Μετάβαση στο περιεχόμενο

Όλη η δραστηριότητα

Αυτή η ροή ανανεώνεται αυτόματα

  1. Σήμερα
  2. Καλησπέρα, σχεδιάζω ένα ισόγειο κτίσμα με υπόγειο. Στο κτίσμα αυτο θα βάλω στην κύρια όψη του μπροστά ένα ημιυπαίθριο χώρο. Απο κάτω απο τον Η.Χ, μπορώ να έχω υπόγειο; Απο ΓΟΚ αλλά και στο ΝΟΚ, ξέρω ότι γίνεται. Το δείχνει και σε ένα υπόδειγμα ΔΚ του υπουργείου. Στο υπόγειο, θα έχω κύριους χώρους, άρα εντός Σ.Δ θα έχω το 50% του υπογείου. Άρα ως εμβαδόν υπογείου έχω το εμβαδόν του ισογείου+το εμβαδόν του Η.Χ, οπότε και το εμβαδό εντός Σ.Δ στη στάθμη του υπογείου θα είναι το 50% (Εισογ+ΕΗ.Χ); Νομίζω πως ναι
  3. Υπάρχει εγκεκριμένη μελέτη ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, κι αν ναι τι αναφέρει?
  4. Ένας χρόνος μετά αλλά τώρα είδα το θέμα. Έχω αντίστοιχη προσωπική περίπτωση: οικόπεδο με εμβαδόν μεγαλύτερο του κανόνα, χωρίς πρόσωπο σε εγκεκριμένη οδό, με κτίσμα, με πρόσβαση σε αυτό από καταργούμενη με το σχέδιο πόλης κοινόχρηστη οδό. Μακάρι να είχα πρωτόκολλο αδύνατου τακτοποίησης. Εφόσον το πάρεις, αυτό είναι το πρώτο βήμα. Στη συνέχεια, απευθύνεσαι στον νομάρχη (νυν περιφερειάρχη) και παίρνεις ειδικούς όρους δόμησης. Με το πρωτόκολλο και τους ειδικούς όρους δόμησης, έχεις κανονικό οικόπεδο. Εγώ κόλλησα, γιατί απευθύνθηκα σε συναδέλφους τοπογράφους και δεν αναλαμβάνουν τη διαδικασία έκδοσης πρωτοκόλλου αδύνατου τακτοποίησης. Μου λένε ότι έχει πολύ μεγάλο αρχικό κόστος (αποτύπωση όλου του τετραγώνου, κοινοποιήσεις σε όλους τους όμορους με δικαστικό επιμελητή κλπ) και πολύ μεγάλο έως άγνωστο χρόνο ολοκλήρωσης λόγω υποστελέχωσης των υπηρεσιών....
  5. @Tim22 όχι απαραίτητα, αν θες την αφήνεις και λήγει στο διάστημα που ορίζει ο νόμος.
  6. akis73

    Φωτισμός

    @GIANNIS D καλησπέρα, δεν βάλεις μηδέν στον φωτισμό, θα βάλεις την ισχύ που προκύπτει από κτίριο αναφοράς.
  7. «ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΙΟΜΕΘΑΝΙΟΥ, ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΑ ΔΙΚΤΥΑ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ – ΜΕΡΙΚΗ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2024/1788 ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ» Πού στοχεύει το Νομοσχέδιο και πώς σχετίζεται με την ενεργειακή πολιτική της χώρας; Ποια είναι τα οφέλη για το περιβάλλον και την οικονομία; To νομοσχέδιο ανοίγει στη χώρα μας, για πρώτη φορά, δύο νέες αγορές, της παραγωγής βιομεθανίου και ανανεώσιμου υδρογόνου. Αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού που υλοποιεί η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη για την διαφοροποίηση του ενεργειακού μείγματος της χώρας, με γνώμονα την ενεργειακή της αυτονομία και ασφάλεια. Ταυτόχρονα, όμως, η προώθηση του Νομοσχεδίου συμβαδίζει με τις ενωσιακές υποχρεώσεις της χώρας. Τι προσφέρει το βιομεθάνιο Το βιομεθάνιο προσφέρει μια ολοκληρωμένη λύση και είναι σε θέση να συνεισφέρει ουσιαστικά στους στόχους της ενεργειακής πολιτικής της χώρας. Συμβάλλει καθοριστικά στην προστασία του περιβάλλοντος μέσω της μείωσης, αρχικά, των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030 και της επίτευξης μηδενικών, τελικά, εκπομπών έως το 2050. Παράλληλα, ενισχύει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, διαφοροποιώντας τις υφιστάμενες πηγές παραγωγής ενέργειας, ενώ η ένταξή του στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου καθίσταται εφικτή μέσω της διαμόρφωσης κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου. Σε επίπεδο αειφορίας, αξιοποιεί ενεργειακά τη βιομάζα, κυρίως οργανικά απόβλητα και λιγνο-κυτταρινούχες πρώτες ύλες, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Η παραγωγή του εντάσσεται σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και επεξεργασίας οργανικών αποβλήτων με στόχο την παραγωγή ενέργειας και καυσίμου για τις μεταφορές, ενώ ταυτόχρονα προωθεί την κυκλική οικονομία. Σε οικονομικό επίπεδο, το βιομεθάνιο ενισχύει την ανταγωνιστικότητα μέσω της αξιοποίησης τοπικών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της στήριξης του πρωτογενούς τομέα και της ενίσχυσης τεχνολογικών καινοτομιών. Τι προσφέρει το ανανεώσιμο υδρογόνο Το ανανεώσιμο υδρογόνο στοχεύει στην παραγωγή καθαρής ενέργειας και την μείωση των εκπομπών ρύπων σε διάφορους τομείς των οποίων η διαδικασία απανθρακοποίησης είναι απαιτητική λόγω των ενεργειακών τους αναγκών, όπως η ενέργεια, οι μεταφορές και η ενεργοβόρος βιομηχανία. Συγκεκριμένα, στοχεύει στην αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων τα οποία χρησιμοποιούνται σε αυτές τις δραστηριότητες, μειώνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος. Επιπλέον, το ανανεώσιμο υδρογόνο μπορεί να βοηθήσει τόσο στην ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και προωθώντας την τεχνολογική καινοτομία, όσο και στην αξιοποίηση της πλεονάζουσας ανανεώσιμης ενέργεια, εξομαλύνοντας τη μεταβλητότητα της παραγωγής από ΑΠΕ και ενισχύοντας τη σταθερότητα των ενεργειακών δικτύων. Ποιους αφορά το Νομοσχέδιο και ποια είναι τα βασικά θέματα που ρυθμίζει; Το Νομοσχέδιο αφορά κυρίως σε παραγωγούς ανανεώσιμου υδρογόνου και υδρογόνου χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών, νέους παραγωγούς βιομεθανίου από μηδενική βάση, καθώς και σε υφιστάμενους παραγωγούς βιοαερίου, οι οποίοι επιθυμούν να παράγουν μελλοντικά βιομεθάνιο. Το Νομοσχέδιο ρυθμίζει: (α) την αδειοδότηση μονάδων παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου («πράσινου» υδρογόνου) και υδρογόνου χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών («μπλε» υδρογόνου) (β) την πιστοποίηση του ανανεώσιμου υδρογόνου (γ) την αδειοδότηση Γεωγραφικά Περιορισμένων Δικτύων Υδρογόνου (ΓεΠεΔΥ) (δ) την αδειοδότηση νέων μονάδων βιομεθανίου ή (μερικής ή ολικής) αναβάθμισης σε τέτοιες μονάδες βιοαερίου (ε) ζητήματα πολεοδομικών παρατάσεων Τι είναι το βιομεθάνιο; Τί είναι το «ανανεώσιμο υδρογόνο», και ποια η διαφορά του από το «πράσινο» υδρογόνο και το «υδρογόνο χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών»; Το βιομεθάνιο είναι μια βιώσιμη εναλλακτική του φυσικού αερίου, που προέρχεται από την αναβάθμιση και τον καθαρισμό του βιοαερίου που παράγεται από βιομάζα ή από το βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα αστικών ή βιομηχανικών αποβλήτων και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο για διάφορες εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών, ηλεκτροπαραγωγικών συστημάτων και της θέρμανσης. Το «ανανεώσιμο υδρογόνο» είναι υδρογόνο το οποίο παράγεται με τη μέθοδο της ηλεκτρόλυσης του νερού, χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια η οποία έχει παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές, όπως ηλιακή και αιολική. Δεν παράγει ρύπους CO2 κατά την παραγωγή του, επομένως κατατάσσεται στα ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης. Το ενεργειακό του περιεχόμενο δηλαδή, προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), πλην της βιομάζας. Ο όρος «πράσινο υδρογόνο» χρησιμοποιείται στη βιομηχανία και την ερευνητική κοινότητα ως συνώνυμο του ανανεώσιμου υδρογόνου. Το «υδρογόνο χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών» αναφέρεται στο υδρογόνο που παράγεται με διαδικασίες που έχουν χαμηλές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, σε σύγκριση με τις συμβατικές μεθόδους παραγωγής υδρογόνου. Αυτό σημαίνει ότι η παραγωγή του υδρογόνου γίνεται με τρόπους που μειώνουν σημαντικά τις εκπομπές άνθρακα, όπως η εφαρμογή τεχνολογιών δέσμευσης άνθρακα (CCS). Τι προβλέπεται για τις αδειοδοτικές διαδικασίες των μονάδων παραγωγής υδρογόνου και βιομεθανίου; Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, οι αδειοδοτικές διαδικασίες για μονάδες παραγωγής υδρογόνου και βιομεθανίου προβλέπονται με τρόπο σαφή, διακριτό και με στόχο την απλοποίηση και επιτάχυνση της ανάπτυξης των σχετικών υποδομών. Στην περίπτωση μονάδων παραγωγής βιομεθανίου, απαιτείται έκδοση περιβαλλοντικής άδειας (ή τροποποίηση υφιστάμενης εφόσον πρόκειται για υφιστάμενη μονάδα βιοαερίου), έκδοση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή (εφόσον πρόκειται για μονάδα που πραγματοποιεί έγχυση στο Ε.Σ.Φ.Α. ή σε δίκτυο διανομής), έκδοση άδειας εγκατάστασης, σύναψη Σύμβαση Σύνδεσης (εφόσον πρόκειται για συνδεδεμένη μονάδα, ειδάλλως Σύμβαση Κατασκευής και Λειτουργίας Μονάδας Ελέγχου και Μέτρησης Βιομεθανίου), και έκδοση της άδειας λειτουργίας. Στην περίπτωση μονάδων παραγωγής υδρογόνου, απαιτείται έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού Υδρογόνου, έκδοση περιβαλλοντικής άδειας, έκδοση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή [εφόσον πρόκειται για μονάδα που πραγματοποιεί έγχυση στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (Ε.Σ.Φ.Α.) ή σε δίκτυο διανομής ή σε δίκτυο υδρογόνου], χορήγηση έγκρισης εγκατάστασης, σύναψη Σύμβαση Σύνδεσης (εφόσον πρόκειται για συνδεδεμένη μονάδα, ειδάλλως Σύμβαση Κατασκευής και Λειτουργίας Μονάδας Ελέγχου και Μέτρησης Υδρογόνου), και χορήγηση έγκρισης λειτουργίας. Υπάρχει πρόβλεψη για καθεστώτα στήριξης και σχετική υποστήριξη επενδυτών; Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, οι κάτοχοι μονάδων βιομεθανίου οι οποίες συνδέονται με το Ε.Σ.Φ.Α. ή με το Δίκτυο διανομής Φυσικού Αερίου, καθώς και οι κάτοχοι Μη Συνδεδεμένων Μονάδων δύνανται να ενταχθούν σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή επενδυτικής ή λειτουργικής ενίσχυσης για τις ποσότητες βιομεθανίου, περιλαμβανομένου του συμπιεσμένου ή υγροποιημένου βιομεθανίου, που παράγουν. Ομοίως, οι μονάδες παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου που έχουν λάβει Βεβαίωση Παραγωγού, δύναται να εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή επενδυτικής ή λειτουργικής ενίσχυσης, για τις ποσότητες ανανεώσιμου υδρογόνου που παράγουν και εγχέουν, στο Σύστημα ή στο Δίκτυο. Τι προβλέπεται για τις υβριδικές μονάδες παραγωγής βιοαερίου και βιομεθανίου; Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, υπάρχει πρόβλεψη για τη μερική αναβάθμιση μονάδων βιοαερίου σε μονάδες βιομεθανίου. Και σε αυτή την περίπτωση, οι μονάδες είναι επιλέξιμες για τη χορήγηση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης για την παραγωγή βιομεθανίου, εφόσον το υπολειπόμενο διάστημα της σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης ηλεκτροπαραγωγής που έχουν συνάψει με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. είναι μεγαλύτερο των πέντε ετών. Στην περίπτωση αυτή, η σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης ηλεκτροπαραγωγής με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.: α) τροποποιείται αντιστοίχως και η διάρκειά της μειώνεται κατά πέντε έτη. Η δυνατότητα της υβριδικής λειτουργίας της παρούσας παρέχεται για τις υφιστάμενες μονάδες βιοαερίου με ηλεκτροπαραγωγή, οι οποίες υπογράφουν την ανωτέρω σύμβαση με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. εντός πέντε ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Υπάρχει ειδική πρόβλεψη για Χ.Υ.Τ.Α.; Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, εγκαταστάσεις σε δήμους όπου υπάρχει ενεργό δίκτυο διανομής, δεν υπογράφουν νέες συμβάσεις λειτουργικής ενίσχυσης με τον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.) για ηλεκτροπαραγωγή από βιοαέριο, ούτε ανανεώνονται όσες λήγουν. Κατ’ εξαίρεση, με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δύναται να επιτρέπεται η σύναψη ή ανανέωση σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. για ηλεκτροπαραγωγή από βιοαέριο σε μονάδες βιοαερίου εγκατεστημένες σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων ή Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων. Tί προβλέπεται για τα Γεωγραφικά Περιορισμένα Δίκτυα Υδρογόνου (ΓεΠεΔΥ); Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, τα Γεωγραφικά Περιορισμένα Δίκτυα Υδρογόνου (ΓεΠεΔΥ) είναι δίκτυα μεταφοράς ή διανομής υδρογόνου που λειτουργούν εντός γεωγραφικά περιορισμένης βιομηχανικής ή εμπορικής περιοχής και υπόκεινται σε ειδικό καθεστώς λειτουργίας και αδειοδότησης. Άδεια για την κατασκευή και την κυριότητά τους χορηγείται αποκλειστικά σε νομικά πρόσωπα από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) εφόσον εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον, η ασφάλεια εφοδιασμού και η προώθηση των στόχων του ΕΣΕΚ και της σε αυτό αναφερόμενης Μακροχρόνιας Στρατηγικής. Άδεια Διαχείρισης ΓεΠεΔΥ χορηγείται στους κατόχους αδείας ΓεΠεΔΥ, και πάλι από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων. Η Άδεια Διαχείρισης χορηγείται ακόμα και σε κάθετα ολοκληρωμένες επιχειρήσεις, εφόσον το εν λόγω δίκτυο: Δεν περιλαμβάνει αγωγούς διασύνδεσης υδρογόνου Δεν έχει άμεση σύνδεση με εγκαταστάσεις αποθήκευσης υδρογόνου ή τερματικούς σταθμούς υδρογόνου, εκτός αν συνδέονται με δίκτυα που δεν υπάγονται στο ίδιο καθεστώς Εξυπηρετεί άμεσα συνδεδεμένους πελάτες Δεν διασυνδέεται με άλλα δίκτυα, παρά μόνο με ΓεΠεΔΥ τα οποία διαχειρίζεται ο ίδιος Διαχειριστής. Tι ισχύει σχετικά με τις Εγγυήσεις Προέλευσης (ΕΠ) για το βιομεθάνιο; Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, με τις Εγγυήσεις Προέλευσης (ΕΠ) βιομεθανίου αποδεικνύεται ότι συγκεκριμένη ποσότητα βιομεθανίου έχει παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές. Οι Εγγυήσεις Προέλευσης εκδίδονται από την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε., καταγράφονται σε ειδικό Πληροφοριακό Σύστημα και στο Μητρώο Εγγυήσεων Προέλευσης Βιομεθανίου και είναι μεταβιβάσιμες. Tι ισχύει σχετικά με την πιστοποίηση του υδρογόνου, είτε ως Ανανεώσιμο υδρογόνο είτε ως υδρογόνο χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών; Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, οι παραγωγοί που: διαθέτουν Εγγυήσεις Προέλευσης (ΕΠ) για την ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνεται στη μονάδα, ή χρησιμοποιούν αναγνωρισμένα εθελοντικά ή εθνικά καθεστώτα (π.χ. ISCC, REDcert), απαλλάσσονται από τις υποχρεώσεις παροχής πρόσθετων πληροφοριών για την απόδειξη συμμόρφωσης με τον κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) 2023/1184, ο οποίος θεσπίζει κανόνες για τον καταλογισμό της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται, ως πλήρως ανανεώσιμης. Η συμμόρφωση αφορά στα άρθρα 3 έως 7 του Κανονισμού, τα οποία αφορούν στις προϋποθέσεις προσθετικότητας, και χρονικής και γεωγραφικής συσχέτισης για την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται κατά την ηλεκτρόλυση. Για παράδειγμα, το υδρογόνο που παράγεται μεν ως ανανεώσιμο με τη μέθοδο της ηλεκτρόλυσης του νερού, αλλά η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιήθηκε για την παραγωγή του δεν μπορεί να καταλογιστεί ως πλήρως ανανεώσιμη, δεν θα πιστοποιείται ως ανανεώσιμο υδρογόνο. Τι επιτυγχάνεται με το άρθρο για τη λειψυδρία; Η συμπερίληψη λοιπών διατάξεων στο παρόν νομοσχέδιο ευθυγραμμίζεται με τις αρχές καλής νομοθέτησης, καθώς δεν εκφεύγουν από το ευρύ πεδίο αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σε αυτό το πλαίσιο, η αύξηση των αναγκών ύδρευσης τα τελευταία χρόνια είναι έντονη, ενώ ταυτόχρονα αναδύεται ολοένα και πιο δυναμικά η απειλή της λειψυδρίας πάνω από τη χώρα. Με τη διάταξη αυτή δίνεται η δυνατότητα (όχι υποχρεωτικά, μόνο εφόσον υπάρχει ανάγκη να διευκολυνθεί ο αρμόδιος πάροχος ύδρευσης) στην ΕΥΔΑΠ και στην ΕΥΑΘ να αναλαμβάνουν τη διεξαγωγή των απαιτούμενων διαγωνιστικών διαδικασιών. Η δυνατότητα αυτή εξυπηρετεί τις περιπτώσεις αδυναμίας του οικείου παρόχου ύδατος να ανταποκριθεί διοικητικά στις απαιτήσεις του διαγωνισμού και διασφαλίζει την επίσπευση των διαδικασιών λόγω μεγάλης λειψυδρίας. Καθορίζεται επίσης ο τρόπος με τον οποίο ένας Δήμος, κηρύσσεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω λειψυδρίας. Επιπροσθέτως, προβλέπεται μια σειρά εξουσιοδοτήσεων για την εξειδίκευση των μέτρων λειψυδρίας, τα οποία απαιτείται να ληφθούν. Τέλος, δίνεται η δυνατότητα, έως το τέλος του έτους να αποσυνδεθεί η χρηματοδότηση των παρόχων υπηρεσιών ύδατος (ύδρευση και αποχέτευση) Δήμων που έχουν κηρυχθεί (ή θα κηρυχθούν εντός του έτους) σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης -λόγω λειψυδρίας- από την υποχρέωση να διαθέτουν διαχειριστική επάρκεια από την ΡΑΑΕΥ. Στόχος να είναι δυνατή η άμεση χρηματοδότηση για ορισμένα επείγοντα έργα αντιμετώπισης της λειψυδρίας.
  8. «ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΙΟΜΕΘΑΝΙΟΥ, ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΑ ΔΙΚΤΥΑ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ – ΜΕΡΙΚΗ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2024/1788 ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ» Πού στοχεύει το Νομοσχέδιο και πώς σχετίζεται με την ενεργειακή πολιτική της χώρας; Ποια είναι τα οφέλη για το περιβάλλον και την οικονομία; To νομοσχέδιο ανοίγει στη χώρα μας, για πρώτη φορά, δύο νέες αγορές, της παραγωγής βιομεθανίου και ανανεώσιμου υδρογόνου. Αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού που υλοποιεί η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη για την διαφοροποίηση του ενεργειακού μείγματος της χώρας, με γνώμονα την ενεργειακή της αυτονομία και ασφάλεια. Ταυτόχρονα, όμως, η προώθηση του Νομοσχεδίου συμβαδίζει με τις ενωσιακές υποχρεώσεις της χώρας. Τι προσφέρει το βιομεθάνιο Το βιομεθάνιο προσφέρει μια ολοκληρωμένη λύση και είναι σε θέση να συνεισφέρει ουσιαστικά στους στόχους της ενεργειακής πολιτικής της χώρας. Συμβάλλει καθοριστικά στην προστασία του περιβάλλοντος μέσω της μείωσης, αρχικά, των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030 και της επίτευξης μηδενικών, τελικά, εκπομπών έως το 2050. Παράλληλα, ενισχύει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, διαφοροποιώντας τις υφιστάμενες πηγές παραγωγής ενέργειας, ενώ η ένταξή του στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου καθίσταται εφικτή μέσω της διαμόρφωσης κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου. Σε επίπεδο αειφορίας, αξιοποιεί ενεργειακά τη βιομάζα, κυρίως οργανικά απόβλητα και λιγνο-κυτταρινούχες πρώτες ύλες, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Η παραγωγή του εντάσσεται σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και επεξεργασίας οργανικών αποβλήτων με στόχο την παραγωγή ενέργειας και καυσίμου για τις μεταφορές, ενώ ταυτόχρονα προωθεί την κυκλική οικονομία. Σε οικονομικό επίπεδο, το βιομεθάνιο ενισχύει την ανταγωνιστικότητα μέσω της αξιοποίησης τοπικών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της στήριξης του πρωτογενούς τομέα και της ενίσχυσης τεχνολογικών καινοτομιών. Τι προσφέρει το ανανεώσιμο υδρογόνο Το ανανεώσιμο υδρογόνο στοχεύει στην παραγωγή καθαρής ενέργειας και την μείωση των εκπομπών ρύπων σε διάφορους τομείς των οποίων η διαδικασία απανθρακοποίησης είναι απαιτητική λόγω των ενεργειακών τους αναγκών, όπως η ενέργεια, οι μεταφορές και η ενεργοβόρος βιομηχανία. Συγκεκριμένα, στοχεύει στην αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων τα οποία χρησιμοποιούνται σε αυτές τις δραστηριότητες, μειώνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος. Επιπλέον, το ανανεώσιμο υδρογόνο μπορεί να βοηθήσει τόσο στην ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και προωθώντας την τεχνολογική καινοτομία, όσο και στην αξιοποίηση της πλεονάζουσας ανανεώσιμης ενέργεια, εξομαλύνοντας τη μεταβλητότητα της παραγωγής από ΑΠΕ και ενισχύοντας τη σταθερότητα των ενεργειακών δικτύων. Ποιους αφορά το Νομοσχέδιο και ποια είναι τα βασικά θέματα που ρυθμίζει; Το Νομοσχέδιο αφορά κυρίως σε παραγωγούς ανανεώσιμου υδρογόνου και υδρογόνου χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών, νέους παραγωγούς βιομεθανίου από μηδενική βάση, καθώς και σε υφιστάμενους παραγωγούς βιοαερίου, οι οποίοι επιθυμούν να παράγουν μελλοντικά βιομεθάνιο. Το Νομοσχέδιο ρυθμίζει: (α) την αδειοδότηση μονάδων παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου («πράσινου» υδρογόνου) και υδρογόνου χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών («μπλε» υδρογόνου) (β) την πιστοποίηση του ανανεώσιμου υδρογόνου (γ) την αδειοδότηση Γεωγραφικά Περιορισμένων Δικτύων Υδρογόνου (ΓεΠεΔΥ) (δ) την αδειοδότηση νέων μονάδων βιομεθανίου ή (μερικής ή ολικής) αναβάθμισης σε τέτοιες μονάδες βιοαερίου (ε) ζητήματα πολεοδομικών παρατάσεων Τι είναι το βιομεθάνιο; Τί είναι το «ανανεώσιμο υδρογόνο», και ποια η διαφορά του από το «πράσινο» υδρογόνο και το «υδρογόνο χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών»; Το βιομεθάνιο είναι μια βιώσιμη εναλλακτική του φυσικού αερίου, που προέρχεται από την αναβάθμιση και τον καθαρισμό του βιοαερίου που παράγεται από βιομάζα ή από το βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα αστικών ή βιομηχανικών αποβλήτων και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο για διάφορες εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών, ηλεκτροπαραγωγικών συστημάτων και της θέρμανσης. Το «ανανεώσιμο υδρογόνο» είναι υδρογόνο το οποίο παράγεται με τη μέθοδο της ηλεκτρόλυσης του νερού, χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια η οποία έχει παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές, όπως ηλιακή και αιολική. Δεν παράγει ρύπους CO2 κατά την παραγωγή του, επομένως κατατάσσεται στα ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης. Το ενεργειακό του περιεχόμενο δηλαδή, προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), πλην της βιομάζας. Ο όρος «πράσινο υδρογόνο» χρησιμοποιείται στη βιομηχανία και την ερευνητική κοινότητα ως συνώνυμο του ανανεώσιμου υδρογόνου. Το «υδρογόνο χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών» αναφέρεται στο υδρογόνο που παράγεται με διαδικασίες που έχουν χαμηλές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, σε σύγκριση με τις συμβατικές μεθόδους παραγωγής υδρογόνου. Αυτό σημαίνει ότι η παραγωγή του υδρογόνου γίνεται με τρόπους που μειώνουν σημαντικά τις εκπομπές άνθρακα, όπως η εφαρμογή τεχνολογιών δέσμευσης άνθρακα (CCS). Τι προβλέπεται για τις αδειοδοτικές διαδικασίες των μονάδων παραγωγής υδρογόνου και βιομεθανίου; Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, οι αδειοδοτικές διαδικασίες για μονάδες παραγωγής υδρογόνου και βιομεθανίου προβλέπονται με τρόπο σαφή, διακριτό και με στόχο την απλοποίηση και επιτάχυνση της ανάπτυξης των σχετικών υποδομών. Στην περίπτωση μονάδων παραγωγής βιομεθανίου, απαιτείται έκδοση περιβαλλοντικής άδειας (ή τροποποίηση υφιστάμενης εφόσον πρόκειται για υφιστάμενη μονάδα βιοαερίου), έκδοση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή (εφόσον πρόκειται για μονάδα που πραγματοποιεί έγχυση στο Ε.Σ.Φ.Α. ή σε δίκτυο διανομής), έκδοση άδειας εγκατάστασης, σύναψη Σύμβαση Σύνδεσης (εφόσον πρόκειται για συνδεδεμένη μονάδα, ειδάλλως Σύμβαση Κατασκευής και Λειτουργίας Μονάδας Ελέγχου και Μέτρησης Βιομεθανίου), και έκδοση της άδειας λειτουργίας. Στην περίπτωση μονάδων παραγωγής υδρογόνου, απαιτείται έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού Υδρογόνου, έκδοση περιβαλλοντικής άδειας, έκδοση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή [εφόσον πρόκειται για μονάδα που πραγματοποιεί έγχυση στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (Ε.Σ.Φ.Α.) ή σε δίκτυο διανομής ή σε δίκτυο υδρογόνου], χορήγηση έγκρισης εγκατάστασης, σύναψη Σύμβαση Σύνδεσης (εφόσον πρόκειται για συνδεδεμένη μονάδα, ειδάλλως Σύμβαση Κατασκευής και Λειτουργίας Μονάδας Ελέγχου και Μέτρησης Υδρογόνου), και χορήγηση έγκρισης λειτουργίας. Υπάρχει πρόβλεψη για καθεστώτα στήριξης και σχετική υποστήριξη επενδυτών; Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, οι κάτοχοι μονάδων βιομεθανίου οι οποίες συνδέονται με το Ε.Σ.Φ.Α. ή με το Δίκτυο διανομής Φυσικού Αερίου, καθώς και οι κάτοχοι Μη Συνδεδεμένων Μονάδων δύνανται να ενταχθούν σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή επενδυτικής ή λειτουργικής ενίσχυσης για τις ποσότητες βιομεθανίου, περιλαμβανομένου του συμπιεσμένου ή υγροποιημένου βιομεθανίου, που παράγουν. Ομοίως, οι μονάδες παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου που έχουν λάβει Βεβαίωση Παραγωγού, δύναται να εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή επενδυτικής ή λειτουργικής ενίσχυσης, για τις ποσότητες ανανεώσιμου υδρογόνου που παράγουν και εγχέουν, στο Σύστημα ή στο Δίκτυο. Τι προβλέπεται για τις υβριδικές μονάδες παραγωγής βιοαερίου και βιομεθανίου; Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, υπάρχει πρόβλεψη για τη μερική αναβάθμιση μονάδων βιοαερίου σε μονάδες βιομεθανίου. Και σε αυτή την περίπτωση, οι μονάδες είναι επιλέξιμες για τη χορήγηση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης για την παραγωγή βιομεθανίου, εφόσον το υπολειπόμενο διάστημα της σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης ηλεκτροπαραγωγής που έχουν συνάψει με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. είναι μεγαλύτερο των πέντε ετών. Στην περίπτωση αυτή, η σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης ηλεκτροπαραγωγής με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.: α) τροποποιείται αντιστοίχως και η διάρκειά της μειώνεται κατά πέντε έτη. Η δυνατότητα της υβριδικής λειτουργίας της παρούσας παρέχεται για τις υφιστάμενες μονάδες βιοαερίου με ηλεκτροπαραγωγή, οι οποίες υπογράφουν την ανωτέρω σύμβαση με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. εντός πέντε ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Υπάρχει ειδική πρόβλεψη για Χ.Υ.Τ.Α.; Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, εγκαταστάσεις σε δήμους όπου υπάρχει ενεργό δίκτυο διανομής, δεν υπογράφουν νέες συμβάσεις λειτουργικής ενίσχυσης με τον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.) για ηλεκτροπαραγωγή από βιοαέριο, ούτε ανανεώνονται όσες λήγουν. Κατ’ εξαίρεση, με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δύναται να επιτρέπεται η σύναψη ή ανανέωση σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. για ηλεκτροπαραγωγή από βιοαέριο σε μονάδες βιοαερίου εγκατεστημένες σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων ή Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων. Tί προβλέπεται για τα Γεωγραφικά Περιορισμένα Δίκτυα Υδρογόνου (ΓεΠεΔΥ); Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, τα Γεωγραφικά Περιορισμένα Δίκτυα Υδρογόνου (ΓεΠεΔΥ) είναι δίκτυα μεταφοράς ή διανομής υδρογόνου που λειτουργούν εντός γεωγραφικά περιορισμένης βιομηχανικής ή εμπορικής περιοχής και υπόκεινται σε ειδικό καθεστώς λειτουργίας και αδειοδότησης. Άδεια για την κατασκευή και την κυριότητά τους χορηγείται αποκλειστικά σε νομικά πρόσωπα από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) εφόσον εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον, η ασφάλεια εφοδιασμού και η προώθηση των στόχων του ΕΣΕΚ και της σε αυτό αναφερόμενης Μακροχρόνιας Στρατηγικής. Άδεια Διαχείρισης ΓεΠεΔΥ χορηγείται στους κατόχους αδείας ΓεΠεΔΥ, και πάλι από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων. Η Άδεια Διαχείρισης χορηγείται ακόμα και σε κάθετα ολοκληρωμένες επιχειρήσεις, εφόσον το εν λόγω δίκτυο: Δεν περιλαμβάνει αγωγούς διασύνδεσης υδρογόνου Δεν έχει άμεση σύνδεση με εγκαταστάσεις αποθήκευσης υδρογόνου ή τερματικούς σταθμούς υδρογόνου, εκτός αν συνδέονται με δίκτυα που δεν υπάγονται στο ίδιο καθεστώς Εξυπηρετεί άμεσα συνδεδεμένους πελάτες Δεν διασυνδέεται με άλλα δίκτυα, παρά μόνο με ΓεΠεΔΥ τα οποία διαχειρίζεται ο ίδιος Διαχειριστής. Tι ισχύει σχετικά με τις Εγγυήσεις Προέλευσης (ΕΠ) για το βιομεθάνιο; Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, με τις Εγγυήσεις Προέλευσης (ΕΠ) βιομεθανίου αποδεικνύεται ότι συγκεκριμένη ποσότητα βιομεθανίου έχει παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές. Οι Εγγυήσεις Προέλευσης εκδίδονται από την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε., καταγράφονται σε ειδικό Πληροφοριακό Σύστημα και στο Μητρώο Εγγυήσεων Προέλευσης Βιομεθανίου και είναι μεταβιβάσιμες. Tι ισχύει σχετικά με την πιστοποίηση του υδρογόνου, είτε ως Ανανεώσιμο υδρογόνο είτε ως υδρογόνο χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών; Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, οι παραγωγοί που: διαθέτουν Εγγυήσεις Προέλευσης (ΕΠ) για την ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνεται στη μονάδα, ή χρησιμοποιούν αναγνωρισμένα εθελοντικά ή εθνικά καθεστώτα (π.χ. ISCC, REDcert), απαλλάσσονται από τις υποχρεώσεις παροχής πρόσθετων πληροφοριών για την απόδειξη συμμόρφωσης με τον κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) 2023/1184, ο οποίος θεσπίζει κανόνες για τον καταλογισμό της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται, ως πλήρως ανανεώσιμης. Η συμμόρφωση αφορά στα άρθρα 3 έως 7 του Κανονισμού, τα οποία αφορούν στις προϋποθέσεις προσθετικότητας, και χρονικής και γεωγραφικής συσχέτισης για την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται κατά την ηλεκτρόλυση. Για παράδειγμα, το υδρογόνο που παράγεται μεν ως ανανεώσιμο με τη μέθοδο της ηλεκτρόλυσης του νερού, αλλά η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιήθηκε για την παραγωγή του δεν μπορεί να καταλογιστεί ως πλήρως ανανεώσιμη, δεν θα πιστοποιείται ως ανανεώσιμο υδρογόνο. Τι επιτυγχάνεται με το άρθρο για τη λειψυδρία; Η συμπερίληψη λοιπών διατάξεων στο παρόν νομοσχέδιο ευθυγραμμίζεται με τις αρχές καλής νομοθέτησης, καθώς δεν εκφεύγουν από το ευρύ πεδίο αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σε αυτό το πλαίσιο, η αύξηση των αναγκών ύδρευσης τα τελευταία χρόνια είναι έντονη, ενώ ταυτόχρονα αναδύεται ολοένα και πιο δυναμικά η απειλή της λειψυδρίας πάνω από τη χώρα. Με τη διάταξη αυτή δίνεται η δυνατότητα (όχι υποχρεωτικά, μόνο εφόσον υπάρχει ανάγκη να διευκολυνθεί ο αρμόδιος πάροχος ύδρευσης) στην ΕΥΔΑΠ και στην ΕΥΑΘ να αναλαμβάνουν τη διεξαγωγή των απαιτούμενων διαγωνιστικών διαδικασιών. Η δυνατότητα αυτή εξυπηρετεί τις περιπτώσεις αδυναμίας του οικείου παρόχου ύδατος να ανταποκριθεί διοικητικά στις απαιτήσεις του διαγωνισμού και διασφαλίζει την επίσπευση των διαδικασιών λόγω μεγάλης λειψυδρίας. Καθορίζεται επίσης ο τρόπος με τον οποίο ένας Δήμος, κηρύσσεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω λειψυδρίας. Επιπροσθέτως, προβλέπεται μια σειρά εξουσιοδοτήσεων για την εξειδίκευση των μέτρων λειψυδρίας, τα οποία απαιτείται να ληφθούν. Τέλος, δίνεται η δυνατότητα, έως το τέλος του έτους να αποσυνδεθεί η χρηματοδότηση των παρόχων υπηρεσιών ύδατος (ύδρευση και αποχέτευση) Δήμων που έχουν κηρυχθεί (ή θα κηρυχθούν εντός του έτους) σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης -λόγω λειψυδρίας- από την υποχρέωση να διαθέτουν διαχειριστική επάρκεια από την ΡΑΑΕΥ. Στόχος να είναι δυνατή η άμεση χρηματοδότηση για ορισμένα επείγοντα έργα αντιμετώπισης της λειψυδρίας. View full είδηση
  9. Καλημέρα σε όλους, θα ήθελα τη βοήθειά σας σε 2 περιπτώσεις : 1. σε περίπτωση αυθαιρέτου που έχει δηλωθεί στον Ν.4178/13 και έχει εκδοθεί Άδεια Νομιμοποίησης, για την Αποπεράτωση (δεν έχουν μπει κουφώματα και δάπεδα) ακολουθώ το άρθρο 107 (ως αυθαίρετο) ή το άρθρο 29 (αφού έχει νομιμοποιηθεί); 2. σε αυθαίρετο διώροφο με μία κατοικία ανά όροφο (χωρίς σύσταση) που έχει ρυθμισθεί με τον Ν.4495/17 η κατοικία του 2ου ορόφου ήταν ημιτελής (χωρίς κουφώματα και βαψίματα), ο ιδιοκτήτης ολοκλήρωσε τις εργασίες χωρίς να ενημερώσει κανέναν ... Πως προχωράμε σε ΗΤΚ;;;;; Υπάρχει κάποια διαδικασία για επιβολή προστίμου; Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
  10. Καλημέρα. όταν σε ένα κατάστημα δεν υπάρχει εγκατεστημένο σύστημα φωτισμού, τι βάζω στην εγκατεστημένη ισχύ; πολλαπλασιάζω τα τετραγωνικά με το 16w/m2 του κτιρίου αναφοράς;
  11. Η κλιματική αλλαγή φαίνεται να μετατρέπει μερικούς από τους φημισμένους παγετώνες της Ελβετίας σε «ελβετικά τυριά», με μεγάλες τρύπες, που τους καθιστούν ασταθείς και εντέλει επικίνδυνους. Η κρισιμότητα της κατάστασης έγινε εμφανής στην τοπική και τη διεθνή κοινότητα τον περασμένο μήνα, όταν η κατολίσθηση από ένα βουνό των Αλπεων «έπνιξε» το νοτιοδυτικό χωριό Μπλατέν. Ο παγετώνας Μπιρχ, ο οποίος συγκρατούσε μάζα βράχων κοντά στην κορυφή, υποχώρησε προκαλώντας τεράστια χιονοστιβάδα που έφτασε μέχρι το βάθος της κοιλάδας. Ευτυχώς, το χωριό είχε εκκενωθεί σε μεγάλο βαθμό εκ των προτέρων, αλλά οι ελβετικές αρχές ανέφεραν ότι ένας 64χρονος άνδρας αγνοείται μετά το περιστατικό. Αργά το βράδυ της Τρίτης η περιφερειακή αστυνομία του Βαλέ είπε ότι εξετάζει τη σορό ενός ανθρώπου που βρέθηκε θαμμένος στη λάσπη. Ο τρόπος με τον οποίο καταρρέουν οι παγετώνες -από τις Άλπεις και τις Άνδεις μέχρι τα Ιμαλάια και την Ανταρκτική- μπορεί να διαφέρει, λένε οι επιστήμονες. Αλλά σχεδόν σε κάθε περίπτωση η κλιματική αλλαγή παίζει κάποιον ρόλο. Οι επιστήμονες λένε ότι τα αέρια του θερμοκηπίου που προέρχονται από την καύση ορυκτών καυσίμων, όπως ο άνθρακας, έχουν ήδη εγκλωβίσει αέριες μάζες που προκαλούν υπερθέρμανση, κάτι που σημαίνει ότι πολλοί παγετώνες του πλανήτη μας είναι καταδικασμένοι να λιώσουν. Οι Άλπεις και η Ελβετία (η χώρα με τους περισσότερους παγετώνες σε ολόκληρη την Ευρώπη) καταγράφουν την υποχώρηση των παγετώνων εδώ και περίπου 170 χρόνια. Η διαδικασία αυτή εμφάνιζε διακυμάνσεις στο πέρασμα του χρόνου μέχρι τη δεκαετία του 1980. Ενδεικτικά, η χώρα είδε το 4% του συνολικού όγκου των παγετώνων της να εξαφανίζεται το 2023, η δεύτερη μεγαλύτερη μείωση σε ένα μόνο έτος μετά την πτώση κατά 6% το 2022. Το κλιματικό κέντρο Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανακοίνωσε μάλιστα ότι ο περασμένος μήνας ήταν ο δεύτερος θερμότερος Μάιος που έχει καταγραφεί παγκοσμίως. Η Ευρώπη δεν είναι η μόνη. Σε μια έκθεση για το κλίμα της Ασίας που δημοσιεύθηκε στις αρχές της εβδομάδας, ο Παγκόσμιος Μετεωρολογικός Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών δήλωσε ότι η μειωμένη χιονόπτωση τον χειμώνα και η ακραία ζέστη το καλοκαίρι του περασμένου έτους «ήταν καταστροφικές για τους παγετώνες του πλανήτη», με 23 από τους 24 παγετώνες στα κεντρικά Ιμαλάια και την οροσειρά Τιαν Σαν να υφίστανται «σημαντική απώλεια» το 2024. Ένας υγιής παγετώνας θεωρείται «ενεργός», καθώς παράγει νέο πάγο όταν χιονίζει σε υψηλότερα υψόμετρα, ενώ λιώνει σε χαμηλότερα υψόμετρα: οι απώλειες μάζας στα χαμηλότερα επίπεδα αντισταθμίζονται από τα κέρδη στα υψηλότερα. Καθώς η αύξηση της ατμοσφαιρικής θερμοκρασίας ευνοεί την τήξη σε υψηλότερα υψόμετρα, η εξισορρόπηση του όγκου του παγετώνα επιβραδύνεται ή σταματάει, με αποτέλεσμα ο παγετώνας να γίνεται ουσιαστικά «ένα κομμάτι πάγου που απλώς περιμένει να πέσει», σχολίασε ο Ματίας Χας, λέκτορας στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Ζυρίχης και μέλος της ομάδας παρακολούθησης των παγετώνων Glamos. Για την Ελβετία, εκτός από τους άμεσους κινδύνους των κατολισθήσεων, μια ακόμη επίπτωση αφορά τη συρρίκνωση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας: η αλπική χώρα αντλεί το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειάς της από υδροηλεκτρικές εγκαταστάσεις που τροφοδοτούνται από τις λίμνες και τους ποταμούς της, με την εκτεταμένη τήξη των παγετώνων να είναι ικανή να θέσει σε κίνδυνο αυτό το σύστημα. View full είδηση
  12. Η κλιματική αλλαγή φαίνεται να μετατρέπει μερικούς από τους φημισμένους παγετώνες της Ελβετίας σε «ελβετικά τυριά», με μεγάλες τρύπες, που τους καθιστούν ασταθείς και εντέλει επικίνδυνους. Η κρισιμότητα της κατάστασης έγινε εμφανής στην τοπική και τη διεθνή κοινότητα τον περασμένο μήνα, όταν η κατολίσθηση από ένα βουνό των Αλπεων «έπνιξε» το νοτιοδυτικό χωριό Μπλατέν. Ο παγετώνας Μπιρχ, ο οποίος συγκρατούσε μάζα βράχων κοντά στην κορυφή, υποχώρησε προκαλώντας τεράστια χιονοστιβάδα που έφτασε μέχρι το βάθος της κοιλάδας. Ευτυχώς, το χωριό είχε εκκενωθεί σε μεγάλο βαθμό εκ των προτέρων, αλλά οι ελβετικές αρχές ανέφεραν ότι ένας 64χρονος άνδρας αγνοείται μετά το περιστατικό. Αργά το βράδυ της Τρίτης η περιφερειακή αστυνομία του Βαλέ είπε ότι εξετάζει τη σορό ενός ανθρώπου που βρέθηκε θαμμένος στη λάσπη. Ο τρόπος με τον οποίο καταρρέουν οι παγετώνες -από τις Άλπεις και τις Άνδεις μέχρι τα Ιμαλάια και την Ανταρκτική- μπορεί να διαφέρει, λένε οι επιστήμονες. Αλλά σχεδόν σε κάθε περίπτωση η κλιματική αλλαγή παίζει κάποιον ρόλο. Οι επιστήμονες λένε ότι τα αέρια του θερμοκηπίου που προέρχονται από την καύση ορυκτών καυσίμων, όπως ο άνθρακας, έχουν ήδη εγκλωβίσει αέριες μάζες που προκαλούν υπερθέρμανση, κάτι που σημαίνει ότι πολλοί παγετώνες του πλανήτη μας είναι καταδικασμένοι να λιώσουν. Οι Άλπεις και η Ελβετία (η χώρα με τους περισσότερους παγετώνες σε ολόκληρη την Ευρώπη) καταγράφουν την υποχώρηση των παγετώνων εδώ και περίπου 170 χρόνια. Η διαδικασία αυτή εμφάνιζε διακυμάνσεις στο πέρασμα του χρόνου μέχρι τη δεκαετία του 1980. Ενδεικτικά, η χώρα είδε το 4% του συνολικού όγκου των παγετώνων της να εξαφανίζεται το 2023, η δεύτερη μεγαλύτερη μείωση σε ένα μόνο έτος μετά την πτώση κατά 6% το 2022. Το κλιματικό κέντρο Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανακοίνωσε μάλιστα ότι ο περασμένος μήνας ήταν ο δεύτερος θερμότερος Μάιος που έχει καταγραφεί παγκοσμίως. Η Ευρώπη δεν είναι η μόνη. Σε μια έκθεση για το κλίμα της Ασίας που δημοσιεύθηκε στις αρχές της εβδομάδας, ο Παγκόσμιος Μετεωρολογικός Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών δήλωσε ότι η μειωμένη χιονόπτωση τον χειμώνα και η ακραία ζέστη το καλοκαίρι του περασμένου έτους «ήταν καταστροφικές για τους παγετώνες του πλανήτη», με 23 από τους 24 παγετώνες στα κεντρικά Ιμαλάια και την οροσειρά Τιαν Σαν να υφίστανται «σημαντική απώλεια» το 2024. Ένας υγιής παγετώνας θεωρείται «ενεργός», καθώς παράγει νέο πάγο όταν χιονίζει σε υψηλότερα υψόμετρα, ενώ λιώνει σε χαμηλότερα υψόμετρα: οι απώλειες μάζας στα χαμηλότερα επίπεδα αντισταθμίζονται από τα κέρδη στα υψηλότερα. Καθώς η αύξηση της ατμοσφαιρικής θερμοκρασίας ευνοεί την τήξη σε υψηλότερα υψόμετρα, η εξισορρόπηση του όγκου του παγετώνα επιβραδύνεται ή σταματάει, με αποτέλεσμα ο παγετώνας να γίνεται ουσιαστικά «ένα κομμάτι πάγου που απλώς περιμένει να πέσει», σχολίασε ο Ματίας Χας, λέκτορας στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Ζυρίχης και μέλος της ομάδας παρακολούθησης των παγετώνων Glamos. Για την Ελβετία, εκτός από τους άμεσους κινδύνους των κατολισθήσεων, μια ακόμη επίπτωση αφορά τη συρρίκνωση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας: η αλπική χώρα αντλεί το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειάς της από υδροηλεκτρικές εγκαταστάσεις που τροφοδοτούνται από τις λίμνες και τους ποταμούς της, με την εκτεταμένη τήξη των παγετώνων να είναι ικανή να θέσει σε κίνδυνο αυτό το σύστημα.
  13. Ο ΕΛΟΤ 60364 έχει ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ εφαρμογή... δεν είναι κατ' επιλογή όπως το χρώμα των πλακιδίων... Την "ερμηνία", τις τεχνικές λεπτομέριες και την τελική εφαρμογή μπορεί να σας τις εξηγήσει ο επιβλέπων μηχανικών των Η/Μ του κτιρίου που έχει την πλήρη εικόνα. Αλλά, πραγματικά, δεν αντιλαμβάνομαι ποιο είναι το τόσο "σημαντικό" κόστος της ορθής εγκατάστασης.
  14. Ο δικαστής έχει πεθάνει από χρόνια. Επίσης κρίνουμε το τι ισχύει με αυτά που ίσχυαν τότε. Εχετε δεί σχέδια άδειας του 1949 ? Η μέχρι το 1970 ? Πρόσοψη με μόνο στοιχείο το ύψος. Κάτοψη με κανένα στοιχείο μέσα, συχνά μόνο με εσωτερικές διαστάσεις και τίποτα άλλο. Επίσης χρήση μόνο κατοικία ή ειδικό κτίριο. Χωρίς τίποτα άλλο. Αυτά μάλιστα και μέχρι το 1993. Κουφώματα αλλαγές, διαστάσεις, αλλαγές κεραμιδιών, κιγκλιδωμάτων και άλλα τέτοια δεν υπήρχαν μέχρι πρόσφατα. Διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου επίσης δεν υπήρχε. Εχοντας κάνει και κάποιες μελέτες με ΓΟΚ/73 και πριν τις αλλαγές στα σχέδια που έγιναν, ήταν πολύ απλά τα σχέδια και δεν υπήρχε θέμα. Οπως σε μια ανασύσταση που κάναμε με ΓΟΚ/73 σε πολυκατοικία. Οντως καθυστέρησε πολύ σε σχέση με το να έμπαινε κατηγορία 2 γιατί ήταν του 1978, αλλά γενικά δεν είμαι υπέρ της θεώρησης ως αυθαίρετου κάποιου που δεν είναι τέτοιο. Τα μπαλκόνια τότε δεν είχαν κανένα έλεγχο, παρά μόνο στο πλάτος τους και στο πόσο έμπαιναν μέσα στο Δ. Στα σχέδια σύστασης δεν υπήρχαν καν διαστάσεις. Θα μπω σε διαδικασίες ΓΟΚ/85 και ΝΟΚ. Οχι βέβαια. Σε προσωπικό επίπεδο, το πατρικό μου είναι το ισόγειο πέτρινο του 1928 και ο όροφος με άδεια προσθήκης την οποία έχω του 1938. Δεν έχω σχέδια, ίσως κάποια αποσπασματικά. Θα το βάλω ως αυθαίρετο, επειδή άλλαξαν κάτι πόρτες στον κήπο και έγινε μια γκαραζόπορτα το 1965 ? Δεν το θεωρώ σωστό, αντίθετα θεωρώ ότι μπαίνω σε αυτή την ιστορία που ψάχνουμε να βρούμε ψύλλους στα άχυρα και βγάζουν συνέχεια αλλαγές στους αυθαιροτονόμους ώστε να καλύψουν την πραγματικότητα.
  15. Χαλάνδρι, Αγία Παρασκευή, Χολαργός, Παπάγου, Νέο και Παλαιό Ψυχικό, Μαρούσι, Πεύκη, Μελίσσια, Βριλήσσια, Νέα Πεντέλη, Κηφισιά, έχουν όλες χαμηλούς ΣΔ και όλες έχουν χτιστεί με αντιπαροχές. Καμία σχέση ο ΣΔ με το αν αξίζει η αντιπαροχή. Αν η τιμή πώλησης είναι καλή και αφήνει κέρδος, μπορεί κάποιος να χτίσει οπουδήποτε ανεξάρτητα του ΣΔ. Από την άλλη μικρά οικοπεδάκια 150-300 τμ που είναι η πλειοψηφία στις περιοχές υψηλού ΣΔ έχουν δυσκολίες και αυξημένο κόστος κατασκευής, αφού δεν έχεις άνεση χώρου, ενώ δεν σου φτάνουν οι θέσεις στάθμευσης και πρέπει να τις πληρώσεις. Τι σχέση έχουν οι συνεταιρισμοί, γιατρών, τελωνειακών, φαρμοκοποιών, ή αναξιοπαθούντων😀 με την ιδιωτική πολεοδόμηση. Κάποτε στο Μόναχο σε απόσταση 8 χλμ από το κέντρο του και δίπλα στον αυτοκινητόδρομο Α8 που πάει στο Σάλτσμπουργκ και στο Ινσπμπρουγκ και γενικά κατεβαίνει προς Νότο, πριν 15 χρόνια, υπήρχε μία μεγάλη υπογραφή για οικοδομή με την ονομασία ο Εκατομμυριούχος. Γιατί έχτιζε με ιδιωτική πολεοδόμηση 1 εκ τμ σπίτια. Προφανώς χτίζουν και στους Σοφάδες της Γερμανίας, αλλά εκεί έχουν άλλη λογική. Δεν μένει ο κόσμος στα κέντρα των πόλεων που είναι ακριβά και τουριστικά, αλλά σε χωριά και κωμοπόλεις σε αποστάσεις έως 100 χλμ από την πόλη, οι οποίες βέβαια συνδέονται με προαστιακά τρένα. Δηλαδή αν είχαμε τέτοια λογική, αυτοκρατοριών, θα είχαν φτιαχτεί ολόκληρες πόλεις με ιδιωτικές πολεοδομήσεις στα Μέγαρα, ή στον Αυλώνα, όπου θα είχες πρόσβαση με τρένο ανά 15 λεπτά και ενοίκιο Ελλάδος στην Γερμανία, δηλαδή κάπου στο 40 % αυτών που ζητάνε σήμερα στην Αθήνα. Οταν όμως εμείς δεν έχουμε το αυτοκρατορικό παρελθόν, αλλά τα τρένα μας είναι παρατημένα και φωλιές σκανδάλων και αργομισθιών εδώ και δεκαετίες, είναι αστείο να μας συγκρίνουν με τις προηγμένες χώρες. Αν δούμε στον χάρτη της γκούγκλ θα δούμε δεκάδες τέτοιες ιδιωτικές πολεοδομήσεις περί τα μεγάλα αστικά κέντρα στην Κεντρική Ευρώπη, που ξεχωρίζουν από τον ίδιο τρόπο κατασκευής των σπιτιών. Ενδεικτικά με ένα γρήγορο ψάξιμο και έχει δεκάδες τέτοιες κατασκευές γύρω του... https://www.google.com/maps/@48.0427271,11.62744,561m/data=!3m1!1e3!5m1!1e1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDYzMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
  16. Δυο φορές διάβασα για κόστος, άρα φαίνεται να ξέρετε και οι δύο πλευρές τι χρειάζεται, και το πρόβλημά σας δεν είναι τεχνικό αλλά οικονομικό.
  17. Χθες
  18. Πληρωθηκε και καλα μαλιστα. Το δικο μας σκεπτικο σιγουρα ειναι σωστο, αλλα και κοστοβορο για αυτον. Διαβασα τον ΕΛΟΤ 60364 αλλα δε βλεπω καπου ξεκαθαρη αναφορα οδευσης. Ισως μονο στο 527.1.2 (σελ.214) τα περι πυρασφαλειας που αναφερει : ¨Οι ηλεκτρικές γραμμές πρέπει να εγκαθίστανται έτσι ώστε να μην μειώνεται η γενική δομική συμπεριφορά του κτιρίου και η πυρασφάλεια του.¨ Εαν εχεις καλυτερη εικονα θα βοηθουσε.
  19. Συνάδελφοι, η διαδικασία ολοκλήρωσης μίας ΕΕΔΜΚ μέσω του e-adeies είναι υποχρεωτική;
  20. Καλησπέρα, για το ΠΕΑ δεν γνωρίζω αν μπορείς να βάλεις δυο διαφορετικές χρήσεις, οπότε καλύτερα να ποστάρεις το ερώτημα στο σχετικό νήμα. Πάντως, λογικά, από την στιγμή που ορίζεις επικρατούσα, ίσως αυτό να αφορά και την (μη) έκδοση ΠΕΑ.
  21. χίλια ευχαριστώ, το προχώρησα έτσι με μία χρήση ανά Ο.Ι. Και μια τελευταία ερώτηση αν τη γνωρίζεις: η επικρατούσα χρήση είναι αποθήκευση (που δε θέλει ΠΕΑ), αλλά υπάρχει και η χρήση της εμπορίας (που θέλει ΠΕΑ). Εδώ τι κάνουμε, βγάζουμε ένα ΠΕΑ για τα 150τμ του καταστήματος? (η αποθήκη είναι 450τμ)
  22. Η αγορά των ακινήτων στην Ελλάδα συνεχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά, όμως, oρισμένες περιοχές συγκεντρώνουν αυξημένο ενδιαφέρον από υποψήφιους αγοραστές και επενδυτές. Τα στοιχεία της έρευνας της Engel & Völkers Ελλάδος η οποία αξιοποίησε δεδομένα από το Ahrefs αποτυπώνουν αλλαγή στις προτιμήσεις των αγοραστών στρέφονται σε περιοχές με δυναμική ισορροπία ποιότητας ζωής και προσβασιμότητας καθώς και ευκαιρίες για επενδυτική αξιοποίηση. Σύμφωνα με την ανάλυση της Engel & Völkers, αυτές είναι οι δέκα περιοχές που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για αγορά ακινήτου το 2025: Πολίχνη Θεσσαλονίκης (+16%): Μια περιοχή στα δυτικά προάστια της Θεσσαλονίκης που ξεχωρίζει για τις προσιτές τιμές και το οικογενειακό της περιβάλλον, καθιστώντας την ελκυστική για νέους αγοραστές. Ηράκλειο Κρήτης (+14%): Το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της Κρήτης σημειώνει αυξημένη ζήτηση χάρη στη σταθερή ανάπτυξη, την έντονη τουριστική κίνηση και τη συνεχή αναβάθμιση υποδομών. Τρίπολη Πελοποννήσου (+14%): Η πρωτεύουσα της Αρκαδίας προσφέρει ποιότητα ζωής και άμεση πρόσβαση από την Αθήνα, στοιχεία που την κατατάσσουν ανάμεσα στις ανερχόμενες επιλογές. Περιστέρι Αττικής (+12%): Μια ζωντανή περιοχή της δυτικής Αθήνας, με εύκολη πρόσβαση μέσω μετρό και ανταγωνιστικές τιμές που προσελκύουν το ενδιαφέρον αγοραστών. Θέρμη Θεσσαλονίκης (+11%): Μια περιοχή στα ανατολικά της Θεσσαλονίκης που προσφέρει κατοικίες υψηλών προδιαγραφών και ποιοτική καθημερινότητα για οικογένειες και επαγγελματίες. Χαλάνδρι (+11%): Η περιοχή των βορείων προαστίων της Αττικής συνδυάζει urban lifestyle με πράσινους χώρους και εύκολη πρόσβαση. Ηλιούπολη (+11%) Η γειτονιά στο νότιο τμήμα της Αττικής έχει άμεση πρόσβαση στο κέντρο μέσω μετρό, ενώ ξεχωρίζει ο ήρεμος της χαρακτήρας. Αγία Παρασκευή (+11%): Η ποιοτική κατασκευή, το πράσινο και η οργανωμένη καθημερινότητα κάνουν την περιοχή να ξεχωρίζει. Καλαμάτα (+10%): Η πρωτεύουσα της Μεσσηνίας εξελίσσεται σε δυναμικό περιφερειακό προορισμό, με ανάπτυξη τόσο στον τουρισμό όσο και στην αγορά κατοικίας. Παλαιό Φάληρο (+9%): Η περιοχή στα νότια προάστια της Αττικής προσφέρει άμεση πρόσβαση στη θάλασσα και υψηλή ποιότητα διαβίωσης, στοιχεία που την καθιστούν ελκυστική για αγοραστές υψηλών απαιτήσεων.
  23. Η αγορά των ακινήτων στην Ελλάδα συνεχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά, όμως, oρισμένες περιοχές συγκεντρώνουν αυξημένο ενδιαφέρον από υποψήφιους αγοραστές και επενδυτές. Τα στοιχεία της έρευνας της Engel & Völkers Ελλάδος η οποία αξιοποίησε δεδομένα από το Ahrefs αποτυπώνουν αλλαγή στις προτιμήσεις των αγοραστών στρέφονται σε περιοχές με δυναμική ισορροπία ποιότητας ζωής και προσβασιμότητας καθώς και ευκαιρίες για επενδυτική αξιοποίηση. Σύμφωνα με την ανάλυση της Engel & Völkers, αυτές είναι οι δέκα περιοχές που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για αγορά ακινήτου το 2025: Πολίχνη Θεσσαλονίκης (+16%): Μια περιοχή στα δυτικά προάστια της Θεσσαλονίκης που ξεχωρίζει για τις προσιτές τιμές και το οικογενειακό της περιβάλλον, καθιστώντας την ελκυστική για νέους αγοραστές. Ηράκλειο Κρήτης (+14%): Το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της Κρήτης σημειώνει αυξημένη ζήτηση χάρη στη σταθερή ανάπτυξη, την έντονη τουριστική κίνηση και τη συνεχή αναβάθμιση υποδομών. Τρίπολη Πελοποννήσου (+14%): Η πρωτεύουσα της Αρκαδίας προσφέρει ποιότητα ζωής και άμεση πρόσβαση από την Αθήνα, στοιχεία που την κατατάσσουν ανάμεσα στις ανερχόμενες επιλογές. Περιστέρι Αττικής (+12%): Μια ζωντανή περιοχή της δυτικής Αθήνας, με εύκολη πρόσβαση μέσω μετρό και ανταγωνιστικές τιμές που προσελκύουν το ενδιαφέρον αγοραστών. Θέρμη Θεσσαλονίκης (+11%): Μια περιοχή στα ανατολικά της Θεσσαλονίκης που προσφέρει κατοικίες υψηλών προδιαγραφών και ποιοτική καθημερινότητα για οικογένειες και επαγγελματίες. Χαλάνδρι (+11%): Η περιοχή των βορείων προαστίων της Αττικής συνδυάζει urban lifestyle με πράσινους χώρους και εύκολη πρόσβαση. Ηλιούπολη (+11%) Η γειτονιά στο νότιο τμήμα της Αττικής έχει άμεση πρόσβαση στο κέντρο μέσω μετρό, ενώ ξεχωρίζει ο ήρεμος της χαρακτήρας. Αγία Παρασκευή (+11%): Η ποιοτική κατασκευή, το πράσινο και η οργανωμένη καθημερινότητα κάνουν την περιοχή να ξεχωρίζει. Καλαμάτα (+10%): Η πρωτεύουσα της Μεσσηνίας εξελίσσεται σε δυναμικό περιφερειακό προορισμό, με ανάπτυξη τόσο στον τουρισμό όσο και στην αγορά κατοικίας. Παλαιό Φάληρο (+9%): Η περιοχή στα νότια προάστια της Αττικής προσφέρει άμεση πρόσβαση στη θάλασσα και υψηλή ποιότητα διαβίωσης, στοιχεία που την καθιστούν ελκυστική για αγοραστές υψηλών απαιτήσεων. View full είδηση
  24. Καλησπέρα, θα μπορούσα να έχω μία τιμή ζώνης για τον 4495/17, στην Πάτρα Παρακαλώ? https://maps.app.goo.gl/ajfDXxfxFnm1ReQB8 x : 302150.06 y : 4236535.99 Ευχαριστώ πολυ
  25. Με usb κλειδί ή με serial number?
  26. Για να τελειώσουμε μια και καλή με το παραμύθι της "αυτοκρατορίας": Ιδιωτικές πολεοδομήσεις γίνονται κι εδώ. Με το κόλπο των οικοδομικών συνεταιρισμών. Με την ανοχή (και συνενοχή?) της Πολιτείας, έχουν καταστραφεί πολεοδομικά μεγάλες εκτάσεις. Κατά διαβολική σύμπτωση, είτε είναι παραθαλάσσιες, είτε σε πολύ κοντινή απόσταση. Κατά διαβολική (πάλι) σύμπτωση δεν είναι σε κάμπους της ενδοχώρας (όπου υπάρχει άφθονη, επίπεδη και φθηνή γη) αλλά σε πλαγιές με αποχαρακτηρισμένες δασικές εκτάσεις. Επειδή όμως τα (κανονικά) πολεοδομικά σχέδια εκπονούνταν με πρωτοβουλία κι ευθύνη των τοπικών αρχόντων, δεν υπήρχε "ενδιαφέρον" από την κεντρική εξουσία. Στο πολύ συγκεκριμένο παράδειγμα του Πατήματος, μπορώ να αντιπαραθέσω πάμπολλες επεκτάσεις σχεδίων με πλάτη δρόμων >8 μ και αρτιότητα >400 μ². Το "κακό" όμως με το μειωμένο ΣΔ είναι ότι δεν ευνοεί τις αντιπαροχές. Τι να κάνουμε αν η πλειοψηφία των πολιτών επιλέγει να ζει σε ανθρώπινες συνθήκες? Όσο για τα "οικοπεδάκια 150 τμ στην Λούτσα και στην Κινέττα" (αλλά και σε όλη την επικράτεια) γνωρίζουμε ότι δεν δημιουργήθηκαν μέσω πολεοδομικού σχεδιασμού, αλλά μέσω αυτοσχεδιασμού για κατασκευή αυθαιρέτων. Κι εκεί η Πολιτεία έκλεισε τα μάτια, ποντάροντας στη νομιμοποίηση για να γεμίζει τα άδεια ταμεία της. και άλλα πολλά... Αλλά, μιας και δεν είμαστε ικανοί (ως Πολιτεία) να παράξουμε πρωτογενώς κάτι σωστό, ας αντιγράψουμε τα "αυτοκρατορικά" σχέδια προσαρμόζοντάς τα όμως σωστά στη δική μας κλίμακα αντί να βυθιζόμαστε όλο και περισσότερο στην τριτοκοσμική μας μιζέρια
  1. Φόρτωση περισσότερων δραστηριοτήτων
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.