Όλη η δραστηριότητα
Αυτή η ροή ανανεώνεται αυτόματα
- Σήμερα
-
Η πολυδιαφημισμένη «πράσινη αναβάθμιση» των ελληνικών σπιτιών σκοντάφτει τελικά στα ίδια της τα θεμέλια. Στην πράξη, το φιλόδοξο σχέδιο του «Εξοικονομώ» έχει βαλτώσει σε έναν λαβύρινθο γραφειοκρατίας, καθυστερήσεων και τεχνικών εμποδίων αναγκάζοντας το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ψαλιδίσει τον στόχο κατά 15.000 κατοικίες για τα προγράμματα που προκηρύχθηκαν από το 2021 έως το 2023. Από τις 105.000 κατοικίες που είχαν υπολογιστεί να αναβαθμιστούν ενεργειακά, μόλις 90.000 θεωρούνται πλέον ρεαλιστικές να προχωρήσουν, και αυτές με το ζόρι. Σαφές δείγμα της δυσκολίας υλοποίησης είναι ότι το ΥΠΕΝ έχει ξεχειλώσει το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης για το «Εξοικονομώ» του 2021 έως τον επόμενο Φεβρουάριο, αυτό του 2023 έως τον Απρίλιο και το τρέχον «Εξοικονομώ» (2025) έως τον Μάιο. Η απόφαση αυτή, αν και αναμενόμενη για όσους γνωρίζουν εκ των έσω την κατάσταση, είναι ηχηρό καμπανάκι για την αποτελεσματικότητα του πιο δημοφιλούς προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας της τελευταίας δεκαετίας. Πίσω από τα χαρτιά, τους αριθμούς και τις κυβερνητικές ανακοινώσεις, κρύβεται μια αγορά που ασφυκτιά: μηχανικοί που παλεύουν με δυσλειτουργικά συστήματα υποδοχής δηλώσεων, έργα που δεν προχωρούν και νοικοκυριά που μένουν με τις σκαλωσιές μισοστημένες. Αργές διαδικασίες και έργα που σέρνονται Παρά την τεράστια ζήτηση, η υλοποίηση κινείται με ρυθμούς χελώνας. Από τη στιγμή που εγκρίνεται μια αίτηση μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο, μεσολαβούν συχνά πάνω από 18 μήνες. Οι μηχανικοί περιγράφουν μια εξαντλητική διαδικασία που απαιτεί αλλεπάλληλες εγκρίσεις, τεχνικές εκθέσεις και ελέγχους. Πολλοί ωφελούμενοι, κουρασμένοι από τις καθυστερήσεις, εγκαταλείπουν τη διαδικασία αφήνοντας δεσμευμένα κεφάλαια που δεν απορροφώνται. Το πρόβλημα αποτυπώνεται ξεκάθαρα στους αριθμούς. Το «Εξοικονομώ» του 2023 έχει ποσοστό ολοκλήρωσης κάτω από 10%, ενώ το πρόγραμμα «Ανακαινίζω για τους νέους» κινείται ακόμη χαμηλότερα. Το «Εξοικονομώ» του 2021, με προϋπολογισμό σχεδόν 1 δισ. ευρώ, συνεχίζει να δέχεται παρατάσεις, καθώς χιλιάδες έργα δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί. Αντίθετα, τα παλαιότερα προγράμματα όπως το «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, αλλά με περιορισμένο αποτύπωμα. Στο μεταξύ, οι καθυστερήσεις στα νέα προγράμματα παγώνουν και την αγορά, καθώς μηχανικοί και κατασκευαστές περιμένουν τις εγκρίσεις για να προχωρήσουν σε παραγγελίες και εργασίες. Αρμόδιες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφέρουν ότι η επιλογή της μείωσης του στόχου δεν έγινε ελαφρά τη καρδία. «Υπάρχουν έργα που έχουν εγκριθεί, αλλά δεν προχωρούν. Τα κεφάλαια είναι δεσμευμένα, χωρίς να αποδίδουν. Πρέπει να γίνει εκκαθάριση για να μην κινδυνεύσουμε να χαθούν πόροι», σημειώνουν. Η κυβέρνηση επιχειρεί έτσι να επικεντρωθεί στα έργα που είναι ρεαλιστικό να ολοκληρωθούν έως το επόμενο καλοκαίρι, οπότε λήγουν οι προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο κίνδυνος απώλειας ευρωπαϊκών κονδυλίων είναι υπαρκτός. Οι καθυστερήσεις στην αξιολόγηση φακέλων, στην εκταμίευση κονδυλίων και τους τεχνικούς ελέγχους έχουν δημιουργήσει συμφόρηση σε όλα τα στάδια. Η κατάργηση της κρατικής εγγυοδοσίας για τα δάνεια των ευάλωτων νοικοκυριών επιδείνωσε την κατάσταση αφήνοντας εκτός χιλιάδες οικογένειες που δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό. Παράλληλα, ο τεχνικός κόσμος βιώνει έναν πρωτοφανή κορεσμό. Οι μηχανικοί και τα συνεργεία διαχειρίζονται ταυτόχρονα δεκάδες έργα, ενώ οι ελλείψεις σε υλικά και εξοπλισμό, όπως αντλίες θερμότητας και μονωτικά, προκαλούν νέες καθυστερήσεις. Οι αυξήσεις τιμών επιβαρύνουν τους προϋπολογισμούς και καθιστούν δύσκολη την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Οταν όλα τα έργα βγαίνουν ταυτόχρονα στην αγορά, οι προμηθευτές δεν προλαβαίνουν και οι καθυστερήσεις πολλαπλασιάζονται. Το νέο «Εξοικονομώ» και οι αλλαγές που έρχονται Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο, το ΥΠΕΝ προσπαθεί να επανασχεδιάσει το μοντέλο διαχείρισης των προγραμμάτων. Το «Εξοικονομώ» του 2025, που προκηρύχθηκε στις αρχές του έτους με ισχυρό ενδιαφέρον και πάνω από 55.000 αιτήσεις, φιλοδοξεί να ενσωματώσει το νέο πλαίσιο που επιδιώκει να αποτελέσει τομή στη διαδικασία. Ο στόχος είναι η μείωση των δικαιολογητικών κατά 20%, οι αυστηρότερες προθεσμίες ελέγχου και ο περιορισμός του χρόνου υλοποίησης από 14-17 μήνες σε μόλις οκτώ. Ο σχεδιασμός του υπουργείου είναι να επιταχυνθεί η αξιολόγηση και να ξεκινήσουν γρήγορα οι εκταμιεύσεις, ώστε οι ωφελούμενοι να προχωρήσουν στις εργασίες. Ωστόσο, η στρατηγική του υπουργείου δεν σταματά εκεί. Με δεδομένο ότι τα επόμενα χρόνια τα κονδύλια θα προέρχονται κυρίως από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο της Ε.Ε., το οποίο απευθύνεται σε ενεργειακά ευάλωτα νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις, η κυβέρνηση στρέφεται σε ένα νέο, υβριδικό μοντέλο. Για πρώτη φορά επιχειρείται η εμπλοκή των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στην υλοποίηση παρεμβάσεων, μέσω του μηχανισμού on-bill financing. Στο πλαίσιο αυτό, οι προμηθευτές θα χρηματοδοτούν τις παρεμβάσεις και θα αποπληρώνονται σταδιακά μέσω των λογαριασμών ρεύματος ή φυσικού αερίου των πελατών τους. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα νέο είδος έμμεσου δανεισμού, χωρίς κρατική επιδότηση, που στοχεύει να κινητοποιήσει επενδύσεις και να μειώσει τη γραφειοκρατία. Το υπουργείο ευελπιστεί ότι το μοντέλο αυτό θα δημιουργήσει μια νέα αγορά για μηχανικούς και τεχνικές εταιρείες, απαλλαγμένη από τις καθυστερήσεις των δημόσιων προγραμμάτων. Παράλληλα, σχεδιάζεται η δημιουργία Μητρώου Ενεργειακά Ευάλωτων, ώστε οι δικαιούχοι των επιδοτούμενων προγραμμάτων να ταυτοποιούνται αυτόματα και να μειωθεί δραστικά ο όγκος των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Το πρώτο πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης θα επιδοτείται δίνοντας στους πολίτες τη δυνατότητα να γνωρίζουν ποιες παρεμβάσεις αποδίδουν καλύτερα, ακόμη κι αν αποφασίσουν να τις υλοποιήσουν με ίδια κεφάλαια. Η μεγάλη εικόνα: καθυστερήσεις, επενδύσεις και χαμένες ευκαιρίες Παρά τις προσπάθειες, η εικόνα παραμένει σύνθετη. Το «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» υπήρξε η απαρχή της πολιτικής εξοικονόμησης ενέργειας, με προϋπολογισμό 199,6 εκατ. ευρώ και 9.500 ωφελούμενα νοικοκυριά. Ακολούθησε το «Εξοικονομώ» του 2021, ύψους σχεδόν 1 δισ. ευρώ με περίπου 70.000 υπαγωγές και πάνω από 45.000 ολοκληρωμένες ανακαινίσεις, ενώ το «Εξοικονομώ» του 2023, με προϋπολογισμό 585,3 εκατ. ευρώ, έως σήμερα έχει περίπου 23.000 υπαγωγές και ελάχιστα ολοκληρωμένα έργα. Το νεότερο «Εξοικονομώ» (2025), με πάνω από 55.000 αιτήσεις ύψους 396,1 εκατ. ευρώ, αναμένεται να αποτελέσει αναμφίβολα το μεγάλο τεστ της επόμενης περιόδου. Παράλληλα, τρέχουν και συμπληρωματικά προγράμματα όπως το «Αλλάζω σύστημα θέρμανσης και θερμοσίφωνα», τα έργα «Φοίβος» και «Αθηνά» για την αναβάθμιση σχολικών κτιρίων, καθώς και δράσεις ενεργειακής βελτίωσης των Δημοτικών Επιχειρήσεων Υδρευσης και Αποχέτευσης. Στον ιδιωτικό τομέα προχωρούν τα προγράμματα για φωτοβολταϊκά και μπαταρίες, καθώς και το «Εξοικονομώ – Επιχειρώ», που μειώνεται πλέον στα 130 εκατ. ευρώ και αφορά 2.600 επιχειρήσεις. Η μείωση κατά 15.000 κατοικιών στο «Εξοικονομώ» είναι περισσότερο σύμπτωμα παρά αιτία και πιθανολογείται ότι ο αριθμός θα μεγαλώσει. Σύμφωνα με τους μηχανικούς, αντικατοπτρίζει τα βαθιά προβλήματα συντονισμού, την υπερβολική γραφειοκρατία και την έλλειψη ευελιξίας που χαρακτηρίζουν τις δημόσιες ενεργειακές δράσεις. Αν δεν επιτευχθεί πραγματική απλοποίηση των διαδικασιών και δεν δοθεί χώρος στην αγορά να λειτουργήσει με ταχύτητα και διαφάνεια, η ενεργειακή αναβάθμιση των ελληνικών κατοικιών κινδυνεύει να μείνει στα χαρτιά, με τις 15.000 χαμένες κατοικίες να συνιστούν απλώς την πρώτη ένδειξη ενός ευρύτερου προβληματικού σχεδιασμού. View full είδηση
-
Η πολυδιαφημισμένη «πράσινη αναβάθμιση» των ελληνικών σπιτιών σκοντάφτει τελικά στα ίδια της τα θεμέλια. Στην πράξη, το φιλόδοξο σχέδιο του «Εξοικονομώ» έχει βαλτώσει σε έναν λαβύρινθο γραφειοκρατίας, καθυστερήσεων και τεχνικών εμποδίων αναγκάζοντας το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ψαλιδίσει τον στόχο κατά 15.000 κατοικίες για τα προγράμματα που προκηρύχθηκαν από το 2021 έως το 2023. Από τις 105.000 κατοικίες που είχαν υπολογιστεί να αναβαθμιστούν ενεργειακά, μόλις 90.000 θεωρούνται πλέον ρεαλιστικές να προχωρήσουν, και αυτές με το ζόρι. Σαφές δείγμα της δυσκολίας υλοποίησης είναι ότι το ΥΠΕΝ έχει ξεχειλώσει το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης για το «Εξοικονομώ» του 2021 έως τον επόμενο Φεβρουάριο, αυτό του 2023 έως τον Απρίλιο και το τρέχον «Εξοικονομώ» (2025) έως τον Μάιο. Η απόφαση αυτή, αν και αναμενόμενη για όσους γνωρίζουν εκ των έσω την κατάσταση, είναι ηχηρό καμπανάκι για την αποτελεσματικότητα του πιο δημοφιλούς προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας της τελευταίας δεκαετίας. Πίσω από τα χαρτιά, τους αριθμούς και τις κυβερνητικές ανακοινώσεις, κρύβεται μια αγορά που ασφυκτιά: μηχανικοί που παλεύουν με δυσλειτουργικά συστήματα υποδοχής δηλώσεων, έργα που δεν προχωρούν και νοικοκυριά που μένουν με τις σκαλωσιές μισοστημένες. Αργές διαδικασίες και έργα που σέρνονται Παρά την τεράστια ζήτηση, η υλοποίηση κινείται με ρυθμούς χελώνας. Από τη στιγμή που εγκρίνεται μια αίτηση μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο, μεσολαβούν συχνά πάνω από 18 μήνες. Οι μηχανικοί περιγράφουν μια εξαντλητική διαδικασία που απαιτεί αλλεπάλληλες εγκρίσεις, τεχνικές εκθέσεις και ελέγχους. Πολλοί ωφελούμενοι, κουρασμένοι από τις καθυστερήσεις, εγκαταλείπουν τη διαδικασία αφήνοντας δεσμευμένα κεφάλαια που δεν απορροφώνται. Το πρόβλημα αποτυπώνεται ξεκάθαρα στους αριθμούς. Το «Εξοικονομώ» του 2023 έχει ποσοστό ολοκλήρωσης κάτω από 10%, ενώ το πρόγραμμα «Ανακαινίζω για τους νέους» κινείται ακόμη χαμηλότερα. Το «Εξοικονομώ» του 2021, με προϋπολογισμό σχεδόν 1 δισ. ευρώ, συνεχίζει να δέχεται παρατάσεις, καθώς χιλιάδες έργα δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί. Αντίθετα, τα παλαιότερα προγράμματα όπως το «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, αλλά με περιορισμένο αποτύπωμα. Στο μεταξύ, οι καθυστερήσεις στα νέα προγράμματα παγώνουν και την αγορά, καθώς μηχανικοί και κατασκευαστές περιμένουν τις εγκρίσεις για να προχωρήσουν σε παραγγελίες και εργασίες. Αρμόδιες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφέρουν ότι η επιλογή της μείωσης του στόχου δεν έγινε ελαφρά τη καρδία. «Υπάρχουν έργα που έχουν εγκριθεί, αλλά δεν προχωρούν. Τα κεφάλαια είναι δεσμευμένα, χωρίς να αποδίδουν. Πρέπει να γίνει εκκαθάριση για να μην κινδυνεύσουμε να χαθούν πόροι», σημειώνουν. Η κυβέρνηση επιχειρεί έτσι να επικεντρωθεί στα έργα που είναι ρεαλιστικό να ολοκληρωθούν έως το επόμενο καλοκαίρι, οπότε λήγουν οι προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο κίνδυνος απώλειας ευρωπαϊκών κονδυλίων είναι υπαρκτός. Οι καθυστερήσεις στην αξιολόγηση φακέλων, στην εκταμίευση κονδυλίων και τους τεχνικούς ελέγχους έχουν δημιουργήσει συμφόρηση σε όλα τα στάδια. Η κατάργηση της κρατικής εγγυοδοσίας για τα δάνεια των ευάλωτων νοικοκυριών επιδείνωσε την κατάσταση αφήνοντας εκτός χιλιάδες οικογένειες που δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό. Παράλληλα, ο τεχνικός κόσμος βιώνει έναν πρωτοφανή κορεσμό. Οι μηχανικοί και τα συνεργεία διαχειρίζονται ταυτόχρονα δεκάδες έργα, ενώ οι ελλείψεις σε υλικά και εξοπλισμό, όπως αντλίες θερμότητας και μονωτικά, προκαλούν νέες καθυστερήσεις. Οι αυξήσεις τιμών επιβαρύνουν τους προϋπολογισμούς και καθιστούν δύσκολη την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Οταν όλα τα έργα βγαίνουν ταυτόχρονα στην αγορά, οι προμηθευτές δεν προλαβαίνουν και οι καθυστερήσεις πολλαπλασιάζονται. Το νέο «Εξοικονομώ» και οι αλλαγές που έρχονται Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο, το ΥΠΕΝ προσπαθεί να επανασχεδιάσει το μοντέλο διαχείρισης των προγραμμάτων. Το «Εξοικονομώ» του 2025, που προκηρύχθηκε στις αρχές του έτους με ισχυρό ενδιαφέρον και πάνω από 55.000 αιτήσεις, φιλοδοξεί να ενσωματώσει το νέο πλαίσιο που επιδιώκει να αποτελέσει τομή στη διαδικασία. Ο στόχος είναι η μείωση των δικαιολογητικών κατά 20%, οι αυστηρότερες προθεσμίες ελέγχου και ο περιορισμός του χρόνου υλοποίησης από 14-17 μήνες σε μόλις οκτώ. Ο σχεδιασμός του υπουργείου είναι να επιταχυνθεί η αξιολόγηση και να ξεκινήσουν γρήγορα οι εκταμιεύσεις, ώστε οι ωφελούμενοι να προχωρήσουν στις εργασίες. Ωστόσο, η στρατηγική του υπουργείου δεν σταματά εκεί. Με δεδομένο ότι τα επόμενα χρόνια τα κονδύλια θα προέρχονται κυρίως από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο της Ε.Ε., το οποίο απευθύνεται σε ενεργειακά ευάλωτα νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις, η κυβέρνηση στρέφεται σε ένα νέο, υβριδικό μοντέλο. Για πρώτη φορά επιχειρείται η εμπλοκή των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στην υλοποίηση παρεμβάσεων, μέσω του μηχανισμού on-bill financing. Στο πλαίσιο αυτό, οι προμηθευτές θα χρηματοδοτούν τις παρεμβάσεις και θα αποπληρώνονται σταδιακά μέσω των λογαριασμών ρεύματος ή φυσικού αερίου των πελατών τους. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα νέο είδος έμμεσου δανεισμού, χωρίς κρατική επιδότηση, που στοχεύει να κινητοποιήσει επενδύσεις και να μειώσει τη γραφειοκρατία. Το υπουργείο ευελπιστεί ότι το μοντέλο αυτό θα δημιουργήσει μια νέα αγορά για μηχανικούς και τεχνικές εταιρείες, απαλλαγμένη από τις καθυστερήσεις των δημόσιων προγραμμάτων. Παράλληλα, σχεδιάζεται η δημιουργία Μητρώου Ενεργειακά Ευάλωτων, ώστε οι δικαιούχοι των επιδοτούμενων προγραμμάτων να ταυτοποιούνται αυτόματα και να μειωθεί δραστικά ο όγκος των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Το πρώτο πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης θα επιδοτείται δίνοντας στους πολίτες τη δυνατότητα να γνωρίζουν ποιες παρεμβάσεις αποδίδουν καλύτερα, ακόμη κι αν αποφασίσουν να τις υλοποιήσουν με ίδια κεφάλαια. Η μεγάλη εικόνα: καθυστερήσεις, επενδύσεις και χαμένες ευκαιρίες Παρά τις προσπάθειες, η εικόνα παραμένει σύνθετη. Το «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» υπήρξε η απαρχή της πολιτικής εξοικονόμησης ενέργειας, με προϋπολογισμό 199,6 εκατ. ευρώ και 9.500 ωφελούμενα νοικοκυριά. Ακολούθησε το «Εξοικονομώ» του 2021, ύψους σχεδόν 1 δισ. ευρώ με περίπου 70.000 υπαγωγές και πάνω από 45.000 ολοκληρωμένες ανακαινίσεις, ενώ το «Εξοικονομώ» του 2023, με προϋπολογισμό 585,3 εκατ. ευρώ, έως σήμερα έχει περίπου 23.000 υπαγωγές και ελάχιστα ολοκληρωμένα έργα. Το νεότερο «Εξοικονομώ» (2025), με πάνω από 55.000 αιτήσεις ύψους 396,1 εκατ. ευρώ, αναμένεται να αποτελέσει αναμφίβολα το μεγάλο τεστ της επόμενης περιόδου. Παράλληλα, τρέχουν και συμπληρωματικά προγράμματα όπως το «Αλλάζω σύστημα θέρμανσης και θερμοσίφωνα», τα έργα «Φοίβος» και «Αθηνά» για την αναβάθμιση σχολικών κτιρίων, καθώς και δράσεις ενεργειακής βελτίωσης των Δημοτικών Επιχειρήσεων Υδρευσης και Αποχέτευσης. Στον ιδιωτικό τομέα προχωρούν τα προγράμματα για φωτοβολταϊκά και μπαταρίες, καθώς και το «Εξοικονομώ – Επιχειρώ», που μειώνεται πλέον στα 130 εκατ. ευρώ και αφορά 2.600 επιχειρήσεις. Η μείωση κατά 15.000 κατοικιών στο «Εξοικονομώ» είναι περισσότερο σύμπτωμα παρά αιτία και πιθανολογείται ότι ο αριθμός θα μεγαλώσει. Σύμφωνα με τους μηχανικούς, αντικατοπτρίζει τα βαθιά προβλήματα συντονισμού, την υπερβολική γραφειοκρατία και την έλλειψη ευελιξίας που χαρακτηρίζουν τις δημόσιες ενεργειακές δράσεις. Αν δεν επιτευχθεί πραγματική απλοποίηση των διαδικασιών και δεν δοθεί χώρος στην αγορά να λειτουργήσει με ταχύτητα και διαφάνεια, η ενεργειακή αναβάθμιση των ελληνικών κατοικιών κινδυνεύει να μείνει στα χαρτιά, με τις 15.000 χαμένες κατοικίες να συνιστούν απλώς την πρώτη ένδειξη ενός ευρύτερου προβληματικού σχεδιασμού.
-
Από μια αγορά σχεδόν ανύπαρκτη, στα 5 MW, το 2023, η Ελλάδα έχει εξελιχθεί, μέσα σε μόλις τρία χρόνια, σε έναν ισχυρό περιφερειακό παίκτη στην ανάπτυξη υποδομών αποθήκευσης και επεξεργασίας δεδομένων. Το συνολικό capacity των data centers στη χώρα σήμερα προσεγγίζει τα 50 MW, ενώ -σύμφωνα με τις προβλέψεις- μέχρι το 2030 θα αγγίξει και μπορεί να ξεπεράσει τα 120 MW, με την αγορά να αυξάνει, πρακτικά, κατά 24 φορές, τη δυναμική της μέσα σε μια επταετία. Η εντυπωσιακή αυτή άνοδος έχει μεταμορφώσει την Ελλάδα σε έναν από τους πλέον ελκυστικούς προορισμούς για επενδύσεις σε cloud computing και υποδομές Τεχνητής Νοημοσύνης, με τις διεθνείς εταιρείες να στρέφουν το βλέμμα τους σε μια αγορά που μέχρι πρόσφατα βρισκόταν εκτός ραντάρ. Το ενδιαφέρον διεθνών πολυεθνικών να επενδύσουν στην Ελλάδα, δεδομένων των ψηφιακών υποδομών που αποκτά πλέον η χώρα, επιβεβαίωσαν χθες ο Σάκης Αμαξόπουλος, Director of Business Development της Digital Realty Greece, ο Νίκος Κωνσταντινίδης, Senior Construction Project Manager της Data4 και η Κατερίνα Σουρούνη, National Technology Officer της Microsoft Greece, Cyprus, Malta. Και τα τρία στελέχη, εκπροσωπώντας τρεις από τις μεγαλύτερες δυνάμεις στην αγορά των data centers, διαβεβαίωσαν από το βήμα του συνεδρίου Advanced Telecoms Summit ότι οι επενδύσεις τους είναι «on track» και εξελίσσονται βάσει των τεθέντων χρονοδιαγραμμάτων. «Έρχονται επενδύσεις. Μιλάμε με πολλές εταιρείες, πολυεθνικές που εξετάζουν την πιθανότητα να έρθουν στην Ελλάδα αντί να πάνε στη Φρανκφούρτη, λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης και των επενδύσεων που γίνονται σε data centers», ανέφεραν τα στελέχη της αγοράς. On track η επένδυση της Microsoft για τρία data centers Όσον αφορά το πώς προχωράνε οι επενδύσεις-ορόσημα στην αγορά των κέντρων δεδομένων, η κυρία Σουρούνη γνωστοποίησε ότι η Microsoft βρίσκεται σε πλήρη φάση υλοποίησης του πλάνου της για την κατασκευή τριών data centers στην Αττική, έργο που σηματοδοτεί την είσοδο της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό χάρτη του αμερικανικού κολοσσού. «Είμαστε on track. Περάσαμε τις παιδικές ασθένειες και τις σύνθετες διαδικασίες που έχει ένα τέτοιο project. Έχουμε ξεπεράσει τα περισσότερα εμπόδια και το πλάνο για τα τρία data centers προχωράει κανονικά», ανέφερε η National Technology Officer της Microsoft Greece, Cyprus, Malta. Η Microsoft, που δραστηριοποιείται σήμερα σε 16 ευρωπαϊκές χώρες, έχει δεσμευθεί να διπλασιάσει το αποτύπωμά της στην Ευρώπη μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, αυξάνοντας το συνολικό της capacity κατά 40%. Η Ελλάδα εντάσσεται σε αυτήν την επέκταση ως στρατηγικό σημείο του δικτύου της. «Όταν κάναμε την ανακοίνωσή μας, η Αττική ήταν μονόδρομος. Σήμερα η εικόνα έχει αλλάξει. Βλέπουμε ήδη ενδιαφέρον για επέκταση της αγοράς των data centers και στα βόρεια της χώρας», ανέφερε χθες η κυρία Σουρούνη, υπογραμμίζοντας τη διαφαινόμενη αποκέντρωση των data centers εκτός της εν πολλοίς κορεσμένης Αττικής. Πώς προχωράει η Data4 Στο ίδιο momentum κινείται και η γαλλική πολυεθνική Data4, που κατασκευάζει το πρώτο της data center στην Ελλάδα, ως μέρος ενός ευρύτερου πλάνου ανάπτυξης με περισσότερες από 38 εγκαταστάσεις στην Ευρώπη. Το έργο προχωράει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα: μέχρι τα Χριστούγεννα του 2025 ολοκληρώνονται τα ηλεκτρομηχανολογικά έργα, ενώ η πρώτη φάση του data center θα είναι εν λειτουργία τον Ιούλιο του 2026, με την πλήρη ενεργοποίηση της επένδυσης να αναμένεται τον Φεβρουάριο του 2027. «Στόχος είναι να φτιάξουμε data centers hyperscale ready. Έχει τροποποιηθεί το μοντέλο. Οι παίκτες της αγοράς ενδιαφέρονται πλέον για μεγάλου μεγέθους εγκαταστάσεις. Μέχρι τώρα το μοντέλο ήταν colocation data centers. Πλέον, με τις αυξημένες ανάγκες που δημιουργεί η Τεχνητή Νοημοσύνη, το μοντέλο μετατοπίζεται στις hyperscale υποδομές, που μπορούν να σηκώσουν τεράστια φορτία», ανέφερε ο κ. Κωνσταντινίδης εκ μέρους της γαλλικής Data4. Πάνω από 1,3 δισ. η αγορά Τα στελέχη του κλάδου εκτίμησαν χθες ότι η ελληνική αγορά data center θα φτάσει τα 1,2-1,3 δισ. ευρώ μέχρι το 2028, με τις εκτιμήσεις να ανεβάζουν την αξία ακόμη και στα 3 δισ.ευρώ. Παράλληλα, η ανάπτυξη νέων εγκαταστάσεων θα οδηγήσει στη δημιουργία περίπου 1.000 νέων θέσεων εργασίας μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, ενώ η συνολική συνεισφορά στην οικονομία υπολογίζεται σε 2 δισ. ευρώ. Παρά τον δυναμισμό της αγοράς, πάντως, τα στελέχη της αγοράς επισήμαναν τις σημαντικές προκλήσεις, που ενδέχεται να επιβραδύνουν την περαιτέρω ανάπτυξη. Η ενέργεια αποτελεί τον σημαντικότερο περιοριστικό παράγοντα, τόσο ως προς το κόστος όσο και ως προς τη διανομή. «Δεν είναι το πρόβλημα η ενέργεια καθαυτή, αλλά τα δίκτυα διανομής. Δεν υπάρχει επάρκεια υποδομών για να στηρίξουν την ταχύτατη ανάπτυξη των data centers», σχολίασαν σχετικά από το βήμα του συνεδρίου. Μάλιστα, όπως τόνισε ο Νίκος Καραδημήτρης, Sales Director, Digital Realty Greece, η νεόκοπη Greek Data Center Association, έχει μεταξύ άλλων ως στόχο να λειτουργήσει ως θεσμικός συνομιλητής της Πολιτείας για την επίλυση αντίστοιχων θεμάτων. Διασπορά προς Βορρά Η ανάγκη για διασπορά των εγκαταστάσεων πέρα από την Αττική και για ενίσχυση των τηλεπικοινωνιακών δικτύων αναδεικνύεται σε επόμενο βήμα ωρίμανσης της αγοράς. «Η χώρα χρειάζεται ένα σταθερό και διαφανές πλαίσιο αδειοδότησης, ώστε οι επενδύσεις να μη χάνονται σε γραφειοκρατικές καθυστερήσεις», υπογράμμισαν τα στελέχη του κλάδου. «Ενώ υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον επενδυτών να έρθουν στην Ελλάδα, το αδειοδοτικό και το θέμα του ηλεκτρικού τους αποθαρρύνει. Η Ενέργεια είναι σημαντικός αποτρεπτικός παράγοντας. Πρέπει να υπάρξει διασπορά των data centers ανά την Ελλάδα. Πρέπει να αναπτυχθούν περαιτέρω και τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα», ανέφεραν τα στελέχη της αγοράς. View full είδηση
-
Από μια αγορά σχεδόν ανύπαρκτη, στα 5 MW, το 2023, η Ελλάδα έχει εξελιχθεί, μέσα σε μόλις τρία χρόνια, σε έναν ισχυρό περιφερειακό παίκτη στην ανάπτυξη υποδομών αποθήκευσης και επεξεργασίας δεδομένων. Το συνολικό capacity των data centers στη χώρα σήμερα προσεγγίζει τα 50 MW, ενώ -σύμφωνα με τις προβλέψεις- μέχρι το 2030 θα αγγίξει και μπορεί να ξεπεράσει τα 120 MW, με την αγορά να αυξάνει, πρακτικά, κατά 24 φορές, τη δυναμική της μέσα σε μια επταετία. Η εντυπωσιακή αυτή άνοδος έχει μεταμορφώσει την Ελλάδα σε έναν από τους πλέον ελκυστικούς προορισμούς για επενδύσεις σε cloud computing και υποδομές Τεχνητής Νοημοσύνης, με τις διεθνείς εταιρείες να στρέφουν το βλέμμα τους σε μια αγορά που μέχρι πρόσφατα βρισκόταν εκτός ραντάρ. Το ενδιαφέρον διεθνών πολυεθνικών να επενδύσουν στην Ελλάδα, δεδομένων των ψηφιακών υποδομών που αποκτά πλέον η χώρα, επιβεβαίωσαν χθες ο Σάκης Αμαξόπουλος, Director of Business Development της Digital Realty Greece, ο Νίκος Κωνσταντινίδης, Senior Construction Project Manager της Data4 και η Κατερίνα Σουρούνη, National Technology Officer της Microsoft Greece, Cyprus, Malta. Και τα τρία στελέχη, εκπροσωπώντας τρεις από τις μεγαλύτερες δυνάμεις στην αγορά των data centers, διαβεβαίωσαν από το βήμα του συνεδρίου Advanced Telecoms Summit ότι οι επενδύσεις τους είναι «on track» και εξελίσσονται βάσει των τεθέντων χρονοδιαγραμμάτων. «Έρχονται επενδύσεις. Μιλάμε με πολλές εταιρείες, πολυεθνικές που εξετάζουν την πιθανότητα να έρθουν στην Ελλάδα αντί να πάνε στη Φρανκφούρτη, λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης και των επενδύσεων που γίνονται σε data centers», ανέφεραν τα στελέχη της αγοράς. On track η επένδυση της Microsoft για τρία data centers Όσον αφορά το πώς προχωράνε οι επενδύσεις-ορόσημα στην αγορά των κέντρων δεδομένων, η κυρία Σουρούνη γνωστοποίησε ότι η Microsoft βρίσκεται σε πλήρη φάση υλοποίησης του πλάνου της για την κατασκευή τριών data centers στην Αττική, έργο που σηματοδοτεί την είσοδο της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό χάρτη του αμερικανικού κολοσσού. «Είμαστε on track. Περάσαμε τις παιδικές ασθένειες και τις σύνθετες διαδικασίες που έχει ένα τέτοιο project. Έχουμε ξεπεράσει τα περισσότερα εμπόδια και το πλάνο για τα τρία data centers προχωράει κανονικά», ανέφερε η National Technology Officer της Microsoft Greece, Cyprus, Malta. Η Microsoft, που δραστηριοποιείται σήμερα σε 16 ευρωπαϊκές χώρες, έχει δεσμευθεί να διπλασιάσει το αποτύπωμά της στην Ευρώπη μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, αυξάνοντας το συνολικό της capacity κατά 40%. Η Ελλάδα εντάσσεται σε αυτήν την επέκταση ως στρατηγικό σημείο του δικτύου της. «Όταν κάναμε την ανακοίνωσή μας, η Αττική ήταν μονόδρομος. Σήμερα η εικόνα έχει αλλάξει. Βλέπουμε ήδη ενδιαφέρον για επέκταση της αγοράς των data centers και στα βόρεια της χώρας», ανέφερε χθες η κυρία Σουρούνη, υπογραμμίζοντας τη διαφαινόμενη αποκέντρωση των data centers εκτός της εν πολλοίς κορεσμένης Αττικής. Πώς προχωράει η Data4 Στο ίδιο momentum κινείται και η γαλλική πολυεθνική Data4, που κατασκευάζει το πρώτο της data center στην Ελλάδα, ως μέρος ενός ευρύτερου πλάνου ανάπτυξης με περισσότερες από 38 εγκαταστάσεις στην Ευρώπη. Το έργο προχωράει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα: μέχρι τα Χριστούγεννα του 2025 ολοκληρώνονται τα ηλεκτρομηχανολογικά έργα, ενώ η πρώτη φάση του data center θα είναι εν λειτουργία τον Ιούλιο του 2026, με την πλήρη ενεργοποίηση της επένδυσης να αναμένεται τον Φεβρουάριο του 2027. «Στόχος είναι να φτιάξουμε data centers hyperscale ready. Έχει τροποποιηθεί το μοντέλο. Οι παίκτες της αγοράς ενδιαφέρονται πλέον για μεγάλου μεγέθους εγκαταστάσεις. Μέχρι τώρα το μοντέλο ήταν colocation data centers. Πλέον, με τις αυξημένες ανάγκες που δημιουργεί η Τεχνητή Νοημοσύνη, το μοντέλο μετατοπίζεται στις hyperscale υποδομές, που μπορούν να σηκώσουν τεράστια φορτία», ανέφερε ο κ. Κωνσταντινίδης εκ μέρους της γαλλικής Data4. Πάνω από 1,3 δισ. η αγορά Τα στελέχη του κλάδου εκτίμησαν χθες ότι η ελληνική αγορά data center θα φτάσει τα 1,2-1,3 δισ. ευρώ μέχρι το 2028, με τις εκτιμήσεις να ανεβάζουν την αξία ακόμη και στα 3 δισ.ευρώ. Παράλληλα, η ανάπτυξη νέων εγκαταστάσεων θα οδηγήσει στη δημιουργία περίπου 1.000 νέων θέσεων εργασίας μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, ενώ η συνολική συνεισφορά στην οικονομία υπολογίζεται σε 2 δισ. ευρώ. Παρά τον δυναμισμό της αγοράς, πάντως, τα στελέχη της αγοράς επισήμαναν τις σημαντικές προκλήσεις, που ενδέχεται να επιβραδύνουν την περαιτέρω ανάπτυξη. Η ενέργεια αποτελεί τον σημαντικότερο περιοριστικό παράγοντα, τόσο ως προς το κόστος όσο και ως προς τη διανομή. «Δεν είναι το πρόβλημα η ενέργεια καθαυτή, αλλά τα δίκτυα διανομής. Δεν υπάρχει επάρκεια υποδομών για να στηρίξουν την ταχύτατη ανάπτυξη των data centers», σχολίασαν σχετικά από το βήμα του συνεδρίου. Μάλιστα, όπως τόνισε ο Νίκος Καραδημήτρης, Sales Director, Digital Realty Greece, η νεόκοπη Greek Data Center Association, έχει μεταξύ άλλων ως στόχο να λειτουργήσει ως θεσμικός συνομιλητής της Πολιτείας για την επίλυση αντίστοιχων θεμάτων. Διασπορά προς Βορρά Η ανάγκη για διασπορά των εγκαταστάσεων πέρα από την Αττική και για ενίσχυση των τηλεπικοινωνιακών δικτύων αναδεικνύεται σε επόμενο βήμα ωρίμανσης της αγοράς. «Η χώρα χρειάζεται ένα σταθερό και διαφανές πλαίσιο αδειοδότησης, ώστε οι επενδύσεις να μη χάνονται σε γραφειοκρατικές καθυστερήσεις», υπογράμμισαν τα στελέχη του κλάδου. «Ενώ υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον επενδυτών να έρθουν στην Ελλάδα, το αδειοδοτικό και το θέμα του ηλεκτρικού τους αποθαρρύνει. Η Ενέργεια είναι σημαντικός αποτρεπτικός παράγοντας. Πρέπει να υπάρξει διασπορά των data centers ανά την Ελλάδα. Πρέπει να αναπτυχθούν περαιτέρω και τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα», ανέφεραν τα στελέχη της αγοράς.
-
Τι στο καλό ειναι πάλι αυτό ? Ποιοι υποχρεούνται? Ποιος ειναι ο νομος? Αφου οσοι εχουν δηλώσεις στον 4495 δεν θα αναρτησουν εκει τα σχεδια? πρεπει και αλλού? Θα ανοιξει κατι τώρα και θα ειναι ως 31/12 προθεσμια? https://workenter.gr/akinita-proschedia-i-adeies-gia-ta-afthaireta-ti-allazei-gia-tous-idioktites-846590
-
Καλημέρα σας Αντιμετωπίζω το εξής θέμα. Στο σύστημα των ηλεκτρονικών ταυτοτήτων, οριζόντιες αυτοτελείς ιδιοκτησίες οι οποίες βρίσκονται στο ίδιο οικόπεδο, έχουν καταχωρηθεί με διαφορετικό κωδικό οικοπέδου. Μπορούν να συσχετιστούν με έναν κωδικό οικοπέδου (μιας κι είναι στο ίδιο οικόπεδο); Με ποιον τρόπο μπορεί να γίνει διόρθωση αυτών; 1. Εάν είσαι μηχανικός πρόσθεσε την ειδικότητά σου στο προφίλ σου. Εάν είσαι ιδιώτης, ενημέρωσέ με, προκειμένου να μεταφέρω την δημοσίευση στην ενότητα ιδιωτών. 2. Η ίδια δημοσίευση σε διαφορετικά θέματα στο φόρουμ δεν επιτρέπεται. Παραμένει σε ισχύ μόνο η παρούσα. Διάβασε προσεκτικά τους κανόνες συμμετοχής στο φόρουμ. Pavlos33
- 121 απαντήσεις
-
- ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου
- ητκ
- (and 3 more)
-
Δημήτρη δεν διαφωνούμε αν κατάλαβα καλά. Το ίδιο λέμε αλλά στο τυπικό η ΜΕΑ σε μια οικοδομική άδεια είναι μία. Εχεις μία ΜΕΑ με περιεχόμενες <<υποΜΕΑ>> τρόπος του λέγειν. Για τον Γιάννη: Σε διαφορετικά κτίρια (στην ίδια οικοδομική άδεια) που δεν έχουν επαφή μεταξύ τους κάνεις ανεξάρτητη ενεργειακή αξιολόγηση σε κάθε κτίριο ανεξάρτητα από τις χρήσεις τους. Και αυτό λόγω του Ελέγχου Θερμομονωτικής Επάρκειας που σε κάθε ανεξάρτητο κτίριο πρέπει να είναι ανεξάρτητη.Δηλαδή κάθε κτίριο διαφορετικό xml. Επίσης στο ίδιο κτίριο αν έχεις δύο διαφορετικές κύριες χρήσεις (κατάστημα στο ισόγειο, κατοικίες στον όροφο) κάνεις διαφορετικές ενεργειακές αξιολογήσεις (διαφορετικά xml) έχοντας κοινό μθχ σε κάθε xml. Αν όμως μια χρήση δεν είναι κύρια (πχ ένα εστιατόριο σε ένα ξενοδοχείο προορισμένο να εξυπηρετεί τους πελάτες) τότε στο ίδιο xml ορίζεις την κύρια χρήση ξενοδοχείου με θερμικές ζώνες που μία από αυτές είναι το εστιατόριο.
-
Το έργο εγκρίθηκε με Προεδρικό Διάταγμα από το 2013. Ο Δήμος Αθηναίων, ως ιδιοκτήτης του γηπέδου, έχει τη γενική ευθύνη για την πραγματοποίηση του εγχειρήματος, που βασίζεται στο μνημόνιο συναντίληψης που υπεγράφη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Δήμου Αθηναίων, του Παναθηναϊκού Αθλητικού Ομίλου, ΑΕΠ Ελαιώνα και ΠΑΕ Παναθηναϊκού. Το γήπεδο κατασκευάζεται από την κοινοπραξία Άκτωρα-Τέρνα-Μυτιληναίος σύμφωνα με το άνοιγμα των προσφορών ενδιαφερόμενων αναδόχων στις 2 Φεβρουαρίου 2023 από τον Δήμο Αθηναίων. Το νέο ποδοσφαιρικό γήπεδο του Παναθηναϊκού στο Βοτανικό θα έχει χωρητικότητα 40.000 θέσεων, θα είναι διεθνών προδιαγραφών FIFA & UEFA 4 αστέρων. Η αρένα θα περιλαμβάνει 1.300 θέσεις σε σουίτες, 325 υπόγειες θέσεις πάρκινγκ και επτά εμπορικά καταστήματα, ενώ στις εγκαταστάσεις του θα μπορεί να αγωνίζεται και η Εθνική ομάδα -ανδρών και γυναικών- της Ελλάδας. Στο Βοτανικό θα δημιουργηθούν, επίσης, οι αθλητικές εγκαταστάσεις του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού και του Δήμου Αθηναίων, χώροι πρασίνου, αλλά και αστικές υποδομές.
-
Το έργο εγκρίθηκε με Προεδρικό Διάταγμα από το 2013. Ο Δήμος Αθηναίων, ως ιδιοκτήτης του γηπέδου, έχει τη γενική ευθύνη για την πραγματοποίηση του εγχειρήματος, που βασίζεται στο μνημόνιο συναντίληψης που υπεγράφη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Δήμου Αθηναίων, του Παναθηναϊκού Αθλητικού Ομίλου, ΑΕΠ Ελαιώνα και ΠΑΕ Παναθηναϊκού. Το γήπεδο κατασκευάζεται από την κοινοπραξία Άκτωρα-Τέρνα-Μυτιληναίος σύμφωνα με το άνοιγμα των προσφορών ενδιαφερόμενων αναδόχων στις 2 Φεβρουαρίου 2023 από τον Δήμο Αθηναίων. Το νέο ποδοσφαιρικό γήπεδο του Παναθηναϊκού στο Βοτανικό θα έχει χωρητικότητα 40.000 θέσεων, θα είναι διεθνών προδιαγραφών FIFA & UEFA 4 αστέρων. Η αρένα θα περιλαμβάνει 1.300 θέσεις σε σουίτες, 325 υπόγειες θέσεις πάρκινγκ και επτά εμπορικά καταστήματα, ενώ στις εγκαταστάσεις του θα μπορεί να αγωνίζεται και η Εθνική ομάδα -ανδρών και γυναικών- της Ελλάδας. Στο Βοτανικό θα δημιουργηθούν, επίσης, οι αθλητικές εγκαταστάσεις του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού και του Δήμου Αθηναίων, χώροι πρασίνου, αλλά και αστικές υποδομές. View full είδηση
-
Η ελληνική αγορά γρήγορου ίντερνετ γνωρίζει νέα δυναμική από την επιδότηση Gigabit Voucher, που από τις αρχές του 2025 δίνει κίνητρο σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις να κάνουν το βήμα προς τις συνδέσεις FTTH υψηλών ταχυτήτων. Η δράση στοχεύει στην αύξηση της διείσδυσης των δικτύων οπτικών ινών στα νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, επιτρέποντας στη χώρα να προχωρήσει γρηγορότερα από τον χαλκό στις υπερυψηλές ταχύτητες ίντερνετ. Μέσω του προγράμματος, περίπου 400.000 δικαιούχοι μπορούν να αποκτήσουν σύνδεση τουλάχιστον 250 Mbps, με επιδότηση έως 200 ευρώ, καλύπτοντας μέρος του κόστους ενεργοποίησης, εξοπλισμού και συνδρομής. Με γοργούς ρυθμούς προχωρά και η γενικότερη ανάπτυξη των FTTH δικτύων στην Ελλάδα, καθώς οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι εντείνουν τις επενδύσεις τους για να φέρουν γρήγορο και αξιόπιστο ίντερνετ σε όλη τη χώρα. Το Gigabit Voucher λειτουργεί ως καταλύτης σε αυτή την εξέλιξη, διευκολύνοντας τη μετάβαση σε οπτικές ίνες και ενισχύοντας τη διάδοση υπερυψηλών ταχυτήτων, ιδιαίτερα σε περιοχές όπου οι συνδέσεις χαλκού εξακολουθούν να κυριαρχούν. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που έχουν δημοσιευτεί από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μέχρι σήμερα έχουν κατατεθεί περίπου 317.000 αιτήσεις για κουπόνια. Παράλληλα, προχωρά και η δράση Smart Readiness, που επιδοτεί την εγκατάσταση οπτικών ινών εντός κτιρίων. Αν και αρχικά η συμμετοχή ήταν περιορισμένη, οι τελευταίες βελτιώσεις στις προϋποθέσεις έχουν αυξήσει σημαντικά την ανταπόκριση, με τον αριθμό των κουπονιών να φτάνει πλέον τις 50.000. Ο ΟΤΕ διαχειρίζεται το μεγαλύτερο μέρος των κουπονιών και αποτελεί βασικό μοχλό για την ανάπτυξη των δικτύων FTTH στη χώρα. Μέχρι σήμερα, ο όμιλος έχει εξαργυρώσει περίπου 95.000 κουπόνια Gigabit Voucher, πλησιάζοντας τον στόχο των 100.000 που έχει θέσει έως το τέλος του 2025. Στο πλαίσιο του Smart Readiness έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για 30.000 κουπόνια, με στόχο να φτάσουν τα 40.000 μέχρι το τέλος του έτους. Η δράση Gigabit Voucher έχει επιταχύνει την πρόσβαση στο FTTH, επιτρέποντας σε περισσότερα σπίτια να συνδεθούν με υψηλές ταχύτητες ίντερνετ. Οι επιδόσεις των παρόχων Σύμφωνα με τα στοιχεία για το β’ τρίμηνο του 2025, οι συνδρομητές FTTH του ΟΤΕ ανήλθαν σε 470.000. Ο Οργανισμός σχεδιάζει να επεκτείνει την κάλυψη σε 2,1 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις έως το τέλος του 2025 και σε 3 εκατ. μέχρι το 2027. Ήδη, το δίκτυό του φτάνει τις 2 εκατ. εγκατεστημένες γραμμές. Η ΔΕΗ καλύπτει ήδη 600.000 νοικοκυριά, με στόχο το 1 εκατ. μέχρι το τέλος του 2025, ενώ το πλάνο προβλέπει κάλυψη 3 εκατ. γραμμών έως το 2028, με επέκταση σε συνολικά 39 δήμους. Η Nova εξυπηρετεί σήμερα περί τα 750.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις, με στόχο να φτάσει τα 850.000 μέχρι το τέλος του 2025 και πάνω από 1 εκατ. γραμμές το πρώτο εξάμηνο του 2026. Η Vodafone Ελλάδας συνεχίζει τις επενδύσεις της, με σχέδιο ανάπτυξης 850.000 γραμμών FTTH έως το 2028, έχοντας σήμερα 360.000 ενεργές και 140.000 σε φάση ενεργοποίησης. Τέλος, η Inalan καλύπτει ήδη 900.000 νοικοκυριά στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, με στόχο να φτάσει τα 2,4 εκατ. νοικοκυριά έως το 2028, επεκτείνοντας παράλληλα σε άλλα μεγάλα αστικά κέντρα. View full είδηση
-
Η πορεία των κουπονιών Gigabit Voucher και η επέκταση των συνδέσεων FTTH
Engineer posted μια είδηση in Τεχνολογία
Η ελληνική αγορά γρήγορου ίντερνετ γνωρίζει νέα δυναμική από την επιδότηση Gigabit Voucher, που από τις αρχές του 2025 δίνει κίνητρο σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις να κάνουν το βήμα προς τις συνδέσεις FTTH υψηλών ταχυτήτων. Η δράση στοχεύει στην αύξηση της διείσδυσης των δικτύων οπτικών ινών στα νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, επιτρέποντας στη χώρα να προχωρήσει γρηγορότερα από τον χαλκό στις υπερυψηλές ταχύτητες ίντερνετ. Μέσω του προγράμματος, περίπου 400.000 δικαιούχοι μπορούν να αποκτήσουν σύνδεση τουλάχιστον 250 Mbps, με επιδότηση έως 200 ευρώ, καλύπτοντας μέρος του κόστους ενεργοποίησης, εξοπλισμού και συνδρομής. Με γοργούς ρυθμούς προχωρά και η γενικότερη ανάπτυξη των FTTH δικτύων στην Ελλάδα, καθώς οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι εντείνουν τις επενδύσεις τους για να φέρουν γρήγορο και αξιόπιστο ίντερνετ σε όλη τη χώρα. Το Gigabit Voucher λειτουργεί ως καταλύτης σε αυτή την εξέλιξη, διευκολύνοντας τη μετάβαση σε οπτικές ίνες και ενισχύοντας τη διάδοση υπερυψηλών ταχυτήτων, ιδιαίτερα σε περιοχές όπου οι συνδέσεις χαλκού εξακολουθούν να κυριαρχούν. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που έχουν δημοσιευτεί από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μέχρι σήμερα έχουν κατατεθεί περίπου 317.000 αιτήσεις για κουπόνια. Παράλληλα, προχωρά και η δράση Smart Readiness, που επιδοτεί την εγκατάσταση οπτικών ινών εντός κτιρίων. Αν και αρχικά η συμμετοχή ήταν περιορισμένη, οι τελευταίες βελτιώσεις στις προϋποθέσεις έχουν αυξήσει σημαντικά την ανταπόκριση, με τον αριθμό των κουπονιών να φτάνει πλέον τις 50.000. Ο ΟΤΕ διαχειρίζεται το μεγαλύτερο μέρος των κουπονιών και αποτελεί βασικό μοχλό για την ανάπτυξη των δικτύων FTTH στη χώρα. Μέχρι σήμερα, ο όμιλος έχει εξαργυρώσει περίπου 95.000 κουπόνια Gigabit Voucher, πλησιάζοντας τον στόχο των 100.000 που έχει θέσει έως το τέλος του 2025. Στο πλαίσιο του Smart Readiness έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για 30.000 κουπόνια, με στόχο να φτάσουν τα 40.000 μέχρι το τέλος του έτους. Η δράση Gigabit Voucher έχει επιταχύνει την πρόσβαση στο FTTH, επιτρέποντας σε περισσότερα σπίτια να συνδεθούν με υψηλές ταχύτητες ίντερνετ. Οι επιδόσεις των παρόχων Σύμφωνα με τα στοιχεία για το β’ τρίμηνο του 2025, οι συνδρομητές FTTH του ΟΤΕ ανήλθαν σε 470.000. Ο Οργανισμός σχεδιάζει να επεκτείνει την κάλυψη σε 2,1 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις έως το τέλος του 2025 και σε 3 εκατ. μέχρι το 2027. Ήδη, το δίκτυό του φτάνει τις 2 εκατ. εγκατεστημένες γραμμές. Η ΔΕΗ καλύπτει ήδη 600.000 νοικοκυριά, με στόχο το 1 εκατ. μέχρι το τέλος του 2025, ενώ το πλάνο προβλέπει κάλυψη 3 εκατ. γραμμών έως το 2028, με επέκταση σε συνολικά 39 δήμους. Η Nova εξυπηρετεί σήμερα περί τα 750.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις, με στόχο να φτάσει τα 850.000 μέχρι το τέλος του 2025 και πάνω από 1 εκατ. γραμμές το πρώτο εξάμηνο του 2026. Η Vodafone Ελλάδας συνεχίζει τις επενδύσεις της, με σχέδιο ανάπτυξης 850.000 γραμμών FTTH έως το 2028, έχοντας σήμερα 360.000 ενεργές και 140.000 σε φάση ενεργοποίησης. Τέλος, η Inalan καλύπτει ήδη 900.000 νοικοκυριά στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, με στόχο να φτάσει τα 2,4 εκατ. νοικοκυριά έως το 2028, επεκτείνοντας παράλληλα σε άλλα μεγάλα αστικά κέντρα. -
Επιτακτική είναι η ανάγκη για μεταρρυθμίσεις στον τρόπο υλοποίησης των διαφόρων προγραμμάτων ενεργειακών και λειτουργικών αναβαθμίσεων και ανακαινίσεις παλαιότερων κατοικιών, αν κρίνει κανείς από τις μεγάλες αγκυλώσεις που παρατηρούνται σήμερα και την ταλαιπωρία ιδιοκτητών, μηχανικών και προμηθευτών, που καθιστούν τα έργα αυτά μία "περιπέτεια" για τους εμπλεκόμενους. Πρόσφατα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, υποχρεώθηκε να παρατείνει την ημερομηνία ολοκλήρωσης των παλαιότερων προγραμμάτων "Εξοικονομώ", τα οποία ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα του 2021 θα ολοκληρωθεί στις 28 Φεβρουαρίου του 2026, καθώς ακόμα εκκρεμούν εκταμιεύσεις πληρωμών. Για το πρόγραμμα του 2023, οι πληρωμές δεν έχουν καν ξεκινήσει, με αποτέλεσμα και αυτό να παραταθεί έως τις 30 Απριλίου του 2026, όπως και το τελευταίο πρόγραμμα "Εξοικονομώ", που έτρεξε νωρίτερα εντός του 2025. Ο σημαντικός όγκος γραφειοκρατίας και ο χαμηλός ρυθμός εξέτασης των φακέλων από τις υπηρεσίες, έχουν στερήσει κεφάλαια από την αγορά, με αποτέλεσμα πολλοί ιδιώτες να αποφεύγουν πλέον τη συμμετοχή. Ένας ακόμα επιβαρυντικός παράγοντας είναι το κόστος, μιας και παρά τις επιδοτήσεις, οι τιμές έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Στο μεσοδιάστημα, οι ανάγκες είναι τεράστιες. Σύμφωνα με ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας, υπολογίστηκε ότι κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, 250.000 κατοικίες υποβαθμίστηκαν σε τέτοιο βαθμό, λόγω της απουσίας κεφαλαίων για την συντήρηση και τις επισκευές τους, ώστε πλέον είναι μη κατοικήσιμες κι έχουν εξέλθει από την αγορά, είναι δηλαδή κλειστά και μη αξιοποιήσιμα, ακριβώς λόγω της κατάστασής τους. Η Εθνική Τράπεζα υπολόγισε ότι λόγω της κρίσης, δεν επενδύθηκε ένα ποσό που υπολογίζεται σε 35 δισ. ευρώ για επισκευές και συντηρήσεις του όλο και πιο "γερασμένου" οικιστικού αποθέματος της χώρας. Σημειωτέον ότι με βάση την απογραφή κτιρίων του 2021, μόλις το 11,6% των κατοικιών είναι ηλικίας έως 25 ετών. Το υπόλοιπο 88,4% είναι από 25 ετών και πάνω, με το 30% να αφορά σε κατοικίες που έχουν κατασκευαστεί από το 1945 έως το 1980, δηλαδή είναι τουλάχιστον 45 ετών. Είναι λοιπόν προφανές ότι όσο περνούν τα χρόνια, ένα ποσοστό των σπιτιών αυτών θα εξέρχεται από την αγορά, λόγω της οικονομικής αδυναμίας των ιδιοκτητών τους να τα συντηρήσουν. Για να αναπληρωθεί το κενό αυτό και να αυξηθεί και πάλι η προσφορά κατοικιών, επιβάλλονται ριζικές αλλαγές, ώστε να "βιομηχανοποιηθεί" η διαδικασία των αναβαθμίσεων και φυσικά πόροι. Στο πλαίσιο αυτό, η επόμενη γενιά προγραμμάτων ενεργειακής αναβάθμισης, που θα προκηρυχθεί το 2026 και θα αρχίσει να υλοποιείται από το 2027 και μετά, θα συνοδεύεται από σημαντικές αλλαγές. Στόχος είναι η κατακόρυφη αύξηση της απορρόφησης, η εξοικονόμηση πόρων μέσω πιο στοχευμένων παρεμβάσεων και εν τέλει η αναβάθμιση περίπου 300.000 κατοικιών. Με βάση το σχέδιο που ανακοινώθηκε τον περασμένο Ιούνιο από το Υπ. Περιβάλλοντος, το σκέλος που αφορά στις ενεργειακές αναβαθμίσεις κατοικιών εντάσσεται στο λεγόμενο Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο. Αυτό θα χρηματοδοτηθεί με συνολικό ποσό 4,78 δισ. ευρώ (3,7 δισ. κοινοτικά κονδύλια και τα υπόλοιπα θα αφορούν την κρατική συμμετοχή). Από το ποσό αυτό, υπολογίζεται ότι περίπου 2 δισ. ευρώ θα αφορούν δράσεις στον κτιριακό τομέα, με τους ωφελούμενους να ξεπερνούν τα 300.000 νοικοκυριά. Αυτές θα περιλαμβάνουν τόσο ενεργειακές αναβαθμίσεις, όσο και άλλες δράσεις, όπως αντικατάσταση συστημάτων θέρμανσης που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα με αντλίες θερμότητας, αλλά και την εγκατάσταση θερμοσιφώνων, όπου δεν υπάρχουν. Για να συμβεί αυτό, θα επιστρατευτούν οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας, που θα έχουν τον ρόλο του μεσολαβητή, αξιοποιώντας το μοντέλο των Συμβάσεων Ενεργειακής Απόδοσης (ESCO). Δηλαδή, οι πάροχοι θα αναλαμβάνουν οι ίδιοι το κόστος των αναβαθμίσεων, από την τεχνική υποστήριξη και τις μελέτες, μέχρι την προμήθεια των υλικών και την τοποθέτησή τους, μέσω συνεργαζόμενων συνεργείων. Ο ιδιοκτήτης θα πληρώνει το ποσό που του αναλογεί, μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας και με βάση την εξοικονόμηση ενέργειας που θα εξασφαλίζουν οι παρεμβάσεις. Εκτιμάται ότι με τον τρόπο αυτό, οι παρεμβάσεις θα γίνονται ταχύτερα και αποτελεσματικότερα. Στο επίκεντρο θα βρεθούν τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, π.χ. χαμηλόμισθοι, μονογονεϊκές οικογένειες, άτομα με αναπηρία, φοιτητές, τρίτεκνοι και πολύτεκνοι, όπως επίσης και κάτοικοι νησιών, ορεινών και παραμεθόριων περιοχών. View full είδηση
-
- ανακαίνιση
- κατοικία
-
(and 3 more)
Με ετικέτα:
-
Επιτακτική είναι η ανάγκη για μεταρρυθμίσεις στον τρόπο υλοποίησης των διαφόρων προγραμμάτων ενεργειακών και λειτουργικών αναβαθμίσεων και ανακαινίσεις παλαιότερων κατοικιών, αν κρίνει κανείς από τις μεγάλες αγκυλώσεις που παρατηρούνται σήμερα και την ταλαιπωρία ιδιοκτητών, μηχανικών και προμηθευτών, που καθιστούν τα έργα αυτά μία "περιπέτεια" για τους εμπλεκόμενους. Πρόσφατα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, υποχρεώθηκε να παρατείνει την ημερομηνία ολοκλήρωσης των παλαιότερων προγραμμάτων "Εξοικονομώ", τα οποία ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα του 2021 θα ολοκληρωθεί στις 28 Φεβρουαρίου του 2026, καθώς ακόμα εκκρεμούν εκταμιεύσεις πληρωμών. Για το πρόγραμμα του 2023, οι πληρωμές δεν έχουν καν ξεκινήσει, με αποτέλεσμα και αυτό να παραταθεί έως τις 30 Απριλίου του 2026, όπως και το τελευταίο πρόγραμμα "Εξοικονομώ", που έτρεξε νωρίτερα εντός του 2025. Ο σημαντικός όγκος γραφειοκρατίας και ο χαμηλός ρυθμός εξέτασης των φακέλων από τις υπηρεσίες, έχουν στερήσει κεφάλαια από την αγορά, με αποτέλεσμα πολλοί ιδιώτες να αποφεύγουν πλέον τη συμμετοχή. Ένας ακόμα επιβαρυντικός παράγοντας είναι το κόστος, μιας και παρά τις επιδοτήσεις, οι τιμές έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Στο μεσοδιάστημα, οι ανάγκες είναι τεράστιες. Σύμφωνα με ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας, υπολογίστηκε ότι κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, 250.000 κατοικίες υποβαθμίστηκαν σε τέτοιο βαθμό, λόγω της απουσίας κεφαλαίων για την συντήρηση και τις επισκευές τους, ώστε πλέον είναι μη κατοικήσιμες κι έχουν εξέλθει από την αγορά, είναι δηλαδή κλειστά και μη αξιοποιήσιμα, ακριβώς λόγω της κατάστασής τους. Η Εθνική Τράπεζα υπολόγισε ότι λόγω της κρίσης, δεν επενδύθηκε ένα ποσό που υπολογίζεται σε 35 δισ. ευρώ για επισκευές και συντηρήσεις του όλο και πιο "γερασμένου" οικιστικού αποθέματος της χώρας. Σημειωτέον ότι με βάση την απογραφή κτιρίων του 2021, μόλις το 11,6% των κατοικιών είναι ηλικίας έως 25 ετών. Το υπόλοιπο 88,4% είναι από 25 ετών και πάνω, με το 30% να αφορά σε κατοικίες που έχουν κατασκευαστεί από το 1945 έως το 1980, δηλαδή είναι τουλάχιστον 45 ετών. Είναι λοιπόν προφανές ότι όσο περνούν τα χρόνια, ένα ποσοστό των σπιτιών αυτών θα εξέρχεται από την αγορά, λόγω της οικονομικής αδυναμίας των ιδιοκτητών τους να τα συντηρήσουν. Για να αναπληρωθεί το κενό αυτό και να αυξηθεί και πάλι η προσφορά κατοικιών, επιβάλλονται ριζικές αλλαγές, ώστε να "βιομηχανοποιηθεί" η διαδικασία των αναβαθμίσεων και φυσικά πόροι. Στο πλαίσιο αυτό, η επόμενη γενιά προγραμμάτων ενεργειακής αναβάθμισης, που θα προκηρυχθεί το 2026 και θα αρχίσει να υλοποιείται από το 2027 και μετά, θα συνοδεύεται από σημαντικές αλλαγές. Στόχος είναι η κατακόρυφη αύξηση της απορρόφησης, η εξοικονόμηση πόρων μέσω πιο στοχευμένων παρεμβάσεων και εν τέλει η αναβάθμιση περίπου 300.000 κατοικιών. Με βάση το σχέδιο που ανακοινώθηκε τον περασμένο Ιούνιο από το Υπ. Περιβάλλοντος, το σκέλος που αφορά στις ενεργειακές αναβαθμίσεις κατοικιών εντάσσεται στο λεγόμενο Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο. Αυτό θα χρηματοδοτηθεί με συνολικό ποσό 4,78 δισ. ευρώ (3,7 δισ. κοινοτικά κονδύλια και τα υπόλοιπα θα αφορούν την κρατική συμμετοχή). Από το ποσό αυτό, υπολογίζεται ότι περίπου 2 δισ. ευρώ θα αφορούν δράσεις στον κτιριακό τομέα, με τους ωφελούμενους να ξεπερνούν τα 300.000 νοικοκυριά. Αυτές θα περιλαμβάνουν τόσο ενεργειακές αναβαθμίσεις, όσο και άλλες δράσεις, όπως αντικατάσταση συστημάτων θέρμανσης που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα με αντλίες θερμότητας, αλλά και την εγκατάσταση θερμοσιφώνων, όπου δεν υπάρχουν. Για να συμβεί αυτό, θα επιστρατευτούν οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας, που θα έχουν τον ρόλο του μεσολαβητή, αξιοποιώντας το μοντέλο των Συμβάσεων Ενεργειακής Απόδοσης (ESCO). Δηλαδή, οι πάροχοι θα αναλαμβάνουν οι ίδιοι το κόστος των αναβαθμίσεων, από την τεχνική υποστήριξη και τις μελέτες, μέχρι την προμήθεια των υλικών και την τοποθέτησή τους, μέσω συνεργαζόμενων συνεργείων. Ο ιδιοκτήτης θα πληρώνει το ποσό που του αναλογεί, μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας και με βάση την εξοικονόμηση ενέργειας που θα εξασφαλίζουν οι παρεμβάσεις. Εκτιμάται ότι με τον τρόπο αυτό, οι παρεμβάσεις θα γίνονται ταχύτερα και αποτελεσματικότερα. Στο επίκεντρο θα βρεθούν τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, π.χ. χαμηλόμισθοι, μονογονεϊκές οικογένειες, άτομα με αναπηρία, φοιτητές, τρίτεκνοι και πολύτεκνοι, όπως επίσης και κάτοικοι νησιών, ορεινών και παραμεθόριων περιοχών.
-
- ανακαίνιση
- κατοικία
-
(and 3 more)
Με ετικέτα:
-
ΧΡΗΣΗ ΧΩΡΟΥ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΣΕ ΑΚΤΙΣΤΟ ΟΙΚΟΠΕΔΟ
tetris replied to casablancalily's θέμα in Θέματα Ιδιωτών
Θεωρητικά ναι. Επειδή όμως η τροχαία δεν το αντιλαμβάνεται (παρότι, εδώ τουλάχιστον, έχει ενημερωθεί εγγράφως), θεωρεί οποιοδήποτε ταμπελάκι απαγόρευσης, βάζει ο καθείς αυθαίρετα, ως νόμιμο. Συνεπώς, η τήρηση της νομοθεσίας (όπως και του Συντάγματος) εναπόκειται στους πολίτες... - Χθες
-
Καλησπέρα Ηλία Εγω μεταφράζοντας τη παργ. 5 του άρθρου 5 του ΚΕΝΑΚ /2017 ΄΄Σε περίπτωση κτιρίου που περιλαμβάνει κτιριακές μονάδες με διαφορετικές κύριες χρήσεις, οι υπολογισμοί για την ενεργειακή απόδοση και ενεργειακή κατάταξη του κτιρίου, τόσο κατά την εκπόνηση της ΜΕΑ όσο και κατά την ενεργειακή επιθεώρηση κτιρίου για την έκδοση του ΠΕΑ, γίνονται ξεχωριστά για κάθε κύρια χρήση των επιμέρους κτιριακών μονάδων.'' καθώς επίσης απο τη παργ. 2.3. ΚΑΤΗΓΟΡΊΕΣ ΚΤΗΡΙΩΝ της ΤΟΤΕΕ 1 (σελ. 21) σε περίπτωση μεικτής χρήσης κτηρίου με διαφορετικές συνθήκες λειτουργίας (π.χ. κτήριο πολυκατοικίας με εμπορικά καταστήματα στο ισόγειο), οι υπολογισμοί για την ενεργειακή απόδοση και ενεργειακή κατάταξη του κτηρίου, τόσο κατά την εκπόνηση της μελέτης ενεργειακής απόδοσης όσο και κατά την ενεργειακή επιθεώρηση κτηρίου για την έκδοση του πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης γίνεται ξεχωριστά για κάθε χρήση των επί μέρους τμημάτων του κτηρίου. και βάσει αυτών, έδωσα τις παραπάνω απαντήσεις. Ίσως έχω κάνει λάθος στη μετάφραση των παραγράφων και να ισχύει αυτό που λες εσυ.
-
kierion started following Μέγεθος σχεδίων για ανέβασμα στο e-άδειες
-
Από Α0 έως Α3 μπαίνουν κανονικά!
