τα κορόιδα πληρώνουν,μόνο που τώρα τα κορόιδα "στέγνωσαν".

    Link to comment
    Share on other sites

    Κανένας επιστήμονας, επιστημονική επιτροπή, μηχανικός δεν μπορεί να διαμορφώσει τις πολιτικές προϋποθέσεις για την εφαρμογή κάποιου νόμου, κανονισμού. Αυτό παγκοσμίως στις "Δυτικές χώρες" γίνετε απο το κράτος. Το κράτος θα πρέπει να θέσει το πλαίσιο και τα όρια εφαρμογής. Οταν αυτό δεν γίνετε, δεν πρόκειται να εφαρμοστεί κανένας νόμος, κανονισμός ή τουλάχιστον η εφαρμογή θα γίνετε κατά εκτίμηση και βάση της "παιδείας" των μηχανικών ή του ποσοστού της "παιδείας" που τους επιτρέπει η κοινωνία να εφαρμόσουν. Στη Ελλάδα (βλέπε νοοτροπία, αυθαίρετα, Τρίτση, 4014, δημόσια έργα, δημόσια κτήρια, δημόσια διοίκηση, κλπ) γίνετε αντιληπτό οτι τα 2 αυτά σκέλη (κανονισμός/πολιτικές προϋποθέσεις) κινούνται αντίθετα και πολλές φορές στα όρια του ανταγωνισμού.

     

    Δεν είναι η πρώτη φορά και δεν θα είναι η τελευταία. Ο αγγελιοφόρος (επιτροπή ΚΑΝΕΠΕ) δεν χρήζει κατηγορίας ή εαν θέλετε δεν μπορεί να κατηγορηθεί για τίποτα παραπάνω, παρα μόνο απο το γεγονός στο εαν προσπάθησε και πως να αναγκάσει το κράτος να αναλάβει ευθύνες. Δεν γνωρίζω και επιπλέον δεν ξέρω εαν είναι στις αρμοδιότητες τους. Επιστημονικές δυσκολίες/λάθη/απλοποιήσεις/παραλήψεις κλπ υπάρχουν και σίγουρα θα κουράσουν/αγανακτήσουν τον τεχνικό κόσμο. Είναι λογικό. Το παράλογο όμως είναι οτι το κράτος επιμελημένα κοιτάει απο την άλλη. Δεν θα μπορούσε άλλωστε να κάνει και διαφορετικά. Μπορεί τελικά τα Βαλκάνια και η νοοτροπία τους να είναι καταλυτής σε κάθε προσπάθεια.

     

    Καταλήγω στο συμπέρασμα οτι η εφαρμογή του ΚΑΝΕΠΕ δεν είναι το πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι κατα βάση πολιτικό, όπως δυστυχώς και πολλά άλλα σε μια νότια χώρα των Βαλκανίων.

    Edited by Ροδοπουλος
    Link to comment
    Share on other sites

    Επειδή δεν έχω διαβάσει τον ΚΑΝΕΠΕ,θα ήθελα να μάθω από τους συναδέλφους που έχουν ασχοληθεί,αν υπάρχουν επιστημονικές ατέλειες,ασάφειες και γενικά προβλήματα εφαρμογής από πλευράς λογισμικού. Επίσης αν υπάρχει συνάφεια και συνέχεια με την μέχρι προ ΚΑΝΕΠΕ θεωρία και πρακτική που ακολουθούσαμε,σύμφωνα με τις όποιες προσωρινές συστάσεις,την προσιτή στα ελληνικά βιβλιογραφία και γενικώς την παραδεκτή κοινή εμπειρία μας από τις μελέτες επισκευών και ενισχύσεων.

    Link to comment
    Share on other sites




    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.