Μετάβαση στο περιεχόμενο

Όλη η δραστηριότητα

Αυτή η ροή ανανεώνεται αυτόματα

  1. Past hour
  2. Προφανώς εννοείς γήπεδο και όχι οικόπεδο, μια και αναφέρεις ότι είναι εκτός σχεδίου. Έχεις παραλείψει να αναφέρεις το βασικότερο που είναι το εμβαδόν αλλά και το πολεοδομικό καθεστώς της περιοχής. Δεν είμαστε μάγοι να μαντεύουμε τα ερωτήματα με τηλεγραφικές διατυπώσεις. Επαναδιατύπωσε το ερώτημά σου με πλήρη στοιχεία για να μπορέσουν οι συνάδελφοι να σε βοηθήσουν.
  3. Σήμερα
  4. 1. είναι αρμοδιότητας δικηγόρου 2. Τα προστατευτικά δεν εμποδίζουν τη σκόνη, αλλά τοποθετούνται για λόγους ασφαλείας (πτώση ανθρώπων)
  5. Οικοπεδο με πρόσωπο 34μ. σε Δευτερεύουσα Επαρχιακή οδό. Συμβόλαιο κτήσης 1986 Υφίσταται ΟΙΚΟΔΟΜΗΣΙΜΟΤΗΤΑ σήμερα ή απαιτείται πρόσωπο 45μ ? Μην ανοίγεις χωρίς ουσιαστικό λόγο νέο θέμα και χωρίς πρώτα να κάνεις αναζήτηση σε ήδη υπάρχον, με ίδιο ή παραπλήσιο περιεχόμενο. Το θέμα σου συγχωνεύτηκε στο παρόν. Διάβασε προσεκτικά τους κανόνες συμμετοχής στο φόρουμ. Pavlos33
  6. Γενικά το γεγονός με κάποιες "γιαγιούλες" και "ενδιαφερόμενους" που έρχονται και σου λένε "πάει και αυτό, τι κρίμα", και μετά πάνε στο διαμερισματάκι τους στον 6 όροφο μίας απαίσιας πολυκατοικίας, είναι αν μη τι άλλο ενοχλητικό. Με τα διατηρητέα , δεν υπάρχει σωστή αντιμετώπιση. Είναι κλασσική περίπτωση, του "θα το δούμε αργότερα". Μέχρι τότε καληνύχτα. Φυσικά εδώ έχουμε (από ότι διαβάζω) μία άλλη ιστορία. Έχουμε εμπλεκόμενους τον γνωστό ΣΤΕ, που δημιουργεί πάντα σύγχυση με τις αποφάσεις του (που εδώ δεν έχει βγάλει), και φυσικά αυτή την "Monumenta". Τι σκατά είναι αυτή? Από ότι διάβασα, είναι μία μη κυβερνητική οργάνωση για "προστασία αρχιτεκτονικής κληρονομιάς", funded by Ίδρυμα Στάυρος Νιάρχος. Δύο υπουργεία λένε (όπως και να το λένε) ότι αυτό δεν αξίζει και ο άλλος το βγάζει ότι αξίζει. Όταν σαν κράτος έχεις κάνει τα πράγματα να μην λειτουργούν, να υπάρχει αδιαφάνεια και διαπλοκή παντού, βγαίνουν και αυτά τα μανιτάρια και κάνουν τη ζωή πιο πολύπλοκη. Τώρα ποιος από όλους αυτούς τα έχει πάρει και έχει βγάλει μεροληπτική έκθεση δεν ξέρω. Για Υπουργείο θα έλεγες ότι θα έπρεπε να έχει και μία αξιοπιστία, αλλά τα τελευταία χρόνια με Τέμπη, Οπεκεπε, επισυνδέσεις κτλ κτλ, η αξιοπιστία έχει πάει στα τάρταρα. Τέλος πάντων, εδώ υπάρχει πρόβλημα με αυτές τις περιπτώσεις. Φυσικά όλα ξεκινούν και από τον ΝΟΚ και από το τι δίνεται να οικοδομηθεί σε κάθε περιοχή. Εάν είναι να γκρεμίζονται τα μονώροφα για να οικοδομηθούν τερατουργήματα με υπερυψωμένα υπόγεια και δεν ξέρω εγώ, ε τότε πρέπει να υπάρχει ένα ουσιαστικός έλεγχος. Τώρα ο υπάλληλος στην πολεοδομία δεν είδε ότι υπάρχει κάποιο θέμα? Δεν ξέρω πως αυτός ενημερώνεται από το ΣΤΕ ή εάν δεν ερωτήθηκε τι έγινε με την παλιά άδεια. Και τέλος πάντων, είναι καθαρά θέμα ερμηνείας της απόφασης των προστατευτικών μέτρων που εκδόθηκαν από το ΣΤΕ. Φυσικά σε αυτή τη χώρα όλα ερμηνεύονται κατά το δοκούν και αρκετή φαντασία (δες εκτός σχεδίου δόμηση 4 στρέμματα).
  7. Σε μονοκατοικία δεν υπάρχει απαίτηση φ.φ. & αερισμού. Μόνο σε κοινόχρηστα κλιμακοστάσια (πολυκατοικίες)
  8. Νομίζω πως έχουμε ξεφύγει ως προς το σχολιασμό του άρθρου. Η ανάρτηση δεν έγινε για να πει ο καθείς τον πόνο του (ή τα απωθημένα του), αλλά για να υπάρξει σοβαρή κριτική σε μιαν εμφανέστατα διαφημιστική καμπάνια επενδεδυμένη με "επιστημονική" άποψη. Ειδικά δε όταν η διαφήμιση αυτή γίνεται με κρατικά κονδύλια (ΑΕΙ). Και να καταδειχθεί ο βαθμός ηθικής κατάπτωσης κάποιων (θέλω να πιστεύω λίγων) "καθηγητάδων".
  9. Καλημέρα και καλό μήνα αγαπητοί Κοι Συνάδελφοι Έχω μια περίπτωση εντός οικισμού οικόπεδο με δυο ισόγεια κτίσματα προ 1955, ένα προ 1975 και το τελευταίο μεταξύ 1983 - 1992. Αφού όταν υφίσταται κτήριο προ του 1955 θεωρείται ότι εχει αδεια το οικόπεδο, τι άποψη έχετε για την προκειμένη περίπτωση όσον αφορά την Κατηγορία? Μπαίνει 4 η πάει 5? Προσωπικά Πιστευω ότι πάει 5. Ευχαριστω πολυ για τις απόψεις σας. ΤΕΣΤ.pdf
  10. Καλημερα σας!Ψαχνοντας καποιες πληροφοριες σχετικες με την ανεγερση νεας πολυκατοικιας διπλα στην δικη μας βρεθηκα στο σαιτ σας και θα ηθελα αν γνωριζετε να με κατατοπισετε σε καποια θεματα. 1ον Κατα την διαδικασια κοπη δυο μεγαλων πευκων στο συγκεκριμενο οικοπεδο,το ενα εξ αυτων επεσε στην δικη μας πολυκατοικια και εσπασε σε ενα σημειο την υδροροη, εσπασε καγκελα ,εσπασε ενα φυτο και ενα κοματι απο τον τοιχο μας.Ενημερωσα τον εργολαβο και μου ειπε οτι ΘΑ τα φτιαξουν... Το ερωτημα ειναι σε τετοιες περιπτωσεις ποιο ειναι το χρονικο περιθωρειο που πρεπει να φτιαχτουν οι ζημιες που μας προκαλεσαν? 2ον Εχουν ξεκινησει απο προχθες με εσκαφεις και τρυπανια να σκαβουν για τα θεμελια.Δεν εχουν περιφραξει τον χωρο με προστατευτικα ειτε λαμαρινες ειτε κατι αλλο με αποτελεσμα να εχουμε γεμισει σκονες γιατι δεν βρεχουν το χωμα να κατσει, δεν μπορουμε να ανοιξουμε παραθυρα (ακομη και με κλειστα παραθυρα μπαινει σκονη και εχουμε αρρωστους με αναπνευστικο). Η ερωτηση μου ειναι η εξης : επιτρεπεται να μην εχουν περιφραξει τον χωρο με προστατευτικα? ευχαριστω πολυ!! Πρόσθεσε τονισμό στο κείμενο της δημοσίευσής σου. Επίλεξε "επεξεργασία" (3 τελείες άνω δεξιά) και διόρθωσέ το. Διάβασε προσεκτικά τους κανόνες συμμετοχής στο φόρουμ. Pavlos33
  11. Τι πάνε και τα μπερδεύουν... Μετά από κάποια χρόνια θα πουν για μεταρρύθμιση που θα τα χωρίζει (Δες ΔΕΗ/ΟΣΕ και άλλοι φορείς που διασπάστηκαν). Άλλο ο ένας, άλλο ο άλλος. Τι σχέση έχει η ΥΔΟΜ με το Κτηματολόγιο.... Του έχει πει κανείς ότι τα υπόβαθρα κτηματολογίου ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΝ για οικοδομικές άδειες? Θα βάλουν τους νομικούς να ελέγχουν τις άδειες? Στην επαρχία, έστω ότι θα συμφωνήσουν οι υπάλληλοι να υπαχθούν σε άλλο φορέα. Πιστεύουν ότι πραγματικά θα αλλάξει κάτι στη διαδικασία ελέγχου κτλ? Τα κύρια προβλήματα με τις ΥΔΟΜ είναι α) υποστελέχωση (δεν υπάρχουν κίνητρα να πάει κανείς εκεί), β) δαιδαλώδης, αδιαφανής νομοθεσία του στυλ δεν ξέρει κανείς εάν μπορείς και τι μπορείς να χτίσεις (Δες πρόσφατε αποφάσεις ΣΤΕ). Ας αναρωτηθούν πιο σκοπό πρέπει να εκτελεί η ΥΔΟΜ. Είναι απλά για να πατάει ένα accept και όλη η ευθύνη στον μηχανικό ή να ελέγχει τι γίνεται? Οι ψηφιακές υπηρεσίες μας μάραναν. Νομίζουν ότι με ένα πιο ωραίο interface θα αλλάξει κάτι? Πραγματικά από τις πιο χαζές ιδέες που διατυπώθηκαν στη ΔΕΘ και δεν αναλύθηκαν αρκετά. Στις καινοτομίες που αναπτύσσει το άρθρο, δεν υπάρχει ούτε μία που να "λύνει" τα προβλήματα. Υπηρεσίες μίας στάσης (one-stop-shop): Τι θέλει να πει ο ποιητής? Εντάξει μπαίνουμε και σε ένα site κτηματολογίου για να κατεβάσουμε ένα κτηματολογικό απόσπασμα. Και κάτι τρέχει στα γύφτικα...? Πλήρης ψηφιακή διαλειτουργικότητα: Πρέπει να είναι όλα στον ίδιο φορέα? Αυτό το .gov τι κάνει? Στην τελική τι G-Cloud (Google?). Δεν πρέπει να υπάρχει και ένας βαθμός security? Λέει για αξιοποίηση του δικτύου καταστημάτων της κτηματολόγιο. Όλη η Εύβοια, ένα κτηματολογικό γραφείο, αυτό της Χαλκίδας. Πολύ πυκνό δίκτυο..... Νέες ψηφιακές υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας: Ας κωδικοποιήσουν την νομοθεσία, να ξέρει ο καθένας τι μπορεί και τι δεν μπορεί να χτίσει και να αφήσουν τα φρου φρου και αρώματα.
  12. Καθαρά διοικητικό μέτρο χωρίς αξία. Πως θα λειτουργήσουν οι ΥΔΟΜ όταν π.χ υπάρχουν 2 υπάλληλοι για τις άδειες και εξυπηρετούν 3 δήμους; Όταν σε άλλες περιοχές δεν υπάρχουν καθόλου υπάλληλοι; Μου θυμίζει την σιγά σιγά μετάβαση των διαδικασιών σε ιδιώτες (όπως εν μέρει έχει γίνει στα δημόσια έργα ).
  13. Καλησπέρα συνάδελφοι, ασχολούμαι πρόσφατα με μελέτες θέρμανσης - δισωληνίου με το πρόγραμμα της 4Μ. Έχω κάποιες απορίες όσων αφορά το δισωλήνιο. Στο πλέγμα της 4Μ όταν κάνω υδραυλική επίλυση κάποια σώματα παρουσιάζουν μεγάλο ΔΤ, και πολύ μικρές παροχές. Μικρότερες διατομές δεν υπάρχουν να επιλέξω. Οι θερμοκρασίες είναι για Α/Θ. Επίσης ήθελα να ρωτήσω για το φορτίο Q60 που αναφέρει και το αποδιδόμενο φορτίο Q60 και το αποδιδόμενο φορτίο του σώματος στην πραγματικότητα. Το πρόγραμμα δε βγάζει το φορτίο που αποδίδει το σώμα σωστά; Και η διαφορά με τα 2 Q60 ποια είναι. Ευχαριστώ πολύ.
  14. Πέραν των άλλων θα έπρεπε να αλλάξει το άρθρο του ΝΟΚ για την τοποθέτηση θερμοπρόσοψης στα παλιά ισόγεια κτίρια, ώστε αυτή να φτάνει μέχρι το έδαφος και όχι πάνω από τα 3 μέτρα, αφού τα κτίρια τοποθετήθηκαν επί της Ρ.Γ-Ο.Γ κατ΄ εντολή των ΓΟΚ. Το να επιτρέψει επέκταση εκτός της ΡΓ έως 7 εκ θερμομόνωση για ισόγεια κτίρια, δεν θα είναι κάτι φοβερό.
  15. Εχουμε ξεφύγει με τους εμμονικούς που το παίζουν κήνσορες στην περιουσία του άλλου. Ατομα που μένουν σε πολυκατοικίες που προφανώς χτίστηκαν μετά την κατεδάφιση παλαιών μονοκατοικιών κοιτάνε τάχα το περιβάλλον ενώ κοιτάνε το στενό τους συμφέρον, δηλαδή να είναι το μόνο ψηλό κτίριο και δίπλα να έχει μονοκατοικίες αυξάνοντας έτσι την αξία της περιουσίας τους. Εδώ λοιπόν θα πρέπει κάποια στιγμή να γίνει μία σοβαρή συζήτηση. Τι γίνεται με τα παλιά κτίρια. Θα πρέπει να μπουν κανόνες. Αρχικά αν έχουν κάποια ΣΟΒΑΡΗ ιστορική αξία, να γίνονται διατηρητέα από την πολιτεία και όχι από τις άνομες και ιδιοτελείς ορέξεις των γειτόνων που είναι και ανήθικες. Αν δεν έχουν αξία, είναι απλά σπίτια ανάγκης όπως χιλιάδες άλλα σπίτια, προφανώς να μην υπάρχει θέμα να κατεδαφιστούν. Αντί να ξύνονται οι δήμαρχοι και οι υπηρεσίες τους, έπρεπε με χρήση της γεωπληροφορίας, να έχουν κάνει κατάλογο όλων των μονοκατοικιών της περιοχής, ένα πρώτο έλεγχο και όσα θεωρούν ότι αξίζουν να προχωρήσουν σε απόφαση για διατηρητέο. Εδώ όμως από την στιγμή που καταργήθηκε ανοήτως από τους γνωστούς προβληματικούς θεσμούς η ΜΣΔ για τα διατηρητέα, το να έχει κάποιος διατηρητέο, είναι ουσιαστικά απαλλοτρίωση, χωρίς αποζημίωση. Οπότε θα πρέπει κάθε διατηρητέο να έχει ΜΗΔΕΝΙΚΟ ΕΝΦΙΑ, ΜΗΔΕΝΙΚΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ και ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΦΟΡΟ, άμεση ένταξη στο εξοικονομώ και επιδότηση 50 % της αναβάθμισης του, τουλάχιστον στην Γ ενεργειακή κατηγορία και άτοκο το υπόλοιπο 50 %. Για το υπόλοιπο του συντελεστή δόμησης που δεν μπορεί να χτίσει, να υπάρχει επιβάρυνση στον ΕΝΦΙΑ των γειτονικών ιδιοκτησιών που οφελούνται από την μη οικοδόμηση του διατηρητέου και να αποδίδεται αυτός ο φόρος στον ιδιοκτήτη ώστε σε βάθος δεκαετίας να εισπράξει το ποσό που προβλέπει η αγορά, για την τιμή του οποίου θα πρέπει να μπορεί να προσφύγει στα δικαστήρια. Ακόμα θα μπορούσε να εντάσσονται σε αυτήν την διαδικασία και άλλες μονοκατοικίες που θα δηλώσουν οι ιδιοκτήτες τους ότι θα διατηρηθούν, χωρίς να είναι απαραίτητο να γίνουν διατηρητέα. Με αυτό τον τρόπο οι τζάμπα μάγκες των συλλόγων σου κλέβω την ιδιοκτησία σου για να βολέψω την δικιά μου και να κονομήσω, θα το σκεφτούν διαφορετικά. Οσοι έχουμε τέτοιες μονοκατοικίες γνωρίζουμε τι κόστος θέρμανσης - ψύξης έχουν αυτές, που για την Αθήνα υπερβαίνουν τα 3 ευρώ το τμ εμβαδού, ενώ οι ανόητοι της εξουσίας στα τεκμήρια βάζουν στις μονοκατοικίες και αύξηση σε σχέση με τα διαμερίσματα, τιμωρώντας τους ιδιοκτήτες τους. Ας δούμε λοιπόν που μένουν τα μέλη των παραπάνω συλλόγων και να δούμε από παλιές φωτογραφίες και αεροφωτογραφίες τι ήταν εκεί πριν τις πολυκατοικίες τους. Ετσι για το ηθικόν του πράγματος.
  16. Μετά το «φρένο» που έβαλαν οι αποφάσεις του ΣτΕ για την δόμηση εκτός σχεδίου σε αγροτεμάχια που στερούνται προσώπου σε κοινόχρηστο δρόμο, οι πολεοδομίες σταμάτησαν να εκδίδουν οικοδομικές άδειες στα τυφλά οικόπεδα. Αυτά δηλαδή που στερούνται προσώπου σε αναγνωρισμένη οδό, αλλά μπορούσαν μέχρι πρότινος, να λάβουν οικοδομική άδεια εφόσον είχαν δουλεία διόδου από διπλανά οικόπεδα. Πρόκειται για εκείνα τα οικόπεδα που προέρχονται από κατάτμηση μεγαλύτερων οικοπέδων προ του 1985 και δεν έχουν πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο και το αποκτούν έπειτα από παραχώρηση της απαιτούμενης γης, σε κοινή χρήση, με συμβολαιογραφική πράξη. Αυτή η πρακτική είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στις παραθαλάσσιες περιοχές και κυρίως στα νησιά όπου υπάρχουν χιλιάδες τυφλά οικόπεδα. Γι’ αυτό το λόγο και έχει δημιουργηθεί μεγάλη αναστάτωση στους ιδιοκτήτες ακινήτων που δεν μπορούν πλέον να τα οικοδομήσουν. Εν τούτοις, η δουλεία διόδου προβλέπεται και ρυθμίζεται από τον Αστικό Κώδικα και μπορεί ένας ιδιοκτήτης τυφλού ακινήτου να ζητήσει το δικαίωμα της δουλεία διόδου σε βάρος γειτονικού ακινήτου, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αναγκαία πρόσβαση. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί, πως η απαίτηση αυτή συνοδεύεται με την καταβολή ανάλογης αποζημίωσης. Γιατί η δουλεία διόδου δεν αρκεί για οικοδομησιμότητα στα εκτός σχεδίου; Η πολεοδομική νομοθεσία θέτει συγκεκριμένες προδιαγραφές για να χαρακτηριστεί ένα οικόπεδο άρτιο και οικοδομήσιμο. Αυτές οι προδιαγραφές αφορούν κυρίως το ελάχιστο εμβαδόν, την ελάχιστη επιφάνεια και το πρόσωπο σε κοινόχρηστο δρόμο. Η δυνατότητα πρόσβασης μέσω δουλείας διόδου που στηρίζεται στην ιδιωτική πρωτοβουλία και δεν ακολουθεί έναν συνολικό πολεοδομικό σχεδιασμό δεν τηρεί τις προϋποθέσεις του νόμου. Μια δουλεία διόδου, ακόμα και αν συσταθεί νόμιμα, δεν αντικαθιστά την ανάγκη να έχει το οικόπεδο άμεσο και νόμιμο πρόσωπο σε δρόμο. Τι γίνεται με τα «τυφλά» οικόπεδα εντός σχεδίου πόλης; Επιτρέπεται η σύσταση δουλείας; Για τα οικόπεδα, που δεν έχουν το απαιτούμενο πρόσωπο σε δρόμο και δεν είναι άρτια και οικοδομήσιμα, απαιτείται η σύνταξη πράξης τακτοποίησης από την πολεοδομία και εξετάζεται η τακτοποίηση ή η προσκύρωση του σε όμορα οικόπεδα. Οικόπεδα που δεν μπορούν με την τακτοποίηση να αποκτήσουν πρόσωπο σε δρόμο, μπορούν να οικοδομηθούν, εφόσον η έλλειψη προσώπου δεν έγινε με υπαιτιότητα των ιδιοκτητών μετά το 1977. Μπορούν να οικοδομήσουν οικόπεδα έχοντας δουλεία διόδου, όταν βρίσκονται εντός ορίων οικισμού; Για να είναι άρτιο και οικοδομήσιμο ένα οικόπεδο εντός οικισμού, που στερείται σχεδίου πόλης, πρέπει να έχει πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο (π.χ. πλατεία, δημοτικό δρόμο), εκτός κι αν από τις ειδικότερες διατάξεις που ισχύουν για την περιοχή, επιτρέπεται στα ακίνητα που υφίστανται από παλιά (πριν συγκεκριμένης ημερομηνίας) να χτίζονται με όσες διαστάσεις κι αν έχει το οικόπεδο. Προσοχή! Πολλοί ιδιοκτήτες οικοπέδου που στερούνται προσώπου σε δρόμο, νομίζουν ότι αν δημιουργηθεί σήμερα δουλεία διόδου μέσω του γείτονα μπορούν να οικοδομήσουν! Αυτό όμως δεν ισχύει. Με ποιος τρόπους μπορεί να γίνει η επιβολή δουλείας διόδου; Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για την δημιουργία και την επιβολή δουλείας διόδου. Ορισμένοι είναι απλοί και γρήγοροι, ενώ άλλοι είναι πιο χρονοβόροι. Η επιλογή της καταλληλότερης μεθόδου εξαρτάται από τη συνεργασία με τον άλλο ιδιοκτήτη. 1ος Δουλεία Διόδου με Συμβολαιογραφική Πράξη Ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους για την επιβολή δουλείας διόδου είναι με την υπογραφή μιας συμβολαιογραφικής πράξης. Στο έγγραφο αυτό, οι ιδιοκτήτες υπογράφουν το δικαίωμα διέλευσης, τα όρια της δουλείας, αλλά και το ποσό που πρέπει να καταβληθεί. Μετά την υπογραφή της συμβολαιογραφικής πράξης είναι απαραίτητη η εγγραφή της στο Κτηματολόγιο. 2ος Δουλεία Διόδου με Δικαστική Απόφαση Ένας άλλος τρόπος για την επιβολή δουλείας διόδου είναι μέσω της δικαστικής οδού. Το δικαστήριο εξετάζει όλα τα πραγματικά περιστατικά καθώς και τα τεχνικά και νομικά δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων τοπογραφικών σχεδίων, εναλλακτικών διόδων και του ύψους της αποζημίωσης. Μάλιστα, συχνά δέχεται και τη συνδρομή τεχνικού πραγματογνώμονα. Ως εκ τούτου, αποτελεί την πιο σίγουρη λύση για τον καθορισμό του είδους και της έκτασης του δικαιώματος, ειδικά στην περίπτωση ύπαρξης διαφωνιών μεταξύ των ιδιοκτητών των ακινήτων. 3ος Δουλεία Διόδου μέσω Χρησικτησίας Ένας επίσης αρκετά πρακτικός τρόπος για να δημιουργηθεί νομικά δικαίωμα δουλείας επί ακινήτου είναι η χρησικτησία. Σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να μπορεί να γίνει στο ακίνητο χρησικτησία και αυτός που ασκεί εκεί δικαίωμα δουλείας θα πρέπει να κάνει τις αντίστοιχες πράξεις που φανερώνουν νομικά ότι δρα σαν να ήταν δικαιούχος δουλείας (πχ να καθαρίζει το μονοπάτι του οικοπέδου στο οποίο επιθυμεί να αποκτήσει δουλεία διόδου, όπως ακριβώς θα έκανε αν είχε αποκτήσει εξαρχής την δουλεία). Κατά τα λοιπά, οι προθεσμίες είναι οι ίδιες όπως ισχύει στην χρησικτησία γενικά, δηλαδή 10 έτη για τακτική χρησικτησία (αν υπάρχει δηλαδή νόμιμος ή νομιζόμενος τίτλος) και 20 έτη αντίστοιχα για έκτακτη. Σε ποιον ανήκει η έκταση που καλύπτει μια δίοδος; Η έκταση της δουλείας διόδου παραμένει στην ιδιοκτησία αυτού που παραχώρησε το δικαίωμα διέλευσης και δεν αποτελεί κοινόχρηστη έκταση. Η λωρίδα αυτή προσμετράται στην κάλυψη και τη δόμηση του γηπέδου, δεν μπορεί όμως να κτιστεί. Κληρονομείται η δουλεία διόδου; Υπάρχει κληρονομική διαδοχή με αιτία θανάτου. Δηλαδή αν ο διαθέτης όσο ζούσε ήταν φορέας δουλείας επί ενός άλλου ακινήτου, μπορεί με την διαθήκη του να ορίσει ότι οι κληρονόμοι του θα συνεχίσουν να είναι φορείς της δουλείας και να την ασκούν, εφόσον το επιθυμούν. Το ίδιο ισχύει και στην αντίστροφη περίπτωση, όπου ο διαθέτης είχε την υποχρέωση να ανέχεται μια δουλεία, οπότε με τον θάνατο του αυτόματα, οι κληρονόμοι του οφείλουν και οι ίδιοι να σέβονται το δικαίωμα δουλείας του εκάστοτε φορέα, αφού λαμβάνουν την έννομη θέση που είχε ο κληρονομούμενος πριν τον θάνατο του. Ο «τυφλός» γείτονας ζητά να του παραχωρήσω δουλεία διέλευσης κι εγώ αρνούμαι, γιατί υπάρχει λύση διέλευσης από άλλη ιδιοκτησία. Ποιος αποφασίζει τη θέση της διόδου; Το δικαστήριο αφού λάβει υπόψη του όλα τα πραγματικά στοιχεία και κυρίως το τοπογραφικό διάγραμμα που θα αποτυπώνει όλες τις όμορες ιδιοκτησίες του περίκλειστου ακινήτου καθώς και την συντομότερη δίοδο προς τον πλησιέστερο δρόμο, θα αποφασίσει σε ποια ιδιοκτησία θα επιβληθεί δουλεία διόδου. Η διέλευση μέσα από το γειτονικό ακίνητο πρέπει να σχεδιασθεί έτσι ώστε να εξυπηρετεί το τυφλό ακίνητο, με την μικρότερη δυνατή όχληση ή ζημία στο βαρυνόμενο ακίνητο. Ο κύριος του τυφλού ακινήτου υποχρεούται να καταβάλει αποζημίωση για την διέλευση που του παρέχει το γειτονικό ακίνητο. Πότε απαγορεύεται η σύσταση δουλείας διόδου; Απαγορεύεται στις περιπτώσεις οι οποίες συνεπάγονται περιορισμό της δυνατότητας ανέγερσης ή επέκτασης των κτιρίων ή εγκαταστάσεων, σύμφωνα με τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις. Έχω συμβόλαιο που περιγράφει την δουλεία διόδου. Όμως ο κύριος του δουλεύοντος πούλησε το ακίνητό του. Μπορεί ο νέος ιδιοκτήτης να κλείσει την δίοδο; Όχι, εφόσον η δουλεία διόδου περιγράφεται σε συμβολαιογραφική πράξη η οποία έχει μεταγραφεί, συνιστά βάρος του δουλεύοντος ακινήτου και το ακολουθεί σε όλες τις μεταβιβάσεις του. Καταργείται αυτόματα η δουλεία διόδου, σε περίπτωση που η ιδιοκτησία του γείτονα απέκτησε πρόσβαση από νέο δρόμο που διανοίχθηκε και δεν είναι πλέον τυφλό; Δεν καταργείται αυτόματα η δουλεία διόδου που περιγράφεται σε συμβολαιογραφική πράξη η οποία μεταγράφηκε. Σε κάθε περίπτωση, μπορεί ο ιδιοκτήτης του δουλεύοντος ακινήτου (βαρυνόμενο ακίνητο), να προσφύγει στα δικαστήρια και να ζητήσει την κατάργηση της δουλείας διόδου, εφόσον αποδεδειγμένα δεν συντρέχουν πλέον λόγοι ύπαρξης της. Ο γείτονας μου έκοψε την διέλευση από δρομάκι που περνούσα εδώ και 30 χρόνια και με απέκλεισε από το χωράφι μου. Τι να κάνω; Η δουλεία μπορεί να συσταθεί με συμβολαιογραφική πράξη σύστασης πραγματικής δουλείας διόδου. Σε πολλές περιπτώσεις όμως, η πραγματική δουλεία συστήνεται και με χρησικτησία. Για την κτήση πραγματικής δουλείας με έκτακτη χρησικτησία απαιτείται η άσκηση συνεχούς και αδιάλειπτης οιονεί νομής στο ακίνητο επί 20ετία. Επομένως εάν στα συμβόλαια των δύο συγκεκριμένων όμορων ιδιοκτητών δεν περιγράφεται δουλεία διόδου και το ακίνητο στερείται πρόσβασης σε Κοινόχρηστο Χώρο, τότε μπορεί ο ιδιοκτήτης να ζητήσει από το δικαστήριο την αναγνώριση δουλείας διόδου, λόγω της αδιάλειπτης χρήσης επί 20ετία. View full είδηση
  17. Μετά το «φρένο» που έβαλαν οι αποφάσεις του ΣτΕ για την δόμηση εκτός σχεδίου σε αγροτεμάχια που στερούνται προσώπου σε κοινόχρηστο δρόμο, οι πολεοδομίες σταμάτησαν να εκδίδουν οικοδομικές άδειες στα τυφλά οικόπεδα. Αυτά δηλαδή που στερούνται προσώπου σε αναγνωρισμένη οδό, αλλά μπορούσαν μέχρι πρότινος, να λάβουν οικοδομική άδεια εφόσον είχαν δουλεία διόδου από διπλανά οικόπεδα. Πρόκειται για εκείνα τα οικόπεδα που προέρχονται από κατάτμηση μεγαλύτερων οικοπέδων προ του 1985 και δεν έχουν πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο και το αποκτούν έπειτα από παραχώρηση της απαιτούμενης γης, σε κοινή χρήση, με συμβολαιογραφική πράξη. Αυτή η πρακτική είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στις παραθαλάσσιες περιοχές και κυρίως στα νησιά όπου υπάρχουν χιλιάδες τυφλά οικόπεδα. Γι’ αυτό το λόγο και έχει δημιουργηθεί μεγάλη αναστάτωση στους ιδιοκτήτες ακινήτων που δεν μπορούν πλέον να τα οικοδομήσουν. Εν τούτοις, η δουλεία διόδου προβλέπεται και ρυθμίζεται από τον Αστικό Κώδικα και μπορεί ένας ιδιοκτήτης τυφλού ακινήτου να ζητήσει το δικαίωμα της δουλεία διόδου σε βάρος γειτονικού ακινήτου, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αναγκαία πρόσβαση. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί, πως η απαίτηση αυτή συνοδεύεται με την καταβολή ανάλογης αποζημίωσης. Γιατί η δουλεία διόδου δεν αρκεί για οικοδομησιμότητα στα εκτός σχεδίου; Η πολεοδομική νομοθεσία θέτει συγκεκριμένες προδιαγραφές για να χαρακτηριστεί ένα οικόπεδο άρτιο και οικοδομήσιμο. Αυτές οι προδιαγραφές αφορούν κυρίως το ελάχιστο εμβαδόν, την ελάχιστη επιφάνεια και το πρόσωπο σε κοινόχρηστο δρόμο. Η δυνατότητα πρόσβασης μέσω δουλείας διόδου που στηρίζεται στην ιδιωτική πρωτοβουλία και δεν ακολουθεί έναν συνολικό πολεοδομικό σχεδιασμό δεν τηρεί τις προϋποθέσεις του νόμου. Μια δουλεία διόδου, ακόμα και αν συσταθεί νόμιμα, δεν αντικαθιστά την ανάγκη να έχει το οικόπεδο άμεσο και νόμιμο πρόσωπο σε δρόμο. Τι γίνεται με τα «τυφλά» οικόπεδα εντός σχεδίου πόλης; Επιτρέπεται η σύσταση δουλείας; Για τα οικόπεδα, που δεν έχουν το απαιτούμενο πρόσωπο σε δρόμο και δεν είναι άρτια και οικοδομήσιμα, απαιτείται η σύνταξη πράξης τακτοποίησης από την πολεοδομία και εξετάζεται η τακτοποίηση ή η προσκύρωση του σε όμορα οικόπεδα. Οικόπεδα που δεν μπορούν με την τακτοποίηση να αποκτήσουν πρόσωπο σε δρόμο, μπορούν να οικοδομηθούν, εφόσον η έλλειψη προσώπου δεν έγινε με υπαιτιότητα των ιδιοκτητών μετά το 1977. Μπορούν να οικοδομήσουν οικόπεδα έχοντας δουλεία διόδου, όταν βρίσκονται εντός ορίων οικισμού; Για να είναι άρτιο και οικοδομήσιμο ένα οικόπεδο εντός οικισμού, που στερείται σχεδίου πόλης, πρέπει να έχει πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο (π.χ. πλατεία, δημοτικό δρόμο), εκτός κι αν από τις ειδικότερες διατάξεις που ισχύουν για την περιοχή, επιτρέπεται στα ακίνητα που υφίστανται από παλιά (πριν συγκεκριμένης ημερομηνίας) να χτίζονται με όσες διαστάσεις κι αν έχει το οικόπεδο. Προσοχή! Πολλοί ιδιοκτήτες οικοπέδου που στερούνται προσώπου σε δρόμο, νομίζουν ότι αν δημιουργηθεί σήμερα δουλεία διόδου μέσω του γείτονα μπορούν να οικοδομήσουν! Αυτό όμως δεν ισχύει. Με ποιος τρόπους μπορεί να γίνει η επιβολή δουλείας διόδου; Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για την δημιουργία και την επιβολή δουλείας διόδου. Ορισμένοι είναι απλοί και γρήγοροι, ενώ άλλοι είναι πιο χρονοβόροι. Η επιλογή της καταλληλότερης μεθόδου εξαρτάται από τη συνεργασία με τον άλλο ιδιοκτήτη. 1ος Δουλεία Διόδου με Συμβολαιογραφική Πράξη Ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους για την επιβολή δουλείας διόδου είναι με την υπογραφή μιας συμβολαιογραφικής πράξης. Στο έγγραφο αυτό, οι ιδιοκτήτες υπογράφουν το δικαίωμα διέλευσης, τα όρια της δουλείας, αλλά και το ποσό που πρέπει να καταβληθεί. Μετά την υπογραφή της συμβολαιογραφικής πράξης είναι απαραίτητη η εγγραφή της στο Κτηματολόγιο. 2ος Δουλεία Διόδου με Δικαστική Απόφαση Ένας άλλος τρόπος για την επιβολή δουλείας διόδου είναι μέσω της δικαστικής οδού. Το δικαστήριο εξετάζει όλα τα πραγματικά περιστατικά καθώς και τα τεχνικά και νομικά δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων τοπογραφικών σχεδίων, εναλλακτικών διόδων και του ύψους της αποζημίωσης. Μάλιστα, συχνά δέχεται και τη συνδρομή τεχνικού πραγματογνώμονα. Ως εκ τούτου, αποτελεί την πιο σίγουρη λύση για τον καθορισμό του είδους και της έκτασης του δικαιώματος, ειδικά στην περίπτωση ύπαρξης διαφωνιών μεταξύ των ιδιοκτητών των ακινήτων. 3ος Δουλεία Διόδου μέσω Χρησικτησίας Ένας επίσης αρκετά πρακτικός τρόπος για να δημιουργηθεί νομικά δικαίωμα δουλείας επί ακινήτου είναι η χρησικτησία. Σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να μπορεί να γίνει στο ακίνητο χρησικτησία και αυτός που ασκεί εκεί δικαίωμα δουλείας θα πρέπει να κάνει τις αντίστοιχες πράξεις που φανερώνουν νομικά ότι δρα σαν να ήταν δικαιούχος δουλείας (πχ να καθαρίζει το μονοπάτι του οικοπέδου στο οποίο επιθυμεί να αποκτήσει δουλεία διόδου, όπως ακριβώς θα έκανε αν είχε αποκτήσει εξαρχής την δουλεία). Κατά τα λοιπά, οι προθεσμίες είναι οι ίδιες όπως ισχύει στην χρησικτησία γενικά, δηλαδή 10 έτη για τακτική χρησικτησία (αν υπάρχει δηλαδή νόμιμος ή νομιζόμενος τίτλος) και 20 έτη αντίστοιχα για έκτακτη. Σε ποιον ανήκει η έκταση που καλύπτει μια δίοδος; Η έκταση της δουλείας διόδου παραμένει στην ιδιοκτησία αυτού που παραχώρησε το δικαίωμα διέλευσης και δεν αποτελεί κοινόχρηστη έκταση. Η λωρίδα αυτή προσμετράται στην κάλυψη και τη δόμηση του γηπέδου, δεν μπορεί όμως να κτιστεί. Κληρονομείται η δουλεία διόδου; Υπάρχει κληρονομική διαδοχή με αιτία θανάτου. Δηλαδή αν ο διαθέτης όσο ζούσε ήταν φορέας δουλείας επί ενός άλλου ακινήτου, μπορεί με την διαθήκη του να ορίσει ότι οι κληρονόμοι του θα συνεχίσουν να είναι φορείς της δουλείας και να την ασκούν, εφόσον το επιθυμούν. Το ίδιο ισχύει και στην αντίστροφη περίπτωση, όπου ο διαθέτης είχε την υποχρέωση να ανέχεται μια δουλεία, οπότε με τον θάνατο του αυτόματα, οι κληρονόμοι του οφείλουν και οι ίδιοι να σέβονται το δικαίωμα δουλείας του εκάστοτε φορέα, αφού λαμβάνουν την έννομη θέση που είχε ο κληρονομούμενος πριν τον θάνατο του. Ο «τυφλός» γείτονας ζητά να του παραχωρήσω δουλεία διέλευσης κι εγώ αρνούμαι, γιατί υπάρχει λύση διέλευσης από άλλη ιδιοκτησία. Ποιος αποφασίζει τη θέση της διόδου; Το δικαστήριο αφού λάβει υπόψη του όλα τα πραγματικά στοιχεία και κυρίως το τοπογραφικό διάγραμμα που θα αποτυπώνει όλες τις όμορες ιδιοκτησίες του περίκλειστου ακινήτου καθώς και την συντομότερη δίοδο προς τον πλησιέστερο δρόμο, θα αποφασίσει σε ποια ιδιοκτησία θα επιβληθεί δουλεία διόδου. Η διέλευση μέσα από το γειτονικό ακίνητο πρέπει να σχεδιασθεί έτσι ώστε να εξυπηρετεί το τυφλό ακίνητο, με την μικρότερη δυνατή όχληση ή ζημία στο βαρυνόμενο ακίνητο. Ο κύριος του τυφλού ακινήτου υποχρεούται να καταβάλει αποζημίωση για την διέλευση που του παρέχει το γειτονικό ακίνητο. Πότε απαγορεύεται η σύσταση δουλείας διόδου; Απαγορεύεται στις περιπτώσεις οι οποίες συνεπάγονται περιορισμό της δυνατότητας ανέγερσης ή επέκτασης των κτιρίων ή εγκαταστάσεων, σύμφωνα με τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις. Έχω συμβόλαιο που περιγράφει την δουλεία διόδου. Όμως ο κύριος του δουλεύοντος πούλησε το ακίνητό του. Μπορεί ο νέος ιδιοκτήτης να κλείσει την δίοδο; Όχι, εφόσον η δουλεία διόδου περιγράφεται σε συμβολαιογραφική πράξη η οποία έχει μεταγραφεί, συνιστά βάρος του δουλεύοντος ακινήτου και το ακολουθεί σε όλες τις μεταβιβάσεις του. Καταργείται αυτόματα η δουλεία διόδου, σε περίπτωση που η ιδιοκτησία του γείτονα απέκτησε πρόσβαση από νέο δρόμο που διανοίχθηκε και δεν είναι πλέον τυφλό; Δεν καταργείται αυτόματα η δουλεία διόδου που περιγράφεται σε συμβολαιογραφική πράξη η οποία μεταγράφηκε. Σε κάθε περίπτωση, μπορεί ο ιδιοκτήτης του δουλεύοντος ακινήτου (βαρυνόμενο ακίνητο), να προσφύγει στα δικαστήρια και να ζητήσει την κατάργηση της δουλείας διόδου, εφόσον αποδεδειγμένα δεν συντρέχουν πλέον λόγοι ύπαρξης της. Ο γείτονας μου έκοψε την διέλευση από δρομάκι που περνούσα εδώ και 30 χρόνια και με απέκλεισε από το χωράφι μου. Τι να κάνω; Η δουλεία μπορεί να συσταθεί με συμβολαιογραφική πράξη σύστασης πραγματικής δουλείας διόδου. Σε πολλές περιπτώσεις όμως, η πραγματική δουλεία συστήνεται και με χρησικτησία. Για την κτήση πραγματικής δουλείας με έκτακτη χρησικτησία απαιτείται η άσκηση συνεχούς και αδιάλειπτης οιονεί νομής στο ακίνητο επί 20ετία. Επομένως εάν στα συμβόλαια των δύο συγκεκριμένων όμορων ιδιοκτητών δεν περιγράφεται δουλεία διόδου και το ακίνητο στερείται πρόσβασης σε Κοινόχρηστο Χώρο, τότε μπορεί ο ιδιοκτήτης να ζητήσει από το δικαστήριο την αναγνώριση δουλείας διόδου, λόγω της αδιάλειπτης χρήσης επί 20ετία.
  18. Μία από τις σημαντικότερες πολεοδομικές μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης βρίσκεται σε εξέλιξη, με τη μετακίνηση των Υπηρεσιών Δόμησης (ΥΔΟΜ) στο Ελληνικό Κτηματολόγιο. Η αλλαγή αυτή στοχεύει στον εκσυγχρονισμό της διαδικασίας έκδοσης οικοδομικών αδειών, στην επιτάχυνση των διαδικασιών και στη διαφάνεια, φέρνοντας τον πολίτη στο επίκεντρο της δημόσιας διοίκησης. Οι ΥΔΟΜ, όπως λειτουργούσαν μέχρι σήμερα, παρουσίαζαν σοβαρές αδυναμίες. Μετά από 15 χρόνια εφαρμογής του «Καλλικράτη», μόνο οι 185 από τους 332 δήμους διαθέτουν οργανωμένη ΥΔΟΜ, με αποτέλεσμα το 44% των πολιτών να εξυπηρετούνται από γειτονικούς δήμους, πολλές φορές αναποτελεσματικά. Ο χρόνος έκδοσης οικοδομικής άδειας κυμαίνεται κατά μέσο όρο στους 6-8 μήνες, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που υπερβαίνει ακόμα και τα πέντε έτη. Επιπλέον, ο πολυκερματισμός των ΥΔΟΜ και η ελλιπής στελέχωση τους οδηγούν σε διαφορετικές ερμηνείες της νομοθεσίας, προκαλώντας ανισότητες στην εφαρμογή της. Οι πολίτες αξιολογούν τη λειτουργία των ΥΔΟΜ με μόλις 3,4/10, μία από τις χαμηλότερες επιδόσεις στον δημόσιο τομέα. Τι αλλάζει με την ένταξη στο Κτηματολόγιο Η μεταρρύθμιση προβλέπει τη δημιουργία νέων Κέντρων Δόμησης εντός του Ελληνικού Κτηματολογίου, τα οποία θα αναλάβουν τις διαδικασίες έκδοσης οικοδομικών αδειών και ελέγχων κατασκευών, ενώ τα Τμήματα Πολεοδομικού Σχεδιασμού θα παραμείνουν στους δήμους. Η ένταξη των ΥΔΟΜ στο Κτηματολόγιο φέρνει πλήρη ψηφιακή διαλειτουργικότητα μέσω της πλατφόρμας e-Άδειες και άλλων συστημάτων, προσφέροντας υπηρεσίες μίας στάσης (one-stop-shop) και αξιοποιώντας το εκτεταμένο δίκτυο κτηματολογικών γραφείων σε όλη τη χώρα. Η διαδικασία θα γίνει σταδιακά και οικειοθελώς για τους εργαζόμενους, με κίνητρα και υποστήριξη, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη λειτουργία των υπηρεσιών. Το προσωπικό των υφιστάμενων ΥΔΟΜ θα στελεχώσει τα Κέντρα Δόμησης, χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργία του Ελληνικού Κτηματολογίου, ενώ οι πολίτες θα επωφεληθούν από ταχύτερες, πιο διαφανείς και απλούστερες διαδικασίες. Συντονισμένη δράση για ομαλή μετάβαση Η μεταρρύθμιση αποτελεί μέρος μιας ενιαίας κυβερνητικής στρατηγικής, που υλοποιείται σε συνεργασία με όλα τα συναρμόδια υπουργεία. Από τον σχεδιασμό έως την υλοποίηση, η μετάβαση προχωρά με πλήρη συντονισμό και διάλογο με υπηρεσιακούς παράγοντες και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να ενσωματωθούν βελτιώσεις και να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των νέων δομών. Με την κίνηση αυτή, η κυβέρνηση φιλοδοξεί να καταστήσει τη διαδικασία της δόμησης πιο σύγχρονη, αξιόπιστη και προσιτή για πολίτες και επαγγελματίες, μειώνοντας τα χρόνια καθυστερήσεων και τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που χαρακτήριζαν μέχρι σήμερα τις πολεοδομίες. Κτηματολόγιο: Ο ψηφιακός κόμβος για τη δόμηση και τις άδειες Με τη νέα μεταρρύθμιση που υλοποιείται σε κυβερνητικό επίπεδο, οι Υπηρεσίες Δόμησης εντάσσονται στο Ελληνικό Κτηματολόγιο, ανοίγοντας τον δρόμο για ένα σύγχρονο, διαφανές και πλήρως ψηφιακό σύστημα δόμησης και αδειοδοτήσεων. Καινοτομίες και πλεονεκτήματα της νέας εποχής: • Υπηρεσίες μίας στάσης (one-stop-shop): Όλες οι διαδικασίες δόμησης και κτηματολογίου συγκεντρώνονται σε ενιαίο ψηφιακό περιβάλλον, μειώνοντας δραστικά τον χρόνο και τα βήματα που απαιτούνται για τον πολίτη και τον μηχανικό. • Πλήρης ψηφιακή διαλειτουργικότητα: Η πλατφόρμα e-Άδειες, οι δηλώσεις αυθαιρέτων και τα συστήματα του Κτηματολογίου συνδέονται μέσω G-Cloud, εξασφαλίζοντας ενιαία πρόσβαση και άμεση ανταλλαγή δεδομένων. • Κωδικοποίηση και εφαρμογή ενιαίας νομοθεσίας, πολεοδομικά σχέδια με αξιοποίηση ψηφιακών χαρτών . • Κέντρα Δόμησης με κεντρικό συντονισμό: Οι νέες δομές λειτουργούν υπό ενιαία εποπτεία, διασφαλίζοντας αντικειμενικότητα, διαφάνεια και καλύτερη οργάνωση πόρων. • Αξιοποίηση υφιστάμενων υποδομών: Το εκτεταμένο δίκτυο Κτηματολογικών Γραφείων και υποκαταστημάτων, που ήδη ταυτίζεται στο 97% της επικράτειας με το δίκτυο των ΥΔΟΜ, προσφέρει πολύτιμη έτοιμη βάση για λειτουργική μετάβαση με περιορισμένο κόστος. • Νέες ψηφιακές υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας: Η διασύνδεση των συστημάτων δημιουργεί δυνατότητες για καινοτόμες εφαρμογές γύρω από τα ακίνητα, διευκολύνοντας μηχανικούς και πολίτες στην πρόσβαση και αξιοποίηση πληροφοριών. Η μεταρρύθμιση αξιοποιεί την αποδεδειγμένη εμπειρία του Ελληνικού Κτηματολογίου στην ψηφιοποίηση και φέρνει τον πολίτη στο επίκεντρο, μετατρέποντας τη διαδικασία της δόμησης από πολύπλοκη και χρονοβόρα σε απλή, ψηφιακή και αξιόπιστη διαδικασία.
  19. Μία από τις σημαντικότερες πολεοδομικές μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης βρίσκεται σε εξέλιξη, με τη μετακίνηση των Υπηρεσιών Δόμησης (ΥΔΟΜ) στο Ελληνικό Κτηματολόγιο. Η αλλαγή αυτή στοχεύει στον εκσυγχρονισμό της διαδικασίας έκδοσης οικοδομικών αδειών, στην επιτάχυνση των διαδικασιών και στη διαφάνεια, φέρνοντας τον πολίτη στο επίκεντρο της δημόσιας διοίκησης. Οι ΥΔΟΜ, όπως λειτουργούσαν μέχρι σήμερα, παρουσίαζαν σοβαρές αδυναμίες. Μετά από 15 χρόνια εφαρμογής του «Καλλικράτη», μόνο οι 185 από τους 332 δήμους διαθέτουν οργανωμένη ΥΔΟΜ, με αποτέλεσμα το 44% των πολιτών να εξυπηρετούνται από γειτονικούς δήμους, πολλές φορές αναποτελεσματικά. Ο χρόνος έκδοσης οικοδομικής άδειας κυμαίνεται κατά μέσο όρο στους 6-8 μήνες, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που υπερβαίνει ακόμα και τα πέντε έτη. Επιπλέον, ο πολυκερματισμός των ΥΔΟΜ και η ελλιπής στελέχωση τους οδηγούν σε διαφορετικές ερμηνείες της νομοθεσίας, προκαλώντας ανισότητες στην εφαρμογή της. Οι πολίτες αξιολογούν τη λειτουργία των ΥΔΟΜ με μόλις 3,4/10, μία από τις χαμηλότερες επιδόσεις στον δημόσιο τομέα. Τι αλλάζει με την ένταξη στο Κτηματολόγιο Η μεταρρύθμιση προβλέπει τη δημιουργία νέων Κέντρων Δόμησης εντός του Ελληνικού Κτηματολογίου, τα οποία θα αναλάβουν τις διαδικασίες έκδοσης οικοδομικών αδειών και ελέγχων κατασκευών, ενώ τα Τμήματα Πολεοδομικού Σχεδιασμού θα παραμείνουν στους δήμους. Η ένταξη των ΥΔΟΜ στο Κτηματολόγιο φέρνει πλήρη ψηφιακή διαλειτουργικότητα μέσω της πλατφόρμας e-Άδειες και άλλων συστημάτων, προσφέροντας υπηρεσίες μίας στάσης (one-stop-shop) και αξιοποιώντας το εκτεταμένο δίκτυο κτηματολογικών γραφείων σε όλη τη χώρα. Η διαδικασία θα γίνει σταδιακά και οικειοθελώς για τους εργαζόμενους, με κίνητρα και υποστήριξη, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη λειτουργία των υπηρεσιών. Το προσωπικό των υφιστάμενων ΥΔΟΜ θα στελεχώσει τα Κέντρα Δόμησης, χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργία του Ελληνικού Κτηματολογίου, ενώ οι πολίτες θα επωφεληθούν από ταχύτερες, πιο διαφανείς και απλούστερες διαδικασίες. Συντονισμένη δράση για ομαλή μετάβαση Η μεταρρύθμιση αποτελεί μέρος μιας ενιαίας κυβερνητικής στρατηγικής, που υλοποιείται σε συνεργασία με όλα τα συναρμόδια υπουργεία. Από τον σχεδιασμό έως την υλοποίηση, η μετάβαση προχωρά με πλήρη συντονισμό και διάλογο με υπηρεσιακούς παράγοντες και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να ενσωματωθούν βελτιώσεις και να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των νέων δομών. Με την κίνηση αυτή, η κυβέρνηση φιλοδοξεί να καταστήσει τη διαδικασία της δόμησης πιο σύγχρονη, αξιόπιστη και προσιτή για πολίτες και επαγγελματίες, μειώνοντας τα χρόνια καθυστερήσεων και τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που χαρακτήριζαν μέχρι σήμερα τις πολεοδομίες. Κτηματολόγιο: Ο ψηφιακός κόμβος για τη δόμηση και τις άδειες Με τη νέα μεταρρύθμιση που υλοποιείται σε κυβερνητικό επίπεδο, οι Υπηρεσίες Δόμησης εντάσσονται στο Ελληνικό Κτηματολόγιο, ανοίγοντας τον δρόμο για ένα σύγχρονο, διαφανές και πλήρως ψηφιακό σύστημα δόμησης και αδειοδοτήσεων. Καινοτομίες και πλεονεκτήματα της νέας εποχής: • Υπηρεσίες μίας στάσης (one-stop-shop): Όλες οι διαδικασίες δόμησης και κτηματολογίου συγκεντρώνονται σε ενιαίο ψηφιακό περιβάλλον, μειώνοντας δραστικά τον χρόνο και τα βήματα που απαιτούνται για τον πολίτη και τον μηχανικό. • Πλήρης ψηφιακή διαλειτουργικότητα: Η πλατφόρμα e-Άδειες, οι δηλώσεις αυθαιρέτων και τα συστήματα του Κτηματολογίου συνδέονται μέσω G-Cloud, εξασφαλίζοντας ενιαία πρόσβαση και άμεση ανταλλαγή δεδομένων. • Κωδικοποίηση και εφαρμογή ενιαίας νομοθεσίας, πολεοδομικά σχέδια με αξιοποίηση ψηφιακών χαρτών . • Κέντρα Δόμησης με κεντρικό συντονισμό: Οι νέες δομές λειτουργούν υπό ενιαία εποπτεία, διασφαλίζοντας αντικειμενικότητα, διαφάνεια και καλύτερη οργάνωση πόρων. • Αξιοποίηση υφιστάμενων υποδομών: Το εκτεταμένο δίκτυο Κτηματολογικών Γραφείων και υποκαταστημάτων, που ήδη ταυτίζεται στο 97% της επικράτειας με το δίκτυο των ΥΔΟΜ, προσφέρει πολύτιμη έτοιμη βάση για λειτουργική μετάβαση με περιορισμένο κόστος. • Νέες ψηφιακές υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας: Η διασύνδεση των συστημάτων δημιουργεί δυνατότητες για καινοτόμες εφαρμογές γύρω από τα ακίνητα, διευκολύνοντας μηχανικούς και πολίτες στην πρόσβαση και αξιοποίηση πληροφοριών. Η μεταρρύθμιση αξιοποιεί την αποδεδειγμένη εμπειρία του Ελληνικού Κτηματολογίου στην ψηφιοποίηση και φέρνει τον πολίτη στο επίκεντρο, μετατρέποντας τη διαδικασία της δόμησης από πολύπλοκη και χρονοβόρα σε απλή, ψηφιακή και αξιόπιστη διαδικασία. View full είδηση
  20. Στον παρακάτω χάρτη απεικονίζεται ο δείκτης ξηρασίας στην Ελλάδα την 1η Σεπτεμβρίου 2025, σύμφωνα με την ανάλυση της ομάδας ΜΕΤΕΟ του ΕΑΑ. Όπως προκύπτει, με εξαίρεση αρκετές περιοχές της Μακεδονίας, της Θεσσαλίας και της κεντρικής Στερεάς Ελλάδας, η χώρα βρίσκεται σε συνθήκες ξηρασίας. Μεγάλο μέρος της Κρήτης, της Πελοποννήσου, της ανατολικής Μακεδονίας, της Θράκης και της Λέσβου πλήττονται από έντονη ή ακραία ξηρασία (επίπεδα 4 και 5). Σε κατάσταση μέτριας ή σημαντικής ξηρασίας (επίπεδα 2 και 3) βρίσκονται πολλές περιοχές της Αττικής, της Εύβοιας, της δυτικής Στερεάς Ελλάδας και της Ηπείρου, καθώς και πολλά νησιά της χώρας. Συνολικά, η γεωγραφική κατανομή της υγρασίας εδάφους στη χώρα δεν διαφέρει πολύ σε σχέση με τις αρχές Αυγούστου, αλλά οι χαμηλές για την εποχή βροχοπτώσεις κατά τον προηγούμενο μήνα οδήγησαν σε αύξηση της έντασης της ξηρασίας σε περιοχές που ήδη πλήττονταν από αυτήν. Εικόνα 1. Επίπεδα ξηρασίας στην Ελλάδα κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2025. Οι περιοχές που βρίσκονται σε κατάσταση σχετικής ξηρασίας είναι χρωματισμένες σύμφωνα με την 5-βάθμια κλίμακα στο άνω δεξιά άκρο του χάρτη. Περιοχές όπου η εδαφική υγρασία είναι σημαντικά πάνω από τα κανονικά για την εποχή επίπεδα απεικονίζονται με πράσινο, ενώ περιοχές με εδαφική υγρασία κοντά στην μέση τιμή απεικονίζονται με άσπρο Η αξιολόγηση των συνθηκών ξηρασίας βασίζεται στην εδαφική υγρασία του στρώματος μεταξύ 28 και 100 εκατοστών κάτω από την επιφάνεια. Η περιεκτικότητα σε νερό στο στρώμα αυτό είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη και απόδοση πολλών γεωργικών καλλιεργειών και αντικατοπτρίζει την επίδραση του υετού, της εξατμισοδιαπνοής και της απορροής/διήθησης νερού στο έδαφος σε ένα σχετικά μεγάλο χρονικό διάστημα. Όταν η εδαφική υγρασία σε αυτό το στρώμα είναι αρκετά κάτω από τα κανονικά για την εποχή επίπεδα μιας συγκεκριμένης περιοχής, αυτό συνεπάγεται συνθήκες (σχετικής) ξηρασίας και άρα παρατεταμένο υδατικό στρες για τις καλλιέργειες. Με βάση τα δεδομένα εδαφικής υγρασίας της υπηρεσίας Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπολογίζουμε τον κανονικοποιημένο δείκτη απόκλισης εδαφικής υγρασίας (SSMI) λαμβάνοντας υπόψη τις τωρινές συνθήκες καθώς και αυτές κατά την περίοδο αναφοράς 1991-2020. Ανάλογα με την τιμή του δείκτη αυτού κατατάσσουμε την ξηρασία στα επίπεδα 1 έως 5, τα οποία με τη σειρά υποδηλώνουν ήπια, μέτρια, σημαντική, έντονη και ακραία ξηρασία. Οι καταστάσεις αυτές έχουν σχετική και όχι απόλυτη έννοια. Για παράδειγμα, αν η εδαφική υγρασία είναι αρκετά χαμηλή για τα δεδομένα μιας περιοχής την συγκεκριμένη περίοδο του έτους, τότε ενδέχεται να έχουμε έως και ακραία ξηρασία χωρίς να είναι τελείως ξερό το έδαφος. Στις περιπτώσεις όπου ο δείκτης SSMI είναι ελαφρώς αρνητικός ή θετικός, τότε βρισκόμαστε σε κανονικές για την εποχή συνθήκες, ενώ αν είναι σημαντικά θετικός τότε έχουμε πλεόνασμα υγρασίας στο έδαφος. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ελλείψει επιτόπιων παρατηρήσεων οι τιμές εδαφικής υγρασίας αποτελούν εκτίμηση εξειδικευμένου μοντέλου για την επιφάνεια της Γης (ERA5-Land) και κατά τόπους ενδέχεται να υπάρχουν αποκλίσεις από τις πραγματικές συνθήκες. View full είδηση
  21. Στον παρακάτω χάρτη απεικονίζεται ο δείκτης ξηρασίας στην Ελλάδα την 1η Σεπτεμβρίου 2025, σύμφωνα με την ανάλυση της ομάδας ΜΕΤΕΟ του ΕΑΑ. Όπως προκύπτει, με εξαίρεση αρκετές περιοχές της Μακεδονίας, της Θεσσαλίας και της κεντρικής Στερεάς Ελλάδας, η χώρα βρίσκεται σε συνθήκες ξηρασίας. Μεγάλο μέρος της Κρήτης, της Πελοποννήσου, της ανατολικής Μακεδονίας, της Θράκης και της Λέσβου πλήττονται από έντονη ή ακραία ξηρασία (επίπεδα 4 και 5). Σε κατάσταση μέτριας ή σημαντικής ξηρασίας (επίπεδα 2 και 3) βρίσκονται πολλές περιοχές της Αττικής, της Εύβοιας, της δυτικής Στερεάς Ελλάδας και της Ηπείρου, καθώς και πολλά νησιά της χώρας. Συνολικά, η γεωγραφική κατανομή της υγρασίας εδάφους στη χώρα δεν διαφέρει πολύ σε σχέση με τις αρχές Αυγούστου, αλλά οι χαμηλές για την εποχή βροχοπτώσεις κατά τον προηγούμενο μήνα οδήγησαν σε αύξηση της έντασης της ξηρασίας σε περιοχές που ήδη πλήττονταν από αυτήν. Εικόνα 1. Επίπεδα ξηρασίας στην Ελλάδα κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2025. Οι περιοχές που βρίσκονται σε κατάσταση σχετικής ξηρασίας είναι χρωματισμένες σύμφωνα με την 5-βάθμια κλίμακα στο άνω δεξιά άκρο του χάρτη. Περιοχές όπου η εδαφική υγρασία είναι σημαντικά πάνω από τα κανονικά για την εποχή επίπεδα απεικονίζονται με πράσινο, ενώ περιοχές με εδαφική υγρασία κοντά στην μέση τιμή απεικονίζονται με άσπρο Η αξιολόγηση των συνθηκών ξηρασίας βασίζεται στην εδαφική υγρασία του στρώματος μεταξύ 28 και 100 εκατοστών κάτω από την επιφάνεια. Η περιεκτικότητα σε νερό στο στρώμα αυτό είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη και απόδοση πολλών γεωργικών καλλιεργειών και αντικατοπτρίζει την επίδραση του υετού, της εξατμισοδιαπνοής και της απορροής/διήθησης νερού στο έδαφος σε ένα σχετικά μεγάλο χρονικό διάστημα. Όταν η εδαφική υγρασία σε αυτό το στρώμα είναι αρκετά κάτω από τα κανονικά για την εποχή επίπεδα μιας συγκεκριμένης περιοχής, αυτό συνεπάγεται συνθήκες (σχετικής) ξηρασίας και άρα παρατεταμένο υδατικό στρες για τις καλλιέργειες. Με βάση τα δεδομένα εδαφικής υγρασίας της υπηρεσίας Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπολογίζουμε τον κανονικοποιημένο δείκτη απόκλισης εδαφικής υγρασίας (SSMI) λαμβάνοντας υπόψη τις τωρινές συνθήκες καθώς και αυτές κατά την περίοδο αναφοράς 1991-2020. Ανάλογα με την τιμή του δείκτη αυτού κατατάσσουμε την ξηρασία στα επίπεδα 1 έως 5, τα οποία με τη σειρά υποδηλώνουν ήπια, μέτρια, σημαντική, έντονη και ακραία ξηρασία. Οι καταστάσεις αυτές έχουν σχετική και όχι απόλυτη έννοια. Για παράδειγμα, αν η εδαφική υγρασία είναι αρκετά χαμηλή για τα δεδομένα μιας περιοχής την συγκεκριμένη περίοδο του έτους, τότε ενδέχεται να έχουμε έως και ακραία ξηρασία χωρίς να είναι τελείως ξερό το έδαφος. Στις περιπτώσεις όπου ο δείκτης SSMI είναι ελαφρώς αρνητικός ή θετικός, τότε βρισκόμαστε σε κανονικές για την εποχή συνθήκες, ενώ αν είναι σημαντικά θετικός τότε έχουμε πλεόνασμα υγρασίας στο έδαφος. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ελλείψει επιτόπιων παρατηρήσεων οι τιμές εδαφικής υγρασίας αποτελούν εκτίμηση εξειδικευμένου μοντέλου για την επιφάνεια της Γης (ERA5-Land) και κατά τόπους ενδέχεται να υπάρχουν αποκλίσεις από τις πραγματικές συνθήκες.
  22. Καλησπέρα συνάδελφοι, έχω αναλάβει την υπαγωγή για ΟΙ τελευταίου ορόφου επιφάνειας 132τμ σε 5όροφη πολυκατοικία όπου έχουν μετατρέψει τις δηλούμενες 2 πέργκολες σε έναν ημιυπαίθριο και έναν ανοικτό εξώστη αντίστοιχα. Αυτοί οι χώροι παραμένουν όπως και στην άδεια υπαίθριοι και ως κάτοψη παραμένουν ίδιοι. Ουσιαστικά έβαλαν πλάκα αντί για πέργκολα. Στους απο κάτω ορόφους της πολυκατοικίας είναι ομοίως με πλάκα οσ αυτές οι επιφάνειες αντίστοιχα, αλλά είναι ως τέτοιες περιγραφούμενες στην ΑΔ (ΗΥ και εξώστες). Η άδεια είναι του 90. Σύμφωνα με το διάγραμμα κάλυψης της, είχε επιτρεπόμενους εξωστες + ηυ 268 τμ , και υλοποιημένους 235 τμ. Οι χώροι κάτω από τις πέργκολες που έγιναν ηυ+εξώστης είναι 42 τμ. Σε μερικές από τις ΟΙ των από κάτω ορόφων πρόκειται να γίνουν υπαγωγές κλεισίματος ηυ (ΥΔ κατηγορία 4), απλά το αναφέρω, στην περίπτωση που έχει να κάνει με το ζήτημα. Ποια είναι η ορθή προσέγγιση; Το βάζω όλο το 42τμ ως ΥΔ; Βάζω το 42-(268-235)= 9 τμ ως ΥΔ; Άρα κατ4. Ή πάει με άλλη προσέγγιση; Μην ανοίγεις χωρίς ουσιαστικό λόγο νέο θέμα και χωρίς πρώτα να κάνεις αναζήτηση σε ήδη υπάρχον, με ίδιο ή παραπλήσιο περιεχόμενο. Το θέμα σου συγχωνεύτηκε στο παρόν. Διάβασε προσεκτικά τους κανόνες συμμετοχής στο φόρουμ. Pavlos33
  23. Χθες
  24. εννοείται πως όχι....🤣 .... βγάζει μάτι άλλωστε στο συγκεκριμένο απόσπασμα.... μετρημένο στο cad είναι μεταβλητό από 3 έως 4μ... γι αυτό το λόγο κρατάω επιφυλάξεις για τις μετρήσεις με το κλιμακόμετρο ειδικά σε τόσο μικρά νούμερα...
  25. σαν να μην εφταναν αυτα, έκαναν και τρυπα στην πλάκα για να κατασκευασουν εσωτερικη σκαλα... οχι, δεν ημουν παρων, ουτε και εχουν φωτογραφικο υλικό διστυχώς... η χρήση κάποιας απεικονιστικής μεθόδου ειναι μονόδρομος... ευχαριστω kfil!
  1. Φόρτωση περισσότερων δραστηριοτήτων
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.