Μετάβαση στο περιεχόμενο

Όλη η δραστηριότητα

Αυτή η ροή ανανεώνεται αυτόματα

  1. Past hour
  2. Kαλησπέρα, στην παρακάτω εικόνα μπορει να τοποθετηθει το κτιριο στην συγκεκριμενη θέση; Με προβληματιζει αν υπαρχει οριο για την αποστα.ση με το ερωτηματικο.ση με το ερωτηματικο
  3. Καλησπέρα. Αρχικά το πρόβλημα που διαβλέπω είναι ότι με την αλλαγή χρήσης του γκαράζ σε διαμέρισμα κατοικίας, χάνεται η υποχρεωτική-συμβολαιογραφικά δεσμευμένη-θέση στάθμευσης, η οποία ορίστηκε κατά την έκδοση της Ο.Α. Άρα, θα πρέπει να βρεθεί μια νέα θέση που να δεσμευτεί και να οριστεί στο διάγραμμα κάλυψης. Αυτό συνεπάγεται έκδοση οικοδομικής άδειας. Τώρα, σε ό,τι αφορά το δικαίωμα χρήσης του υπολειπόμενου Σ.Δ του οικοπέδου μόνο από την μια Ο.Ι (με υφιστάμενη χρήση θέσης στάθμευσης) το λογικό (ακόμη και αν δεν ορίζεται) είναι να λάβει συναίνεση από την γενική συνέλευση της οικοδομής καθώς μπορεί και κάποια άλλη ιδιοκτησία, με την ίδια λογική, να ήθελε να αξιοποιήσει το εν λόγω υπόλοιπο. Ένα ακόμη σχόλιο στο ερώτημά σου, αφορά και την τελευταία παράγραφο 4 άρθρου 5 ΝΟΚ η οποία έχει ως εξής: 4. Σε κάθε περίπτωση μεταβολής της χρήσης κτιρίου ή χώρου κτιρίου πρέπει να διασφαλίζεται υποχρεωτικά η προσβασιμότητα στα άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα στους κοινόχρηστους χώρους του κτιρίου με την προϋπόθεση να μην θίγεται ο φέρων οργανισμός του κτιρίου. Σε αντίθετη περίπτωση η κατασκευή θεωρείται αυθαίρετη
  4. Οι βεβαιώσεις εμπειρίας περιλαμβάνουν όλα όσα χρειάζονται. Άπαξ και έχει λάβει τέτοια ο Ανάδοχος, αρκεί η διαδικασία που περιέγραψα πιο πάνω.
  5. Σήμερα
  6. Καλησπερα συναδελφοι, Μου έτυχε παρομοια περίπτωση για κέντρο ευεξίας. Πως αδειοδοτείται; υπάρχει σχετική νομοθεσία; γίνεται γνωστοποιηση στο notify business; Η λειτουργία του θα είναι κυρίως ως χώρος με στρώματα για pilates.
  7. Ήδη κάποιοι ενεργοποιούνται για την συνολική λύση του προβλήματος. Εδώ, στην Σάμο: https://samosvoice.gr/2025/07/01/amiantos-se-elenit-kai-sti-samo-apomakrynsi-tou-zitei-to-tee/
  8. καλησπέρα, Είμαι νέος μηχανικός, και στα τέλη ιουλίου ολοκληρώνονται τα 3 χρόνια απο την παραλαβή του πτυχίου μου (εχω διαβάσει πως αν κάποιος εχει αποφοιτήσει απο Πολυτέχνειο είναι 3 και οχι 5 χρόνια). Προκειμένου να εγγραφω πέρα απο τα δικαιολογητικά μου ανέφεραν πως πρέπει να καταθέσω δικαιολογητικά στα οποία θα φαίνεται οτι έχω αναλάβει κάποια μορφής εργασίας (σχετικης) συνολικού ποσού 7.000 ευρώ. Στα manual και στα βίντεακια που έχω βρει δεν αναφέρεται κάτι τέτοιο. Θα ήθελα την βοήθεια σας για το συγκεκριμένο. Ευχαριστώ πολύ.
  9. Καλημέρα σε όλους, στην εικόνα φαίνεται ένα οικόπεδο με πράσινο και η απόσταση απο το πίσω όριο που εχει αφεθεί >Δ. Υπάρχει κάποιος περιορισμός στην απόσταση με το ερωτηματικό?πχ δ? Το κτίριο ειναι η διακεκομμένη γραμμή.
  10. Καλησπέρα συνάδελφοι, Εχω μια υπόθεση που με προβληματίζει και θα ήθελα μια πιο έμπειρη οπτική. Προκειται για εναν πελάτη ο οποίος θέλει να μετατρέψει ενα γκαραζ σε διαμέρισμα (βοηθητική σε κύρια). Δεν έχω παρει στα χέρια μου την άδεια η το διάγραμμα κάλυψης αλλά θεωρώ οτι τα γκαραζ δεν έχουν συμπεριληθφεί στη δόμηση. Η πολυκατοικία έχει κατασκευαστεί το 1995 περίπου. Ο χωρος του γκαράζ πληροί τις προυποθέσεις για να γίνει κατοικία ( φωτισμό αερισμό υψος κτλ). Και τώρα ξεκινούν τα προβλήματα. Αρχικά με έναν πρόχειρο υπολογισμό υπάρχει υπόλοιπο δόμησης και εδώ προκύπτει το πρώτο ερώτημα. Σε ένα οικόπεδο με οριζόντιες ιδιοκτησίες αν δεν έχει καθοριστεί κάτι στη σύσταση οριζοντίων ιδιοκτησιών το υπόλοιπο μοιράζεται με τα χιλιοστά; Ή είναι λάθος όλο το σκεπτικό μου; Επόμενο πρόβλημα: εστω οτι με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζει την απαιτούμενη δόμηση, η διαδικασία θα γίνει είτε με ΕΕΔΜΚ η με οικοδομική άδεια; Και αν γίνει με κάποιον από αυτούς τους τρόπους χρειάζεται συναίνεση συνιδιοκτητών; Γιατι είναι αρκετα εχθρικό το κλίμα στην πολυκατοικία και ψάνουμε τον πιο σίγουρο και μη αμφισβητήσημο τρόπο να γίνει (αν γίνεται ) η διαδικασία αυτή. Ευχαριστώ εκ των προτέρων,
  11. Το πρόγραμμα καλύπτει σχεδόν όλους τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας και ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε τομείς προτεραιότητας της Εθνικής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης . Οι Επιλέξιμες Δαπάνες εντάσσονται στις κάτωθι κατηγορίες: Κτιριακές Εγκαταστάσεις Έργα Διαμόρφωσης Περιβάλλοντος Χώρου Μηχανήματα, Εξοπλισμός & Μεταφορικά Μέσα Δαπάνες για Παροχή Υπηρεσιών Το πρόγραμμα αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για τις επιχειρήσεις ώστε να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα τους, να επενδύσουν στη βιώσιμη ανάπτυξη και να θωρακίσουν τη δραστηριότητά τους απέναντι στις σύγχρονες ενεργειακές και περιβαλλοντικές προκλήσεις. Ενισχύονται αιτήσεις χρηματοδότησης ύψους (επιχορηγούμενος Π/Υ) από 20.000 ευρώ έως 150.000 ευρώ και το ποσοστό ενίσχυσης ανέρχεται στο 70% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού της αίτησης χρηματοδότησης. Η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στα μικρά νησιά αναμένεται να συμβάλει καθοριστικά στη βελτίωση της τοπικής οικονομίας, τη διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας και τη δημιουργία νέων, υποστηρίζοντας την κοινωνική συνοχή και την ανάπτυξη σε περιοχές που αντιμετωπίζουν αυξημένες ανάγκες προσαρμογής. Ημερομηνία λήξης αιτήσεων: 10 Ιουλίου 2025 Οι δύο δράσεις στοχεύουν στην ίδρυση νέων και στην ενίσχυση υφιστάμενων πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων που θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται ήδη σε νησιά των Περιφερειών Βορείου και Νοτίου Αιγαίου και της Κρήτης με πληθυσμό έως 3.100 κατοίκους (βάσει της απογραφής 2021). Βασική επιδίωξη είναι η τόνωση της επιχειρηματικότητας μέσω της στήριξης επιχειρήσεων με έμφαση στην καινοτομία και την οικονομική διαφοροποίηση των νησιωτικών περιοχών. Η δράση ενθαρρύνει επενδυτικά σχέδια που στοχεύουν στην αξιοποίηση και ανάπτυξη σύγχρονων τεχνολογιών, σύγχρονων και καινοτόμων διαδικασιών και μέσων στην παραγωγική διαδικασία, στην αναβάθμιση των παραγόμενων προϊόντων ή και παρεχόμενων υπηρεσιών και των εν γένει δραστηριοτήτων τους, συμπεριλαμβανομένων και των ενεργειών οι οποίες αξιοποιούν σύγχρονες τεχνολογίες, υποδομές και βέλτιστες πρακτικές σε θέματα ενεργειακής αναβάθμισης. View full είδηση
  12. Το πρόγραμμα καλύπτει σχεδόν όλους τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας και ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε τομείς προτεραιότητας της Εθνικής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης . Οι Επιλέξιμες Δαπάνες εντάσσονται στις κάτωθι κατηγορίες: Κτιριακές Εγκαταστάσεις Έργα Διαμόρφωσης Περιβάλλοντος Χώρου Μηχανήματα, Εξοπλισμός & Μεταφορικά Μέσα Δαπάνες για Παροχή Υπηρεσιών Το πρόγραμμα αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για τις επιχειρήσεις ώστε να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα τους, να επενδύσουν στη βιώσιμη ανάπτυξη και να θωρακίσουν τη δραστηριότητά τους απέναντι στις σύγχρονες ενεργειακές και περιβαλλοντικές προκλήσεις. Ενισχύονται αιτήσεις χρηματοδότησης ύψους (επιχορηγούμενος Π/Υ) από 20.000 ευρώ έως 150.000 ευρώ και το ποσοστό ενίσχυσης ανέρχεται στο 70% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού της αίτησης χρηματοδότησης. Η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στα μικρά νησιά αναμένεται να συμβάλει καθοριστικά στη βελτίωση της τοπικής οικονομίας, τη διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας και τη δημιουργία νέων, υποστηρίζοντας την κοινωνική συνοχή και την ανάπτυξη σε περιοχές που αντιμετωπίζουν αυξημένες ανάγκες προσαρμογής. Ημερομηνία λήξης αιτήσεων: 10 Ιουλίου 2025 Οι δύο δράσεις στοχεύουν στην ίδρυση νέων και στην ενίσχυση υφιστάμενων πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων που θα δραστηριοποιηθούν ή δραστηριοποιούνται ήδη σε νησιά των Περιφερειών Βορείου και Νοτίου Αιγαίου και της Κρήτης με πληθυσμό έως 3.100 κατοίκους (βάσει της απογραφής 2021). Βασική επιδίωξη είναι η τόνωση της επιχειρηματικότητας μέσω της στήριξης επιχειρήσεων με έμφαση στην καινοτομία και την οικονομική διαφοροποίηση των νησιωτικών περιοχών. Η δράση ενθαρρύνει επενδυτικά σχέδια που στοχεύουν στην αξιοποίηση και ανάπτυξη σύγχρονων τεχνολογιών, σύγχρονων και καινοτόμων διαδικασιών και μέσων στην παραγωγική διαδικασία, στην αναβάθμιση των παραγόμενων προϊόντων ή και παρεχόμενων υπηρεσιών και των εν γένει δραστηριοτήτων τους, συμπεριλαμβανομένων και των ενεργειών οι οποίες αξιοποιούν σύγχρονες τεχνολογίες, υποδομές και βέλτιστες πρακτικές σε θέματα ενεργειακής αναβάθμισης.
  13. Καλησπέρα συνάδελφοι. Πολυόροφο κτίριο στάθμευσης οχημάτων, το οποίο δεν πήγε με τους όρους δόμησης περιοχής αλλά με όγκο (ουσιαστικά η ολική του δόμηση είναι υπερδιπλάσια της επιτρεπόμενης λόγω καθεστώτος ειδικού κτιρίου), θέλει ο ιδιοκτήτης να αλλάξει χρήση σε κάποιους από τους ορόφους, χωρίς η συνολική επιφάνεια να υπερβεί την επιτρεπόμενη βάσει Σ.Δ. Μπορεί; υπάρχει σχετική εγκύκλιος για ξενοδοχεία και αλλαγή χρήσης τους σε κατοικίες, αλλά δεν έχω βρει κάτι για γκαράζ.
  14. Η ορθή καταγραφή των περιουσιακών στοιχείων στο Κτηματολόγιο έχει προκαλέσει σύγχυση σε πολλούς ιδιοκτήτες ακινήτων. Γιατί; Επειδή δεν είναι εξοικειωμένοι ούτε με την τεχνολογία αλλά ούτε και με τη νέα ορολογία που πρέπει να χρησιμοποιήσουν προκειμένου να παρακολουθήσουν την όλη διαδικασία, μέχρι και την τελική φάση της ορθής εγγραφής της ιδιοκτησίας τους. Το νέο σκηνικό που διαμορφώνεται με την έναρξη της λειτουργίας των Κτηματολογικών Γραφείων είναι πολύπλοκο, ιδίως για τους μεγαλύτερους σε ηλικία ιδιοκτήτες. Έχει, πλέον, δημιουργηθεί μια νέα ψηφιακή γραφειοκρατία, όπου χωρίς μηχανικό, δικηγόρο και λογιστή πολύ δύσκολα ένας ιδιοκτήτης ακινήτου μπορεί να διασφαλίσει μόνος του στο Κτηματολόγιο τα περιουσιακά του δικαιώματα. Τα λάθη καταχώρισης κατά την κτηματογράφηση και οι fast track διαδικασίες για την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου έως το τέλος του χρόνου, με την οριστικοποίηση χιλιάδων λανθασμένων-ανακριβών αρχικών εγγραφών, αναμένεται να οδηγήσουν σε περιπέτειες χιλιάδες ιδιοκτήτες, ακόμη και να κινδυνεύσουν να χάσουν την περιουσία τους, και μάλιστα χωρίς να το γνωρίζουν. Και δυστυχώς οι περισσότεροι θα το μάθουν πολύ αργά, όταν θα πάνε να μεταβιβάσουν το ακίνητό τους ή να εκδώσουν οικοδομική άδεια. Για τον λόγο αυτόν «ΤΑ ΝΕΑ» με τη βοήθεια της τοπογράφου-πολεοδόμου μηχανικού Γραμματής Μπακλατσή δίνουν απαντήσεις σε 10+1 ερωτήσεις. Μέχρι πότε μπορούν να γίνουν διορθώσεις στις αρχικές εγγραφές; Η αποκλειστική προθεσμία διόρθωσης των πρώτων εγγραφών εξαρτάται από τον χρόνο έναρξης λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου για τη συγκεκριμένη περιοχή – ΟΤΑ. Η προθεσμία διόρθωσης των πρώτων εγγραφών είναι η 31η Δεκεμβρίου του 8ου έτους από την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου. Ένα παράδειγμα: Το Κτηματολογικό Γραφείο Βόλου άρχισε να λειτουργεί από τις 8 Νοεμβρίου 2023. Έτσι, η αποκλειστική προθεσμία για τις διορθώσεις ανακριβών εγγραφών λήγει (με βάση την προαναφερόμενη οκταετία) την 31η Δεκεμβρίου 2031. Μέχρι πότε μπορούν να γίνουν διορθώσεις στις αρχικές εγγραφές για τις παλιές κτηματογραφήσεις; Για τις περιοχές στις οποίες η προθεσμία διορθώσεων έληξε στις 30 Νοεμβρίου 2011 οι διορθώσεις μπορούν να γίνονται για έναν χρόνο από την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου. Για ποιες άλλες περιοχές ισχύει η προαναφερόμενη προθεσμία; Ισχύει και για τις περιοχές στις οποίες οι πρώτες εγγραφές καταχωρίστηκαν από την 1η Ιανουαρίου 2013 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2016. Δεδομένου ότι υπάρχουν ακόμα περιοχές που βρίσκονται στο αρχικό στάδιο της κτηματογράφησης, εκτιμάται ότι τέλος του 2025 θα γίνει η δημοσίευση στο ΦΕΚ της απόφασης του ΔΣ του Κτηματολογίου για την αντικατάσταση των υποθηκοφυλακείων όλης της χώρας από τη λειτουργία των Κτηματολογικών Γραφείων. Κατά συνέπεια, το πέρας της προθεσμίας διορθώσεων για τις περιοχές αυτές εκτιμάται ότι θα επέλθει στα τέλη του 2026. Τι ισχύει με την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης κάθε περιοχής; Με την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης κάθε περιοχής παύει πλέον να λειτουργεί το σύστημα των υποθηκοφυλακείων και ξεκινάει η λειτουργία του συστήματος του Κτηματολογίου. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ενιαία τήρηση όχι μόνο της νομικής πληροφορίας, αλλά και της τεχνικής πληροφορίας (για τη θέση και τα όρια των ακινήτων). Το σύστημα του Κτηματολογίου τηρείται από τα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα ή από το αρμόδιο υποθηκοφυλακείο, εφόσον αυτό δεν έχει ακόμα ενταχθεί στον Φορέα, το οποίο λειτουργεί μεταβατικά ως Κτηματολογικό Γραφείο. Επιπλέον, όλες οι νομικές και χωρικές πληροφορίες τηρούνται σε μια ενιαία ψηφιακή βάση δεδομένων, το Σύστημα Πληροφορικής Εθνικού Κτηματολογίου (ΣΠΕΚ), στο οποίο είναι συνδεδεμένα, μέσω Διαδικτύου, τα κτηματολογικά γραφεία της χώρας. Πώς μπορεί να μάθει ένας ιδιοκτήτης πότε λήγει η προθεσμία διόρθωσης για το ακίνητό του; Ο ενδιαφερόμενος ιδιοκτήτης θα πρέπει να «μπει» στην ιστοσελίδα του Κτηματολογίου και ειδικότερα στη διεύθυνση: https://www.ktimatologio.gr/pliroforiako-yliko/ktimatologio-se-leitourgia/16. Στη συνέχεια, μπορεί να «κατεβάσει» το Excel με τις προθεσμίες διόρθωσης των αρχικών κτηματολογικών εγγραφών, ανά προ καποδιστριακό νομό και ΟΤΑ, για όλη τη χώρα. Πρακτικά τι σημαίνει το κλείσιμο των εγγραφών στο Κτηματολόγιο; Σημαίνει ότι αν κλείσουν οι εγγραφές και γίνουν οριστικές, με το ακίνητο να είναι γραμμένο σε ένα πρόσωπο, τότε το ακίνητο ανήκει πλέον σε αυτό το πρόσωπο. Επίσης αν ένα ακίνητο φαίνεται ως «αγνώστου ιδιοκτήτη» και παραμένει έτσι μετά την οριστικοποίηση των εγγραφών, τότε περιέρχεται στην κυριότητα του Δημοσίου. Τι πρέπει να προσέξουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων προκειμένου να μη βρεθούν αντιμέτωποι με το Δημόσιο; Εκτός από τα ακίνητα για τα οποία δεν έγινε εμπρόθεσμα δήλωση ιδιοκτησίας, έχει διαπιστωθεί ότι στις αστικές περιοχές ένα μεγάλο μέρος των εγγραφών ως αγνώστου ιδιοκτήτη προέρχεται από τα λεγόμενα «ξεχασμένα» περιουσιακά δικαιώματα. Τέτοια δικαιώματα είναι, για παράδειγμα, ο «αέρας» της οικοδομής, η δουλεία διόδου, η θέση στάθμευσης στην πυλωτή, νέο οικόπεδο που έχει δημιουργηθεί ή αποδοθεί μετά την κύρωση της πράξης εφαρμογής κ.ά. Παράδειγμα για το πώς μπορεί να προκύψει πρόβλημα: αν ένας κληρονόμος δεν υπέβαλε δήλωση ιδιοκτησίας και άφησε να παρέλθει η προθεσμία των διορθώσεων, τότε το Δημόσιο θα βρεθεί συνιδιοκτήτης στο ακίνητο αυτό. Συνηθισμένη περίπτωση είναι και το δικαίωμα υψούν (αέρας), το οποίο οι δικαιούχοι δεν το δηλώνουν (προφανώς γιατί έχει εξαντληθεί το δικαίωμα δόμησης) με αποτέλεσμα να βρεθεί το Δημόσιο συνιδιοκτήτης με ποσοστά στο οικόπεδο της πολυκατοικίας. Πότε ισχύει η διαδικασία διόρθωσης των αρχικών εγγραφών με αμετάκλητη δικαστική απόφαση; Ισχύει στις ακόλουθες περιπτώσεις: (Ι) Εάν πρόκειται για ζήτημα ιδιοκτησιακής αμφισβήτησης, δηλαδή το ακίνητο έχει καταχωριστεί στο Κτηματολόγιο στο όνομα τρίτου ή υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, που δεν συναινεί σε αίτηση διόρθωσης προδήλου σφάλματος. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται η άσκηση αγωγής (αναγνωριστικής ή διεκδικητικής) ενώπιον του αρμοδίου κατά τόπο Δικαστηρίου. (ΙΙ) Εάν πρόκειται λοιπόν για ακίνητο με ένδειξη «Αγνώστου ιδιοκτήτη», δηλαδή για ακίνητο που για οποιονδήποτε λόγο δεν δηλώθηκε στη διάρκεια της κτηματογράφησης, που δεν εμπίπτει στις κατηγορίες διόρθωσης προδήλου σφάλματος και απαιτείται η συναίνεση του Δημοσίου. Στην περίπτωση αυτή μπορεί να ακολουθηθεί η απλή και σύντομη δικαστική διαδικασία της «Εκούσιας Δικαιοδοσίας», με την οποία υποβάλλεται αίτηση ενώπιον του Κτηματολογικού Δικαστή στο Μονομελές Πρωτοδικείο της τοποθεσίας του ακινήτου και το Δικαστήριο κρίνει χωρίς αντιδικία. (ΙΙΙ) Εάν πρόκειται για ακίνητο με ένδειξη «Ελληνικού Δημοσίου» πρέπει να ζητηθεί, με αγωγή ενώπιον του αρμόδιου καθ’ ύλην και κατά τόπον Πρωτοδικείου, η αναγνώριση του δικαιώματος που προσβάλλεται με την ανακριβή εγγραφή και η διόρθωση, ολικά ή μερικά, της πρώτης εγγραφής. Ποιες διορθώσεις μπορεί να γίνουν μέσω της εξωδικαστικής διαδικασίας; (Α) Διόρθωση πρόδηλων σφαλμάτων (λανθασμένη αναγραφή των στοιχείων του δικαιούχου, λάθη στα στοιχεία του συμβολαίου, στο εμβαδόν του κτίσματος κ.λπ.). (Β) Διόρθωση γεωμετρικών στοιχείων του ακινήτου (το εμβαδόν, τα όρια, οι συντεταγμένες). (Γ) Διόρθωση για αλλαγή του δικαιώματος λόγω νέου συμβολαίου, υποθήκης, διοικητικής πράξης, δικαστικής απόφασης ή άλλης διαδικαστικής πράξης, που καταχωρίστηκε στα βιβλία του υποθηκοφυλακείου πριν από την ημερομηνία καταχώρισης των πρώτων εγγραφών. (Δ) Διόρθωση χαρακτηρισμού ακινήτου ως δασικού, μετά την κύρωση του δασικού χάρτη. (Ε) Διόρθωση μετά τις αποφάσεις των επιτροπών ενστάσεων. Ποιες διορθώσεις απαιτείται να γίνουν δικαστικώς Όταν πρόκειται για προσβολή εμπράγματου ή άλλου εγγραπτέου δικαιώματος, τότε με την κατάθεση δικογράφου αγωγής μπορεί να προστατευτεί ο δικαιούχος εγγραπτέου δικαιώματος από την ανακριβή πρώτη εγγραφή, με την οποία αμφισβητείται ολικά ή μερικά το δικαίωμα που έχει επί του κτηματογραφημένου ακινήτου. View full είδηση
  15. Η ορθή καταγραφή των περιουσιακών στοιχείων στο Κτηματολόγιο έχει προκαλέσει σύγχυση σε πολλούς ιδιοκτήτες ακινήτων. Γιατί; Επειδή δεν είναι εξοικειωμένοι ούτε με την τεχνολογία αλλά ούτε και με τη νέα ορολογία που πρέπει να χρησιμοποιήσουν προκειμένου να παρακολουθήσουν την όλη διαδικασία, μέχρι και την τελική φάση της ορθής εγγραφής της ιδιοκτησίας τους. Το νέο σκηνικό που διαμορφώνεται με την έναρξη της λειτουργίας των Κτηματολογικών Γραφείων είναι πολύπλοκο, ιδίως για τους μεγαλύτερους σε ηλικία ιδιοκτήτες. Έχει, πλέον, δημιουργηθεί μια νέα ψηφιακή γραφειοκρατία, όπου χωρίς μηχανικό, δικηγόρο και λογιστή πολύ δύσκολα ένας ιδιοκτήτης ακινήτου μπορεί να διασφαλίσει μόνος του στο Κτηματολόγιο τα περιουσιακά του δικαιώματα. Τα λάθη καταχώρισης κατά την κτηματογράφηση και οι fast track διαδικασίες για την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου έως το τέλος του χρόνου, με την οριστικοποίηση χιλιάδων λανθασμένων-ανακριβών αρχικών εγγραφών, αναμένεται να οδηγήσουν σε περιπέτειες χιλιάδες ιδιοκτήτες, ακόμη και να κινδυνεύσουν να χάσουν την περιουσία τους, και μάλιστα χωρίς να το γνωρίζουν. Και δυστυχώς οι περισσότεροι θα το μάθουν πολύ αργά, όταν θα πάνε να μεταβιβάσουν το ακίνητό τους ή να εκδώσουν οικοδομική άδεια. Για τον λόγο αυτόν «ΤΑ ΝΕΑ» με τη βοήθεια της τοπογράφου-πολεοδόμου μηχανικού Γραμματής Μπακλατσή δίνουν απαντήσεις σε 10+1 ερωτήσεις. Μέχρι πότε μπορούν να γίνουν διορθώσεις στις αρχικές εγγραφές; Η αποκλειστική προθεσμία διόρθωσης των πρώτων εγγραφών εξαρτάται από τον χρόνο έναρξης λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου για τη συγκεκριμένη περιοχή – ΟΤΑ. Η προθεσμία διόρθωσης των πρώτων εγγραφών είναι η 31η Δεκεμβρίου του 8ου έτους από την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου. Ένα παράδειγμα: Το Κτηματολογικό Γραφείο Βόλου άρχισε να λειτουργεί από τις 8 Νοεμβρίου 2023. Έτσι, η αποκλειστική προθεσμία για τις διορθώσεις ανακριβών εγγραφών λήγει (με βάση την προαναφερόμενη οκταετία) την 31η Δεκεμβρίου 2031. Μέχρι πότε μπορούν να γίνουν διορθώσεις στις αρχικές εγγραφές για τις παλιές κτηματογραφήσεις; Για τις περιοχές στις οποίες η προθεσμία διορθώσεων έληξε στις 30 Νοεμβρίου 2011 οι διορθώσεις μπορούν να γίνονται για έναν χρόνο από την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου. Για ποιες άλλες περιοχές ισχύει η προαναφερόμενη προθεσμία; Ισχύει και για τις περιοχές στις οποίες οι πρώτες εγγραφές καταχωρίστηκαν από την 1η Ιανουαρίου 2013 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2016. Δεδομένου ότι υπάρχουν ακόμα περιοχές που βρίσκονται στο αρχικό στάδιο της κτηματογράφησης, εκτιμάται ότι τέλος του 2025 θα γίνει η δημοσίευση στο ΦΕΚ της απόφασης του ΔΣ του Κτηματολογίου για την αντικατάσταση των υποθηκοφυλακείων όλης της χώρας από τη λειτουργία των Κτηματολογικών Γραφείων. Κατά συνέπεια, το πέρας της προθεσμίας διορθώσεων για τις περιοχές αυτές εκτιμάται ότι θα επέλθει στα τέλη του 2026. Τι ισχύει με την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης κάθε περιοχής; Με την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης κάθε περιοχής παύει πλέον να λειτουργεί το σύστημα των υποθηκοφυλακείων και ξεκινάει η λειτουργία του συστήματος του Κτηματολογίου. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ενιαία τήρηση όχι μόνο της νομικής πληροφορίας, αλλά και της τεχνικής πληροφορίας (για τη θέση και τα όρια των ακινήτων). Το σύστημα του Κτηματολογίου τηρείται από τα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα ή από το αρμόδιο υποθηκοφυλακείο, εφόσον αυτό δεν έχει ακόμα ενταχθεί στον Φορέα, το οποίο λειτουργεί μεταβατικά ως Κτηματολογικό Γραφείο. Επιπλέον, όλες οι νομικές και χωρικές πληροφορίες τηρούνται σε μια ενιαία ψηφιακή βάση δεδομένων, το Σύστημα Πληροφορικής Εθνικού Κτηματολογίου (ΣΠΕΚ), στο οποίο είναι συνδεδεμένα, μέσω Διαδικτύου, τα κτηματολογικά γραφεία της χώρας. Πώς μπορεί να μάθει ένας ιδιοκτήτης πότε λήγει η προθεσμία διόρθωσης για το ακίνητό του; Ο ενδιαφερόμενος ιδιοκτήτης θα πρέπει να «μπει» στην ιστοσελίδα του Κτηματολογίου και ειδικότερα στη διεύθυνση: https://www.ktimatologio.gr/pliroforiako-yliko/ktimatologio-se-leitourgia/16. Στη συνέχεια, μπορεί να «κατεβάσει» το Excel με τις προθεσμίες διόρθωσης των αρχικών κτηματολογικών εγγραφών, ανά προ καποδιστριακό νομό και ΟΤΑ, για όλη τη χώρα. Πρακτικά τι σημαίνει το κλείσιμο των εγγραφών στο Κτηματολόγιο; Σημαίνει ότι αν κλείσουν οι εγγραφές και γίνουν οριστικές, με το ακίνητο να είναι γραμμένο σε ένα πρόσωπο, τότε το ακίνητο ανήκει πλέον σε αυτό το πρόσωπο. Επίσης αν ένα ακίνητο φαίνεται ως «αγνώστου ιδιοκτήτη» και παραμένει έτσι μετά την οριστικοποίηση των εγγραφών, τότε περιέρχεται στην κυριότητα του Δημοσίου. Τι πρέπει να προσέξουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων προκειμένου να μη βρεθούν αντιμέτωποι με το Δημόσιο; Εκτός από τα ακίνητα για τα οποία δεν έγινε εμπρόθεσμα δήλωση ιδιοκτησίας, έχει διαπιστωθεί ότι στις αστικές περιοχές ένα μεγάλο μέρος των εγγραφών ως αγνώστου ιδιοκτήτη προέρχεται από τα λεγόμενα «ξεχασμένα» περιουσιακά δικαιώματα. Τέτοια δικαιώματα είναι, για παράδειγμα, ο «αέρας» της οικοδομής, η δουλεία διόδου, η θέση στάθμευσης στην πυλωτή, νέο οικόπεδο που έχει δημιουργηθεί ή αποδοθεί μετά την κύρωση της πράξης εφαρμογής κ.ά. Παράδειγμα για το πώς μπορεί να προκύψει πρόβλημα: αν ένας κληρονόμος δεν υπέβαλε δήλωση ιδιοκτησίας και άφησε να παρέλθει η προθεσμία των διορθώσεων, τότε το Δημόσιο θα βρεθεί συνιδιοκτήτης στο ακίνητο αυτό. Συνηθισμένη περίπτωση είναι και το δικαίωμα υψούν (αέρας), το οποίο οι δικαιούχοι δεν το δηλώνουν (προφανώς γιατί έχει εξαντληθεί το δικαίωμα δόμησης) με αποτέλεσμα να βρεθεί το Δημόσιο συνιδιοκτήτης με ποσοστά στο οικόπεδο της πολυκατοικίας. Πότε ισχύει η διαδικασία διόρθωσης των αρχικών εγγραφών με αμετάκλητη δικαστική απόφαση; Ισχύει στις ακόλουθες περιπτώσεις: (Ι) Εάν πρόκειται για ζήτημα ιδιοκτησιακής αμφισβήτησης, δηλαδή το ακίνητο έχει καταχωριστεί στο Κτηματολόγιο στο όνομα τρίτου ή υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, που δεν συναινεί σε αίτηση διόρθωσης προδήλου σφάλματος. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται η άσκηση αγωγής (αναγνωριστικής ή διεκδικητικής) ενώπιον του αρμοδίου κατά τόπο Δικαστηρίου. (ΙΙ) Εάν πρόκειται λοιπόν για ακίνητο με ένδειξη «Αγνώστου ιδιοκτήτη», δηλαδή για ακίνητο που για οποιονδήποτε λόγο δεν δηλώθηκε στη διάρκεια της κτηματογράφησης, που δεν εμπίπτει στις κατηγορίες διόρθωσης προδήλου σφάλματος και απαιτείται η συναίνεση του Δημοσίου. Στην περίπτωση αυτή μπορεί να ακολουθηθεί η απλή και σύντομη δικαστική διαδικασία της «Εκούσιας Δικαιοδοσίας», με την οποία υποβάλλεται αίτηση ενώπιον του Κτηματολογικού Δικαστή στο Μονομελές Πρωτοδικείο της τοποθεσίας του ακινήτου και το Δικαστήριο κρίνει χωρίς αντιδικία. (ΙΙΙ) Εάν πρόκειται για ακίνητο με ένδειξη «Ελληνικού Δημοσίου» πρέπει να ζητηθεί, με αγωγή ενώπιον του αρμόδιου καθ’ ύλην και κατά τόπον Πρωτοδικείου, η αναγνώριση του δικαιώματος που προσβάλλεται με την ανακριβή εγγραφή και η διόρθωση, ολικά ή μερικά, της πρώτης εγγραφής. Ποιες διορθώσεις μπορεί να γίνουν μέσω της εξωδικαστικής διαδικασίας; (Α) Διόρθωση πρόδηλων σφαλμάτων (λανθασμένη αναγραφή των στοιχείων του δικαιούχου, λάθη στα στοιχεία του συμβολαίου, στο εμβαδόν του κτίσματος κ.λπ.). (Β) Διόρθωση γεωμετρικών στοιχείων του ακινήτου (το εμβαδόν, τα όρια, οι συντεταγμένες). (Γ) Διόρθωση για αλλαγή του δικαιώματος λόγω νέου συμβολαίου, υποθήκης, διοικητικής πράξης, δικαστικής απόφασης ή άλλης διαδικαστικής πράξης, που καταχωρίστηκε στα βιβλία του υποθηκοφυλακείου πριν από την ημερομηνία καταχώρισης των πρώτων εγγραφών. (Δ) Διόρθωση χαρακτηρισμού ακινήτου ως δασικού, μετά την κύρωση του δασικού χάρτη. (Ε) Διόρθωση μετά τις αποφάσεις των επιτροπών ενστάσεων. Ποιες διορθώσεις απαιτείται να γίνουν δικαστικώς Όταν πρόκειται για προσβολή εμπράγματου ή άλλου εγγραπτέου δικαιώματος, τότε με την κατάθεση δικογράφου αγωγής μπορεί να προστατευτεί ο δικαιούχος εγγραπτέου δικαιώματος από την ανακριβή πρώτη εγγραφή, με την οποία αμφισβητείται ολικά ή μερικά το δικαίωμα που έχει επί του κτηματογραφημένου ακινήτου.
  16. Καλησπέρα Άκη Αν οι πελάτες κάνουν παραγγελιές για χονδρική τότε είναι αποθήκη...στην αντίθετη περίπτωση, είναι εμπορικό κατάστημα και θέλει ΠΕΑ. Αν κάνει τις 2 χρήσεις, πάλι θέλει ΠΕΑ. edit Με πρόλαβε ο συνάδελφος 😀
  17. Από τη στιγμή που υπάρχει λιανική συναλλαγή, είναι κατάστημα
  18. Καλησπέρα συνάδελφοι υπάρχει μια ερώτηση που έγινε σε προηγούμενη σελίδα αλλά δεν απαντήθηκε. Θέλω να κάνω χαρακτηρισμό εξόδων και μου βγάζει το μύνημα "Δεν έχετε τα όρια χρήσης της Ειδικής Φόρμας Καταχώρησης (Α.1138/2020 άρθρο 4) για διαβίβαση χαρακτηρισμών." Τα ακαθάριστά μου είναι πάνω από 30.000 € αλλά έχω κόψει λιγότερα από 50 τιμολόγια. (Έσοδα και έξοδα ζήτημα να είναι 15 τεμάχια το 2024 - μπλοκάκιας στην παρ.9, αρ.39, ν.4387/16). Γιατί δε με αφήνει;
  19. Καλησπέρα θα ήθελα μία άποψη για το αν πρέπει ή όχι να εξαιρεθεί ένας χώρος από έκδοση ΠΕΑ γιατί έχω μπερδευτεί. Έχω ακίνητο με υπόγειο,ισόγειο και πατάρι περίπου 100 τμ ανά επίπεδο δηλ. 300 τμ περίπου. Το ακίνητο έχει βάσει άδειας χρήση "κατάστημα", πρακτικά όμως λειτουργεί ως αποθήκη πρώτων υλών ζαχαροπλαστικής δηλ με ράφια αποθήκευσης, παλέτες κλπ. Υπάρχει μέσα στο ακίνητο χώρος λογιστηρίου <50τμ και όχι με ξεχωριστή είσοδο. Το ακίνητο δέχεται όμως και πελάτες οι οποίοι διαλέγουν απο τα ράφια και ακολούθως πληρώνουν στο λογιστήριο. Με βάση τα παραπάνω θεωρείται τελικά το ακίνητο ως αποθήκη ή εμπορικό κατ/μα και άρα υπάγεται σε καθεστώς έκδοσης ΠΕΑ;
  20. Σε ερώτηση που έκανα στο ΥΠΕΧ-ΜΕΛΕ, σχετικά με την εμπειρία για εγγραφή στην Α κατηγορία ΜΕΜ, μου απάντησαν: Η εμπειρία πρέπει να καταχωρηθεί στο ΟΠΣ ΜΗΤΕ από τον ανάδοχο ή τον φορέα ανάθεσης (δημόσιο και ιδιωτικό ) και σε κάθε περίπτωση να εγκριθεί από τον φορέα. Επιπρόσθετα εκτός της καταχώρησης θα πρέπει να επισυναφθούν συμβάσεις και τιμολόγια πληρωμής.
  21. Εγώ πάντως δεν περίμενα μία ερώτηση ....... με τέτοιο περιεχόμενο!!! Εσύ με ποιο χρόνο θα ήσουν ικανοποιημένος ?? Πάλι καλά που σε 5 ημέρες έδωσε μία "απάντηση" ο Θεοχάρης. (ότι δηλαδή άκουσε...). Δες π.χ., σε κάποια άλλη ενότητα, που αφορά τις μελέτες που δόθηκαν για τους οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων, την λίστα των μελετητικών γραφείων που μοιράστηκαν τις μελέτες. https://web.tee.gr/tm-promitheion/symvaseis/ Τα ίδια και τα ίδια γραφεία πήραν όλες τις μελέτες (υπάρχει και μελετητής από Θεσσαλονίκη που πέθανε πριν περίπου 3 χρόνια). Μέσα σ' αυτή την λίστα βρίσκονται αρκετοί παράγοντες.... του ΤΕΕ και του ΤΕΕ -ΤΚΜ. (στην εποχή του ΟΠΕΚΕΠΕ μη περιμένεις και πολλά πράγματα).
  22. Καλησπέρα συνάδελφοι, Επαναφέρω έναν προβληματισμό ο οποίος -απ' όσα έχω διαβάσει στο topic- δεν έχει τεθεί μετά την έκδοση των νέων ΤΟΤΕΕ (2017). Αφορά την παράγραφο 3.2 της ΤΟΤΕΕ 1 στην οποία αναφέρονται τα εξής: "Τμήματα του κτηρίου με όγκο μικρότερο από το 10% του συνολικού όγκου του κτηρίου να εξετάζονται ενταγμένα σε άλλες θερμικές ζώνες, κατά το δυνατόν παρόμοιες, ακόμη και αν οι συνθήκες λειτουργίας τους δικαιολογούν τη θεώρησή τους ως ανεξάρτητων ζωνών." "Χώροι που καταλαμβάνουν όγκο μικρότερο του 10% του συνολικού όγκου του κτηρίου ή/και έχουν χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση συγκριτικά με την κατανάλωση στο υπόλοιπο κτήριο, δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ως αυτόνομες θερμικές ζώνες. Επίσης, δευτερεύοντες βοηθητικοί χώροι που δεν θερμαίνονται και που συνδέονται λειτουργικά με μια θερμική ζώνη (π.χ. αποθηκευτικός χώρος εντός διαμερίσματος, ψευδοροφή που διαχωρίζεται από το θερμαινόμενο χώρο με δομικό στοιχείο που δεν είναι θερμομονωμένο) λαμβάνονται ως τμήμα της θερμικής ζώνης." Δεν μου είναι ξεκάθαρο αν το κριτήριο του 10% περιλαμβάνει και μ.θ.χ ή αποκλειστικά θερμαινόμενους/ψυχόμενους χώρους. Για παράδειγμα ένα κλιμακοστάσιο με όγκο <10% του συνολικού όγκου του υπό μελέτη κτηρίου εντάσσεται στη γειτονική θ. ζώνη μόνο εάν είναι θερμαινόμενο/ψυχόμενο (αν προβλέπεται δηλαδή να εγκατασταθούν συστήματα) ή και αν είναι μ.θ.χ.(που είναι και το σύνηθες). Ο προβληματισμός δεν περιορίζεται σε θεωρητικό επίπεδο (δηλαδή στο τι θα δηλωθεί στη μελέτη): στη μία περίπτωση απαιτείται η μόνωση του κελύφους ολόκληρου του κτηρίου, ενώ στην άλλη, της θερμικής ζώνης και των διαχωριστικών επιφανειών μεταξύ αυτής και του κλιμακοστασίου. Και οι δύο προσεγγίσεις ενδέχεται, κατά περίπτωση, να παρουσιάζουν τεχνικές προκλήσεις.
  23. Κι αν κάποιος πονηρούλης ιδιοκτήτης στραφεί νομικά εναντίον, εκ των υστέρων, αυτών των "μαγκών" που του γκρέμισαν το κτίριο τι θα γίνει; Άδειες κατεδάφισης κ.λπ. ποιός θα εκπονήσει;
  24. ...καταβάλλοντας βεβαίως βεβαίως και το κατιτίς!
  25. Από την Ελεάνα Αλυσανδράτου Αν επιχειρούσαμε να ξεκινήσουμε μια συζήτηση για την ομοιόμορφη εφαρμογή των νομοθετικών διατάξεων στην χώρα μας, θα μπορούσαμε να διαφωνούμε και να αντιπαρατιθέμεθα εις το διηνεκές, βρίσκοντας κάθε φορά καινούρια επιχειρήματα. Το αξιοθαύμαστο είναι πως οι περισσότερες απόψεις περί του τρόπου με τον οποίο δημιουργείται ή εφαρμόζεται ένα νομοθέτημα, μπορούν να βρουν στέγη κάτω από εξίσου ευσταθή και έγκυρα επιχειρήματα, όσο αντικρουόμενων συμφερόντων κι αν είναι. Αυτό συμβαίνει διότι η νομική επιστήμη δημιουργήθηκε ακριβώς από την ανάγκη εύρεσης ισορροπημένων και αξιοκρατικών (κατά το δυνατόν) λύσεων σε αντιμαχίες, συχνά εκ διαμέτρου αντίθετες. Αν λοιπόν η υιοθέτηση μιας λύσης που να εκπληρώνει τις προσδοκίες και να δικαιώνει το περί δικαίου αίσθημα όλων των πλευρών είναι, σχεδόν, αδύνατη, τι γίνεται όταν το τίμημα της “ήττας” απειλεί να ζημιώσει οικονομικά την μία πλευρά και μάλιστα σε σημαντικό βαθμό; Εμπειρικά, συμβαίνει μια αντιμαχία που διαρκεί χρόνια, εξελίσσεται σε πολλά στάδια, περιφέρεται από δικαστική αίθουσα, σε Υπουργείο, σε έτερη δικαστική αίθουσα και τελικά επιλύεται με μια νομοθετική ρύθμιση. Ή αλλιώς, συμβαίνει “μπόνους δόμησης του ΝΟΚ”. Το πραγματικό ερώτημα που ανακύπτει απ’ όλη αυτή την ιστορία, είναι αν αυτή είναι η μοναδική οδός, την οποία μετέρχεται η εφαρμογή μιας πολεοδομικής ρύθμισης ή αν υπάρχουν παραδείγματα ομαλής εφαρμογής αμφιλεγόμενων διατάξεων. Αν ναι, θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε τι θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά ή τι μπορεί να γίνει από εδώ και πέρα. Για τις ανάγκες αυτής της αναζήτησης θα διερευνήσουμε την αντίστοιχη νομοθετική ρύθμιση που εφάρμοσε η γαλλική κυβέρνηση, προσφέροντας κίνητρα για την ανοικοδόμηση βιώσιμων και ενεργειακά αναβαθμισμένων κατασκευών. Μια συνοπτική ματιά στην ιστορία του μπόνους δόμησης Παρότι ο ΝΟΚ που θεσπίζει τα μπόνους δόμησης έχει ψηφιστεί από το 2012, με διευκρινίσεις που δόθηκαν με απόσταση ετών, φάνηκε πως τα μπόνους δόμησης θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αθροιστικά, ανεβάζοντας σε μεγάλο βαθμό το τελικό ύψος των υπό κατασκευή κτιρίων. Αυτό ουσιαστικά αποτέλεσε την αφετηρία για την δημιουργία αντιδράσεων. Τον Μάρτιο 2024 ο Δήμος Αλίμου ήταν ο πρώτος που προσέφυγε στο ΣτΕ και προχώρησε στην αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών που έκαναν χρήση των μπόνους, κίνηση στην οποία προσχώρησε αμέσως κι ο Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης. Τον Απρίλιο ακολούθησε ο Δήμος Κηφισιάς, καθώς και άλλοι δήμοι, με την υποστήριξη και της ΚΕΔΕ. Απουσία τοπικών πολεοδομικών σχεδίων, οι Δήμοι θέλησαν να προστατεύσουν τον χαρακτήρα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των επιμέρους περιοχών. Το περασμένο έτος η Ολομέλεια του ΣτΕ εξέτασε τη συνταγματικότητα των διατάξεων, κρίνοντάς τις τελικά ως αντισυνταγματικές. Έτσι, πάγωσε η έγκριση και η έκδοση επιπλέον αδειών που εκμεταλλεύονται τα μπόνους, μέχρι νεωτέρας. Αξίζει να σημειωθεί πως το “πάγωμα” δεν συμπεριελάμβανε τις άδειες των οποίων οι εργασίες είχαν ολοκληρωθεί μέχρι τότε. Τον Φεβρουάριο του 2025 εκδόθηκε επίσημα η απόφαση του ΣτΕ και έκτοτε συνεχίζονται οι συζητήσεις και οι νομοθετικές παρεμβάσεις από το ΥΠΕΝ για να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις της απόφασης, καθώς και νέες προσφυγές και δικαστικές μάχες για επιμέρους οικοδομικές άδειες. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι περισσότερες και σφοδρότερες αντιδράσεις εκφράστηκαν από τον κατασκευαστικό κλάδο, με ανακοινώσεις διαμαρτυρίες και προσφυγές στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο, καθώς η απόφαση του ΣτΕ άφησε μετέωρο πλήθος έργων και διόλου ευκαταφρόνητα οικονομικά κεφάλαια. Το ΤΕΕ απ’ την πλευρά του φάνηκε να ενστερνίζεται την πλευρά της αγοράς, καταδεικνύοντας την σύγχυση και το “μούδιασμα” που προκάλεσε η εν λόγω απόφαση, ενώ έθιξε και το ζήτημα έλλειψης ασφάλειας δικαίου. Οι δήμοι παραμένουν, δικαιωμένοι, στις αρχικές τους θέσεις και όλοι οι παραπάνω αναμένουν να δουν τι μέλλει γενέσθαι. Καταφανώς, η απόφαση του ΣτΕ προκάλεσε περισσότερα ζητήματα, από αυτό που ήρθε να επιλύσει, χωρίς αυτό να αναιρεί την ευστάθεια του νομικού σκεπτικού που την “γέννησε”. Ίσως λοιπόν το πρόβλημα να μην έγκειται στον τρόπο που συντίθεται το σκεπτικό μιας απόφασης και γι’ αυτό τελικά η ίδια η απόφαση, κατά μόνας, να μην είναι ικανή να δώσει λύσεις. Το Bonus de Constructibilité και τα κίνητρα βάσει των Plan Local d’Urbanisme To Bonus de Constructibilité είναι η γαλλική προσπάθεια παρακίνησης να ενσωματωθούν περισσότερα στοιχεία ενεργειακής εξοικονόμησης και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας στα κτήρια. Όπως και το δικό μας μπόνους δόμησης, έτσι και η γαλλική εκδοχή ανταμείβει την επιπλέον οικονομική και χρονική επένδυση που απαιτεί η ενσωμάτωση περαιτέρω στοιχείων σε ένα κτίσμα, με την ελαφρά παράκαμψη των εκάστοτε όρων δόμησης. Συγκεκριμένα: Η γαλλική νομοθεσία ανέπτυξε δύο ξεχωριστούς μηχανισμούς για την προώθηση της ενεργειακής και περιβαλλοντικής απόδοσης στις κατασκευές: το “bonus de constructibilité” (μπόνους δόμησης) και τη “dérogation de hauteur” (παρέκκλιση ύψους). 1) Μπόνους Δόμησης (Bonus de constructibilité) Το μπόνους δόμησης, που προβλέπεται από το άρθρο L. 151-28 του κώδικα πολεοδομικού σχεδιασμού, επιτρέπει την εν μέρει απορρόφηση του πρόσθετου κόστους που συνδέεται με την προσπάθεια για υποδειγματική απόδοση, δίνοντας τη δυνατότητα υπέρβασης του μεγέθους (αύξηση εμβαδού του κτίσματος ή/και ύψους) έως και 30% για νέες κατασκευές ή επεκτάσεις που επιδεικνύουν ενεργειακή ή υποδειγματική περιβαλλοντική απόδοση ή ενσωματώνουν τεχνολογίες ΑΠΕ. Σημαντική λεπτομέρεια εδώ, πως η αρμόδια πολεοδομική αρχή πρέπει να επιτρέψει την παράκαμψη των όρων δόμησης, μέσω του Plan Local d’Urbanisme (PLU), δηλαδή του τοπικού της πολεοδομικού σχεδίου. Η εκάστοτε κοινότητα πρέπει να έχει προβλέψει αυτό τον μηχανισμό στο τοπικό πολεοδομικό της σχέδιο, και να έχει καθορίσει τα επίπεδα των χορηγούμενων υπερβάσεων (από 0 έως 30%). Αν κρίνεται αναγκαίο, μπορεί να επιλέξει να χορηγήσει διαφορετικό επίπεδο μπόνους ανάλογα με τα 3 κριτήρια που περιγράφονται παρακάτω, τα οποία δεν είναι σωρευτικά, δηλαδή δεν μπορούν να συνδυαστούν σε ένα κτίσμα, προκειμένου να διεκδικηθεί μεγαλύτερο μπόνους. Κριτήρια για το Μπόνους Δόμησης Υπάρχουν τρία κριτήρια για την χορήγηση του μπόνους. Όλα βασίζονται στο γαλλικό πρότυπο “RE2020”, το οποίο είναι η τελευταία περιβαλλοντική ρύθμιση για τα κτίρια στη Γαλλία. Υποδειγματική ενεργειακή απόδοση: Το κτίριο πρέπει να έχει καλύτερες επιδόσεις από τους στόχους που θέτει ο κανονισμός RE2020 για το 2023, όσον αφορά την κάλυψη των ενεργειακών του αναγκών, την κατανάλωση ενέργειας και τον αντίκτυπο στο κλίμα. Υποδειγματική περιβαλλοντική απόδοση: Το κτίριο πρέπει να εφαρμόζει τους στόχους του RE2020 για το 2023, όσον αφορά τον αντίκτυπο των υλικών κατασκευής στο κλίμα. Ουσιαστικά, δηλαδή, να χρησιμοποιούνται δομικά υλικά με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα. Ενσωμάτωση διαδικασιών ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ: Το κτίριο πρέπει να ενσωματώνει συστήματα παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ, όπως φωτοβολταϊκά ή ηλιακά θερμικά συστήματα. 2) Παρέκκλιση Ύψους (Dérogation de hauteur) Η παρέκκλιση ύψους, που προβλέπεται από το άρθρο R.152-5-2 του κώδικα πολεοδομικού σχεδιασμού, επιτρέπει την αύξηση του πάχους ορισμένων τοίχων του κτιρίου, π.χ λόγω μόνωσης ή πράσινων στεγών κ.α. Η μέγιστη συνολική υπέρβαση ορίζεται στα 2,5 m με όριο τα 25 cm ανά όροφο. Αυτή η παρέκκλιση ύψους δεν επιτρέπει την προσθήκη επιπλέον ορόφου, και ο τρόπος κατασκευής είναι αυτός που πρέπει να αιτιολογεί την ανάγκη να επωφεληθεί από αυτήν την παρέκκλιση. Για να επιτραπεί η παρέκκλιση ύψους, το κτίριο πρέπει να επιδεικνύει υποδειγματική περιβαλλοντική απόδοση, όπως ορίζεται στο R.171-3 του κώδικα κατασκευών και κατοικίας. Απαραίτητη προϋπόθεση κι εδώ είναι η συμφωνία με το εκάστοτε τοπικό πολεοδομικό σχέδιο (PLU). Τι θα μπορούσαμε να κρατήσουμε από το Bonus de Constructibilité Όπως, ίσως, εύκολα μπορεί να γίνει αντιληπτό, η γαλλική απόπειρα επιβράβευσης της βιώσιμης και ενεργειακά αναβαθμισμένης δόμησης δεν συνάντησε κανενός είδους αντίσταση, δεν επέφερε αντιδράσεις και η εφαρμογή της δεν παραπέμφθηκε στη δικαιοσύνη. Αν συγκρίνουμε τα δύο νομοθετήματα, θα διαπιστώσουμε ότι μοιράζονται πολλά κοινά σημεία στον τρόπο σκέψης, στα κριτήρια και τις προϋποθέσεις εφαρμογής. Η σημαντικότερη και κομβική διαφορά ωστόσο, είναι η συμπερίληψη των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων (Plan Local d’Urbanisme), από την γαλλική κυβέρνηση, εξ’ αρχής. Το πραγματικό πρόβλημα στην εφαρμογή του μπόνους δόμησης στην Ελλάδα προέκυψε από τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών, καθώς η άναρχη δόμηση ή η δόμηση πολύ ψηλών κτηρίων, έρχεται σε αντίθεση με τον τοπικό αρχιτεκτονικό χαρακτήρα, τον ιστορικό/ παραδοσιακό χαρακτήρα, ή την ομοιόμορφη αισθητική που διατηρούν. Θα μπορούσαμε λοιπόν να έχουμε άμεσα και εξαρχής λύσει τέτοιου είδους ζητήματα, αν είχαμε συμπεριλάβει τους όρους δόμησης των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων, πριν προβούμε σε έγκριση αδειών που συμπεριλαμβάνουν τις διατάξεις του ΝΟΚ. Το ζήτημα τελικά, δεν ήταν ούτε η διάταξη του ΝΟΚ περί μπόνους δόμησης, ούτε οι προσφυγές των Δήμων, ούτε και η απόφαση του ΣτΕ. Είναι ότι μέχρι σήμερα, η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών περιφερειών δεν έχει ολοκληρωμένα, ή έστω ημιτελή, τοπικά πολεοδομικά σχέδια. Πολλά ζητήματα δόμησης, όπως και το πιο πρόσφατο, των νέων ορίων των οικισμών, η αυθαίρετη δόμηση ή η αναίμακτη ολοκλήρωση του κτηματολογίου, δεν θα υφίσταντο, αν απλώς είχαμε λύσει το ένα κώλυμα στο οποίο τελικά “σκοντάφτουν” όλα. Τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια, όπως και τόσα άλλα, βρίσκονται σε εκκρεμότητα εδώ και δεκαετίες. Θεωρητικά υπάρχει ημερομηνία λήξης, καθώς το Πρόγραμμα “Κωνσταντίνος Δοξιάδης”, έχει στόχο να αποκτήσει πολεοδομικό σχέδιο το 80% της επικράτειας και ορίζοντα ολοκλήρωσης έως τις 31/12/2025, ενώ έως τα τέλη του 2026 αναμένεται να έχουν εκδοθεί τα σχετικά προεδρικά διατάγματα που θα θέτουν σε ισχύ τα νέα σχέδια. Δεν έχουμε παρά να αναμένουμε την μεγάλη έκπληξη που θα είναι η ολοκλήρωση του προγράμματος εντός χρονοδιαγράμματος, δεδομένης της βραδυκίνητης φύσης των κρατικών προγραμμάτων, διαγωνιστικών διαδικασιών κλπ. Μέχρι να επιλύσουμε τα πραγματικά προβλήματα, δυστυχώς είμαστε καταδικασμένοι να στρεφόμαστε στην δικαιοσύνη και να εναποθέτουμε τις ελπίδες μας στην ασφάλεια δικαίου και την εφαρμογή της δικαιοσύνης, όσο σύνθετη κι αν είναι αυτή. View full είδηση
  1. Φόρτωση περισσότερων δραστηριοτήτων
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.